Opel Club Sweden  

Gå tillbaka   Opel Club Sweden > Opel Club Sweden > Teknik

Svara
 
Thread Tools Display Modes
Gammal 16-07-13, 12:22   #1
kottrich
*
 
Blev medlem: 16-07-13
Bor: Västerås
Posts: 10
Opel Astra - lampan för motorkylning lyser

Hallå.

Jag har en Astra G (1,6) -00 som plötsligt fick för sig att tända lampan för motorkylning.

Fick tips att testa att byta tempgivare, så det gjorde jag. Passade även på att byta säkringar, så jag vet att dom är fräsha. Då slocknade lampan och jag kunde köra på som vanligt. I en dag.

Sedan tändes lampan igen, och jag körde en bit för att kunna stanna till. Stängde av bilen och lät den stå i en tio minuter, då var lampan släckt när jag startade den igen och jag körde hemåt.

Igår funkade det, lampan var släckt hela dagen tills jag hamnade i en bilkö. Då började lampan lysa igen och man hörde hur nödsystemet hoppade igång. Åkte då åt sidan, stängde av bilen i tio minuter, och lampan var släckt när jag startade igen.

Vad är det som kan vara fel? Jag är helt novis på motorer, och jag vill helst undvika dyra reparationer i onödan om det är något man kan göra själv. Någon som har ett tips på vad det kan vara för fel?
kottrich är offline   Reply With Quote
Gammal 16-07-13, 19:34   #2
Jan-E
OCS Medlem
 
Blev medlem: 09-04-08
Bor: Norrköping / Sweden
Posts: 1,477
Kanske lite "dum" fråga, men har du kollat så där är rätt mängd kylarvätska i systemet?
Hade du ur mycket kylvätska när du bytte tempgivaren? Det kan vara luft kvar i systemet, men det brukar ge sig ganska snart.
Går mätaren för temperaturen över "normal"?

Kylvätskenivågivaren?

Det kan även vara kylarfläktens givare som är knas. Det är den som sitter på kylaren gavel en bit ner.

Fast o andra sidan så brukar inte kylarfläkten gå igång så ofta på Astra G. Hade en Astra G -00 förut och det var mest AC-n som satte igång kylfläkten som jag minns.

Kolla även oljenivån i motorn. Är den för låg blir motorn för varm, oljan kyler även den motorn (lite grann i alla fall).

Som du ser kan det vara många olika orsaker.
__________________
Opel Vectra C GTS 1,8 -06

Varför kallas det rusningstrafik, när ingenting rör på sig?
Jan-E är offline   Reply With Quote
Gammal 17-07-13, 08:23   #3
Murre
*
 
Blev medlem: 17-06-12
Bor: Romelanda
Posts: 425
Vad menar du med nödsystemet? Om det är elkylfläkten så går den normalt in om man står i bilkö en varm dag när motortempen går upp tillräckligt högt. Har du läst ut ev felkoder?
Murre är offline   Reply With Quote
Gammal 17-07-13, 09:38   #4
kottrich
*
 
Blev medlem: 16-07-13
Bor: Västerås
Posts: 10
Hejsan och tack för svar!

Både oljan och kylarvätskan är kollade och är i rätt mängd så att säga.

Kollade även luftkanaler och luftfilter mm. Luftfiltret är helt nytt och allt såg ok ut där.
Det jag menade med nödsystemet, så står det i handboken att ett nödsystem går in om den lampan lyser, och att man kan fortsätta köra fast man bör uppsöka verkstad. Har stått i bilköer förut och har aldrig hört att fläkten börjar arbeta såpass. Så jag antog att det var det sk nödsystemet som hoppade igång då i samband med att lampan börjar lysa.

Jag ska kolla termostat och lite sånt också, hittar jag inget så får jag kika in hos en verkstad. =) Igår tändes inte lampan, så det är lite hipp som happ det händer. Hoppas att det kan vara något glapp eller liknade som inte är alltför dyrt och jobbigt att fixa.
kottrich är offline   Reply With Quote
Gammal 17-07-13, 09:39   #5
kottrich
*
 
Blev medlem: 16-07-13
Bor: Västerås
Posts: 10
Apropå temperaturen så låg den runt 85-90 grader då i bilkön. Annars har tempen legat rund 80.
kottrich är offline   Reply With Quote
Gammal 17-07-13, 11:27   #6
cab16v
OCS Medlem
 
Blev medlem: 13-02-04
Bor: göteborg.
Posts: 2,295
hur ser lampan ut? när du säger nödläge
menar du limp home läge då??
cab16v är offline   Reply With Quote
Gammal 17-07-13, 12:40   #7
Nurburgring
OCS Medlem
 
Nurburgring's Avatar
 
Blev medlem: 22-07-02
Bor: Jönköping
Posts: 4,892
85-90 grader kyltemp är ingen fara, det är snarare normal drifttemp.
Som ovanstående frågar, hur ser varningslampan ut?
Det kan vara nivågivaren för kylarvattnet som strular lite, den brukar sitta i påfyllningslocket på expansionskärlet.

Sent from my XT890 using Tapatalk 4 Beta
__________________
Anders Karlsson

Opel Commodore -77
Opel Rekord -69
Nurburgring är offline   Reply With Quote
Gammal 17-07-13, 13:22   #8
kottrich
*
 
Blev medlem: 16-07-13
Bor: Västerås
Posts: 10
Citera:
Originalpostat av cab16v Visa inlägg
hur ser lampan ut? när du säger nödläge
menar du limp home läge då??
Ingen aning, det står inget om det.

Lampan ser ut ungefär som ett expansionskärl med ett kryss i. Hittar ingen bild. Hoppas ni förstår hur jag menar. Det är iaf en av de orangea lamporna.
kottrich är offline   Reply With Quote
Gammal 17-07-13, 21:09   #9
Daniel_
*
 
Daniel_'s Avatar
 
Blev medlem: 08-02-04
Bor: Lidköping
Posts: 6,348
Opel Astra - lampan för motorkylning lyser

Det är varningslampan för att kylvätskenivån är för låg. Givaren sitter i locket till expansionskärlet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Vectra B "Irmscher" - Bmw 540 E34
Daniel_ är offline   Reply With Quote
Gammal 18-07-13, 09:24   #10
kottrich
*
 
Blev medlem: 16-07-13
Bor: Västerås
Posts: 10
Citera:
Originalpostat av Daniel_ Visa inlägg
Det är varningslampan för att kylvätskenivån är för låg. Givaren sitter i locket till expansionskärlet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
I handboken står det att det är för motorkylningen, och att verkstad ska uppsökas.
kottrich är offline   Reply With Quote
Svara

Thread Tools
Display Modes

Inläggsregler
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code är
Smilies är
[IMG] code is
HTML code is Av

Hoppa till forum


All tid är GMT +2. Tiden är nu 04:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, vBulletin Solutions, Inc.
(C) Opel Club Sweden