Opel Club Sweden  

Gå tillbaka   Opel Club Sweden > Opel Club Sweden > Teknik

Svara
 
Thread Tools Display Modes
Gammal 29-05-13, 19:25   #1
Johan H
OCS Styrelse
 
Johan H's Avatar
 
Blev medlem: 14-12-02
Bor: Uppsala, Sweden
Posts: 3,458
Justera bromsar släp, Alko, backautomatiken

Nån här som är världsmästare på alko-bromsar på släp? Har 2x1300 kg axlar på kärran.

Enligt alko ska de justeras in enligt följande:

Gängstången som utgår från påskjutsbromsen ska vara "slapp"
Hjulen monterade, kärran upphissad
Justera på kuggen på baksidan av trumman tills hjulet låser
Släpp några hack tills man hör att bromsbeläggen bara knappt släpar i trumman

Men hur är det nu med backautomatiken!
Det finns flera olika typer av trummor, vissa har ett hål där man kan spärra backen med en 6 mm borr innan man justeras. Mina trummor verkar inte ha det och enligt tips är det då bara att justera som ovan, fast man får bara provsnurra hjulen i färdriktningen under justeringen.

Har gjort enligt ovan, men när jag provspänner påskjutsbromsen och hjulen låser, tycker jag det känns *mycket* trögt att med handkraft snurra hjulen bakåt (men det går).

Har jag gjort rätt?
Johan H är offline   Reply With Quote
Gammal 29-05-13, 21:55   #2
Lars Persson
OCS Medlem
 
Blev medlem: 13-02-03
Bor: Ljusdal
Posts: 2,233
Helt rätt! Hjulen kommer alltid gå lite trögare bakåt.

Hur långt upp går parkeringsbromsen? Knappt halvvägs är bra.
__________________
Lars
Calibra 16v LET
Volvo XC70 II
Saab 95 biopower
Lars Persson är offline   Reply With Quote
Gammal 27-06-13, 13:49   #3
Johan H
OCS Styrelse
 
Johan H's Avatar
 
Blev medlem: 14-12-02
Bor: Uppsala, Sweden
Posts: 3,458
Vafan, ska man justera enligt den metoden så låser ju hjulen i gruset vid backning redan när kärran är olastad. . Är det verkligen så man ska göra?

Den kan inte ha varit justerad på det viset från fabrik, REKO Trailer, för som den beter sig nu har den aldrig gjort förrut.

Det figurerar även en instruktion där man med hjälp av en spännrem på handsken drar ihop den 25% och i det läget justerar bromsen tills den precis börja ta.

Enligt den metoden justerade jag förra besiktningen för att påskjutsreserven var lite för kort.

Inför årets besiktningen ville jag bara säkerställa att jag inte skulle få anmärkning på det igen och justerade om det hela. Men det skulle jag inte ha gjort.

Har aldrig upplevt att kärran inte skulle bromsa ordentligt vid full last, så den förra justeringen fungerade ju uppenbarligen.
Johan H är offline   Reply With Quote
Gammal 27-06-13, 15:43   #4
StefanM
*
 
Blev medlem: 07-06-11
Bor: Torpshammar
Posts: 387
boggie axlar är aldrig roliga att justera men A och O är att allt är uppsmort och verkligen fungerar inne i trummorna. Är det länge sen nån var där så ta isär och börja med den saken och kolla att alla wirar går lätt. Jag justerar alltid som vanligt att man justerar åt i trumman tills det går trögt och släpper lite. Hjulet rullar jag alltid framåt, backautomatiken kan vara lite förvillande men jag tror det ska till mer kraft innan den släpper så att det nyper mer när man snurrar för hand kan man nog bortse ifrån.
StefanM är offline   Reply With Quote
Gammal 27-06-13, 15:59   #5
Johan H
OCS Styrelse
 
Johan H's Avatar
 
Blev medlem: 14-12-02
Bor: Uppsala, Sweden
Posts: 3,458
Allt fungerar i trummorna, kärran är aldrig vinterkörd och bara några år gammal - allt rör sig lätt.

Problemet nu är att backautomatiken inte släpper, när jag backar kärran tom in på gården hemma så gör hjulen diken i gruset.. Det blev resultatet av att "justera som man ska göra". Blir väl ännu värre med last.
Johan H är offline   Reply With Quote
Gammal 27-06-13, 17:32   #6
Bracketracer
OCS Medlem
 
Bracketracer's Avatar
 
Blev medlem: 10-06-06
Bor: Jönköping
Posts: 6,525
Citera:
Originalpostat av Johan H Visa inlägg
Problemet nu är att backautomatiken inte släpper, när jag backar kärran tom in på gården hemma så gör hjulen diken i gruset.. Det blev resultatet av att "justera som man ska göra". Blir väl ännu värre med last.
Inte nödvändigtvis... Mer marktryck gör snarare att hjulen överkommer motståndet från bromsarna och börjar rulla i stället för kasa
Bracketracer är offline   Reply With Quote
Svara

Thread Tools
Display Modes

Inläggsregler
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code är
Smilies är
[IMG] code is
HTML code is Av

Hoppa till forum


All tid är GMT +2. Tiden är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, vBulletin Solutions, Inc.
(C) Opel Club Sweden