Opel Club Sweden  

Gå tillbaka   Opel Club Sweden > Opel Club Sweden > Teknik

Svara

Thread Tools Display Modes
Gammal 13-02-11, 12:39   #21
HSE
-

Bor: Kungälv
De enkla felkodsläsarna brukar inte fungera ihop med Astra före 2002 så det är nog väntat att du inte får upp något på din. Mvh HSE.
HSE är offline   Reply With Quote
Gammal 13-02-11, 13:52   #22
Struve
OCS Styrelse

Struve's Avatar

Bor: Öckerö, Göteborgs Norra Skärgården
Citera:
Originalpostat av HSE Visa inlägg
De enkla felkodsläsarna brukar inte fungera ihop med Astra före 2002 så det är nog väntat att du inte får upp något på din. Mvh HSE.
Nu är Du ändå ute o cyklar eller?

Har testat billiga kinakloner oh dom hittar även ECU ända ner till Kadett GSI -88 med en adapter ifrån ODB II till ALDL.
Har även testat någon billig Biltemagrej och Traderagrej och dessa har hittat dom bilarna jag "lekt" med.

Så troligen är det något annat fel som gör att Du inte hittar dom, har Du tändningen påslagen när Du skall felsöka?
Felsökaren hitar inget med avslagen tändning.
Corsa A C20XE banversionen
Struve är offline   Reply With Quote
Gammal 13-02-11, 19:42   #23
Linus84
-

Bor: Hovmantorp
Jag har testat med både en Op-Com och en annan OBD2-läsare, ingen av dem kan hitta min ECU.
Bilen hade tändningen igång ja, testade även med motorn igång men inget hjälper, den verkar död.
Har tittat på kablaget till kontakten och det ser ju helt ut. Vart sitter själva ECU:n någonstans? Kanske något i kablaget som inte är riktigt helt?
Linus84 är offline   Reply With Quote
Gammal 16-02-11, 10:23   #24
Linus84
-

Bytte tillbaka till originaltändstiften igen. Upptäckte att gängnan samt tätbrickan på tändstiften var oljiga. Ska de vara de? Eller läcker det olja någonstans? Sitter det någon slags packning närmast tändstiften eller ventilerna som kan läcka in olja i cylindern? Det kan ju förklara dålig gång å sotiga stift....
Gammal 16-02-11, 16:40   #25
Struve
OCS Styrelse

Struve's Avatar

Bor: Öckerö, Göteborgs Norra Skärgården
Läckande ventilkåpspackning kan fylla brunnarna med olja och ge ojämn gång/misständningar.
Corsa A C20XE banversionen
Struve är offline   Reply With Quote
Gammal 17-02-11, 08:10   #26
HSE
-

Bor: Kungälv
"Sitter det någon slags packning närmast tändstiften eller ventilerna som kan läcka in olja i cylindern?" Slitna ventilstyrningar/tätningar kan läcka in olja i cylindrarna men då ryker det till om man motorbromsat först och sedan gasar samt just vid stat av motorn så kolla i backspegeln vi dessa tillfällen. Mvh HSE.
HSE är offline   Reply With Quote
Gammal 05-03-11, 20:07   #27
Linus84
-

Citera:
Originalpostat av HSE Visa inlägg
"Sitter det någon slags packning närmast tändstiften eller ventilerna som kan läcka in olja i cylindern?" Slitna ventilstyrningar/tätningar kan läcka in olja i cylindrarna men då ryker det till om man motorbromsat först och sedan gasar samt just vid stat av motorn så kolla i backspegeln vi dessa tillfällen. Mvh HSE.
har kört en hel del på sistone,ser inga tendenser till några blåa eller vita eller svarta avgaser. bilen går tidvis riktigt bra och bitvis riktigt ryckigt. Blir galen snart.... känns spontant som det är glapp i nån givare som i sin tur påverkar bränsleblandningen,eftersom det verkar som den går för fett när den rycker.

en annan skum sak är att ecun inte går att få kontakt med och även om jag drar ut kabel till tempgivare eller egrn så får jag inte motorfellampan att tändas.
Gammal 06-03-11, 11:41   #28
Brink
OCS Medlem

Bor: Bankeryd
byt tempgivaren hade liknande symtom på min astra, efter att bytt i stort sett alla givare från annan bil bytte jag tempgivaren. Har gått kalas sen dess bränsle förbrukning är normal också.
Brink är offline   Reply With Quote
Gammal 15-04-11, 06:32   #29
Linus84
-

vilken av tempgivarna? finns en för insugsluften, en för kylvattnet och en för motoroljan eller? Vart sitter den?
Gammal 15-04-11, 18:28   #30
D.Nilsson
*

Bor: Eslöv
Den till kylvattnet. Sitter i termostathuset på vänstra sidan av motorn sett framifrån.

Lufttempgivaren sitter nästan direkt efter luftburken på insugsslangen.

Vattentempgivaren ger signal till ECU:n och funkar inte givaren tror ECU:n att
motorn är kall= fetar på med bränsle.

// Daniel

Thread Tools
Display Modes

Inläggsregler