Opel Club Sweden  

Gå tillbaka   Opel Club Sweden > Opel Club Sweden > Teknik

Svara

Thread Tools Display Modes
Gammal 01-06-10, 19:04   #1
davidrangsjo
*

Bor: Östersund
Ingen gnista på kadett, mäta på tändmodulen?

Hej! Får ingen gnista på min kadett. Kan väldigt lite om bilar men har lyckats byta rotor, fördelarlock och tändspole men utan resultat. Tittade på kablarna som går till tändmodulen och de var helt paj så antar att jag hittat felet nu i alla fall Min fundering är om tändmodulen fortfarande fungerar. Kablarna saknade sitt plasthölje så jag antar att det blivit kortis. Går det att mäta på tändmodulen om den fungerar?
/David
davidrangsjo är offline   Reply With Quote
Gammal 01-06-10, 19:12   #2
Torparn
*

Bor: Linköping.
Du kan mäta på den gröna (?)kabeln som går från modulen till tändspolen, alternativt direkt på tändspolen. Sätter du en provlampa mellan dom två stiften på spolen ska den blinka när du kör med starten. Men fixa kablarna/isolera ordentligt och prova, tändspolen bör inte ha tagit skada iaf...

Du kan ju kolla så inte nån säkring gått med, om det varit kortis kanske det inte kommer nån spänning till tändspole/modul. Brukar va en svart kabel, brun är jord...
Torparn är offline   Reply With Quote
Gammal 02-06-10, 12:29   #3
davidrangsjo
*

Bor: Östersund
Tänkte jag skulle prova isolera kablarna och testa men det bar sig inte bättre än att en av kablarna, mellan tändmodul, tändspole och hallgivaren(?), gick av.

Är det detta som är hallgivaren? Den satt innanför fördelarlocket, bredvid tändmodulen.

Vart kan man köpa en ny? Har letat lite på internet men kunde inte hitta något...
davidrangsjo är offline   Reply With Quote
Svara

Thread Tools
Display Modes

Inläggsregler