Opel Club Sweden  

Gå tillbaka   Opel Club Sweden > Opel Club Sweden > Teknik

Svara
 
Thread Tools Display Modes
Gammal 04-07-08, 00:35   #1
Indigo
-
 
Blev medlem: 01-05-08
Bor: Stenungsund
Posts: 107
Borra ett C30se block???

Tjena har lite funderingar till vintern att borra upp en C30se block...

då till mina funderingar... hur mycket kan man borra blocket o vilka kolvar kan passa?

då menar ja då som tex: 3,0 l e juh standard kolvar
men om ja tex vill ha 3,4 Liter vad skall ja då använda mig av.. hänger ni med??

Alttså hur stor borrning o vilka kolvar för att få ut ett visst antal liter.
"strokea" vilka stakar passar måste ja använda mig av stanard eller finns det H-profil även till dessa gammla spisar?


lite funderingar ja sitter på här... ja och förklara saker hhe juh som att försöka få en fågel att säga "hej"

hoppas ni förstår mig

ja vet att det kan vara svårt att säga på rak arm men nån måste juh testat på att strokea en sådan här spis..
__________________
Just DO it!!

http://www.garaget.org/?car=93203
Indigo är offline   Reply With Quote
Gammal 04-07-08, 01:30   #2
The
OCS Medlem
 
The's Avatar
 
Blev medlem: 26-09-02
Bor: Boden, Sverige.
Posts: 9,700
C30se är väl omega 3000 snurran, dvs en vanlig cih med flashigare topp?

Citera:
Originalpostat av järnet
Korta fakta om CIH serien:

Utvecklad på tidigt 60-tal av Chevrolet/GM och som ett tänkt motoralternativ för en amerikansk småbilsserie som skulle möta den ökande småbilsimporten från främst europa. GM bestämde dock att den europeiska delen fick sköta småbilarna så opel fick överta konceptet.

CIH CAMSHAFT-IN-HEAD
Alla CIH har deckhöjd ~208mm


Slaglängd:
alla 4-cyl 15-16-17-19-2.0 6-cyl 2.5-2.6-2.8-3.0 motorer 69.8mm

2.2: 77.5mm

2.4: 85mm

2.7 4-cyl och 4Liter 6-cyl (mantzel irmsher mfl bigbore*stroke) 90mm
Alla dessa vevaxlar är smidda av extremt god kvalite



Undantag & knepigheter:
GM skickade en gjuten 8-motviktad vev (std 4motvikter) i många 2.0 och utbytes 19-2.0 i andra länder än sverige, vi svenskar fick sällan denna. Om den hade några + är okänt, den finns att köpa i extremlättat utförande i tyskland för anv. vid höga varvtal...? Tung som stryk.
ca 1982 och framåt (Officiellt) 6-cyl har en 12-motviktad vev. Funkar INTÉ vid varvtal över 6500RPM Gamla commodore/senator/monza axeln går dock att dra till 8500RPM+ utan problem.


Toppar:

Det som är något att ha ur prestandaperspektiv är:
4-cyl 2.2 och 2.4 (45x40)

6-cyl 1982-> (högresta insugskanaler och övrigt liknande 2.2/2.4) 2.5 och 3.0 har (42x35), C30NE från ca 1988? Omega har 45x40 ventiler. 2.6l =okänt för mig, antagligen 42x35

+Diverse kuriosatoppar som inte går att köpa för rimliga/vanliga pengar (Grupp-B toppen, CIH crossflow alu 4+6-cyl, div 16v toppar, går även att bygga om/såga av 2-cyl från 3.0-24V toppen så den passar då 3.0-24V och lotusmotorn i botten är cih uppdaterade av Frantz Indra på GM med annat topplock och annorlunda kamtrans + ngn mindre förändring av blocket)


Jag kan ju flika in att man kan optimalt få ut ca 280 cfm@28" insugsflöde ur 2.2/2.4 toppen, detta med 1.94"(49.28mm) chevy sb ventiler/smalt ventilskaft (std ventil in 45mm på 2.2/2.4)

Avgassidan är bättre std på 2.4 än 2.2 dessa skiljer sig åt litegranna faktiskt men kan bli lika bra med portning. Avgasflödet kan optimalt hamna på ca 200cfm@28" med 1.65"(41.9mm) chevy sb ventiler och då har man bara 0.4mm mellan ventilerna. (std ventil ut 40mm på 2.2/2.4)

Flödesbalansen blir dock inte så extremt bra på ca 71% med denna ventiluppsättning men ok för en djävulskt högvarvig alt storvolyms sugmotor.

De flesta som hållt på med volvo 2v toppar lär nog höja på ögonbrynen då det inte är lätt att få detta flöde ur b21/b23 toppar såvida vi inte talar om kilogram av tigtråd eller evo-topp. För att inte nämna B20 med sin ytterst tragiska avgassida. Tänk då på att CIH'n är en gammal stadig gjutjärnsgris av samma generation som B18/B20...


Bästa ventiluppsättningen för de flesta street/strip turbobyggen med cih torde vara 45-46mm insug portat till ca 230cfm in och 1.60-1.65" csb avgasventil (större=bättre) portat till ca 190-205 cfm så man får hygglig flödesbalans.


Vevstakar:
2.4 4-cyl och 2.6l 6-cyl har 134mm stålstakar i god kval, fullflyt kolvbult
Alla övriga 128mm stakar halvflytande bult, fina smidda generellt tom ca 1973 (har hittat i vissa motorer fram till slutet av 70-talet) 1973-> framåt gjutet crap som inte duger till något alls.




Plus och minus:

+ Hyfsade toppar som kan fås att flöda väldigt bra

+Mycket god varvtålighet 10000+ varv inga problem med rätt v-fjädrar och rullvippor

+Extremt stadigt block, toppar, vevar

+Billig motor att hålla på med. Reality check volvo guys...när var volvo billigt? 1978 & B20?

+Kan använda csb ventiler (ganska perfekt/rätt längd man får sätta i gjutjärnsstyrningar från csb eller k-line inserts så opel har 9mm styrn och man sätter i 11/32" eller 5/16" ventiler.

+Gott om gods för cylinderborr. Ett 2.0/2.2/2.4 block (i stort sett identiska) har 95.00 i borr std och går att slå ut till ca 98.4mm (Chevy 307 kolvar) men det är väldigt på gränsen...Betongfyll...Turbomotor bör borras till 95.30..96.00max

+finns väldigt mycket spec till denna motor, minst 3-4 fabrikat av rullvippor (pontiac vippor går att modda så det funkar)
Det finns även rullkammar och rullyftare att få tag i. Lyftardiametern samma som volvo b20 och chevy sb

+Gott om kamaxlar och fina profiler att välja på. B20 och chevy SB profiler funkar också kalasbra till CIH.

-Motor helt i gjutjärn. Inte så lätta.

-Väldigt kort deckhöjd, för att få bra geometri så bör man på en 4-cyl turbo begränsa sig till 2.2ans vev/77.5mm slag och 134mm stakar då får man ca 35mm komphöjd på kolven så man kan göra en stadig turbokolv med rätt/låg ringplacering. vevstaksförhållandet hamnar då på ca 1.73 vilket ger hyfsat lite sidotryck i cylindrarna för turbobruk...

-Jobbigt att porta gjutjärnstoppar

-I alla avseeanden en kortslagig motor så man måste varva något så jävulskt med dem (l alla fall med 2.0 eller 6-cyl vevarna) om man vill nyttja dem till max för street/strip (säg 23m/s medelkolvhast eller något åt det hållet)

/Järnet
__________________
Att tänka på när man läser bilannonser är att 99% rostfri på en 2 tons bil innebär 20 kilo rost...

Kopplingschema Bosch L-Jetronic http://alturl.com/e3sbt
The är offline   Reply With Quote
Gammal 04-07-08, 10:39   #3
Indigo
-
 
Blev medlem: 01-05-08
Bor: Stenungsund
Posts: 107
en jätte fin fakta ruta du la in där men den säger mig inte ås myvcket mest CIH 4 burkade spisar...
ja vill ha mer ingående om 3,0 se spisen max borrning o vilka kolvar som passar även stakar vad är max slaglängd
kan man använda sig av en annan vev tex??
så man får ut mer slag mm.mm


Skulle med andra ord hitta mig en 90mm vev hahaha lyyyyycka te.. hmmm

annars jätte in tresant fakta ruta du hitta=) läst den gånga gånger nu
__________________
Just DO it!!

http://www.garaget.org/?car=93203
Indigo är offline   Reply With Quote
Gammal 04-07-08, 12:05   #4
GSImannen
OSC Medlem
 
GSImannen's Avatar
 
Blev medlem: 13-02-04
Bor: Jokkmokk
Posts: 4,608
Ring till Enem och hör med dom.
__________________
Mvh Mats
Lotus Omega No.711B -92 www.garaget.org/?car=45537
Och lite andra bilar..
GSImannen är offline   Reply With Quote
Gammal 04-07-08, 16:47   #5
Nurburgring
OCS Medlem
 
Nurburgring's Avatar
 
Blev medlem: 22-07-02
Bor: Jönköping
Posts: 4,914
Lotus Omegans vev passar i C30SE blocket, slaglängd 85 mm. Då får du 3,6 liter med std borr.
4 litaren har 88 mm slag enl en gammal artikel jag hittat på nätet om DTM-motorn. Borrning 98 mm.

Nånting som är värt att tänka på är att 3 liters DTM-motorerna, Lotus Omegan och 4 litaren har förstärkta block. Det är grövre gods vid ramlagren, ramlageröverfall från 2,3 dieseln med längre skruv och stora oljekanalen har lite mindre diameter. Detta pga blocket inte skulle flexa vid höga varvtal, de varvade DTM-maskinerna till ca 10 000 rpm. De hade också en lättare vev med 8 motvikter istället för 12 som på standardmotorn.

Om man bara borrar ett vanligt C30SE-block till 98 mm så får man 3157 cc. Inte så mycket volym, men man kanske kan få i lite större ventiler och kolvar med kupol.

Hur man än gör blir det inte billigt, det är inte ens billigt att bara renovera en originalmotor...
__________________
Anders Karlsson

Opel Commodore -77
Opel Rekord -69
Nurburgring är offline   Reply With Quote
Gammal 04-07-08, 16:53   #6
MilleN
*
 
MilleN's Avatar
 
Blev medlem: 13-02-04
Bor: Helsingborg numera
Posts: 3,594
Låt skiten vara original istället så håller grejorna
__________________
http://www.garaget.org/MilleN
Vectra B Irmscher "såld", jag kör SAAB 9-5 numera
MilleN är offline   Reply With Quote
Gammal 04-07-08, 17:04   #7
Nurburgring
OCS Medlem
 
Nurburgring's Avatar
 
Blev medlem: 22-07-02
Bor: Jönköping
Posts: 4,914
204 hk ur 3 liter är för lite. Bara 68 hk/liter ju! Driftsäkerhet i all ära, men runt 80 hk/liter borde man kunna klämma ut utan att det går sönder.
Jag siktar på nåt sånt med min maskin iaf, får väl se vad den levererar sen.
__________________
Anders Karlsson

Opel Commodore -77
Opel Rekord -69
Nurburgring är offline   Reply With Quote
Svara

Thread Tools
Display Modes

Inläggsregler
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code är
Smilies är
[IMG] code is
HTML code is Av

Hoppa till forum


All tid är GMT +2. Tiden är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, vBulletin Solutions, Inc.
(C) Opel Club Sweden