![]() |
|
|
#1 |
|
-
Bor: Stenungsund
|
Borra ett C30se block???
Tjena har lite funderingar till vintern att borra upp en C30se block...
då till mina funderingar... hur mycket kan man borra blocket o vilka kolvar kan passa? då menar ja då som tex: 3,0 l e juh standard kolvar men om ja tex vill ha 3,4 Liter vad skall ja då använda mig av.. hänger ni med?? Alttså hur stor borrning o vilka kolvar för att få ut ett visst antal liter. "strokea" vilka stakar passar måste ja använda mig av stanard eller finns det H-profil även till dessa gammla spisar? lite funderingar ja sitter på här... ja och förklara saker hhe juh som att försöka få en fågel att säga "hej" hoppas ni förstår mig ja vet att det kan vara svårt att säga på rak arm men nån måste juh testat på att strokea en sådan här spis.. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
OSC Medlem
Bor: Boden, Sverige.
|
C30se är väl omega 3000 snurran, dvs en vanlig cih med flashigare topp?
Citera:
|
|
|
|
#3 |
|
-
Bor: Stenungsund
|
en jätte fin fakta ruta du la in där men den säger mig inte ås myvcket mest CIH 4 burkade spisar...
ja vill ha mer ingående om 3,0 se spisen max borrning o vilka kolvar som passar även stakar vad är max slaglängd kan man använda sig av en annan vev tex?? så man får ut mer slag mm.mm Skulle med andra ord hitta mig en 90mm vev hahaha lyyyyycka te.. hmmm annars jätte in tresant fakta ruta du hitta=) läst den gånga gånger nu
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
OSC Medlem
Bor: Jokkmokk
|
Ring till Enem och hör med dom.
|
|
|
#5 |
|
OSC Medlem
Bor: Jönköping
|
Lotus Omegans vev passar i C30SE blocket, slaglängd 85 mm. Då får du 3,6 liter med std borr.
4 litaren har 88 mm slag enl en gammal artikel jag hittat på nätet om DTM-motorn. Borrning 98 mm. Nånting som är värt att tänka på är att 3 liters DTM-motorerna, Lotus Omegan och 4 litaren har förstärkta block. Det är grövre gods vid ramlagren, ramlageröverfall från 2,3 dieseln med längre skruv och stora oljekanalen har lite mindre diameter. Detta pga blocket inte skulle flexa vid höga varvtal, de varvade DTM-maskinerna till ca 10 000 rpm. De hade också en lättare vev med 8 motvikter istället för 12 som på standardmotorn. Om man bara borrar ett vanligt C30SE-block till 98 mm så får man 3157 cc. Inte så mycket volym, men man kanske kan få i lite större ventiler och kolvar med kupol. Hur man än gör blir det inte billigt, det är inte ens billigt att bara renovera en originalmotor...
|
|
|
#6 |
|
*
Bor: Helsingborg numera
|
Låt skiten vara original istället så håller grejorna
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
OSC Medlem
Bor: Jönköping
|
204 hk ur 3 liter är för lite. Bara 68 hk/liter ju! Driftsäkerhet i all ära, men runt 80 hk/liter borde man kunna klämma ut utan att det går sönder.
Jag siktar på nåt sånt med min maskin iaf, får väl se vad den levererar sen.
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|