![]() |
|
|
#1 |
|
OSC Medlem
Bor: Malmö, Skåne, Sverige.
|
Manta GSi Turbo Exclusive -87
Under slutet på året 2001 hade min dåvarande ”räser” Ford Fiesta 1,1 -78 (trimmad kan jag försvara mig med !!) bytts bort mot en ny mobiltelefon och jag var på jakt efter en ny bil.
Siktet var ställt på bakhjulsdrift. En polares kusin hade fin Manta GSi -87. som han tröttnat på efter ett inbrott lät intressant. Var och kollade på den samt provkörde. Bestämde mig ganska fort och affären gjordes upp efter att dåvarande ägaren genomfört en ombesiktning. 011124 blev jag lycklig ägare till bilen och priset låg på 15.000:- ![]() Snart upptäcktes det att ett vinande ljud inte var vägljud utan bakaxeln som hade gett upp (vändzoner är bra roliga …). En ny införskaffades från skroten. Nya bakbromsar sattes dit och axeln monterades. Den gick förbenat bra och höll jämt med klasskamraters 240 & 740 turbo bilar ? Maskinen var enligt säljare helt original förutom ”std grejor” som simons-system och öppet filter. Likadana Mantor piskades med utan att jag fattade nåt ! (Motorn har nu visat sig vara helt original med std kam, kolvar mm och jag är ännu mer förbryllad !) Jag blev ändå mer och mer sugen på att trimma men okunskap gjorde att jag fick hållas. Mycket läsning på nätet och lyssning på ”erfarna” genomfördes. Förstod snabbt att det skulle vara turbo för att vara ball ! Ny motor utlåvades alla polarna och jag är en som håller det jag låvar så det har kollats snett ett tag nu… Efter som det var skola och lumpen direkt efter det så tar det ju ett tag att samla på sig grejor (som pengar och annat nödvändigt..) Ett stort sug efter Mc gör ju inte saken direkt bättre heller ! En mantzel läpp monterades och en 400-huv som hade följt med lackades och monterades den med! Nu såg den i alla fall snabbare ut och ”begåvat” folk på strippen ”visste” att bilen hade minst 200 hk….. Hittade ett ”turbo-kitt” som skulle vara kanon med fräsch turbo osv. Köptes och lades på hyllan så länge Detta visade sig sedan inte vara såå bra. Turbon var lite glapp i och grenröret passade inte alls mot toppen, KANON !! Bilen användes std i ännu 2 säsonger och kopplingen var det inte mycket kvar av på sluttampen 2003.
//P-son --------------------------------------- Astra Bertone QP 2,2 16v -01 Manta GSi Exclusive -87 Last edited by MantaBurner; 03-02-08 at 13:49. Anledning: ändrade planer ! |
|
|
|
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|