Opel Club Sweden  

Gå tillbaka   Opel Club Sweden > Opel Club Sweden > Teknik

Svara

Thread Tools Display Modes
Gammal 20-05-10, 16:06   #11
astra 1,6 combi 98
-

Bor: gävle
det är kylsprayen jag skriver om 90% R134a enligt innehållsförteckningen.
astra 1,6 combi 98 är offline   Reply With Quote
Gammal 20-05-10, 16:23   #12
The
OCS Medlem

The's Avatar

Bor: Boden, Sverige.
Citera:
Originalpostat av HSE Visa inlägg
Tryck med mejselöppning säger inget om att trycket är högt nog för att lågtrycksvakten inte skall ha slagit till. Anlita en AC firma är mitt råd. Och biltema gasen det talas om är avsedd att driva färgsprutor, försök inte fylla startgas i systemet...Mvh HSE.
Nä men det säger ifall man har ett helt tomt system eller inte, vilket var det jag skrev...

Gasen man ska köpa är den som är i en vit sprayburk och heter "Kylspray" den innehåller
1,1,1,2-tetrafluoretan
(dvs 134a). Finns även gasflaskor som innehåller HC134 och det är funkis med både mineral och syntetisk olja så ska man även kunna köra det i en R12 anläggning (R12 är det som kallas freon. Freon är nämligen inget riktigt namn utan ett påhittat namn på en produkt som spred sig).

Värt att tänka på är att HC och r134a inte har samma volym/viktförhållande.

Jag kör med Biltemagas i bmwn, funkat klockrent i 2 år nu

Finns en sats med 3st munstycken till kompressorer för bollpumpning etc (på biltema) som har rätt gäng och går att använda till att göra en nippel för att fylla på med. Kruxet är att öppna ventilen, men det är bara göra en fin insats som trycker ner den så får man leva med att det blir lite pys. Om man väljer bollpumpmunstycket så kan man med fördel kapa det litegrann så passar det även direkt mot sprayflaskan. Huruvida det är en bra lösning eller ej beror på var påfyllningsventilerna sitter.

Och man ska ABSOLUT INTE fylla med någon form av startgas....

Kopplingschema Bosch L-Jetronic http://alturl.com/e3sbt
The är offline   Reply With Quote
Gammal 20-05-10, 16:28   #13
Elitemaster
*

Bor: Enköping
Citera:
Originalpostat av The Visa inlägg
Nä men det säger ifall man har ett helt tomt system eller inte, vilket var det jag skrev...

Gasen man ska köpa är den som är i en vit sprayburk och heter "Kylspray" den innehåller
1,1,1,2-tetrafluoretan (dvs 134a). Finns även gasflaskor som innehåller HC134 och det är funkis med både mineral och syntetisk olja så ska man även kunna köra det i en R12 anläggning (R12 är det som kallas freon. Freon är nämligen inget riktigt namn utan ett påhittat namn på en produkt som spred sig).

Värt att tänka på är att HC och r134a inte har samma volym/viktförhållande.

Jag kör med Biltemagas i bmwn, funkat klockrent i 2 år nu

Finns en sats med 3st munstycken till kompressorer för bollpumpning etc (på biltema) som har rätt gäng och går att använda till att göra en nippel för att fylla på med. Kruxet är att öppna ventilen, men det är bara göra en fin insats som trycker ner den så får man leva med att det blir lite pys. Om man väljer bollpumpmunstycket så kan man med fördel kapa det litegrann så passar det även direkt mot sprayflaskan. Huruvida det är en bra lösning eller ej beror på var påfyllningsventilerna sitter.

Och man ska ABSOLUT INTE fylla med någon form av startgas....
Biltemagasen e riktigt go den Fyllde min bil förrut med Biltemas kylspray, riktigt jävla kallt vart det, 3 grader i utblåset

Men nu har det läckt ut genom någon liten läcka så systemet ska läcksökas efter den 25:e.

Har även för från flera hemmapulare som kör med r12 system och fyllt på med r134a utan att konvertera. Det enda som behövdes va att fylla på ca 7-8% med gasol, för gasolen tar nämligen med sig mineraloljan runt i system vilket inte r134a gasen kan göra.
Elitemaster är offline   Reply With Quote
Gammal 20-05-10, 20:11   #14
astra 1,6 combi 98
-

verkar inte vara lätt o fixa nipeln, inge mer förslag hur man löser det enklast?
Gammal 20-05-10, 22:15   #15
Gevaliaopel
*

Bor: Blekinge
En bra AC-sida

http://fam-bjork.se/citroen/AC/
Gevaliaopel är offline   Reply With Quote
Gammal 20-05-10, 22:58   #16
The
OCS Medlem

The's Avatar

Bor: Boden, Sverige.
Citera:
Originalpostat av astra 1,6 combi 98 Visa inlägg
verkar inte vara lätt o fixa nipeln, inge mer förslag hur man löser det enklast?
Klarar du inte av att göra en nippel (tog ungefär 25-30 min att fixa för mig) så är det nog bara att köpa ett påfyllningskit från usa eller åka till någon som har utrustning (privatperson eller firma) som gäller.

Kopplingschema Bosch L-Jetronic http://alturl.com/e3sbt
The är offline   Reply With Quote
Gammal 21-05-10, 08:23   #17
astra 1,6 combi 98
-

Jorå, det skall nog gå bra.
Tänkte bara höra efter om råd innan jag försöker fixa till det.
Har varit på biltema, något trepack med munstycken hittade jag inte.
Har hittat ett plastmunstycke för bollar hemma, frågan är om man kan limma in någon form av korsstav som pressar ner piggen på anslutningen.

Skulle grymt gärna se en bild på någon som gjort det förut.
Gammal 21-05-10, 08:49   #18
thosan
*

Bor: Karlskrona
Citera:
Originalpostat av Gevaliaopel Visa inlägg

En mycket bra sida.
thosan är offline   Reply With Quote
Gammal 21-05-10, 10:59   #19
astra 1,6 combi 98
-

Hittade biltema nippeln nu http://biltema.se/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Nipplar-3-st/

Skall bara leta på en korsstav som är lämplig.

En hjulaxel till en sån här:
http://shop.lego.com/Product/?p=7590

Kanske kan passa

EDIT: Gick fint nu har jag kyla för 200 pix

Last edited by astra 1,6 combi 98; 22-05-10 at 20:25.
Gammal 23-07-10, 01:47   #20
Mia_L
-

Bor: Ängelholm
Den ena av dessa båda borde passa på lågtrycksporten i en Bil-AC för R134a.

http://www.verktygsboden.se/aircondi...ppling-hs1058a

Eller om du vill vara riktigt proffsig:

http://www.verktygsboden.se/aircondi...rconditionsset

Last edited by Mia_L; 16-06-12 at 12:48. Anledning: Ändrat upplägg på verktygsbodens sajt
Mia_L är offline   Reply With Quote
Svara

Thread Tools
Display Modes

Inläggsregler