![]() |
|
|
#1 |
|
OSC Ledning
Bor: Hörnefors, Umeå
|
Har upptäckt att det finns ett företag som håller på med el-förzinkning av järn och anodisering av aluminium inte så långt härifrån
![]() Någon som har erfarenhet av hur det håller osv? Ska väl tydligen vara ett överlägset rostskydd iaf, och billigt också!! Tänker mig delar som fjäderben, bärarmar osv
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
OSC Medlem
Bor: Linköping, Sverige.
|
Man anodiserar ju dom flesta delarna på flygplan för att skydda mot korrosion. Men det är inte så tåligt mot mekaniskt slitage, dvs stenskott osv.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
-
Bor: Alanya
|
Nån här i Umeå jocke?
Skulle haft lite delar fixade till en annan bil
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
OSC Ledning
|
Citera:
![]() http://www.danod.se/ ... |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
OSC Medlem
Bor: Skellefteå/Borås
|
Det GÅR ju göra hemma själv också
Vi gjorde de på fysiken i 8an, samma princip som rostbadet du brukar köra jocke.Elförzinkning + lack är nog så bra det går få de! Anodisering av alu/elox däremot tror jag inte ser bra ut på delar som utsätts för mycke åverkan, det blir ju väldigt lätt repigt tyvärr...
|
|
|
#6 | |
|
OSC Ledning
|
Citera:
![]() Annars kanske det skulle gå att klarlacka det man elförzinkat ??Edit: det är så billigt att det inte ens är lönt att börja tänka på att göra det själv
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
OSC Medlem
Bor: Åkarp (Örkelljunga)
|
Enbart elförzinkat är som sagt ingen hit under en bil, du vet ju själv hur länge en vanlig elförzinkad skruv håller sej fin under bilen. Där vi brukar lämna har dom nån slags lack/försegling som ska tåla utomhusbruk, men jag tvivlar på att det duger åt detta ändamål. Pulverlack kanske? Om du slänger in några länkarmar när dom ändå ska måla svart, så behöver inte det bli dyrt.
|
|
|
#8 |
|
OSC Ledning
|
Efter att ha läst lite på nätet i ärendet så har jag kommit fram till att det är istort sett samma process som jag redan har i mitt elektrolys bad. Enda skillnaden verkar vara att man byter ut offeranoden som nu är i metall till en offeranod i zink, typ en sån zinkanod man kan köpa på Jula som används under båtmotorer
![]() Detta måste testas!!!!
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
OSC Medlem
Bor: Skellefteå/Borås
|