Opel Club Sweden  

Gå tillbaka   Opel Club Sweden > Opel Club Sweden > Allmänt

Svara

Thread Tools Display Modes
Gammal 16-03-09, 11:15   #1
GefleCorsa
*

Bor: Gävle
Passagerarairbag nyare oplar 06-

Hej!

Har hört att opel inte kör med urkopplingsbar airbag på passagerarsidan på sina nyare modeller.
(Kankse de aldrig gjort?)

Stämmer det?

Försöker få tjejen att gå med på att köpa en nyare opel (06-) men hon vägrar pga att det inte är urkopplingsbar airbag på passagerarsidan.

Skulle ju kunna åka till opel och fråga men jag tar den lata vägen eftersom jag tror att svaret finns här.
GefleCorsa är offline   Reply With Quote
Gammal 16-03-09, 12:57   #2
CALIBRA300
OCS Medlem

CALIBRA300's Avatar

Bor: surahammar, sverige.
jo det stämmer att opel inte kopplar ur din airbag.

men det går ju att ta ur den själv, jag har själv gjort det i mina oplar. dock har dom inte varit så nya som -06, -00 är den nyaste jag gjort det på.

mvh johnny
Gammal 16-03-09, 13:37   #3
Evo500
*

Bor: Dalarö, Sweden.
Citera:
Originalpostat av GefleCorsa Visa inlägg
Hej!

Har hört att opel inte kör med urkopplingsbar airbag på passagerarsidan på sina nyare modeller.
(Kankse de aldrig gjort?)

Stämmer det?

Försöker få tjejen att gå med på att köpa en nyare opel (06-) men hon vägrar pga att det inte är urkopplingsbar airbag på passagerarsidan.

Skulle ju kunna åka till opel och fråga men jag tar den lata vägen eftersom jag tror att svaret finns här.

på corsan av nyare snitt går pass. airbagen att stänga via nyckel.

på Insignian vet jag inte.

Varför inte sätta barnet bak, sitter ju mest säkert i mitten bak, sen tycker jag själv att jag kör bättre med barnen bak då man inte frestas att plocka med böcker, flaskor, godis medans man kör, måste man plocka så är det bäst att stanna ändå, har testat båda varianter och rent säkerhetsmässigt så mår alla bättre av barnen bak då man kör bilen bäst så, men jag vet att den åsikten inte delas av alla
Evo500 är offline   Reply With Quote
Gammal 16-03-09, 15:42   #4
TechWolf
-

Bor: -x-
Citera:
Originalpostat av Evo500 Visa inlägg
på corsan av nyare snitt går pass. airbagen att stänga via nyckel.

på Insignian vet jag inte.
Det är lika på Insignia. Man stänger av den med nyckel.
TechWolf är offline   Reply With Quote
Gammal 16-03-09, 16:53   #5
Nordqvist
*

Nordqvist's Avatar

Bor: Höganäs
Citera:
Originalpostat av TechWolf Visa inlägg
Det är lika på Insignia. Man stänger av den med nyckel.
corsan stängs inte av med nyckel, den stängs av elektroniskt med knapp... det är endast corsa D som har urkopplingsbar.
Gammal 16-03-09, 17:41   #6
KTM Gurra
OSC Medlem

Bor: Bålsta
Blev själv rejält överraskad då vi skaffade vår första knodd för knappt två år sedan att Opel inte under några omständigheter kopplar ur några airbags utan hänvisar till baksätet.

Går ju att koppla ut ändå men gumman blev helnojig då det tydligen hänt olycker med "urkopplade" airbags enligt henne , jag och min " meck" på opel har dock aldrig hört om något sådant

Har man mindre bil än vectran kan man tyvärr glömma att det går att sitta normalt i framsätet framför en barnstol.

Men som nämt ovan har tydligen opel ändrat sin policy och erbjuder urkoppling på nya bilar nu ( vet dock ej om det gäller alla modeller)

Vectra Kombi Sport 2.0T -05
Astra Kombi 1.6 -99
KTM Gurra är offline   Reply With Quote
Gammal 16-03-09, 18:44   #7
Nordqvist
*

Nordqvist's Avatar

Bor: Höganäs
Citera:
Originalpostat av KTM Gurra Visa inlägg
Blev själv rejält överraskad då vi skaffade vår första knodd för knappt två år sedan att Opel inte under några omständigheter kopplar ur några airbags utan hänvisar till baksätet.

Går ju att koppla ut ändå men gumman blev helnojig då det tydligen hänt olycker med "urkopplade" airbags enligt henne , jag och min " meck" på opel har dock aldrig hört om något sådant

Har man mindre bil än vectran kan man tyvärr glömma att det går att sitta normalt i framsätet framför en barnstol.

Men som nämt ovan har tydligen opel ändrat sin policy och erbjuder urkoppling på nya bilar nu ( vet dock ej om det gäller alla modeller)
skulle tro att det endast gäller de modeller som går att koppla ur med knapp, nyckel eller liknande. har inte hört annat i alla fall.

som jag sagt i tidigare trådar om just detta: ska man koppla ur på eget ansvar kan man lika bra plocka bort hela modulen, så finns det absolut ingen risk för olycka.
Gammal 16-03-09, 22:06   #8
GSI_Dalarna
*

Bor: Nysäl
helt ricktigt av opel hoppas dom står på sig.
barn ska ALLTID åka bak bara av den annledningen att det är den säkraste platsen i bilen.
finns en annledning till att passagerar sätet fram kallas "seat of death"

Hustruns Calibra T 1993
GSI_Dalarna är offline   Reply With Quote
Gammal 17-03-09, 23:08   #9
Fredrik i Trollhättan
*

Bor: Trollhättan
Citera:
Originalpostat av KTM Gurra Visa inlägg
Det har aldrig hänt trots att airbags har använts i bilar i över 20 år.

Barnstolar i baksätet sitter inte sällan felmonterade för långt in på sitsen av utrymmesskäl. Där det är mest plats för en barnstol är passagerarstolen fram.
Fredrik i Trollhättan är offline   Reply With Quote
Svara

Tags
airbag

Thread Tools
Display Modes

Inläggsregler