View Full Version : mbe-sprut
Jag undrar vilket mbe-sprut jag ska satsa på till min calibra t -93
Vilket av dem här två hade ni satsat på..
mbe-956
mbe-941
Tacksam för svar.......
Eftersom du åker turbo så behöver du ett 941.
956 har ersatts av 967.
967 är inte avsett för överladdade motorer (förutom kompressor då, som mappas på spjällvinkeln).
Vad kostar 941 ?
Det står ju inga priser på enem
Bästa svaret får du om du ringer och är du medlem i klubben så tjänar du in medlemsavgiften på rabatten!!
Mvh Fast Swed - Öckerö - Medlemsnr: 136
OPEL Kadett GSi16V -88 Rekord GLS 2.2i -86 med ABS
struve@telia.com www.struve.mine.nu
941 kostar ca 12500 + moms.
Kabelstam och div. givare tillkommer.
då kan du köpa autronic för ca 20000:-
Och vad vinner du på det?
Ett sprut är inte bäst bara för att supramannen haft det. =)
ha ha ha ... klockrent Johan!
Om nu Autronic skulle vara så bra som en del säger, så varför kör inte alla med det i så fall?
Skulle ju spara en del slantar om man slapp mappa hos någon, bara stoppa i sakerna.. tuta å gasa järnet..
Mbe duger gott åt mig..
Glömde... Minska storleken på din bild!
Jag tycker det är riktigt jobbigt med alla som har stora bilder som signatur.
Autronic är säkert bra; men det är ju inte extra bra bara för att det gjort sig ett namn pga att "bilsportkändisar" har haft det (dessutom sponsrade).. =)
Som parantes kan man ju nämna att Jocke Sahlin åker med MBE 941 i sin BMW M3 Turbo... Som för tillfället är den snabbaste bakhjulsdrivna turbobilen i "bilsportvärlden".
Offtopic:
Sitter man på en 48k-modem förbindelse och ska ha upp ett 20-trådars träd där flera olika personer har varsin bild på 40 kb - det är dyrbar bandbredd.
Vi vet att det är populärt att ha bild i signaturen, men det måste vara rimliga storlekar. Vi får kanske sätta upp nån form av policy om max storlek framöver? Så det är enklare att veta vad som gäller.
>Som parantes kan man ju nämna att Jocke Sahlin åker med MBE
>941 i sin BMW M3 Turbo... Som för tillfället är den
>snabbaste bakhjulsdrivna turbobilen i "bilsportvärlden".
Tror nog att fler "kändisar" använder det, t.ex Qvarnström i "It´s fun2" och nå´n Johan Hallström...
Jag förstår resonemanget helt och håller med, det var bara det att det var första gången jag haft en bild med i en post medan jag aldrig sett att andra fått kängan trots ännu större bilder och många fler posts...
>ha ha ha ... klockrent Johan!
>
>Om nu Autronic skulle vara så bra som en del säger, så
>varför kör inte alla med det i så fall?
>Skulle ju spara en del slantar om man slapp mappa hos någon,
>bara stoppa i sakerna.. tuta å gasa järnet..
>
>Mbe duger gott åt mig..
Tjena!
Varför tror du inte att man bara kan stoppa i sakerna tuta å gasa järnet ?? Jag tror knappast att dom som tillverkar Autronic skulle ljuga om det.
AutoTune är en option som finnes till SMC och SM2.
Älder modeller kan uppgraderas med ett nytt proseccorchip och ny programvara.
AutoTune justera din motor utan att du behöver trycka på massa knappar. För att göra detta finnes en closed loop luft/bränsle tabell (A/F), som du lägger in önskade värden i på olika varvat och lastpunkter.
Du behöver en professionell lambdametare med linjär utgång 0-1 volt eller 0-5 volt med vår adapter. Du finner våran UEGO här. Mätaren kopplas sedan till Autronics O2 ingång. När motorn sedan kör igenom de olika varv/lastpunkterna kommer programvaran att ljustera fyllnadsgradstabellen för att erhålla korrekt luft bränsleförhållande.
Ingen gång behöver du trycka någon knapp på datorn efter att du startad autotuningen.
När inställningarna är klara behöver du inte längre ha lambamätaren ansluten. Du kan sedan när som helst ändra i luft/bränsle tabell och motorn kommer automatisk att köra på det nya värdet.
Du kan göra detta när som helst förutsatt att du inte ändrat motorns fyllnadsgrad som t.ex. byte av kamaxel, modifierat topplock etc.
Om du modifierar motorns fyllnadsgrad kommer du att behöva köra autotuning igen med lambdamätaren inkopplad.
Autotune är betydligt snabbare än den snabbaste operatören. Oftast är det inte möjligt att justera en motor så snabbt manuelle som med autotune. En typisk justering i bromsbänk behöver inte ta mer än ca 20 minuter att fullständigt mappa en motor.
Autronic "AUTOTUNE" programvaran erbjuder helt automatisk injustering av motorn luft/bränsle förhållande. Denna automatisering erbjuder justeringspersonal möjlighet att övervaka motorn på ett säkert sätt, det är även möjligt att autotune på landsväg.
Denna programvara använder en komplex kombination av matematiska, statistiska, trigometriska och fuzzy logisk intelligens för att ljustera din motor. Justering brukar normalt påbörjas inom 1 sekund. Hög precision kan uppnås genom att hålla motorn lite längre tid över varje varvtal/lastpunkt. Du har kontroll över hur nogrannt den skall justera ditt bränsleförhållande, balansen mellan nogrannhet och tid ställes in ui programvaran (normal 2 %). Nogrannhet brukar oftast begränsas av lambamätaren.
Programmet erbjuder en visuell indikation över aktuell status. Injusteringen av motorn sker normal 2 - 5 gånger snabbare än manuellt, vad detta betyder för sparad motor och bränsle är upp till dig att värdera.
Programmet erbjuder även en 3D "view" när du justera, du kan även logga externt i data eller internt i ECU'n samtidigt som du justerar med Autotune.
Till sist finnes även en avancerad diagnostik samtidigt som du autotunar, om något värde överskids (eller underskrids) indikeras detta omedelbart med rött högst upp på skärmen samtidigt som autotuningen avbrytes.
Och tillexempel så var det så supramannen m.fl mappade sina bilar och det fungerade ju bevisligen eller ??
Jag ska montera ett sånt sprut nu under vintern så då märker jag väl hur det funkar men jag tror nog inte jag blir besviken i alla fall.
Mvh
Peppe
Ja´g menade inte att för att supra mannen körde med en sån o därför jag rekomendera d
MBE sprut är säkert bra sprutmen jag räknade med priset på den exkl moms o kabel härva o tjafs o den närmade sig priset av en autronic komplett
vilka är d som kan mappa MBE sprut?
>>ha ha ha ... klockrent Johan!
>>
>>Om nu Autronic skulle vara så bra som en del säger, så
>>varför kör inte alla med det i så fall?
>>Skulle ju spara en del slantar om man slapp mappa hos någon,
>>bara stoppa i sakerna.. tuta å gasa järnet..
>>
>>Mbe duger gott åt mig..
>
>Tjena!
>
>Varför tror du inte att man bara kan stoppa i sakerna tuta å
>gasa järnet ?? Jag tror knappast att dom som tillverkar
>Autronic skulle ljuga om det.
>
>AutoTune är en option som finnes till SMC och SM2.
>Älder modeller kan uppgraderas med ett nytt proseccorchip
>och ny programvara.
>
>
>AutoTune justera din motor utan att du behöver trycka på
>massa knappar. För att göra detta finnes en closed loop
>luft/bränsle tabell (A/F), som du lägger in önskade värden i
>på olika varvat och lastpunkter.
>
>
>Du behöver en professionell lambdametare med linjär utgång
>0-1 volt eller 0-5 volt med vår adapter. Du finner våran
>UEGO här. Mätaren kopplas sedan till Autronics O2 ingång.
>När motorn sedan kör igenom de olika varv/lastpunkterna
>kommer programvaran att ljustera fyllnadsgradstabellen för
>att erhålla korrekt luft bränsleförhållande.
>
>
>Ingen gång behöver du trycka någon knapp på datorn efter att
>du startad autotuningen.
>När inställningarna är klara behöver du inte längre ha
>lambamätaren ansluten. Du kan sedan när som helst ändra i
>luft/bränsle tabell och motorn kommer automatisk att köra på
>det nya värdet.
>
>Du kan göra detta när som helst förutsatt att du inte ändrat
>motorns fyllnadsgrad som t.ex. byte av kamaxel, modifierat
>topplock etc.
>
>Om du modifierar motorns fyllnadsgrad kommer du att behöva
>köra autotuning igen med lambdamätaren inkopplad.
>
>
>Autotune är betydligt snabbare än den snabbaste operatören.
>Oftast är det inte möjligt att justera en motor så snabbt
>manuelle som med autotune. En typisk justering i bromsbänk
>behöver inte ta mer än ca 20 minuter att fullständigt mappa
>en motor.
>
>
>Autronic "AUTOTUNE" programvaran erbjuder helt automatisk
>injustering av motorn luft/bränsle förhållande. Denna
>automatisering erbjuder justeringspersonal möjlighet att
>övervaka motorn på ett säkert sätt, det är även möjligt att
>autotune på landsväg.
>
>
>Denna programvara använder en komplex kombination av
>matematiska, statistiska, trigometriska och fuzzy logisk
>intelligens för att ljustera din motor. Justering brukar
>normalt påbörjas inom 1 sekund. Hög precision kan uppnås
>genom att hålla motorn lite längre tid över varje
>varvtal/lastpunkt. Du har kontroll över hur nogrannt den
>skall justera ditt bränsleförhållande, balansen mellan
>nogrannhet och tid ställes in ui programvaran (normal 2 %).
>Nogrannhet brukar oftast begränsas av lambamätaren.
>
>Programmet erbjuder en visuell indikation över aktuell
>status. Injusteringen av motorn sker normal 2 - 5 gånger
>snabbare än manuellt, vad detta betyder för sparad motor och
>bränsle är upp till dig att värdera.
>
>Programmet erbjuder även en 3D "view" när du justera, du kan
>även logga externt i data eller internt i ECU'n samtidigt
>som du justerar med Autotune.
>
>Till sist finnes även en avancerad diagnostik samtidigt som
>du autotunar, om något värde överskids (eller underskrids)
>indikeras detta omedelbart med rött högst upp på skärmen
>samtidigt som autotuningen avbrytes.
>
>
>Och tillexempel så var det så supramannen m.fl mappade sina
>bilar och det fungerade ju bevisligen eller ??
>
>Jag ska montera ett sånt sprut nu under vintern så då märker
>jag väl hur det funkar men jag tror nog inte jag blir
>besviken i alla fall.
>
>Mvh
>Peppe
Jag skulle inte våga lita på att det mappade sig 100% säkert utav sig självt, den mänskliga faktorn kan också ställa till besvär... inget snack om saken, men litar mer på människor ändå.
Förövrigt så tror jag inte att supramannen inte låtit bli och pillat i mappningen själv, säkert haft ett finger med i spelet.
Men som sagt, om det nu är så supra bra så borde alla köra med det då det skulle bli både enklare, säkrare och billigare för de inblandade.
Lycka till Peppe, ska bli kul att se den när den kommmer ut.
/krippe
Tja, jag minns inte att någon har sagt att det är så super bra !?
Jag maila till Enem för ett tag sen om prisförfrågan på ett MBE sprut komplett med allt och det kosta runt 22.000:- om jag inte minns helt fel, då kände jag knappt till om vilka olika sprut det fanns på marknaden...leta runt lite på nätet och såg att Autronic fanns för liknande pengar och enligt mig så verkar det vara lite mer användarvänligt än ett MBE-sprut.
Så valet blev ett Autronic SM2 och om det är bättre eller sämre än ett MBE det kan inte jag heller svara på. Men jag kan ju i alla fall säga att dom som har kört snabbast typ supramannen, jocke sahlin m.m inte kör så fort tack vare att dom kör med Autronic eller MBE, det är nog lite mer än så...
Mvh
Peppe
peppe!!!
precis...
Personligen har jag Haltech E6H och är nöjd..
tycker även det är mycket användar vänligt..
kolla sedan procentuellt i världen som kör med Haltech gentemot alla andra i dragracing..
I staterna och Australien är det väldigt vanligt.
men det beror nog på 'många år på marknaden'
samt enligt min har haltech en del småfunktioner som gynnar dragracing åkarna lite..
I slutänden får man nog i stort sett samma effekt med alla system.
haltech kan släpa efter lite då det inte har så hög upplösning på tändningen.
Men det har de ordnat till det nya som ska komma precis när som helst.. (E11)
Haltech är även det 'billiga' alternativet..
det ställer även inte stora krav på laptopen..
det duger med en 386a. :)
men ska vi snacka ej användar vänliga sprut...
kolla in MOTEC!!!!
laddade hem ett demo...
uj uj uj...
Ett sprut blir aldrig bättre än den som sitter bakom spakarna.
Ska du mappa själv? Då har du nog redan så pass bra erfarenhet av det här att du vet vad du skall välja utan att behöva fråga om råd.
Ska du låta ett proffs mappa? Prata med den som skall utföra mappningen, vad han anser vara det bästa för dig och din motor.
Det är självklart inte enbart sprutets förtjänst att en bil går bra. Att Jakans M3:a har MBE beror nog också på valet av firma som mappat motorn (Kenneth Andersson/Motortjänst, som fö. också mappat min motor) är ruskigt bra på (bland annat) MBE!
Autotune fixar väl bara bränslet via lambdan? Tändningen då?
MBE har också en adaptiv del av programmet som justerar bränslet automatiskt under mappning, sen hur många som använder sig av den är en annan sak.
Jag känner i vilket fall personligen att jag inte har tillräcklig kunskap för att kunna mappa min motor helt själv ännu, utan söker hjälp av proffs.
Ringde till enem idag för att höra mig för...
Jag frågade angående mbe-941,, Men killen jag pratade med rekomenderade mbe-968 (kan vara fel nummer) det har tagit över något annat mbe-sprut
Han sa att det klarade dem mesta grejorna 941 klarade av... Priset på det sprutet låg på 7500 kr plus moms sen tillkom kabelstammen m,m.
Kabelstammen kostade ca 6500 kr.
Men man kunde köpa kablarna och kopplings schema för 650 kr.
Jag undrar hur mycket jobb det är att göra det själv ( farsan är elektriker) någon som vet...
Mvh jimmy
mappningen är juh halva tjusningen med att trimma
att se vad man lyckas åstakomma..
är man nybörjare gör man bara så här..
runt 2ms öppna spridare på tomgång. är en bra start
tändning börjar man 'fegt' med
alltså lite lågt.
bränsle börjar man fett med...
poffar det i insuget? = för lite soppa
poffar det i avgasröret? = på tok för mycket soppa
när man sedan kommit ganska nära vad man tycker motorn ska lämna så tar man till hjälpmedel.
knacksensorer
lambda sensorer
avgastemp mätare.
g-krafts mätare.
avgastempen ska man försöka ligga rätt högt med..
runt 800-820 grader e safe..
mellan 850-900 börjar det bli farligt..
vid 950 e det dags o kolla om man har nå kolvar kvar :)
hur man då uppskattar motorns effekt?
tja..
jämnför andra bilar mot din
har du xxxkm/h i slutfart på strippen
kan man kolla vilka andra bilar som har liknande vikt hur dom ligger i prestanda.
personligen har jag nog kört säkert 30-40 402m repor (privat) i sommar för att se om jag förbättrat slutfarten..
och sakta men säkert har det krypit fram mera prestanda :D
Det var nog Janne du pratade med.. MBE-967 ersätter MBE-956.
Men den informationen jag har fått, mer eller mindre direkt ifrån MBE, så kan inte 967 hantera mapsensor.
Jag gör mina egna kabelstammar, är inga större problem om man är "van". Det gäller dock att kunna få tag på de nödvändiga kontakterna till spridare, vevaxelgivare med mera..
Så jag ska satsa på 941 då...
Johan du skulle kanske kuna hjälpa mig med kabelstammen ? Du får ju självklart betalt.....
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag kommer att ha möjlighet att hinna med det. Det är nån som tycker att jag ägnar för mycket tid åt jobbet och bilen... *hrm*.
Jag kan ge dig tips om hur du skall gå tillväga, dock!
Det är lite trassligare att mappa en överladdad motor från grunden..
Det går ju också åt lite bromsbelägg att mappa på vägen... Jag var tämligen nervös för min motors kondition när den mappades under sommaren... Stegvis uppåt i registret, det började bli "jobbigt" vid 6000 rpm på trean i uppförsbacke, bromsa upp, gasen i botten och hålla den på 6000 rpm med fullt laddtryck.. Det skär i hjärtat! =)
Problemet med mappning på väg, speciellt överladdat, är spikningarna... Att höra dessa vid höga varv är ju som du vet tämligen omöjligt. Slang mot blocket kan ju funka, men det är ändå svårare än om motor tex. sitter i bänk. Man får ju garanterat ut mer effekt om den körs i bänk med avgastempmätning/cylinder, bromsning vid alla tänkbara varvtal och lastlägen etc. Problemet är att det är väldigt kostsamt att ha motorn i bänk...
Speciellt krånligt om man aldrig hållt på förrut med mappning.. Har man byggt en dyr motor vill man ju paja den. =) Jag har åtminstonne lyckats mappa upp krippes bil så den var körbar till Stockholm, men det var ju ingen snygg mappning direkt. =)
Kenneth vill i vilket fall först mappa motorn utan överladdning, i alla tänkbara situationer - därefter lägga på överladdningen och då justera bränsle/tändning med hjälp av mappsensorn.
Det var ju konstigt att 967 inte hanterar map senser för det gör mitt 967 i varje fall sen finns ju 977 med laddtrycksstyrning också....
Men om johan säger så, så har han kanske rätt eller inte tillräckligt med information
>Det är lite trassligare att mappa en överladdad motor från
>grunden..
>
>Det går ju också åt lite bromsbelägg att mappa på vägen...
>Jag var tämligen nervös för min motors kondition när den
>mappades under sommaren... Stegvis uppåt i registret, det
>började bli "jobbigt" vid 6000 rpm på trean i uppförsbacke,
>bromsa upp, gasen i botten och hålla den på 6000 rpm med
>fullt laddtryck.. Det skär i hjärtat! =)
>Problemet med mappning på väg, speciellt överladdat, är
>spikningarna... Att höra dessa vid höga varv är ju som du
>vet tämligen omöjligt. Slang mot blocket kan ju funka, men
>det är ändå svårare än om motor tex. sitter i bänk. Man får
>ju garanterat ut mer effekt om den körs i bänk med
>avgastempmätning/cylinder, bromsning vid alla tänkbara
>varvtal och lastlägen etc. Problemet är att det är väldigt
>kostsamt att ha motorn i bänk...
>
>Speciellt krånligt om man aldrig hållt på förrut med
>mappning.. Har man byggt en dyr motor vill man ju paja den.
>=) Jag har åtminstonne lyckats mappa upp krippes bil så den
>var körbar till Stockholm, men det var ju ingen snygg
>mappning direkt. =)
>
>Kenneth vill i vilket fall först mappa motorn utan
>överladdning, i alla tänkbara situationer - därefter lägga
>på överladdningen och då justera bränsle/tändning med hjälp
>av mappsensorn.
Men en kompressormotor måste vara MYCKET lättare att mappa än en turbomotor?
hur som helst så gamla bonntrix funkar ganska bra vid mappning av en motor...
för hur gjorde de förr i tiden då de inte hörde sånt där?
jo de vred upp tills de hörde.
och sedan lade de sig på en säker nivå..
Jag har juh hållit på med motorer sedans barnsben och jag har ALDRIG lycktats spika sönder en motor då jag har justerat den.
och jag lovar det HAR spikat så man vart mörkrädd..
men det har allt funkat :)
tycker ofta att folk är så känsliga..
det e juh bara å råkka.. :D
Vad kostade 967 monterat och klart. Är mycket sugen på det sprutet. Måste få den klar till emmaboda nästa år.
941 Specification http://www.mbesystems.com/941_040200.PDF
967 Specification http://www.mbesystems.com/967_070200.PDF
----->Manifold Pressure (optional)<-----
Jocke Nilsson
25-10-02, 19:57
men hur många sitter på ett 48k modem numera då?.
Det kostade ca 12000-12500:- dåfick jag bygga om en kabelhärva ganska enkelt "tyckte jag i varje fall" så inte är det värt 6500:-
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.