PDA

View Full Version : Tändstift trimmad XE

Jonas Jonsson
06-12-11, 19:47
Funderar lite kring detta. Ni som trimmat, vilka kör ni med? Vad för avstånd till elektråden har ni?

Blivit tipsad om 9000 Aero stift till min och det är vad jag kan se samma som XE:n har orginal men 2mm längre elektrådavstånd. Jag trodde man annars ville minska avståndet på en trimmad motor. Är inte kunnig på området och tror en diskussion här kan hjälpa både mig och många fler iom att rätt många XE går på bana.

SBD verkar rekommendera orginalstiften från NGK.

Just i detta fall gäller det wastefire och MBE styrsystem

Ordet är fritt :D

Grötis
06-12-11, 20:15
Varför man minskar elektrodavståndet på trimmade bilar är för att man ska slippa få gnistan släckt av högre kompression (vid överladdning m.m.). Det är högre resistans i komprimerad luft än i atmosfärstryck.
Har du inte höjt kompressionen med andra kolvar/överladdning m.m. utan bara ökat på fyllnadsgraden någon procent med andra kammar, högflödesinsug och grövre grenrör så ska det räcka med orginal elektrodavstånd och orginal stift med hög kvalitet.

thosan
06-12-11, 21:40
Ett mindre avståd ger också mindre gnista så eg. borde man haft starkare tändsystem istället för att knacka ihop.
Jag har en lite trimmad Xe med separata spjällhus portat Piper ultimate road kammar 4-coil wasted spark MBE 956E etc och jag har i 3 år kört på BCP7EVX NGK stift utan några som helst problem

Figgz
06-12-11, 23:10
Nu tänker jag inte på min XE, men i Mercan gick jag från original BP6EFS till BP7EFS när jag trimmade för att få lite mer passande stift. Vad har du original i den? Vad är Aerostiften för några stift i värmetal?

Jonas Jonsson
07-12-11, 12:59
7 i värmetal både på orginal och på Aerostiften. Enda skillnaden enligt ngk:s hemsida är 1mm större gnistgap

thosan
07-12-11, 19:44
SBD har tidigare haft BCP7EVX men jag tror de är nr ändrade eller så. Meca tar 140:- styck för dem men här på Ebay är det skillnad 21 pund för 4 st. Har inte kadett GSI 6 i värmetal? jag har kollat runt och det verkar så original
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=BCP7EVX&_sacat=0&_odkw=dutton&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Struve
07-12-11, 20:40
C20XE kan köras otrimmad på BKR6EK eller BKR5EK enligt NGK:s senaste stiftlista.

Men trimmat så som Jonas XE är så hade jag nog gått till BKR7E** Finns lite olika slutändelser, orkade inte kolla för mycket på det.
Så ett värmetal på 7 tycker jag låter riktigt, håll dock koll på hur tändstiften påverkas av förbränningen, går tändstiftet kallt så får Du avlagringar på stiftet med misständningar som följd, har Du ett lägre värmetal kan stiftets elektroder smälta med skador på kolv/ventiler som resultat.

corsa_julle
08-12-11, 11:01
Det större skiftgapet är att föredra, det blir ju mera gnista.
Kör du xe dis coilpack/tändmodul? Är ju lite bättre sprutt i det än fördelare och originalspole så det ska orka hur bra som helst.

Jonas Jonsson
08-12-11, 19:44
Frågan jag ställt är allmän även om jag såklart funderar på min motor också.

Jag kör XEV-spole, alltså wastefire

Henke
09-12-11, 10:52
Har för mej att jag stoppade i BCPR7ES NGK i min trimmade XE. Hade inga problem varken vid fet kallstart eller vid hård belastning. Använder XEV-spole

Kan dubbelkolla vilka stift det var:).

simmerfors
09-12-11, 11:18
Saabarna kör med BCPR7ES-11 iallafall.

thosan
09-12-11, 16:14
R står för resistor och det brukar man inte behöva i alla fall inte med eftermarknadssprut.
EVX är Platina stift. och används i lite trimmade bilar opel o saab m.fl. googla så hittar ni.
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.sparkplugs.co.uk/pages/database/plug-detail-ccp.asp%3Fpartno%3DBCP7EVX&ei=nyXiTpfnF9TQ4QTrpOWHBQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&sqi=2&ved=0CDUQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dbcp7evx%26hl%3Dsv%26biw%3D1024%26bih% 3D625%26prmd%3Dimvnsfd

pattedog
12-12-11, 16:13
Jag har använt Bosch F6DTC på min XE då EDS rekommenderar detta på sin sida om man har chip o lite annat :)