View Full Version : Hur hög vinge får man ha igenom besiktningen
Alltså en vinge på bakluckán, hur hög får den vara på en bil som inte är utrustad med den orginal ??
/Peter
Omega Mattias
10-10-02, 20:11
Tror inte det har någon betydelse.
Verkar väldigt olika från gång till gång det där.
En här där jag bor besiktade förra året med en EVO vinge på sin M3 E36 och klara bes. Iår fick han ombes pga vingen.
MvH Fredrik Wedin
Calibra 16V -91 TILL SALU!
Opel Rekord 2,0 TIC -84 under uppbyggnad!
saammpoo@hotmail.com
Jonas Jonsson
10-10-02, 21:20
Det verkar som järnkamin säger va väldigt olika. Sen så får inte lanten sticka ut ens om den böjer ner mot bakluckan. Enda som göra att den går igenom då är att den "nästan" nuddar bakluckan. Får bara va max 10mm mellan vingen och bakluckan. Lite luddigt skrivet jag vet. Hoppas det kan hjälpa nåt iaf.
Man bör väl komma in genom porten åtminstone...
Annars kan man ju besikiga den som tungt fordon, om man nu inte kommer igenom den lilla porten...
edit: meningslöst inlägg, jag vet...
Seriöst.
Det finns väl massa bestämmelser? Att den inte får sticka ut utanför karossen (mer än ett visst antal mm kanske), att den inte får vara mer än 13cm högre än luckan tror jag (dvs 13cm mellan lucka o vinge)...
Är det en hög vinge ska den även vara fastsatt emd plastskruvar så den ger med sig om någon/något fastnar i den!
mathias_gsi
10-10-02, 23:26
Vet en kille me en s2a som hade intyg från nånstans så han fick sin genom besiktningen....
angående bredden så tycker man ju nästan att de mest logiska är att den it får sticka ut mer än backspeglarna....låter i de mest lågiskt???
själva höjden på vingen tycker jag att den borde ju vara av okönslig betydelse.....för vad ska nån krakel spektakel göra ovanför bilen egentligen????
Vad jag vet så är väl det enda kravet igentligen att den är väl fastsatt. En kompis till mig fick problem med det. Dom sa ingen om höjden men anmärkte på moteringen.
4x4 Funkar i alla väder
När jag hade min imprezavinge på bilen så frågade varenda djävel om den där vingen gick igenom besiktningen och jag har hört från många håll att den där vingen inte är laglig. Fast jag har då inte hört något på besiktningen och snutarna som den bilen har heller inte sagt nåt.
Nu skall jag montera dit en EVO vinge istället. Får se hur det går :p.
Ola Gustafsson
11-10-02, 08:24
En sådan som Henrik Elg har ?
Jag snbackade med en besiktnings man i Ronneby för ett år sedan fick måten 20 cm mellan vinge och lucka.
Mvh Ola
------------------------
Kör en Kadett GT 2,0i-90
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.