PDA

View Full Version : Höga avgasvärden. Problem löst! Perfekta avgasvärden nu.


Gr8
28-12-10, 17:24
Hej.

Var och besikta bilen idag och hade för höga avgasvärden. Jag vet att det här ämnet har kommit upp förut, men jag undrar också vad man bör kolla och att bilen rycker ganska mycket på låga varv när man kör. Tex jag kunde köra 50 km/h på femman och nu så går det inte, det rycker istället. Inte så att den dör, men den känns lite orkeslös då men när det kommer över "ryckigheten" så går bilen skitbra och pigg. Jag måste ligga lite över 50 km/h för att det inte ska rycka. Samma gäller alla andra växlar.

Det jag vet är att kolla så att det är tätt till insug och utsug, LMM, lambda, katten?, otäta ventiler?, ventilpackningarna? och kompressionstesta. Kan tändstiften och tändkablarna ha något med saken o göra?

Vad är det jag ska kolla hos på LMMen, lambdan, katten? Att lmm är hel och inte igentäppt? Har ingen aning om hur sakerna ska se ut, har bara precis börjat på en mekutbildning och vi har inte kommit såhär långt.

Jag har planer på att byta till ett sportavgassystem med eftermarknads downpipe och katt men det får bli senare om inte jag måste göra det nu, ifall det är det som är felet. Påverkar dom (förutom katten) mycket på hur avgasvärdena ser ut?

Just nu så är min ekonomi inte den bästa då jag studerar som sagt och jag vill inte att kostnaden stiger för mycket, men blir det så att kostnaden stiger så får jag försöka skrapa ihop pengar på något sätt. Det är tur att man kan byta saker och felsöka på skolan, då slipper man verkstadskostnader :D

Bilen är förövrigt en Vectra B 98 års

thosan
28-12-10, 18:08
hur var värdena?
Lambdan är ju vanligt och motortempgivare

Gr8
28-12-10, 18:16
hur var värdena?
Lambdan är ju vanligt och motortempgivare

Hc låg en bit över 500 Co låg på 9.5 och förhöjd tomgång 0.5 lambda var under gränsvärdet som är på 0.97 tror jag och jag hade 0.95 tror jag. Har inte pappret på mig den är i bilen. Men så såg dom ut ungefär. Kan återkomma med korrekta värden sen. Okej, men om det är motortempgivare, borde inte visaren för tempen vara hög/låg?

buicksuper
28-12-10, 18:32
Har du kollat om ventilkåpan har läckt, så att det ligger olja runt tändkablarna - då kan du få ryckig gång på motorn, det fick jag på våran vectra.

Hc halten fick jag ner till 17 när jag byggde en oljefälla så att det inte kom så mycket olja i insuget - före hade jag ca 300.

thosan
28-12-10, 18:33
nej den visar inte tempmätaren utan talar om till bilens dator motorns temperatur och detta är ett vanligt fel. det visar fel och datorn tror motorn är kall och öser på extra bränsle.
m,en du kan ha fler fel. gör en uppkoppling på den på en verkstad så bör det ge direkt fel.

Gr8
28-12-10, 18:39
Har du kollat om ventilkåpan har läckt, så att det ligger olja runt tändkablarna - då kan du få ryckig gång på motorn, det fick jag på våran vectra.

Hc halten fick jag ner till 17 när jag byggde en oljefälla så att det inte kom så mycket olja i insuget - före hade jag ca 300.

Menar du ifall det läcker från ventilkåpspackningen? det verkar inte vara någon olja runt tändkablarna.
Det är ju inte bra att det kommer olja in i insuget, men bra att du lyckades fixa det :D

Sitter och kollar priser på saker, inga småsiffror direkt. 4000 för LMM, 1800 för regelsond lambda 1400 för diagnossond. Har man båda? :S Har inte kikat så mycket under.

Ifall det läcker i insuget så ska jag nog passa på att byta cylinderpackning och cylinderhuvud packning på samma gång. Då är det gjort iaf

Fan om det blir dyrt!! Då kommer jag inte ha råd med dom planerna jag har på bilen:P

thosan
28-12-10, 18:47
Här har du lite delar.
om motortempsensor = några 100 lappar
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=95&ModelID=710&CarReference_ID=5435&CategoryID=76&CategoryType_ID=1

Gr8
28-12-10, 19:01
Här har du lite delar.
om motortempsensor = några 100 lappar
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=95&ModelID=710&CarReference_ID=5435&CategoryID=76&CategoryType_ID=1

Det var billigt, får hoppas på att det är då. Tycker dock inte att den drar mycket soppa, eller så luras man för att det är kallt ute :P men jag får prova det på skolan. Så du tror att det är de som gör att avgasvärdena är höga?

Vad tror du om bilens ryckighet?

Tack så mycket för hjälpen förresten :)

Gr8
28-12-10, 19:05
Lufttempsensor, är det till LMM? fan dessa beteckningar.

Gr8
28-12-10, 20:28
Suttit och försökt leta fram ett svar.

LMM, den kan ju bli igentäppt, orsakar den så att det kommer för mycket oförbrännt bränsle till katten? Om den gör det så blir väl katten typ sotig och man kan lika gärna köpa en ny antagligen.

Men om det kommer för mycket oförbrännt bränsle som sotar katten, blir inte lambda sonderna också sotiga? Låter iaf logiskt att det skulle vara så.

Och som Thosan säger så "lurar" motortempgivaren bilens dator att bilen är kall och ger extra bränsle

rätta mig om jag har fel om dessa saker, så att man inte slänger pengar på saker man inte behöver köpa

thosan
28-12-10, 20:50
LMM brukar inte bli täppt men kan gå sönder. Den mäter luftmängden som passerar igenom den och ger bränsle efter det. om den är täppt så går ju mindre luft igenom den och den ger också signal att så gör. Om den är täppt så skulle den inte va så täppt att avgasvärdena är kass på tomgång för då dkulle ju inte luften räcka till att gasa upp motorn.

Gr8
28-12-10, 21:24
LMM brukar inte bli täppt men kan gå sönder. Den mäter luftmängden som passerar igenom den och ger bränsle efter det. om den är täppt så går ju mindre luft igenom den och den ger också signal att så gör. Om den är täppt så skulle den inte va så täppt att avgasvärdena är kass på tomgång för då dkulle ju inte luften räcka till att gasa upp motorn.

Okej men då är det nog det som du sa förut, lambdan eller motortempgivaren.

Funderar fortfarande över ryckigheten i bilen, har du några tankar? :D

thosan
28-12-10, 21:32
tändkablar eller olja nere vid stiften så gnistan far åt sidan.

Gr8
28-12-10, 21:40
tändkablar eller olja nere vid stiften så gnistan far åt sidan.

Okej, men om det är olja nere vid stiften så är det väl ventiltätningen som gett upp?

PES
28-12-10, 21:47
Okej, men om det är olja nere vid stiften så är det väl ventiltätningen som gett upp?
Och hur ska olja ta sig till tändstiftsbrunnen från ventiltätningen?? Tänk till ;)
Olja vid tändstiften är enkelt att utesluta med att dra upp tändkablarna ur "brunnarna"
Har Du olja där så är det kamhuskåpans packning som gett sig, vilket den gör med åren, hyffsat enkel att byta.

Gr8
28-12-10, 21:52
nej den visar inte tempmätaren utan talar om till bilens dator motorns temperatur och detta är ett vanligt fel. det visar fel och datorn tror motorn är kall och öser på extra bränsle.
m,en du kan ha fler fel. gör en uppkoppling på den på en verkstad så bör det ge direkt fel.

sorry läste lite fel på sista du skrev, trodde du menade att jag skulle koppla ur motortempgivaren och mäta avgaserna. Men om jag förstår det rätt så menar du att jag ska kolla felkoderna?

Gr8
28-12-10, 21:59
Och hur ska olja ta sig till tändstiftsbrunnen från ventiltätningen?? Tänk till ;)
Olja vid tändstiften är enkelt att utesluta med att dra upp tändkablarna ur "brunnarna"
Har Du olja där så är det kamhuskåpans packning som gett sig, vilket den gör med åren, hyffsat enkel att byta.

Oj nu var jag helt ute och cycklade! :O tur att folk är vakna. Med kamhus packning vad menar du då? Cylinderhuvudets packning eller? Menar bara att folk har olika "namn" på saker, vissa säger topplockspackning, cylinder huvudpackning osv.

PES
28-12-10, 22:01
Oj nu var jag helt ute och cycklade! :O tur att folk är vakna. Med kamhus packning vad menar du då? Cylinderhuvudets packning eller? Menar bara att folk har olika "namn" på saker, vissa säger topplockspackning, cylinder huvudpackning osv.
Kallas även ventilkåpspackning.

Och jo, thosan menade läsa ut felkoderna :)

thosan
28-12-10, 22:05
ja stiften också

Grötis
28-12-10, 22:31
Kallas även ventilkåpspackning.

Och jo, thosan menade läsa ut felkoderna :)

Bytte faktiskt ventilkåpspackningar på min X25XE nyss och det är lite pill och så men det går utan större problem.

Gr8
28-12-10, 23:34
Bytte faktiskt ventilkåpspackningar på min X25XE nyss och det är lite pill och så men det går utan större problem.

Det ska nog gå bra för mig med :) det är som du säger en del pill. Byter jag ventilkåpspackning så byter jag nog ut resterande packningar när man ändå har saker ner skruvat.

Mycket som jag måste kolla sen. Kolla motortempgivare, kolla lambdan, komptest, kolla topplockspackning. Är det något mer o kolla? Gäller då för avgasvärdena. Sen för ryckigheten, kolla stiften och tändkablar. Finns det fler orsaker till att det rycker?

Tackar alla för svaren och hjälpen. Ännu har jag inte koll på allt, det ända jag skruvat är bromsar avgassystem, service och slitagedelar. Men det är därför det finns utbildningar! :) Och er här på forumet!

Grötis
29-12-10, 00:35
Det ska nog gå bra för mig med :) det är som du säger en del pill. Byter jag ventilkåpspackning så byter jag nog ut resterande packningar när man ändå har saker ner skruvat.

Mycket som jag måste kolla sen. Kolla motortempgivare, kolla lambdan, komptest, kolla topplockspackning. Är det något mer o kolla? Gäller då för avgasvärdena. Sen för ryckigheten, kolla stiften och tändkablar. Finns det fler orsaker till att det rycker?

Tackar alla för svaren och hjälpen. Ännu har jag inte koll på allt, det ända jag skruvat är bromsar avgassystem, service och slitagedelar. Men det är därför det finns utbildningar! :) Och er här på forumet!

Hmmm, ett litet tips är att skippa att kolla topplockspackningen innan du vet att det är där felet ligger, kamremmen är inte så skoj att sätta dit (tre spännrullar och fyra kammar = kan bli dyrt som attans).

Gr8
29-12-10, 04:36
Hmmm, ett litet tips är att skippa att kolla topplockspackningen innan du vet att det är där felet ligger, kamremmen är inte så skoj att sätta dit (tre spännrullar och fyra kammar = kan bli dyrt som attans).

Kamremmen är bytt på verkstad. Hade den vart dålig så hade dom antagligen påpekat det? Struve sa att jag skulle kolla om det fanns olja i tändstift brunnen genom att lossa tändkablarna och kolla, ingen olja. Kan jag utesluta att det är de?

HSE
29-12-10, 08:43
Om kammremmen är nybytt så finns det en risk att den ligger en kugg fel någonstans. Lätt gjort eftersom den är besvärlig att montera och ställa in. Då får du dåliga avgasvärden...Mvh HSE.

Gr8
29-12-10, 09:33
Om kammremmen är nybytt så finns det en risk att den ligger en kugg fel någonstans. Lätt gjort eftersom den är besvärlig att montera och ställa in. Då får du dåliga avgasvärden...Mvh HSE.

Jaaaa, de låter ju logiskt också. Hur låter motorn när remmen kuggar fel? Har inte hört och kunnat ha möjligheten att höra och jämnföra hur en motor ska låta. Tycker att motorn låter som den gjorde innan kamremsbytet, men vem vet den förra remmen kanske också kugga fel ;)

HSE
29-12-10, 13:29
En kugg fel brukar inte märkas mycket, kan till och med bli marginellt piggare men ev bluddra lite på tomgång. Men avgasvärdena brukar sålla ut dessa bilar när de kommer till bilprovningen...Mvh HSE.

Grötis
29-12-10, 15:13
Kamremmen är bytt på verkstad. Hade den vart dålig så hade dom antagligen påpekat det? Struve sa att jag skulle kolla om det fanns olja i tändstift brunnen genom att lossa tändkablarna och kolla, ingen olja. Kan jag utesluta att det är de?

Topplockspackningarna är det som är mellan blocket och topparna, det struve menar är ventilkåpspackningarna (ventilkåporna är de där plastsjoken som sitter ovanpå topparna)

Gr8
31-12-10, 01:01
Har frågor kring bilens ryckighet, kan det vara någon packning till insuget eller utsuget som är otät? Eller är det tändstiften som börjar bli dåliga? Bilen tenderar att starta lite konstigt som den har gjort lite då och då på senaste tiden, svårt att förklara, men man får låta den gå på startmotorn en längre stund än vanligt och börja om. sen så låter det som att den inte ska starta men sen när man slutar köra startmotorn så startar bilen och då ligger den på typ 100 rpm och sen så typ 1 sekund senare så går den upp i varv till ca 1000 för att sedan lägga sig i stabilt varvtal på ca 500 rpm. Är det startmotorn som börjar bli kass eller tändstiften, tändkablarna eller tändspole?

Vill att bilen ska gå bra och ha bra avgasvärden. Har fått en del bra svar på vad det kan vara för fel som gör att avgasvärdena är åt skogen, men inte så mycket mer om bilens småryck. Som sagt den rycker inte som att ska dö eller att den hoppar fram, är mer som att man kör på 5ans växel i 30 km/h.

Tack för all hjälp och gott nytt år på er

Fear
01-01-11, 15:17
Jag har haft samma fel tidigare på min vectra, kan säga du kan ju ta loss LMM en och sen kolar du in i den o där bakom ett galelr så finns det trådar som ser ut som ja typ glödlampstrådar o kolla om dom har gått av eller nåt. Det felet hade jag o jag bytte köpte en på skroten o det funka kanon igen.....

madcap
07-01-11, 17:49
har även jag problem med höga avgas värden fast på en frontera 2,4 -94. Någon som har förslag på vad problemet kan vara, ska kolla kat. & lmm funderar även på om det kan ha något med motortempen att göra, har sett att termp mätaren på instrumenttavlan rör sig väldigt lite å är mest i botten.
Har inte nått direkt oljeläckage runt ventilhuset å har inte upptäckt några läckor av andra slag heller
Avgasvärden är 2,0 på co2, gränsvärde (0,5)
förhöjd co2 2,3 gränsvärde (0,3)
Hcvärde 117 gränsvärde (100)
lamda värde e godkänt med 0,97 gränsvärde (0,97-1,03)

Mvh/Benny

Daniel_
09-01-11, 01:35
Kan mycket väl bero på för låg motortemp då motorstyrdonet reglerar en "fetare" blandning då. Byt termostat.

har även jag problem med höga avgas värden fast på en frontera 2,4 -94. Någon som har förslag på vad problemet kan vara, ska kolla kat. & lmm funderar även på om det kan ha något med motortempen att göra, har sett att termp mätaren på instrumenttavlan rör sig väldigt lite å är mest i botten.
Har inte nått direkt oljeläckage runt ventilhuset å har inte upptäckt några läckor av andra slag heller
Avgasvärden är 2,0 på co2, gränsvärde (0,5)
förhöjd co2 2,3 gränsvärde (0,3)
Hcvärde 117 gränsvärde (100)
lamda värde e godkänt med 0,97 gränsvärde (0,97-1,03)

Mvh/Benny

Gr8
11-01-11, 12:09
Hur stor risk/hur ofta är det att kolvringarna blir dåliga på x25xe? Vill verkligen inte att det är de som är felet! :(

madcap
16-01-11, 00:25
Kan mycket väl bero på för låg motortemp då motorstyrdonet reglerar en "fetare" blandning då. Byt termostat.

då ska jag testa det med, visste nämligen inte hur motorstyrdonet reagerar om termostaten e kass eller om den "tar" tempen på motorn på annat sätt, tack för hjälpen!!

mvh/Benny

Gr8
24-01-11, 17:04
Hallå igen.

Efter att kollat felkoder, lambdasonderna, gjort kompprov, bytt motortempgivare, bytt tändstift och tändkablar så har jag fortfarande för höga avgasvärden.

Fick felkoder på vevaxellägesgivaren, men vi gjorde rent den, spruta på kontaktspray och kollade igen efter felkoder, ingen felkod efter det. Kolla tändkablarna och dom var typ slut så dom blev bytta, tändstiften lika så. 1, 3 och 5ans stift var riktigt dåliga, speciellt 1an, den var kolsvart som inåt skogen. Men tändkablar och stift byttes. Kompprov gjordes innan det och motorn var "frisk", jämn och hög kompression. Vi mätte tändspolen och kollade och enligt dom värdena så stämde inte primär lindningen, sekundär stämde dock, men en av skolans lärare trodde det inte var fel på spolen. Men jag har bla sett att Millens vectra inte gick ordentligt, min "tuffar" ungefär och går ojämnt på tomgång och känns lite seg. Men då bytte millen stift, tändkablar och spole, så vart det bra enligt vad han säger i hans projekt tråd. Vi bytte även motortempgivaren. Efter det så satte vi ihop allt och körde och då vart det som sagt fortfarande högt HC och lambdan varierade från under gränsvärdet till, inom och över gränsvärdet.

När man varvar motorn på tomgång, så kommer det ett svischande ljud, ungefär som insugsluften med en öppet filter, men jag har inget sådant. Vi tror att den är otät i någon packning specifikt insugspackningen, men vi vet inte riktigt. Vi ska kolla mer
imorgon. Så nu vill jag ha all tänkbara hjälp från alla som har meckat med Opel.


Tack i förhand

Gr8
25-01-11, 18:03
Ingen som har någon tanke? ska plocka en beggad spole imorgon och se om det blir bättre.

Gr8
27-01-11, 06:24
Någon som har fler idéer?

Gr8
01-02-11, 11:47
Nu går bilen bra och med perfekta avgasvärden.

Co 0
Co@2500 0
HC 000
Lambda 1,000

Bytte tändspole, så vart det bättre :)