PDA

View Full Version : varning för vanadis gumm (sthlm)

zacka
16-10-02, 00:57
hej
jag har en calibra turbo som jag har sänkt i början av sommaren...
därefter vart jag tvungen att göra en framvagns inställning
så jag satte på skit fälgar med dåliga däck tills jag lämnar in den för framvargn inställning...
ringde runt olika firmor sen för o beställa tid, men fick tips att vanadis gummi är mkt bra företag o ganska proffsiga
lämnade in den för framvagnsinställning samt styrled byte...

jag hämtade bilen samma dag glad att enligen få på mina fina nya 18" med mina fina o nya däck
nu har d gått ca en månad efter att den varit där, skulle byta broms vätska på bilen o så ser jag att insidan av däcket på höger sida är helt blank slitet..
jo vad gör man, man blir skit sur o tänker på hur det nya däcket totalt förstördes :-(
ringde dom idag o förklarade som det är, så säger dom så här att om d stog rätt mätsiffror på deras papper som jag fått så är oskyldiga o att dom inte kan ersätta mig med ett nytt däck eller en ny framvags inställning
dom skyllde på att jag kanske har lånat ut bilen till nån som räkade köra på en trotoar kant eller nåt, eller att jag själv gjorde det..
grejen är att jag lånar aldrig ut bilen, samt att jag är rädd om mina fälgar för att ha kört på en trotar kant...
fälgarna är fortfarande fräsha inga kantstötningar...
Så vad göra?
nu kommer jag att åka dit på torsdag o så ska dom kontroll mäta hjul vinklarna o bedömma, men om den är ändrad o inte stämmer med deras mät papper som jag fått så har dom ingen skyldighet att ersäta mig med ett nytt däck

Jag är 100% säcketr på att jag inte har kört på nåt eller låna ut bilen, men ##### försök o bevisa d för dom

min slutsats är att jag ska aldrig ha nåt med dom att göra

Ville bara sktriva av mig lite, nu när jag tänker på att jag måste punga ut 4000:- för 2 nya fram däck

Mvh zacka

Noby
16-10-02, 01:11
Hej

Man brukar sätta på de nya sulorna o fälgarna och sedan göra en framhjuls inställning inte me dina sketna gamla...

Det e vad jag vet... KAN berott på det felet du gjorde.

Mvh/Noby
http://www.bialy.net/bilen/addjected_200x113.jpg
----------------------------------------------
www.Handeln.Nu - Sveriges Kungliga Nystartade Annons Site
----------------------------------------------
*Nya fälgar i vårt sortiment www.asa-ace.com 10%-30% billigare kan fixas*

AJO
16-10-02, 01:20
Enligt vad jag har hört av firmor som håller på med hjulinställningar så gör det apa vilka däck/fälgar man har på bilen när inställningen görs. Det är ju inte däcken man ställer in, inte fälgarna heller. Dom är bara där för att mätinstrumenten ska ha nånstans att sitta...

zacka
16-10-02, 01:23
NoBY
så att om du göra nu framvagn insytällning sen säljer du dina t ex 17" o köper nya 18" så ska man göra framvagn inställning!!!
eller

Micke Holmström
16-10-02, 15:38
Det skall inte kunna påverka resultatet (förutsatt då att gammelhjulen inte är ordentligt skeva)

Micke Holmström
16-10-02, 15:42
Försök förresten kolla bussningarna i framvagnen. Har du riktig otur så kan en trasig bussning orsaka fel hjulvinkel, det borde dock ha märkts på bilens uppträdande.

Vad blir egentligen resultatet om hjulinställningen utförs korrekt men att meken därefter glömmer dra åt kontramuttern på styrleden?

Kalle Lidmalm
16-10-02, 15:51
Fälgarna har ingen betydelse vid framvagnsinställning. Jag fick tipset att sätta på det sämsta jag kunde hitta eftersom det finns risk att instrumenten de använder kan repa fälgen.

----------------------------
http://www.lidmalm.se/calibra/auspuff.jpg
Kalle Lidmalm
Calibra 16V -97

guest
16-10-02, 15:53
men om man säner bilen så brukar ju däcken snenötas.. viks utåt..
måste man inte skaffa cambers så man kan ställa vilken på det sättet?
är väl där felet är?

Gus
16-10-02, 16:35
>men om man säner bilen så brukar ju däcken snenötas.. viks
>utåt..
>måste man inte skaffa cambers så man kan ställa vilken på
>det sättet?
>är väl där felet är?

Det skall gå att ställa på framvagnen, det gick det på min t ex. Bakvagnen kan man mycket riktigt inte ställa camber på utan ett sk Camber-kit, men i detta fallet rörde det sig såvitt jag vet om framvagnen...

Mvh
/Gus - http://help.microsoft.com/!data/sv_se/data/messengerv45_msn.its51/$content$/whatchutalkingabout_smile.gif
Calibra T - Back on track..
Kadett 1.6 - Back in the barn

Calibra Pics =
http://photos.yahoo.com/gus_e_gus/
http://www.geocities.com/gus_e_gus/pics/loppa.htm

******************* LÄSA FELKODER *******************
http://www.cavweb-forums.co.uk/showthread.php?s=&threadid=88
************************************************** *

Lars Persson
16-10-02, 16:36
Ska inte bli så extrem camber fram iaf..
antingen så har dom ställt in fel, eller, mer troligt så är länkarmen skev och var det innan framvagnsinställningen också utan att de har informerat dig om detta. Vanligt fel på calibra.

Gus
16-10-02, 16:52
>Ska inte bli så extrem camber fram iaf..
>antingen så har dom ställt in fel, eller, mer troligt så är
>länkarmen skev och var det innan framvagnsinställningen
>också utan att de har informerat dig om detta. Vanligt fel
>på calibra.

Är det därför det finns 2 olika varianter på den där den ena är förstärkt? Men jag trodde att de bytte till den förstärkta tidigt och om jag inte minns fel så är Zacka's en -95'a och borde väl ha den förstärkta?

Mvh
/Gus

guest
16-10-02, 19:56
Enligt en kompis som jobbat o jobbar på däckfirma så rekomenderas hjulinställning när man bytt fälgar... o jag tror han ##### asså för min 18" är så nedslitna efter 1,5 säsong att jag var tvungen o byta runt om(punktering) medans mina vinterdäck inte har slitits ett dugg snett... men det är min erfarenhet, jag säger inte att det SKA vara så....

bsr
16-10-02, 21:19
jag fick med det fenomenet på min kadett att däcken blev utslitna på innerkant men vartyp 5mm kvar på yttern. På kadetten så skall det vara toe-out men ändrade det till toe-in funkade perfekt

Eklund
16-10-02, 21:33
>Enligt en kompis som jobbat o jobbar på däckfirma så
>rekomenderas hjulinställning när man bytt fälgar... o jag
>tror han ##### asså för min 18" är så nedslitna efter 1,5
>säsong att jag var tvungen o byta runt om(punktering) medans
>mina vinterdäck inte har slitits ett dugg snett... men det
>är min erfarenhet, jag säger inte att det SKA vara så....

Jaja men att dina vinterdäck inte slets kanske beror på att det e lite skillnad på vinterdäck och 18" lågprofil däck.
Ett lågprofil däck slits ju hårdare och fortare än ett vinterdäck.

Självklart kan det inte spela nån roll vilken fälg eller däck man har på när inställningen görs.
Då skulle man ju vara tvungen att göra om den varje gång man böt vinter/sommar och sommar/vinter.

Hehe näe!

http://www.calibraturboo.homestead.com/files/liten3.jpg MvH // R.Eklund http://members.lycos.co.uk/carldavey1/Smilies/RSOCSpin.gif

guest
16-10-02, 21:43
>jag fick med det fenomenet på min kadett att däcken blev
>utslitna på innerkant men vartyp 5mm kvar på yttern. På
>kadetten så skall det vara toe-out men ändrade det till
>toe-in funkade perfekt

precis..

med bredare däck måste det 'kompenseras' mera
då de har ett större rullmotstånd..

detta gör att det sliter(drar) mera i framvagnen och det blir ÄNNU mera toe out än planerat..

så hade vanadis varit vakna så hade de frågat dig (Zacka) vilka hjul bilen ska rulla med normalt så hade de kompenserat för det.

jag tror det slutar med att du får köpa nya svålar ,,, tyvärr.

Qrew
16-10-02, 22:52
Jag tycker det säger sig själv och verkar ganska självklart att man ska göra hjulinställning med de dämpare,fjädrar,fälgar och däck man ska köra med, om man tänker logiskt!

sänker man Calibran får man juh en ganska kraftig Camber vinkel bak, men framvagnen har jag inte märkt nåt med...

camber bak går inte att ställa in på calibran bak, det är inte så att du har shiftat bakhjulen med framhjulen och vid ett senare tillfälle upptäckt att framhjulen(som egentligen har suttit bak) är kassa?

för du shiftar väl bakhjulsparet med framhjulsparet efter några hundra mils körning väl...?

Tyvärr Zacka, jag tror faktiskt att det kommer sluta med att du får köpa nya däck själv!

Hoppas det löser sig....

Mvh Qrew
www.team2themaxx.com

MilleN
17-10-02, 01:30
körde på mina vinterdäck hela vintern och de är hur fina som helst, sedan slängde jag på de nya 17" och det tog inte ens en månad så var båda framdäcken (splitter nya) blankslitna utan att jag ens märkt det... Lite konstigt var att det var ganska jämnt slitet!

Det blev att skifta fram o bak o bränna sönder det som var kvar för att sedan slänga dem åt #####...
Med de nya däcken har det inte varit några probs! (efter framvagnsinställning)

hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt för dig iaf!

guest
19-10-02, 19:29
Troligt vis är länkarmsbussningarna "slappa"så när du kör med breda däck(högt rullmotstånd)så bryts länkarmarna bakåt vilket resulerar i mycket toe out.Troligt vis måste man ställa framvagnen till 0 eller toe in ngt.(har hållt på att laborera mycket med calibraT hjulvinklar.toe.)vad är det för bredd på däcken samt ET på fälgarna?
Bästa sättet att komma bort från problemet är att byta till polyuretan bussningar/race bussningar.Då blir det mycket stummare.

Johan Sand
21-10-02, 12:21
Du kan ha slagit loss någonting i framvagnen.
Gjorde en justering på Kadetten i våras, bytte nu framdäck efter knappt en säsong då de var snedslitna. Framvagnen får ta emot mkt stryk så troligen har någonting lossnat.

Använd en verkstad där du kan få ett papper/utskrift på inställningen.
Nuförtiden får de ju mätt upp allt i tiondels millimeter och grader..

JS

PS. Det kostar att vara kar..

zacka
21-10-02, 13:35
Jo jag har ett papper med deras mät sifror som sagt o där stog det en 0 överallt :-)
men efter en månad kan inte framvagnen har blivit helt sned...
har knappt kört med bilen nu på sommaren

Micke Holmström
21-10-02, 16:58
>Jo jag har ett papper med deras mät sifror som sagt o där
>stog det en 0 överallt :-)
>men efter en månad kan inte framvagnen har blivit helt
>sned...
>har knappt kört med bilen nu på sommaren
>
Har du varit inne på efterkontroll nu som du skrev att du skulle i första inlägget?
Var det resultatet av detta som var "0 överallt"?

guest
21-10-02, 21:36
nej har inte varit på efterkontroll pga att jag inte har hunnit, jobbar nätter o ha svårt för tidiga morgon verkstad besök
ska göra d så fort som möjligt

Mvh zacka