PDA

View Full Version : Dåligt omdöme på Kinnekulle förra helgen

Lasse
06-10-02, 00:03
Hej alla

Jag hade sett fram emot denna dag mycket, men min dag blev kort. Jag hann bara 3 varv innan jag satt i sandgropen under bron. Jag kan inte skylla på något, utan det var ett stort förarmisstag. Däcken var väl inte tillräckligt varma, men varma nog i alla fall. Felet jag gjorde - tror jag - var att jag hade alldeles för hög fart under bron och dessutom fel spår pga. en idiotiskt omkörning på start/mål rakan, se länken 10 sek. innan krasch (http://sleepy.matrixen.net/bilder/61/pages/120-2076_IMG.html)
Som ni alla säkert såg så kom jag aldrig ut på banan igen eftersom bilen inte startade. Det visades senare på eftermiddagen efter mycket ringande att det finns en liten switch i motorrummet som heter "inertia switch" som löser ut om bilen får en tillräcklig hård smäll, och det fick min kan jag intyga. Denna switch bryter strömmen till bränslepumpen. Jag kunde inte göra något åt detta utan det vara bara att vänta på att bilen skulle stanna och då gärna innan något räcke.

Försäkringsbolaget skall hjälpa mig med reparationerna och jag lämnade in bilen i går morse på en lokal verkstad här i Linköping för bolaget ville ha en kostnadskalkyl. Det blev inget med karossen som tur är utan bara lite vrickade hjulupphängningar. Hopas man inte behöver byta alltför mycket delar utan har jag tur så kanske det räcker med en riktig hjulinställning, men jag tror inte att dom klarar av det för tidigare i år så lämnade jag in bilen för en inställning men dom kunde bara klara to-in fram. Alla andra inställningar var för svårt. camber, caster och to-in bak. För att fixa detta så måste man chimsa inställningarna så det kanske var bra att detta hände så får jag detta fixat samtidigt. :-)

Tack alla hjälpfulla som ville muntra upp och hjälpa mig få igång bilen under dagen.

Jag har nu ställt av bilen för säsongen och hoppas att jag kan komma med nya tag nästa år och kanske med lite mer omdöme dessutom.

Lasse
Lotus Elise 111s

spiker
06-10-02, 01:22
Tråkigt att det gick som det gick, var borta och skulle hjälpa till att få upp bilen ur sandlådan. Hoppas allting ordnar sig med den, synd att det skulle sluta som det gjorde.

ernie
06-10-02, 02:54
Tur att de inte va nått värre fel me motorn iaf, de såg inge vidare kul ut när den stog i sandfållan :(

Hoppas de löser sej utan större problem

//ernie som hjälpte till med boxeringen till depån

kinglolle
06-10-02, 09:40
Jag är också glad att det löste sig på detta sätt och att det inte orsakades större skador. Såg inte fint ut när jag kom ut och skulle bogsera in bilen.

Väl mött till nästa år och nästa träff i alla fall.

/ Lorant med den gröna passat kombi:n

Lasse
06-10-02, 16:30
Tack Lorant för bogseringen och nu fick jag även tillfälle att prova bogseröglan att den funkade. Jag monterade den innan helgen bara för att jag inte skulle behöva använda den. :-)

Lasse
06-10-02, 16:32
Tack Ernie också för hjälpen. Jag kanske kan få komma på någon träff ni har nästa år så jag inte "fegar" till och ställer in bilen.

kinglolle
11-10-02, 21:28
Jag tycker definitivt du ska återkomma och fortsätt gärna att läs här på vår hemsida så kommer du att se information om våra träffar mm

Välkommen att bli forum-medlem i alla fall om du känner för det och välkommen åter på träffar.