PDA

View Full Version : Ingen värme i bilen, urkopplad AC omega B

berrabula
24-09-09, 19:14
Tjenare, har en omega B -95 med 2,5 liters motorn. Problemet är att jag inte får in någon värme i kupén.
Jag tror inte det verkar vara kompresion i vattnet eftersom att det inte bubblar i expansionskärlet när bilen är igång eller när jag ger gas.

Bilen är utrustad med ac, men tidigare ägare har kopplat bort ac pumpen. Han har altså satt dit en multi rem som är till en bil utan ac. Nu undrar jag om det har med att göra med värmen också?

Jag är väldigt dålig på hur det här med ac fungerar och ska sätta mig och läsa på detta nu. Men om någon av er som är kunniga på det här så kan ni få ge mig lite tips om det här funkar.

Har vattnet som går till värmepaketet någon koppling till ac'n? Och finns det någon ventil som styr vatten flödet till värmepaketet.

Måste ha hjälp med detta nu, ganska irriterande att ha en vinterbil utan värme..

Micke O
25-09-09, 07:23
Det är den här ventilen som är med i länken som styr om det skall komma värme i kupen, två slangar in och en ut+ en vakumslang, vanligt att den läker också.
http://www.omegaowners.com/forum/YaBB.pl?num=1193594464

//Micke

HSE
25-09-09, 07:26
Nej AC har ingen direkt förbindelse med värmesystemet, kylmediat för AC går genom en separat värmeväxlare och kyla eller värme styrs av spjäll. Man får kolla spjällfunktionen men vanligaste felet brukar vara att värmens värmeväxlare (pupulärt kallat elementet) är igensatt. Man får prova med att lossa slangarna occh spola bakvägen genom elementet men om kylet fyllts med kalkhaltigt vatten kan det kalkat igen. En tablett vanligt maskindiskmedel i kylvattnet och en regäl åktur innan man spolar rent och byter kylvätska, var noga med att andvända destilerat vatten eller rengnvatten om du blandar själv brukar göra gott om det finns något flöde genom ellementet, är det tvärstopp hjälper bara byte. Mvh HSE.

berrabula
28-09-09, 16:06
någon som vet vart den där ventilen går att få tag på? vad kallas den?

Värmeväxlare/elementet antar jag att det är samma sak som ett värmepaket? Det sitter inne under instrumentpanelen eller? om jag ska fösöka spola ur det så vilken slang borde jag spola igenom?

HSE
29-09-09, 07:41
Först och främst så känn på båda slangarna, är de lika varma fast full värme är pådragen så är det stopp i cirkulationen. Egentligen skall man starta med att spola bakvägen först för att inte trycka frast skiten ännu mer men man skall spola växelvis åt båda hållen. Sen får du inte glömma att Glykol är giftigt och miljöfarligt när du öppnar systemet. Mvh HSE.

nahoj101
16-10-10, 15:15
Hej!
Har samma problem på min, inte en gnutta värme i bilen.
Tempen går som den ska, slangarna varma. Förutom 1 eller två... kommer inte ihåg.
Men så sitter den en "koppling" som slangarna går ihop i, så sitter det en vakuumslang in i den, den slangen har gått av, läste lite här i någon tråd och det är säkerligen därför det inte kommer värme?
Om det är någon slags värmekran som inte öppnar utan vakuumet.
Men var ska den slangen gå?? Har tittat överallt men inte hittat någonting.