View Full Version : Ascona Voyage by Blyfoten.
Det kliar i fingrarna, sådär rastlöst som bara en hängiven entusiast kan känna. Börjar bli behov av en ny gammal Opel att sätta klorna i. En ny Coupé vore ju smidigt då lagret består mestadels av delar till sådana.. men nej. Ascona B är ju en himla kul bil.. men hur roligt blir det egentligen när man redan uppnått målet och varit helt nöjd med en sådan en gång? Nej, det får bli något annat.. och det blev det! En liten anspråkslös annons, Ascona Voyage, renoveringsobjekt eller reservdelsbil, säljes, bud! Inget budande, utan det blev istället en snabbt planerad resa tvärsöver landet. Lite jiddrande om priset, o sen var affären klar. Det är här projekttråden tar sin början..
Målsättning: Dyrt får det inte bli. Det vore bra om det gick att plocka någon del från hyllan. Och, det är inte tänkt att bli ännu en av mina långdragna idiotrenoveringar. Bruksskick, fungerande och gärna åtminstone lite uppseendeväckande. Enkel bil, enkla medel. Hög effekt icke prioriterat, inte heller komfort.
Då drar vi väl igång då..
Här ser en sliten Voyage dagsljus igen, efter att blivit parkerad i garaget hos en äldre dam i januari. Då hon gick bet på att få tag i reservdelar för renovering så valde hon att sälja den istället. Har just bytt höger framhjul då där var punktering.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagehger.jpg
Här var det lastning pågår. Ett spännband per hjul blev det, så behöver ni inte fundera på dålig surrning. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagevnsterlastad.jpg
Ett litet stopp på Jula. Ser ni var jag har varit och handlat bil nu? Säkert känner någon igen sig i Uppsala. Stolt nybliven ägare, som uppenbarligen inte alls förstått vad han gett sig in på.. ännu.:cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/VoyageJULA.jpg
Här tog problemen vid, strax utanför Uppsala. Motortempen skenade på dragbilen och kylfläkten ville inte gå längre. Underbart, 36 mil kvar hem. Blev några stopp efter vägen för att låta motorn vila sig lite, och däremellan körde vi med rutorna nere och värmefläkten på full effekt inne i kupén. Varmt? Inte farligt.. typ 30 grader varmt denna fina lördag. :banghead:
Ett av stoppen blev vid ett museum. Både jag och tjejen är barnsligt förtjusta i gamla saker, så vad passar bättre än en paus.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Museum.jpg
Telefonkiosk! Nejmen så gulligt, bara Stålmannen som saknas i sina trikåer. Otroligt bortskämd man blivit med mobiltelefonin må jag säga.. jag minns tydligt hur det var att stå i en kiosk och prata. Förvisso inte riktigt såhär gammal, men ändå.. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Museumtelefon.jpg
Resan tog till slut, slut, och välbehållna parkerar vi vid garaget för avlastning. Spännbanden inte kollade en enda gång efter vägen, och dom satt där dom skulle. Precis som det ska vara..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagehemma.jpg
Nästa inlägg kommer handla om hur man överträffar sig själv i att finna reservdelar. :cool:
Här behövs delar. Skärmarna så rostiga så det krasar direkt man försöker luta sig lite mot dom. Det visste jag redan innan jag åkte. 2 sidorutor bak krossade och ersatta med plastrutor, visste jag också. Att dörrarna var helslut visste jag INTE, inte heller att vindrutan var sprucken, eller att tändningslåset är halvt kaputt och att plastkåpan runt rattstången saknades. Inte heller visste jag att de bakre bältena var utbytta mot några från okänd bilmodell. Kort och gott, en drös obehagliga överraskningar. Nåväl, det är ju ändå en Voyage..
Söndag ringer jag en vän, livlinan ni vet. Han har en Voyage stående, vilken inte varit till salu de tidigare gångerna jag frågat. Nu passade det bra att sälja. Fantastiskt enkelt detta gick. Bara att slänga sig i bilen och fara dit. Här fanns helfräscha extra dörrar, och huvar, skärmar mm.mm.. en ren bonus. Bilen i sig lämnar dock inte mycket att önska. En ren reservdelsbil, dock i huvudsak komplett. :rolleyes:
Ja då ska det lastas då.. det SKA gå att få in det här.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Packning.jpg
Det gick... :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservdelar.jpg
Reservdelsbilen då.. behöver väl inte närmare förklaring. Avställd, och mest troligt parkerad här, 1997.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagereserv.jpg
Men hoppsan.. det var ju en trevlig överraskning att finna. :dance2:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagereservinstrument.jpg
Där var vi nu. Det som kommer följa närmast är lite mer hämtning av diverse utspridda delar. Eventuellt kommer några gamla plåtfälgar till nytta igen.
Hämtning av bil nr:2 kommer säkert på bild framöver också.
Riva i bilen kommer jag nog inte börja med förrän vid semestern.. dit är det inte länge. 7 Arbetsdagar kvar. :rolleyes:
Bracketracer
30-06-09, 09:06
Opel Ascona Voyage Leadfoot Edition :p
Vem vill inte ha en reservdelsbil, inkl en massa friska plåtbitar som inte har blivit monterade... Att den innehåller rätt instrument, med varvräknare, och har en Opel original sportratt är en ren bonus :dance2:
Skulle inte förvåna mig om du upptäcker att det sitter en Weber-förgasare på insuget mfl trevliga överraskningar :D
Lycka till, och låt det bli en "lagom" renovering (vad det nu innebär (kan vara allt från lite gaffatape till Concours Elegance,men man kör med den ibland, fast man tvättar och polerar efter varje tur (oavsett längd och väder)... beroende på person)).
Vauxhallkillen
30-06-09, 09:06
Wohoo!!!
Ascona Voyage är verkligen udda!
Lycka till, och tack för att du inte tänkt bygga om den till oigenkännlighet.
Fast en 1900- motor passar fint ihop med varvräknaren... :whistling
/Anders
"reservdelsbilen" fick min Voyage att se fräsh ut :P
Det tråkiga med min är att den ställdes bort för att den ansågs vara för dålig för att fortsätta användas, så den blev jaktbil och sen lekbil. Hade den garagerats istället så hade den varit ett sjukt bra objekt. Lite smårost i någon balk och skärmkant och lite dålig i golvet på förarsidan och gått ~14´000 mil
Är lite småsugen på att skaffa nått liknande som bruksbil, typ en voyage eller amazon kombi skulle vara fint :D
Problemet är väl bara att man blivit aldeles för bekväm efter att ha kört moderna bilar och vant sig med flerzons klimatare osv :dance2:
Bracketracer
30-06-09, 10:06
Är lite småsugen på att skaffa nått liknande som bruksbil, typ en voyage eller amazon kombi skulle vara fint :D
En 50/60/70-talsbil, oavsett hur mycket delar man bytt, håller inte i längden som bruksbil, förutom rost, så finns det massor av plast och gummidetaljer mm, som har åldrats.
Lite nöjeskörning, och till jobbet i bland, OK, men till vardags blir den varken bekväm eller långlivad :image018:
Förtydligande pga missförstånd: Att använda en 50/60/70-talsbil som ren bruksbil flera tusen mil om året, kommer att leda till återkommande reparationer (som tär på det allt glesare utbudet av originalreservdelar) och gör den till ett sämre objekt för ev framtida renovering, förutom det uppenbara med sämre driftsäkerhet... Nya bilar kan också gå sönder, men det brukar vara övergående, måndagsexemplar, eller komponentfel över hela linjen (återkallelse/garantireparation).
Vet hur det är att haverera gummit till mellanlagret på en Amazon, långt nere i Europa på semestern... lite skillnad mot att få en V70 snabbt åtgärdad :rolleyes:
Opel Ascona Voyage Leadfoot Edition :p
Vem vill inte ha en reservdelsbil, inkl en massa friska plåtbitar som inte har blivit monterade... Att den innehåller rätt instrument, med varvräknare, och har en Opel original sportratt är en ren bonus :dance2:
Skulle inte förvåna mig om du upptäcker att det sitter en Weber-förgasare på insuget mfl trevliga överraskningar :D
Lycka till, och låt det bli en "lagom" renovering (vad det nu innebär (kan vara allt från lite gaffatape till Concours Elegance,men man kör med den ibland, fast man tvättar och polerar efter varje tur (oavsett längd och väder)... beroende på person)).
Weber sitter det på reserven, från den tiden jag o polaren (reservens f.d ägare) rensade Ford Taunusar på Webrar runt om på skrotarna tidigt 90-tal. :rolleyes:
En sak kan jag lova, gaffatejp blir det ta-mig-fan inte! :eek: :D
Wohoo!!!
Ascona Voyage är verkligen udda!
Lycka till, och tack för att du inte tänkt bygga om den till oigenkännlighet.
Fast en 1900- motor passar fint ihop med varvräknaren... :whistling
/Anders
Reserven är utrustad med 1900.. lätt hänt att den kommer byta motorrum.. kanske.. :rolleyes:
En 50/60/70-talsbil, oavsett hur mycket delar man bytt, håller inte i längden som bruksbil, förutom rost, så finns det massor av plast och gummidetaljer mm, som har åldrats.
Lite nöjeskörning, och till jobbet i bland, OK, men till vardags blir den varken bekväm eller långlivad :image018:
Mjaaa. En 60/70 talsbil med nya packboxar etc eller "uppdaterad" drivlina och lite nytt och bytt i hjulupphängningar funkar aldeles utmärkt :)
Pendlade över 10 mil om dagen med min kadett c för några år sedan :)
Men självklart är de inte lika bekväma, om man nu inte kör merca s-klass eller nått sånt, de är ju behagligare att åka i än dagens bilar som har fjädring mer avpassad för bankörning än svensk landsväg..
Hyfsat OT blev det :D
Även jag disponerade en C Kadett som bruksbil under c:a 4-5månader. Innan ena främre bärarmen gick tvärt av i 120km/h:WobbleSig
Bracketracer
30-06-09, 12:06
Gjort ett förtydligande pga att några missförstått uttrycket "bruksbil".
Gjort ett förtydligande pga att några missförstått uttrycket "bruksbil".
Jag delar ändå inte din uppfattning (ovanligt va?:D)
Dock kanske man inte ska dra till utlandet på långresa med sin 35 år gamla pendlarbil. :)
Har man alla packboxar och gummidetaljer fräscht i motor/drivlina ser jag ingen som helst anledning till att bilen skulle vara mindre pålitlig än vad den var "förr".
Någon bruksbil är det inte tänkt att bli, utan en entusiastbil.. i vilket skick det än blir i slutändan.
Och därmed lämnar vi en bruksbils vara eller icke vara åt sidan. Känns som man hört den diskussionen tidigare i en och annan tråd. :cool:
Håller med, kul projekt och Voyagen växer inte på träd.
Men känner jag dig rätt så lär detta också spåra ur till perfektion :D
Bracketracer
30-06-09, 12:06
Jag delar ändå inte din uppfattning (ovanligt va?:D)
Dock kanske man inte ska dra till utlandet på långresa med sin 35 år gamla pendlarbil. :)
Har man alla packboxar och gummidetaljer fräscht i motor/drivlina ser jag ingen som helst anledning till att bilen skulle vara mindre pålitlig än vad den var "förr".
Nu var den inte 35 år gammal... inte ens 10 år gammal... och mindre än 10 km längre fram låg den största Volvo-återförsäljare/verkstad jag någonsin sett, och trots avsaknad av gemensamt språk, fick vi tag i delen som var lagervara då, och fick låna en arbetsplats med lyft, så vi kunde byta den själva.
Sens moral: Kunde gummidetaljen gå sönder på mindre än 10 år, vad har den för livslängd efter 30 - 50 år?
Hur långt efter att den sista bilen med delen i har sålts, går det att få tag på delar smidigt?
Hur lätt skulle det vara att få tag på mekplats idag? Knappast hos dagens stora märkesverkstäder i alla fall... det var lite mindre krångel på sjuttiotalet :rolleyes:
Ska jag semestra utomlands idag, blir det MC eller flyg :D
***Christer i P3? Den var bra :rolleyes: Nej, känner du igen historien,är det kanske för att du har läst den innan på forumet... det var ca 1974, en Amazon 121 från -65, och platsen var Luxemburg***
Håller med, kul projekt och Voyagen växer inte på träd.
Men känner jag dig rätt så lär detta också spåra ur till perfektion :D
Dessvärre så saknas förutsättningar för perfektion på detta objekt pga av tidigare renovering. Alltför mycket jobb att återställa till sin forna glans. Men visst.. allt går ju.. men nej. Framför allt så saknas fritid för att genomföra en perfekt renovering.
Nu var den inte 35 år gammal... inte ens 10 år gammal... och mindre än 10 km längre fram låg den största Volvo-återförsäljare/verkstad jag någonsin sett, och trots avsaknad av gemensamt språk, fick vi tag i delen som var lagervara då, och fick låna en arbetsplats med lyft, så vi kunde byta den själva.
Sens moral: Kunde gummidetaljen gå sönder på mindre än 10 år, vad har den för livslängd efter 30 - 50 år?
Hur långt efter att den sista bilen med delen i har sålts, går det att få tag på delar smidigt?
Hur lätt skulle det vara att få tag på mekplats idag? Knappast hos dagen stora märkesverkstäder i alla fall... det var lite mindre krångel på sjuttiotalet :rolleyes:
Ska jag semestra utomlands idag, blir det MC eller flyg :D
var det dig jag hörde på radion? på christer i p3 för nån månad sedan? i alperna kanske haveriet var? det var någon svensk gubbe i en R5 som hjälpte er va?
många frågor blev det, om inte annat så påminner din lilla historia om en annan jag hörde.
ontopic:
kul projekt kommer att följas.
Dagens update är inte stor, men ändå ett pyttelitet steg framåt. Har inventerat "lagerplatsen" i styvfarsans uthus och kollat vad som fanns där. Med i bagaget hem följde några olika modeller av plåtfälgar, bl.a ett par breddade Rekordfälgar. Det skulle finnas en annan modell som är lite mindre breddad också någonstans, frågan är bara var.. i det uthuset låg dom i vart fall inte. Stor risk dom ligger utanför garaget då, och i så fall är dom nog inte direkt rostfria längre. :mad:
Med i bagaget följde även några främre avgasrör typ 2" vilket är rester från tiden då Ascona B hägrade i garaget. Vill minnas dom passar med mindre justering pga att något tar i röret.. kan det vara en styrled eller så kanske?! Finns nog dom som vet hur det ligger till här.. själv har jag inte direkt skruvat Ascona A sen -91-92 nångång... :rolleyes:
Även ett E-grenrör hittades, och vips så har man byggt sig ett riktigt snikigt "extraktorrör" alldeles gratis. Blir säkert ett par tre hästar mer.. :D:cool: Hittar jag nu bara en gammal Simons 2" dämpare i gömmorna så fattas bara några rörstumpar för att få lite trevligare avgasljud.
Tycker ni att jag börjar i fel ände? Klurar på avgasrör när jag har en massa rost att ta hand om..? Icke alls, jag börjar i exakt rätt ände. Skaffa grejerna först, sen börja skruva. :)
Dagens update är inte stor, men ändå ett pyttelitet steg framåt. Har inventerat "lagerplatsen" i styvfarsans uthus och kollat vad som fanns där. Med i bagaget hem följde några olika modeller av plåtfälgar, bl.a ett par breddade Rekordfälgar. Det skulle finnas en annan modell som är lite mindre breddad också någonstans, frågan är bara var.. i det uthuset låg dom i vart fall inte. Stor risk dom ligger utanför garaget då, och i så fall är dom nog inte direkt rostfria längre. :mad:
Med i bagaget följde även några främre avgasrör typ 2" vilket är rester från tiden då Ascona B hägrade i garaget. Vill minnas dom passar med mindre justering pga att något tar i röret.. kan det vara en styrled eller så kanske?! Finns nog dom som vet hur det ligger till här.. själv har jag inte direkt skruvat Ascona A sen -91-92 nångång... :rolleyes:
Även ett E-grenrör hittades, och vips så har man byggt sig ett riktigt snikigt "extraktorrör" alldeles gratis. Blir säkert ett par tre hästar mer.. :D:cool: Hittar jag nu bara en gammal Simons 2" dämpare i gömmorna så fattas bara några rörstumpar för att få lite trevligare avgasljud.
Tycker ni att jag börjar i fel ände? Klurar på avgasrör när jag har en massa rost att ta hand om..? Icke alls, jag börjar i exakt rätt ände. Skaffa grejerna först, sen börja skruva. :)
jag håller med, jag saknar ju ett kyl till min, så det är därför jag inte kommit igång :rolleyes:
näe men det är ju inget kul om man hela tiden måste "pausa" för att skaffa delar, men vill ju ha nästan allt klart när man börjar.
väntade på tråden efter att ha läst dina köpesannonser!!!:dance2::D
ska bli kul att följa detta!!
Nevar!!!! Köpa roliga prylar är ju halva nöjet! :dance2:
jag håller med, jag saknar ju ett kyl till min, så det är därför jag inte kommit igång :rolleyes:
näe men det är ju inget kul om man hela tiden måste "pausa" för att skaffa delar, men vill ju ha nästan allt klart när man börjar.
Nåväl, ett kyl är nog en lite klen ursäkt.. eller hur? :cool:
väntade på tråden efter att ha läst dina köpesannonser!!!:dance2::D
ska bli kul att följa detta!!
Det visar sig om det blir speciellt skoj. Ett ord som kommer hägra över detta skruvande är budget, låg sådan. Finbil kommer det ICKE att bli.. det räcker fint med den jag har redan. :p
Nåväl, ett kyl är nog en lite klen ursäkt.. eller hur? :cool:
jo det är sant :D, men klockan 10 på måndag morgon kommer elektrikerna och så ska vi börja dra in 3-fas i garaget, det kommer förmodligen få fart på projektet.
Efter gårkvällens fälginventering så blev nästa steg naturligtvis provmontering. Börjar med förstavalet, ett par hederliga kryssfälgar.. får se hur det blir.
Ja men det blir ju himla bra.. :)
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kryssflg.jpg
Eller.. så kanske det inte blir så bra förresten. F*n oxå! :(
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kryssflgbak.jpg
Nåväl, då provar vi väl något annat istället..
Ja men det blir nog inte så illa det här. :)
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Rekordflg.jpg
Frågan är hur det blir med däck.. kanske.. kanske..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Rekordflgbak.jpg
Så var det dags att kolla vad som ligger bakom huset då.. hittas 2 st 185/60-14. Det bör funka med lite tyskstuk. Fram med däckjärn och vaselin och börja kränga. Alla som krängt för smala däck på breda fälgar vet hur j-igt det är att få luft i dom sen.. och mycket riktigt, många tjuvknep blev det.. och rätt mycket svett. Men dom satt där till slut.. jag brukar vinna mot trilskande skit. :D
Ta mig tusan. Med lite justering av skärmkanten så bör detta gå även med en liten sänkning senare.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Rekordflgbakdck.jpg
Tanken var att sätta ett par obreddade likadana fram, men först blir det provning av en annan och nyare breddad Rekordfälg. Dock något smalare..
Såhär blev det..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Rekordflgfram.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Rekordflgar.jpg
Nu är jag egentligen motståndare till att ha olika fälgar fram och bak, men det beror lite på syftet. Nu var det tänkt lite busigt stuk, så efter att torkat lite svett ur pannan (fortfarande potthett ute) så beslutade jag mig för att det här blir bra så det duger tillsvidare. Dock ska det på andra däck, framför allt fram. Lite smalare och lägre för att passa profilen bak. Frågan är, navkapslar, eller inte? Just nu känns det som inte. Navkapslar på busbil, näee.. nej.
Hittills hittade nya fel: En avdragen hjulbult bak. Får anses som okej.
Hittade bra saker: Bromsskivor fram i ok skick, och nya klossar ser det ut som. Ingen akut bromsrenovering fram i alla fall. Bak glömde jag kolla..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bromsfram.jpg
Hur var det med karossen nu då.. det borde jag väl kollat på när jag ändå kröp omkring i gruset med bilen upplyft. Jodå, det gjorde jag. :) Här är resultatet från vänster sida:
Tröskel behöver nog lite ny plåt ser det ut som..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Trskelvnster.jpg
Skärmkanterna var nog inte heller så bra som jag tyckte först. Får väl se om jag ids byta dom eller om dom bara får lite akut lagning.
Underredet bjöd på en tacksam överraskning, det har tydligen blivit rostskyddat en eller annan gång. Och nej, jag tittade ärligt talat inte speciellt noggrant innan jag köpte bilen. Det är ju ingen sport om man inte får överraskningar på hemmaplan. :WobbleSig
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Underredevnster.jpg
Bakre hörnet kan tyckas se helt ut sådär på håll, men det här är vad jag kallar för en tattarlagning.. och den såg jag minsann innan köpet. :rolleyes: Senare kommer säkert bild på hur det ser ut på insidan, då kommer ni förstå vad jag menar.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Vnsterbakhrn.jpg
Att framskärmarna är totalskrot har nog redan framgått, men... ja.. vad kan man säga.. att färg är starkare än man tror? För någon plåt finns det då sannerligen inte kvar. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Vnsterskrm.jpg
Något som däremot inte skäms för sig är skuffen. Helt okej att titta på.. tänk om resten av bilen såg ut såhär. :-o Dock insåg jag att mattan saknas efter att stått och tittat en stund. Det tänkte jag inte på förrän jag lastat ur hjulen som låg här.. dumt!
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Skuff.jpg
En liten "teaser" från inredningen bjuder jag på också. Någon som vill köpa stolar? Faktum är att den som kan svara på vad dom hör till för bil kan få stolarna alldeles gratis, dvs hämtas på plats. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Inredning.jpg
Bracketracer
02-07-09, 10:07
Helt godtagbart skick för ett objekt som inte ska renoveras till bättre än nyskick :rolleyes:
Och, är det inte underbart att ha massor av fälgar med olika bredd och ET att testa med :D Går ju alltid att mäta sig till optimala mått, men det finns inget som slår en okulärbesikting för att fylla på motivationen inför dom tråkigare delarna av arbetet...
Identiskt fram och bak, eller smalt fram och brett bak är en smaksak, på en FWD eller 4WD är det inte så lätt, men på en busig RWD känns det naturligt med mer fälgkant och gummiyta bak :cool: Det finns fynd där ute, DäckOnline sålde nyligen ut nya Continentel 235/50R16 CZ 90 med 80% rabatt + midsommarrabatt på ytterligare 5% (2 830:- > 535:- st...) behövde 2, men köpte 4, och tur var väl det, för idag var dom slutsålda, synd bara att smalare framdäck blir dyrare... och gamla breddade plåtfälgar kan man hitta nästintill (om inte) gratis, nu när alla ska ha aluminiumfälgar året runt :p
Skiter det sig med att hitta en vettig beg kylare, så kan du ju alltid köpa en ny, och hämta ut den hos någon lite närmare grossisten i Jönköping, eller få den skickad:
http://www.vimmerbybildemontering.se/default.asp?c=parts&carpartmodel=3504&grouppartmodel=8001
Jag är inte helt säker, men jag tror att jag har en bagagerumsmatta uppe i stugan :)
Helt godtagbart skick för ett objekt som inte ska renoveras till bättre än nyskick :rolleyes:
Och, är det inte underbart att ha massor av fälgar med olika bredd och ET att testa med :D Går ju alltid att mäta sig till optimala mått, men det finns inget som slår en okulärbesikting för att fylla på motivationen inför dom tråkigare delarna av arbetet...
Identiskt fram och bak, eller smalt fram och brett bak är en smaksak, på en FWD eller 4WD är det inte så lätt, men på en busig RWD känns det naturligt med mer fälgkant och gummiyta bak :cool: Det finns fynd där ute, DäckOnline sålde nyligen ut nya Continentel 235/50R16 CZ 90 med 80% rabatt + midsommarrabatt på ytterligare 5% (2 830:- > 535:- st...) behövde 2, men köpte 4, och tur var väl det, för idag var dom slutsålda, synd bara att smalare framdäck blir dyrare... och gamla breddade plåtfälgar kan man hitta nästintill (om inte) gratis, nu när alla ska ha aluminiumfälgar året runt :p
Skiter det sig med att hitta en vettig beg kylare, så kan du ju alltid köpa en ny, och hämta ut den hos någon lite närmare grossisten i Jönköping, eller få den skickad:
http://www.vimmerbybildemontering.se/default.asp?c=parts&carpartmodel=3504&grouppartmodel=8001
Inte jag som behöver kylare, om någon trodde det, utan det var Solstice som försökte komma undan med en ursäkt för hans bristande engagemang för sitt objekt. :D:cool:
Jag är inte helt säker, men jag tror att jag har en bagagerumsmatta uppe i stugan :)
Hämtar "reserven" om ett par veckor eller så.. vet inte om det finns någon matta i den. Annars får vi göra affär på den då.. om du har den alltså. :p Det blir ju lite mindre skrammel och plåtljud med matta.. så helt fel vore det nog inte.
Hämtar "reserven" om ett par veckor eller så.. vet inte om det finns någon matta i den. Annars får vi göra affär på den då.. om du har den alltså. :p Det blir ju lite mindre skrammel och plåtljud med matta.. så helt fel vore det nog inte.
Bara skicka ett pm när du vet så får vi se om jag kan gräva fram en :)
Det här projektet ska följas.:)
Mer Ascona Voyage till folket:dance2:
Eller.. så kanske det inte blir så bra förresten. F*n oxå! :(
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kryssflgbak.jpg
vad var det för fel på det där nu då? slitytan är ju alldeles lagom innanför skärmkanten ;)
Inte jag som behöver kylare, om någon trodde det, utan det var Solstice som försökte komma undan med en ursäkt för hans bristande engagemang för sitt objekt. :D:cool:
hehe nja det får bli höstens bekymmer, först få in elen i garaget nu på sem, och bygga hundgård, och hundkoja. och sen ska jag ju få min caddy besiktningsduglig, och måla om och byta matta i tv-spelsrummet, sen så kan jag börja med rekorden :D
Efter gårkvällens fälginventering så blev nästa steg naturligtvis provmontering. Börjar med förstavalet, ett par hederliga kryssfälgar.. får se hur det blir.
Ja men det blir ju himla bra.. :)
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kryssflg.jpg
Är de så att du vill bli av med de Gul/svarta så köper jag dom :D
Är de så att du vill bli av med de Gul/svarta så köper jag dom :D
Kanske, kanske inte.. får grônne lite på't. Däcken är i vart fall inte till salu.. de är reservdäck till Rekorden.
Kanske, kanske inte.. får grônne lite på't. Däcken är i vart fall inte till salu.. de är reservdäck till Rekorden.
Är bara intresserad av fälgarna :D
Ja, då kör vi höger sida av bilen då.. samma jobb som vänster sida verkar det som. Men först, som utlovat, bild på vänstra bakre tattarlagningshörnet från insida! :mad:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagevnsterbak.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagevnsterfram.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagetrskelhger.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagehgerbak.jpg
Motorrummet är inte heller någon skönhet. Skärmfästena lagade tidigare. Sett bättre.. men sett sämre också. Går väl att slipa/spackla lite om man vill få det fint, men knappast ett prioriterat arbete till att börja med. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyageinnerskrmvnster.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyageinnerskrmhger.jpg
Hyllan för spolarbehållaren verkar bli räddad i sista stund. Var helt säker på att det skulle bli hål först, men det verkar gå vägen utan svets.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagespolarbehllare.jpg
Skulle nog fasen varit mindre jobb med att fixa till min än den där :P
Fy tusan, där fanns det att göra.:eek4:
Vad bestod "tattarlagningen" av, glasfiber?
Nej, det här med rost börjar bli deprimerande, så det får vara nog med det nu. Över till lite andra grejer.. :)
Dörrsidorna är i vart fall i ok skick, vilket även mattor, konsoll och instrumentbräda är. Innertaket har något litet hål, men för att vara en kombi med 34 år på nacken så är det nästan så jag skulle vilja säga att det är fint. :whistling
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagedrrsida.jpg
Dags att fälla baksätet, det är alltid lika roligt. Man vet aldrig vad man hittar under sätet. Denna gång var det dock inget spännande därunder, annat än glaskross från bakrutorna. Men.. hur f*n får man ner ryggstödet?? Ingen knapp, ingen spärr. Ska man bara slå till det som tusan eller hur gör man?
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagebaksteuppe.jpg
Hähä.. :whistling ..det satt visst en grej i mitten av ryggstödet. Dumma jag trodde det var en lastögla bara. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagebakstefllt.jpg
En nästan lite uppseendeväckande upptäckt är att bilen är inte inrökt. :eek:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyageorkt.jpg
Föga upphetsande extrainstrument, speciellt då jag observerat att instumentpanelen är död. Inga kontrolllampor lyser, och tempmätaren verkar inte vilja flytta sig. Finns en anledning till denna blandning av VDO och Biltemainstrument alltså.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyageinstrument.jpg
Och vad är det här nu då.. sprucken generator?! Jahapp, då har man sett det också då.. :(
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagegenerator.jpg
Skum motorkod. Vet ni vad den betyder? Jag vet! Det betyder att det är en utbytesmotor.. alltså att den ska utbytas till åtminstone 300 kubik mer. :p Någon som vet vad AH betyder mer precis?? Vore kul att veta.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyagemotorkod.jpg
Visste väl att det låg en Simonsdämpare och skräpade någonstans.. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyage2tumdmpare.jpg
Bjuder på en bild av min garagegranne också.. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Granne.jpg
Dagens konstaterande: I behov av två trösklar, två bakom-hjulhuset-plåtar, samt två skärmkanter.
Dagens gladare besked: Fått tag i hela bakljusglas. Stor tumme upp för det. :D
Skulle nog fasen varit mindre jobb med att fixa till min än den där :P
Då så, vad hindrar dig? :p
Fy tusan, där fanns det att göra.:eek4:
Vad bestod "tattarlagningen" av, glasfiber?
Visst är det glasfiber. Finns att göra, ja, men som sagt så är inte målet toppskick heller. Men men, har lagat upp sämre bilar än den här.. MYCKET sämre. Skulle inte vara speciellt kul att göra en projekttråd om en fräsch bil heller, inte för min del. Om inte annat så kan det ju bli en sporre för andra som drar sig för att dra igång med något som verkar vara ett hopplöst fall att så småningom se att det blir funktionell bil av denna också. :rolleyes:
Vad tycker ni, sköter jag mig hittills? För mycket bilder, eller för lite? För lite information? Fråga på om det är något bara. Tråden är ju till för Er, inte för mig, så jag vill ju göra den informativ på något sätt. :)
Fortsätter Du här så kommer jag att bli jätteglad, riktigt kul att följa :mhihi:
Alltid lite nya äventyr och samtidigt sporrar det mig att bygga "klart" min Ascona A :)
Vauxhallkillen
03-07-09, 08:07
Skum motorkod. Vet ni vad den betyder? Jag vet! Det betyder att det är en utbytesmotor.. alltså att den ska utbytas till åtminstone 300 kubik mer. :p
:mhihi::mhihi::mhihi:
Otroligt underhållande. Fortsätt så!
Apropå "under sätet fynd" så hittade min bror en 20m lång (!!!) trefaskabel under ett av baksätena när han köpte en Renault Scenic.
Och när jag köpte Figgz' Signum låg där en flaska polish (inte så förvånande kanske).
/A
Då så, vad hindrar dig? :p
Jag är inte självplågare :D
Bracketracer
03-07-09, 02:07
Och när jag köpte Figgz' Signum låg där en flaska polish (inte så förvånande kanske).
Ha, det är en gammal vandringssägen, finns med i senaste upplagan av "Råttan i Pizzan", i kapitel 7, "Man kan komma ner till grundfärgen med handkraft"...
Det blev några timmar i garaget, eller mest utanför egentligen, idag också, så här kommer en liten uppdatering.
Först en bild som vid första anblicken inte har ett dugg med det här att göra, men det har den. Den som missat det får nu reda på att jag bor i Arvika, och där pågår just nu Arvikafestivalen. Stor, större.. snart störst?? I år gästade Depeche Mode och vad jag vet så är nu nytt publikrekord slaget. För första gången gästade även jag festivalen igår, som gammalt Depeche-fan.. och lånar en av deras låttitlar som ledord för dagens arbete. Vilken? Klura på det en stund ni.. svar kommer snart. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/DepecheMode.jpg
Styggaste hembyggda täckpapp som någonsin skådats? Nja, kanske inte, men i vart fall inte den snyggaste! Bort med sk*ten!
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bakluckainsida.jpg
Andra saker att störa sig på är sådana här kopplingar av motorvärmare. Inte första gången jag ser samma sak, och antagligen inte heller sista gången jag gör som vanligt. Tar bort den alltså.. :(
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Motorvrmarkabel.jpg
Hmm.. verkar vara dåligt med plats över i garaget.. det här funkar ju inte. Får väl bita ihop och städa lite.. hur tråkigt det nu än är.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Garageostdat.jpg
Ärligt, gott folk, hur många av er trodde det fanns plats för en bil inne här? Det är inte så litet som det ser ut.. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Garagestdat.jpg
Dags för lite skitgöra.. Ett verktyg som alla Opelskruvare bör ha liggande på hyllan plockas fram. Ett tips till de som ej använt detta vertyg: Om dörrsprinten sticker ut så försök slå till den med hammare innan ni går lös med detta verktyg, det underlättar ordentligt. Ett dorn fungerar också bra om det inte finns något utstick att slå på, tänk dock på att det är mycket besvärligt att slå ut sprinten hela vägen med ett dorn. Dels platsbrist, dels vill det gärna fastna i hålet. Skaffa sprintverktyg först, sen ta bort dörren. :)
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Drrsprintverktyg.jpg
Dagens resultat, och svaret på den inledande ledtråden.. låten jag syftar på är "Stripped". :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Vnsterstrippad.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hgerstrippad.jpg
Dagens bakslag: En M8 avdragen i kofångarfästet, och vänster strålkastare sprack när jag tog bort sargen runt den. Tämligen oväntat må jag säga. Nåväl.. den var inte så bra ändå..
Dagens bästa: Ett par nya rosthål hittade i hjulhusen fram, men i stort sett är den gamla lagningen hel. Tack för det! :)
En bra dag.. och solen skiner som tusan än. :cool:
Jag trodde det var Photographic som var låttiteln som eftersöktes iom. alla suveräna bilder:cool:
Jag trodde det var Photographic som var låttiteln som eftersöktes iom. alla suveräna bilder:cool:
Jag får nog erkänna att det är en låt som antingen fallit i glömska eller jag aldrig hört.. fast nu har jag. Det tackar vi youtube för. :D Det är lite för gammalt för min "fan-period".. upptäckte dom runt -87 nångång. :rolleyes:
I brist på något nytt att komma med så klämmer jag in ett par bilder från förr. Ej på objektet, men fortfarande i viss mån relevant i ämnet.. nämligen min förra och enda tidigare Ascona A. Inte speciellt seriös, rollad med Volvo lastmaskinsfärg.. men lite tuff ändå tyckte jag då, och tycker fortfarande. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/AsconaA1.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/AsconaA.jpg
Bracketracer
05-07-09, 10:07
I brist på något nytt att komma med så klämmer jag in ett par bilder från förr. Ej på objektet, men fortfarande i viss mån relevant i ämnet.. nämligen min förra och enda tidigare Ascona A. Inte speciellt seriös, rollad med Volvo lastmaskinsfärg.. men lite tuff ändå tyckte jag då, och tycker fortfarande. :rolleyes:
Lågbudget... men stuket och andan är helrätt :cool: och betydligt mer tidlöst än släta lättmetallfälgar och diverse smaklösa kjolpaket!
Lågbudget... men stuket och andan är helrätt :cool: och betydligt mer tidlöst än släta lättmetallfälgar och diverse smaklösa kjolpaket!
Inte enbart lågbudget, dock.. helrenoverad två-nolla med E11 kam o Weber 45'or under huven.. fast det var i ärlighetens namn en "lånemotor" från en Ascona B jag hade samtidigt. :rolleyes:
I väntan på att reservdelsbilen blir framdragen från åkern så jag kan hämta och göra en närmare besiktning av den så står det lite still. Har iaf beställt ett par trösklar idag för dom lär jag väl behöva oavsett. 590:- för båda hos den lokala bildelsaffären lät som ett okej pris så det var bara att slå till. :rolleyes:
Då var trösklarna hemma då.. Har som vanligt snabbtestat att de passar på bilen för man vill ju inte stå där med bortkapat på bilen och inse att man fått fel grejer. :-o Har även ropat in plåten bakom vänster bakhjul på Tradera, 61:-. Än så länge inga onödigt stora utgifter, får väl se hur länge man klarar hålla lågbudget. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Nyatrsklar.jpg
Voyagen har även råkat få ett smeknamn. Liten och blå.. kan det bli något annat än Smurfbilen?! :cool:
Bracketracer
10-07-09, 04:07
ResSmurfen (Voyage...)
ResSmurfen (Voyage...)
Hehe. Fyndigt. :p
Nu så har det kommit hem en Voyage till.. :p Dvs, reserven har anlänt. Lite bilder har det naturligtvis blivit.
Här var det då lastat, efter en längre vila ute i gräset. Längre vila innebär i det här fallet lite drygt 12 år. Ett framhjul satt fast, vilket löstes enkelt med att skruva bort bromsoket.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservlastad.jpg
Och så var den då äntligen på hemmaplan vid garaget. Det här är en minnesvärd stund, för det är nu 12 år sedan just denna bil befann sig här senast. Nämligen min f.d. garagepolare som hade den då, och tills nu. Kan ju nämna att jag haft garageplats på samma ställe i mer än 17 år. Hur många av er har stannat på samma ställe så länge? Många Oplar har passerat under åren.. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservhemma.jpg
En snabb titt under redan vid bromsoksborttagandet gjorde mig en aning förvånad. Balkar och stor del av underredet såg intakt ut. En mer ingående syn hemmavid med bilen lämpligt uppställd på kärran gav än mer förvåning. Första intrycket såg ut att stämma. Förvisso en hel del ytrost på axlar osv, men ändå. Märk väl, TOLV ÅR, på GRÄS! :eek: Alla vet hur resultatet brukar bli..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservunder.jpg
Attans vad det är glapp i dörren då.. sprinten av såklart. Innan dagen var över så gick även nedre sprinten av. Enkel dörrborttagning alltså.. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservdrrhng.jpg
Yttre kontroll av kaross gav följande besked, en tröskel dålig, och en bakskärm. Nu börjar funderingarna på objekt vs. reservdelsbil... :-o
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservhskrmkant.jpg
Dags för en inre kontroll. Efter att sopat ut en halv hink med bråte blev detta resultatet. Något pyttelitet hål i reservhjulsbaljan, i övrigt bara ytrost. Det var då märkligt bra.. :eek:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservskuff.jpg
Minsann, mattan intakt. En sak minde att söka/köpa. Skitig som f**, men hel!
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservskuffmmatta.jpg
För den som fortfarande tvivlar på långvarig avställning så bjuder jag på denna stilstudie.. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservspindelnt.jpg
Så börjar ned/urplockning, för nu är jag rejält nyfiken på hur golvet klarat sig. Med dörrarna stående i halvöppet läge så är det inget annat att vänta än simbassäng, och det var det. Värdefulla saker hittade inne i kupén begränsade sig till 2 kr och 5 öre, i norska pengar, samt två små och i högsta grad levande daggmaskar. Därtill ett råttbo i förarstolen. Brandsläckaren som skymtar gav en mycket kortlivad glädjekick, trycket borta. Förklaringen på det var att det ärgat hål i den! Bra grejer.. bara att slänga. :(
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservpool.jpg
Vänster sittbrunn. Rost, såklart. Domkraftsfäste fanns bara fragment kvar utav, men i övrigt så tycker jag det inte var så illa. Höger sittbrunn hade klarat sig betydligt bättre än denna, endast några mindre hål. Dock var det rost i det högra främre hjulhushörnet, där man har sin högra fot ungefär. Alla glada Ascona A/B ägare vet vilket hörn jag menar, det som ALLTID rostar. Samma på vänster sida, men betydligt mindre.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Reservvgolv.jpg
Nu har jag, som ni kanske börjat ana, blivit i högsta grad kluven ang. detta med reservdelsbil vs objekt. Reserven är egentligen bättre, som jag ser det. Fördelar följer, och åsiker för/emot tas gärna emot av er.
Fördel reservdelsbil:
#Dragkrok
#Något färre ägare, 5 istället för 7.
#Mindre rostlagning på "utsida". En skärmkant + tröskel, istället för båda sidor på objektet.
#Aldrig omlackad. Det jag ser är det som finns. Mer ytrost, men vad tusan finns under lacken på objektet. (Mycket spackel är redan konstaterat)
#Taket är i princip buckelfritt, vilket man inte kan säga om objektet!
#Inte krockad, vilket objektet verkar vara med tanke på misslyckad spackling i fronten.
#Mer komplett och mindre skruvad.
#Rätt instrument/ratt redan monterat.
#2" avgassystem redan monterat.
#1900 motor. Förvisso ej startad, men ändå.
#Framför allt, mindre sönderkapad. I princip aldrig rostlagad innan, och skärmfästena fram hela och aldrig bytta.
#Rätt och roligare färg på inredning redan från början, dvs svart.
Nackdelar:
#Total bromsrenovering, och ev. även byte av framvagn då denna inte är för fager att se på.
#Mer ytrost, men som sagt, vad finns under spacklet på objektet..?
#Mer rost i golv.. men mindre totalt.
Har just nu svårt att se någon anledning till att gå vidare med Smurf 1, utan istället lägga energin på Smurf 2. Ett högst oväntat beslut, men... vad säger ni? :rolleyes:
Satt och tittade på bilderna nu i brist på annat att göra på jobbet, och jag hade då tagit reservdelsbilen som objekt istället för objektet.
Den ser ut att vara klart bättre i karossen och dessutom så är det ju en gammal bekanting, nu är väl inte alla så nostalgiska med sånt som jag själv. Men för mig är det roligare med en grej som har historia än en som kommer "utifrån".
:D
Apropå "under sätet fynd" ....
Ha, det är en gammal vandringssägen, finns med i senaste upplagan av "Råttan i Pizzan", i kapitel 7, "Man kan komma ner till grundfärgen med handkraft"...
:D:D
Hur kunde jag missa det här innan? :D Nåja, det måste väl vara antingen ett försäljningsknep för "Råttan i pizzan" utgåva 2009, eller så kanske vandringssägnen är sann :rolleyes:
Blyfoten: Otroligt att så mycket på bilen klarat sig så bra, gissar att du spar mycket tid (och en del pengar) i att slippa jaga olika delar. För jag har svårt att tänka mig att det kryllar av bra Voyager att plocka delar från.
Smurf 2:n helt klart även om det krävs en del jobb tror jag Du har bättre utgångsläge i 2:n
Mycket jobb blir det oavsett. Mål 1 är en funktions- och besiktningsduglig bil, så sett enbart till det så är det nog mindre jobb med Smurf 1, men om lusten faller på längre fram att göra lite finishjobb så har Smurf 2 bättre förutsättningar känns det som.
Satt och tittade på bilderna nu i brist på annat att göra på jobbet, och jag hade då tagit reservdelsbilen som objekt istället för objektet.
Den ser ut att vara klart bättre i karossen och dessutom så är det ju en gammal bekanting, nu är väl inte alla så nostalgiska med sånt som jag själv. Men för mig är det roligare med en grej som har historia än en som kommer "utifrån".
:D
Jag är löjligt nostalgisk och sentimental, så naturligtvis så vore det roligare om den gamla bekantingen kom till heders igen. Var ju med redan -94 när den hämtades utan motor av min polare, och har ju även åkt en del i den förr. :) Dock försöker jag se bortom detta och se enbart till det realistiska i det hela nu.
Det mekaniska på en sånhär kärra är ju typ intet jobb att flytta över, så karossen är väl det enda som spelar roll. All kringutrustning som motor etc flyttar du ju över på nolltid till den du väljer.
Bara det sentimentala känns som nog för att välja reservbilen :D
:D:D
Hur kunde jag missa det här innan? :D Nåja, det måste väl vara antingen ett försäljningsknep för "Råttan i pizzan" utgåva 2009, eller så kanske vandringssägnen är sann :rolleyes:
Blyfoten: Otroligt att så mycket på bilen klarat sig så bra, gissar att du spar mycket tid (och en del pengar) i att slippa jaga olika delar. För jag har svårt att tänka mig att det kryllar av bra Voyager att plocka delar från.
Ja, jag fattar inte att reserven inte är helt uppmurken. Köpte en Rekord D för massa år sedan utan att kolla under den. Den hade stått på gräs bara 1 år och var helslut under. Lika med en Ascona B jag hade stående ett par år på åkern. Väl inne i garaget så var golvet i princip borta från trösklarna till halvvägs upp på kardantunneln. Men inte denna Voyage efter 12 år på gräs.. Helt otroligt verkligen. :eek:
Kryllar av Voyager gör det inte, och den första blev annonserad lite i skymundan, därav chansen att köpa den. Den andra är det just ingen annan än jag och min polares närmaste bekanta som visste om alls. De som kände till den trodde nog den var borta för länge sen. Själv har jag bara väntat.. o väntat.. :cool: Att köpa två direkt har just den baktanken att det brukar lösa en hel del reservdelssökande direkt, speciellt på mer udda bilar. Just nu är det inte alls många delar som saknas. :)
Så mao var den jäkligt fräsh i golvet när den ställdes dit :D
Bracketracer
16-07-09, 10:07
Har haft reservdelsbilar som stått många år i högt gräs, utan att rosta mer än motsvarande som stått på asfalt. Dock är det större risk att möss och annat hittar ett nytt hem som dom trivs i... men det händer även med bilar som står inne på logen etc.
Valet av uppställningsplats är väl oftast beroende på värdet/skicket på objektet som ska ställas ut... Att objekt som stått i högt gräs, är sämre än andra, beror kanske på att dom var sämre redan innan dom ställdes ut, och har inget med själva gräset att göra?
Hade du varit en nybörjare, hade det självklara rådet varit: Satsa på den som har störst chans att klara en besiktning, och komma ut på vägarna först. I annat fall är risken stor att det blir stående halvfärdigt...
I ditt fall är rådet: Satsa på det objekt som ger dig mest tillfredsställelse efter jobbet (bortsett från gamla sentimentala minnen, och risk för "överrestaurering" pga bättre/rakare utgångsläge).
På en bil med självbärande kaross, är skicket på karossen A och O för valet! Alla lösa komponenter på en gammal RWD Opel är enkla att flytta över, och skicket på dessa ska INTE inverka på valet av objekt :D
Ascona A Henrik
16-07-09, 11:07
Hmm... :kopfkratz Två ovanliga bilar o göra i ordning en? Jag röstar givetvis på båda! Kan väl inte finnas många som har två rullande Voyage´r? :D
Det enda som stoppar en budget renovering av båda är väl tiden? Ta en i taget! :D
Jag hoppas att båda får ett nytt liv, men det är ju upp till dig. Skicka pm om du behöver grejer, jag har delar till sedan men mycket passar ju Voyage också. Bla elförzinkade fästen, plåtbleck, huvlås osv även en del plåt o annat...
Jag har den ultimata lösningen på dina bekymmer:
Gör iordning bil nr.1 till brukskick och bil nr2 till entusiast skick!!!
Problem solved.:cool:
Valet av uppställningsplats är väl oftast beroende på värdet/skicket på objektet som ska ställas ut... Att objekt som stått i högt gräs, är sämre än andra, beror kanske på att dom var sämre redan innan dom ställdes ut, och har inget med själva gräset att göra?
Hade du varit en nybörjare, hade det självklara rådet varit: Satsa på den som har störst chans att klara en besiktning, och komma ut på vägarna först. I annat fall är risken stor att det blir stående halvfärdigt...
I ditt fall är rådet: Satsa på det objekt som ger dig mest tillfredsställelse efter jobbet (bortsett från gamla sentimentala minnen, och risk för "överrestaurering" pga bättre/rakare utgångsläge).
Förvisso har du en poäng där med att dåliga bilar ställs på sämre ställen, men det är ju samtidigt fakta att gräs/jord håller fukten i ett stadigt grepp. God ventilation är A och O. (Vem kom på det dumma uttrycket med A & O förresten..? :confused:)
Så du vågar inte kalla mig för nybörjare alltså? :D :cool: Jag är en mästare, mästare på att ha halvfärdiga projekt alltså. Dock är jag ingen mästare på oavslutade projekt utan förr eller senare blir det som jag tänkt mig. Har däremot hört obekräftade rykten att det finns andra som brukar ha den titeln här.. bl.a en som heter Str**e :D
Hmm... :kopfkratz Två ovanliga bilar o göra i ordning en? Jag röstar givetvis på båda! Kan väl inte finnas många som har två rullande Voyage´r? :D
Det enda som stoppar en budget renovering av båda är väl tiden? Ta en i taget! :D
Jag hoppas att båda får ett nytt liv, men det är ju upp till dig. Skicka pm om du behöver grejer, jag har delar till sedan men mycket passar ju Voyage också. Bla elförzinkade fästen, plåtbleck, huvlås osv även en del plåt o annat...
En ska rulla är det tänkt, inte två. Däremot kan jag nästan till 100% garantera att ingen av dom kommer bli inlämnad till skrot av mig, det har jag inte samvete till, utan det kommer mer troligt bli en bil/kaross till salu för hugade spekulanter så småningom. Naturligtvis efter att jag plockat de bästa bitarna.. :cool:
Jag har den ultimata lösningen på dina bekymmer:
Gör iordning bil nr.1 till brukskick och bil nr2 till entusiast skick!!!
Problem solved.:cool:
Med sådana problemlösare som dig vilar inga ledsamheter. Antar att du sponsrar både utebliven lön och reparationskostnader om detta ska bli verklighet inom rimlig tid (århundrade)?! I så fall gör jag som du tycker.. :D
Nurburgring
16-07-09, 04:07
Om nu karossen på reservbilen är så mycket bättre, och det finns lite sentimentalt värde i den, så skulle jag inte tvekat på att bygga på den istället.
Den har ju två rätt direkt, och din egen lista över fördelar är större än nackdelarna.
Fråga mig när det gäller sentimentala värden, jag har kvar min första bil!
...jag har kvar min första bil!
Eventuellt inte i riktigt samma utförande då som nu..?! Antar du menar Rekorden. :p
Nurburgring
16-07-09, 05:07
Den är heeelt original, jag loooovar! :D
Bil nr.2 skulle ju annars göra sig enormt bra som en riktig ratrod! ;)
Jag räknar inte min första bil som en bil (det var en f*rd granada -79) och den blev aldrig besiktigad eller ens körd på allmän väg i min ägo, så den räknas bort.
Men Asconan är min första "riktiga" bil, och när jag köpte den sa jag att jag aldrig kommer sälja den, och det står jag fast vid.
Likaså rekorden, kommer aldrig sälja den.
Inte ens min Caddy.
Jag kommer aldrig köpa en bil som jag tänkt att sälja, utan om jag köper en bil så är den min tills den går till skrot.
Skulle inte klara av att se någon annan skända mina ögonstenar ;)
Så ta den bilen med mest affektionsvärde och behåll båda två ;)
En tanke slog mig just. Nu då du har 2 bilar... har du en uppsättning av dom gamla runda backspeglarna över då som du kan tänkas avyttra? :)
En tanke slog mig just. Nu då du har 2 bilar... har du en uppsättning av dom gamla runda backspeglarna över då som du kan tänkas avyttra? :)
Den vakne ser att båda är utrustade med dom jättefina fyrkantiga speglarna. Har en rund liggande sen förut men den hamnar mest troligt på nån av Smurfarna. :p
Nu är ett beslut taget. Eftersom båda bilarna är så dåliga så skickar jag dom på skroten istället!!
Nu är ett beslut taget. Eftersom båda bilarna är så dåliga så skickar jag dom på skroten istället!!
:eek:
:(
Tryckfelsnisse var nog framme nyss.. så här kommer en mer sanningsenlig fortsättning. :rolleyes:
Smurf 1 åker ut ur garaget för en tillsvidare oviss framtid. Vissa delar kommer den få släppa ifrån sig till Smurf 2 vilken nu har tagit platsen som objekt istället för reservdelsbil. Ett moget övervägande som mest troligt kommer löna sig i slutändan.
På med dörrarna igen och ut ur garaget, och därmed säger vi hej då till den bilen. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Utigen.jpg
Genast blev jag straffad för detta tilltag för den för stunden framtittande solen försvann lika fort som jag fick ut bilen och himlen öppnade alla vattenkranar på en gång. :mad: Nåväl.. det stoppar inte mig..
Dörr ska av på "nya" objektet i vart fall. Tänkte börja med att ta bort backspegel, men fann istället min gamle polares påhitt ang hur man löser problemet med att skruvhålen blivit för stora. Man popnitar fast grejerna istället. :D Spegel fick sitta kvar tillsvidare.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Backspegel.jpg
Vet inte vad man ska tycka, men antagligen får man vara glad att rätt huv av någon anledning blivit stående i garaget istället för på bilen.. med tanke på hur denna ser ut. Bort med den och rakt i sophögen!
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Huv.jpg
Inte ens roligt. Fullt med rostflagor från huven, givetvis även i förgasaren. Ett par getingbon hittade, i övrigt inte så spännande.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Motorrumfre.jpg
Utan förhoppningar så var det dags att kolla under kylarlocket. Tämligen säkert tomt på vatten efter så lång tid... men nej, inte alls. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Glykol.jpg
Dags för lite arbete som för allt framåt. Skrapa tjärpapp är en lika tråkig som bra början. Inga överraskningar från den första kollen. Tack för det! Räcker fint med det som är.. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Skrapatgolv.jpg
Det var där någonstans, vid urplockandet av mattan, som dagens första positiva överraskning dök upp. Har inte vågat dra i handbromsen förrän nu eftersom jag var övertygad om att vajrarna skulle fastna. Men icke, spaken gick fint åt båda hållen och handbroms fungerar bra som det verkar. Tumme upp!
Nästa positiva besked är att inte någon av trösklarna behöver bytas utan är friska i botten. Endast dessa, markerade, hål finns. De hade jag ju sett redan och utgick från att även resten av tröskeln är skrot. Ingen sak när man utgår från att det är sämre än man tror. Men nu har jag två nya trösklar liggande.. blir väl bra hyllvärmare istället då. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Trskel.jpg
En annan lite lustig sak kom jag på när jag kollade de gamla besiktningsprotokollen. Min vän besiktade bilen -95 samt -96, men innan dess så var den inte besiktad sen -85!! Den har alltså stått nästan lika länge en gång tidigare, och snabb huvudräkning säger att den varit stående ca 22 år av dess 35 levnadsår. :eek:
Så till sist en liten titt på vad som står bredvid Smurfen i garaget. Skulle ju kunna ljuga ihop någon historia om att detta verkligen inte är mitt projekt, men.. vad kan jag säga.. jag gillar utmaningar. :dance2:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/T31.jpg
Bracketracer
20-07-09, 11:07
Hade du hängt i ett friskt batteri, så hade du kunnat köra in bilen istället :rolleyes:
Hade du hängt i ett friskt batteri, så hade du kunnat köra in bilen istället :rolleyes:
Ha-ha du.. drömma kan man ju. :D Det blir säkert provstart så småningom, men först efter att förgasaren blivit demonterad och rengjord, och det är ganska troligt att tanken är full av oönskade saker då tanklocket är borta sen okänd tid tillbaka. En översyn av bensinslangar är nog säkert på sin plats också. Inte för att jag drar mig för att starta saker som stått länge, även med både gammal olja och bensin, men i min ålder får man med all rätt vara lite realist i sina handlingar. Märk väl , LITE! :cool:
Jag startade min ascona a voyage efter att den stått i minst 10år ute "i skogen". Gick aldeles ypperligt (dvs 2h rackel)
Semestertider är bråda tider, vila blir till hektiskt jobb.. som vanligt. Tiden bara försvinner åt att snickra på stugan och annan "skit". Men jag har inte glömt projektet, det får bara stå till sidan lite en stund till. Dock känner sig visst Smurfen lite ensam i garaget och har straffat mig för detta visade det sig. Ett mörkare parti på golvet fångade min uppmärksamhet när jag var dit i andra ärenden. Vete tusan vad som hänt, men kanske tråget rostat hål, eller så har oljepluggen lossnat.. vad vet jag. Gör en anmärkning på att-göra-listan och orkar inte bry mig mer för tillfället. Blir ju inget bättre utav att oroa sig. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Oljepl.jpg
Hej
Du verkar ha några Asconor så jag undrar om du har
kupefläkten,värmepaket och plastkåpan till salu.
Jag har en Ascona A 75
Min mail anders@allt1.se
MVH/Anders Södermark
Hej
Du verkar ha några Asconor så jag undrar om du har
kupefläkten,värmepaket och plastkåpan till salu.
Jag har en Ascona A 75
Min mail anders@allt1.se
MVH/Anders Södermark
Nej, jag har inga Ascona A delar till salu. Sätt in en köpesannons istället!
Kostar på mig en femte semestervecka nu, blev ju så utarbetad av att köra truck en vecka, förra veckan. :cool: Planen är att nyttja ett par dagar i garaget, och första dagen gick planenligt, även om jag kom iväg lite sent, kl 14. Svårstartad, men lika svårstoppad. Dagen slutade och lyset släcktes 21.45. Vad blev gjort då?
Minnesgoda läsare kommer ihåg en traktor, Volvo T31, som uppenbart står i vägen i garaget och hämmar viktigare sysslor (OPEL-skruvande). Hur den såg ut vid dagens början framgår av tidigare bild på denna. Numera står den på alla fyra hjulen, motor är utbytt och monterad och framvagn monterad alltså. Växellådan är helt ihopskruvad och stol på rätt plats. Återstår tank, kylare och kåpor. Plus div kabeldragning, reglage och annat skit såklart. Detta kan dock göras utomhus, så jag är fullt nöjd med att gått från isärplockat vrak, till rullande traktor, på några timmar. :D I morgon ska den UT!
Om detta låter saktfärdigt, så kan jag glädja med att det faktiskt blev en timme eller två på Smurfen också. Inga stora ingrepp, men likväl. Smörjning av huvgångjärn, och montering av den originala och blå huven. Smörjning utav huvöppnarwire kom på köpet då denna satt som berget.
Resterna av dörrsprintarna som satt kvar i gångjärnen är nu urslagna. Detta kostade mitt sprintverktyg, som numera är gängrensat. Blir till att införskaffa ett nytt alltså. :( Kan bjuda på dagens "klantskalle". Efter mörkrets inbrott så kom jag plötsligt på att jag skulle ju hänga på dörren då Smurfen får sova utomhus i natt, så glad i hågen rycker jag med mig två M6 skruv som tillfälliga sprintar och börjar hänga på dörren. Men nej, M6 skruven går inte att få in i gångjärnshålet hur jag än försöker. Blev till att plocka fram ficklampan och kolla vad jag höll på med. Nytt försök, men nej, det gick inte. Då slår det mig.. jag hade ju alldeles glömt bort att slå ur sprintresterna ur dörren så i den gångjärnsdelen var det ju tätt. :p Hängde dit dörren utan sprint och var nöjd att ingen sett mig. :cool:
Har även lokaliserat oljeläckan. Mycket riktigt rosthål 5 cm upp på sidan av "bulan" på oljetråget. Får se om det blir lagning på plats senare eller om motorn åker ur oavsett. Tömde iaf ur resten av oljan så länge.
Även konstaterat att den redan är sänkt höger bak.. med brusten fjäder. Hade ju tänkt besikta icke sänkt, så det blir väl ett fjäderbyte där.. Mer jobb alltså.
Det var allt för idag. :rolleyes:
Kortade voyage fjädrar passar ypperligt som sportfjädrar på en kadett c t.ex :dance2:
Ännu en dag i garagegrejandets tecken har passerat.. Började med att flytta lite fordon, traktorn skulle ju ut till förmån för Smurfen. Lite brist på bilder igår, så här kommer resultatet från gårdagen.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/T31ihop.jpg
Ännu en gång lyckas jag trycka enter innan jag skrivit klart. Kanske forumet tycker jag skrivit för mycket redan och avslutar så snart det går.. :rolleyes3
Såhär, ungefär, ska traktorn se ut så småningom. Slängde på kåpor och skit löst för att få ut grejerna från garaget. Det blir ett härligt bruksskick på den, men fungerande, är det tänkt. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/T31utslngd.jpg
Nurburgring
18-08-09, 11:08
Härlig traktor! Står ett liknande vrak hemma hos mor och far, en Zetor 25 från 50-talet nånting. Sprucket foder i nån cylinder troligen eftersom den blandar vatten och olja.
Har stått still de senaste 20 åren iaf, sugen på att köpa? :D :rolleyes:
Det var väl själve f*n också.. :mad: Mitt nya lånade tangentbord spelar mig lite spratt tror jag.
Äntligen blev det plats för Smurfen i garaget, så arbetet kan påbörjas lite mer seriöst.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Uppallad.jpg
Första steget var som synes att rycka av hjulen. Dom är ju enbart i vägen om det ska bli något gjort. Sen åkte jag omkring på horan och knackade med pikhammaren för att se vad jag gett mig in på. Hittade några mindre rostangrepp jag missat, men inget som gör varken till eller från arbetsmässigt. En timme till med svetsen kanske. Efter att hackat mig trött på detta så vidtog en renblåsning av underredet med tryckluft, för att få bort lite av lös underredsmassa, rost och smuts som annars ofelbart kommer hamna i ögonen senare. :-o Det blev en del skräp på golvet, så det blev till att sopa.. igen.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Golvefterbls.jpg
Fram med släggan för lite våld på bromstrummorna. Att handbromsen funkar är ju redan konstaterat, men hur ser det ut därinne, egentligen. Glädjande nog var visst bromsarna nya när den ställdes bort. Tack för det! Bara att byta trummor till ett par bättre sen då.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bromsbackar.jpg
När jag ändå höll på i baken och rotade.. så var det lika bra att få ner avgasrör och tanken. Den tidigare fördelen, 2" systemet, är numera förpassat till sophögen. Blir att återgå till plan A, dvs. bygga eget system.
Tanken vållade inga stora problem, bortsett från att det var en aning mer i tanken än jag tänkt mig, med påföljande ben och fotbad i bensin. En doft man inte blir av med första timmen. Eller som pizzabagaren sa när jag fick mig middag på hemvägen; Dät loktar bensin. Varfor? Ja, varför.. för att jag är klantig?! :whistling
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Tanknedplockad.jpg
Tanken såg för övrigt ren och fin ut invändigt. Återstår att se om det blir hål i den någonstans vid lite stålborstning senare. En avluftningsanslutning var avrostad dock. Ingen överraskning. Det löser sig nog med den också, på ett eller annat vis.
Dagens tabbe då, för naturligtvis blev det en sådan. Hängde ju av förardörren igen, och ställde den ute mot en däckhög. En stund senare hör jag en duns, och mycket riktigt blåste dörren omkull av en kastvind. Minst tre större bucklor, samt en sprucken backspegel blev utdelningen. Tur det inte var den bättre dörren.. skulle dock tagit av backspegeln redan tidigare när jag tänkte mig göra det. Får se om det blir sju års olycka nu.. :whistling
Haha! Fan va jag skrattade när jag läste det, tack för dagens garv:D
Eller som pizzabagaren sa när jag fick mig middag på hemvägen; Dät loktar bensin. Varfor?
Härlig traktor! Står ett liknande vrak hemma hos mor och far, en Zetor 25 från 50-talet nånting. Sprucket foder i nån cylinder troligen eftersom den blandar vatten och olja.
Har stått still de senaste 20 åren iaf, sugen på att köpa? :D :rolleyes:
Inte det minsta sugen på att köpa. :D Grejen med den här T31'an är att den egentligen är min styvfars, och tanken var att byta motor och få igång den till hans 70-årsdag (vilken är om en månad). Den har stått i minst 35 år, på samma ställe. Dessutom har den ett relativt lågt chassinummer, 483, av ca 10.000 tillverkade, så jag hade inga samvetskval att skrota ner en betydligt bättre traktor till förmån för den här. Årsmodell okänd, men troligen -48 eller -49. Men mer traktorskruvande? Nej tack! Har ytterligare 2 redan, en T31 och en BM 35, så det räcker nu. :cool:
Ska Du köra fyrkantiga eller runda backspeglar??
Mest troligt blir det en rund på förardörren, och ingen alls på höger. Mycket tack vare att jag fått en sådan spegel över efter att bytt ut denna felaktiga till en ny och korrekt på Rekord Coupén. Dessutom är den runda snyggare tycker jag. :)
Ännu en semesterdag ägnad åt det roligaste som finns.. rota i en gammal rostig Opel alltså. :D
Blev inte så många timmar, men några iaf. Började med att klämma i mig medhavda smörgåsar och beskåda underverket och fundera lite. Skulle jag börja laga lite rost, eller fortsätta plocka ner bilen? Ålder och erfarenhet säger mig att först plockar man bort allt som är i vägen, sen rostlagar man.. annars har man en stor bidragande orsak till irritation senare. Alltså, än mer skruvande/rensande fick det bli. :cool: Efter ytterligare en smörgås eller två så fastnade blicken på kåpan över kupéfläkten. Där finns säkert massa godis (skräp), och fläkten sitter säkert fast. Bort med kåpan, och mycket riktigt satt fläkten fast.. men det finns verktyg för detta. :dance2: Notera även plastblommorna i fönstret. Hemtrevligt ska det vara, och nej, jag är inte en tjej. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Flktfast.jpg
Naturligtvis använde jag inte detta våld egentligen, och så fast satt den inte. Gick bara lite tungt, vilket säkert löser sig med lite olja senare. :D
Nästa steg föll sig naturligt, att ta bort hela rasket som fläkten sitter i, spolarburk och isoleringsmattor.
Vad tusan har man en hovtång till i ett garage? Den frågan har jag fått av folk som snokat i verktygen. Svaret är bl.a följande:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hovtng.jpg
Kommer ju väl ihåg hur det såg ut under här på den andra bilen och förväntade mig inget bättre nu. Det var inte bättre heller, utan sämre såklart.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Spolarburkhylla.jpg
Kunde ju fått slippa denna tråkiga rostlagning, men nu är det som det är. Å andra sidan så är det lika ofriskt på andra sidan, vid batterihyllan, och där är ännu tråkigare att laga med kablar i vägen. Tveklöst tråkigaste jobbet framöver så långt faktiskt. :(
Efter att hämtat mig från denna "chock" så gav jag mig på att slita av skärmar och kofångare. Vet inte vem jag ska tacka, men någon har "glömt" att montera skärmskruven som sitter mitt på a-stolpen, innanför instrumentpanelen. Detta på båda sidor. Inget kunde gjort mig gladare. De som skruvat på dessa bilar vet vilken skruv jag menar och hur roligt den sitter. :-o
Sen dags för demontering av strålkastare. I ett tidigare skede så tyckte jag det var lite gulligt att strålkastartorkaranordningen (attans långt ord) satt kvar. Den brukar ju vara borta och kastad. Nu vet jag varför.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Lyktahger.jpg
Bara lite mycket i vägen för att ta bort strålkastaren, och numera är även denna Ascona A befriad från detta tyska ingenjörskonsthantverk!
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Lykttorkaranordning.jpg
Snart är det väl ingen som på allvar tror att jag faktiskt tänkt göra något åt detta "vrak", och att denna projekttråd är ett skämt från början till slut.. men icke. Dags för action nu. Har kört över en hel del av främre hjulhusen med stålborste monterad på slipapan, och påbörjat urkapning för svetsning av ny plåt. Det kommer ju fram en hel del småhål med sådan stålborste, och en del större, för dom är ju inte direkt snälla mot plåten. En del hål är så små att dom kommer lämnas orörda för det är snudd på löjligt att laga hål som är millimeterstora på en bil i den här klassen. Skillnaden är betydande jämfört med jobbet på Rekord Coupén där jag kapade bort alla plåtskarvar som hade antydan till att börja svälla lite. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Spolarburkhyllakapad.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hgerfrmrehjulhuskapat.jpg
Detta är en del av det som blev kapat innan jag tröttnade och tog kvällen. Sopade inte ens golvet idag, för jag tror bestämt jag får spara de bortkapade plåtarna först så jag ser hur det ska se ut. :D Nåväl, det finns väl bild på det mesta vid det här laget. Har ju tagit rätt mycket mer än de bilder jag visar här naturligtvis.
Fortsättningsvis så hoppas jag på att få visa lite framsteg, för hittills har det mest stått still. Men det är ju precis såhär det är med ett objekt i det här skicket, eller som jag tycker det bör göras. Först en ordentlig genomgång så man vet vad som väntar, sen göra en värdering på om man överhuvudtaget har lust eller är kapabel att genomföra det. Man har ju sett fler än en bil på skroten som är halvt upplagad, men ägaren sen tröttnat på när de upptäckt hur mycket jobb det var egentligen. Så ska det inte bli här. :dance2:
Köpte inte du mina speglar struve?
Altså.. Min fula voyage är ju en pärla vad gäller rost i skärmar jämfört med din :eek:
Altså.. Min fula voyage är ju en pärla vad gäller rost i skärmar jämfört med din :eek:
Säger det igen, gör i ordning den då! :p :D Du ska få se att min inte heller kommer ha många rosthål när jag är klar.. när det nu blir. Jag är ju född lite tidsoptimist.. :whistling
Säger det igen, gör i ordning den då! :p :D Du ska få se att min inte heller kommer ha många rosthål när jag är klar.. när det nu blir. Jag är ju född lite tidsoptimist.. :whistling
Skulle jag haft ett eget garage och en donatorbil så kanske, just nu så saknar den lite väl mycket komponenter då mycket sitter på kadetten eller är sålt (t.ex till struve)
Skulle jag haft ett eget garage och en donatorbil så kanske, just nu så saknar den lite väl mycket komponenter då mycket sitter på kadetten eller är sålt (t.ex till struve)
Som du säkert observerat så blir det en donatorbil över här.. och så har jag ett nedmonterat villagarage på 36kvm liggande.. så hade vi löst det åt dig. Fler ursäkter? :D:D:D Nä, ska allt sätta upp garaget själv så småningom. :)
Klart jag gjorde, bara det att jag köpte en uppsättning till :lam:
japp du köpte mina oxå :D
Gillar din bil, och din inställning. Många säger ju att det är tråkigt att laga rost. Och det är tråkigt, om man försöker göra det utan att skruva bort allt som är i vägen, plus att alla chanser att få till ett bra resultat är borta. Men gör man det på rätt vis så är det stundtals ganska roligt.
Som du säkert observerat så blir det en donatorbil över här.. och så har jag ett nedmonterat villagarage på 36kvm liggande.. så hade vi löst det åt dig. Fler ursäkter? :D:D:D Nä, ska allt sätta upp garaget själv så småningom. :)
Hehe, en nätt liten roadtrip på 220mil :whistling
Men nä.. jag måste få ihop motorn i kadetten innan jag börjar fantisera om att bygga ytterligare bilar. Även om den skulle vara kul med en Ascona A voyage med borrad och strokad cih 2.4 på typ 2.7liter med högt komp och e85 eller kanske en "snäll" turbo med alla delar jag inte kommer att använda i kadetten :)
Det är ju inte direkt så det brinner av iver i garaget, men det betyder inte på något sätt att det står still. Jag skyndar gärna långsamt på det vis att jag funderar ett tag, sen blir det ett ryck som genomförs utan större funderingar. Idag blev det inget ryck dock.. :p Den trogne forumsbesökaren har kanske observerat att jag städar "lagret" och försöker kränga några gamla delar. Detta innebär en jäkla rotande i gamla gömmor och det är snudd på lika skitigt göra som att slipa rost. Följden av detta blev idag ett framsteg för projekt Blyfotsvoyagen, högst oväntat.
Men se vad som dök upp på hyllan, totalt bortglömt. Bra-att-ha-sparat sen 1991 då jag senast grejade Ascona A. Slänger inget utan eftertanke. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Listertejp.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Lister.jpg
Vips så fanns den saknade listen till vänster framskärm på plats.. stenkoll på "lagret" såklart.. eller.. :D:whistling
Näee.. ingen ny verksamhet att berätta idag heller. MEN, det har tillkommit en lite stressande faktor för projektet. Min polare släpade nämligen hem sin Ascona A igår och ska dra igång renovering av den. Den har stått typ nästan lika länge som min.. Det är ju nästan ett måste att få min på hjulen och körbar före honom. Det tacksamma är väl att han har nästan lika mycket jobb framför sig som mig. Om inte annat så har han väl lite att göra med att spackla upp skärmbreddarna.. det "slipper" ju jag. :cool:
Pust.. nu känner jag att det blir körigt framöver.. får väl försöka försena honom på något vis. :mhihi:
Regnet öser ner, och då passar det bra med några timmar i garaget. :whistling Var tänkt dra igång riktigt tidigt, men så blev det naturligtvis inte. Först en tur till tippen med ett lass buskrester, sen blev jag "störd" av polaren som stod och dreglade över en Ascona 400 på Westombanan. Var visst något slag av klubbtävling där idag.. Nåja, eftersom jag är tämligen Ascona B-frälst så var det ingen större omväg att åka förbi och kolla vidundret. 400.. jojo, tänkte jag, men säkert värd en titt ändå. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/AsconaB.jpg
Inte kan jag bedömma om något härstammar från någon äkta 400 här, men ganska så mycket var fel i alla fall.. En titt på motorn skadar aldrig.. kanske man ser något kul. Spjällhus med spridare och en icke original tändning var det som främst fångade ögat. Lät i vart fall rapp på gasen.. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/AsconaBmotor.jpg
Såja, då blev arbetslusten genast större.. så färden gick mot rostlagningen.
Lite tillpassning av plåt. Får vara någon måtta på hur noggrant det blir på detta objekt, så jag försöker lägga ner lite lagom arbete. Någon utställningbil ska det ju inte bli. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Plttorpedvgg.jpg
Man tröttnar fort på det här jobbet, så det blev inte mer än såhär idag. Men alltids en början. Lite kitt, underredsmassa och färg här och var, så blir det nog tillräckligt bra. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Lagadtorped.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/A-stolpeh-sida.jpg
Idag skiner solen, men det hindrade mig inte från att fortsätta där jag slutade igår. Bäst att hålla igång när lusten faller på. :cool:
Svetsade klart spolarburkhyllan först.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Spolarhyllalagad.jpg
Sen var det dags för en liten paus från rostlagningen och kolla upp en annan sak som kan komma till nytta. Vid urstädningen av mormor och morfars hus hittades en färgburk som jag just då inte såg ett direkt behov av, men det skvalpade fortfarande i den så dumt att slänga.
Observera priset. Syns dåligt, men det står 13:75. Färgen är antagligen lika gammal som bilen. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Frgburklock1375.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Frgburk.jpg
Efter 10 minuters rörande i något som först såg brunt ut blev resultatet en färg som är snuskigt lik Smurfen. Blir perfekt att måla i hjulhus och annat med. :p Här skall trasan observeras, med sitt äkta 70-talsmönster. Styvfars avlagda tröja. Ska det vara tidstypiskt så ska det.. :dance2:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Frgblandad.jpg
Återgår efter denna färgsuccé till tråkigare arbete, att laga hjulhus.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hjulhushplt.jpg
Sådär, nu får det duga..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hjulhushlagat.jpg
Nästa steg blir att laga upp golvet på högersidan, och där var dörren en aning i vägen. Sprintverktyget är ännu inte ersatt med ett nytt, så det fick bli något annat sätt denna gång. Slägga + dorn är melodin. Dock gick det lite sådär med resultatet. Dörr borta, men inte utan svordommar och ett trasigt gångjärn. :mad: Dessutom tyckte kameran att det var en mycket bra idé att fokusera på golvet istället för det som var mitt i bilden. :image018:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Gngjrnhdrr.jpg
Började slipa golvet med den roterande stolborsten, men istället för att ägna ytterligare några framgångsfulla timmar i garaget så blev det ett snopet avbrott. Imma på glasögonen samt en riktig klant som höll i verktyget resulterade i detta. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Armslipad.jpg
Tydligen är inte sjukvårdslådan uppdaterad i garaget, fanns inte ens ett plåster att finna (vilket har funnits förut). Är inte så envis att jag riskerar blodförgiftning eller någon annan skit för att till varje pris laga en gammal bil, så jag packade ihop för dagen istället. På handlarlistan står nu plåster och kanske något att tvätta sår med. Ingen dum idé att ha i garaget.. speciellt som garaget är en bit från stan.
Over and out från en nyplåstrad Blyfoten. :517:
Plåster? På det där? Lite papper och eltape så hade du ju varit som ny :dance2:
Blodförgiftning kräver mer än lite opelrost ;)
Plåster? På det där? Lite papper och eltape så hade du ju varit som ny :dance2:
Hehe. Jo det brukar bli den varianten rätt ofta, men det är inte lika smidigt att göra så på armen som på ett finger eller två.. :rolleyes: Såhär dagen efter gör det faktiskt lite ont.. :-o Är huvve dumt så får kroppen lida. :D
Fick väl bli ett litet ryck denna helg också. Högersidan på god väg att bli färdiglagad, ska bara blåmålas senare, är väl inte så mycket mer att säga om det. Kör ett par bilder istället.. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hgergolvlagat.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hgergolvbakre.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bltesfstebak.jpg
Inga större skador på vare sig bil eller mig denna helg, vilket är tacksamt. :D
är det karosserikitt du smetat på svetsskarvarna, och i så fall, vad är det för märke? har aldrig sett vit innan, bara grå och svart...
är det karosserikitt du smetat på svetsskarvarna, och i så fall, vad är det för märke? har aldrig sett vit innan, bara grå och svart...
Visst är det karosserikitt, men vit?? Vardå? Det är nog grått, ungefär. Blev lite färgbrytning av färgresterna i den gamla penseln jag hittade. :rolleyes: Fabrikat vete tusan.. tog första bästa burk på hyllan.
hmm jag får nog kolla över mina färginställningar på bildskärmen då :)
Funderar ibland allvarligt på om jag har någon slags bokstavskombinationsåkomma, för det är väldigt svårt att hålla sig till bara ett projekt åt gången. Detta har nog för övrig redan framkommit.. De som läser forumet regelbundet har nog observerat att jag ställt lite frågor angående en Omega 2.5 TD -00, och även försökte sälja i krockat skick. Nu är den istället såld och upplagad sen en tid tillbaka, dock är den nu på återbesök hos mig för lite lack. Så.. mitt i allt annat som är på gång så blev det häromdagen till att riva isär Omegan än en gång, men väldigt snart skruvar jag förhoppningsvis ihop den för sista gången. Nylackat ikväll. :D Inte av mig då.. ifall ni undrar. :-o Lite dammigt blev det visst... skit det samma, den kommer gå som slit och slängbil för en skogsarbetare. :Purple_Co
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Omegalackpgr.jpg
Blev inte så mycket vettigt gjort idag, en sån där dag som bara gått åt till en massa småärenden. Hann i alla fall plocka fram pensel lite.. :p På bild råkade visst några andra saker hamna också.. något som mest troligt hamnar där framme i fronten. Ni kan nog räkna ut vad jag menar. Ledtråd är annars "mörkrädd". :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hgergolvmlat.jpg
Blev tillsagd att flytta på lite bråte bakom uthuset, så det tog jag tag i.. och vad hittar jag väl där då..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Takrckemonterat.jpg
I första skedet så går Smurfen till mötes ett stuk typ ratrod, som någon tidigare föreslog. Hel på insidan, och lite småsunkig på utsidan. Och vad passar väl då bättre än ett tidstypiskt takräcke? Häromkring rullar mest fyllehäckar med takräcke, och en och annan finare Bubbla. Hög tid för även en Opel nu..
Det finns för övrigt ytterligare ett nästan likadant takräcke till övers om någon är sugen på det. :)
RekordPower
16-09-09, 10:09
fint med gamla knickare :) har tre till om du vill va värst ;)
ge mig takräcket :eek:
Den kommer bli riktigt cool denna ascona :)
fint med gamla knickare :) har tre till om du vill va värst ;)
ge mig takräcket :eek:
Den kommer bli riktigt cool denna ascona :)
Mjaoo.. dom skulle ju varit kromade egentligen, men men, man kan inte få allt. Det är fortfarande lågbudgetbygge och försöker plocka delar från hyllan så gott det går, och då får man kompromissa lite.
GER dig inget takräcke.. :rolleyes:
Kul om den blir cool även i andras ögon och inte bara mina.. men det finns som bekant många olika smaker.
Gillar ditt projekt starkt, alltid kul att kolla vad om hänt här, för du verar inte ligga på latsidan!
Gillar ditt projekt starkt, alltid kul att kolla vad om hänt här, för du verar inte ligga på latsidan!
Tack för det. Det är två lägen, av eller på. Antingen blir det inget vettigt gjort alls, eller så är det bara att hålla sig undan när det drar igång. :D
Här står det nästan still.. lite mycket annat att stå i för tillfället. Smurfen är dock på intet sätt bortglömd. Har över telefon just köpt ett annat och lite större hjärta. Hämtning om ett par dagar som det verkar. :rolleyes: Har ju ändå hål i oljetråget och lär få lyfta ur motorn.. så vad passar väl bättre än att uppdatera motorrummet lite samtidigt. :p Lär väl dyka upp någon bild på inköpet här snart.. :)
Idag var en ledig dag från jobbet. Stoppdag kallar dom det. Ett annat namn för att dom inte har jobb åt oss, och inte ger någon lönehöjning i år, utan gett oss några lediga dagar istället. :rolleyes: Då får man passa på att göra lite nytta åt sig själv, dvs bränna pengar på inköp till objektet. :D Blev en liten nätt resa till Strömstadstrakten för motorköp av en trevlig snubbe. Just hemkommen och får väl som sig bör visa bildbevis.
Bästa motorstödet för transport är helt klart en upponervänd pall. Funkar kalasbra!
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/22lastad.jpg
Efter lite stånk och stön så var den insläpad i garaget. Tur man har de extra kilona som behövs för att baxa motorer.. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/22avlastad.jpg
De flesta insatta känner säkert igen ventilkåpan och kan säga vad detta är, men för övriga så kan det berättas att det är en 2.2E. Medföljde gjorde även tillhörande Getrag 240 med 5 växlar. Är inte så säker på att det blir något byte av växellåda, men nu finns det i vart fall en om det blir aktuellt.
Någon som har en färdigkortad kardanstång att sälja kanske?! :confused: :)
Hur som helst, nu finns något roligare att se fram emot när rostlagningen blir klar. :cool:
Man undrar hur resten av "donatorbilen" såg ut med sådär rostig motor och oxiderad kåpa :)
Man undrar hur resten av "donatorbilen" såg ut med sådär rostig motor och oxiderad kåpa :)
Nej, det undrar man inte alls. Man är istället glad att den är relativt torr. Hellre rost än oljesöl. :rolleyes:
Är du verkligen säker på att det där är en opel motor? jag känner inte igen modellen, fast det kan ju bero på att den inte är dränkt i 10 år gammal olja. :rolleyes:
Blir intressant detta projektet.
Jag har fått latmask och så har jag fastnat i tv-spelsträsket, vi har fått gå ner på 80 procent arbetstid och lön på jobbet, så projektpengarna finns absolut inte just nu, men däremot så har jag ju en dag i veckan extra ledigt till att göra ingenting på projektet då jag inte har pengar till svets och plåt. :(
Vad är det som får dig till att inte tro att det där är en Opelmaskin??
Det där är en en CIH 2,2E maskin i en Ascona A, tror bildägaren är här på forumet med :D:
Hehe jag skojjade ju bara, jag har aldrig sett en så ren opel motor, alla gamla motorer brukar ju vara dränkta i olja, och om de inte är dränkta i olja så är det oftast nyrenoverade/lackade motorer.
Hehe jag skojjade ju bara, jag har aldrig sett en så ren opel motor, alla gamla motorer brukar ju vara dränkta i olja, och om de inte är dränkta i olja så är det oftast nyrenoverade/lackade motorer.
Det blir nog lite färg på denna också så småningom. Det största problemet jag ser just nu är att öglan i taket för lyftblocket sitter rakt ovanför fronten på Smurfen, så jag får f*n inte upp motorn i stativet just nu. :angryfire Får försöka lösa det på annat sätt.. helst utan ryggskott som belöning. :rolleyes:
Nu går det riktigt tungt att komma igång och få något gjort. Gäller inte bara Smurfen utan överhuvudtaget. Lite annat strul, som jag inte tänker dra här, som drar energin ur mig. Men idag orkade jag iaf bryta mönstret och göra ett par timmar.. Börjat kapa bort rosten i vänstra sittbrunnen och smitt ihop något som ska likna ett domkraftsfäste. Det som satt där var det ju inte mycket kvar utav. :cool: Blev väl inte världens snyggaste men det blir nog tillräckligt dugligt på denna bilen, speciellt efter lite underredsmassa. :D Får börja svetsa lite innan det blir någon mer bild här..
Har förövrigt kommit så långt att jag idag fick sätta batteri i traktorn, T-31'an, och köra på startmotorn lite. Tog dock slut på strömmen innan den behagade tända till. Typiskt. Får nog gå igenom förgasaren en gång till också, för det kan ju knappast vara meningen att det ska rinna bensin ur den. :-o Den skulle ju för den delen varit klar för en månad sen, men så blev det alltså inte. :Purple_Co Annars är det "bara" elen kvar att göra på den nu. Lite småkyligt att stå ute och skruva nu, så färdigdatum för detta objekt blir nog kanske framflyttat till våren istället.
Garagehelg inbokad, och tanken var att avancera lite i rostlagningen. Åtminstone svetsa klart i sittbrunnsområdet.. Halvvägs klart på vänstra sidan nu, höger är ju redan klar. Då händer det jag väntat på en tid nu.. svetstråden tar slut. Just nu undrar jag varför i all sin dar jag inte köpt en ny rulle INNAN den som sitter på svetsen tagit slut?? Vissa saker lär man sig visst aldrig.. :-o
Har för övrigt provkört den gamla T-31'an idag. Kan ju säga det var efterlängtat!!! Hann dock bli kallsvettig både här och där innan den gick för egen maskin. La i växel.. och det hände absolut inget alls utom att det brummade lite ur växellådan. Provade ny växel, ingen respons alls där heller. Funderade på vad som brummade och fann att kraftuttaget snurrade för fullt. Va tusan går den inte för då.. Tänkte att nu jäklar får jag riva isär allt igen. Hittade dock problemet efter en stund: kopplingspedalen var feljusterad och låg i spänn så den slirade på kopplingen. Lätt fixat, sen bar det iväg som hejsan. :D Nu är det bara lite småjusteringar här och var, och elen, kvar.
I morgon får det alltså bli annat än rostlagning, vad vet jag inte än. Tar det som det kommer. En bränsleretur i tanken ska dit, lämpligtvis där det avrostade lilla röret till avluftningen satt. Slår ju två flugor på smällen då. :cool: Sen ska väl bromsrören rivas bort.. och motorn ska ur. Kablaget och databoxen för insprutningen ska också dit.. Finns att välja på alltså. :WobbleSig
Ny dag, nya sorger. Vad göra med detta?
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Vnstersittbrunnhalvvgs.jpg
Det var trots allt några få varv kvar på svetstrådsrullen så nog borde det räcka för att åtminstone punkta dit några plåtar. Sagt och gjort så skrider jag till verket. Så långt kom jag innan tråden var helt slut. Alltids något.. :-o
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Vnstersittbrunnpunktad.jpg
Tar väl tag i tanken istället då.. lite snabbputs med den roterande stålborsten utan att ha armarna i vägen denna gång. :dance2: Sen fram med lödkolv modell större, 400watt, för lagning av några rostporer som dök upp.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ldkolv.jpg
Det är här dagens arbete börjar gå utför.. Efter lödning av de hål jag ser så tar jag tag i att löda dit ett nytt rör för luftningen. Då händer det som inte får hända.. lödkolven går sönder! Omöjligt att laga, så den åkte i skrothinken. RIP kära gamla lödkolv! :mad:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ldkolvtrasig.jpg
Fram med lilla lödpennan på 65 ynkliga watt, och mana fram en stor portion tålamod. Röret ska dit!
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Luftningtank.jpg
Nåväl, det gick ju. Så var det bränslereturen då. Letade lite i gömmorna och fann en lämplig nippel för ändamålet. Monterat och klart.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Returtank.jpg
Väl utfört arbete, tyckte ju jag då. Av någon anledning får jag för mig att titta in i tankrörsanslutningen.. varför vet jag inte riktigt. Skit också! De hål jag tidigare hittat visade sig vara bara en bråkdel av de som finns. Drog ficklampan på utsidan av tanken, och det lyste både här och där. Ett par timmars jobb åt h-e alltså. Bara att finna en annan tank det. :mad:
Är sedanmodellen likadan kanske? Svar önskas.. :confused:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Tankovansida.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Tankundersida.jpg
Allt var dock inte skit idag. Ett litet platt paket fångade min uppmärksamhet vid sidan av arbetsbänken. En komplett sats med bromsrör till Volvo 240 från Biltema. Kanske skulle kunna ta dessa och byta nipplar på och spara några kronor. Efter en snabbtest så visar det sig att det är ju samma nipplar som till Opel! Lätt förvånad, och nöjd. Går säkert med god vilja att hitta några längder som passar. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/BromsrrVolvo.jpg
Jag har en voyagetank som kanske är hel :) Börjar dock sjunga på sista versen med att få loss den då den kärran står 10mil bort och det snart kan vara tämligen mycket snö där uppe.
Jag har en voyagetank som kanske är hel :) Börjar dock sjunga på sista versen med att få loss den då den kärran står 10mil bort och det snart kan vara tämligen mycket snö där uppe.
Tänkte faktiskt på det förut, just din tank, och att det är nog snökaos där snart. Det är ju tämligen fort gjort att få ner den annars.. :rolleyes: Frågan är ju hur hel den är om den kanske är hel?? :confused: Min såg också hel ut.. först. :mad:
Nurburgring
15-11-09, 11:11
Är du säker på att det är samma bromsrörsnipplar till 240? De oken som jag har på min Rekord har 3/8" gänga, inte M10x1 som Opel har. Tumgängan går att skruva i en metrisk och tvärtom, men när man ska dra åt så går det gängpaj. Inte kul.
Mät för säkerhets skull med en gängtolk, det kanske är metrisk gänga på nyare Volvo.
Är du säker på att det är samma bromsrörsnipplar till 240? De oken som jag har på min Rekord har 3/8" gänga, inte M10x1 som Opel har. Tumgängan går att skruva i en metrisk och tvärtom, men när man ska dra åt så går det gängpaj. Inte kul.
Mät för säkerhets skull med en gängtolk, det kanske är metrisk gänga på nyare Volvo.
Säkert är det som du säger.. vore väl för enkelt annars. Kollade gängstigningen genom att lägga Volvonippeln mot en Opelnippel, och det såg perfekt ut, och skruvade i en nippel i ett Opelbromsok. Verkade fungera, men ska dubbelkolla detta. Tack för påpekande.
Tänkte faktiskt på det förut, just din tank, och att det är nog snökaos där snart. Det är ju tämligen fort gjort att få ner den annars.. :rolleyes: Frågan är ju hur hel den är om den kanske är hel?? :confused: Min såg också hel ut.. först. :mad:
Den var då tät när jag körde med bilen, men det börjar ju vara några år sedan... Ska väl upp dit och koppla ur vatten osv rätt snart, ska kolla hur den är då. Bara blåsa i den med kompressorn :Nerds:
Den var då tät när jag körde med bilen, men det börjar ju vara några år sedan... Ska väl upp dit och koppla ur vatten osv rätt snart, ska kolla hur den är då. Bara blåsa i den med kompressorn :Nerds:
Gör gärna det! Kan vara bra om jag inte hittar någon som är lös redan..
Riktigt roligt projekt att följa:)
Riktigt roligt projekt att följa:)
Tack för det! Utan kommentarer så är det inte så roligt att skriva heller. Relativt många som följer mina missöden dock, om man ser till tittar på tråden. :-o Misstänker att en projekttråd om Rekordcoupén skulle varit roligare för vissa då ribban låg/ligger betydligt högre där. Men dels så är den så gott som klar redan och det här vrakprojektet kände jag kunde få viss underhållningspotential.. inte minst för mig själv. Det är inte så noga här.. lite slit och släng och tager vad man haver filosofi. Avslappnad och garagegemytlig stämning liksom... och skitigt som sig bör. Min tjej säger dock annat.. "Du kommer inte kunna hålla dig.. vänta bara.. snart står den nylackad och putsad." Får försöka bevisa att jag kan låta bli att putsa. Kan sträcka mig till en garagelack någon gång i framtiden, men inte i första steget. :p
Tack för det! Utan kommentarer så är det inte så roligt att skriva heller. Relativt många som följer mina missöden dock, om man ser till tittar på tråden. :-o Misstänker att en projekttråd om Rekordcoupén skulle varit roligare för vissa då ribban låg/ligger betydligt högre där. Men dels så är den så gott som klar redan och det här vrakprojektet kände jag kunde få viss underhållningspotential.. inte minst för mig själv. Det är inte så noga här.. lite slit och släng och tager vad man haver filosofi. Avslappnad och garagegemytlig stämning liksom... och skitigt som sig bör. Min tjej säger dock annat.. "Du kommer inte kunna hålla dig.. vänta bara.. snart står den nylackad och putsad." Får försöka bevisa att jag kan låta bli att putsa. Kan sträcka mig till en garagelack någon gång i framtiden, men inte i första steget. :p
Personligen så tycker jag såna här "budgetrenoveringar" är roligare att följa än tokrenoveringar till bättre än nyskick. Det beror nog på att en budgetrenovering känns mer realistiskt och genomförbart för mig än vad en tokrenovering gör.
Dessutom skruvar ju du med en av Opel's tuffaste modeller genom tiderna. Måste köpa en Voyage när pengar och plats finnes:cool:
Inget illa menat mot er som tokrenoverar, det är bra att det finns folk som gör det, missförstå mig inte.
Ascona A Henrik
16-11-09, 08:11
Gillar utbytesplåten till golvet! Jag gissar att du "knackar" till den själv? Ser riktigt bra ut! Roligt att se lite verkligt hantverk.
Gillar utbytesplåten till golvet! Jag gissar att du "knackar" till den själv? Ser riktigt bra ut! Roligt att se lite verkligt hantverk.
Jo jag knackar själv.. men den är inte så avancerad. Lite snabbknackad bara egentligen, med vad som finns till hands. Ett skruvstäd, någon förlängare att forma spår med och någon hammare. :p Kan vara mer noggrann om det krävs. Men kul att det uppskattas ändå. :) Tycker det är lite kul att klippa plåtbitar med enkla medel.
Flitens lampa har ikväll varit tänd i garaget, och så även svetsen. Fick ett litet ryck och svetsade klart golvet. Börjar minst sagt bli sugen på att gå vidare, och även byta arbetsställning.. börjar ta på ryggen detta. :-o Blev visst lite suddig bild.. måhända händerna som darrar efter slipapans användande. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Vnstersittbrunnsvetsad.jpg
Fick dit det förarbetade domkraftsfästet också. Använde det gamla fästets yttre del, där man stoppar in domkraften, och smidde ihop resten av 2 mm plåt. Tror alldeles bestämt att det kommer hålla för att lyfta bilen. Blev inte helt hundra originalutförande, men åtminstone originallikt. Underredsmassa på där sen så får det duga. :rolleyes3
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Domkraftsfstemlat.jpg
Nästa steg blir att kitta och måla golvet, och sen är det batterihyllan som står på tur att bli fixad. Börjar se ett ljus i mörkret nu, och att det snart är dags att slänga in inredningen igen är uppmuntrande.
Bracketracer
18-11-09, 01:11
Ser bra ut! Handknackad plåt is the shit :D
Ser bra ut! Handknackad plåt is the shit :D
Tack du! Börjat stirra mig hemmablind på detta nu så det blir svårt att avgöra om det blir bra eller inte. Det är i vart fall inte fusklagningar, även om det säkert går att göra mer noggrant. Men hallå.. det är en reservdelsbil jag håller på att idiotlaga. :D Har fått en del kommentarer i garaget nu.. mest låter det såhär: "VARFÖR???" eller "Ja, JAG skulle då inte.. men men.. tur vi är olika". :whistling Faktum är ju att detta inte alls är den sämsta bil jag rostlagat genom åren. :-o
Why do you do it?
Because I choose to! :D
Ibland går det inte som man tänkt sig, detta trots tiden, möjligheterna, verktygen osv. Det hjälper inte ens om man normalt har hjärnan att utföra det. Jag pratar om dagarna som allt går åt helvete. De där dagarna som är ett rent slöseri att gå upp ur sängen. Den som säger sig inte upplevt sådana dagar vill jag påstå lever i förnekelse. Vissa kanske vill mörka sina misstag, men nu ska jag bjuda på en dag av motgångar.. för vad vore en projekttråd med enbart framgångar? :rolleyes:
Rensa lite i motorrummet kan ju vara en bra idé, och svårt att misslyckas med.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Fuggedemonterad.jpg
Inte bara karosser rostar, utan även annat..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kylarerostig.jpg
Läge att prova ut lite större kylare då kanske, när originalet verkar gjort sitt. Först ut blir en Rekord C kylare, som vid första anblick ser ut att bli kanon. Men.. nej. Den tar ju i huven. Äsch..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kylareprov1.jpg
Dåså, då provar vi väl en annan då. Rekord E kanske.. Ja men titta, den kom ju lite längre ned, och huven går att stänga! Utmärkt! Då är det väl bara att flytta över fästena för gummiklossarna på sidorna då.. eller..?
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kylareprov2.jpg
Vänta lite nu.. vad satt det i botten egentligen? Det var väl ingen gummikudde där?! Nä.. det var det ju inte. :(
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kylarebotten.jpg
Om jag nu monterar en kudde i botten så kommer kylaren lika långt upp som den första. Orkade inte fundera mer på detta idag, men det blir nog att skippa gummikudden tror jag. Dumt att tro något skulle passa rakt av utan extra jobb. :whistling
Går väl vidare istället. Grenröret ska ju bytas till ett E-rör istället, och då passar inte originalets första del av avgasröret pga att flänsen mot grenröret är mindre före -76 eller var det -77.. Hur svårt kan det vara att få ett annat rör att passa egentligen? Borde vara simpelt. Det är ju bara kränghämmaren som är i vägen. :-o Sagt och gjort, skrider väl till verket då. Några lämpliga snitt att börja med.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Avgasrrkapat.jpg
Ett antal fler snitt och ungefär 200 (känns det som) provmonteringar senare så punktar jag ihop det på plats på bilen. Inte så mycket frigång någonstans, men så det räcker. Helsvetsar det på bänken. Klart för sista provmonteringen då..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Avgasrrsvetsat.jpg
Tror ni det passade? I h*e heller! De halva centrimetrarna som röret tidigare hade till godo hade plötsligt, på något magiskt sätt, förvandlats till flera centimeter missanpassning mot krängningshämmaren. Dvs. som det var innan jag började kapa alls! Här kom alla svordommar jag kan, och jag tror att jag även lyckades hitta på några nya! Känns som jag börjar från början och tar alternativ två, att flytta över det gamla röret till en större fläns istället, men idag var det inte aktuellt för då hade det knappast passat heller.
Dessutom sprack E-grenröret bara sådär.. :mad:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Grenrrsprucket.jpg
Nu känns det som att jag skulle följt planen att svetsa på batterihyllan istället. Lyckades iaf få bort elsystemet utan missöden. Otroligt, minst sagt. :rolleyes3
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Batterihyllarostig.jpg
Uttjatat uttryck, men.. bättre lycka en annan dag.. skulle man kunna säga. Ska mer till att få mig ur balans än en dålig dag.. så det är väl bara att jobba vidare. :D
Nurburgring
21-11-09, 08:11
En olycka kommer sällan ensam brukar det ju heta också...:rolleyes:
Kämpa på, det blir bra till slut! Om du skulle behöva ett E-grenrör så har jag nog nåt liggande.
Ascona A Henrik
21-11-09, 08:11
Om jag inte minns fel, så har jag ett främre rör 2" till ascona a liggandes. Nästan nytt. Kan va så att flänsen är ombyggd också.
Kan kolla att det ligger kvar om du är intresserad av en "sponsring" ! :D
En olycka kommer sällan ensam brukar det ju heta också...:rolleyes:
Kämpa på, det blir bra till slut! Om du skulle behöva ett E-grenrör så har jag nog nåt liggande.
Ännu så länge är det inte slut på lagret.. tror det finns kvar ett löst + det som sitter på 2.2 motorn. Men med fler sånna här dagar så hör jag nog snart av mig. :p
Om jag inte minns fel, så har jag ett främre rör 2" till ascona a liggandes. Nästan nytt. Kan va så att flänsen är ombyggd också.
Kan kolla att det ligger kvar om du är intresserad av en "sponsring" ! :D
Definitivt intresserad! Man får ju inse när det är billigare och vettigare att skaffa andra grejer än hålla på att slösa bort dyrbar mektid på att bygga om skit.. och det här är nog just ett sådant tillfälle. PM'a mig om du hittar röret. :D
Riktig fin renovering !
sitter med spänning och väntar på slut resultatet.
:bowdown:
Dåliga dagar hör mekhobbyn tilll. När jag sabbat flera saker på ett pass har jag lärt mig att ge upp och helt sonika ta tag i andra projekt hemma. Allt löser sig sen. Ang kylaren var det synd att jag inte visste/tänkte på det, har ju en tät och fin kylare till Ascona A som ligger, skulle ha gått att samfrakta med tanken. Hör av dig om den behövs.
"lätt rostigt" i insugskanalerna i toppen :)
Riktig fin renovering !
sitter med spänning och väntar på slut resultatet.
:bowdown:
Sitt inte och vänta här bara.. för det dröjer en stund till. :p Slutresultatet vet man aldrig vad det blir, men steg 1 innebär körbar och besiktad bil. Besiktning lagom till snösmältningen är väl ingen orealistisk tidsplan. Har väl egentligen ingen besiktningsrost kvar att laga, men jag tar väl och lagar större delen av resten också när den ändå står uppallad så lämpligt. Sen är det ju egentligen bara demontering/montering av friskare prylar, och det är ju både ett roligare och snabbare jobb. :)
Dåliga dagar hör mekhobbyn tilll. När jag sabbat flera saker på ett pass har jag lärt mig att ge upp och helt sonika ta tag i andra projekt hemma. Allt löser sig sen. Ang kylaren var det synd att jag inte visste/tänkte på det, har ju en tät och fin kylare till Ascona A som ligger, skulle ha gått att samfrakta med tanken. Hör av dig om den behövs.
Jo, jag gav upp också.. lämnade det misslyckade röret på plats och bara la av. Stängde dörren och for hem. Enda rätta att göra. :D
Har hel kylare i originalstorlek på den andra Smurfen, samt någon på lagret, så jag är inte utan. Vill ha en med större yta bara när det ska i en två-tvåa. Tack ändå.
"lätt rostigt" i insugskanalerna i toppen :)
Tycker du? Trodde det var bra för flödet att det ser ut så.. slår sönder bränsleblandningen fint vettu. :cool: Får väl se vad det blir utav den där motorn.. nedskrotning misstänker jag.
Nederlag är till för att övervinnas, psykiskt som fysiskt. Bara att köra vidare alltså. :rolleyes:
Idag damp det ned ett litet paket på Bussgods.. undras vad det kan vara..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Pakettank.jpg
Nåväl, det var väl i ärlighetens namn inte så himla litet heller.. Vet inte om det beror på lathet, leda eller sunt bondförnuft, men jag hoppade över att sno bensintanken från den andra Smurfen och slantade upp för en annan istället. Ytrost och absolut inga hål var det sagt, men så blev det naturligtvis inte efter en puts. Dock var detta det enda att anmärka på så jag får nog vara nöjd ändå. Utgångsläget klart bättre än min andra tesil. :angryfire
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Tankrosthl.jpg
Luktade fortfarande bensin ur tanken, så svetsen fick vila. Istället så blev det till att löda hålen med den fjantiga lödpennan. Saknar 400 watts lödkolven som f*n! Tålamodsprövande lödning, men till slut så..
Ett eller ett par penseldrag med lite Hammarlack förlänger förhoppningsvis livslängden lite. Får kanske bli lite rostskydd på den senare vid monteringen.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Tankmladovan.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Tankmladunder.jpg
Nu känns det som det går rätt väg igen.. :dance2:
En bra start på helgledigheten är väl att slappna av ett par timmar i garaget.. :rolleyes: Blev således ett litet ryck även idag.
Bränslereturen blev ju ingen succé på den andra tanken.. helt enkelt för att tanken inte kommer användas. :p En såpass hel tank som den "nya" ställer jag mig inte och borrar i, så nu blev det såhär istället.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Returarmatur.jpg
Får väl anse tankhistorien vara just.. historia nu. Går vidare till övriga uppgifter, eller rättare sagt går tillbaka till övriga uppgifter. Nytt försök med kylaren! :D Beslut taget att det får bli Rekord -80'ans kylare som ska dit. Dock passar den inte rakt av. Först bort med piggarna på sidan..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Piggkylare.jpg
Sen kapa lös fästena på den skrotiga originalkylaren..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kapatkylarfste.jpg
Monterat på ny kylare..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Fstekylarenysvetsat.jpg
Så var det gummit i botten då.. det som egentligen inte fick plats. Först bort med bottenpiggen.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Piggbottenkylare.jpg
Funderade på om jag skulle låta piggen vara kvar, men beslutade mig för att det blir nog bättre med gummit för annars skulle jag få bygga dit något slags låsning av kylaren så den sitter still. Gummit fick ju egentligen inte plats för då skulle kylaren ta i huven, men det löste sig av sig själv nästan. Det finns mellanrum mellan ramen runt kylaren och själv kylarcellen, så jag utnyttjade detta utrymme med att helt enkelt slå in plåten efter att svetsat dit en M8 mutter. Släggan är ju ens bäste vän.. :D Såhär lite byggde muttern helt plötsligt.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Gummibottenkylare.jpg
Provmontering! Sisådär en cm. till huven, och lika mycket mellan botten och frontplåten. Perfekt passform. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kylaremonterad.jpg
Nu kan man ta helgen med gott samvete! :dance2:
Idag fick jag ett litet paket.. igen.. dock inte lika lätt som litet. Vad kan detta vara? :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bromspaket.jpg
För att inte tappa focus på vad jag egentligen hade tänkt att göra så låter jag helt enkelt bli att öppna det sålänge, och gör något vettigt och tråkigt istället. Lagar rost! Ovanligt.. :p
Snickrat klart en batterihylla ikväll, så nu är själva kupéutrymmet färdiglagat. Känns otroligt skönt!
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Batterihyllakittad.jpg
Kittat golvet också.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Vnstergolvkittat.jpg
Nu är det i princip slut på gasen, och trådmatningen kärvar pga att trådmunstycket har bränt ihop, så nu passar det att göra annat ett tag. Börjar ärligt bli ganska trött på rost för tillfället. Undrar varför! :dance2:
Slet av bromsskivan på ena sidan, lämpligtvis på vänster där bromsoket redan var bortskruvat sedan hämtningen av bilen. Varför skruva bort bromsskivan? Naturligtvis för att byta skiva! Det har med dagens paket att göra.. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Navbyte.jpg
En liten stund senare ser det ut såhär! Ventilerad skiva med breddat bromsok. Var till salu för en billig peng här på forumet alldeles nyss, och jag slog till med en chansning. Hoppades de skulle passa här, och det gjorde de alldeles PERFEKT! :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ventileradebromsarvnster.jpg
Åtminstone nästan perfekt.. Oket tar i navet lite, men det är ju en bagatell i sammanhanget. Får väl gå till andra sidan vägen och be om lite svarvhjälp så löser det sig. :)
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Oktarinav.jpg
En bra kväll helt enkelt!:Nerds:
Arbetet går vidare.. men attans så dåligt med kommentarer det kommer. :-o Nåväl, jag fortsätter att skriva iaf. :D
Idag gjorde jag ett besök på en bilskrot och blev ägare till en hel framruta. Den satt dock fastfrusen så den får sitta där till någon dag med mildare väder. Fick även med mig slangen mellan insug och luftburk, vilken saknades till 2.2E motorn. Det var dock en slang till 2.0E och det extra uttaget på slangen ska väl inte användas på 2.2 om jag minns rätt.. så det blir väl till att plugga den när den tiden kommer. Misstänker dock att det blir någon helt annan slang i slutändan för att få det att passa ihop med placeringen. :whistling
Efter denna utflykt så begav jag mig till garaget med ett enda mål i siktet, nämligen göra hål för kabelstammen till motorn. Efter lite klurande så blev det såhär..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kabelstamgenomfring.jpg
Databoxen hade jag tänkt sätta på undersidan av spolarburkshyllan, men den planen fick jag överge. Det gick inte att få plats där då handsfacket inte lämnade tillräckligt med utrymme, så det fick bli på stolpen där den brukar sitta. Får ta en inventering bland delarna och se om jag hittar en papp som kan modifieras att passa där sen. Kan kanske ha någon till Manta GSI eller Rekord E.. vad som nu passar bäst. Det ska väl även sitta en plast över boxen sen så det inte kommer in vatten i den.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Databox.jpg
Nu var det väl färdiggrejat i det här hörnet så det var dags för kittning.. Sen kan jag väl få måla här och börja skruva ihop fläktkåpan, huvlåsning osv.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Spolarhyllakittad.jpg
Resten av kvällen var jag konstnär. Penselmålning! :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Batterihyllamlad.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hjulhusvnstermlat.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Golvvnstermlat.jpg
Målar på lite extra färg även på undersidan när jag ändå håller på. Brukar nöja mig med galvfärg och underredsmassa annars, det brukar hålla nog så bra, men gör lite överkurs på detta objekt. Den kommer säkert gå året om sen, och tanken var väl att slippa göra om de här rostlagningarna de närmaste åren. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Undergolvmlat.jpg
Nu börjar det kännas som det händer något, äntligen. Kan börja montera tillbaka lite grejer nu, som baksäte, bälten, kabelmatta osv. Får låta färgen torka först bara..
Tyvärr är kommentarerna få men Vi följer dig ;) Kolla din räknare på tråden så ser Du det
Riktigt bra och kul att följa :D
Följer mig i fördärvet?! :D Jorå, jag kollar räknaren om det finns något intresse.. och det verkar det göra. Dock ingen här som vågat kalla mig för idiot än.. är väl mest mina vänner som har det som tilltalsnamn på mig. Någon gång i framtiden ska jag nog köpa mig en felfri bil och vara lite "svensson".. men inte riktigt än. Det snurrar nya Opelprojekt i huvudet redan, så jag får dra på lite om jag ska hinna tror jag. :p
Bracketracer
04-12-09, 12:12
Som sagt, vi är många som följer dina projekt, även om kommentarerna är få.
Styrboxen brukar sitta med öppningen nedåt för att hålla kretskortet fuktfritt. Du får väl dra in lite mer av kabelstammen...
Samma här Örjan, jag följer ditt projekt med stort intresse och önskar man var lika entusiastisk som du är:cool:
Styrboxen brukar sitta med öppningen nedåt för att hålla kretskortet fuktfritt. Du får väl dra in lite mer av kabelstammen...
Mjo.. jag provade ett antal olika placeringar kan jag lova, men det ville sig inte riktigt på något annat sätt än såhär. Kablarna till relälådan begränsar också.. :mad: Fast jag har ju för mig att anslutningen brukar sitta uppåt, med plastskynket nedvikt över/runt boxen, och de två fästskruvarna uppåt och den ensamma skruven nedåt?! Men det är rätt länge sedan jag höll på med någon E-motor så minnet kan svikta en del.. :-o
Samma här Örjan, jag följer ditt projekt med stort intresse och önskar man var lika entusiastisk som du är:cool:
Entusiastisk, eller rastlös.. hårfin gränsdragning. :whistling Snarare periodare skulle jag tro.. men tro för all del inte att jag sitter stilla bara för att det stundtals står still med just det här projektet. :D I söndags hämtade jag golvbräder till sommarstugeköket, så snart ska jag vara golvläggare istället. Smidiga bräder.. 32 mm tjocka och 240 mm breda. De köper man inte på Byggmax.. men fint hoppas jag det blir. :cool:
Bracketracer
04-12-09, 12:12
Bor man långt ute på landet, på en stor fastighet med en massa gamla träkåkar, så brukar bilskruvarperioderna bli kortare än husprojektsperioderna :image018:
Just nu är det total ombyggnad av en toalett till toalett med golvvärme och duschhörna som gäller, inkl stor rensning av krypgrunden när man för en gångs skull hade ordentlig tillgång till den (normalt är det ett hål i grunden som man får gräva fram när man ska igenom (som en kork i en flaskhals :rolleyes: )). OT: Bytt fönster och fasad samtidigt, tyckte det såg lite konstigt ut när jag hittade vitmålad snickarglädje i väggen... men kom på att det från början (1907) hade varit en öppen veranda :p
Hmm finns det bilar utan fel? Ju nyare desto sämre verkar det som.. En polare la precix ner 23k på att reparera automatlådan i hans -05:a...
Jag följer också denna tråden med stort intresse, mycket trevlig med projekt som inte går ut på att häva i nya delar för löjliga summor pengar. :)
Kan garantera att man följer tråden med intresse!
Just att måla av sig lite är nyttigt, färg gör skillnaden som gör att man orkar hålla på!
Följer också tråden med stort intresse. Ska bli kul att se den klar.:)
Hmm finns det bilar utan fel? Ju nyare desto sämre verkar det som.. En polare la precix ner 23k på att reparera automatlådan i hans -05:a...
Åja, du vet vad jag menar med felfri bil.. normalfungerande alltså. :p
Jag följer också denna tråden med stort intresse, mycket trevlig med projekt som inte går ut på att häva i nya delar för löjliga summor pengar. :)
Exakt! Snarare begagnade delar för löjliga summor. :cool:
Kan garantera att man följer tråden med intresse!
Just att måla av sig lite är nyttigt, färg gör skillnaden som gör att man orkar hålla på!
Stämmer gott det. När man målar, då är det på väg åt rätt håll.
Följer också tråden med stort intresse. Ska bli kul att se den klar.:)
Tycker jag också.. :whistling
Följer denna slaviskt, gillar den modellen så mycket :)
Kämpa på Örjan, ska bli kul att titta närmare på den sen
Körde ett dubbelskift idag, dvs först köra truck på Volvo, sen ett kvällspass i garaget. Kommer säkert bli allt mindre tid till garaget ju närmare jul det blir så man får passa på att jobba lite nu när lusten faller på.
Först en koll på lagret om det kunde finnas några pappar till A-stolpens nedre del. Fann både från Manta GSI och Rekord E och det var ett lätt val att provmontera den från Rekorden. Mantans papp var alldeles för kort på höjden.
Tycker det blev hyffsat med tanke på att den inte är justerad alls. Lite för liten, men inte så det behöver bli iögonfallande. Tänkte att om jag målar svart bakom den så lägger man inte tillmärke det lika mycket.. och målar pappen svart också givetvis. Och nej, jag kommer inte använda den här sunkiga mattan. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Provmonteringpapp.jpg
Japp, den kör vi på. Fixar väl några hål för plastpluggarna då..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hlfrpapp.jpg
Nu ska jag ha kurs i att montera ett bakre ryggstöd i en Voyage. Relativt värdelöst med tanke på det fåtal det finns utav dessa bilar så de som har nytta utav detta är ännu färre än antal bilar. :rolleyes: Men å andra sidan kan man vända på det och se det på det lilla viset att alla som inte har nytta av det får se hur det ska göras så noggrant så det känns som dom gjort det själva. :D
Först river man dän mattan som sitter på baksidan. Denna sitter med tryckknappar. Därunder finner man ett antal skruvar som man lossar.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Lossaryggstd.jpg
Sen är dynan lös från plåten och bara att dra ur hålen i botten av plåten där det sticker ned några piggar från dynan.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ryggstdbottenpigg.jpg
Bara måste visa vilket otroligt skönt val av färg på bakstycket Opelfolket har valt. Är det inte 70-tal så säg.. :dance2:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ryggstdbaksida.jpg
Med dynan lös så är det en barnlek att skruva fast dessa skruvar som utgör gångjärn. Kan ju säga att om det var krångligt att skruva lös ryggstödet utan att ta bort dynan, så är det ett rent helvete att skruva tillbaka det med dynan i vägen! Jag har provat.. :-o
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Skruvbakste.jpg
Monterat och klart.. nästan. Naturligtvis så lyser sprintarna till sittdynan med sin frånvaro. Finns att finna någonstans i garaget antar jag, men var..?! Nåväl, det sitter ju på reservsmurfen, vilken kommer få släppa till en del grejer i morgon (om vädret tillåter utearbete).
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bakstemonterat.jpg
Nu var jag varm i kläderna och slängde mig på horan för lite liggande arbete. Demontering utav bromsrör. Snabb titt och konstaterade att det gör nog inget att byta rubbet.
Sånt här gillar jag inte. Snygg dragning! Undrar om man måste lossa kardan för att få tillbaka bromsröret snyggt. :mad:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bromsrrkardan.jpg
En liten hög med rostiga rör.. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Gamlabromsrr.jpg
En stund senare så var en uppsättning nya rör kapade av den upphittade Volvosatsen. Som påpekades så var det naturligvis fel nipplar. Passade hur fint som helst, men en kontroll med skjutmåttet visade på 1½ tiodels mm skillnad på yttermåttet av gängorna. (enl. bildelsfirman så är det visst ändå samma gänga, men fel nipplar pga konan) Lämnar bort denna hög och får monterat rätt nipplar och får dom konade samtidigt. Sen är bara det roligaste kvar, att montera. Detta är rubbet, inkl. rören ute vid bromsoken, bortsett från att jag hoppade över ett par felfria rör som sitter vid huvudcylindern. Snålvargen kommer få skarva det längsgående röret för annars blir det för kort, men som sagt.. här ska köpas minst möjligt med delar, och plockas mest möjligt från hyllan. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Nyabromsrr.jpg
Nu var jag värd att få måla lite igen. Måla = belöning för framsteg. :dance2:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Spolarhyllamlad.jpg
Nu blir det gissningslek för alla som inte har en aning, medan de som äger svaret kan vara så vänliga att omgående besvara frågan med korrekt svar. :p
Hittade dessa påsvetsade fästen på bakaxeln, ett på vardera sidan. Vad fyller dessa för funktion? Jag anar inte alls.. :confused:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Fstebakaxeloknt.jpg
Fortsättning följer inom snar framtid. :cool:
Jag sätter en slant på att om bilen vartit sänkt tidigare så för att slippa en 2a på bes för korta fjädrar har man monterat hängslen som på en S++B V4 :kopfkratz
Bracketracer
05-12-09, 02:12
Jag sätter en slant på att om bilen vartit sänkt tidigare så för att slippa en 2a på bes för korta fjädrar har man monterat hängslen som på en S++B V4 :kopfkratz
Backar upp med motsvarande... det var ett vanligt trick i den mindre sofistikerade, men mer praktiska tiden.
Måste än en gång säga att jag är väldigt imponerad. Inte bara av bilen i sej, men att du lyckas hålla renoveringen på den nivå som var tänkt.
Har försökt mej på en del "bruksrenoverningar". Men det slutar oftast med vansinnesputs och sedan undanställning i väntan på att man ska få 50000kr, som man inte har någon som helst användning för, utan kan lägga på en lack o nytt krom.
Ojoj ja det känner man till allt för väl...tyvärr.:p
Min bil ser för tillfället ut som en paint by numbers!
"Belönar" mig kanske lite väl ofta. Eller bedrar mig...sak samma. :D
Gillar verkligen tråden din. Bra jobbat!!
Nu var jag värd att få måla lite igen. Måla = belöning för framsteg. :dance2:
Backar upp med motsvarande... det var ett vanligt trick i den mindre sofistikerade, men mer praktiska tiden.
Aahh.. inte en tanke som slagit mig. Ska kolla om jag ser någon fästpunkt för andra änden av ett ev. hängsle då. I så fall så kan det vara en bra idé att låta fästena sitta kvar... om inte annat så kan dom kanske få just detta användningsområde senare. :rolleyes:
Varit många bra uppdateringar nu senaste tiden, det går fort framåt!
Färg gör mycket, kul att se nu när den ser bättre och bättre ut. Följer flitigt projektet :)
Måste än en gång säga att jag är väldigt imponerad. Inte bara av bilen i sej, men att du lyckas hålla renoveringen på den nivå som var tänkt.
Har försökt mej på en del "bruksrenoverningar". Men det slutar oftast med vansinnesputs och sedan undanställning i väntan på att man ska få 50000kr, som man inte har någon som helst användning för, utan kan lägga på en lack o nytt krom.
Bruksrenovering var tänkt, bruksrenovering blir det. Hela idén med bygget rasar om det skulle börja bli något putsobjekt. :p Sen är det en liten utmaning i sig att se hur långt man tar sig genom att plocka delar från hyllan bortsett från att ha en reservdelsbil att tillgå. Att komma ifrån att handla lite delar vid sidan av är nästan ofrånkomligt, men än så länge handlar det om små summor.
Ojoj ja det känner man till allt för väl...tyvärr.:p
Min bil ser för tillfället ut som en paint by numbers!
"Belönar" mig kanske lite väl ofta. Eller bedrar mig...sak samma. :D
Gillar verkligen tråden din. Bra jobbat!!
Bedragen eller ej, det ser bättre ut med ny färg iaf. :D Här är det dock bara att kolla bilderna så kan alla se huruvida jag fuskar eller ej innan pensel kommer fram. :cool:
Varit många bra uppdateringar nu senaste tiden, det går fort framåt!
Färg gör mycket, kul att se nu när den ser bättre och bättre ut. Följer flitigt projektet :)
Det är på eller av som gäller.. snart blir det nog en av-period igen. :-o
Blev inte så mycket gjort som jag tänkt mig idag.. tiden bara rinner iväg ibland. Har fått på nipplar på bromsrören och konat dom. Killen bakom disken på bildelsfirman hade nog inte så stor lust med detta så jag fick kliva bakom och låna konverktyget och göra det själv. Å andra sidan så är det svårslaget med under hundringen för hel sats nya bromsrör. Budgeten håller ännu.. :p
Rev ur inredningen ur reservsmurfen idag, trots ett ihållande regn. Blev lite förvånad över att de gamla rostlagningarna i golvet på denna såg bra ut fortfarande. Lika lagat som jag gjort nu, samma ställen.. bara lite mer omfattande. :-o Hur som helst..
Hittade lite gamla bortglömda tjärpappsrester, så jag tänkte att jag kunde väl lika gärna använda dessa när det finns att tillgå. Plocka från hyllan var det... :D Antar det är rester sen jag satte ihop Rekorden.
För ett bra resultat så är det nästan omöjligt att göra detta utan varmluftspistol. Dels formar den sig inte speciellt bra trots klistrad baksida, och dels så är det bra om pappen smiter åt plåten ordentligt så man inte får fickor det kan samla sig fukt i.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Tjrpappgolv.jpg
Plockade i princip rubbet från reservdelssmurfen, även den golvisolering som fanns kvar. Bälten likaså, då de som satt här hade rostiga fästen. Finns det bättre delar så använder jag dom ju. Mattan är jag tämligen nöjd med, bättre begagnad är nog svårt att finna. :) Nu blir det inte så mycket mer monterat i kupén förrän motorbyte är utfört. Behöver ju komma åt växelspaken och sådant då. Stolarna blir ju i vägen sen också, för det ska säkert kopplas lite el under panelen sen.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Golvmattamonterad.jpg
Det var det hela idag. Blir väl bromsrörsmontering härnäst skulle jag tro, om jag inte hittar något roligare att göra. Alternativet är väl att laga lite mer rost.. :dance2:
Vauxhallkillen
05-12-09, 11:12
Det ser ju ut som nytt!! Snyggt jobbat!
/Anders
som också följer denna tråd slaviskt.
Hmm tror nästan min matta är fräshare :)
Blir nog bra det där:)
Men vilken bil håller du på och lagar, den som du köpte av den gamla damen i början av tråden eller "reservdelsbilen"?
Det ser ju ut som nytt!! Snyggt jobbat!
/Anders
som också följer denna tråd slaviskt.
Tack för det!
Hmm tror nästan min matta är fräshare :)
Kanske, kanske inte.. den är lite lortig, men typ bara avborstad det värsta. Den duger gott till den här bilen iaf. :rolleyes: För övrigt, har sagt det förr, gör i ordning din då! :D
Blir nog bra det där:)
Men vilken bil håller du på och lagar, den som du köpte av den gamla damen i början av tråden eller "reservdelsbilen"?
Jadu.. det framgår nog i början av tråden, men det är reservdelsbilen jag lagar upp. Det som först var objektsmurfen (damens bil) är numera reservdelssmurfen. :p Ångrar inte det valet en sekund. Skabbigare utsida, javisst, men det blir roligare i slutändan tror jag. Som jag skrivit tidigare så "vimlar" det av bl.a Bubblor i skabbigt skick, dom t.o.m våtslipar ner lacken på dom för att få dom se slitna ut. Här blir det äkta slitet skick. :D:D Men ojojojoooj vad det kliar i fingrarna att slipa på någon rostfläck på utsidan.. men än så länge har jag lyckats låta bli. :-o
För övrigt, har sagt det förr, gör i ordning din då! :D
Mjo.. Tanken har ju slagit mig, men jag sålde ju det mesta "lösöre" till struve och har ju som sagt snott det mesta annat till kadetten (som jag har grejer för ett antal tiotusenlappar liggande i garaget utan att ha "tid" att plocka ihop) så även om jag beklagar Voyagens öde så...
Mjo.. Tanken har ju slagit mig, men jag sålde ju det mesta "lösöre" till struve och har ju som sagt snott det mesta annat till kadetten (som jag har grejer för ett antal tiotusenlappar liggande i garaget utan att ha "tid" att plocka ihop) så även om jag beklagar Voyagens öde så...
Du behöver ju inte bygga originalbil av den.. huvudsaken är väl att den udda karossen får ett fortsatt liv på ett eller annat sätt. Offroad med lämpligt jeepchassi kanske.. eller kapa den vid torpedväggen och bygg en obromsad minihusvagn annars. Det borde väl gå att skarva ihop en dragstång med rambenen?! :rolleyes: :D
Riktigt kul att följa ditt projekt på en sådan udda bil :racesmile
Keep on working.
Saknar du emblem så finns det just nu på tradera en annons med 2st emblem till Ascona Voyage.
http://www.tradera.com/2st-Emblem-till-Opel-Ascona-A-Combi--auktion_103498539
Riktigt kul att följa ditt projekt på en sådan udda bil :racesmile
Keep on working.
Saknar du emblem så finns det just nu på tradera en annons med 2st emblem till Ascona Voyage.
http://www.tradera.com/2st-Emblem-till-Opel-Ascona-A-Combi--auktion_103498539
Ja men tack som fan! :p Inte haft ork att hålla koll på vare sig Blocket eller Tradera på ett bra tag nu, vilket jag tidigare gjort dagligen. Det är just ett sådant Voyagemärke jag saknar så jag ska hålla koll på den annonsen.. och lägga lite bud. :rolleyes3 Tack tack! :)
Du behöver ju inte bygga originalbil av den.. huvudsaken är väl att den udda karossen får ett fortsatt liv på ett eller annat sätt. Offroad med lämpligt jeepchassi kanske.. eller kapa den vid torpedväggen och bygg en obromsad minihusvagn annars. Det borde väl gå att skarva ihop en dragstång med rambenen?! :rolleyes: :D
Hehe sant förvisso.
Har varit sugen rätt länge på att bygga en Kadett C med transaxlar från en TGB 13, kanske får satsa på en Ascona A Voyage TBG istället :)
Så har det varit helg igen då, men någon vila är inte att få. :rolleyes: Började med lite golvläggning i sommarstugan igår. Trevligt arbete i kylan...:whistling Är väl en dags arbete kvar med detta kanske, men det mesta är sågat och klart iaf. :)
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Golvlggning.jpg
Idag blev så ett ryck med Smurfen, med lite alltmöjligt faktiskt. Monterat tillbaka värmepaketet, huvlås +wire, lagt tillbaka elsystemet på ett ungefär och kopplat in fläkt, torkare och lite till. Även monterat databoxen och kabelmattan till motor.
Blev lite funderingar över detta..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kabelvirrvarr.jpg
Syns inte så stor skillnad på bild, men det tog ett tag att klura ut placering av kabelsnuttarna, men i grova drag så blir det såhär. Snyggar till det när motorn är på plats.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kablargrovdragna.jpg
Blev lite pyssel med bromsrören också, men nu är dom på plats. Denna bild får representera detta arbete. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bromsrrbakaxel.jpg
Har dessutom.. demonterat kardanstång, sopat garagegolvet, lagt i gummimattorna på golvmattan, monterat handsfacket.. och antagligen en del annat jag redan förträngt. :cool:
Dagens hoppsan: Hade visst glömt att montera gummipropparna i golvet innan jag la in mattan. :whistling
Dagens tabbe: Tappade spolarburken i golvet. Detta tålde den inte, så den förpassades ut.. medan reservsmurfen fick släppa till sin. Onödigt slarv.
Idag införskaffades en ny burk med kontaktlim och ett gäng lågprispenslar då gamla limburken visst hade torkat ihop till en seg massa. Sen var det bara att limma dit resterna av gummimattorna runt värmepaketet och spolarburken.
Gammalt stelt gummi, ville inte riktigt sitta där jag ville.. så lösningen blev denna. Svetstänger går att använda till mycket mer än plåtjobb..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Limmargummimatta.jpg
Efter att spolarburk monterats så slog det mig: Golvpluggarna! Bäst att sätta dit dessa medan jag kommer ihåg dom. Snabbt gjort då det numera saknas ett antal hål efter rostlagningen.
När jag ändå stod på knä i dörröppningen kom jag på att jag inte monterat klart glidskenorna till stolarna. De små clipsen som håller fast plastskenan sitter ju med en pligg i mitten för att låsa fast expanderdelen på undersidan, men när man demonterar dessa så försvinner ju pliggen. Köpa nya clips? Nej, skulle inte tro det. Efter lite letande i gömmorna efter gamla clips så hittade jag något annat som passade i hålen, en spik! Bara att såga av en lämplig längd. Lite tattarlagningsvarning här, meeen.. det funkar ju och är gratis.. och det varken syns eller fungerar sämre än en plastpligg. :whistling
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Pluggglidskenastol.jpg
Dags att räta lite på ryggen igen.. Passade på att rensa motorn på generator, fläktblad och annat som satt fast i den som lite pausjobb. Förbereda att lyfta ur den alltså. Ner på horan och bort med hastighetsmätar- och kopplingswire samt backljuskabel också. Väl nere på horan så tar jag tag i bränslereturen och synar det befintliga rördragandet lite. Längst bak finner jag ett tämligen murket rör.. bort med det.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Brnslerrrostigt.jpg
Det var just snyggt.. då skulle man ha ett nytt rör då. Slang kanske? Näe.. rör.. vart kan det finnas måntro?! Jomenvisst, det ligger ju ett helt gäng rör på "lagret". Bensinrör som är sparade från förgasarmotorer, de från pumpen och upp till förgasaren, kanske går att göra något med dom. Hämtar några..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Brnslerrfrgasare.jpg
En stund senare, en nygammal dubbel uppsättning bakre bränslerör. Återvinning minsann. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Nyabrnslerrbak.jpg
När jag ändå hade ångan uppe med rörkrökandet så fick det bli en uppsättning rör bakom motorn också. Dumt att dra slang strax bakom grenröret. Lite tillfälligt fastbuntade, blir att göra bättre när motorn är urplockad.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Brnslerrtorpedvgg.jpg
Hittade även en rest av bensinbeständig plastslang från ett tidigare bygge, en Ascona B, som fick genomgå samma konvertering till insprutning. Efter bortåt 10 år som hyllvärmare så kom den till heders som returslang på denna. Buntade noggrant ihop den med befintligt bränslerör för jag är mindre sugen på att borra ett gäng hål i underredet för klammor. Det blir bara fler ställen att börja rosta på igen då.. (Inget kort på detta tydligen.) Nu är det bara att koppla ihop slangar/rör i bakänden när bensinpumpen blir monterad så är bränslet klart. Gott förarbete! :cool:
Mer förarbete inför motordemontering. Bort med växelspaken. Först lossa damasken.. och vad hittar jag väl där då, om inte en insexhylsa. Antagligen ingen tillfällighet att det råkar vara samma storlek som på de främre bultarna på ett CIH-topplock. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Insexidamask.jpg
Nu är det bara att lossa växellådsbalken och ta bort de lossade muttrarna till motorkuddarna så kan man börja dra i taljan och lyfta motor. Ja.. flytta bilen är ju ett måste också.. men ändå. :p
De där "nya" främre bromsarna skulle behöva en översyn också. Började med att riva dän naven från bilen och dela skivor från nav. Sen en liten puts av de ventilerade skivorna. Ganska gravrostade, såklart, men det kanske rättar till sig lite när jag börjar köra med dom. Om inte så får det väl bli svarvning av dom i ett senare skede. Ihopmontering när naven fått en liten kant bortsvarvad, vilket blir någon helg framöver när killen som skulle hjälpa mig är hemma.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bromsskivorputsade.jpg
Tittar över bromsoken sålänge.. Här syns tydligt skillnaden på originalok vs. ett breddat bromsok.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bromsokvsbromsok.jpg
Kollade så luftnipplarna gick att lossa, och det gick. Glädjen över detta blev dock kortvarig när det visade sig att kolvarna satt allt annat än löst. Efter milt sagt lite våld så släppte de någorlunda, men mest troligt räcker det inte med att jucka dom fram och tillbaka på plats på bilen, utan ett större ingrepp måste till. Får se om jag ids detta, eller om jag helt enkelt tar ett par bättre ok och flyttar över breddningsplattorna till. Misstänker då att jag är i behov av några o-ringar.. för det sitter väl det som tätningar mellan okhalvorna?!
Hur som helst.. Att bända isär kolvar i ett bromsok har lika många sätt som mekaniker. En del sätt är bra, en del sätt är sämre.. och en del sätt är fullständigt åt skogen. Ett sätt som platsar bland de sistnämnda är att ta ett brytjärn och försöka klämma in kolven med. Varför så dålig idé? Jo, för alla sätt där man klämmer på kolven och kan ge ett ojämt tryck på densamma, får den nästan uteslutande att låsa sig i cylindern.
Det här är mitt sätt, vilket fungerar tämligen väl. Går att göra med andra vertyg, men principen är densamma. Jämt och rakt tryck mot kolven. Stoppa in handtaget på en skiftnyckel modell större, och vrid den med hjälp av en annan stor skiftnyckel eller dyl. Detta mektips får avsluta berättelsen om dagens arbete. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Skiftnyckelibromsok.jpg
Rally for fun
17-12-09, 07:12
Glöm nu inte Tradera auktionen på Voyage emblemen ikväll!!!!!!
Mvh Kristoffer
Rensad qoute, orsak: en massa bilder som redan finns på sidan.
//Admin
Ang. breddning av ok så kommer troligen inte bultarna att passa, men det går att borra upp till M10.
Har gjort den operationen på mina Commodore ok.
Fick sen använda insex M10 som jag fick slipa ner skallen lite utvändigt på, då dessa hade lite för stor diameter för hålen i oken.
Sen O-ringar går att beställa, finns nån tråd om det här på forumet.
Kan ge dig mer råd/tips på telefon om du vill.
Glöm nu inte Tradera auktionen på Voyage emblemen ikväll!!!!!!
Mvh Kristoffer
Tack för den påminnelsen! Kul att folk bryr sig. :D Har dock koll på läget och la ett bud direkt.
Ang. breddning av ok så kommer troligen inte bultarna att passa, men det går att borra upp till M10.
Har gjort den operationen på mina Commodore ok.
Fick sen använda insex M10 som jag fick slipa ner skallen lite utvändigt på, då dessa hade lite för stor diameter för hålen i oken.
Sen O-ringar går att beställa, finns nån tråd om det här på forumet.
Kan ge dig mer råd/tips på telefon om du vill.
Provade lite snabbt igår då jag hittade en uppsättning mycket fräscha ok till okänd Opel, ev. Rekord E, men där var bultdelningen på bultarna som håller ihop oket felaktig så det sket sig direkt. Hittar jag något som passar någorlunda så får skicket på o-ringarna avgöra om de behöver bytas eller ej. Kör det ihop sig så hör jag av mig. Annars blir det originalbromsar tills jag löser detta. Det får inte bli en bromskloss för projektet utav detta lilla problem. Observera den torra ordvitsen. :cool:
Nu blir det raka vägen till garaget.. :dance2:
Undvik gärna att citera ett inlägg med en hord av bilder... :whistling
Kära läsare! Jag ska nu för Er förtälja en liten saga.. :whistling Nä nu har nog hjärnan blivit för kall. Nåja, en liten återblick blir det iaf. En gång för länge sedan, på senare delen av 90-talet, så fick denna Voyage en anmärkning på dåligt hjullager fram. Inte visste någon då att detta skulle sätta spår ända till dessa dagar. Ett enkelt sätt att laga dåligt hjullager är att helt enkelt byta hela navet, vilket då blev lösningen. Har t.o.m vaga minnen utav detta. Inte så konstigt då bilen är väl bekant för mig. Återkommer alldeles snart till vad detta ställde till med idag.
Begav mig i kväll till garaget för att lösa detta med de breddade bromsoken. Eftersom det är 10 grader kallt och blåser nordanvind så passar det ju alldeles perfekt att ställa sig utomhus och skruva av delar på reservsmurfen. Upp med bilen, av med hjulen och bromsoken, och tillbaka med hjulen. In i värmen med både domkraften och mig igen. En snabb koll säger att det ser ut att vara passande ok. En lite mindre snabb titt säger att det minsann var ett Ate- och ett Girlingok. Attans! Jag ogillar olika bromsok, så dessa ratas. Ut igen och leta genom lagret och finner ett par Ascona B ok i sådärskick. Börjar riva isär och flytta över mellanläggen, som ser ut såhär:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Mellanlggbromsok.jpg
O-ringar såg okej ut och var fortfarande spänstiga så dessa återanvänder jag. Skruvar ihop efter att gradat av kanter på ok och mellanlägg. En ny snabb provmontering utan att skruva fast något visar att grejerna passar fortfarande.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Provmonteringnyttbreddatok.jpg
Men vänta nu.. Visserligen har jag hela tiden sett att naven inte sett identiska ut, men antagit detta spelat mindre roll. Det gjorde det visst! Det är här jag slår mig till minnes att detta nav blev bytt och jag letar rätt på navet från vänster sida och mäter lite på dom. Inte riktigt samma nått överallt så jag provar vänster nav på höger sida och märker att detta känns mer tajt mot spindeltappen än det andra. Tacka f*n för det! Det utbytta navet har alldeles för stor innerdiameter på det inre hjullagret. Dvs. att detta har glappat på axeln och jag fattar inte att detta gick igenom SBP, eller gick att köra vettigt med. :eek:
Med två olika nav så återstår bara att dra ut domkraften i kylan igen och än en gång ta av hjulen på reservsmurfen. Av med båda naven och på med de andra så jag kunde få på hjulen igen. In i värmen, igen, och demontera ännu en omgång nav/skivor. Och än en gång provmontera bromsarna på bilen. Suck! Denna gång passar det inte längre! :mad:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ejcentreradbromsskiva.jpg
Nu är frågan den hur jag ska göra. Ser ett antal olika lösningar som jag inte gillar speciellt bra. Spacer mellan skiva/nav. Känns som en dålig idé, dock fungerande. Planfräsa oken vid anliggningen vid bultarna. Material finns att ta av, men ett bromsok är inte speciellt smidigt att sätta fast på fräsbordet med sina olikformade sidor. Även idé nr.2 ratad alltså. Återstår att finna en uppsättning andra nav till Ascona/Manta A, eller åtminstone ett nav. Någon som har? :WobbleSig
Tur i oturen att man har viss vana så man provmonterar till leda innan man går vidare, så slapp jag lämna bort ett felaktigt nav för svarvning. :-o
Hur som helst, jag saknar inte längre Voyagemärket för Traderaauktionen vann jag visst på 51:-. Kan ju säga att det var ganska långt från mitt maxbud. :cool:
Funkar inte kadett c nav då?
Tror jag har nav, skivor och ok från min ascona a liggande hos föräldrarna (en -73:a enligt vv). Frågan är bara hur jag ska känna igen dem då de är mer eller mindre identiska (utseendemässigt) jämfört med kadett c prylar
Funkar inte kadett c nav då?
Tror jag har nav, skivor och ok från min ascona a liggande hos föräldrarna (en -73:a enligt vv). Frågan är bara hur jag ska känna igen dem då de är mer eller mindre identiska (utseendemässigt) jämfört med kadett c prylar
Inte en aning om Kaputtnav funkar. Ska iväg och kolla på nav senare idag så det kanske har löst sig.. vet inte vilken årsmodell det är på bilen dom sitter på bara, men det visar sig väl. :rolleyes:
Edit: Skulle inte alls kolla några nav.. det löste sig över telefon. Det var mest troligt fel. Sökandet går vidare.
Tjena har nav från ascona b om dom passar har även fina bromsok billigt mvh Erik
Tjena har nav från ascona b om dom passar har även fina bromsok billigt mvh Erik
Tack Erik, men det är just ett icke passande Ascona B nav som satt där.
Navproblemet är löst! Däremot så behövs en ny mekaniker, eller möjligen en ny och enklare hobby för undertecknad. Ge mig ett gäng kritor och påskbrev, så kan jag färglägga dom. Tror det är ungefär den nivån jag skulle klara av. :rolleyes::D
Glöm vissa delar av tidigare inlägg, vilket numera är lite justerat för att inte fara med osanningar. Efter en bra stunds letande av nav, mätande på desamma samt bromsskivor, så var hela jag ett stort frågetecken. Jag hittade nämligen ingen vettig orsak till varför skivan inte centrerade i oket. Av någon anledning så greppar jag skiftnyckeln och sätter den på hjullagermuttern och tar i lite mer. Vips så släpper lagren och navet glider längre in på spindeln, och naturligtvis så passar allt som handsken! Tydligen fanns där en grad på spindeltappen som gjorde att jag trodde jag dragit till lagren för fullt. :-o
Antar att det förra navet glappat och gjort en mindre skada på tappen. Klantigt och pinsamt, men det bjuder jag på. Är bara himla nöjd att allt passar just nu. Svarvning av nav i morgon, sen bara att montera ihop igen. :dance2:
Börjar få lite problem att hitta på saker att greja med nu, bortsett från att gå vidare med rostlagningen. Har förberett i bakänden för att rostlaga där, rensat ur skuffen osv. Ska plocka bort tankröret sen är det bara att krypa under och dra igång. Men svetsgasen sjöng på sista versen sist jag svetsade så det känns tråkigt att börja punkta och sen bli frustrerad över att gasen är slut. Var alltså tvungen hitta på något att svetsa på för att tömma tuben och få en ny innan julstängning.
Hittade det perfekta objektet att svetsa på: Justera x-ljusfästet. Tog den sämre av de två kofångarna, vilken redan hade två hål borrade för extraljus. Så nu behöver ingen få ont i magen av att jag borrat sönder en fin kofångare. :rolleyes:
Monterat och klart, nästan. Behövs stabiliseringsstag.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Extraljusprovmonterade.jpg
Har även köpt ett nytt vertyg istället för det som gick sönder. Eftersom det förra höll i över 10 år så köpte jag det nya på samma ställe som det förra, över disken hos den lokala Opelnasaren. Cirkapris utan rabatt 138:-. Antar de flesta vet vad det är.. om inte, då har ni för ny bil. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Sprintverktyg.jpg
förlåt för offtopic, men jag har gjort av med 2st sådana dorn, tycker inte de tål nåt alls, men de är ju bättre än biltemas variant iaf!
förlåt för offtopic, men jag har gjort av med 2st sådana dorn, tycker inte de tål nåt alls, men de är ju bättre än biltemas variant iaf!
Inte så mkt OT, jag drog ju upp det själv. :rolleyes: Det förra blev mer eller mindre utslitet i gängorna så jag gjorde en fin gängrensning sist jag använde det, annars inte haft problem med det. Riktat det massor av gånger utan att det gått av också. Undrar lite hur du förstört dina?
Nurburgring
20-12-09, 12:12
Borderline OT: Jag köpte Biltemas dörrsprintverktyg för ett tag sen. Funkade klockrent efter att jag fixat en liten adapter till muttern. De muttrarna som är medskickade är för små, så jag trixade upp en M5 mutter i minisvarven och rundade av den lite grann. Tillräckligt för att gå fritt i gångjärnet, men stor nog för att ligga an ordentligt mot sprinten.
Fast jag förstörde ju såklart en Biltemamutter först, man kan ju inte göra nåt ordentligt från början...:rolleyes:
Inte så mkt OT, jag drog ju upp det själv. :rolleyes: Det förra blev mer eller mindre utslitet i gängorna så jag gjorde en fin gängrensning sist jag använde det, annars inte haft problem med det. Riktat det massor av gånger utan att det gått av också. Undrar lite hur du förstört dina?
för det första så böjer dom sig jättelätt, sen blir ju muttern förstörd när sprintarna sitter som berget!
blir liksom rundad i kanten, sen mår ju inte gängorna bra av att det trycker o drar i muttern.
Bordeline OT: Jag köpte Biltemas dörrsprintverktyg för ett tag sen. Funkade klockrent efter att jag fixat en liten adapter till muttern. De muttrarna som är medskickade är för små, så jag trixade upp en M5 mutter i minisvarven och rundade av den lite grann. Tillräckligt för att gå fritt i gångjärnet, men stor nog för att ligga an ordentligt mot sprinten.
Fast jag förstörde ju såklart en Biltemamutter först, man kan ju inte göra nåt ordentligt från början...:rolleyes:
för det första så böjer dom sig jättelätt, sen blir ju muttern förstörd när sprintarna sitter som berget!
blir liksom rundad i kanten, sen mår ju inte gängorna bra av att det trycker o drar i muttern.
Satt just och klurade lite på det här.. Om jag tar muttern från det gamla verktyget och borrar bort gängorna helt så den går att trä på innanför muttern på det nya verktyget, så får jag en distans som jag kan slita/fila på och spara på muttern lite. Då slipper jag ju justera muttern och ändå kunna fila bort de rundade kanterna som istället blir på distansen. En enkel lösning på ett av "problemen" med verktyget.
Nurburgring
21-12-09, 11:12
Jag kan ju passa på att nämna att sprintarna på min Commodore såg väldigt fräscha ut. Troligen byttes de när bilen renoverades förra gången för 12-13 år sedan.
Dörrsprintarna som sitter i Rekorden vågar jag nog inte knacka ur, jag vet att minst en är av. 40 år gamla grejer...
RekordPower
22-12-09, 12:12
en dum fråga från en som inte orkade slå ut dom där på en ascona b och kapade av gångjärnen istället (dörrarna skulle säljas, karossen skrotas) vad händer om du tar och skippar gängorna helt och svetsar fast muttern? borde ju vara lika stora hål på dom flesta oplar iaf, känns som att 70 procent av bilarna i övrigt är lika så varför inte storleken på sprintarna till dörrarna...
Nurburgring
22-12-09, 12:12
Titta på bilden på föregående sida, den stora skallen i ena änden sitter fast i dornet. Man skruvar loss den lilla muttern, sticker igenom dornet och skruvar tillbaka muttern igen.
Sen är det en bit fyrkantsstål med en klyka som man sticker på över den stora skallen, banka med stora släggan och vips ligger dörren på golvet...
Eller så är man lite klurig och skruvar bort skärmarna, stänger dörren och knackar loss sprintarna.
Sen är det bara att öppna dörren och lyfta bort den.
Blyfoten: Sorry för intrånget i tråden.
Titta på bilden på föregående sida, den stora skallen i ena änden sitter fast i dornet. Man skruvar loss den lilla muttern, sticker igenom dornet och skruvar tillbaka muttern igen.
Sen är det en bit fyrkantsstål med en klyka som man sticker på över den stora skallen, banka med stora släggan och vips ligger dörren på golvet...
Eller så är man lite klurig och skruvar bort skärmarna, stänger dörren och knackar loss sprintarna.
Sen är det bara att öppna dörren och lyfta bort den.
Blyfoten: Sorry för intrånget i tråden.
Det är lugnt.. lite pausprat skadar ingen, speciellt inte om det är relevant.. vilket det får anses vara när ämnet är uppe. Blir ändå inget vettigt gjort för tillfället. :rolleyes:
Tror för övrigt att det finns en bild på hur man använder verktyget någonstans i början av projekttråden. Den som söker skall finna.. och det betyder alltså att ingen behöver leta reda på den och re-posta den här, tack.
Det där med att knacka bort sprintarna är inte så enkelt som det låter, för man får inte ut den nedre sprinten åt det håll man kan slå, nedåt, så man måste i så fall knacka ner sprinten lite, sen kapa den lite och sen knacka vidare. I annat fall skadar man dörren.
Och därmed lämnar vi sprintarna och dess verktyg och säger god (h)jul?! :xmas:
Bracketracer
22-12-09, 10:12
God (h)jul! :xmas:
Hur går klockan du bytte till dig?
Åter till projektet! Idag kom en liten julklapp i posten. Hade redan glömt att jag handlat på Tradera, så glädjen blev ju dubbel när jag insåg vad det lilla paketet innehöll. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Emblem.jpg
Därmed har jag alla emblem till bilen och är överförtjust för detta. Nu saknas "bara" tre av skärmkantslisterna.. vilka ingen verkar ha till salu?! Bara ett napp på köpesannonsen, och han ville inte skicka dom. :-o Tröskellisterna saknas också, men det är inget jag prioriterat än så länge. Det löser sig säkert med vilken rak list som helst om det kniper. :cool:
Även inhandlat en fylld Mison-tub, så nu är sysselsättningen under julledigheten räddad. Men attans att dom ska höja priset mellan varje gång man köper ny tub. :mad: 565:- för en "femma" nu. Tuben var väl ungefär full när jag drog igång projektet, eller i vart fall 80%, så den har nog räckt ganska länge ändå.
Julmaten har bromsat upp lite nu, men idag blev iaf ett litet ryck. Tänkte montera nav och bromsar men naven var visst inte svarvade än, så det blev motsatt arbete. Dvs demontering istället för montering.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Fjderbyte.jpg
Tanken var att plocka dän bromssköldarna och rikta/måla dom, men verktygen slant och det försvann tydligen fler grejer. :p Lika bra att ta en enklare översyn av framvagnen. Lite rost hittat på en nedre länkarm men jag hoppas det inte gör så mycket. Visar sig väl vad SBP tycker, om dom ser det. :cool: Spindelleder verkar funka, så de byts ej. Däremot är det nog läge att byta damasker på styrväxel.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Trasigdamask.jpg
På hyllan hittades dessa. Ska bli spännande att se vilken höjd bilen hamnar på när den landar på hjulen igen.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Fjderjmfrelse.jpg
Fjädrar monterade innan jag tog kvällen. Nu skulle det sitta fint med en omgång stötdämpare också, för det fanns visst inga passande på lagret. Får väl bita ihop och ta utgiften. Det är ju inga stora pengar utlagda hittills så.. Någon som har stötdämpare liggade kanske? Lite hårdare än original, tack. Skicka ett PM i så fall. :)
Ett sista lilla ryck innan året är slut. Skulle gjort annat idag men ett strömavbrott ändrade dessa planer så jag åkte till garaget istället. Planlöst mekande fick det bli, men med hjälp av slumpen så spikades dagordningen tämligen omgående. Skulle kolla efter lite grejer till Björken och snubblade över dessa små fästen till luftburken i en låda. Den som spar, han har. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Fstenluftburk.jpg
Luftburksmontering fick det alltså bli idag. Himla snygg burk fick jag med 2.2 motorn också.. sönderkapad. :-o
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Luftburkmedskickad22.jpg
Som sagt, den som spar... :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Helluftburk.jpg
Med hel burk så var det bara att dra igång. En hel del pusslande och huvstängningar senare så måttades en preliminär placering in. Men hej och hå vad slangen inte passar.. det ante mig ju att det skulle bli så.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Lngslang.jpg
Detta lilla problem löstes med en bit dragspelsslang, eller vad det nu kan heta. Också rester från tidigare bygge, såklart. :dance2:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Dragspelsslang.jpg
Nu inser jag att det jag inbillat mig under dagen stämmer. Det är att något inte stämmer med luftmängdmätaren. En jämförelse med en som jag vet hör hemma till en 2.2 visar skillnaden.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Skillnadluftmtare.jpg
Nu är jag skeptiker och realist, så även om motorn gått tidigare med en mätare som bevisligen inte passar exakt i luftburken så litar jag inte på att den funkar för mig. Alltså så utgår jag istället från den som jag vet är rätt, och givetvis så är plastlocket något högre på denna. Bara att börja mäta igen för nu tog den i huven. Gör om, gör rätt. Ny justerad placering! :mad:
Fästen äntligen fixerade med några plåtskruvar. Svetsar fast dom när motor och insug är på sin exakta plats, även bälgslangen kommer finjusteras då.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Fstenfixerade.jpg
Burk monterad, igen.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Monteradluftburk.jpg
Och sannerligen, det räcker med att lyfta locket för att byta lampa eller få dän strålkastaren. Lyckades göra rätt för omväxling skull. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Platsfrlampbyte.jpg
Detta får avsluta året. Väl mött på nya året, och förhoppningsvis med fler framsteg för projektSmurfen.
Perfekt slangvinkel :)
Väldans likt pysslet jag hade när jag satte 2.0e motorn i kadetten :)
Så här såg det ut i en Ascona A jag hade för ett tag sedan:
Okej.. Nu vill jag inte vara otrevlig och dryg, men på vilket sätt tillför din bild något i min projekttråd? INGET, som jag ser det.
Detta är dessutom andra gången du lägger upp dina egna motorrumsbilder i den här tråden. En gång är ingen gång, två gånger är en ovana..
Okej.. Nu vill jag inte vara otrevlig och dryg, men på vilket sätt tillför din bild något i min projekttråd? INGET, som jag ser det.
Detta är dessutom andra gången du lägger upp dina egna motorrumsbilder i den här tråden. En gång är ingen gång, två gånger är en ovana..
Det är precis vad Du är och den sista var bara en jämförelse som nu är bortagen....
Den första bilden jag la ut var för att styrka att det var en CIH maskin Du hade hämtat då folk inte trodde det och bilden var inte på MITT motorrum utan någon annans, jag har ALDRIG ägt en GUL Ascona A med gult motorrum!
Men vill Du ha dryghet ska Du få det, förlåt så jävla mycket att jag ens brytt mig om att kommentera ditt bygge!!
Det är precis vad Du är och den sista var bara en jämförelse som nu är bortagen....
Den första bilden jag la ut var för att styrka att det var en CIH maskin Du hade hämtat då folk inte trodde det och bilden var inte på MITT motorrum utan någon annans, jag har ALDRIG ägt en GUL Ascona A!
Men vill Du ha dryghet ska Du få det, förlåt så jävla mycket att jag ens brytt mig om att kommentera ditt bygge!!
Okej. Tror att tråden, och forumet, klarar sig bra utan dina kommentarer om att jag ska stoppa upp bilen i mörka ställen på min kropp. Kommentarer som du dessutom editerar bort själv. Måhända jag faktiskt kan verka både otrevlig och dryg i mitt sätt stundtals, men jag är i vart fall inte OFÖRSKÄMD mot folk med vilje.
jag har ALDRIG ägt en GUL Ascona A!
Förlåt för OT, men är de inte precis de du gör? :)
Ser bra ut Blyfoten, sån där slang, var hittar man sån? De är väl inte otroligt att jag kan komma att få leta mig något liknande i framtiden inför reggning :) Sen tänkte jag slopa LMM'en till förmån för mapsensor ;)
Ser bra ut Blyfoten, sån där slang, var hittar man sån? De är väl inte otroligt att jag kan komma att få leta mig något liknande i framtiden inför reggning :) Sen tänkte jag slopa LMM'en till förmån för mapsensor ;)
Ska ta och kolla upp det, så återkommer jag med info om den saken i ett PM vid senare tillfälle. Har inga uppgifter om den saken just nu. :rolleyes:
Okej. Tror att tråden, och forumet, klarar sig bra utan dina kommentarer om att jag ska stoppa upp bilen i mörka ställen på min kropp. Kommentarer som du dessutom editerar bort själv. Måhända jag faktiskt kan verka både otrevlig och dryg i mitt sätt stundtals, men jag är i vart fall inte OFÖRSKÄMD mot folk med vilje.
Du var otrevlig mot mig direkt och jag har kort stubin ibland och då var det bra att Du hann läsa vad jag tyckte i stundens hetta, dessutom när Du inte ens klarade av att kolla upp källan på den tidigare bilden, det har Du dessutom inte ens kommenterat att det hjälpte till att styrka vad det var för maskin utan enbart ge mig skit.
Ber som sagt mycket om ursäkt för att la ut nånnting alls i din tråd, kommer inte att ske då Du inte kan ta emot tips från mig uppenbarligen.
Förlåt för OT, men är de inte precis de du gör? :)
Jo nu ja men inte med gult motorrum och CIH 2.2i som det var på den bilden, fel ordval.
Dom som såg bilden vet dessutom att det var fel gul färg och att bilden är bra mycket äldre än vad jag ägt min gula :whistling
Du var otrevlig mot mig direkt och jag har kort stubin ibland och då var det bra att Du hann läsa vad jag tyckte i stundens hetta, dessutom när Du inte ens klarade av att kolla upp källan på den tidigare bilden, det har Du dessutom inte ens kommenterat att det hjälpte till att styrka vad det var för maskin utan enbart ge mig skit.
Ber som sagt mycket om ursäkt för att la ut nånnting alls i din tråd, kommer inte att ske då Du inte kan ta emot tips från mig uppenbarligen.
Jo nu ja men inte med gult motorrum och CIH 2.2i som det var på den bilden, fel ordval.
Dom som såg bilden vet dessutom att det var fel gul färg och att bilden är bra mycket äldre än vad jag ägt min gula :whistling
Korrekt, jag kommenterade inte den tidigare bilden, för skulle jag kommenterat den så skulle jag behövt kommentera att du inte förstod Solstice's ironiska inlägg.. och jag ville inte vara otrevlig då heller.
Jag skrev aldrig att det var ditt motorrum, utan dina egna motorrumsbilder. Och är det inte dina bilder så ska du kanske inte använda dom?!
Du är väldigt snar att påpeka andras fel och brister i trådar, med mer eller mindre hetsiga svar, så jag trodde i min enfald att du klarade av att ta ett litet ifrågasättande.
Därmed lämnar jag detta ärende och övriga kommentarer om detta från Gula Faran kan lämnas direkt till mig över PM, men svar kommer mest troligt utebli. :491: :cool:
Tänker bara kommentera med Gott Nytt År på dig oavsett vad Du tycker om mig, Du känner mig uppenbarligen inte.
Det ger inget att fortsätta denna diskusion då Du redan bildat dig en uppfattning om mig!
Och tacka fan för att Vi har meningskiljaktigheter, tur är det eller?? ;)
Nytt år, nya projekt! Eller.. näee.. samma projekt en stund till. :p
Konstaterat att jag tydligen sålt av lite för mycket delar, så det blev lite letande efter styrdamaskerna. Hur som helst så visade det sig att damaskerna från Ascona B passar på Ascona A, med en liten justering. Den yttre änden har för stor diameter men detta löses enkelt genom att använda originaldamaskens ände som distans.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Damaskbytt.jpg
Då naven fortfarande inte är svarvade så är det väl bara att bita ihop och ta tag i mer rostlagning. :(
Var väl inte alldeles nödvändigt att köra roterande stålborsten i reservhjulsbaljan, i vart fall inte efter att sett resultatet.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Baljaperforerad.jpg
Körde stålborsten på fler ställen.. och ordentligt skitig blev jag. Men nu är det grundfärg istället för rostflagor där tanken ska sitta. Mer färg och rostskydd där innan tankmontering så står det sig väl något år till.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Golvvidtankgrundat.jpg
Har kapat ur större delen av småhålen i bakänden och börjat svetsa ihop igen. Detta är bara ett av alla ställen..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Rostlagninghsidaskuff.jpg
Lagar mig innifrån och utåt, vilket innebär att jag spar det roligaste till sist. En riktigt fin skärmkant menar jag med detta. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Skrmkanthrostig.jpg
Verkar nästan helkört att finna nya skärmkanter, i alla fall till vettigt pris och inom rimlig tid. Tänker inte sitta och vänta på att någon plåtbit ska bromsa upp projektet så det blir en annan lösning istället. Framskärmar! Fick med dessa urkapade bitar när jag köpte objektet. Ganska säkert någon som tänkt i samma tankebanor.. :)
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Framskrmarurkapade.jpg
Grovt tillyxat för att kolla passformen. Har svårt att tro att det inte blir bra i slutänden. :D Något att se fram emot när resten av rosten är fixad. (Hela framskärmskanten passar inte bak, bara en del utav den, om någon nu funderade över detta. Inte samma storlek på hjulhusöppningen.)
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Skrmbakreprovmont.jpg
Ohhh eknonomiplåt med fin gul färg :) Blir kul att se hur den blir när du är klar.
Ohhh eknonomiplåt med fin gul färg :) Blir kul att se hur den blir när du är klar.
Håller enbart med och det blir säkert riktigt bra med :)
kul att följa tråden då jag själv älskar Ascona A...
men kanske skulle ta med min bror och uppleva den "live" vid nåt tillfälle istället .
skulle vara kul !
mvh
kul att följa tråden då jag själv älskar Ascona A...
men kanske skulle ta med min bror och uppleva den "live" vid nåt tillfälle istället .
skulle vara kul !
mvh
Bara att komma.. men ta nån dag när det inte är -25 då. :rolleyes:
det är lugnt ... jag går helst inte ut när det är så kallt .. man fryser ju arslet av sej då ! :D
Man skulle lätt kunna tro att det blev tvärnit med projektet.. och det stämmer fint det. :rolleyes: Jä ble i grönninga litt.. eller för den som inte är uppdaterad på värmländskan så blir det ungefär "jag fick lite funderingar". :p Funderingar är egentligen aldrig bra, de kostar pengar och tar tid. Dessutom går inte alla idéer att avfärda fullständigt, så det slutar alltid med att något blir verklighet. Och nej, jag funderar inte på storslagna motorprojekt. Dels tycker jag inte motorbyggande är det roligaste som finns, och dels har jag egentligen inte det enorma behovet av extremt mycket hk heller. Jag är mer för själva bilskruvandet.. eller i det här fallet, rostlagning. :-o Nog snackat om detta..
Har vid flera tillfällen påpekat att detta är, och ska förbli, ett lågbudgetbygge, men har inte nämnt vad jag menar med lågbudget. I avvaktan på ett varmare garage och vettig uppdatering av faktiska händelser däruti, så tänkte jag nu nämna budgeten. Målet är besiktad, fungerande och godkänd bil för max 10.000:-. Då även inräknat att den är i det utförande jag önskar få i slutändan, såsom passande fälgar osv, samt inköp av bil. En ev. förbättring av finish, som lack etc, ingår inte i de pengarna. Nu kommer detta antagligen skita sig då det blev köp av två bilar, men än så länge ligger jag under 10' totalt. Får se hur jag gör med den överblivna bilen.. har några intresserade redan, så den går nog att sälja om jag inte behåller den som delbil. Verkar lite småkrångligt att hitta delar till Ascona A, så det är kanske dumt att göra sig av med den.
Dagens lilla glädje: I frustration över att inte få just något svar på delarna i köpesannonsen så la jag in samma på SOK's hemsida häromdagen. Idag ringer en vänlig snubbe och erbjuder sig skicka ett par skärmkantslister till mig, och vill inte ha betalt för dom! Inte annat än för frakten iaf.. Vad säger man? Tack, typ.. :eek:
Därmed saknas bara de främre listerna, så jag skickar helt enkelt mail till polaren jag köpt bilen av och frågar om listerna. Ett par timmar senare har han letat reda på några lister till den i garaget. Vet just nu inte vilka han hittat, men ändå. Det ser lite ljusare ut än igår iaf. :D
För övrigt så går jag i väntans tider.. på ett samtal från Bussgods. Vill ha mitt paket nu! Innehåll? Den som följer tråden kommer inom snar framtid få se. Kan säga såpass mycket att det ska sitta på bilen, inte i.. :cool:
Nu gjorde du mig nyfiken:rolleyes:
Vauxhallkillen
14-01-10, 09:01
Vilken "cliffhanger"! :p
Vi väntar med spänning.
/A
Bracketracer
14-01-10, 11:01
Fjädrar monterade innan jag tog kvällen. Nu skulle det sitta fint med en omgång stötdämpare också, för det fanns visst inga passande på lagret. Får väl bita ihop och ta utgiften. Det är ju inga stora pengar utlagda hittills så.. Någon som har stötdämpare liggade kanske? Lite hårdare än original, tack. Skicka ett PM i så fall. :)
Hittat några stötdämpare fram? Kan dessa vara något:
http://www.tradera.com/Nya-2st-Stotdampare-fram-Manta--Ascona-A--auktion_105153338
Nu gjorde du mig nyfiken:rolleyes:
Vilken "cliffhanger"! :p
Vi väntar med spänning.
/A
Nåväl, sååå spännande är det inte.. bara någon liten grej jag ville ha bara för att alla andra inte har. :rolleyes:
Hittat några stötdämpare fram? Kan dessa vara något:
http://www.tradera.com/Nya-2st-Stotdampare-fram-Manta--Ascona-A--auktion_105153338
Båda ja och nej. Har hittat dämpare, frågan är bara om jag är intresserad av att betala för dom.. Ska hålla koll på vart priset hamnar på dessa, men jag misstänker att de är vanliga originaldämpare. I och för sig bättre än inga alls, eller kassa begagnade. Eftersom muttrarna hade rostat fast på de som satt på bilen, så blev det viss åverkan på dom för att få bort dom.. så de är inget att räkna med längre. Var inte så mycket dämpning i dom längre heller för den delen.. :p
Inte jul längre, men paket är uppskattade året om! :D
Vad kan detta vara.. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Frontspoilerpaket.jpg
Nämen titta! :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Frontspoiler.jpg
Fortsättning följer med största sannolikhet. Tänk vad lite grejer kan öka arbetslusten. :dance2:
Får man fråga hur passformen på den är? Någon bild på det kanske?
Jag har en likadan men passformen lämnar en del iövrigt att önska därav mina frågor.
Båda ja och nej. Har hittat dämpare, frågan är bara om jag är intresserad av att betala för dom.. Ska hålla koll på vart priset hamnar på dessa, men jag misstänker att de är vanliga originaldämpare. I och för sig bättre än inga alls, eller kassa begagnade. Eftersom muttrarna hade rostat fast på de som satt på bilen, så blev det viss åverkan på dom för att få bort dom.. så de är inget att räkna med längre. Var inte så mycket dämpning i dom längre heller för den delen.. :p
Har 2 nya KYB Premium(olja) för 300:- + frakt om du skulle behöva.
Eller har du något nytt till Commodore B att byta med:cool:
Får man fråga hur passformen på den är? Någon bild på det kanske?
Jag har en likadan men passformen lämnar en del iövrigt att önska därav mina frågor.
Passform?! Går det att äta? :p Nja.. ärligt, jag vet inte riktigt. Har ju inga skärmar på bilen så jag kan inte prova den ordentligt, och kofångaren var i vägen osv.. Men ja, det ser ut att bli en del jobb innan den sitter där. Å andra sidan så kommer den dölja den megarostiga frontplåten så det jobb jag får lägga på spoilern slipper jag lägga på att vara überseriös med rostlagningen på fronten. Ett win-win-läge vill jag påstå, samma timmars jobb, men en spoiler på köpet. Nu räknade jag till min fördel misstänker jag.. men men.. går ju inte att vara negativ hela tiden. :cool:
Bild på monterad spoiler lär dröja ett tag.
Har 2 nya KYB Premium(olja) för 300:- + frakt om du skulle behöva.
Eller har du något nytt till Commodore B att byta med:cool:
Håll på dom tills på söndag, så får du ett PM då. Ska kolla lite på det där med stötdämparmonteringen under helgen.
Kul att det går framåt! Lite nya delar höjer mekmoralen mer än man tror. Jobba på i samma tempo nu så har du snart två svarta streck i asfalten...
Kul att det går framåt! Lite nya delar höjer mekmoralen mer än man tror. Jobba på i samma tempo nu så har du snart två svarta streck i asfalten...
Då får det nog bli bromsspår.. annars blir det nog bara ett streck misstänker jag. :p Vi får väl se när den är körklar.. men nog kliar det i fingrarna lite. Snö ute.. så en liten sladd innan våren vore ju kul. :eclipsee_
Idag fick jag tillbaka naven, så sysselsättningen blev utstakad direkt. Inga större problem att montera ihop. Kludda på lite färg när jag ändå höll på.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bromsarmonterade.jpg
Sen började krånglet när jag skulle slänga på ett par hjul. Först ut var en omgång vinterdäck till Kadett som låg lämpligt i vägen. Fälgarna tog i bromsoken. Några fälgprov senare konstaterar att utan spacer går det inte. Med 6 mm spacer så får jag då äntligen dit de blygsamt breddade plåtfälgar jag tänkt ha där sen, utan att de tar i någonstans.. men bara på ena sidan! Naturligtvis söker jag felet på bromsarna, för var skulle annars felet kunna vara?!
Där inget skav finns, men är markerat, där tar det i utan spacer. På det andra stället tar det fortfarande i med spacer på plats..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Bromsoktariflg.jpg
Dessa fälgar ser ju väldigt lika ut, vid en snabb koll. Så är inte fallet! Nån rolig f*n har breddat två likadana fälgar, fast med olika ET. Där var felet! En passar.. en inte. :mad:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Framhjulolika.jpg
Blir till att tänka helt om när det gäller fälgar uppenbart. Kanske får kolla lite på alufälgar istället.. Provade i vart fall allt jag hittade, även en SR-fälg. Frigång till bromsok med 6 mm spacer. Lagom? :whistling Det tar inte i, men knappt det berömda hårstrået kommer mellan.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/FrigngSRflg.jpg
Får klura lite på detta senare, och köra vidare med plåtarbetet så länge. Visst lät plåtarbete både finare och roligare än rostlagning?! :D
Jag hade liknande problem när ja monterade bmw E21 ok (tror ja de va) fram på ascona b. Satte navet i svarven å tog ner navet några mm så de gick de bra sen.
Såg nu att de inte va de som va problemet:-o
Såg nu att de inte va de som va problemet:-o
Naven kommer just från svarven, för att oken tog i dom.. men som du själv kom på så hjälper inte detta mot denna huvudvärken. :whistling:D
Surt med fälgarna men det löser sig nog på något sätt.
Surt med fälgarna men det löser sig nog på något sätt.
Ska kolla närmare på hur mycket spacer jag behöver, och hur mycket hjulbult det blir kvar att skruva muttrar i. Det får ju inte bli trafikfarligt heller.. :-o
Ska kolla närmare på hur mycket spacer jag behöver, och hur mycket hjulbult det blir kvar att skruva muttrar i. Det får ju inte bli trafikfarligt heller.. :-o
Muttrar går ju alltid att svarva om så att dom går att skruva längre in på hjulbulten fast fälgen är på plats.:whistling
Så är det på min bil för att kunna använda alufälgarna.
RekordPower
17-01-10, 01:01
har ju två centrumvända Rekord E plåtisar, skulle nog se rätt ballt ut på den här :P är den sexekrade versionen som fanns till dom, fortfarande 6" eller vad dom är, men som sagt centrumvända
Muttrar går ju alltid att svarva om så att dom går att skruva längre in på hjulbulten fast fälgen är på plats.:whistling
Så är det på min bil för att kunna använda alufälgarna.
Tanken slog mig tidigare idag..
har ju två centrumvända Rekord E plåtisar, skulle nog se rätt ballt ut på den här :P är den sexekrade versionen som fanns till dom, fortfarande 6" eller vad dom är, men som sagt centrumvända
Antar du menar de till -81-82 nångång.. slängde en omgång sådana i höstas. Men de blir nog inte så lämpliga fram kanske..
Skulle lägga funderingarna på framhjulen på hyllan tänkte jag, men så blev det ju inte. Svårt att släppa taget liksom.. :whistling
Slutade med att jag fick en omgång spacers nersvarvade idag då de hade för stor diameter. Tog i bromsoket, såklart. Är nu uppe i totalt 9 mm spacer, och allt går fritt. Verkar bli tillräckligt kvar av hjulbultarna också, men på håret. Att det är olika ET på fälgarna bryr jag mig mindre om för tillfället. Tvivlar på att det kommer vare sig märkas eller synas sen. :-o
Inte utan att jag är lite nöjd nu efter dagens övriga jobb. Kan se tillbaka och konstatera att det värsta är gjort i och med att det nu finns en innerskärm bak. :D Skärmkanten är ju rena nöjestrippen att få dit jämfört med att krypa omkring i hjulhuset och under bilen.
Det blev lite överarbete kom jag fram till, då den nedersta bocken på plåten nog inte ska vara där. Gick lite för fort med bockandet och det blev en kant av gammal vana bara. :cool: Ska även kapas lite på den instickande skärmkanten men det blir efter att ytterskärmen är på plats.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Innerskrmbak.jpg
Tillpassat framskärmen.. bakskärmen menar jag.. :D .. lite mer. Flyttat vecket dit det ska och knackat bort det som var där. Passformen är helt okej och vad jag kan se så blir det likt andra sidan. Mätte hjulhusöppningen och det blir samma.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Skrmkantpbrjadtillpassning.jpg
Lämnade detta så ikväll och putsade av dragkroken och bandet till tanken istället, och målade dessa så de är klara att montera tillbaka när det är dags för tankmontering.
Små framsteg är också framsteg. Idag ringde förre ägaren och berättade att han hittat båda tröskellisterna, och detta utan att jag ens direkt börjat leta efter en uppsättning sådana. :D
Om jag bara sitter här på min stol, så kanske projektet blir klart utan min hjälp.. verkar ju nästan så. :whistling
Bracketracer
19-01-10, 04:01
Om jag bara sitter här på min stol, så kanske projektet blir klart utan min hjälp.. verkar ju nästan så. :whistling
Numera gör man ju mycket av jobbet online eller via telefon, så varför inte :) Förr var det mer spring på bilskrotar och veteranbilsmarknader när man jagade grejer...
På tal om online, hur gick det med främre stötdämpare, dessa är ju ganska unika för Ascona/Manta A?
Numera gör man ju mycket av jobbet online eller via telefon, så varför inte :) Förr var det mer spring på bilskrotar och veteranbilsmarknader när man jagade grejer...
På tal om online, hur gick det med främre stötdämpare, dessa är ju ganska unika för Ascona/Manta A?
Det var roligare förr. En upptäcksfärd i det bortglömda bakre lagret på en bilskot är något alldeles speciellt. :D
Stötdämpare modell original ordnat. Snålvargen synade plånboken och bestämde sig för att hårda dämpare kommer spräcka budget. :-o Det är väl aldrig för sent att uppdatera sig senare om så önskas, men prio ett just nu är körbar bil.
Dagens listskörd. Alltid lite extra trevligt när det trillar in originaldelar, tröskellisterna, till just denna bilen.. inte för att det spelar någon roll, men ändå. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Skrmotrskellister.jpg
Bildbevis på att jag faktiskt har målat, och inte bara sitter här och hittar på att jag gjort något.. :whistling
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Dragkrokmlad.jpg
Blev egentligen inget annat gjort än bilåkande ikväll, förutom att jag tillbringade 20 min på garagepallen till att dagdrömma. Lätt hänt att fantisera lite, och är kanske t.o.m nödvändigt för att få lite ork och lust. Kom fram till att jag snart kan börja kalla Smurfen för objekt istället för vrak. :cool:
Står still i garaget, men det har i vart fall trillat in ett par paket så sysselsättningen är räddad ett tag till. :D
Nya främre stötdämpare. Det fick bli originaltyp tills vidare. Budgetbygge.. ni vet.. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Nyasttdmparefram.jpg
Ett något större paket, och synnerligen mer jobb! Det döljer sig en front under pappen, en betydligt mindre rostig än min. Dock en aning knölig, så jag får se om jag orkar rikta upp den och byta hela nedre frontplåten, eller om jag helt enkelt plockar lämpliga plåtbitar ur den. Har visst börjat bli lite bekväm.. inte knacka plåten själv?! Jaja.. skäms faktiskt inte alls. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Frontpaket.jpg
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.