View Full Version : Ascona Voyage by Blyfoten.
The har väl blivit äldre och mognat till lite :p och andra unga arga har tagit hans plats på forumet...
...eller så har jag blivit trött :rolleyes:
Ung jämfört med dig gybbtjyv! ;)
Mogen blir jag nog aldrig, dock har jag lärt mig att inte posta allt jag skriver :whistling
edit: yay fick post nr. 1000 i tråden!
edit: yay fick post nr. 1000 i tråden!
Grattis! Då kör vi 1000 inlägg till då?! Haha! :dance2:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/SBP.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/SBPprotokoll.jpg
:D :D :D :D
Pappa_glenn
11-07-11, 11:55
Härligt Örjan.. känns de som ett delmål är nått nu eller :D
Ascona A Henrik
11-07-11, 12:24
:dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2: :dance2:
Grattis! Ännu ett steg avklarat på vägen till en fantastisk fin "bruksbil" :eek:, Fanns väl ingen som tvivlade på att det skulle bli ett blank papper här!?:D Bra jobbat!:bowdown:
RekordPower
11-07-11, 14:55
haha co var på det berömda, var dock inte förvånad att den gick igenom efter allt jobb du lagt ner på den
:) Co var inte på det berömda, den låg på 6.5, men justerad på SBP till godkänt värde. :cool:
Även strålkastarna fick en justering då de var lågt inställda. Ett framhjulslager som kan behöva en justering framöver men inget akut. Bakbromsarna tog ojämnt, men blev allt bättre på rullarna. Märk väl att jag inte rört bromsarna överhuvudtaget och bilen inte är besiktad sen -04. Klart godkänt! :D Ja, det var det hela. Trodde jag skulle få anm. på styrväxeldamaskerna, men tydligen inte. Trodde inte framvagnen var glappfri heller, men inga fel där inte. :bowdown:
RekordPower
11-07-11, 15:30
:) Co var inte på det berömda, den låg på 6.5, men justerad på SBP till godkänt värde. :cool:
Även strålkastarna fick en justering då de var lågt inställda. Ett framhjulslager som kan behöva en justering framöver men inget akut. Bakbromsarna tog ojämnt, men blev allt bättre på rullarna. Märk väl att jag inte rört bromsarna överhuvudtaget och bilen inte är besiktad sen -04. Klart godkänt! :D Ja, det var det hela. Trodde jag skulle få anm. på styrväxeldamaskerna, men tydligen inte. Trodde inte framvagnen var glappfri heller, men inga fel där inte. :bowdown:
Som där ja besiktar också, där justeras tex gasare och lysen på plats, men varför hade du så hög co? minns min gråa Rekord som hade stått i 3 år, där låg COn på typ 0.2, den var helt oservad, hade väl kört några korta turer som du ungefär
Bracketracer
11-07-11, 15:33
Grattis till 2 nya år :dance2:
Dags att smurfiera något med gudomlig väghållning, som
http://www1.garaget.org/archive/115/114110/251857/251857-2406403.jpg
en 74 - 75 Kadett C ;)
RekordPower
11-07-11, 15:36
Grattis till 2 nya år :dance2:
Dags att smurfiera något med gudomlig väghållning, som
http://www1.garaget.org/archive/115/114110/251857/251857-2406403.jpg
en 74 - 75 Kadett C ;)
Ge mig fälgarna!!!!! :eek:
Nurburgring
11-07-11, 16:51
Grattis Örjan, det var du verkligen värd! :)
Grattis till blankt papper.:)
OT: Tror bestämt att jag varit och kollat på just den där Kadetten för ett tag sedan, när den var till salu.:rolleyes:
Du kan få köpa mina när jag byter till 5bult ;)
Bracketracer
11-07-11, 18:37
Inte mina att ge... Men du kan köpa dom :rolleyes:
http://www.blocket.se/alvsborg/MIM_15tum_4x100_Bra_skick_34622309.htm?ca=17&w=3
Örjan! Har hittat breda 13" BF Goodrich Radial T/A :) Skickar PM
Som där ja besiktar också, där justeras tex gasare och lysen på plats, men varför hade du så hög co? minns min gråa Rekord som hade stått i 3 år, där låg COn på typ 0.2, den var helt oservad, hade väl kört några korta turer som du ungefär
Kan bero på att jag bytt motor + tändsystem samt försökt få skiten att funka? Att förgasaren först blev injusterad på en 2.4 och sen blev flyttad till en 1.9 kanske också spelar in. :rolleyes:
Apropå Kadett C så tillhör jag inte den skaran som är sådär överförtjust i modellen. En coupé, ja visst, men annars vill jag nog inte ha någon. Å andra sidan trodde jag inte jag skulle köpa en Kadett B heller, men nog har jag en.. :p För övrigt så är jag inte heller överförtjust i blå bilar! :eek: Visst råkat bli några ändå.. :image018: :cool:
Stort grattis till SBP! Hoppas du hinner med lite mil nu mellan mekpassen!
Gött Örjan!!:bowdown:
Måste kännas gött att ha det avklarat nu?
RekordPower
11-07-11, 22:23
Inte mina att ge... Men du kan köpa dom :rolleyes:
http://www.blocket.se/alvsborg/MIM_15tum_4x100_Bra_skick_34622309.htm?ca=17&w=3
Örjan! Har hittat breda 13" BF Goodrich Radial T/A :) Skickar PM
Fälgarna är ju värda priset, men har seriöst inte råd :( har renoverat fyra sexekrade rekord plåtfälgar till min nu, varav två är centrumvända, de får duga tills jag har råd till sånna där finfälgar
Tack för alla grattisar! Ingen nämnd, ingen glömd. :)
Så värst många mil blev det inte förrän det var dags att meka igen. Direkt hem från SBP och plocka ur en sidoruta som gångjärnet lossnat på och åka till glasmästarn, igen. Samma procedur med Kadettkombin. Så med två bilar utan sidoruta så blev det till att plocka fram Rekord Coupén och åka i den några dagar. Kan ju inte säga att jag är så ledsen över det.. :D :eclipsee_
Får ju inte glömma... :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Smurfadpanel.jpg
Har även offrat ett klistermärke som jag hittade på Tradera. Är inte så mycket för klistermärken på mina bilar, men ibland, när dom ger det lilla extra, då är det okej. Tycker denna dekal passar ypperligt. :) (Den uppmärksamme har för övrigt sett att OSC är dekalrepresenterad längst upp på bakrutan. (Bilden från SBP)) :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Dekalsidoruta.jpg
Tjusigt:D
Är dekalen klistrad från insidan eller utsidan?
Tjusigt:D
Är dekalen klistrad från insidan eller utsidan?
Tyvärr utsidan, vilket väl innebär att den inte blir så långlivad. Något år borde den dock hålla hoppas jag. :)
Gav mig för övrigt in på tvätt nr:2 idag. Inte för att den var lortig alls, men hade ju inget skinn senast så det blev ju en massa vattenfläckar. Det tolereras inte på nybyggd bil. :cool: Knappt något vatten alls inne i bilen denna gång, vilket borde betyda att listerna sätter sig där som ska i solvärmen. Fel som lagar sig självt gillas! :dance2:
Hemkommen från SOK's träff i Särna, och inget har gått sönder efter vägen. Ja, bortsett från ett gångjärn till de öppningsbara sidorutorna som lossnat.. igen! :rolleyes:
Endast tre bilar i klassen vid utställningen, så det garanterade ju ett pris. Kom i vart fall inte sist. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/PokalSrna.jpg
Grattis till andraplatsen!!
du fick iaf tre röster!!:rolleyes:
Här finns lösningen på dina fönster:
http://cgi.ebay.de/Set-Ausstellfenster-Opel-Kadett-B-C-D-Olympia-A-Chrom-/350393802569?pt=DE_Autoteile&hash=item5195191f49
Grattis:D
Men var det alltså bara 3 st Ascona A närvarande?
Grattis till andraplatsen!!
du fick iaf tre röster!!:rolleyes:
Här finns lösningen på dina fönster:
http://cgi.ebay.de/Set-Ausstellfenster-Opel-Kadett-B-C-D-Olympia-A-Chrom-/350393802569?pt=DE_Autoteile&hash=item5195191f49
Tackar! :D
Jasså.. så enkelt är det alltså. Ska göra ett försök att limma rutor själv nu, men om det inte funkar så ser det där ut som en mycket bra lösning.
Grattis:D
Men var det alltså bara 3 st Ascona A närvarande?
Det var bara två Ascona A närvarande, den tredje (3:e pris) bilen var en Kadett C. P.g.a lågt deltagandeantal så slogs vissa klasser ihop.
Törs man fråga vad du har för planer nu när du lagt ut både 2 av Voyagerna och Kadett Caravanen till salu?:002:
Törs man fråga vad du har för planer nu när du lagt ut både 2 av Voyagerna och Kadett Caravanen till salu?:002:
Jadu.. något är det, men vad det är säger jag inte än. Det har i vart fall med någon Opel att göra. :rolleyes: :cool: :D :dance2:
Säkert har flera av er sett att jag annonserat ut resterande Voyager, och som Mikko misstänkte så är det något annat på gång. :rolleyes: Får se om jag ställer bort bilarna tillsvidare, om ingen får för sig att köpa dom. Hur som helst.. ett nytt projekt, eller rättare sagt ett gammalt, har hämtats hem idag, men det får eventuellt bli en helt annan tråd. Men.. en bild bjuder jag på.
Röda bilar går lite fortare, det vet väl alla.. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/AsconaBphemvg.jpg
Nurburgring
02-08-11, 23:42
400-replika är aldrig fel! För det ser ut att vara fyrbultade fälgar på bilen?
Får vi se den live på nästa banträff? :)
400-replika är aldrig fel! För det ser ut att vara fyrbultade fälgar på bilen?
Får vi se den live på nästa banträff? :)
Livet på bana är nog över för denna Ascona nu.. jag är inte så mycket för banåkande helt enkelt. :rolleyes:
Har Jocke sålt Asconan!?:confused:
Och ja, jag vet att det var du som byggde den från början, men trodde aldrig han skulle sälja den:p
Står den vita asconan kvar i Sollebrunn hos honom eller har han sålt den med?
Den med Compomotive fälgar? Kunde frågat själv men han verkar inte vara så aktiv här längre :)
Har Jocke sålt Asconan!?:confused:
Och ja, jag vet att det var du som byggde den från början, men trodde aldrig han skulle sälja den:p
Står den vita asconan kvar i Sollebrunn hos honom eller har han sålt den med?
Den med Compomotive fälgar? Kunde frågat själv men han verkar inte vara så aktiv här längre :)
Japp, han har sålt den och jag har köpt den tillbaka. :D Den vita 400-replikan står kvar, ja.
Det var som attans, lite oväntat att du gick och köpte en "färdig" bil, som du dessutom ägt en gång redan.:D
Vad är planerna för den där då?
Vad är planerna för den där då?
Inget, egentligen. Bara ha i garaget! :cool:
gött!!
Måste vara kul att få äga den igen!??
Nostalgi på hög nivå!!!:D
Pappa_glenn
03-08-11, 22:16
Men de är ju härligt att få tillbaka sin gamla bil igen :D
kanske man kan flörta tills sig att du gör en avgjutning av huven och av huv förlängaren :D hehe
om du nu har lust med de :D jag lovar att jag köper de:D:D
Såg riktigt fin ut den där. Man blir lite avundsjuk. :D
Finns det någon tråd om den eller specc?
Den Asconan har ja sucktat efter. Står högt på vill ha listan:D
Gött att du fyller ut garaget med en riktigt fin bil å roligt att den kommit i rätta händer.
Förövrigt så tummen upp för din renovering av Smurfen, den blev riktigt fin den åxå:)
gött!!
Måste vara kul att få äga den igen!??
Nostalgi på hög nivå!!!:D
Jajjemän! :D
kanske man kan flörta tills sig att du gör en avgjutning av huven och av huv förlängaren :D hehe
om du nu har lust med de :D jag lovar att jag köper de:D:D
Få se nu.. hmmm.. Glöm det! :cool:
Såg riktigt fin ut den där. Man blir lite avundsjuk. :D
Finns det någon tråd om den eller specc?
Nej, ingen tråd om denna. Byggde den långt innan jag börja hänga här, och långt innan jag alls hade dator. Lägger väl upp den på Garaget.org nån dag, men annars är den ganska "hemlig". :rolleyes: Blir säkert en egen liten projekttråd här så småningom.
Den Asconan har ja sucktat efter. Står högt på vill ha listan:D
Gött att du fyller ut garaget med en riktigt fin bil å roligt att den kommit i rätta händer.
Förövrigt så tummen upp för din renovering av Smurfen, den blev riktigt fin den åxå:)
Tack, tack! Ja, jag tycker ju den är i rätta händer, och framför allt så har den varit i rätta händer hela tiden sen jag sålde den till Sultan. Vare sig han eller jag vill se bilen hos någon som "kör skiten ur den", så det var ett lätt val att köpa tillbaka den. :)
Kanoners. Bilder vill jag se, funderar själv på att köpa en ascona som vinter bil. Har ju fått den klassiska Opel sjukan nu. :D Men jag trivs med den sjukan. För det är lätt skruvat och kostar inte blod + roligt att köra, man har som lagomt med gamelbils känsla. :)
RekordPower
05-08-11, 13:10
Kanoners. Bilder vill jag se, funderar själv på att köpa en ascona som vinter bil. Har ju fått den klassiska Opel sjukan nu. :D Men jag trivs med den sjukan. För det är lätt skruvat och kostar inte blod + roligt att köra, man har som lagomt med gamelbils känsla. :)
Köp min och bygg ihop färdigt då ;)
Tjena upp med bilder på nya pärlan nu Örjan, Skall du ha kvar weberspisen i el? så ut å fota å lägg upp bilder nu mvh erik
Tjena upp med bilder på nya pärlan nu Örjan, Skall du ha kvar weberspisen i el? så ut å fota å lägg upp bilder nu mvh erik
Ligger uppe på Garaget, men bara två bilder. Får bli lite foto framöver men ska rätta till några saker innan den visas för mycket. :rolleyes: Ska inte byta någon motor. Den går alldeles lagom åt mig nu. Börjar ju bli gammal och farträdd. :cool:
Händer inte mycket på Voyagefronten. Den tickar och går utan att bjuda på några större överraskningar. Har ju blivit några punkter på att-rätta-till-listan, men inget akut. Det mest störande är nog att det är återkommande VM i instrumentglödlampsglapp. Blir att plocka ur instrumentet, igen, för att putsa till alla kontaktytor en gång för alla, bara säsongen är över.
Har grejat till lite 80-talsstuk... Snyggt va? :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hjdbak.jpg
Nejdå, det var bara tillfälligt under lastning av kärran. :cool: Passa på att njut av bilden. Kanske aldrig förr har en blå vojje blivit dragen av en annan blå vojje, och kanske aldrig igen. :image018: (Och nej, jag var inte ute i trafiken med detta regelvidriga ekipage, men var ju tvungen att hänga på kärran på en bil med drag vid lastning.) Reservsmurfen är nu bortkörd ut i skogarna, och garaget är rensat från Ascona A plåt. Projektet att bygga ihop ytterligare en Smurf är därmed officiellt lagt på is för oviss framtid.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Dubbelekipage.jpg
Riktigt fin bild, kul att Du jobbar vidare och att Du får njuta av Voyagen :dance2:
Bracketracer
20-09-11, 12:59
Blev ju bra det här :cool: Njut lite av den kvarvarande sommaren, innan du börjar fundera på nästa projekt, kanske något att cruisa med i hamnparken...
http://www.quellevoiture.ma/data/images/photos/splash-la-voiture-qui-marche-sur-leau.jpg
Blev ju bra det här :cool: Njut lite av den kvarvarande sommaren, innan du börjar fundera på nästa projekt, kanske något att cruisa med i hamnparken...
Hmm.. var det något påhopp apropå att Arvika återigen börjar bli drabbat utav översvämning? :WobbleSig För er som inte riktigt vet vad jag surrar om nu, så kan ni googla på översvämning Arvika år 2000. :rolleyes:
Bracketracer
20-09-11, 15:12
Påhopp? Nej, jag är inte den som sparkar på den som har tagit sig vatten över huvudet... ligger ner, menar jag ;) :whistling
Och som oftast, så beror så kallade naturkatastrofer, INTE på naturen, utan att människan har gjort onaturliga ingrepp på den :rolleyes: I detta fallet fördämningar nedströms, som inte öppnades i tid förra gången det var ovanligt hög vattennivå...
Nej, jag är bara lite nyfiken på vad du ska lägga energin på nästa gång, för det är väl inte så mycket som behöver göras med Ascona B:n?
Nej, jag är bara lite nyfiken på vad du ska lägga energin på nästa gång, för det är väl inte så mycket som behöver göras med Ascona B:n?
Det finns ganska mycket annat att lägga energi på än bilar, men den garagetid som blir närmaste framtiden kommer läggas på Ascona B'n.
Verkar som att den smurfblå själv bestämt att vare sig snö eller salt ska få komma i kontakt. Eftersom det börjat bli frostnätter så var det häromdagen hög tid att fylla på glykol då jag bara kört med vatten efter motorbytet. Men.. då förstod väl bilen att det var kyla på gång så jag blev i princip omgående belönad med en vattenpump som det skvalar vatten ur. Orka byta vattenpump på en motor som ändå ska bytas liksom! Nej, så ikväll blev det avställning och vintervila.
Jag får väl tacka för en i stort sett problemfri säsong, och det har varit riktigt kul att åka Ascona A igen. Ja, det var ju som bekant såpass kul att det blev en Ascona B också på sensommaren. :D
Får försöka finna tid att fixa lite småskit och ett motorbyte innan våren, annars inget mer inplanerat för Smurfen nu. :)
Eftersom Smurfen har fått en garagekompis som ville ha Azevfälgarna så fick det nu bli som det var tänkt från början. Blev nog egentligen bättre såhär. Plåtisarna passar originalstuket bättre, och tidsmässigt också. Men smaken är ju som bekant som baken. Den ser ju onekligen lite mer diskret ut. Det var väl nu det skulle vara några hundra hästar under huven också. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Breddadepltisarvsida.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Breddadepltisarsnettbakifrn.jpg
Sticker ut hakan och säger att det blev mycket bättre med kryssfälgarna.:cool:
Vilken däckdimension är det?
Sticker ut hakan och säger att det blev mycket bättre med kryssfälgarna.:cool:
Vilken däckdimension är det?
Vet fler som kommer småjubla över att jag gått "bakåt" och monterat plåtfälgar och tyckt att 17-tummarna inte alls passat in. :p
175/70-13 är det. En liten kompromiss där, då däcken monterades för att sitta på Kadett B kombin och jag ville ha 175/65 eller /60, men hittade en "mängd" av dessa Michelin hos min bekanta skrot så då fick det bli såhär. Alternativet hade varit att köpa nya däck hos handlaren, för mycket större peng. Nu är dessa däck också så gott som oanvända då i princip alla hittades på reservhjul. Att jag sen fick kränga och balansera själv håller ju också ner priset lite. :D
Ascona A Henrik
03-12-11, 17:18
Håller kvar min haka i sin position o säger att det här blev bra det också!:D
Den snygga Voyagen passar även i dessa skor! :dance2: Bilen i sig blev så jävla bra efter renoveringen att jag kommer göra tummen upp på de flesta fälgval du kan tänkas göra! Förutsatt att du inte monterar några tre-ekrade.
Förutsatt att du inte monterar några tre-ekrade.
Jag LOVAR att så kommer aldrig ske i min ägo! :D
Även jag instämmer i att det blev riktigt riktigt bra med kryss'isarna! :)
Blev nog egentligen bättre såhär. Plåtisarna passar originalstuket bättre, och tidsmässigt också.
Körkomforten lär väl bli klart bättre med lite mer gummi på en bruksbuskombi med sådandär små tjockisar till däck :)
På bild är ju enda felet att den är på tok för blank, sådär fina var de inte i bruksskick! ;)
Körkomforten lär väl bli klart bättre med lite mer gummi på en bruksbuskombi med sådandär små tjockisar till däck :)
På bild är ju enda felet att den är på tok för blank, sådär fina var de inte i bruksskick! ;)
Komfort? Eeeh.. jo, jag hoppas på lite gung i däcken faktiskt. Biltemas gula rallydämpare är lika mjuka som ett järnrör i varje hörn av bilen. :whistling
Hehe. Ja så går det när man skruvar dit icke originalkomfortprylar ;)
Så hade gärna kadetten fått vara, tycker den är för mjuk fram trots ascona a rally elit fjädrar och bilstein (beg) rallydämpare :D
Cpt Tuttle
05-12-11, 10:58
Jisses! :eek4:
Har inte läst den här tråden sedan det brann, men måste minst sagt erkänna att din energi är imponerande.
Starkt jobbat! :dance2:
Jisses! :eek4:
Har inte läst den här tråden sedan det brann, men måste minst sagt erkänna att din energi är imponerande.
Starkt jobbat! :dance2:
Tack! :)
Har du inte läst sen dess så hade du lite att ta igen nu då! :D
Inte så mycket handlande av delar för tillfället, men kan ju dela med mig av senaste Traderafyndet. Extraljushållare för måttliga 21:-. Svårt att låta bli att köpa när inte priset skenar mer än så, även om risken finns att dom blir hyllvärmare. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Xtraljusfsten.jpg
jumboracing
05-01-12, 23:05
Monteras det nå tre ekrade fälgar kommer jag få dig inlagd på psyket å häva köpet, men annars så njuter jag av varenda bild... Blev rackarns bra
Monteras det nå tre ekrade fälgar kommer jag få dig inlagd på psyket å häva köpet, men annars så njuter jag av varenda bild... Blev rackarns bra
Hähä! Om du inte är intresserad av att lägga emellan utlägg för köp av delar, resekostnader för desamma, samt en fullt normal verkstadstimpeng för arbetstimmarna.. så blir det inte något hävande av köp oavsett fälgval. :p Förresten så sitter de där medföljande Hella 3000-ljusen numera på Omegakombin, efter en snabblack med silverfärg. Gäller att ta till vara allt, och de gjorde sig betydligt bättre där än på denna klassiker. :cool:
Nä, det är hög tid att börja planera in motorbyte inför kommande sommarsäsong. Eftersom det nu ändå står en 2.4 i motorstativet ända sedan den blev urslängd ifjol, så är det väl lämpligt att sätta ihop den igen. Hittade ju oljeläckan, så jag får väl utgå från att resten är OK. Men, att kolla lite först skadar ju inte...
Först en titt på vevstakslager. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om dessa. De skulle ju varit ganska så nybytta, men de är ju fulla av porer? Att byta till nya kanske inte skadar.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Vevlager24.jpg
Ramlager ser bra ut tycker jag.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ramlager24.jpg
Jag är ju för det mesta lite skeptisk, så det är nog bäst att ta en koll på kopplingen också. Lamellbyte såklart! :(
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Lamellfjder.jpg
Lika så gott att kolla upp svänghjulsbultarna för att säkerställa att det faktiskt sitter en 2.4 vev här. Grövre gänga på bultarna, så det var OK. Snopet med 12-kantskalle bara, jag som köpt på mig 6-kantshylsor för hela slanten. Blev att skruva med blocknyckel. Ska definitivt köpa mig en 17 mm 12-kantshylsa! :-o
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Svnghjulsbult24.jpg
Hur var tanken med motor nu då?! Jo, en 2.4 standard underdel finns ju, och en 2.0 topp satt ju på. Meeen.. om jag nu ändå ska sätta ihop en 2.4, vore det då inte lite roligare med större ventiler? Bara för att, liksom.. Det råkar ju här ligga en skräptopp med 40/45 ventiler, och dubbla fjädrar, så kanske dags att nyttja dessa delar. Hade inte mage att slänga denna efter garagebranden då jag inbillar mig att den klarat sig hyffsat bra. Färgen är inte ens bortbränd, och den låg längst ner på golvet under andra grejer, så det bör gått bra. Den är dock sprucken, därför jag kallar den skräp.
Skapligt med aska och skit i den, men spelar roll. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Gultopp.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Gultoppventilfjdrar.jpg
Tänkte nu få lite hjälp med att bygga iordning en fin topp av 2.0-toppen, med dessa ventiler/fjädrar i. En 2.0E kamaxel till detta och en Weber borde bli en trevlig bruksmotor med hygglig ork att få hem matkassarna från Konsum.. eller vad säger motorexperterna?! :whistling
Kan inte uttala mig om motorreceptet mer än att jag kommer köra med samma lika bortsett från 2,4 bottendel och stora ventilerna. Alltså en standard 2,0E med en Weber och grövre avgasrör.:eclipsee_
Kul att det händer lite här i alla fall.:)
Först en titt på vevstakslager. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om dessa. De skulle ju varit ganska så nybytta, men de är ju fulla av porer? Att byta till nya kanske inte skadar.
De ser ut att ha stått länge med gammal uttjänt olja, typ. Massa frätande ämnen i spillolja.
Ska definitivt köpa mig en 17 mm 12-kantshylsa! :-o
Biltemalänk (http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Hylsor-Multi-12-10476/) <--- dessa där är inte alltför fel när man ska lossa dylika bultar :)
De ser ut att ha stått länge med gammal uttjänt olja, typ. Massa frätande ämnen i spillolja.
Biltemalänk (http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Hylsor-Multi-12-10476/) <--- dessa där är inte alltför fel när man ska lossa dylika bultar :)
Jahaja, ja så kanske det är, att motorn stått ett tag. Det hade den nog när jag tänker efter.
Tack för hylstipset. Ska kolla in dom live vid nästa Biltemabesök. :)
jumboracing
20-01-12, 11:33
Hähä! Om du inte är intresserad av att lägga emellan utlägg för köp av delar, resekostnader för desamma, samt en fullt normal verkstadstimpeng för arbetstimmarna.. så blir det inte något hävande av köp oavsett fälgval. :p Förresten så sitter de där medföljande Hella 3000-ljusen numera på Omegakombin, efter en snabblack med silverfärg. Gäller att ta till vara allt, och de gjorde sig betydligt bättre där än på denna klassiker. :cool:
Om du då bara ger tusan å sätta dit nå 3-ekrade å använder kameran lika flitigt som hittills så e då i alla fall jag nöjd.
Ang. extraljusen så var det främst funktionen jag var ute efter då dom hamnade där, originallyset är ju inte sådär fruktansvärt imponerande. Kanon att dom kom till användning i alla fall... Grejjer som bara står/ ligger är ju bara onödigt
Att försöka få in lite garagetid mellan blöjbytena kräver en förstående sambo, och det har jag som tur är. :rolleyes: Tänkte jag åtminstone skulle få ihop 2.4 blocket snarast så jag slipper stå utan motor när säsongen börjar igen om ett par månader.
Har således rivit isär grejerna idag.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Demonterad24.jpg
Motorvärmare har inget i en sommarbil att göra så värmaren knackades bort och en frostplugg inhandlades. Enklaste sättet att knacka in en frostplugg är enligt mig med en hylsa i rätt storlek.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Frostplugg24.jpg
Lite ny färg är heller aldrig fel. Gillar annars röda motorer så det lyser upp lite i motorrummet, men eftersom det här inte är någon custombil så fick det bli diskret svart. Ser ju också lite mer original ut när man kommer till SBP. :whistling
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Mlatblock24.jpg
Nya vevlager och ringar är beställda och kommer förhoppningsvis under veckan. Sen blir det en liten snabb honing av loppen och så är det bara att slänga ihop grejerna igen. :) Får se hur det blir med toppbygge, men det lutar nog åt en standardtopp det här året. Blir lite ont om tid att få toppen fixad innan våren. Alla vet väl hur snabba motortrimmare är.. Dom enda som är lika mycket tidsoptimister är billackerare. :D
Vad använder du för färg till blocket?
Det är väl klart bra att det står 2.0S på blocket oxå? ;)
Vart köpte du pluggen? Hos opel eller? :)
Vad använder du för färg till blocket?
Motorfärg + pensel.
Det är väl klart bra att det står 2.0S på blocket oxå? ;)
Klart bättre än 2.4, men ett borrat 1.6 block hade ju varit bättre/roligare. :p
Vart köpte du pluggen? Hos opel eller? :)
Japp, pluggen är minsann en GM originaldel för hela 18:-, inhandlad på lokala Opelverksta'n.
Bracketracer
25-01-12, 12:10
Klart bättre än 2.4, men ett borrat 1.6 block hade ju varit bättre/roligare
För att inte tala om vilken sleeper det skulle bli med ett 1500N block och original svart luftrenarpotta :rolleyes:
...lite svårt att gömma ett effektivt induktionssystem... men en 75 - 100 hästar lustgassystem går ju alltid att dra diskret :)
För att inte tala om vilken sleeper det skulle bli med ett 1500N block och original svart luftrenarpotta :rolleyes:
Tja.. fast nu var det inte argumenterat för någon sleeper utan originallikt utförande inför SBP, och då är 1.6 korrekt, inget annat. :)
Bracketracer
25-01-12, 12:26
Tänkte mer på en bil vi båda har/har haft, Kadett B 1500 (S) :D
Fort går det inte, och inte blir det bra heller! :p Nåja, blev lite försenad med ihopmontering av blocket då det saknades en ring i satserna med nya kolvringar. Inte lite typiskt!! Men nu går det rätt väg igen. :D Skulle haft en annan pumpkåpa nu då bara.. det är den som sätter käppar i hjulet nu. Det är dock en kåpa på gång tror jag, få se uti veckan hur det går med den.
Honat loppen med "värsta" Biltema honingsverktyget. Var inte intresserad av att lägga mer pengar på det, bara för att riva ur loppen på en motor. Allt funkade bra, bortsett att stenarna slets ner grymt fort. Möjligt att jag ställde på trycket på stenarna lite väl mycket. Skit samma, jobbet blev gjort. Syns lite av vändkanterna fortfarande, men de känns knappt med finger. Det duger helt säkert såhär! :whistling
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Montkolvariblock24.jpg
Tror jag ska satsa på att börja lossa på motorn i bilen snart, så allt är klart för att lyftas ur när det är dags för det. Blir inga långa pass i garaget just nu, så det gäller att nyttja tiden och inte stå och söla bort dyrbara timmar när jag väl är där. :-o
Skönt det är att se när någon kan konsten att göra lagom mycket, lätt att det blir både borrning och vevslip när det ändå duger som det är. Alltid kul med nya uppdateringar!
Så var det dags för några pedagogiska bilder igen. :p Har förstått av alla frågor på forumet att alla inte kan sina CIH-motorer, och verkstadshandbok saknas allt som oftast. Här följer lite grundläggande kunskap för de som skruvat isär motorn och tänk försöka sätta ihop den igen. :D
Blev inga bildbevis på kolv/vevmontering, men det är ju inte så mycket att visa tyckte jag. Ska visa hur man snabbt och smidigt bygger om en bröstkåpa från en insprutarmotor till förgasare. Skillnaden är avsaknad av hål för mekanisk bensinpump.
Gänga de förborrade hålen med M8.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Gngabensinpump.jpg
Mät sen ut mitten mellan bulthålen och gör ett hål såpass stort att pumpen går in.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Hlbensinpump.jpg
Se så enkelt det var. :) (Saknas på bilden gör packningarna.)
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Provmonteradbensinpump.jpg
Insidan.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Insidabensinpump.jpg
Glöm inte att rengöra kåpan noggrant för att få bort alla borrspån!
Nästa projekt är montering av oljepumpsdrev. Om man vill följa handboken så mäter man kuggspelet. 0.1-0.2 mm ska det ligga på, och detta låg på 0.2 så det är godkänt.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Kuggspeloljepump.jpg
Planslipat locket lite. De revor som är kvar gör ingen skada vad jag kan bedömma. Har sett ut så på varenda begagnat lock jag sett.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Planslipatoljelock.jpg
Här kommer ett tips som inte står med i handboken. Kolla så pumpdreven verkligen går att snurra efter montering, så spelet mot locket inte är för litet så dreven låst sig. Skruvmejsel funkar bra till detta. För de som undrar varför jag tycker detta är viktigt så kan jag meddela att jag för 20 år sedan lärde mig det den hårda vägen och sabbade ett par fördelaraxlar innan jag kom på felet. :rolleyes:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Skruvmejselioljepump.jpg
Som den pedant jag är ibland så passas även packningar in. Har visat sig att bröstkåpepackningar sällan passar, vilket ställer till det med hålbilden när den ska skruvas fast.
Misspassning syns tydligt här, och packning justeras vid kniven.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Packningfelpassning.jpg
Lätt justering och passning är bättre.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Packningrttpassning.jpg
Korkpackningarna till tråget passar sällan bättre, så det är samma som gäller där med justering i ändarna. Vid montering så ska en klick med packning på tub läggas i skarven mellan gummipackning och korkpackning. Torka bort det som ser överflödigt ut på insida motor när gummiböjen är monterad. Värt att nämna är att Biltema har svart packning på tub, istället för röd, orange, blå eller annan kulört färg som skämmer hela motorbygget.
Trågpackningen limmar jag för att den ska ligga still, samt att allt blir mycket lättare om packningen hänger kvar när tråget av någon anledning måste lossas när motorn sitter i bilen.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ttningtrgpackning.jpg
Gummipackningarna brukar jag rulla ihop så dom självböjer sig lite för bättre passform.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Gummittningrullad.jpg
Och vips så står där en färdig 2.4 underdel. Eller, ja, vattenpumpen ska såklart bytas till en ny. Hängde bara dit den för att hålla reda på skruvarna, typ.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ihopmonterat24block.jpg
Avslutar med paketöppning.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Paketsidolister.jpg
Häpp! Nu blir den skadade dörrlisten utbytt till en hel, och en skärmlist kommer antagligen bli skrotad för att laga en bakskärmslist. Tog ett tag att hitta lister, men till slut så nappade en forumsmedlem. Trägen vinner heter det ju. Ingen hobby för folk utan tålamod det här inte! :WobbleSig
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Sidolister5st.jpg
Trevlig uppdatering.:)
Och bra tips där med ombyggnationen av bröstkåpan, tror jag blir tvungen att göra samma sak.
Har bara inte hunnit se efter vilken kåpa jag har.:rolleyes:
Eller så kör man med en elektrisk bränslepump :)
ser underbart ut! :D vill sätta tänderna i min 2,4 nu :)
Trevlig uppdatering.:)
Och bra tips där med ombyggnationen av bröstkåpan, tror jag blir tvungen att göra samma sak.
Har bara inte hunnit se efter vilken kåpa jag har.:rolleyes:
Nice om det kan komma någon till nytta, även om det är en simpel åtgärd. Försöker tänka mig in i hur mycket (lite) jag själv kunde i begynnelsen, och då inser jag ju att även så här små saker var kunskap som saknades.
Eller så kör man med en elektrisk bränslepump :)
Så kan man också göra, men det kräver ju faktiskt en större arbetsinsats än vad här gör.
ser underbart ut! :D vill sätta tänderna i min 2,4 nu :)
Inte haft något större sug efter att få åka Voyage sedan jag ställde av den, men nu känner jag att det lockar lite igen. Det var ju avsevärt bättre vridmoment i den här motorn än den 1.9 som nu sitter där, så den kommer bli mycket trevligare att åka med snart. Det är ju ganska självklart att en halvliter större cylindervolym borde göra lite skillnad till det bättre. Skulle haft en trevligare förgasare än den 32/36 som nu sitter där, typ 36/36 eller större. Var lite inne på dubbla 40'or, men kan ju för tusan inte ha dubbelförgasare på alla sommarbilar... eller.. :D
Nice om det kan komma någon till nytta, även om det är en simpel åtgärd. Försöker tänka mig in i hur mycket (lite) jag själv kunde i begynnelsen, och då inser jag ju att även så här små saker var kunskap som saknades.
Så kan man också göra, men det kräver ju faktiskt en större arbetsinsats än vad här gör.
Inte haft något större sug efter att få åka Voyage sedan jag ställde av den, men nu känner jag att det lockar lite igen. Det var ju avsevärt bättre vridmoment i den här motorn än den 1.9 som nu sitter där, så den kommer bli mycket trevligare att åka med snart. Det är ju ganska självklart att en halvliter större cylindervolym borde göra lite skillnad till det bättre. Skulle haft en trevligare förgasare än den 32/36 som nu sitter där, typ 36/36 eller större. Var lite inne på dubbla 40'or, men kan ju för tusan inte ha dubbelförgasare på alla sommarbilar... eller.. :D
Jag röstar på dubbla helt klart :eclipsee_ När vi körde till Backamo så drog min voyye mer än Oves 2,4 o dubbla webbrar,,,jag har ju sprillans ny weber och 1,9l maskin då hade vi ju även husvagn bakom båda två :rolleyes:
så riktigt justerade webbrar betyder inte törstigare bil.
RekordPower
02-02-12, 15:22
nä men EN 40a kan du ju ha ;) har en över från en B20 åttabultare
Jag röstar på dubbla helt klart :eclipsee_ När vi körde till Backamo så drog min voyye mer än Oves 2,4 o dubbla webbrar,,,jag har ju sprillans ny weber och 1,9l maskin då hade vi ju även husvagn bakom båda två :rolleyes:
så riktigt justerade webbrar betyder inte törstigare bil.
Tänkte inte lika mycket på bensintörsten som på röööööp-ljudet grannarna och övriga måste stå ut med. Även jag själv vill kanske ha en någorlunda "tyst" gammelbil att åka i. :p
nä men EN 40a kan du ju ha ;) har en över från en B20 åttabultare
EN 40'a är okej. :D
Bebisar sover även sött till gurglande webbrar :) om man ändå hade grannar med webbrar ist för diesel knack vore jag glad :cool:
Jag har ett gäng solex 40or om du skulle vara sugen ;)
Bracketracer
03-02-12, 10:17
En 40:a är ju trevlig :) ...men det behöver ju inte vara en DCOE, DFI och DFO är lika trevliga, och passar dessutom direkt på original Solex-insug... Men dom häckar gärna i par på original Sprint-insug också :D
Appropå packningar, så följer det med en till oljepumpen i alla bottendels/helsatser, men den ska bara användas till dom äldre pumparna, med utstickande drev! Du vet det säkert vid det här laget, men det kan förvilla dom som renoverar en CIH första gången :rolleyes:
Appropå packningar, så följer det med en till oljepumpen i alla bottendels/helsatser, men den ska bara användas till dom äldre pumparna, med utstickande drev! Du vet det säkert vid det här laget, men det kan förvilla dom som renoverar en CIH första gången :rolleyes:
Ja just det. Det skulle stått med i stycket angående att prova så dreven går runt efter montering. Glömmer/skiter man i packningen på de pumpar som ska ha packning, så snurrar det inte. Därav min lärdom om att kolla dreven. :whistling Tack för förtydligandet. :)
Jahapp.. då ser det ut såhär igen då. :p
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Motorbyteigen.jpg
sedärja!!:D
det tar sig!!
Hej och hå, vad sakta det verkar gå. Nåväl, våren fick sig ju ett bakslag med mer snö häromdagen så det är väl ingen brådska. :rolleyes:
Har roat mig med att riva isär en topp idag. Slipat in ventilerna lite snabbt och bytt ventiltätningar. Inte så spännande bilder, utan mest bevis på att jag gjort något alls. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ventilbge.jpg
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ventilermonterade.jpg
Brukar ha för vana att dra ihop ventilfjädrar och brickor med buntband när jag demonterar topp, för jag kommer aldrig ihåg vad som är upp och ned på fjädrarna. Idag lärde jag mig att mitt förfarande inte hjälper ett dugg om någon redan tidigare plockat isär toppen och sedan monterat ihop grejerna fel. Ganska nöjd att jag fick se att en fjäder sitter åt fel håll innan toppen satt monterad i bilen. Inte för att det spelar så vansinnigt stor roll på standardprylar, antar jag, men det blir knappast sämre av att göra rätt. :-o Den till vänster sitter fel..
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Ventilfjderfelmonterad.jpg
Nu blir det till att vänta någon dag tills färgen på toppen torkat ordentligt innan mer blir gjort. :)
Går lite trögt nu, men det står inte helt stilla.. :-o
Ett stort framsteg har gjorts för att komplettera Smurfen. Av en tillfällighet så var både torkararmar och blad till strålkastarna ute på Tradera samtidigt, men med olika försäljare. Lyckades vinna båda auktionerna som tur var. :D Inte troligt detta blir monterat speciellt snart, men när lusten faller på så finns ju grejerna på plats.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Strlkastartorkararmaroblad.jpg
Men i ärlighetens namn, vem av er är intresserade av torkarblad när ni vet att bilen står utan motor och det är barmark på vägarna?! Nä, tänkte väl det. :dance2:
Vid kl10.00 förmiddags såg det ut såhär:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/24monteradistativ.jpg
Fanns all anledning att släcka lampan och åka hem när det tog 1½ timme att få ihop motorn med lådan. Har väl aldrig varit med om något jävligare. Brukar ju gå som en kniv i solvarmt smör annars. Inte vet jag vad som strulade, men ingående axel ville bara inte in i splinesen på lamellen. Ibland vill det sig väl inte helt enkelt! Hur som helst, utan några fler större missöden, med lagom lördagstempo och efter en sväng hem efter vatten och bröd (vatten till bilen, smörgås till mig) så var det dags för avresa hemåt vid 19-tiden. :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Premir2012.jpg
Kan konstatera att förgasaren inte fungerar ett dugg bättre än i fjol, och inte har den blivit större heller. Inte heller har indikeringslampan för helljuset lagat sig själv. Vad som är bättre är däremot vridmomentet! :cool: Skönt att åka obekvämt igen är det i vart fall! :p
Du kan pimpa till den med Dubbla solex 40or som du köper "billigt" av mig ;)
Bracketracer
25-03-12, 10:56
:dance2: Finns inget goare än att åka hem från verkstan/garaget på kvällen i en bil som bestod av beståndsdelar tidigare på dagen :D
Med garaget hemma slipper man den piskan/moroten :-o
Gött!!!:dance2:
Synnerligen gôtt! :D
Du kan pimpa till den med Dubbla solex 40or som du köper "billigt" av mig ;)
Eller så kom vi tidigare fram till att jag inte skulle pimpa den med dubbla vergaser.. :rolleyes:
:dance2: Finns inget goare än att åka hem från verkstan/garaget på kvällen i en bil som bestod av beståndsdelar tidigare på dagen :D
Med garaget hemma slipper man den piskan/moroten :-o
Moroten i det här fallet var att vi är i behov av två fungerande bilar, och då funkar det inte att ena (sommar)bruksbilen står obrukbar i garaget. :)
Bracketracer
25-03-12, 11:25
Har en sommarbil i registret som reserv över vintern (Kadett City, skattebefriad och snorbillig försäkring), men tanken att eventuellt behöva ta ut den i saltslask begränsar tillfällena, och som tur är behövs det sällan/aldrig heller :)
Får rensa lite i garaget, det stora innehåller (fn okörbar) projektbil + MC och motorer/delar och det lilla är mer förråd för pelletssäckar på pall...
Har en sommarbil i registret som reserv över vintern (Kadett City, skattebefriad och snorbillig försäkring), men tanken att eventuellt behöva ta ut den i saltslask begränsar tillfällena, och som tur är behövs det sällan/aldrig heller :)
Får rensa lite i garaget, det stora innehåller (fn okörbar) projektbil + MC och motorer/delar och det lilla är mer förråd för pelletssäckar på pall...
Dags att få ändan ur vagnen, alt. få tummen ur röven, och bygga ihop något roligt av alla delar du sitter på nu va?! Upp med en projekttråd, nu! :rolleyes:
Eller så kom vi tidigare fram till att jag inte skulle pimpa den med dubbla vergaser.. :rolleyes:
Det är aldrig försent att ändra sig ;)
Det är aldrig försent att ändra sig ;)
Det har du helt rätt i, så jag väntar ett tag till innan jag ändrar mig! :p
Solen skiner och jag har fått provköra (nöjesåka) lite Smurf idag. Göööött! :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Smurfenisolen.jpg
Synd att du bor så långt bort annars hade jag snikat med på en åktur! ;)
Synd att du bor så långt bort annars hade jag snikat med på en åktur! ;)
Det är faktiskt du som bor långt bort, inte jag! :cool:
Det är faktiskt du som bor långt bort, inte jag! :cool:
Nja... där har du faktiskt inte helt rätt... men inte fel heller! Det beror nämligen helt och hållet på vem som bor var relativt till vem!
Så ska man vara petig så är det inte du som bor långt bort eftersom du relaterar till dig själv, fast det är ändå du som faktiskt bor långt bort då The relaterar till Sig själv!
Med andra ord bor du både nära, och långt borta :) hmm... lite kryptiskt kanske.. Måste vara högskole studierna som börjat bråka med mitt intellekt :D
Cassius: Du är inne på relativitetsteorin nu, allting är relativt, jag anser att 70mil inte är långt att åka medans andra anser att 30 mil är alldeles för långt att åka. Men nu ska Vi inte förstöra Blyfotens tråd med sådana triviliateter så nu trasar Vi inte sönder tråden mera :p
Med 1100+ replies lär ganska många vara semi offtopic :)
Nja... där har du faktiskt inte helt rätt... men inte fel heller! Det beror nämligen helt och hållet på vem som bor var relativt till vem!
Så ska man vara petig så är det inte du som bor långt bort eftersom du relaterar till dig själv, fast det är ändå du som faktiskt bor långt bort då The relaterar till Sig själv!
Med andra ord bor du både nära, och långt borta :) hmm... lite kryptiskt kanske.. Måste vara högskole studierna som börjat bråka med mitt intellekt :D
Synd att högskolestudierna gav så klent resultat. The ville åka bil, och då relaterar han uppenbarligen till var bilen är. Alltså, det är The som bor långt bort sett till var bilen är. Jag har rätt, och du mindre rätt. Kan antagligen tjöta hur länge som helst om detta, utan vettigt resultat. :D :D :p
Men nu ska Vi inte förstöra Blyfotens tråd med sådana triviliateter så nu trasar Vi inte sönder tråden mera :p
Lite bara.. pyttelite. Inte så lätt att få tyst på en värmlänning heller vettu. :whistling
Med 1100+ replies lär ganska många vara semi offtopic :)
Har inte sett något som helst inlägg tidigare som inte handlat om bilen/bilarna.. har du? :rolleyes: :WobbleSig
Hmm kan säkert hitta nått om någon traktor eller garage etc :)
Nästan inga problem med Smurfen, om man inte lyssnar för noggrant på skrammel och övriga oljud. Satt just och tänkte på detta tidigare idag, att vad spelar det för roll med dessa småirriterande fel egentligen?! Den är ju faktiskt lika kul att åka i ändå liksom! Skulle varit lite mer pulver under huven bara... :D
Ett oljud orkade jag dock inte med att lyssna på längre nu, så det fick bli en timme i garaget. Hade av förgasaren och gjorde ren denna för en tid sedan, och bytte då även grenrör/insugspackningen eftersom det fanns ett "floff-floff"-avgasljud någonstans. Självklart hjälpte inte detta! Visade sig att packningen mellan insug och grenrör hade blåst. Inte speciellt vanligt fel, och inte heller speciellt trevligt arbete. Tog tjuren vid hornen idag och rev isär. Helt otroligt nog så var allt färdigt 1 timme och en kvart efter jag åkte hemifrån. Har aldrig varit med om att dessa 4 bultar inte suttit fastrostade tidigare, eller i vart fall någon av dom. :image018:
Gick så fort så jag hann inte ta mer än en bild ens. :cool:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Frvrmarepackning.jpg
Nu är det tyst och fint igen. Det drog ju även med sig avgassmällar vid motorbroms pga denna trasiga packning, av någon anledning, så det blev så att säga dubbelt så tyst nu. :dance2:
Bracketracer
23-04-12, 02:46
Har aldrig varit med om att dessa 4 bultar inte suttit fastrostade tidigare, eller i vart fall någon av dom. :image018:
WTF??? Trodde dom levererades nya med 1 - 2 fastrostade skruvar :p Att INGEN av dom var fastrostad så här snart 40 år senare är ju en otrolig röta :eek: ...och en vink om att det kanske är dags att köpa några Triss-lotter :D
EDIT: Bytt ut "bultar" mot korrekt benämning efter skruvad kommentar :rolleyes:
Ingen ide att köpa trisslotter, han har redan förverkat all tur på grenrörsskruvarna :)
Btw Paul, hur var nu det här med skruv/bult egentligen :P
Nurburgring
23-04-12, 16:49
En skruv har alltid en gänga har jag fått höra nånstans.
Har för mig att enligt "ny" standard så benämns skruv från M8 och uppåt som bult, allt under som skruv. Men det kan vara så att det var allt större än M8 som är bult, så M8 är en skruv. Kommer inte riktigt ihåg hur det var.. jag kan ju ha fel helt och hållet också. :rolleyes: Huvudsaken var att dom inte satt fast, vilket som sagt är synnerligen ovanligt. :D
Skruv är bult utan mutter. Bult är en skruv med mutter.
Det gäller oavsett storlek enligt momentum, dom borde ju ha koll. :)
Bult (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult) enligt Wikipedia
Skruv (http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv) enligt Wikipedia
Bult används ofta lekmannamässigt och vardagligt som benämning på en lite större cylindrisk skruv, ofta med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Enligt fackmannamässig terminologi saknar en bult gängor och låses med exempelvis friktion, en sprint såsom saxpinne eller spännstift.
Med andra ord är allt med gängor skruv vare sig den har mutter eller ej.
Vi har haft denna diskusion förr på forumet, vet inte om Blyfoten vill ha sin projekttråd söndertrasad av denna diskusion :rolleyes3
Skruv är bult utan mutter. Bult är en skruv med mutter.
Det gäller oavsett storlek enligt momentum, dom borde ju ha koll. :)
Sedan när började affärer som säljer saker ha koll? :dance2:
Smurfen funkar utmärkt, eller.. funkar åtminstone. :rolleyes: Så, dags för lilla Elviras premiärtur i gammelbil. En dagstur som blev närmare 50 mil är väl en lagom prövning på dotter/sambo/bil. :D
In med flickorna i bilen!
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/saoElvirapplats.jpg
Iväg bar det, och fram kom vi.. om än med en missad avfart och en GPS som inte var uppdaterad med de nyaste vägarna. Alltid lika kul när GPS'n helt plötsligt anser att man är ute i terrängen och åker när man i verkligheten står i ett nybyggt T-kors och inte vet vilket håll man ska. :WobbleSig Vart kom vi då? Jo, till Opelmarknad i Nostalgibyn strax bortom Frövi.
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Nynsmack.jpg
Måttligt med besökande Oplar, men några eldsjälar var givetvis där. Själv har jag aldrig varit där tidigare så det var kul att få se stället.
Bevis på att vi faktiskt åkte Voyage finns också. Parkerad bredvid några andra ovanliga Oplar som synes. :)
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/ParkeradNostalgibyn.jpg
Alla vet väl vid det här laget ungefär hur ovanlig en Voyage är i detta avlånga land, så att det då befinner sig två Voyageägare på samma ställe, inkl bilar, är lite udda. Att sen den ena Voyagen är en 5 dörrars gör det antagligen till en extremt udda händelse. :eek:
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/Voyage5d.jpg
Kallt, blåsigt och hög luftfuktighet gjorde att besöket blev lagom kort, och jag bjuder på att rastbild från hemfärden. Mat måste man ju ha! :D
http://i499.photobucket.com/albums/rr356/Blyfoten/Voyage/PizzaHut.jpg
Hur gick det med snart 4 månader gamla Elvira och hennes premiärtur då?! Utmärkt! Hon sover lika gott i en gammal som ny bil, även på längre resor tydligen. :dance2:
Kul bygge den där 5-dörrars Voyagen, och Ascona B'n som stod bredvid var riktigt fin.:)
Ascona A Henrik
06-05-12, 07:44
Kul med familjeresa! Bra o veta att acta gracon passar i Ascona a, speciellt nu då jag har skjutit motorn i familjebilen. Tackar för det testet!
Sen är ju Voyagen så cool, ser lika fin ut i år! :dance2:
Kul bygge den där 5-dörrars Voyagen, och Ascona B'n som stod bredvid var riktigt fin.:)
Mycket kul bygge. Lär ju ha blivit ett par garagetimmar. :D
Kul med familjeresa! Bra o veta att acta gracon passar i Ascona a, speciellt nu då jag har skjutit motorn i familjebilen. Tackar för det testet!
Sen är ju Voyagen så cool, ser lika fin ut i år! :dance2:
Jajjemän, stolen passar. Har flyttat fram Recarostolen så mycket det går utan att barnstolen tar i vare sig ruta eller instrumentpanel och det blev plats så det räcker kvar för sambon där bak.
Diggar det rejält att Du tar med dig familjen på långturer i finbilen :D
Att åka med bilbarnsstol i Ascona A är coolt, lite OT men jag körde en långtur på 45mil med min Ascona A med bur till min mor i Norge när Victor var liten, lite coolt att se hur andra glor på en :D Han hade hörselkåpor för bilen hade inte mycket till inredning, så din är ju rena lyxåket i förhållande.
Barn och gamla bullriga bilar brukar gå bra ihop :-)
Diggar det rejält att Du tar med dig familjen på långturer i finbilen :D
Att åka med bilbarnsstol i Ascona A är coolt, lite OT men jag körde en långtur på 45mil med min Ascona A med bur till min mor i Norge när Victor var liten, lite coolt att se hur andra glor på en :D Han hade hörselkåpor för bilen hade inte mycket till inredning, så din är ju rena lyxåket i förhållande.
Kåpor har vi faktiskt köpt redan, rosa och fina. :p Men dessa användes ej på denna resa. Vi provade inte, men tror att dom kommer ta i barnstolen i och med att hon är såpass liten än. Sen får jag rätta dig lite där Struve. Detta är inte finbilen, utan bruksbilen. Finbilen är en röd Rekord, och den kommer hon inte åka med ner till Böda utan hon får åka Omegakombi. Själv kommer jag åka ensam i Rekorden som följebil, eller är det Omegan som är följebil kanske.. :cool:
Barn och gamla bullriga bilar brukar gå bra ihop :-)
Smurfen är inte så farligt bullrig faktiskt, möjligen lite skramlig här och var. Speciellt efter att någon insats i någon av ljuddämparna lossnat. Max irriterande! :mad:
Tycker både Rekorden och Asconan är finbilar även om Rekorden är snäppet finare :p
Jag kanske kanske kanske får ett ryck och kommer över till Böda på lördagen, beror mest på om jag fått ihop Vectran eller inte :rolleyes:
Efter gårdagens långresa så var det dags för lite översyn idag. Dyker ju upp lite barnsjukdomar emellanåt. Det har varit ett jäkla vindbrus från dörrarna och jag har synat listerna utan att riktigt förstått varför de ej tätar. Efter att synat Oves femförrars Voyage så var felet lätt att finna. Undertecknad hade i ivern att snabbt sätta ihop Smurfen förra våren förväxlat vänster och höger tätningslister. Pinsamt! :-o Blev rätt mycket tystare i bilen efter att idag bytt plats på listerna. :WobbleSig
Nästa åtgärd var att borra ur/gänga om ett av skruvhålen till ryggstödsfästet på höger Recarostol. Skruven hade gått av i hålet. Ganska lätt fixat.
Där hade dagens verkstadsbesök kunnat vara över... men icke! Hemfärden krävde såklart en provkörning för att njuta av uteblivet vindbrus, och när jag ändå var ute och körde kunde jag ju pilla lite mer på fördelaren för att få tändningen mer rätt. Med huven öppen lokaliserade jag plötsligt varifrån gårdagens tilltagande skrammel (ett av dom) kom ifrån. Luftrenarflänsen på Webern hade lossnat. Jaja, åka åter till garaget alltså. Skulle man kunnat tro! Plötsligt tvärdör motorn. Första tanken var någon tändspolekabel. Upp med huven igen och känner doften av bensin. Ett av slanganslutningsrören på bensinpumpen hade lossnat. Trycker dit skiten igen och hinner lägga i fyrans växel när motorn dör igen! Javisst, röret lossnar igen. Får ta lös slangen den här gången och banka fast röret med en 13mm blocknyckel. Värsta släggan liksom. :image018:
Väl tillbaka till garaget och åtgärdat felen, ja då går bensinrörsfästet sönder. Den där plåtflärpen som sitter längst fram på toppen alltså.
Vill nog påstå att det här är baksidan av en snabb bruksbilsrenovering. Om inte precis allt har fått en översyn så kan man ge sig f*n på att något går sönder ganska snart.
Tog mig för övrigt hem igen från garaget utan att något mer småskit gick sönder... :cool:
Tycker både Rekorden och Asconan är finbilar även om Rekorden är snäppet finare :p
Jag kanske kanske kanske får ett ryck och kommer över till Böda på lördagen, beror mest på om jag fått ihop Vectran eller inte :rolleyes:
Hoppas hoppas!!!:D
Vore kul att få tjöta lite !!
Är jobbar polarn som har 5dr voyagen, fattar inte att han orkar.
Har lite bilder i mob som jag ska lägga upp nu när den är sänkt och med nya fälgarna, är mkt coolare nu:bowdown:
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.