PDA

View Full Version : Banbil -09: Calibra T

AstraMarkus
22-06-09, 23:28
Då abstinensen efter banbil börjar bli akut (motorn till Corsan är såld till Mattias J) tänkte jag slå eld på Calibran jag har stående i garaget så jag har nåt att åka med. Iom med att vi fick barn i maj finns ingen tid (eller pengar) att göra det så seriöst. Jag bytte till mig Calibran i utbyte mot min 9-5:a, om det var ett plusbyte börjar jag tveka på...

http://www1.garaget.org/archive/9/8140/146551/146551-1358173.jpg

Visste att den hade KS-sjukan, men den är i lite sämre skick rent mekaniskt än jag räknat med. Efter att ha inhandlat en box och wastegateklocka via forumet så skulle jag provstarta igår, men den var stendöd. Började felsöka lite lätt, efter ett litet tips från Staffan om att den är bra att dektivera immobilisern :) startades den idag. Går som en klocka, måste dock fixa en ny kylarslang till toppen, föregående ägares val att köra utan glykol har gjort att stosen till toppen är nästan helt bortärgad. Får be tonie svarva en ny stos och fästa den med kemisk metall. Tvättade den också för första gången i min ägo, var på tiden kan man säga :)

Nu väntar en 60/40 chassiesats och 16" R-däck på montering, samt besiktning så jag slipper åka släp till gatebil. Bilder kommer imorrn, om jag gör några framsteg.

jockeb
23-06-09, 01:43
Var det inte den bilen du höll på och sälja i delar för nått halvår sedan:kopfkratz

Blir nog att följa detta:)

peps
23-06-09, 10:52
du vet att f lådan inte tål en sänknings sats va?
sänkerman behövs en cambersats bak fins på tigerspeed.no bla.
ha d

OPEL 3000
23-06-09, 14:53
va ä de för skitsnack?? kört min i 2 år me sänksats å funkar klockrent ;) dock me liten sänksats 1 året men nu åker ja typ 60/40 funkar hur bra som helst....
inte ens nött däcken snett .. men visst kan man köpa camberkitt om man vill få bättre vinkel på bakdäcken... man att säga att de int går är ju fel...:D

du vet att f lådan inte tål en sänknings sats va?
sänkerman behövs en cambersats bak fins på tigerspeed.no bla.
ha d

AstraMarkus
23-06-09, 15:02
Var det inte den bilen du höll på och sälja i delar för nått halvår sedan:kopfkratz

Blir nog att följa detta:)

Korrekt, men intresset var litet så den fick stå, nu är det dags att använda den lite också :)

va ä de för skitsnack?? kört min i 2 år me sänksats å funkar klockrent ;) dock me liten sänksats 1 året men nu åker ja typ 60/40 funkar hur bra som helst....
inte ens nött däcken snett .. men visst kan man köpa camberkitt om man vill få bättre vinkel på bakdäcken... man att säga att de int går är ju fel...:D

Visst kan lådan få stryk med dåliga hjulvinklar, men jag har nya bussningar ligger om det skulle behövas... Är en 60/40 sänkning, men iom att den redan är sänkt så är skadan redan skedd. Jag håller med 60/40n är lagom :)

Yockie
23-06-09, 20:36
En calibra är alltid godis för ögonen så ska bli skoj att följa :)

AstraMarkus
23-06-09, 23:51
Nu är lackaget ett minne blott, Tonie svarvade en ny stos som fästes med kemisk metall, blev klockrent faktiskt. Har provat lite ikväll, skall montera chassiesatsen imorrn, har varit lite mycket husrenovering idag. Är förhoppningsvis klar till Gatebil mantorp, får se om jag orkar. Tvättad är den iallafall :)

http://www1.garaget.org/archive/9/8140/146551/146551-1461506.jpg

jockeb
24-06-09, 00:05
ser redan betydligt trevligare ut:dance2:

Hur har den klarat sig från rost då???

1817
24-06-09, 08:50
Du har inga bilder på henne i profil, brukar inte tycka calibror är ngt särkilt men denna gillar jag skarpt.

AstraMarkus
24-06-09, 21:36
Jocke B: Rosten är inte farlig alls, helt rostfri då den är omlackad. Måste dock fixa taket då listen är igenspacklad, utan att ha svetsat plåt utan bara fyllt med spackel...

1817: Tack, tycker den är riktigt snygg, EFTER att den hemska vingen är bortplockad... Gillar stora vingar, om de passar på bilen vilket denna INTE gjorde. Fler bilder kommer, när jag provkört lite :)

Bruno
24-06-09, 21:47
shit, riktigt fin när den e tvättad faktiskt!! de e inte möjligtvis den där me lampor från en Lexus IS?

Cassius
24-06-09, 22:03
shit, riktigt fin när den e tvättad faktiskt!! de e inte möjligtvis den där me lampor från en Lexus IS?

Tycker de ser ut som vanliga kromade klarglas lyktor med angeleyes :)

Läcker calibra förövrigt! Lagomt stylad till skillnad från väldigt många andra ;)

Bruno
24-06-09, 22:13
Tycker de ser ut som vanliga kromade klarglas lyktor med angeleyes :)

Läcker calibra förövrigt! Lagomt stylad till skillnad från väldigt många andra ;)

jag syfta mer på baklyktorna ;) hehehe

AstraMarkus
24-06-09, 22:28
Bruno: Är vanliga lexus, skall troligen byta till orginal eller möjligen LED-varianter

Cassius: Tack, är själv rätt nöjd med stuket, nya 18" skulle dock sitta fint... Men jag har ju lovat mig själv att inte göra nåt med denna, jag brukar ju hålla sådana löften :whistling

Stafvan
24-06-09, 22:37
Väntar nu med spänning på att R-däcken monteras, fälgarna till dessa är ju sååå pimpiga...not!

Och låt neon-rören under bilen sitta kvar, de åker ju ändå bort efter en liten tur i leka-sanden...

Ska vi stressmeka på fredag som vanligt eller?

AstraMarkus
25-06-09, 00:22
Troligen inte, eftersom det inte finns några besiktningstider... men om jag skulle få en tid, blir det stressmek :)

linden
25-06-09, 11:40
Troligen inte, eftersom det inte finns några besiktningstider... men om jag skulle få en tid, blir det stressmek :)

bara å hålla löpande koll på SBP's hemsida, avbokas tider stup i kvarten, iaf i Gbg.. :-D

AstraMarkus
25-06-09, 12:46
-besiktas imorrn kl 14.50... Hur många poäng den får är en annan femma :)

Linden: Jag håller utkik, måste åka till Norrköping iom att katrineholm har så ont om tider.

Widde
25-06-09, 12:56
-besiktas imorrn kl 14.50... Hur många poäng den får är en annan femma :)

Linden: Jag håller utkik, måste åka till Norrköping iom att katrineholm har så ont om tider.

Dåså, blir kul på lördag! Ses på fredag.

Bruno
25-06-09, 20:20
Bruno: Är vanliga lexus, skall troligen byta till orginal eller möjligen LED-varianter

okej.. minns nämligen en me likadan färg som din som hade ditmonterade baklyktor från lexus is200 eller 300 (samma lyktor).. men det e rätt, väck me lexusskiten

AstraMarkus
25-06-09, 23:38
Blir inget åka på lördag, bilen går bra men trycker i så mycket olja i vattnet att jag inte vågar köra med denna topp. Provade lite starter på en grusväg, 4wd funkar, staffan kan intyga :) Gick faktiskt grymt mycket bättre än jag trodde den skulle göra. Mpste renovera toppen jag har ligger, sen är det körning som gäller.

Calle gsi
26-06-09, 10:31
Men toppen tar ju inte så lång tid att byta, är ju flera timmar kvar till besiktningstiden :WobbleSig

AstraMarkus
26-06-09, 10:51
Calle: Kommer du hit och gräver för grunden till utbyggnaden hinner jag byta toppen... :)

Calle gsi
26-06-09, 11:38
Calle: Kommer du hit och gräver för grunden till utbyggnaden hinner jag byta toppen... :)

Har ju redan lovat att jag ska göra det :p

Det handlar om prioriteringar :D

Stafvan
30-06-09, 20:29
Jag erbjöd faktiskt Markus att byta topp på stående fot natten till fredagen!
För 5000:- skulle han få en komplett topp inkl en hel jävla Vectra 2000 som han lurade på mig för 4 år sedan!

Men säg nej, det passade inte herrn...:confused:

Figgz
30-06-09, 21:00
Konstigt att han inte nappade ;)

Så jag gissar att denna skall piskas på Rudskogen? Skoj att det blev ett '09 projekt nu! Kämpa på :D

AstraMarkus
01-07-09, 11:57
Mmm, jag har ju haft bilen, vill inte ha tillbaka den. :p

Ny topp är beställd av mr opeldelar, Henrik Granath :)

AstraMarkus
02-07-09, 18:13
Pinnbiltar till topp och ny topppackning beställt från regal-autosport i England. Billigt, kostade nåanstas 1300 med frakt :)

RetroSpec
04-07-09, 16:47
Calibran ser ju ruskigt fin ut. Hoppas vi får se den "göra stan" snart:dance2:.
Jag erbjöd faktiskt Markus att byta topp på stående fot natten till fredagen!
För 5000:- skulle han få en komplett topp inkl en hel jävla Vectra 2000 som han lurade på mig för 4 år sedan!

Men säg nej, det passade inte herrn...:confused:

Stafvan, du har PM!

AstraMarkus
10-09-09, 20:16
Skitbil, kanske räcker som förklaring för att den inte är med på lördag...

Den längre består i följande: Har efter lite tid rivit av den trasiga toppen, tagit ur kammarna, lyft dit den nya och återmonterat allt i omvänd ordning. Provstartade med ett litet avgasläckage, efter att efterdragit lite slutade detta och motorn gick kalas. Efter nån minut hörde jag ett besynnerligt skrikande, som ökade i styrka. Låter från insugskamsidan, runt kamdrevet. Trodde drevet gick emot, men det verkar inte vara fallet. Skall rycka av kåpan och se om det är kammen som gått ner sig i de nya överfallen eller vad som är fel. Är lite trött på strul, vill ju plåga den på bana!

Widde
10-09-09, 20:57
Jag är inte förvånad, LET'er.... Tråkigt dock, tråkigt.

AstraMarkus
10-09-09, 22:00
Så bitter får man inte vara, ska bara stå vid sidan på lördag och bli sugen, sen SKA den igång... BMW:n är fortfarande till salu BTW... :)

Lizzardo
10-09-09, 22:07
BMW:n är fortfarande till salu BTW... :)

Nu blev jag nyfiken, vad för Bmw ? :rolleyes:

Widde
10-09-09, 22:16
Nu blev jag nyfiken, vad för Bmw ? :rolleyes:

En toklåg 325 E36...

Markus: får se till sommarn, köpt lite annat kul nu :rolleyes:

Stafvan
27-09-09, 09:46
Undrar jag om inte Markus börjar bli lite för feg att köra bana med oss!!!:confused:

Han hittar nämligen på en massa fel på sin Calibra hela tiden!:D

AstraMarkus
28-09-09, 09:18
Hittar och hittar, det är en skitbil... Som vanligt när det är LET inblandad så är det en massa strul...

Lizzardo
28-09-09, 09:20
Hittar och hittar, det är en skitbil... Som vanligt när det är LET inblandad så är det en massa strul...

Nu ska du inte vara negativ Markus, det är inget fel på den motorn.
Man måste bara vårda den ömt och ofta :)

Lars Persson
28-09-09, 19:06
Jag har försökt döda min LET hela denna och förra sommarn men den går fan bara bättre och bättre. Förstår inte problemen folk har med den motorn... Eller också är det EDS Phase 3,5 som hjälper ;)

Johan Sand
28-09-09, 19:26
Jag har försökt döda min LET hela denna och förra sommarn men den går fan bara bättre och bättre. Förstår inte problemen folk har med den motorn... Eller också är det EDS Phase 3,5 som hjälper ;)

Gör man allting rätt och byter ut slitna/gamla delar så funkar det nog bra. Min funkade bortsett från sådant ja byggt om, men barnsjukdommar får man räkna med när det byggs om. tt en 15år gammal motor som gått hårt krånglar lite är väl inte så konstigt. Är likadant oavsett vilken turbomotor vi pratar om.

AstraMarkus
29-09-09, 10:17
Om den vore trimmad hade jag förståelse, en krånglande orginalmotor blir jag vansinnig på. :banghead: Dock gick det åt rätt håll igår, den gick betydligt bättre iallfall efter lite felsökning. Nu blir det lugnt ikväll och nya avgaspackaning och nya stift imorrn för att se om jag får ordning på avgasläckage och misständningar. Efter det skall dämpare och fjädrar fram bytas, sen blir det besikning fredag och med lite tur körning på söndag.

/Markus

Tonie Pettersson
29-09-09, 10:37
Nu blir det lugnt ikväll........

Man kan inte ha en lugn kväll samma vecka som man ska köra, det har vi ju aldrig haft förr? :)

Stafvan
29-09-09, 21:52
Sådär, nu finns det laddtryck i bilen oxå!

Är ju själva f-n att man måste vara med o fixa överallt! :D

AstraMarkus
30-09-09, 08:49
Efter lite tändstiftsbyte och byte av trasig vaccumslang går den som den ska, tack Tonie och Staffan som provkörde när jag hade en skrikande femmånadersbäbis i knäet :).

Fjäder/dämparbyte ikväll samtidigt som nya avgaspackningen hängs dit. Skall spola ur kylsystemet för 54:e gången också, nu börjar det bli rent från oljegägg... Besiktning fredag, körning söndag om det inte blir spanska flaggan hos SBP!

OPEL 3000
30-09-09, 09:43
ja se där:D:D.... så många som klagar på c20let.... flesta grejer verkar ju va ba skitfel...

AstraMarkus
30-09-09, 09:52
Visst är det ofta så, men man tror ju att det är nåt allvarligare man missat när man bytt topp... :) Hursom, nu verkar den går som den ska iallafall! Nya porriga fälgarna ska på också (vita BBS RK) till träffen!

Daniel_
30-09-09, 22:22
Dom fälgarna låter bekant på något konstigt vis:eek::D

Nya porriga fälgarna ska på också (vita BBS RK) till träffen!

AstraMarkus
30-09-09, 22:32
Ja, de satt väl på Calles röda Calibra. Eftet lite mer uspolnign av kylsystemet står den nu stabilt i temp och går helt ok. Nya dämpare imoorn och nya avgasbussnignar överallt så ska det nog gå vägen. Tappade dock styrservo och fyrhjulsdrift, vilket funkade innan vi bytte topp. Aldrig får man vara helt nöjd...:angryfire

Stafvan
01-10-09, 23:00
Sådär, nya dämpare o fjädrar på!

Åk o besikta bilen nu, själv går jag o lägger mig....:j:

AstraMarkus
02-10-09, 08:23
It´s alive and kicking! Besiktning väntar kl 15.50, får se hur det går... Tack för hjälpen Stafvan! Gelleråsen, here we come!

Widde
02-10-09, 08:40
Konstigt att det alltid är i sista minuten när det skruvas :rolleyes: Lycka till med besiktningen och körningen i helgen.

ZyzteM
02-10-09, 09:23
lycka till på besiktningen så vi får se den på gelleråsen på söndag :)

AstraMarkus
02-10-09, 21:49
Nybes och godkänd. Trodde in te det var sant, enda var två bra att veta, oljesöl under samt trasig blinkerlampa fram (slutade fungera när jag svängde in på stationen...). Lite hög lambda först, men som besiktningsmannen sa, "den sjunker ju, det ser ju du med..." när den visade 1.06. Kanske inverkade att jag var sist ut innan stationen stängde för dagen, jag ska slltid besikta fredag em i fortsättningen :whistling

Fit for fight inför morgondagen, imorrn står rejäl motortvätt smat in- och utvändig rekond på programmet.

BTW, tur jag köpte nya styrledslager; det ena som byttes var spräckt i tre delar... :eek:

Widde
02-10-09, 23:27
Oj! En riktig medgång, njut :) Hoppas du inte får elproblem efter motortvätten bara... Ha det så kul.

AstraMarkus
04-10-09, 00:57
inga elproblem, bara kylslangar. Ser doc k ut att hålla, hoppas jag iallafall...

LUTCH
04-10-09, 17:23
Hoppas kan man ju alltid.
Du fick väl bara klippa slang 3 gånger idag?

AstraMarkus
05-10-09, 19:30
Banpremiär och -avslutning avklarad. Tre gånger fick jag mecka kylslang. Sen skar servopumpen på vägen hem, men det är inget att hänga läpp för. Ny slang har jag, servopump likaså.

Nu åker den ut på annons, här skall byggas Corsa i vinter!

AstraMarkus
24-01-11, 21:07
Försökt sälja den hel, nu skrotar jag skiten. Se annons i säljes delen. Tråden kan låsas eller flyttas till avslutade/avstannade projekt

AstraMarkus
30-01-11, 20:46
Såldes hel, kul att den slipper slakt!

Tompa
21-08-11, 01:37
Gammal tråd, men vill gärna veta vad fronten som sitter på bilen heter :)

//Tompa

AstraMarkus
21-08-11, 08:21
Är en DTM-front från Realcar, dock har den tillverkaren slutat tillverka den. Finns dock som kopia, tror att jag såg någon liknande på en polsk sida...