PDA

View Full Version : X18XE1 åtgärd vid felkod p0100/p0110

Nordqvist_bulan
09-06-09, 11:06
Här kommer en beskrivning för att avhjälpa ett styrdonsfel på X18XE1-motorn.

Tänkte att nån kan ta och flytta den till FAQ:n då det är ett ganska vanligt fel....

Åtgärd vid felkod p0100/p0110 X18XE1
Det finns ett vanligt förekommande fel på X18XE1-motorn. Luftmassamätaren och/eller kylvätsketempgivaren tappar jordningen i motorstyrdonet.

Detta medför att att motorlampan lyser och bilen kan uppföra sig konstigt.
Ett motorstyrdon är långt ifrån gratis, däremot kan man med enkla medel och kunskap fixa detta på ett smidigt sätt.

Matrial som behövs: En lödkolv, lödtenn, krympslang, ca 1m 0,75mm2 svart kabel.

Har gjort en enkel bild som förhoppningsvis skall förklara var kablarna sitter i styrdonets kontaktstycke och hur ni ska löda dit extrakablarna.

Man öppnar upp kabelkanalen som sitter precis bakom ventilkåpan.
Leta upp den gula kabeln som sitter mellan luftmassamätarens kontakt och motorstyrdonets kontaktstycke(pin48) och den bruna kabeln som sitter mellan kylvätsketempgivarens kontakt och motorstyrdonets kontaktstycke(pin7).

Man klipper helt enkelt av dessa två kablar ungefär mitt i kabelkanalen.
Sedan mäter man med en multimeter(använd ohm-funktionen) mellan pin 48 på motorstyrdonets kontaktstycke och änden på den gula kabeln
samt mellan den bruna kabeln och pin 7, bara för att kontrollera att det är rätt kabel man klippt av.
Sedan klipper man till två st kablar som har lagom längd så att de når bort till motorstyrdonet.
Skala alla kabeländarna (både ändarna från den gula och den bruna kabeln och de nya jorkablarna) Löd ihop de två gula ändarna med en av kablarna du klippt till.
Gör nu samma sak med de bruna ändarna och den andra kabeln du klippt till...
Har markerat med två cirklar på bilden nedan hur ni ska löda ihop kabeländarna till ett "Y".

Glöm inte att sätta krympslang över lödningarna!
De två extra jordkablarna fäster du nu i en av motorstyrdonets fästskruvar med hjälp av en ringkabelsko. (är 6mm skruvar till motorstyrdonet)
http://opelsportclub.net/FAQ/el/X18XE1/p0110.jpg

Det man nu har gjort är att sätta två stycken extra jordkablar, som ger luftmassamätaren samt kylvätsketempgivaren jord även om det blir avbrott i styrdonet.
Montera ihop och radera felkoderna!

Denna åtgärd har jag gjort på flera bilar, med gott resultat.

Jag tar inget ansvar för eventuella felkopplingar eller följder som kan uppstå med motorns elsystem.

Givetvis går det bra att ställa frågor och ge synpunkter som kan förbättra denna beskrivning, det är inte alltid så lätt att förklara vissa saker så här... Har någon synpunkter eller tips för förbättringar, är ni välkomna att skicka ett pm.

Ser nu när jag laddat upp bilden att texten borde varit större. Den är gjord i paint och inte så lätt att redigera, hoppas ni har överseende:P

Mvh Peter