View Full Version : commodore GS/E 77
Tankte forsoka byta till 4cyl insprutmotor och 5vxl pa min opel, nagon som vet om det ar nagra problem att stoppa i en 2,0I motor fran ascona,record,omega eller om det finns nagot annat forun som behandlar dessa fragor?
Tack pa forhand.
Cpt Tuttle
12-10-02, 15:20
Commodoren är ju baserad på Rekord D, en bil som funnits med tvåliters CIH-motor, jag tror till och med att det har funnits en insprutare. Men skall du verkligt förstöra en klassiker som GS/E:n?
Varför sätta en slö motor i en stor bil? Och dessutom i en Commodore GS/E? Det är ju en samlarbil.
Cpt Tuttle
12-10-02, 21:54
Om du nu skall bygga om, varför inte satsa på en 3,0 24V Dual Ram direkt?
Mums i Commodoren. :-)
Skall du nu prompt ha en fyra, så varför inte sälja Commodoren och köpa en Rekord i stället. Fast är du ute efter bränsleekonomi skulle du nog kanske byta till en mindre bil...
Tack for svaren. Visst gillar jag 6cyl men den tar sa himla mycket bensin. kanske bransleforbrukningen sjunker nagot om jag byter till en 5vaxlad lada och behaller 6an, men vet ej om en 5vaxlad lada fran rekord,manta.ascona passar pa 6an och vet ej heller om den haller, men om nagon har erfarenhet sa hor gjarna av er. tacksam for svar!
Getrag 265 lådan från senator/monza kanske, om den passar...
edit: 24v motorn drar ju mindre bensin och är snabbare dessutom, bra mycket bättre än att sätta i en 4:a iaf.
Hej Micke!
Denna fråga borde kanske vara ställd under teknikforumet.
Min GS/E -73 drar ca 1.1 lit./mil i bl. körning. Har kört landsvägskörning med 110-sträckor på 0.81 lit./mil (det går säkert att köra billigare med en bil där bromsarna inte ligger på). Detta är omöjligt med den trestegade TH 180 som du har, men med AW03-71L automatlåda som sitter på Senator -85 (kanske tidigare oxå) med 0.70:1 på 4:e steget plus lock-up som låser turbinen, så varvar den 2000 r/min i 100 km/h och 3000 r/min i 150 km/h (riktiga km - ej mätaren) Total utväxling blir 2.415:1. Och den går mycket tystare dessutom!
Denna automat är ca 110 mmm längre än TH 180 så växellådsfästena under bilen måste förlängas och mellanaxeln passar men kortas framtill. Kan behöva modifiera avgassystemet efter gnistsläckaren. Växelväljarlänkaget byggs om så att original spak och väljarkuliss kan sitta kvar. En strömbrytare för överväxeln tillkommer. Hastighetsmätarvajern räcker precis (ta bara bort pulsgivaren)och oljestickan/röret sitter på andra sidan. Går att böja om över turbinhuset om det behövs. Flexplatta/turbin/turbinhus passar direkt bakpå motorn. Och oljerören på bilen är 8 mm medan lådan har 10 mm så det blir en liten rörmokeriadapter där.
Med Getrag 265 så tror jag att du slipper korta automatmellanaxeln och förlänga motorfästena. Men du får byta mittkonsol, golvplåt för växelspak, pedalställ, montera svänghjul och koppling bakpå motorn samt ev. montera ett nållager baktill på vevaxeln. Minns inte exakta utväxlingen på 5:an men ca 0.84 - 0.81:1. Och det bästa: Den tål 500 Nm. Finns på Monza och Senator och passar lika bra bakpå sexan som AW03-71L.
5-växlat från 4-cylindriga bilar är för klent. Har inte de mindre ingående axel och ett mindre kopplingshus? Någon annan som vet om utgående axel håller samma grova dimension som sexans mellanaxel. Dieselns koppling är samma dock.
Behåll den raka sexan. Vibrationsfriaste opelmotorn...
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.