PDA

View Full Version : Ascona A -75 "Gula Faran" ***SÅLD***

Sidor : [1] 2

GSI 16V
27-09-08, 11:09
Dom flesta som bryr sig har redan räknat ut att Struve köpt sig en Ascona A och det var en massa filosofiska utläggningar om mina avslutade eller kanske mer icke avslutade projekt så kan lika gärna bekräfta att jag köpt ett nytt objekt.
Som jag skrev i min säljesannons på Kadetten har jag hittat det jag letat efter en längre stund.

Det blev inte min gamla Ascona A som jag hade 2005, som en del trodde, utan RsJerrys Ascona A :D
Planer finns och det mesta för att få ihop det finns redan, även bilder finns.
Och som vanligt finns det olyckskorpar rundt mig som pikar mig "när kommer säljesannonsen då?" fast det får jag leva med då jag är duktig på att inte avsluta projekten, dock har en del faktiskt blivit färdiga också :D

Påväg hem från Hedekas:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20080922-160212.jpg

Lite ljusare bild:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20080923-095855.jpg

Kontoret:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20080923-095925.jpg

Här ska det in nått annat:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20080923-142733.jpg

Update, fick tag på en tidigare ägare och en bild från honom, såhär har den sett ut för ca 4 år sedan:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20051105-155800.jpg

Lizzardo
Härligt Struve :D

Ett stort grattis till en jäkligt läcker Ascona :)

GSI 16V
Tack Daniel

En kul grej, dispenser: T71E T31A T31B T31C :eclipsee_

Cpt Tuttle
Såg ju vettig ut. :cool:

rolex
28-09-08, 12:09
vad betyder dispenserna för oss som inte kan sånt där? ;) ball bil iaf!
grattis! o lycka till

Bracketracer
28-09-08, 04:09
En kul grej, dispenser: T71E T31A T31B T31C :eclipsee_

Bara dom är nästan värt lika mycket som resten :D Gult och svart är en perfekt färgkombination på en äldre sportig Opel.

Stort Grattis! Och återigen, Välkommen tillbaka till dom överstyva... oops, skulle varit överstyrda :p !

Peppe
28-09-08, 06:09
nja visste väl att de fanns något där bak lagårdsdörren som lurade. :D :D

ser störtskön ut,

(fan vill ut å våldta skogsvägarna nu)

Johan Sand
28-09-08, 08:09
Grattis med ny lekbil:)

OpelPatte
28-09-08, 10:09
nuså.... nu börjar det ordna upp sig =)

en liten mininova är inte fel ;)

Mr Sound
28-09-08, 11:09
Här ska det in nått annat:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/2008-09-23_14-28-04_1.jpg

Kul att du fått hem den.
Vad som ska sitta där vet man allt, Det var ju lite mitt fel att just den spisen kom i din ägo.
Kommer bli kalasbra Struve.
själv haft Ascona A sålde den 91 fast den var lite mer åt glidarstuket sänkt med breddade kromfälgar

GSI 16V
28-09-08, 11:09
vad betyder dispenserna för oss som inte kan sånt där? ;) ball bil iaf!
grattis! o lycka till
T71E = Bur
T31A = Motor utbytt
T31B = Motor ändrad
T31C = Effekt enligt uppgift
Enda kravet som finns är att det ska vara "Opel 2,0 med insprutare" och det finns ju några som har det :mhihi:

Tack allihopa, jo jag är tillbaka i träsket som jag aldrig skulle klivit ur, men iallafall så har jag hittat vad jag letat efter även om det är lite jobb på den.
Men säg vilken busbil det inte är jobb på ;)

Jag har ett mål, att den ska vara körbar innan våren, Vi får se om jag lyckas med det :rolleyes3

Kul att du fått hem den.
Vad som ska sitta där vet man allt, Det var ju lite mitt fel att just den spisen kom i din ägo.
själv haft Ascona A sålde den 91 fast den var lite mer åt glidarstuket sänkt med breddade kromfälgar
Jo det var väl lite ditt fel att det blev just den motorn, hade funkat bra med den motorn som jag hade innan.
Återstå o se om det blir den motorn som står i garaget också, kanske blir nånn med stressfläkt på också så bilen kan leva upp till dekalerna "Stressfläkt Racing" :WobbleSig

Rsjerry
28-09-08, 02:09
Ja det ska bli kul att se vad det blir av det här:) Du har precis dom planerna jag hade för bilen! Det tänkte jag aldrig på att xe är opel 2,0 med insprutning:eek: Då är det ju bara att hiva ner den och se glad ut:) Jag bokar en åktur i högerstolen nästa år på kullen:Nerds:

Andreas Löfgren
Ska blir roligt att följa detta projekt.

men om effecten står 100hk så blir det väll värre?
Jag har med:
T31B = Motor ändrad
T31C = Effekt enligt uppgift
Men det står typ 77kw.

Rally for fun
Stort grattis.!!

Känner alltid en viss sorg i hjärtat när jag ser folk som slitit hårt o haft drömmar ger upp o säljer sina projekt...i detta fall RS-jerry......men viktigast av allt är att de tas om hand o utvecklingen på dem fortsätter.

Utgångs objektet att börja med ser ju först klassigt ut.....bra jobbat Rs-jerry nu du struve......dags att göra den till nåt alldeles extra.....det ser vi fram emot.

Skulle du sakna nåt nån dag så slå en signal.....ligger lite på hyllorna till a-ascona.

Jobba på nu.....förvåna alla pessimister..

GSI 16V
@Anders>> Du har 77Kw, men den uppgiften kan ändras när Du bytt motor till aktuell kwtal och det ska inte krävas en regbes för det. SBP har uppgifter på vad karossen tål.
Dessutom riktigt bra med motor ändrad, räcker att byta ut eller bygga om delar på motorn från orginalutförandet.

@Kristoffer>> Finns risk att jag hör av mig :D

@RSjerry>> Vi ordnar det OM det sitter nånn stol där då ;)

GSI 16V
28-09-08, 03:09
Motorfästen, Tack Ascona Henrik :D:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20080928-125437.jpg

linden
28-09-08, 10:09
Ser riktigt ball ut! Skall bli kul å se dig sladda runt i rondellerna som finns mellan "stan" å "öarna" :-)

The
30-09-08, 11:09
Kommer å bli mycket coolare med riktiga blingbling handtag :D

erikjakan
02-10-08, 05:10
Ball bil!

Hojta till när du ska sälja ;)

Ronin
03-10-08, 11:10
Kul att du fått hem den.
Har inte riktigt vart med,men vad har du tänkt trycka i för godis i den?

GSI 16V
Ball bil!

Hojta till när du ska sälja ;)
Nu tycker jag att Vi ska vara snälla :D
Planen är faktiskt att överbevisa alla att Struve KAN klara av att fullfölja nått och behålla det ;)

Har inte riktigt vart med,men vad har du tänkt trycka i för godis i den?
Tanken ligger på den C20XE som hänger i garaget, men det kan bli värre motor, beror på lite omständigheter som jag inte styr över :)

Ronin
Planen är faktiskt att överbevisa alla att Struve KAN klara av att fullfölja nått och behålla det ;)

Tanken ligger på den C20XE som hänger i garaget, men det kan bli värre motor, beror på lite omständigheter som jag inte styr över :)

Just det ja,du har ju gift dig ja;)

GSI 16V
Just det ja,du har ju gift dig ja;)
Det var inte den omständigheten jag tänkte på ;) Omständigeten är det allt någon annan som bestämmer över inom Sveriges gränser :rolleyes:

Ronin
Jag tror jag förstår.

OT:Jag ska se om jag kan få kontakt med en jag kände i Norge,dom tävlar en hel del med opel där borta(bilkross)+att det finns en del modeller som inte finns i Sverige.
Hoppas att kanske få tag på lite godbitar genom dom,tjänster och gentjänster alltid populärt.

Mr Sound
04-10-08, 11:10
:)

Nu när Struve fått tag på en Ascona A igen så säljer han den inte:dance2:, denna gång så blir han klar annars så hjälper vi honom med detta (Göteborgsmaffian kan mer än att äta hamburgare).
Till våren får vi se Struve ratta bakhjulsdrivet på banan igen :racesmile

Johan Sand
04-10-08, 12:10
Göteborgsmaffian, är inte det putsgänget:rolleyes:

GSI 16V
04-10-08, 12:10
Göteborgsmaffian, är inte det putsgänget:rolleyes:
Puts, fika, mekagänget, Vi kan mycket bara Vi vill :D

vitascona
05-10-08, 04:10
Puts, fika, mekagänget, Vi kan mycket bara Vi vill :D

Men "prata" är ni bäst på:D :D :D

GSI 16V
05-10-08, 04:10
Och med det menar Du?? :confused:

Figgz
05-10-08, 05:10

Ajjemen :D
Mycket snack, men lite verkstad :D Fast så har vi ju trevligast med iom att vi är så sociala!

Kul att du köpte denna Struve! Behöver du hjälp så hojta så slänger maffian ihop nåt ;)

vitascona
06-10-08, 07:10
Ajjemen :D
Mycket snack, men lite verkstad :D Fast så har vi ju trevligast med iom att vi är så sociala!

Kul att du köpte denna Struve! Behöver du hjälp så hojta så slänger maffian ihop nåt ;)

Visst är ni det.. :) :p:)

Ska bli roligt at få köra om en A-ascona nästa år..el kanske tvärtom

GSI 16V
06-10-08, 09:10
Visst är ni det.. :) :p:)

Ska bli roligt at få köra om en A-ascona nästa år..el kanske tvärtom
Javisst tycker jag att det ska bli trevligt att köra A-Asc... öööh, menar Ascona A :D :D :D

Vi får dock se om jag lämnar ut den till galningen i vita h-vetet.... :Fools_Hou

GSI 16V
06-10-08, 08:10
Har idag bara bytt hjul på Asconan då ett behagade att inte hålla luften :mad:
Kollade då bakakseln och kom överens med mig själv att denna ska bytas. Så nu hoppas jag nånn har en diffad B-bakaksel, har annons i köpes.

Utanför projektet så fick jag upp lite mer hyllor i garaget så grejerna tar mindre plats, det är minst sagt trångt i garaget :-o

GSI 16V
08-10-08, 08:10
Grejat i 1½ timme idag :eek:
Har fått dit ny låskista och dörrhandtag på förardörrn så nu kan man stänga den dörrn ordentligt.
Monterade i handskfacket, mest för utseendet.
Skruvat av oljetråget på XE:n, satt nog en fabriksmonterad dubbel kork där.

Tjötade lite skit med grannen också :whistling
Blir växellådsbyte till en R25 istället för ombyggd Getrag 240.

EDIT!! Jag får föresten tacka The för dom riktigt fina handtagen och fungerande låskistorna, handskfacket och ett instrumenthus har han skickat med också.

The
08-10-08, 09:10
Ganska kompletta dörrhandtag och låsmekanismer va? Tror jag slarvade bort en bricka, annars fick du nog med allt :D

GSI 16V
Ganska kompletta dörrhandtag och låsmekanismer va? Tror jag slarvade bort en bricka, annars fick du nog med allt :D
Menar Du att det saknas en bricka?? Jahapp det blir bakläxa på det :491:

Ronin
Tjötade lite skit med grannen också :whistling
Blir växellådsbyte till en R25 istället för ombyggd Getrag 240.

Så du ska sätta kapen i den lille gule då,eller får R25 lådan plats ändå?:xmas:

GSI 16V
Getrag 240 är ju inte liten den heller, det känns som att R25:n är kortare men där kan man ha fel.
Ska se om jag orkar ta ur den imorron eller på fredag.

I helgen blir det inget mek, åker till morsan på 60-årskallas :lam:

The
Mjo, jag får nog ge rabatt på speglarna pga den där brickan :whistling

R25 borde väl passa rätt bra i en ascona a. De har ju relativt rymlig tunnel framtill som smalnar av rätt mycket bakåt. Getrag 240 verkar vara mer lång och bred :)

Ascona A Henrik
08-10-08, 10:10
R25an är högre än Getrag 240, kopplingskåpan är också grövre än getragens. Va tvungen att höja växellådstunneln på min ascona för att få plats med R25an. Angående kopplingskåpan så får den kanske plats i din ascona , i min va det trångt men då va ju motorn tillbakaflyttad en bit också.

Grötis
08-10-08, 11:10
Tack för BK-burgaren, lagom schysst och god betalning för lådan m.m. :D

carmstedt
10-10-08, 07:10
hur ser getrag 240'n till ohc 1,8 ut? det finns en misstänkt sådan på blocket för en 500ing om den skulle passa bättre... (visserligen norrut)
http://www.blocket.se/vi/18462708.htm?ca=14_s

den ser mindre ut på bilden än min r25 iallafall (som är en j-a klump jämfört med 240'n!)

The
10-10-08, 08:10
getragen till ohc är ju samma låda men med lite annan kåpa

Christian
10-10-08, 11:10
japp, presis som CIH 240'n.
den på blocket är nog en omega motor da hveken gir (r25) eller motor (c20ne) fantes i rekord.

GSI 16V
10-10-08, 01:10
Han visste inte men han skulle ringa igen i eftermiddag med besked.
Tycker det ser mest ut som R25
Motorn var C20NE iallafall
Hardyskiva, satt det en sådan på Rekordgetragen med OHC ??

The
10-10-08, 02:10
sitter väl hardyskiva på alla rekord e?

GSI 16V
10-10-08, 02:10
sitter väl hardyskiva på alla rekord e?
Japp, jag tänkte fel :-o

carmstedt
10-10-08, 04:10
sprängkåpan ser ju ut som till R25, så det kan väl vara vad som helst för låda då...
motorn har jag ingen aning om, tycker alla 8v ohc är 'samma skit' :D

hoppas det är den ovanliga 240'n, kul med udda prylar.

GSI 16V
10-10-08, 05:10
hur ser getrag 240'n till ohc 1,8 ut? det finns en misstänkt sådan på blocket för en 500ing om den skulle passa bättre... (visserligen norrut)
http://www.blocket.se/vi/18462708.htm?ca=14_s

den ser mindre ut på bilden än min r25 iallafall (som är en j-a klump jämfört med 240'n!)
:( Det var en R25 vilket jag faktiskt misstänkte men man kan ju hoppas :whistling

Nä, jag ska nog se hur jag gör, lite jobb med att anpassa en fläns från R25 på en Getrag240 men det lutar åt det hållet, men det går nog :D.

carmstedt
11-10-08, 06:10
synd. jo, alltid roligare att bygga om Allt :D

Ronin
11-10-08, 09:10
Har tagit ur H-mätaren och V-mätaren men förstod nog inte vilket kontaktstycke du menade.
Behövde du Varvräknaren?

GSI 16V
11-10-08, 10:10
Har inte varvis på mitt nya hus.
Sitter ett rundt kontaktstycke på baksidan av kombinationsinstrumentet, den vill jag ha med 10-15cm kabel.

Ronin
Faaaaan var ju det jag stod och höll i:whistlingja ja ska ju ut och riva motorn i morgon så då plockar jag med det också.

GSI 16V
Ring mig imorron efter 1100, då ska jag åka hem från Norge, kanske tar turen via FLA :D

Ronin
Jajjamensan plingar strax efter 11:00

erikjakan
16-10-08, 06:10
Nå, dags att sälja snart? ;)

/Erik

GSI 16V
18-10-08, 12:10
Nå, dags att sälja snart? ;)

/Erik
Nu är Du taskig :p Men jag förstår piken :491:

Var o lämnade oljetråget på ombyggnation idag, hade Vi haft växelströmsTIG på jobbet hade jag smällt ihop ett själv.
Men vafasen, man måste hålla andra sysslesatta också.

Har inte bestämmt mig för hur jag ska göra med v-lådan, Getrag240omsvetsad eller R25 :confused:

mika_vmax
r-25/28 låda då

MantaBurner
jag hade kört på R25:an så slipper du svetsa om den nya lådan NÄR den gamla rasar :p

det är det konceptet jag kör på i min med, fast där bygger jag ju en ny sprängkåpa som bara är att skifta..

JeyKay
18-10-08, 01:10
Blir nog en trevlig bil av dehär;) tråden kommer att följas!

mvh Jani

vitascona
18-10-08, 03:10
Nu är Du taskig :p Men jag förstår piken :491:

Var o lämnade oljetråget på ombyggnation idag, hade Vi haft växelströmsTIG på jobbet hade jag smällt ihop ett själv.
Men vafasen, man måste hålla andra sysslesatta också.

Har inte bestämmt mig för hur jag ska göra med v-lådan, Getrag240omsvetsad eller R25 :confused:

Vad är det för fel på en m45 sellholm låda?:)

GSI 16V
18-10-08, 05:10
Sellholmslåda hade inte varit fel men jag har inte den budgeten eller sponsorer :image018:

Välja låda är lite som att välja mellan pest eller kolera, måste svetsa o greja oavsett vilken låda, antingen sprängkåpan eller kardanen :confused:
Kardanen är kanske enklast och Spalding ligger i närheten av jobbet :D

The
18-10-08, 06:10
kardan är ju helt klart enklare att pyssla med än att få en kåpa att bli rätt, iallafall om man ska hålla sig inom toleranser.

GSI 16V
18-10-08, 06:10
Får väl rycka ner Getragen o kolla om det finns plats för en R25 då :D

SULTAN
18-10-08, 08:10
Jag får gratulera till en grym ascona.Hoppas jag får se den på kullen nästa år.Kanske kan få mej en åktur så du kan visa mej hur man kör rwd.Lycka till med bygget.

GSI 16V
18-10-08, 08:10
Jag får gratulera till en grym ascona.Hoppas jag får se den på kullen nästa år.Kanske kan få mej en åktur så du kan visa mej hur man kör rwd.Lycka till med bygget.
Blir nog problem med passagerare, kommer troligtvis enbart köra med förarstol.
Sedan finns det dom som kan köra mycket bättre än mig ;)

Hoppas nu att ramlar på plats, Du har en riktig grymm bil själv, min är åt budgetbyggeshållet där funktion går före skönhet. :)

Figgz
18-10-08, 09:10

Vågar du så kan jag köra din bil på banan Jocke med dig jämte :)
Jag fick förtroendet sist med Speedster Turbo så en gammal Ascona ska väl funka med :p :D

SULTAN
18-10-08, 11:10
Vågar du så kan jag köra din bil på banan Jocke med dig jämte :)
Jag fick förtroendet sist med Speedster Turbo så en gammal Ascona ska väl funka med :p :D

Vågar du köra en sån snabb bil som en gammal ascona:p:D Kanske bäst jag tar vectran nästa gång jag ska till kullen för den är nog lagom snabb för dig:p:D.Jag vågar låta dig köra men frågan är om du vågar köra en snabb ascona med dålig väghållning:p:D.

The
18-10-08, 11:10
Blir nog problem med passagerare, kommer troligtvis enbart köra med förarstol.

Nänä.. vad är det för vits att ha en busig bil om man inte kan ta med sig en polare att skrämma slag på:confused::rolleyes::D

Jonas Jonsson
19-10-08, 04:10
Here we go again....

Struve du borde lära dig att inte byta bil. Ibland tror jag du byter bil oftare än jag tvättar bruksbilen :D . Vore kul att se dig köra lite nu också, iofs är det trevligt när du sköter insläppet så en annan får köra :) också.

C20xe men lite trim låter som en bra idé tycker jag. Du som har tillgång till fin maskinpark borde ju kunna få till ett och annat billigt trim

GSI 16V
21-10-08, 10:10
Jonas>> :lam: Iår har jag dragit i tömmarna för att jag inte har haft nått att köra med ;)

Idag kom ett US Priority Mail innehållandes ett paket ARPbult till mina vevstakar, kostnad: 603:- med frakt :)
Det som saknas nu är tråget, sedan ska det monteras motor o låda.

h00matis
21-10-08, 11:10
Jonas>> :lam: Iår har jag dragit i tömmarna för att jag inte har haft nått att köra med ;)

Idag kom ett US Priority Mail innehållandes ett paket ARPbult till mina vevstakar, kostnad: 603:- med frakt :)
Det som saknas nu är tråget, sedan ska det monteras motor o låda.

Får man fråga vart du köpte bultarna?

/Mats

GSI 16V
22-10-08, 12:10
Får man fråga vart du köpte bultarna?

/Mats
Klart Du får: http://myworld.ebay.com/ebaymotors/fcrcspeedshop/

cab16v
22-10-08, 01:10
om du vill kan du få låna min r25 för att måtta med,

GSI 16V
22-10-08, 02:10
om du vill kan du få låna min r25 för att måtta med,
Tackar för det, men jag behöver inte det.
Jag var i Falun o hämtade en Rekord och då hade jag träff med Grötis så jag fick med mig en R25 med tillhörande kardan som jag ska använda kortad främre del, stödlager och gliddelen från.

Dock är jag fortfarande intresserad av ett TIGslangpaket :D

Idag har jag fått ihop instrumenthuset då lillgrabben sov mellan dagis och hämtning av äldsta grabben.
Får se om lillgrabben är intresserad av att sitta i vagnen medans pappa grejar igen :mhihi:

cab16v
24-10-08, 12:10
ok, har i dagsläget nästan en butik med svetstillbehör:-o blir bara mer o mer borde byta nick till hamster:whistling

GSI 16V
24-10-08, 10:10
Händer väl inte mycket men ny bränsleledning i plast är införskaffat, 8mm invändig bör räcka ett tag.
Den där vackra backlampan är bortplockad, troligtvis blir det en huvudströmbrytare där.

Skadade mig lite, drog pannan i ena plåtfästet på kylet rätt rejält så det bröjade visst blöda, gjorde lite ondt men fortsatte skruva, såg en o annan bloddroppe här o där, riktiga byggen kräver blodvite har jag hört :331:
Kylet är numer flyttat på hyllan så jag inte kan skada mig på det igen iallafall :lam:

Ronin
Händer väl inte mycket men ny bränsleledning i plast är införskaffat, 8mm invändig bör räcka ett tag.
Den där vackra backlampan är bortplockad, troligtvis blir det en huvudströmbrytare där.

Skadade mig lite, drog pannan i ena plåtfästet på kylet rätt rejält så det bröjade visst blöda, gjorde lite ondt men fortsatte skruva, såg en o annan bloddroppe här o där, riktiga byggen kräver blodvite har jag hört :331:
Kylet är numer flyttat på hyllan så jag inte kan skada mig på det igen iallafall :lam:
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:CeOMRtthoET_gM:http://bp1.blogger.com/_sE8SGYAxgrY/SCLirVngwJI/AAAAAAAAAOg/cvKUoljGDqI/s320/pl%C3%A5ster.JPG (http://bp1.blogger.com/_sE8SGYAxgrY/SCLirVngwJI/AAAAAAAAAOg/cvKUoljGDqI/s320/plåster.JPG)

GSI 16V
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:CeOMRtthoET_gM:http://bp1.blogger.com/_sE8SGYAxgrY/SCLirVngwJI/AAAAAAAAAOg/cvKUoljGDqI/s320/pl%C3%A5ster.JPG (http://bp1.blogger.com/_sE8SGYAxgrY/SCLirVngwJI/AAAAAAAAAOg/cvKUoljGDqI/s320/plåster.JPG)
Plåster?? Vad är det?? Vet inte när jag senaste använde det :whistling

BTW: Köpte mig en rep.handbok till Ascona A på Tradera då min gamla förkommit

Ronin
Har man barn så brukar det väl bli både Bamse och Pippi plåster då och då.......eller?:D

Bracketracer

En "riktig" karl använder silvertejp... fastnar det inte så tar man fram häftpistolen??? :p

GSI 16V
Har man barn så brukar det väl bli både Bamse och Pippi plåster då och då.......eller?:D
Du glömde bort Batmanplåstren, dom kör Victor fast det är vääääldigt sällan.

En "riktig" karl använder silvertejp... fastnar det inte så tar man fram häftpistolen??? :p
Eltejp med ett papper mellan funkar skitbra annars..... :331:

The
25-10-08, 12:10
eltejp och papper är ljusår bättre än silvertejp :)

Har ett snyggt ärr på vänsterhandens pekfinger från när jag höll på att måtta in växellådan i kadetten. Kände att jag rev mig men funderade inte så mycket på det förän det började började rinna blod ur handsken. Var lite kallt ute just då.
Vid närmare inspektion och rengöring med t-sprit visade det sig att det var ända in till benet. så då åkte eltape och papper fram.. Man kan ju inte sluta när man är in tha Zooone! :D

carmstedt
25-10-08, 03:10
offtopic, men skulle en kadett C inspr tank gå att få dit i en Ascona A smidigare än att krångla
med Mantans B'ns stora kluns? (en arbetskamrat har äntligen inhandlat en bil av rätt märke)

tänkte fråga er som ev. tidigare bråkat med problemet...
har för mycket prylar och tänkte donera lite *diverse men har aldrig skruvat A-modell

*allt det där man aldrig kan sälja men inte har hjärta att kasta. typ rattar, kammar, vevar,
bromsar och fan vet jag...

Rsjerry
25-10-08, 12:10
Den backlampan som var så fin:mhihi:

GSI 16V
25-10-08, 01:10
Massa av inläggen i denna tråd är ironi, man tager vad man haver, har man inte eltejp så tar man andra saker :whistling

Den backlampan som var så fin:mhihi:
Hehehe, snygg?? Nja, funktionell i det sammangang jag ska ha bilen till?? Njaej :491:

GSI 16V
27-10-08, 03:10
Bytt till ARP i vevstaksöverfallen, skulle visst dras med 32ft lbs vilket gav 43,86Nm.
Måttat in Manta B-tanken, kollat lite på vart jag ska sätta min batterilåda, tidigare satt batteriet ovanför bakaxeln men det kommer ju inte att funka med denna tanken.
Har klipp till plåtbitarna för rostlagningen i rambenen mot torpedväggen.

GSI 16V
07-11-08, 02:11
Rullar på lite sakta, tur att det finns vänliga själar i klubben, Ascona A Henriks verk:

http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20081107-124457.jpg

Detta sitter nu monterat på motorn, var riktigt tajt och fint mot oljepickupen.
Verkar inte finnas svetsar i Gbgområdet som man kan låna nånn timme så jag köpte mig en egen, tyvärr är det annat som blir drabbat av det då en svets inte ingick i budgeten.
Tyvärr blev det skvätt och frässvets med flusstråd :whistling

Ska byta dörrstöttor helt och hållet, ska bocka till dom så dom går tajt med dörrarna så blir det bättre med plats, tur man bockar sånnt på jobbet :mhihi:

JeyKay
07-11-08, 11:11
Tråget vart ju riktigt nice :xmas:

cab16v
07-11-08, 11:11
kompisen hade en svets han bor på hönö eller öckerö, alla öarna ser ju lika dana ut:D
eftersom jag tyckte det blev för jobbigt för dej att låna någon av mina 400voltare med 100kilo+ i vikt
och ditt upplägg var enfas, så visst finns det svetsar men tunga. o bökiga o flytta

har du bara plats är en svets guld i vissa lägen.. mera bilder vill se motorn...:dance2:

Rsjerry
08-11-08, 06:11
Riktigt fint tråg:dance2:

GSI 16V
08-11-08, 06:11
Tackar på Henriks vägnar :D

Jobbade extra idag, lite emot min inställning men vafasen jag behöver nya rör till buren så det var största orsaken till övertid (och lite extrapengar lagom till jul).
Bockade till två rör som ska sitta i dörrarna och kapade till 2 långa rör till som ska sitta längst ner mot golvet plus 2 korta rör mellan bakre stöttorna och huvudbåge.

Grejade upp min garagebänk, dumpade den craschade skärmen på garagedatan, testkörde den nya skvättofrässvetsen (http://www.rusta.se/migsvets_120amp_p31951116.html) och den skvätte betydligt mindre än jag trodde och bra igenombränning, kapade ett par genomskärningar för att kolla efter porer, döm av min förvåning, inga synliga porer.

EDIT!! Har man sett en C20XE så har man sett denna med ;)

Peppe
13-11-08, 04:11
haha måste bara säga detta. :D:D:D

Hade en A-traktor en gång som blev kallad gula faran av min farmor.

Hon var varken brapå bilar eller tyska men kallade den ändå yellow fürer.

blev således omdöpt till Blå faran då jag lakerade om den.

En aning OT.
Sorry Struve

GSI 16V
05-01-09, 11:01
Händer inte mycket, varit småsjuk ett längre tag (förkylning) men har iallafall fått upp arslet på Asconan för axelbyte, skulle dock gjort mer idag men kamremsbytet tog längre tid än väntat på grannens 850 från -95 :(
Detta på denna vinterns kallaste dag på Öckerö.

Meklusten finns iallafall nu :)

Onka
08-01-09, 04:01
Det lite konstiga är att jag kallades just "Gula Faran" när jag var ung coh på min första arbetsplats, beroende på att jag inte var rädd för att gasa. Då hade jag en Opel Ascona 19SR med en som det på den tiden hette STD A motor som gav ca 140-150 hk den var grym för sin tid 1976-1977:):racesmile

GSI 16V
09-01-09, 10:01
Har rivit ner orginalbakaxeln idag utan missöden.
Fick flyttat över axeln i struten till min nya stålstrut som super_legenden sponsrade med så nu ska inte struten som sitter orginal gå sönder iallafall.
Vägde inte strutarna men förstår inte varför dom bytte till aluminium för inte kan det ha med vikten att göra.

Iallafall så rullar det på nu, förhoppningsvis så får jag gjort lite imorgoneftermiddag också.

Daniel_
10-01-09, 02:01
Jag hoppas man är välkommen i högerstolen under ett breisladdpass på Rudskogen till sommaren:D

GSI 16V
21-01-09, 10:01
Vi får se om jag har nånn stol alls på passagerarsidan ;)

Har fixat iordning en Manta GSi axel som parades ihop med en stålstrut, åkte dock på en nit när jag skulle byta bromscylindrar, köpte nya på Tradera för en spottstyver, dock visade det sig att det var dom små 15mm cylindrarna inte dom på 19mm som jag skulle ha :image018:
Bakakseln fick nya fina bromsrör i koppar, upptäckte att när jag tog ner orginalaxeln så var längsgående redan bytt :D

Fick tag på beggade dämpare med dokumentation på antal mil så jag får lika bak :D
Axeln åker upp imorronkväll om det vill sig väl.
Bilen ska vändas igen så jag kan plocka ner styrväxeln och byta innehållet.

Dårligt med bilder, dock vet dom flesta hur en axel ser ut och nya bromsrör :mhihi:

Figgz
22-01-09, 07:01
Gott med framsteg Struve :)
Jag vill ju se gula faran på tvären i rondellerna snart!

Rsjerry
22-01-09, 08:01
Gott att det går framåt:cool:

GSI 16V
22-01-09, 09:01
Tackar, Manta-axeln sitter numera på plats ihop med likadana stötdämpare.

Föresten Jerry, vet Du nåt om dämpana som satt där??
Satt en KYB Gasomatic och en Bilstein gasdämpare på varsin sida :p

lill-rosen
22-01-09, 10:01
:518:bilder bilder bilder! :518:

GSI 16V
:518:bilder bilder bilder! :518:
Bilder på hur man byter en bakaxel?? Kommer bilder när det är lite roligare jobb på G :D

Ascona A Henrik
Chassit kanske är preppat med usa-spec för ovalbanetävlingar? :D

GSI 16V
Chassit kanske är preppat med usa-spec för ovalbanetävlingar? :D
:lam: Haha Du kommer med dom allra goaste förklaringarna till allt :dance2:

Peppe
23-01-09, 12:01

är de inte typ samma dämpare fast med annat namn.?? någon av dom en aning billigare.?

lill-rosen
Bilder på hur man byter en bakaxel?? Kommer bilder när det är lite roligare jobb på G :D

Alla bilder är roligare än ord! :rolleyes3

The
23-01-09, 02:01
är de inte typ samma dämpare fast med annat namn.?? någon av dom en aning billigare.?

KYB gasomatic är väl en standarddämpare och Bilstein en sportigare variant?

KYB är ju Kayaba, japanskt iaf :)

Rsjerry

:confused: Jag trodde det satt bilstein på båda sidorna för det sa förra säljaren till mig! Men det stämde ju tydligen inte:banghead:

Var kyb dämparen gul oxå för annars får nog jag besöka tid hos optikern för test för färgblindhet:p:Purple_Co

Tur du hittade en annan dämpare iaf!!

GSI 16V
23-01-09, 07:01
Om standarddämparna är lika hårda som KYB:n så var Ascona A oerhörligt obekväma bak.....
Bilstein är nog en rally/racingvariant som är i princip lika hård som KYB:n

Jerry>> Dom var gula båda 2 men KYB:n satt med kolven neråt med svarta gummiskyddet utanpå. Inte ditt fel att det var olika, tror faktiskt jag såg det när jag var o hämtade den hos dig och inget jag anmärkte på ;)

Rsjerry
23-01-09, 07:01
Ha ha och jag hade bilen i 2 år utan att lägga märke till det:WobbleSig:WobbleSig:WobbleSig

The
23-01-09, 09:01
spelar ju ingen roll om det är olika dämpare om det är samma inställning på dem ;)

GSI 16V
23-01-09, 11:01
spelar ju ingen roll om det är olika dämpare om det är samma inställning på dem ;)
Och om man inte vet det garanterat då?? Anser att det är bra att ha lika på en bil som ska rula en del bana ;)

The
24-01-09, 12:01
Och om man inte vet det garanterat då?? Anser att det är bra att ha lika på en bil som ska rula en del bana ;)
Tja.. Märker man inte av de tnär man kör så kanske det kvittar oavsett :P

Jonas Jonsson
24-01-09, 02:01
Om man har en tillräckligt vridstyv bil med racinganpassad fjädring märker man inte om någon sitter i passagerarsätet annat än att bilen accelererar sämre

vitascona
24-01-09, 06:01
Har åkt på en rejäl släng av förkylning aå det bir inget mekande i eftermiddag :angryfire

Porslin erik!:)

Johan Sand
24-01-09, 10:01
Om man har en tillräckligt vridstyv bil med racinganpassad fjädring märker man inte om någon sitter i passagerarsätet annat än att bilen accelererar sämre

Men då har man för lite krut i motorn:p

Förkylning här med Struve, igen.. Så här målas det i gången i stället, i lagom tempo.

Peppe
26-01-09, 02:01
Det ligger väl i mitt intresse att ha likadanna grejer på samma axel

håller med där. är likadan själv.

Kan ju inte vara halvdant gjort heller. :)

GSI 16V
28-01-09, 10:01
Jahapp, inte skett så mycket.
Har fixat till lite smågrejer, t ex ordnat 1 hylsa som handbromswiren går igen in igenom bromssköldarna bak, sitter inga sådana på en Manta B-axel så som det gör på Ascona A-axeln.
Den ena hylsan fick jag loss men den andra pajade, som tur är så finns det skjutmått och sedan svarv på jobbet :D
Så ikväll åkte bromsarna ihop helt och hållet på bakaxeln, har "bara" kvar att dunka dit fjädrarna bak nu och lufta bromsarna.

Imorgon blir det att svarva till en adapter så jag får ut kulan till kopplingsgaffeln så jag kan använda kopplingen.
Kollade också av att stödhylsan för urtrampningslagret räcker till och vet Ni vad?? Det gör den :dance2:

Figgz
28-01-09, 11:01
Gott att det går framåt så nu :)

På tal om passagerare eller inte. Spelar ingen roll hur vridstyv bilen är, skall man köra seriöst på bana och även ha coilovers, då skall man satsa på en rejäl cornerweight så kommer man verkligen märka skillnad på hur hårt man kan köra bilen och hur bra man kan bromsa utan att låsa ett enda hjul i onödan :)

GSI 16V
29-01-09, 08:01
Snidade till en grej idag:

http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090129-191400.JPG

Johan Sand
29-01-09, 11:01
Käckt med jobb på ett ställe med massa stora verktyg och maskiner:)

GSI 16V
15-02-09, 09:02
Bara för att visa att jag inte är död så har jag fixat ihop förlängningen med kulan.
Köpte mig ett nytt urtrampningslager á 293:- minus rabatt på Mekonomen (den enda leverantör som kunde fixa lösa lager till vettig penning).
Fixat ett kyl, det blev visst ett Volvo 240-kyl :WobbleSig

Bild på lager och kula med förlängningen:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090215-200045.JPG

Brink
15-02-09, 11:02
Är det orginal omega utrampningslager du kör med? Sitter o klurar lite på hur jag ska får ihop kopplings historian till mantan.

GSI 16V
15-02-09, 11:02
Orginal urtampning, ska funka enligt mina beräkningar och jag vet om fler som testat utan problem.
Fick idén av Qaz på www.rejsa.nu och custom här har satt ihop sin nu och det verkar lira.

EDIT!! Hittade bilden som jag hade som underlag:
http://motor.holy.se/kadett/lada_kulat.jpg

GSI 16V
02-03-09, 07:03
Tog ledigt från jobbet idag, plockade ihop en massa grejer och iväg till bussgods.
Sedan vidare ut till garaget med Asconan på släpan för att svetsa om buren och lite rost.
Hade inte varit några som helst problem om svetshelvetet hade fungerat :( Nånn jävla pundare hade helt enkelt vart så smart o grejat med svetsen utan att fixa det. Fick en liten hint om vem det kan ha varit så nu får styrelsen ta tag i det där ute.
Så istället för att komma igång direkt fick jag lägga ca 2 timmar på att serva svetsen, surt.

Men fick lite ordnat iallafall, tillassat tre rör, tvåi höger dörr och en snedstötta bak på höger sida, fick svetsat dit dom också, lite kvar på undersidan av den undre dörrstöttan.
Började med stolsinfästningen till förarstolen också, tyvärr kråglade det liiiite.

cab16v
03-03-09, 06:03
struve har du måtten på kulleden det ser ut att vara en sådan jag behöver till cabben (r25)

GSI 16V
03-03-09, 09:03
struve har du måtten på kulleden det ser ut att vara en sådan jag behöver till cabben (r25)
Klart jag har måtten på den ;)
Totallängd 46mm
Diameter 19mm
Den gängade delen som ska sitta i lådan 17mm M10
Resterande längd är 29mm
Där man ska sätta orginalkulan gängades M8 19mm djupt, dock upptäckte jag hur hårt materialet var så det borrades med ett 8mm borr och en vända i pressen satt kulan som gjuten i förlängaren.

Idag var jag ute och svetsade lite fästen för förarstolen och slipade bort resterna av gamla dörrstöttan i förardörrn
Figgz hade tydligen varit o hälsat på, bildbeviset:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090303-202042.JPG

Måsta lägga in en bild från tidigare ägare, lite skillnad mot idag:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20051105-155800.jpg

Rsjerry
04-03-09, 02:03
Undrar hur gammal den bilden är?? Passar bättre som gula faran tycker jag:)

En liten rolig notis är att Bo lundvang på tidningen streetxtreme har ägt denna bilen en gång i tiden!!

GSI 16V
04-03-09, 02:03
F*N Nu höjdes ribban, han ska fasen få göra ett reportage om denna bilen när den är klar om han vill :mhihi:

GSI 16V
06-03-09, 10:03
Bilen hemma igen.
Buren är omsvetsad, check.
Nya fina fästen för stolen på förarsidan, check
Lite rostlagning i 2 balkar, check
Omlackerad invändigt, njaej

Meket denna vecka har lyckats till största delen.

GSI 16V
18-03-09, 07:03
Taskigt med foton :eek:
Iallafall så är bilen numer svart ivändigt, så även bagageluckans insida då den var knallröd innan......
Ny burstoppning är på väg in.

Motorn skulle ha varit i senast i helgen som var men var visst tvungen att vara social både lördag och söndag :lam:
Tanken är väl nu att den ska lyftas i nu i helgen om det är schysst väder.
Får jag i motorn som kan jag börja anpassa grenröret också :dance2:.

GSI 16V
21-03-09, 08:03
Lite bilder på smådetaljer :D

Lyfte i motorn idag för första gången, riktigt enkelt åkte den i, dock måste jag ha ur den igen av olika orsaker....
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090321-191937.JPG

Så ser det ut med nya urtrampningslagret och förlängningen av kulan monterad :D
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090321-192007.JPG

Lite av hur kontoret ser ut nu, svart som natta blev det :516:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090321-192102.JPG

Mr Sound
21-03-09, 08:03
Lite bilder på smådetaljer :D

Lyfte i motorn idag för första gången, riktigt enkelt åkte den i, dock måste jag ha ur den igen av olika orsaker....
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090321-191937.JPG

Så ser det ut med nya urtrampningslagret och förlängningen av kulan monterad :D

Lite av hur kontoret ser ut nu, svart som natta blev det :516:

Ser fint ut Struve får åka ut och titta på den IRL kul med flera längsmonterade C20XE:D
är det trångt mot torpeden eller?
ser ut som om du fått den långt bak mycket bra för viktfördelningen

GSI 16V
21-03-09, 09:03
Längre bak går inte att få den utan större modifieringar. lite kommer jag att få modifiera väggen med slägghammare.

Det är bara att komma ut, dock ska motorn ur igen, får se om jag lyfter imorgon eller nästa helg.
Pivålager, motorkuddar måste fixas nu.

Rally for fun
22-03-09, 01:03
Du vet väl om struve att om din maskin inte låter o går som denna...
http://www.youtube.com/watch?v=Ji4U8daySRU

Så kommer jag bli lite besviken....börjar bli dax för vassa sugisar på träffarna..:D

Bygg på nu så det blir fler A-Asconor på träffarna...

/Kristoffer

GSI 16V
22-03-09, 01:03
Funderade ett tag på 45:r eller 48:r men dom hiskeliga priserna gör att det inte blir fuggar :(

Men om inte iår så kommer den att låte underbart nästa år :p

Rsjerry
22-03-09, 05:03
Vad gott det gjorde att flytta ner dörrsträvan:cool:

The
22-03-09, 06:03
Funderade ett tag på 45:r eller 48:r men dom hiskeliga priserna gör att det inte blir fuggar :(

Men om inte iår så kommer den att låte underbart nästa år :p
'
Stora separata spjällhus låter ju likadant ;)

GSI 16V
22-03-09, 06:03
Vad gott det gjorde att flytta ner dörrsträvan:cool:
Det blev riktigt bra :D
Stora separata spjällhus låter ju likadant ;)
Du ska veta att Du är rätt nära sanningen, fast jag ska köra med ett spjäll i ett stort insug i rosrfritt.

Idag skedde det inte mer än att all burstoppning kom på plats.........

GSI 16V
28-03-09, 07:03
Eftersom Omegan har bråkat med mig lite så har det inte blivit nått Asconamek.
Dock har jag fått dit plastbränsleslangar och pivålagret i vevaxeln.
Tänkte att slänge dit kopplingen men nått sa mig att kolla splinsen på lamellen, det var inte rätt :mad:
Visste inte att det var olika mellan RWDlåda och FWDlåda.

Så nu letar jag efter en lamell till R25 :mhihi:

GSI 16V
07-04-09, 09:04
Pulade ihop ett vattenrör för kylarvattnet bakom vattenpumpen:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090407-202340.JPG
Det korta grova mot vattenpumpshuset, det andra grova mot kylaren, det mellangrova som pekar uppåt ska till insuget, det lilla bakåt är till returen från värmepaketet.

Detta efter ett tips från Ascona Henrik, tur man har tillgång till TIG på jobbet, jo jag vet att man kan svetsa snyggare men jag fuskade ihop det utan rotgas ;)

GSI 16V
08-04-09, 08:04
Det där vattenröret ovan kommer att göras om och komma i ver. 2.0 då placering av röret upp mot insug och returen från värmepaketet skulle ha suttit närmre korta röret.
Så nu kommer den att göras i 33,7mm tub och bockas 165grader i maskinen jag kör på jobbet.

Väl hemma idag så hade ett stort brev kommit från Cassius innehållande en styck R25-lamell.
Denna är numer monterad ihop med tryckplattan på XE:n.
Har ju en styrväxel liggandes med 2,½ rattvarv mot orginalets 3,75 rattvarv så byte av innehåll i styrväxel påbörjades också.
Bilder kommer :D

GSImannen
08-04-09, 08:04
Annars så funkar det att ta böjen där från en Omega A 2,0.
Använde en sån i Mantan jag byggde för många år sen.

GSI 16V
08-04-09, 09:04
Annars så funkar det att ta böjen där från en Omega A 2,0.
Använde en sån i Mantan jag byggde för många år sen.
Det gjorde ju inte det, hur ansluter Du vattnet till insugets anslutning som är 25mm i diameter??
Dessutom så har den böjen jag har från en Omega A 2.0, en massa små anslutningar som jag inte känner för att plugga ;)

Men har Du bilder på din installation får Du gärna maila dom till info@struve.se eller lägga upp dom här :mhihi:

Cassius
Jäklar! De var snabba ryck! Bra jobbat av posten ;)

GSI 16V
Jäklar! De var snabba ryck! Bra jobbat av posten ;)
Liiiite förvånad blev jag när det låg i lådan, tack för snabbt jobbat av dig med ;) Den var i bra skick :D

Cassius
09-04-09, 06:04
Liiiite förvånad blev jag när det låg i lådan, tack för snabbt jobbat av dig med ;) Den var i bra skick :D

Ske enligt utsago bara gått sisådär 2-3000mil, men jag har ingen aning! :) Den andra mätte 6,9 och den tredje jag hittade hemma orkade jag inte ens ta med för att mäta :P

GSI 16V
09-04-09, 07:04
Ske enligt utsago bara gått sisådär 2-3000mil, men jag har ingen aning! :) Den andra mätte 6,9 och den tredje jag hittade hemma orkade jag inte ens ta med för att mäta :P
Det kan deffinitivt stämma :491:

Idag ha jag bytt innehållet i styrväxeln, problem uppstog, kolla Teknik och svara där OM Ni har svar :D
Monterade ver. 2.0 av mitt egentillverkade kylarrör, ver. 1.0 hade tydligen kunnat fungera också men ver. 2.0 är bockad istället för svetsad i hörnena.

Motorn står numera i bilen igen, ska se om jag kan få dit lådan snart med.

GSI 16V
13-04-09, 09:04
Version 2.0 på mitt vattenrör:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090409-134022.JPG

GSI 16V
21-04-09, 06:04
Nya mittenkonsollen med
"Tändning" "Bränslepump" "Fläkt"
"Startknapp"

"Huvudström" Denna ska putsas till och få sidopaneler för att skydda elkablaget.
Arbetstid på denna projektdel är än sålänge ca 1 timme med bockning, borrning och provmontering, räknar med att det ska ta ca 1 timme till att montera dit den vackert i bilen, sedan tillkommer anpassning av el osv.
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090421-124828.JPG

The
21-04-09, 07:04
Sägs ju att "eget arbete är gratis" men trots det är det ju fan så mycket coolare med nått som är eget än en köpt grej.

Är ju det som skiljer ett äkta bygge från en byggsats! :)

GSI 16V
21-04-09, 10:04
Håller med dig också :D

Riktigt nöjd nu, fick ihop lådan med motorn, och det finns plats kvar mellan tunnel och R25:n,
Verkar nästan som Opel redan då tänkte att det skulle ner C20XE med R25 i Ascona A :mhihi:

Sitter o tar mig en "parningsöl" nu :whistling

GSI 16V
01-06-09, 07:06
Har inte hunnit skruva busbil, frugans bil fick gå före lite, bytte ju tydligen ut den :WobbleSig

Fick ett paket idag från 1817 (http://www.opelsportclub.com/forums/member.php?u=6370) idag :bowdown:
Det innhöll en styck :D:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090527-200113.jpg

Widde
01-06-09, 07:06
Nice! :)

GSI 16V
07-06-09, 06:06
Tog inga bilder men motorn sitter på rätt plats nu i motorkuddar, lite väl tajt mellan tråg och framvagnsbalk där det är 3-4mm mellan nu, blir att kapa lite i balken då det finns lite att ta av.
Väljer det framför att flytta bak motorkuddarna ett hack, det finns dock plats bakom motorn mot torpedväggen att flytta bak den ett hack men det är bra att den platsen.

Monterade in Snapofgrejen till ratten också, blev riktigt bra :D

1817
07-06-09, 09:06
Kul att se att snappoff,et kom fram, slit det med hälsa!
Blev avståndet mellan ratten och stolen bra med det också eller kommer du få bygga om mer?

Din knapp för bränslepumpen, är det direkt ström till den? Tänkte om olyckan är framme så är det sista man vill ha en pump som jobbar för fullt och dräller bränsle kors o tvärs. Kanske kan lägga den med relä över en oljetrycks kontakt eller liknande så om motorn stannar stannar pumpen också. Men det här har du förmodligen tänkt på.......

GSI 16V
08-06-09, 12:06
Vet inte hur folk har det kopplat men troligtvis rätt många som kör direktström.
Sitter och funderar på om en en tryckvakt skulle kunna lösa det, att den bryter om trycket åker under säg 2bar?
Denna knapp kommer dock inte kopplas in i ver. 1.0 med orginalsprutet, sedan kommer pumpen köras via knappen ihop med eftermakrnadssprutet.

Rally for fun
08-06-09, 11:06
Bränsle pump bör kopplas på laddlampa från generator,...via relä. Stannar generatorn så stannar pumpen....så är reglerna från SBF i alla fall. Mvh Kristoffer.

MantaBurner
08-06-09, 11:06
Bränsle pump bör kopplas på laddlampa från generator,...via relä. Stannar generatorn så stannar pumpen....så är reglerna från SBF i alla fall. Mvh Kristoffer.

startar bilen då ??

eller kör man något paralellt som startar pumpen på tändningspuls med ??

GSI 16V
09-06-09, 12:06
Sålänge jag kör orginalsprutet så lär det inte vara något problem, där stannar pumpen om motorn stannar (tappar vevaxelsignalen)
Så till att börja med sköter bränslepumpsknappen bränsleinsprutningen.

Får se hur jag gör med eftermarknadssprutet.

Calibra_sport
09-06-09, 09:06
Sålänge jag kör orginalsprutet så lär det inte vara något problem, där stannar pumpen om motorn stannar (tappar vevaxelsignalen)
Så till att börja med sköter bränslepumpsknappen bränsleinsprutningen.

Får se hur jag gör med eftermarknadssprutet. Kör du med ms:et så styr du ju pumpen via det =)

GSI 16V
Kör du med ms:et så styr du ju pumpen via det =)
Om man vill, ja :D

Calibra_sport
Om man vill, ja :D Sant. Men den känner ju temp o dyl så de vet om den ska feta på lite innan o annat.

Rally for fun
Man använder en brytare med 2 funktioner....dvs. 3 lägen. översta stiftet är + från generator. mittenstift ut till relä/pumpen o undre stiftet är b+ 12V.

Första läget på brytaren blir b+ 12v till pumpen vid start.....sen slås brytare om till sista läget....dvs generatorström. I mittläget är pumpen helt avstängd..

Mvh Kristoffer

GSI 16V
21-06-09, 02:06
Mycket bra får jag har sådant vred liggandes också.

Hoppas få lite nytändning angående bilen då jag ska byta till störra garage, en plats där jag kan få in två bilar om jag vill :)

GSI 16V
04-07-09, 04:07
Jahapp, då är bilen lastad för sista färden :(
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090704-144546.JPG

http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090704-144618.JPG

Bracketracer
04-07-09, 04:07
Jahapp, då är bilen lastad för sista färden :(

...sista färden? Gav du upp, nu när du har skaffat nytt garage? Eller har det hänt något :confused:

olympia69
04-07-09, 07:07
på väg till nya garaget?

GSI 16V
05-07-09, 11:07
F*N vad Ni var tråkiga o lura då, besviken :banghead:

Bracketracer
F*N vad Ni var tråkiga o lura då, besviken :banghead:

VI har inte givit upp hoppet om dig och ditt första projekt som fullbordas :rolleyes:

Med ett nytt, rymligare garage, behöver du i alla fall inte skylla på platsbrist... för vad kan ta det här perfekta objektets plats???

GSI 16V
Kul att ha stöd :) Har faktiskt lyckats med projekt tidigare, bland annat en Ascona A, projekt blir aldrig färdiga då det alltid finns saker att förbättra :rolleyes:

Garaget är faktiskt inte nytt för mig, jag byggde en Ascona A för för ca 4-5 år sedan, fick t o m tillbaka min plats jag hade då:
http://struve.se/web/bilar/gamlabilar/Ascona-A-73/Lack/images/Lack-08.JPG

mikko
06-07-09, 12:07
Den där orangea Asconan såg mysig ut, vet du vart den tog vägen sen?
Fast den gula är också tuff som attan.

Grämer mig fortfarande över att mitt "dröm-Ascona A" projekt aldrig kommer bli av.
Det skulle ha varit att köpa tillbaka pappas första bil, en Ascona -74, och fixa i ordning till det skick som han hade den i på 70-talet.
För några år sedan fanns den kvar i registret men så kom skrotpremien och den försvann:(

kwirk
06-07-09, 12:07
Ser ju fint ut !!
När bjuds de på kaffe o tjöt på nya garaget? :D e ju inte långt dit för mig..

GSI 16V
06-07-09, 09:07
Den där orangea Asconan såg mysig ut, vet du vart den tog vägen sen?
Fast den gula är också tuff som attan.
Den oranga såldes till Smedjebacken, tänkte köpa tillbaka den så jag ringde till killen. Då hade killen sållt den vidare 3 (tre) dagar tidigare till en av ägarna till nånn bilskrot i Karlskoga, bilen har inte rullat mer än på och av biltransportkärra 2 -3 gånger efter att jag sålde den för 4 år sedan.
Ser ju fint ut !!
När bjuds de på kaffe o tjöt på nya garaget? :D e ju inte långt dit för mig..
Det är ett av stans mörkaste/sunkigaste garage men helt ok att skruva i, man glömmer liksom tid och rum när det saknas fönster.
Fika och lite tjöt kan Vi garanterat ordna framöver, just nu jobbar jag bara kväll så det får ske på dagtid, har enbart flyttat dit bilen som står kvar på kärran än sålänge.

GSI 16V
27-07-09, 07:07
Idag har jag varit i garaget o mekat med Asconan.

Fick upp de på pallbockarna igen, lurade lite på avgasröret och påbörjade projekt "Bygga grenrör"
Städade ur bagaget lite med så där ska inom det närmaste påbörjas montering av bränsletank.
Hann med o kolla lite på kardan med och det blir nog säkert bra när det är klart :D

Fick även besök av Kwirk så lite tjöt blev det och kaffedrickande :mhihi:

Bilder togs inga idag men lovar ordna lite nästa gång (onsdag) :whistling

kwirk
27-07-09, 10:07
Ja, tack för kaffet =)
Blir riktigt stygg ascona , gött stuk :D

GSI 16V
30-07-09, 09:07
Idag har jag mekat dit en växellådsbalk med tillhörande kudde.
Kortat av växelspaksstället och växelförararmen, småskit som tar en massa tid :image018:

Såhär bilen ut just nu, inga roliga bilder men bevis på att det händer liiite saker iallafall :mhihi:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090730-115659.JPG

http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090730-115716.JPG

Hade eminent besök i garaget efter att han inte kom in på CMK, visade sig att det var passerkontrollen där som ballat ur, jog kom inte in där heller :(.
Tur att man kan dela med sig av mekyta i mörka "Lagerbank Racing"-garaget då :mhihi:
http://struve.se/web/diverse/images/20090730-115553.JPG
Några fler bilder finns här på greksläden (http://struve.se/web/diverse)

Mr Sound kom förbi på ett snabbesök/fika så det blev riktigt socialt däruppe idag, tack för det för det höjde min mekarlust ännu mera :491:

Mr Sound
31-07-09, 12:07
Idag har jag mekat dit en växellådsbalk med tillhörande kudde.
Kortat av växelspaksstället och växelförararmen, småskit som tar en massa tid :image018:

Såhär bilen ut just nu, inga roliga bilder men bevis på att det händer liiite saker iallafall :mhihi:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090730-115659.JPG

http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090730-115716.JPG

Hade eminent besök i garaget efter att han inte kom in på CMK, visade sig att det var passerkontrollen där som ballat ur, jog kom inte in där heller :(.
Tur att man kan dela med sig av mekyta i mörka "Lagerbank Racing"-garaget då :mhihi:

Mr Sound kom förbi på ett snabbesök/fika så det blev riktigt socialt däruppe idag, tack för det för det höjde min mekarlust ännu mera :491:

Tack för kaffe och muffins :)i det trevliga Garaget med trådlös internetuppkoppling och kabel TV

Kul att det händer grejer, ser lovande ut:bowdown:

Vi får väll kvitto på hur Fredriks Pizzagubbräser :p går efter helgen

Måste få igång mitt mekande med:banghead:

Figgz
31-07-09, 12:07

Ja det var ju inte smidigaste grejen att ha en svart bil i ett mörkt garage, höll ju på att tappa bort den :D
Tack för lån av plats och sällskap, rackarns vilka bromsar jag fick :D

Kämpa på med Asconan nu, det går ju framåt!

GSI 16V
31-07-09, 07:07
Åkte min nya bruksbil iadag till garaget för lite småjusteringar.

Tyckte den luktade liiite bränsle så en en kolla av soppaslangar utfördes och jag hittade en bak vid tanken som har 2 små hål i så det läckte liiite.
Avgasröret var av bakom bakre dämparen så den brölade en del inne i kupén då avgasljudet försvann upp i bagagerummets golv, tänkte att det är nabbt gjort, up my ass. det röret var så rostigt så ett utbyte krävdes, som tur var hade jag lite 2" rör o böjar liggandes och en burk värmefärg.
Även en stereo monterades in och efter mitt missöde med glasluckan så körde vi en bonnmekslösning med 3mm aluplåt som popnitades fast på utsidan :WobbleSig

Asconan fick sig en släng den med med montering av växelspaken och injustering av den samma.
Planerade lite på bränslepump/filterplacering och slangdragning.
Tätade till brandväggen så den blev tätare.

Peppe
15-08-09, 01:08
kanske lite dags å å¨ka till harald å köpa en eller 8st lysrörs armaturer? :p

GSI 16V
15-08-09, 02:08
kanske lite dags å å¨ka till harald å köpa en eller 8st lysrörs armaturer? :p
Möjligt men i gången görs bra kortidsmek så jag skiter i det.
Som Du kanske ser så är min plats riktigt ljus, kan bero på att det sitter ungefär 10 stycken armatur där ;)
Dessutom 2 stycken lösa lysrörslampor som är mobila :331:

GSI 16V
18-08-09, 10:08
Aaaaah, grejat med Asconan idag i tre timmar, Det tar längre tid att bygga om ett orginalgrenrör än vad man tror.
Iallafall så byggs det om hela vägen från flänsen för att få det tajt efter motorn, har kommit såpass långt att jag är nere där det ska kröka av bakåt.

Har bytt styrväxel men inte kollat hur många varv den ger, döm av min förvåning när jag upptäckte att det räcker med 1½ varv från fullt vänster till fullt höger :eek:
Det blir aningen tungstyrt men men tur att man har lite krut i armarna :bowdown:

GSI 16V
20-08-09, 09:08
Då var grenröret klart, måste bara svetsa i en ny lambdasondmutter annars hamnar lambdasonden i växellådan :WobbleSig
Det blev liiiite väl tajt men istället för att kapa upp igen så kapade jag ur en liten bit ur kopplingskåpan :rolleyes:

Iallafall så har jag nu en bra början till avgas då röret slutar precis vid bakänden på växellådan :D
Bilder tas när jag lindat grenröret, det är för fult nu................

Johan Sand
20-08-09, 10:08
Mycket som återstår? Hinner den gule bli klar till Gelleråsen?

GSI 16V
20-08-09, 10:08
Mycket som återstår? Hinner den gule bli klar till Gelleråsen?
Nej och Nej :rolleyes3

Jag ska ju köra vältklasse på Gelleråsen säger ni :whistling

GSI 16V
25-08-09, 09:08
Ja lite blev gjort idag med.
Fixade till grenröret med avgasbandage, fick det monterat med nya pinnbult, muttrar och en ny packning.
Det är så tajt att motorn måste lyftas så mycket det går på vänster sida och kränghämmare/stagstag måste skrovas loss för att få dit röret på plats :mhihi:
Skruvade fast batterilådan i bagagen, skruvade ihop soppapumpen med filtret.

Bilder på grenröret inlindat och "vackert"
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090825-200509.JPG
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090825-200510.JPG

Planen är att bygga ett nytt och bättre utformat grenrör i framtiden.

Tonie Pettersson
25-08-09, 10:08
Gött att det går framåt. Den där blir ju klar till 12'e utan problem :).

GSI 16V
25-08-09, 10:08
Gött att det går framåt. Den där blir ju klar till 12'e utan problem :).
Drömma går ju......................................

Johan Sand
25-08-09, 11:08
Nej och Nej :rolleyes3

Jag ska ju köra vältklasse på Gelleråsen säger ni :whistling

Trodde du hade krok på jeepen så du kunde hänga den gule bakom:dance2:

GSI 16V
25-08-09, 11:08
Trodde du hade krok på jeepen så du kunde hänga den gule bakom:dance2:
Jajamensann, krok finnes.....

Jag är inte alls svårövertalad så Asconan kommer till Gelleråsen så om den inte är körbar när jag kommer dit så är den körbar lagom till 15:30 beroende på mekglada klubbkompisar................. :mhihi:

GSI 16V
28-08-09, 11:08
Dagens jobb bestog av mätning mellan bakaxeln och växellådan, kapning av orginal kardanstång och kapning av en Omegastång som offras.
Tänkte få ihop detta idag men avsaknad 33mm-borr i garaget satt stopp för det.
Bensinslangar är hyffsat färdigdraget och tanken är på väg att hamna på rätt ställe.
Kollade lite på avgasrörsdragning och det kommer bli "vackert" det med :mhihi:

Allt tar sånn tid när det ska krångla :(

GSI 16V
01-09-09, 07:09
Har "offrat" några timmar igen, svetsade ihop kardanen och fick den balanserad, inte ens ett slipande/svetsande i axeln behövdes :D
Axeln är numera monterad sånär på 3 st skruv som jag ordnar imorgon.
Fick ordnat 2st 35mm höga, 40mm breda, 90mm långa mellanlägg mellan kaross och kränghämmar/stabilisatorstaget då detta behagade sig ta i avgasrör och växellådan
Gaswiren är numera kopplad och klar, fick göra en adapter där då själva wiren till XE:n är ca 45mm längre än till Ascona fast höljet är lika långt.

Det går sakta men säkert framåt iallafall :p

Bilder finns men väljer att inte lägga upp dom längre, tyvärr men så blir det, njut av dom som finns........
Vet att Ni vill se men vissa förstör för andra ;)

The
02-09-09, 12:09
Tjurgubbe ;-)

jockeb
02-09-09, 01:09
Vet att Ni vill se men vissa förstör för andra ;)

Men..... vad ??:confused: vi vill ju se:-o

Andreas Löfgren
02-09-09, 07:09
SNÄLLA lägg upp bilder.
Skulle vilja se/veta hur du satte ihop kardanen.

GSI 16V
02-09-09, 09:09
The>> Japp, tjurgubbe är jag
JockeB>> Tyvärr
Anders>> Skickar ett PM senare ikväll

Tyvärr så står mitt beslut fast, tacka som sagt gnällspikarna som tyckte att jag läger upp fel bider i min egen tråd..... :WobbleSig

Johan Sand
02-09-09, 10:09
The>> Japp, tjurgubbe är jag
JockeB>> Tyvärr
Anders>> Skickar ett PM senare ikväll

Tyvärr så står mitt beslut fast, tacka som sagt gnällspikarna som tyckte att jag läger upp fel bider i min egen tråd..... :WobbleSig

Vad har jag inte fått med mig nu? Vad gnälls det om? Och varför i hela friden bryr du dig vad eventuella gnällspikar menar i din tråd så länge forumreglerna följs? Dem hade jag skitigt fullständigt i!

GSI 16V
Vad har jag inte fått med mig nu? Vad gnälls det om? Och varför i hela friden bryr du dig vad eventuella gnällspikar menar i din tråd så länge forumreglerna följs? Dem hade jag skitigt fullständigt i!
Har Du missat det så var glad, tror ja rensade bort 10-15 inlägg och det handlade om vilka bilder jag la ut och varför jag inte la ut bilder på vissa grejer.
Diskusionen fortsatte och jag valde sedermera att inte lägga ut bilder alls så slipper man den diskusionen, nu blev det visst diskusion om detta också :banghead:
Tyckte det var kul och visa upp bilder på vad jag åstadkommer, men jag tycker inte det längre.

Tror jag har förklarat så det räcker nu, den som inte förstår behöver inte älta det här mer, i sådana fall skiter jag i att uppdatera tråden alls.

Johan Sand
Jaja, din tråd ditt beslut. Tråkigt att inte kunna följa bygget med text och bilder.

GSI 16V
04-09-09, 08:09
Ajaaa, hur länge kan en Struve vara putt?? Inte länge ;)

Blev några timmar i garaget i eftermiddag med, fick dratt ihop mellanaxeln med växellådan.
Började dona med kylarmontering, blir ett Volvo 240-kyl då jag av erfarenhet vet att dessa passa och fungerar alldeles utmärkt i en moddad Ascona.
Blev en liten bild på mellanaxelns anslutning mot lådan, kortade 10.9-skruv med klämd mutter:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090904-123600.JPG
Axeln är ballanserad, svetsarna röntgade och godkända (spons utan reklamkrav) :mhihi:

jockeb
04-09-09, 09:09
ahhh härligt .... man blir ju lite sur ibland, har ju hänt mig med ett par gånger:p

Sportsman800EFI
Men hur kan du svetsa och modifiera så...........?

Nääe, jag bara skojar lite:D;)
Kanon med lite såhärgörjag-bilder. Blir liksom lite mer liv i trådarna när man får se hur folks tankar och ideér blir till verklighet. Hoppas att bildvisningen fortsätter.......

GSI 16V
Hehe, jag är ingen surgubbe så det kan aldrig bli långvarigt :p

Kommer mer bilder, jag lovar fast jag tar inte så mycket bilder som jag borde :-o

Sportsman800EFI
Det tror jag är ett genomgående fenomen om det så gäller vardagsliv, husrenovering m.m
Det är dock alltid bra att ha dels vid försäkringshändelser och dels för att kompensera för ens goda(läs mitt urkassa minne):-o

Edvard
Håller också på med en gul ascona a. Har du någon insperationsbild på hur du löste kylet? Hur du kapat osv..=)

GSI 16V
Har inte kapat bort nått alls, kommer köra med kylet ca 100-120mm framför remskivan.
Tar bilder när jag byggt färdig fästet, i toppen kör jag med 2mm alu som skruvas fast i karossen och i ovankanten där orginal fläktkåpan är skruvad.
Elfläkten kommer att sitta stripad genom kylet på framsidan.

Oljekylet har jag inte löst placceringen på än men troligtvis direkt bakom grillen.

gurra
05-09-09, 01:09
Håller också på med en gul ascona a. Har du någon insperationsbild på hur du löste kylet? Hur du kapat osv..=)

Volvokyl blir kanon har det i min med. Bilderna är medvetet länkar isf. bilder.

http://i37.photobucket.com/albums/e53/RichardGustavsson/IMG_0965.jpg
http://i37.photobucket.com/albums/e53/RichardGustavsson/IMG_0966.jpg

GSI 16V
11-09-09, 08:09
Idag blev det några timmar i garaget igen.

Fick gjort en massa men det här fastnade på bild (kommer helhetsbild men färgen till tanken tog slut):
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090911-154832.JPG

Ronin
11-09-09, 10:09
Idag blev det några timmar i garaget igen.

Fick gjort en massa men det här fastnade på bild (kommer helhetsbild men färgen till tanken tog slut):
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20090911-154832.JPG

Vad är det för pump....namn...hur mycket ger den?

GSI 16V
11-09-09, 10:09
Vad är det för pump....namn...hur mycket ger den?
Jadu, lägg ihop en vacker Kadett som Du köpte och vad som satt i den ;)

Altså det är en orginal pump som varit igång i kanske 10 minuter.

Ronin
12-09-09, 01:09
Jadu, lägg ihop en vacker Kadett som Du köpte och vad som satt i den ;)

Altså det är en orginal pump som varit igång i kanske 10 minuter.

Sorry tänkte inte på det ju...hehehe

Kjell Niklasson
12-09-09, 02:09
Den där kardanknutmedbringar-grejen blir jag nog tvungen att kopiera av dig! Precis en sådan behöver jag. Men en liten undran, hur centrerade du grejerna när du svetsade?

Ronin
02-10-09, 09:10
Hur går det här då??

GSI 16V
26-10-09, 08:10
Hur går det här då??
Får svara sisådär drygt 3 veckor senare, inte ett skit ;)

Eller jo det gör det faktiskt men jag har haft liiite annat att göra så Asconan har fått stå tillbaka.

Kylarens infästningar är klara, kylet med fläkt är monterat, dock ska fläkten loss igen, gömde en liten viktig sak :rolleyes:
Bränslet är klart nu och det blev bra, har dock inte fyllt på nått än så eventuella läckage har inte upptäckts än.
Håller på och bygger avgasrör, inte mycket kvar där heller, blir 2/½ med en burk och dieselkrök :whistling
Har börjar pula med elsystemet på allvar och det ser ljust ut :d

Så nu vet Ni :331:

kwirk
27-10-09, 10:10
Får svara sisådär drygt 3 veckor senare, inte ett skit ;)

Eller jo det gör det faktiskt men jag har haft liiite annat att göra så Asconan har fått stå tillbaka.

Kylarens infästningar är klara, kylet med fläkt är monterat, dock ska fläkten loss igen, gömde en liten viktig sak :rolleyes:
Bränslet är klart nu och det blev bra, har dock inte fyllt på nått än så eventuella läckage har inte upptäckts än.
Håller på och bygger avgasrör, inte mycket kvar där heller, blir 2/½ med en burk och dieselkrök :whistling
Har börjar pula med elsystemet på allvar och det ser ljust ut :d

Så nu vet Ni :331:

Hejje!

Glöm inte nu, vi ska ha kaffe o fika vid uppstart!
Eventuellt massa öl om de inte startar? :D

GSI 16V
27-10-09, 10:10
Uppstart sker om 2-3 veckor, hör av mig när det är dax = kommer ihåg avtalet :dance2:

GSI 16V
10-11-09, 10:11
Det där med uppstart inom 2-3 veckor kan Vi ju bara glömma...................................... :p

Har idag:p rotat med elen och kommit underfund med hur JAG vill ha det, vet nu att all kommunikationsel fungerar i bilen såsom lyse, blinkers, bromslyse, t o m tutan funkade med min "snapoffratt" :D

Min mittenkonsoll börjar arta sig med eldragningen på baksidan, gött med riktig mätverktyg så man testa att man kopplat elen rätt utan att spänningsätta :)

Tyvärr har jag inte fått liv i SR-instrumentet men skam den som ger sig, det var inte orginakabelmmatta kan man säga då instrumenteringen inte var orginal tidigare:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20080923-095939.jpg

Daniel_
10-11-09, 11:11
Måste säga att den ser jävligt fräsig ut!!! En sån skulle man ha och leka med:cool:

Edvard
11-11-09, 07:11
Snygg förarplats! Ger mycket insperation!

GSI 16V
11-11-09, 09:11
Så såg den ut tidigare, den som följt tråden vet att bilen numera är svart invändigt och jag ska som sagt ha orginalinstrument med varvräknare.

GSI 16V
12-11-09, 09:11
Idag vred jag på huvudströmsbrytaren, tändningsvredet och tryckte på startknappen för första gången och drog runt motorn i Asconan :dance2:
All motorel för att motorn ska gå är kopplat helt utanför orginalstam, det som ska in i instrumenthuset är varvtal, oljetryck, laddlampa, vattentemp.
Elen till bränslepumpens tvångsmatning är också inkopplad, tyvärr hade jag inte bensin i garaget så det blev bara ett test så pumpen snurrade :)

Karosselen kommer att matas via orginalmatningen.
Har löst hur elfläkten ska styras då jag kör Volvo 940kyl med inbyggd tempgivare.

Det känns otroligt skönt att det än sålänge har flutit på utan större krångel :eclipsee_

Bracketracer
Inspirerande projekt! ...vad ska du göra resten av vintern ;)

Fyll upp med soppa så du kan testa ordentligt http://w3.svia.se/osc/rita.gif

GSI 16V
Tack för det, kul att kunna inspirera ;) Det blir nog inte provkörning på denna sidan av nyåret :j:

Har kvar att koppla in plusmatningen till styrboxen, en del givare som ska återmonteras såsom massemätare osv.
Sedan ska oljekylet kopplas in och monteras, kylarslangar, resten av avgaset, kopplingswire, fixa till elen bakom bakom instrumenthuset, montera i skalstolen, fixa till bromsarna (lufta), ordna spolning till vindrutan.

Blir säkert mer att göra när man grejar.

tompa82
13-11-09, 06:11
ville du ha hjälp med fälgarna?

GSI 16V
18-11-09, 06:11
Hade som bekant problem med elen men Berndt räddade mig så nu är elen inkopplad till instrumenthuset, dock ska det göras om med lödkolv, tenn och krympslang :)

Fick fixat dit oljekylet, hällt bensin i tanken och kört soppapumpen litegranna med.

Rsjerry
18-11-09, 07:11
Snart uppstart ju:dance2:

Lär bli en betydligt trevligare bil med denna motorn än bojsänket som satt där innan:WobbleSig

GSI 16V
18-11-09, 07:11
Snart uppstart ju:dance2:

Lär bli en betydligt trevligare bil med denna motorn än bojsänket som satt där innan:WobbleSig
Kanske, kanske, kanske, kanske innan jul :whistling

Jo, lite trevligare blir den mot när jag hämtade den :491:

Johan Sand
19-11-09, 09:11
Vadå inte köra föränn till våren? Detta är ju en rwd?:confused:

GSI 16V
19-11-09, 03:11
Vadå inte köra föränn till våren? Detta är ju en rwd?:confused:
Är julen på våren i Norge?? Hmmm, måste ha blivit en ändring från förra året då ;)

Jag mekar kanske 2 * 3 timmar max i veckan och har 2 andra bilar som behöver sin dos av service, det kanske förklarar läget.
Jag har inte garaget vägg i vägg med lägenheten utan jag har ca 3 - 4 mil enkel väg så mekandet blir efter jobbet.
Vän av ordning undrar "Varför mekar han inte på helgerna?" och även det har ett svar, en fru som jobbar lör/söndag varannan helg så blir det inga lediga helger kvar.

Föresten så har jag en RWD-bil till plus en 4WD så sladda kan jag göra ändå ;)

Daniel_
19-11-09, 03:11
Då måste han hjälpa bekanta med att byta topplock:D

Vän av ordning undrar "Varför mekar han inte på helgerna?"

GSI 16V
19-11-09, 04:11
Då måste han hjälpa bekanta med att byta topplock:D
Jo, tyvärr har man bekanta med som tar upp en massa tid :rolleyes:

Johan Sand
Hmm hur läser jag:-o

GSI 16V
Hmm hur läser jag:-o
Ska inte skrämma dig, har varit på lite taskigt humör idag ;)

Tonie Pettersson
Ser fram emot en åktur i passagerarstolen nu i sommar :).

GSI 16V
19-11-09, 05:11
Ser fram emot en åktur i passagerarstolen nu i sommar :).
Då lär Du få sitta på golvet ;) Ingen passagerarstol då jag är för lat för att banta :whistling

Figgz
Jag kan ta med egen passagerarstol, gör bara 4 hål i golvet jag kan skruva den i :D

Som sagt, säg till om du behöver hjälp i vinter Struve så får dud et :)

GSI 16V
Jag kan ta med egen passagerarstol, gör bara 4 hål i golvet jag kan skruva den i :D

Som sagt, säg till om du behöver hjälp i vinter Struve så får du det :)
Hehe, det är ju en lösning också :D

Tackar för erbjudandet men jag tror att Du har nog med din Merca :whistling

GSI 16V
25-11-09, 11:11
Fått ordning på karosselen, bara lite justeringar och sedan ska allt sättas fast.
Hade självklart kopplat soppan fel på den nya BTR:n :rolleyes:

Fixade ihop allt för uppstart och trodde att jag hade rätt insprutningsrelä men tjii fick jag då motorn inte startade.
Så uppstarten är nu planerad till på tisdag om jag hittar rätt relä :whistling

Sedan är det förståss en massa skit kvar som tar tid men det ser ljust ut nu :mhihi:

Johan Sand
Då lär Du få sitta på golvet ;) Ingen passagerarstol då jag är för lat för att banta :whistling

Bilen klarar inte den tekniska kontrollen på Rudskogen utan ett säte för passagerare:D

GSI 16V
Bilen klarar inte den tekniska kontrollen på Rudskogen utan ett säte för passagerare:D
:lam: Nähäpp, då får jag väl strunta i Rudskogen då................

Eller så sätter jag in en stol så jag klarar teknisk, för Rudskogen måste den till :mhihi:

Johan Sand
26-11-09, 12:11
Du får allt montera en stolt till tycker jag. Delad glädje är dubbel glädje:)

Bracketracer
Vad är minimikravet för passagerarstol på Rudskogen... ölback?

I så fall kan du slå två flugor i en smäll :) och förse nattmekargänget hos Johan med törstsläckare...

Figgz
Vad är minimikravet för passagerarstol på Rudskogen... ölback?

I så fall kan du slå två flugor i en smäll :) och förse nattmekargänget hos Johan med törstsläckare...

:D
Det tycker jag låter som en bra idé för Johan ;)

GSI 16V
06-12-09, 05:12
Efter diverse problem med att jag inte hade gnista så ledde mina misstankar mig till tändmodulen, inte konstigt att jag inte hade gnista då det visade sig att det var fel modul som satt där.
Så efter att letat genom hyllorna här hemma i garaget så hittade jag rätt tändmodul.

Först idag hade jag möjlighet att ta mig en tur via garaget och dunka dit den och jag blev rejält glad, motorn är nu uppstartad, inga synliga oljeläckage under dom sekunderna jag hade igång den, dock inget kylarvatten så nöjet fick bli kortvarigt :D
Nu ska jag bara få till rätt tändordning och få kopplat in LMM då den delen av kabelmattan är klippt.

Har tyvärr inte elschema över DIS-XE så om någon vet hur kablarna är inkopplade i LMM så vore jag tacksam.

Tonie Pettersson
06-12-09, 05:12
Skönt att den hoppa igång. Snart provkörning då? :)

Andreas Löfgren
06-12-09, 09:12
Vad kul. Är en aning avis på dig. Om en annan med hade lite motivation så man går ut och skruvar lite.

Johan Sand
06-12-09, 10:12
Grattis med uppstart! Får vi se denna den 15/12?

GSI 16V
06-12-09, 10:12
Grattis med uppstart! Får vi se denna den 15/12?
Nej, inte på Eriksberg iallafall :lam:

Men jag vet under vilken huv jag ska krypa om Du kommer med en GT 16V ;)