PDA

View Full Version : Ascona A -75 "Gula Faran" ***SÅLD***

Sidor : 1 [2]

Johan Sand
06-12-09, 21:43
Ingen GT 16v, men en -95 med c20xe DIS ombyggd från x20xev.:)

GSI 16V
06-12-09, 22:04
Ingen GT 16v, men en -95 med c20xe DIS ombyggd från x20xev.:)
OM jag inte hittat svaret på hur LMM ska vara inkopplad innan dess så blir det en koll i kontaktstycket :D

Johan Sand
06-12-09, 22:06
OM jag inte hittat svaret på hur LMM ska vara inkopplad innan dess så blir det en koll i kontaktstycket :D

vad är det du behöver veta?

GSI 16V
06-12-09, 22:23
Nu ska jag bara få till rätt tändordning och få kopplat in LMM då den delen av kabelmattan är klippt.

Har tyvärr inte elschema över DIS-XE så om någon vet hur kablarna är inkopplade i LMM så vore jag tacksam.

vad är det du behöver veta?
Tändordningen lär ju vara samma som på min Omega med X20XEV men hur kablarna sitter in i kontaktstycker är nått jag går bet på.
OM Du känner för det så kolla och beskriv vilken färg som kommer först räknat från luftfiltersidan osv.

Johan Sand
06-12-09, 22:33
Fixar det i morgon om jag kommer ihåg det:)

Rsjerry
09-12-09, 12:43
:dance2:

Ascona A Henrik
09-12-09, 17:45
Härligt att det går framåt!:dance2: Gött att den startade, blir bra det här! Fin julklapp!:xmas:

GSI 16V
09-12-09, 18:06
Tackar, jag är bara liiiite nöjd :D

Ska till garaget på fredagem och innan dess hoppas jag att någon har gett mig svaret på vilken ordning kablarna sitter i kontaktstycket till LMM.

Börjar nästan tro att folk inte orkar lyfta på huven på sina bilar och dra undan gummit på sitt kontaktstycke :confused:
Jag vill inte chansa på vilken ordning dom sitter, vill liksom inte offra LMM eller box för att jag chansade :image018:

Andreas Löfgren
09-12-09, 20:33
På kontakten till lmm är det bara 3 stift? För härvan som sitter i min ascona är med fördelare och den har 6 stift. Har en härva till den utan fördelare också men sitter ingen så bred kontakt och kommer inte ihåg hur det såg ut på den.

Johan Sand
09-12-09, 21:06
Är mörkt ute.. kallt är det också.. Så gillar vi inte dig och vill inte hjälpa dig:whistling Men det har du väl fatta nu va?
Nejdå, om du inte fått besked kollar jag detta på fredag förmiddag, då är jag ledig. Men påminn mig gärna, har häcken fullt och glömmer hälften av det jag skall göra..:-o

Andreas Löfgren
09-12-09, 21:12
kolla din spray mail om du har fått något.

GSI 16V
09-12-09, 21:29
På kontakten till lmm är det bara 3 stift? För härvan som sitter i min ascona är med fördelare och den har 6 stift. Har en härva till den utan fördelare också men sitter ingen så bred kontakt och kommer inte ihåg hur det såg ut på den.
kolla din spray mail om du har fått något.
Problemet är att Du har fördelarXE, jag har DIS-XE och den har 4 kablar. Tack ändå :bowdown:

Är mörkt ute.. kallt är det också.. Så gillar vi inte dig och vill inte hjälpa dig:whistling Men det har du väl fatta nu va?
Nejdå, om du inte fått besked kollar jag detta på fredag förmiddag, då är jag ledig. Men påminn mig gärna, har häcken fullt och glömmer hälften av det jag skall göra..:-o
Jo jag har fattat det :WobbleSig
Om jag inte fått svar innan 14:30 på fredag eftermiddag ringer jag dig får då är jag påväg till garaget :dance2:

Andreas Löfgren
09-12-09, 21:32
konstigt för den jag tog kort på var från en dis härva. Köpte den av v4se för många år sedan till min astra gsi. Ska kolla igen på den men fans ingen med fler än 3 har jag för mig.

Johan Sand
09-12-09, 21:44
Problemet är att Du har fördelarXE, jag har DIS-XE och den har 4 kablar. Tack ändå :bowdown:

Jo jag har fattat det :WobbleSig
Om jag inte fått svar innan 14:30 på fredag eftermiddag ringer jag dig får då är jag påväg till garaget :dance2:

Kl 1430 är jag på väg mot Göteborg i astran så det blir inte bra. Ringer du eller skickar sms mellan 09-1100 fixar jag detta vettu.

GSI 16V
09-12-09, 21:52
konstigt för den jag tog kort på var från en dis härva. Köpte den av v4se för många år sedan till min astra gsi. Ska kolla igen på den men fans ingen med fler än 3 har jag för mig.
Helt underbart att Du vill hjälpa mig :D
Jag vet att det finns en kontakt med 4 kablar, dessutom sitter det 4 stift i LMM
Dessa har varit inkopplade i donatorbilen som jag slaktade, jag skrev upp kombinationen men har tappat lappen i samband med garagebyte.

Kl 1430 är jag på väg mot Göteborg i astran så det blir inte bra. Ringer du eller skickar sms mellan 09-1100 fixar jag detta vettu.
Ringer dig senast 11:00, har Du inget hört så SMS:a mig o påminn :D

GSI 16V
11-12-09, 19:59
Jag får tacka Johan Sand för att han ställde upp med att fota och beskriva vilken ordning kablarna sitter i ett MMS :491:
Kablaget lött och kopplat, tändkablarna är kopplade och nu går motorn ........ i 3-4 sekunder för att dö :image018:

Jaja, mer felsökning kommer nästa gång jag ska dit :whistling

Bild på läget i garaget, lite stökigt :WobbleSig:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20091211-161408.JPG

Jonas Jonsson
11-12-09, 22:11
Fasen den var snygg. Lär bli duktigt trevlig med xe också. Tycker det är mycket roligare med sugmotor än alla norska som fasen nästan alltid har någon turbomotor. Keep up

dojjan
11-12-09, 22:18
struve är ju norsk:)

GSI 16V
11-12-09, 22:21
Fasen den var snygg. Lär bli duktigt trevlig med xe också. Tycker det är mycket roligare med sugmotor än alla norska som fasen nästan alltid har någon turbomotor. Keep up
Tack Jonas, är rätt nöjd med mig själv, har haft den här längre än ett år :WobbleSig
struve är ju norsk:)
Jo, dom säger det :-o

Johan Sand
11-12-09, 22:54
Bra vi fick ordnat det med kablarna. När du säljer denna får den 4 separata spjäll och ett datasprut:D
4 öppna spjäll på en xe som ylar vid 7500rpm med 200hk är roligare än 400 pyschande snurbohästar:)

GSI 16V
11-12-09, 22:58
Bra vi fick ordnat det med kablarna. När du säljer denna får den 4 separata spjäll och ett datasprut:D
4 öppna spjäll på en xe som ylar vid 7500rpm med 200hk är roligare än 400 pyschande snurbohästar:)
Tack för hjälpen som sagt :dance2:

Botten är redan förberedd till 8k rpm, bara oljepumpen som måste byta pumpdrev.
Jag håller på med ett eget insug på jobbet så det är på G
Datasprutet ligger redan i garaget så det är på G med ;)

Försäljning?? Vad är det?? Jag har äntligen hittat hem så varför ska jag sälja ett vinnande koncept??

Johan Sand
11-12-09, 23:02
Läste det sig med ritningar fåor att tillverka flänsar? Jag fick aldrig jagat på Hultman så du fick en kopia av det han hade. Var lite mkt för honom i den perioden.. Om inte tror jag vi kan lösa det nu.

GSI 16V
11-12-09, 23:07
Jag tar dom om möjligt för enligt uppgift ligger avgasportarna fel, insuget-CAD:n stämmer mot min insugspackning iallafall.

info@struve.se

Johan Sand
11-12-09, 23:15
Kollar med Hultman, han har pappaledigt tiom mars så nu kan jag jaga på honom lite:D

GSI 16V
21-12-09, 19:08
Sket i mekat i torsdags, blev långdag på jobbet istället :WobbleSig

Var i garaget idag och bytte spole, den går nu på alla 4:a, men den vill inte gå mer än 4-5 sekunder :(
Vette tusan vad som är fel då den klipper tändningen, är säkert nått skitenkelt när man hittar det :cool:

Fick gjort lite annat småplock iallafall som t ex flytta lambdasondens placering, fixa lite kylarslangar plus lite annat.

Grötis
21-12-09, 21:23
Sket i mekat i torsdags, blev långdag på jobbet istället :WobbleSig

Var i garaget idag och bytte spole, den går nu på alla 4:a, men den vill inte gå mer än 4-5 sekunder :(
Vette tusan vad som är fel då den klipper tändningen, är säkert nått skitenkelt när man hittar det :cool:

Fick gjort lite annat småplock iallafall som t ex flytta lambdasondens placering, fixa lite kylarslangar plus lite annat.

Du har inte möjlighet att koppla in en motorstyrningslampa och få ut felkoder?
Borde gå att läsa ut från ett elschema hur du ska koppla.

Johan Sand
21-12-09, 21:43
Varför krångla med detta när du har ett datasprut liggandes? Har du tänkt använda orginal kabelhärva och sådant?

Figgz
22-01-10, 14:33
http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=64710
???

http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=64679
!!!

Blir det gjutgärnsmotor i Asconan nu istället eller?

Tonie Pettersson
22-01-10, 15:36
Nu är vi nyfikna!

Johan Sand
22-01-10, 15:51
nej nej, han skall köpa min kompressormotor:whistling

Mats L
22-01-10, 19:26
Kul att se att det inte bara är jag som har svårt att bestämma mig för vilken motor som ska sitta monterad :D. Riktigt snygg bil i övrigt!!

// Mats

Edvard
22-01-10, 19:46
Är inte en gjutjärnsspis ett steg i fel riktning? Hoppas hoppas...

kwirk
22-01-10, 20:15
Jag vet!!!
Kommer bli fiiin fint =)

Figgz
22-01-10, 20:19
Hade jag fått välja så hade det fått bli en 16v CIH, det är grejer det!

http://figgz.ogun.org/traffar/rudskogen_2009/IMG_4975_jpg_scaled.jpg

kwirk
22-01-10, 20:22
Drygt o svetsa o fräsa..
Been there done that =)

Men CIH med 8v går nog bra med lite andhjälp...

GSI 16V
22-01-10, 21:12
Nu ska Vi inte gå händelserna i förväg här så dom få som vet håller enbart käft!! :518:

Och jo, XE:n åker ur, är redan såld till nånn i svart Kadett GSi, funderar på om Vi ser en Kadett GSi som lägger en rökare med bakhjulen på Rudskogen iår :mhihi:

CIH är inte alltid ett steg bakåt ifrån XE, beror på vad det är för CIH ;)

Hade varit snyggt med en 16V CIH, lite kul att jag vet vart det finns en redan avsågad topp som kan användas........

Jag återkommer i ärendet när nya spisen är hemma :eclipsee_

Johan Sand
22-01-10, 21:26
Hade jag fått välja så hade det fått bli en 16v CIH, det är grejer det!

http://figgz.ogun.org/traffar/rudskogen_2009/IMG_4975_jpg_scaled.jpg

Men en nytillverkad sådan (ja inte orginal, men med kapad topp osv) koster nog mer än ditt kompletta grekprojekt:whistling
Men nog är detta det ultmata i en gammal rwd från 70 talet, på med några rejäla förgasare och en herrejösses kamaxel så snackar vi:D

Vidar på Protrim har sin klar, sedan är det 2 eller 3 till på gång i Norge av dessa 16v CIH.

GSI 16V
24-01-10, 20:59
Imorgon åker motor och låda ur för skeppning till ny ägare.

På lördag blir det en resa för att hämta den nya rovan, bara sisådär 30-40 mil enkel väg.

hellcat
25-01-10, 07:40
ska kul o se vad det blir...:)

Johan Sand
25-01-10, 10:05
ska kul o se vad det blir...:)

Ryktena säger en Corsa 1.0L motor:D

Bracketracer
25-01-10, 10:28
Ryktena säger en Corsa 1.0L motor:D

...eller något mer Agilt :p Agila 3-cyl???

streetrace_88
25-01-10, 16:12
...eller något mer Agilt :p Agila 3-cyl???

haha ne det får vi hoppas på att det inte blir :)

D.Stransky
25-01-10, 16:23
Blir en tur till östkusten hörde jag rykten om ;)

GSI 16V
25-01-10, 17:37
Troligen lördag som det ser ut nu, om Ni känner för en fika eller McD i Nörrköping med en galen norrman så kan Vi väl höras :D

Iövrigt så är det maskinella hemligt förutom att det blir CIH så varken Corsa eller Agila-motor är aktuellt :whistling

erikjakan
25-01-10, 17:46
Troligen lördag som det ser ut nu, om Ni känner för en fika eller McD i Nörrköping med en galen norrman så kan Vi väl höras :D

Iövrigt så är det maskinella hemligt förutom att det blir CIH så varken Corsa eller Agila-motor är aktuellt :whistling

haha blir det en diesel due to finanskrisen? ;)

Blyfoten
25-01-10, 17:59
..det blir CIH..

Äntligen, som en känd radiopratare skulle sagt, så går det åt rätt håll. :p Väntar med spänning. :D

Bracketracer
25-01-10, 18:24

Känns som HELT rätt val i en busig Ascona A :dance2: tom om det skulle bli ett par cyl extra i långbänk...

Rally for fun
26-01-10, 18:12
En hemlig källa har sagt mig att motorn är från en bil i bilfamiljen.......hörde jag nåt om Saab??

Japp....en V4 i Struves Opel vore nåt.....låter som en halv V8 o då slipper han prestationsångesten
på bana sen.. :D:D:D:D:D

GSI 16V
02-02-10, 12:09
V4 med frihjul vore nått och den står högst upp på önskelistan...... :-o

OpelPatte
03-02-10, 15:39
CIH är inte alltid ett steg bakåt ifrån XE, beror på vad det är för CIH ;)

fasen.. är delar vi inte synpunkter.
det finns juh bara 8v CIH de som har 16v är inte en CIH längre.
Och då blir det mad andra ord ett lååångt steg tillbaka från en C20xe hur än påskostad CIH´n är.

man trimmar o trimmar på denna stackars CIH och kanske uppnår 240hk med en 2.4liters.
med samma trimgrad på en C20xe och bara 2.2liter så nosar man juh på 300hk.. ;)

OpelPatte
03-02-10, 15:39
här.. skulle det stå istället för 'är'

GSI 16V
03-02-10, 16:36
fasen.. här delar vi inte synpunkter.
det finns juh bara 8v CIH, de som har 16v är inte en CIH längre.
Och då blir det med andra ord ett lååångt steg tillbaka från en C20xe hur än påskostad CIH´n är.

man trimmar o trimmar på denna stackars CIH och kanske uppnår 240hk med en 2.4liters.
Det är la gött att Du skriver vad Du vet :) Och jag håller med om det till viss del.
En stor skillnad är dock att jag inte är ute efter extremiteter gällande effekt, jag är ute efter att ha skoj och ha hållbarhet, körbarheten lär inte bli sådan att det blir en pendlarbil :p
Att jag valde att gå tillbaka till CIH i denna bilen är fler, allihopa som följer tråden kommer att få reda varför :eclipsee_

The
03-02-10, 17:01
fasen.. är delar vi inte synpunkter.
det finns juh bara 8v CIH de som har 16v är inte en CIH längre.
Och då blir det mad andra ord ett lååångt steg tillbaka från en C20xe hur än påskostad CIH´n är.

Steg hit och dit, en ascona med c20xe är ju lika lite ascona som en 16v "cih" motor är cih, snarare mindre eftersom det motorblocket faktiskt fanns från fabrik med 16v topp. Och om det bara är maxeffekt man är ute efter så är väl inte c20xe heller nått speciellt märkvärdigt.

Sådanahär byggen handlar väl mer om vad som känns rätt för byggherren än vad som ger max effekt/vpenis

GSI 16V
03-02-10, 17:11
Sådanahär byggen handlar väl mer om vad som känns rätt för byggherren än vad som ger max effekt/vpenis

Kunde inte sagt det bättre själv :bowdown:

Bracketracer
03-02-10, 18:20
Steg hit och dit, en ascona med c20xe är ju lika lite ascona som en 16v "cih" motor är cih, snarare mindre eftersom det motorblocket faktiskt fanns från fabrik med 16v topp. Och om det bara är maxeffekt man är ute efter så är väl inte c20xe heller nått speciellt märkvärdigt.

Instämmer till fullo :D Idag känns inte 3 - 500 hästar som ett rätt mål i en gatbil med en 4:a... antingen satsar man på en rolig och pålitlig bil med 150 ~ 250 hästar och en flack vridmomentskurva, eller så är det all out med 600+ och ett kompromisslöst chassie som gäller. Och kan man åstakomma det första med små medel och baserat på originalkomponenter så är det ännu bättre :cool:

OpelPatte
03-02-10, 20:32

nu har du missförstått.
jag menade bara att en CIH är aldrig frän gentemot en 16v spis, vare sig det är en 400topp eller en C20xe.
men jag förstår att det byts också.
man kan få mycket mindre problem vid besiktningar samt mindre att bygga om så tillförlitligheten blir högre.

men en 2.4 som man borrar till ~98mm och gör vad man kan med toppen,, allra fränast i en Ascona A vore juh gamla crossflowtoppen.(ej 16v)
men vidare till cih, 98mm borr så får man ~2.6 liter
Och en halvsportig kam, säg en X1 och sedan 3.0 insug som kapas, extractorrör mm mm.
då borde man hyfsat lätt nå 200hk i en riktigt bred kurva dessutom.
MEn ett krav vore nog eftermarknadssprut iaf så man slipper den där dumma mängdmätaren.(stryper)

hursom,,, frän motor de gamla crossflow:
http://www.opelrally.se/bilder/bilar/bcf99_01_01.JPG

OpelPatte
03-02-10, 20:39
Förtjusande:
http://www.ckadett.de/ascona/galerie/thomas/2.jpg

GSI 16V
03-02-10, 20:41
Porrvarning :D

Har rätt bra dispenser på min Ascona så C20XE hade inte varit problem alls, men nu ska jag ha ett "bojsänke" till motor :D

Kommer att köra eftermarknadssprut så LMM slipper jag

Nurburgring
03-02-10, 21:10
Värdelöst vetande:
Crossflowtopparna till CIH är ganska lika BMWs gamla M10/M30 motorer med vipparmsaxlar och sånt.
Inte samma delar såklart, men själva konstruktionen är liknande.
Ascona A hade ca 190 hk med X-flow i rally, då med 2 liter och förgasare.

GSI 16V
06-02-10, 04:52
Nu jävlar ska en stabil motor ihop hoppas jag :bowdown:
Jobbade lite kortare än vanligt och nu står jag o väntar på färjan 05:10 efter 105 mil i Omegan, är bara aningen trött efter att varit vaken 24h :eek:
Tur att det finns Red Bull att tillgå :D

hellcat
06-02-10, 12:04
du e bara lite störd..... hehe.... gött att de finn sånt folk......:cool:

GSI 16V
06-02-10, 13:15
du e bara lite störd..... hehe.... gött att de finn sånt folk......:cool:
F*N, nu blev jag besviken på dig, trodde Du visste om att jag är totalt störd och bortom all räddning ;)
Blev bara 4 timmars sömn, frugan jobbar och barnen skiter ju i att jag varit vaken till 05:45 :banghead:

Ska kolla över sakerna lite bättre i eftermiddag och se om det nått att ha.
Vet iallafall såpass mycket att svänghjulet är lättat och stiftat till vevaxeln :D
Någon som har koll på vad ett orginal väger?

Blyfoten
06-02-10, 13:29
..och tala om/visa vad du fått hem tänker du inte göra än på ett tag eller?! :confused: :rolleyes:

GSI 16V
06-02-10, 13:42
..och tala om/visa vad du fått hem tänker du inte göra än på ett tag eller?! :confused: :rolleyes:
Kanske kanske kanske inte, det är en orginal 1.9 CIH med förgasare som det sitter ett stiftat svänghjul på, den har säkert gått 25 000 mil och drar 1 liter olja milen med :WobbleSig

Som alla vet kan jag inte hålla käften så det kommer nog upp :D

Nurburgring
06-02-10, 14:03
Jag hade ett lite lättat 2,0 svänghjul på min turbo-CIH, har för mig att det väger 9 kg.

Ascona A Henrik
06-02-10, 14:24
Har ett svagt minne från min gamla cih-tid att dem väger 11-12kg original ungefär.

Nurburgring: Menar du att ditt svänghjul väger 9kg före eller efter lättning?

Nurburgring
06-02-10, 14:34
Efter lättning. Men det var inte mycket som togs bort vad jag minns, fick plana av det ungefär 1 mm för att det skulle funka med SAAB-tryckplattan.
Jag ska försöka komma ihåg att väga det nästa gång jag är i garaget.

Lite OT här nu nästan...

GSI 16V
06-02-10, 15:20
Lite OT här nu nästan...
Bekymra dig inte för OT, tycker det som diskuteras verkligen tillhör ämnet :D

Men jag tycker att Ni har tunga svänghjul :p
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100206-151014.JPG

Nurburgring
06-02-10, 15:32
Fina grejer! Ett par hekto lättare än mitt stålsvänghjul till 24 ventilaren.
Vad ska du ha för koppling?

GSI 16V
06-02-10, 16:15
Ska mäta tjockleken på svänghjulet på tunnaste stället.
Tryckplattan blir en Sachs förstärkt med orginallamell till Getrag 240, håller inte det får jag nått att fundera på :rolleyes:

The
06-02-10, 16:24
618 platta med 2.2 lamell duger rätt bra

Det var ett väldigt rostigt svänghjul du rotat rätt på :)

erikjakan
06-02-10, 17:22
Hur mycket mos kommer det bli i bilen?

Jag kör 4 puckat sinter och sachs 618 platta. Fjädrar lamell, den är skitsnäll att köra!

/Erik

Nurburgring
06-02-10, 17:43
Jag har ofjädrad fyrpuckad lamell till sexan, 215 mm dia med SAAB 900 turbo tryckplatta. Greppade fint, men det kunde hugga och hoppa lite när den blivit varm och man skulle krypköra.
En fjädrad lamell är nog att föredra om man ska köra mycket gata.

Ascona A Henrik
06-02-10, 18:33
Alldeles lagom lätt! :D När får vi se bilder på nyförvärvet då? Jag har sett en blocket-annons för ett litet tag sedan som känns misstänkt!:Typotux:

GSI 16V
06-02-10, 21:58
618 platta med 2.2 lamell duger rätt bra

Det var ett väldigt rostigt svänghjul du rotat rätt på :)
Tryckplattan lär räcka till iallafall.

Ytrost är ju inte direkt nått farligt ;)

SULTAN
06-02-10, 22:11
Väntar med spänning på motor info å bilder:).Hur länge ska du kunna hålla dig:D.

GSI 16V
11-02-10, 22:35
Har idag börjat ihopsättningen av maskinen, det blir en del jobb märker jag.

En bild ;):
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100211-174016.JPG

GSI 16V
12-02-10, 19:55
Framgång i garaget idag.
Dunkat dit svänghjul, kamkjedja och frontkåpa, alla skruv får sig en släng av roterande stålborste, undrar om man blivit smittad av Figgz :p

The>> Är mitt svänghjul rostigt nu?? Nä just det, det var ju bara ytrost och knappt ens det ;)
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100212-154021.JPG

Figgz
12-02-10, 23:08
Klart man ska ha puts på grejerna ;)

Blocket, vad är det för recept och vad för skick? Lågkompat verkar det vara iaf, lite turbolågkompat om man kollat bilden här ;)
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100212-154224.JPG
Däremot ser det ut som om blocket har gått en del, eller?

GSI 16V
12-02-10, 23:18
Blocket har inte gått långt alls efter borrning, dock har det nog gått lite för fett, loppen är inte så blanka som det ges sken av.
Inga vändkanter alls utan det är som sagt sot, lite rengörning innan toppen läggs på så är jag hemma.

Motorn är old school lågkomp, mer får Ni inte reda på, än vill säga ;).

sofie
13-02-10, 11:47
Gissar på att det är polerade gamla stålstakar cheva kolvar tg kamdrev mm mvh erik

Bracketracer
13-02-10, 12:24
Ser ut som blocket är fräst för, och har, CU-ringar, men avståndet mellan ser ut att vara för stort för chevakolvar. Å andra sidan ser det ut som packningen och kamdrevet har placerats strategiskt vid fotograferingen för att dölja sådana detaljer :rolleyes: så det är inte omöjligt att det är en upp till 2,0 vev och 283 gjutna kolvar eller en 2,2 vev och dito 307 kolvar.

Johan Sand
13-02-10, 12:44
Ser ut som blocket är fräst för, och har, CU-ringar, men avståndet mellan ser ut att vara för stort för chevakolvar. Å andra sidan ser det ut som packningen och kamdrevet har placerats strategiskt vid fotograferingen för att dölja sådana detaljer :rolleyes: så det är inte omöjligt att det är en upp till 2,0 vev och 283 gjutna kolvar eller en 2,2 vev och dito 307 kolvar.

Hmmm.. Kan inget om dessa gamla rovor, men en sak är helt säkert. Struve är inte så dum som han ser ut så din teori kan vara nog så realistisk:D

PS. Struve, förr var vi unga och vackra, nu är vi bara "och":)

GSI 16V
13-02-10, 15:02
Kolvarna är Cheva, det har jag fått bevisat för mig genom sökningar på nätet, dock var det svårt.
Detta ihop med lite prat med dom som byggde bottendelen (känd motorbyggare).
TG-kamdrev är alldeles rätt, stakarna är inte verifierade än, hade ingen liten spegel i garaget.
CU-ringar stämmer bra med, helt nya dock lite skitiga.

Drevet och packningen är inte alls strategiskt ditlagda utan hamnade så när jag grejade med frontkåpan ;).

Bilder kommer allt eftersom den sätts ihop.

Sand>> Jag är inte ens "och" längre :p

Bracketracer
13-02-10, 17:24
CU-ringarna kan återanvändas om man glödgar dom. Nya ringar och urskurna topplockspackningar kan köpas från ENEM.

Kolvarna i mina motorer kommer från APE, men dom kan i sin tur vara från olika tillverkare...

Välkommen i gänget som plågar 283/307 kolvar i CIH :D

Som tröst kan jag säga att mina gjutna 283-kolvar överlevde +8k varv när min koppling gav upp i en av starterna på Motorsportens Dag i Jönköping :dance2:

Bracketracer
17-02-10, 15:09
Ditt alter ego (hade) lagt upp röret du köpte från Ford46... Har du hittat något som passar bättre till stor volym och Ascona A?

OT: Vad kostade frakten?

Struve
17-02-10, 16:08
Vet inte vem Ford46... är, men jag köpte inte röret för att ha på denna maskin ;)

Frakten var 90:- med Bussgods

Bracketracer
17-02-10, 16:12
Vet inte vem Ford46... är

Ar du sriös, eller ;)

GSI 16V
17-02-10, 16:38
Ar du sriös, eller ;)
Ajaaaa Du menar så.......... :kopfkratz

Bracketracer
17-02-10, 16:52
Ascona/Manta B finns det alla möjliga varianter på CIH 2,0 och 2,2/2,4 extraktorgrenrör till... värre med Ascona/Manta A och Kadett C :image018:

Men HighSpeed kan sälja omonterade och omålade Martelius, så man kan modifiera dom själv innan hopmonteringen :)

GSI 16V
17-02-10, 16:56
Highspeed har nog en massa grejer......

Men men Vi får se hur det blir med den saken :D

Bracketracer
17-02-10, 17:04
Vi följer utvecklingen med stort intresse :) Funderar själv mellan att tillverka ett eget från en avgasfläns inkl avdelning mellan 2:a och 3:e avgasporten, eller att modifiera ett Martelius RACEPLUS från HighSpeed... men har även en mildare kam och ett äldre extraktorrör från Simmerfors på gång som ett snällare alternativ för cruising :rolleyes:

Andreas Löfgren
02-03-10, 19:23
Tycker det är dålig uppdatering :j:

kwirk
02-03-10, 19:33

De händer saker, o jag langar in mer =)

GSI 16V
02-03-10, 22:07
De händer saker, o jag langar in mer =)
Jorå, de händer en del saker så som Kwirk nämner, men det finns inte så mycket att visa upp eller uppdatera heller :D

Bottendelen är ihop nu, håller på med en topplockspackning som inte är helt orginal.
Håller på att dunka ihop toppen för tillfället, TG 44T kam med mekaniska lyftare och plåtvippor, insuget ska snyggas till.
Toppen blev en P22 och insuget är ett 2.0E som är anpassat för toppen, 2.4-fuelrail som är lämnad till Kwirks kompis för alusvetsning, saknar tyvärr rätt TIG för detta jobb.
Står vid ett vägskäl hur jag ska fortsätta, lagom turbo, jävligt STOR turbo eller kompressor........

Jävlar, nu avslöjade vad som är på G, en del har fattat redan :WobbleSig

Bild på toppen och ventilkåpan:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100302-200241.JPG

Lizzardo
02-03-10, 22:16
Jag skulle satsat på lagom stor turbo, det låter som det säkraste valet :)

Nurburgring
02-03-10, 22:17
Dagens CIH-tips:
Svetsa i ett större rör för vevhusventilation, den lilla pipen som sitter i kåpan nu duger knappt till en original 2,0E.
Jag gjorde så här på en 2,2a. Svetsade i ett 20 mm rör i en plåtkåpa, öppnade plåten på insidan och gjorde rent stålullen som sitter där och sen svetsade jag tillbaka plåten igen.
Drog en slang från kåpan till en 1,5 liters PET-flaska, sen en mindre slang därifrån till anslutningen före spjället.
Hade det så på en vinterbil, den motorn svettades ingen olja. Kondensvatten och annat läskigt samlades i PET-flaskan, fick tömma den nån gång ibland.

EDIT:
Jag menar inte att "Gula Faran" måste ha en PET-flaska som behållare, det skulle ju se lite tråkigt ut.

GSI 16V
02-03-10, 22:18
Jag skulle satsat på lagom stor turbo, det låter som det säkraste valet :)
Det är det säkraste valet, helt klart, dessutom har jag 2 grenrör som funkar för det med :D
Men det vore underbart med kompressor då den ger jämnare effekt, dock mer krångel om det blir fel :cool:

Anders>> Har haft CIH-maskiner tidigare och aldrig haft problem med svettiga CIH, inte ens 1.6:n i min första Ascona A svettades olja efter en stenhård dag på Kinnekulle Ring, dock tryckte den maskinen lite vatten men det berodde på en halvtaskig kylare.
Denna maskinen får nya tätningar överallt så här är jag mindre rädd för det, dock sågar jag inte ditt tips ;)

The
02-03-10, 23:41
Vad är det för borr på blocket?

vitascona
03-03-10, 07:03
En cih maskin ska andas!!riktig vevhusventilation SKA DET VARA!En rally pellejöns fick ut 7hk till när han tog bort pluggen för oljestickan å satt ditt en slang.nått å tänka på:rolleyes:

GSI 16V
03-03-10, 07:16
Hehe, får modda det då för annars lär jag väl få på nöten, det är ju bara lite färg :D

Annars är väl risken att jag skjuter oljestickan igenom huven :WobbleSig

OpelPatte
03-03-10, 13:22
jag körde med gamla sprintkåpan.. körde slang från. funka klockrent. det hålet är juh lite större.

erikjakan
03-03-10, 18:45
i min maskin är det en 20mm nipper med slang gängat i blocket, sen är det en till lite mindre slang på 10mm, detta går till en lyxig petflaska!

MVH Erik

GSI 16V
03-03-10, 22:41
Tackar för Era tips.

Jag kommer att göra om kåpan men en styck anslutning ner i en mysko behållare i RF med avluftning in i insuget igen så SBP inte ska kunna gnälla på det.

GSI 16V
05-03-10, 09:55
Väntar nu febrilt på ett paket så jag kan börja bygga fästen på jobbet :dance2:

GSI 16V
08-03-10, 22:49
Idag åkte bottendelen med växxelådan i Asconan, putsar och donar med alla skruv nu också.
Förberedde toppen lite till, ska para ihop den med blocket snart, lite fundersam på momentdragningen då min maskin har kopparringar och vanlig enkel skuren packning....

Bracketracer
08-03-10, 23:05
Länge sedan jag bytte sist, och toppen och blocket på nya motorn har inte parats definitivt än (måste kolla ventilurtagen först), så frågan har inte aktualiserats än...

Men kolla med Janne, han borde ha förstahandsuppgifter :)

GSI 16V
09-03-10, 20:59
Fick ett "litet" paket med Bussgods idag, nu ska det provas, våndas och undras "Hur F*N tänkte jag att det här skulle få plats under huven?" :p
Jaja, får det inte plats under huven får det lösas på någor sätt :WobbleSig

Finns det någon som har ett friskt orginalkyl vore jag tacksam, annars får mitt kyl lämnas in o få nytt cellpaket, det funkar ju också :D

Ska jag?
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/gren.jpg

senator_racing
09-03-10, 23:57
var har du handlat de grenröret ?? såg ut att vara stiligt byggt

Bracketracer
10-03-10, 00:24
Det var långa och grova primärrör, och en kort kollektor... finns det en fortsättning på kollektorn?

GSI 16V
10-03-10, 06:43
I mitt förra inlägg så ställde jag en fråga ovanför bilden ;)

Ska jag?
Så tyvärr var det inte innehållet i paketet, innehållet i paketet var stort också, återkommer till det senare.....
Bildlänkadressen var till för att villa bort Er lite, men tanken är väl att bygga nått liknande i RF :dance2:

Såhär ser resten ut på avgassystemet, dom som surfar www.opeltuners.com och är reggade på forumet där kan kolla på en jänkares Ascona A Voyage i projektforumet, ren porr:
http://farm4.static.flickr.com/3234/2537035709_7006b85e39_o.jpg

Ascona A Henrik
10-03-10, 19:44
Hehe, tänkte väl att "rally-bob" inte skickar med bussgods.:p
Det är fina grejer han bygger.

Du kröker väl varje dag, så lite rörböjar borde du väl kunna kröka till ett grenrör?:D
Blir nog bra detta, gillar denna typ av grenrör, ser riktigt maffigt ut under huven.:dance2:

Johan Sand
10-03-10, 21:29
Lär bli varmt under huven med så mycket rör:D

Bracketracer
10-03-10, 21:48
Lär bli varmt under huven med så mycket rör:D

Förgasarförvärmning :p

GSI 16V
10-03-10, 21:57
Japp, ska köra med förknasare, blir nog en trött Solex eller nått.

Dock blir det svårt med detta insug, dock är detta insug bara en mockup för att kunna bygga avgasgrenrör, insuget som ska sitta där är lite snyggare:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100310-182653.JPG

Här ska det sitta nått med:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100310-182522.JPG

Får väl krypa till korset och gå ut officiellt med min läggning :-o
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100310-182754.JPG

Detta var altså det stora paketets innehåll, den är lagom stor :bowdown:

Morbidio
10-03-10, 22:25
Fan vad häftigt!:bowdown:

Compoxid
11-03-10, 02:48
NU börjar det likna något :D

Mrcreeper
11-03-10, 09:38
Helt rätt!! Kompressor is da shiaat! :D

linden
11-03-10, 10:38
Fränt. liten ascona a med kompressor, oj, man får nog låsa in sig när du är ute å kör 100 varv i varje rondell.. kommer du kunna köra denna i BK-rondellen nu till sommarn på nån träff eller får vi vänta till nästa år? :-)

GSI 16V
11-03-10, 10:44
Tack för kommentarerna.

@ Linden: Tanken är att det ska vara klart innan det blir allt för torrt på vägarna så risk finnes att det blir lite buskörningar med den.

Bracketracer
11-03-10, 12:25
Med lite överladd behöver du inte tänka så mycket på grenrörets utformning, bara att tillämpa KISS och göra det enkelt och snyggt :cool:

mikko
11-03-10, 13:11
Kul att någon går sin egen väg med CIH-kompressor, istället för turbo som verkar vara vanligast.:)

GSI 16V
15-03-10, 22:14
Kul att någon går sin egen väg med CIH-kompressor, istället för turbo som verkar vara vanligast.:)
Känner att det är kul att göra det här.

I eftermiddags åkte kardanen dit igen och är fastdragen, spakstället sitter på plats och jag byggde om växellådsbalken lite och förstärkte upp den.

Sedan har det skett en sak till..... :D
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100315-183322.JPG

ozzman
16-03-10, 08:35
Känner att det är kul att göra det här.

I eftermiddags åkte kardanen dit igen och är fastdragen, spakstället sitter på plats och jag byggde om växellådsbalken lite och förstärkte upp den.

Sedan har det skett en sak till..... :D
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100315-183322.JPG

du menar att du monterat min gammla backspegel. :rolleyes:

hejs

GSI 16V
16-03-10, 08:54
Trodde att Ni skulle se vad som skett men nähäpp.....
du menar att du monterat min gammla backspegel. :rolleyes:

hejs
Nej, dom har suttit på bilen lägre än så, dom åkte på redan tidigti höstas.

Det som har skett är att framhjulen fått markkontakt igen efter att bilen lyftes upp på pallbockar i början av Juli -09 ;)

ozzman
16-03-10, 12:11
Trodde att Ni skulle se vad som skett men nähäpp.....

Nej, dom har suttit på bilen lägre än så, dom åkte på redan tidigti höstas.

Det som har skett är att framhjulen fått markkontakt igen efter att bilen lyftes upp på pallbockar i början av Juli -09 ;)

haha kul att det börjar närma sig, då är det snart provkörning då... :dance2:

GSI 16V
17-03-10, 20:28
haha kul att det börjar närma sig, då är det snart provkörning då... :dance2:
Njaej, det dröjer nog ett tag till.

Har idag dragit toppen med moment, nollat motorn och dratt det ställbara kamdrevet.
Fick ihop rattstången igen och det kommer att bli tungstyrt, 1½ rattvarv filmbevis, Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=qFvlUVZFxfs)

Kollade lite på hur jag ska lösa fästen till kompressorn med, tål att funderas på :331:

Det går saaaaaaaaaaaakta frammåt iallafall :D

Nicklascorsa
17-03-10, 23:47
[quote=Fick ihop rattstången igen och det kommer att bli tungstyrt, 1½ rattvarv[/quote]

Mellan fulla rattutslag:eek:??????

GSI 16V
18-03-10, 06:07
Mellan fulla rattutslag:eek:??????
Menar jag 1½ rattvarv så är det SJÄLVKLART fullt svängda hjul, finns inga begränsningar mot orginal i framvagnen ;)

Tonie Pettersson
18-03-10, 06:45
Menar jag 1½ rattvarv så är det SJÄLVKLART fullt svängda hjul, finns inga begränsningar mot orginal i framvagnen ;)

Fyfan då får du kämpa lite på gymmet innan bansäsongen :D.

Nicklascorsa
18-03-10, 11:19

Har du gjort nån utväxling på rattstången?? Nån bild isåfall:p??

GSI 16V
18-03-10, 11:36
Har du gjort nån utväxling på rattstången?? Nån bild isåfall:p??
Nej, ingen annan utväxling än styväxeln, rattstångens nedre del fick göras om en aning för att passa mot innehållet i styrväxeln.
Har orginal växelhus med utbytt innehåll :)

Vem har sagt att man måste gå på gym när man väljer att lyfta tunga saker på arbetstid när det finns lyfthjälpmedel? :dance2:

Johan Sand
18-03-10, 11:45
Nej, ingen annan utväxling än styväxeln, rattstångens nedre del fick göras om en aning för att passa mot innehållet i styrväxeln.

Vem har sagt att man måste gå på gym när man väljer att lyfta tunga saker på arbetstid när det finns lyfthjälpmedel? :dance2:

Arbetsmiljöverket eller vad det nu heter säger att du skall det.. Eller rättare sagt, ålägger arbetsgivaren att skaffa och lära dig använda det. :D

Nicklascorsa
18-03-10, 13:12

Finns det grejer o köpa så man får så lite rattvarv:) trodde det bara fanns typ 2,5varv

GSI 16V
18-03-10, 13:19
Arbetsmiljöverket eller vad det nu heter säger att du skall det.. Eller rättare sagt, ålägger arbetsgivaren att skaffa och lära dig använda det. :D
AMV säger inte att Du skall använda det utan AMV har ålagt arbetsgivaren att ge arbetstagaren möjligheten att kunna träna antingen genom att skaffa godkänd utrustning för detta eller bidra med pengar till ett träningskort till dom som så önskar det, altså inget tvång, detta styrd via en AFS.

Finns det grejer o köpa så man får så lite rattvarv:) trodde det bara fanns typ 2,5varvTrodde inte jag heller och den köptes på måfå, viste att den skulle ha mindre rattvarv än orginal men uppenbarligen finns det med färre varv :)
Köptes av KMA här på forumet då det inte passade i Ascona B-styrväxelhuset.

Nicklascorsa
18-03-10, 14:50
Fan va det måste dra i ratten när man är ute o sladdar:D..... Kommer ju bli som en gocart:eek:

Trevligt att du har gått tillbaka till cih förresten:cool:

Robin-T
10-04-10, 23:18
Hur går det här? Coolt med Ascona A och cih kompressor :D

GSI 16V
10-04-10, 23:23
Hur går det här? Coolt med Ascona A och cih kompressor :D
Sker mer i Sahara än på min garageplats :image018:

GSI 16V
07-05-10, 23:09
Idag fick jag besök av Kwirk i garaget, blev lite tankarbete och imorgon kommer ett 63mm hål borras i bakre gaveln på insuget.
Där ska sedan en 90graders 3" alukrök svetsas fast, hålet som finns där spjällhuset sitter kommer att tätas med en skruvbar aluskiva.

Bromsservot kommer troligen att plockas bort beroende på avsaknad av vacum, eller så kanske man skulle satsa på en vacumpump.......

The
08-05-10, 08:30
Idag fick jag besök av Kwirk i garaget, blev lite tankarbete och imorgon kommer ett 63mm hål borras i bakre gaveln på insuget.
Där ska sedan en 90graders 3" alukrök svetsas fast, hålet som finns där spjällhuset sitter kommer att tätas med en skruvbar aluskiva.

Bromsservot kommer troligen att plockas bort beroende på avsaknad av vacum, eller så kanske man skulle satsa på en vacumpump.......

När du släpper gasen så kommer du ju att ha vacum i insuget även fast du har kompressor, och med ett tätt servo med välfungerande backventil så "räcker" vacume till några inbromsningar även om du vänsterbromsar med gasen nedtryckt.

GSI 16V
08-05-10, 16:52
Kommer att köra med spjället före kompressorn, så det kommer inte att bli vacum i insuget.
Möjligen att det kan bli vacum mellan späll och kompressor isåfall.

Nåja det ger sig, här kommer iallafall en bild på hur man "förstör" ett 2.2CIH-insug:
http://struve.se/web/bilar/BusAsconaA/images/20100508-093825.JPG

The
08-05-10, 17:58
Kompressorn kommer ju inte att göra nått övertryck när spjället är stängt så i insuget får du väl vacum oavsett om du suger genom eller trycker mot spjället.

Johan Sand
08-05-10, 18:25
öööhhh jag har spjället före kompressorn och jag har då kopplat bromsservo mm som vanligt:confused:

GSI 16V
08-05-10, 18:41
OK, jaha, såpass, hmmm, klia i huvvet, ahaaa, kanske det ja....

F*n, vad ska jag hitta på för ursäkt nu då?
Jag "måste" flytta huvudbromscylindern bakåt och nu är ett argument borta, f******n också :lam: :Fools_Hou :516::kopfkratz :rolleyes3

Rsjerry
24-07-10, 13:00
Hur går det med min gamle bil:cool:

turbotupp
11-08-10, 00:50
Men nog är detta det ultmata i en gammal rwd från 70 talet, på med några rejäla förgasare och en herrejösses kamaxel så snackar vi:D

ang. 16v cih:
har inte 16v cih:n dubbla kammar? ialla fall den toppen som är kapad från sexan har väl dubbla kamaxlar? eller är jag ute o cyklar som vanligt?! kanske bordet hetat dcih isf:mhihi:
hehe skämt å sido,,, men allvarligt?

turbotupp
11-08-10, 00:53

har inte 16v cih:n dubbla kammar? ialla fall den toppen som är kapad från sexan har väl dubbla kamaxlar? eller är jag ute o cyklar som vanligt?! kanske bordet hetat DCIH isf:mhihi:
hehe nejmen men allvarligt: enkel eller dubbla?:)

GSI 16V
11-08-10, 06:07
@Turbotupp>> Nu vet jag inte vad Du menar men det står inte i denna tråd om någon CIH16V iallafall.
Hade suttit en CIH16V i bilen hade priset vart högre eller så hade motorn sålts separat.
Den enda 16V som varit i denna bile är en C20XE DOCH-motor men den är såld för "länge" sedan ;)

The
11-08-10, 09:05
har inte 16v cih:n dubbla kammar? ialla fall den toppen som är kapad från sexan har väl dubbla kamaxlar? eller är jag ute o cyklar som vanligt?! kanske bordet hetat DCIH isf:mhihi:
hehe nejmen men allvarligt: enkel eller dubbla?:)

Hade det varit en kapad topp eller en riktig 400 topp hade det per definition varit en DOHC eftersom de är överliggande inte "In Head"

turbotupp
12-08-10, 23:41
läs HELA Johan Sands inläg så är/var det diskutioner runt 400 toppen :-o