View Full Version : liten bild på omegan me calle motorn i
har skaffat en omega-b som jag skall sätta i calibra motorn i...
en liten bild bara under byggets gång....
drivlinan är typ klar,vart en bmw zf låda
här får ni en liten spec
(Block)
2 liters borrat till första överdim 86.5
je kolvar
spm stakar
balanserat vevparti
extra vattenkanaler i topp samt block
xe svänghjul omgjort till bmw 618 tryckplatta
och stödgördel.
(Topp)
portad av patrik ifrån ludvika
supertech peugeot ventiler. overzise.
samt supertech ecotech fjädrar
z42 kammar
grenrör ifrån tomas ,cp-service
precision sc62-65 snurra
egentilverkat insug med full-radie trattar
autronic smc sprut
bmw zf låda
Mvh Andreas mycket dålig bild men det bjur jag på
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080729048.jpg
se så fint de blir :)
Får du plats me fördelarn eller ska du gradera öpp litte te fördelarlöst som kungen kör? *S*
Har du svetsat om spränkåpan eller använder du någon form av adapterplatta till växellådan?
har kapar av opels f16 sprängkåpa å kapat av bmw,n å svetsat ihop!!
så nu finns det en jig till det...... en kille i falun som har gjort det, som gör till många volvo bilar av samma princip.
6000kr eller 6500kr tar han då är det inkl zf låda!!
sedära :) är det tänkt att bli besiktningsbart? några tankar på det yttre? blir det en orginalare eller ska det stylas?
ja det är ju tänkt så iaf! har hört med om reg mes å det skulle vara lungt bara jag hade papper på vilken bil motorn har suttit i å blocket är ju ett xe block så blir väll ifrån en kadett...
ska höra om man kan få den som ett ombyggt fordon men den är lite för ny skulle jag tro!!
//Andreas
CALIBRA300
30-07-08, 08:07
ja det är ju tänkt så iaf! har hört med om reg mes å det skulle vara lungt bara jag hade papper på vilken bil motorn har suttit i å blocket är ju ett xe block så blir väll ifrån en kadett...
ska höra om man kan få den som ett ombyggt fordon men den är lite för ny skulle jag tro!!
//Andreas
reg bes borde väll gå, men dår vill dom nog att motorn är i "orginalutförande" (det dom inte ser kan dom ju inte påpeka:))
den är inte för ny för ombyggt fordon... dock räcker det inte med att byta motor. mer info hos www.SFRO.com
mvh johnny
vad jag har hört så är det att man skall ha annan drivlina å det har jag samt erndra bromsar å annan motor..stämmer det??
CALIBRA300
30-07-08, 10:07
vad jag har hört så är det att man skall ha annan drivlina å det har jag samt erndra bromsar å annan motor..stämmer det??
då jag pratade med sfro ang mitt calibraprojekt så var det på gränsen till ombyggt fordon och han föreslog att jag skulle byta bromsar också så att det säkert skulle klassas som ombyggt fordon.
jag tycker du skall ringa till sfro och prata med dom så får raka besked på en gång.
mvh johnny
Man får inte sätta i en motor som är äldre än bilen heller.
// Mats
// Mats
Precis
Så om bilen är en 96:a så vore det nog mer lämpligt att "hitta" :rolleyes: ett block med ett LET-nummer som är från en 96:a eller 97:a...
jag får ringa å höra mer...mej jag sa att det var en äldre motor iaf!!
i väsrta fall får jag slänga i 6an å bes å byta till baka..
detta vart ju bara en enmassa snack om bes....
Vilken kul tråd det blev...
Den här omegan kommer juh köra röven av flera tuffa bimmers med turbo om ammadeus känner för att testa lite med slicks =)
Jag kör juh obesiktat med kadetten, och skiter totalt i om det är lagligt eller ej *lol*
det är juh bara en bötessats på 'brottet'
Det går att ha trafikförsäkrat ändå och slippa bli skuldsatt upp över öronen om man råkar göra nå dumt i trafiken som blir ens eget fel.
och om snuten får upp ögonen om bilen?,,,, tja.. man behöver juh inte direkt stanna och be om förlåtelse.....
Jag kör besiktat med min, åker jag dit blir de ju ett h-vete ändå.. Så nästa år blir de nog ingen bes känns de som.
Men du ammadeus. Nu har du snart vridit om nyckeln ju.. Då kan man ju komma upp och se hur mycket plats du använde. :)
kommer fölga det här bygget :cool:
Det vet vi att detta blir brutalt! upp med några fler bilder nu jag vet att du bygger på ;)
sen när du är klar så guidar du mig till rwd så köper vi tillsammans upp alla f-lådor och har massivt grillparty :angryfire
Det här blir riktigt APFRÄNT:dance2: :D
ja vi får hoppas det blir bra....känns som jag kommer att behöva ett kopplings schema....
måste ju iaf veta vilken kabel som går till varvräknaren och vatten temp...skall ju inte ha mer el än vad jag använder....
har ju typ rivit ut allt å nu skall jag snart lacka motor utrymmet så kanske kan koppla lite el snart.....vi får se hur det går=)
//Andreas
Bracketracer
02-08-08, 04:08
Rätt motor :dance2: men varför sätta ner den i en tung pråm :p i en lätt Opel GT (den RIKTIGA från 69 - 73 alltså) eller Kadett C skulle den verkligen komma till sin rätt!!!
Nej, Usch, nu dreglade jag på tangentbordet.... :D
jag kan lova jag skall lätta....vill helt klart få ner den som calibran...1450kg så ca250kg måste bort....v6 är nog några kilon,,, avgas systemet..... vägde en hel del om man jämför mitt feritta! ac mm......
skall även kapa lite där det inte syns....
//Andreas
jag kan lova jag skall lätta....vill helt klart få ner den som calibran...1450kg så ca250kg måste bort....v6 är nog några kilon,,, avgas systemet..... vägde en hel del om man jämför mitt feritta! ac mm......
skall även kapa lite där det inte syns....
//Andreas
Är det en kombi eller en sedankaross du bygger på?
Mycket av vikten borde väl sitta i ljuddämpning för dom är ju relativt tysta, eller ska du behålla inredningen.
det är en sedan!
jo det är ju så....ju nyare skulle jag tro detså mer dämpning...(
//Andreas
Underbart bygge!!!! :D :D
Har drömt om ett liknande, men har tyvärr inte tid... :(
Lycka till!!!
Mvh Micke
nu har jag lackat motor rummet....(äntligen gjort) nu kan man snart lyfta in riktiga motorn....
väntar på lameller å utrampnings lager....
samt kan ju snart koppla i sprutet med=)
måste ta reda på vilka kablar som skall till vad på org härvan...nån som vet?? kabeln som går till vatten, varv, till slag mm....
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080805051.jpg
Det var väldans vad du jobbar på :)
Ser ut att bli ganska gott om utrymme framför motorn :D
nu är soppa systämet=) monterat.... vart lika hydralslangar som jag har på calibran.... nu skall jag dra sista på elen sen så skall jag sätta i motorn är det tänkt iaf=)
Mvh Andreas
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080815052.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080815053.jpg
Kommer du göra något åt utsidan? Såg ett par ruggigt fina omegor i norge.
Borde ju matcha insidan tycker man :D
jo visst skall jag fixa med utsidan... men inte nå herrejöses spoliers är det tänkt iaf.... blir samma färg som jag hade på callen...vill ju ha en fin omega som skall gå bra... målet är ju en typ i lika stil som callen... vi får hoppas det blir bra=)
//Andreas
hallelujia....=)nu har jag satt i motorn...skönt att allt passa med växellådan mm...=) nästa är ju att dra alla kablar till givare mm.... samt vänta på grenröret å bygga avgs-system //Andreas
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080816054.jpg
se.. du kan juh bara du vill,, och även om du inte vill *S*
det tar sig sa morbrännan när det brann i utedasset=)
har satt dit servon och generaton, bytte plats med dom så har fått gjort nya fästen samt distanser mm....vart bra till slut...
har även som ni ser pulverlackat insuget svart var lite tveksam men nästan alla har ju polerat så tänkte jag skulle testa med svart..vad tycker ni om färgen?? kom gärna me komentarer=) sorry men lite halv dåliga bilder=(
Mvh Andreas
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080825059.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080825058.jpg
Öppnad, flyttad och det är fritt fram igen ;)
Du ÄR välkommen till våran lilla skara betalande medlemmar :D
Grymmt projekt det här, är tanken att den ska reggas eller är det dom mörka gatornas bil??
GSI_Dalarna
25-08-08, 11:08
fåkking pårno som vi säger här nere!
det skall väll reggas är det tänkt men skall åka lite i den först å så....
//Andreas
nu sitter tryckrören emellan insuget å ic på plats....har gjort nya rör till vattnet med å dragit om det...
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080902063.jpg
Kjell Niklasson
02-09-08, 10:09
Ser mycket trevligt ut. Och det ser ut som att det fortfarande är tokigt mycket plats kvar mellan motor och kyl?
/ Kjell
Snyggt! Gillar att du pulverlackade insuget men måste även säga att kamremskåpan blev riktigt snyggt kapad efter dreven.
Som Kjell sa, det ser inte så trångt ut direkt :)
tack så mycket!!alltid trevligt att höra andras åsikter öven om det ej är positift.... alla har ju ej som sagt lika smak...tur är väll det=)
jo da det är några dec kvar=)
har funderat på att ta bort kamrems kåpan men känns ju lite osäkert om det skulle hoppa en rem eller nått...behövs ju så lite för ett ras som sagt....
vackert, va du till samma kille idag och pressade slangarna? tänkte du fick en annan modell denna gången.
har funderat på att ta bort kamrems kåpan men känns ju lite osäkert om det skulle hoppa en rem eller nått...behövs ju så lite för ett ras som sagt....
Gör inte det! Flera har rasat motorer pga att ex. generatorremmar har hoppat. Jag har själv tappat generatorrem på en bankörning och hade jag inte haft kåpan kvar kunde det blivit dyrt.
Behåll hellre kåpan du har, vill du göra det riktigt snyggt så "renkapar" du ventilkåpan så du blir av med kanten mot dreven.
vackert, va du till samma kille idag och pressade slangarna? tänkte du fick en annan modell denna gången.
japp det var jag... kör dunlops hudral slang fram till torpeden sen vart det stålombundet för syns skull=)
japp det var jag... kör dunlops hudral slang fram till torpeden sen vart det stålombundet för syns skull=)
okej det är samma som du/jag hade tidigare förutom blinget då?
visst är det vågat att köra utan kamkåpa...
jag är visst en dum jävel *S*
jag rasar generatorremmar på löpande band nu,, och inget händer........
Bracketracer
03-09-08, 09:09
Går kamremmen spelar det ingen roll om det sitter en kåpa eller inte... däremot ger kåpan ett bra skydd mot främmande föremål som kan leta sig in mellan remmen och hjulet och orsaka rembrott eller överkuggning.
Den första årsmodellen av AlfaSud hade inga kåpor framför kamremmen, och det var inga problem på Sicilien... men infördes snabbt när packad snö rasade motorer på löpande band första vintern i Sverige :eek:
Nu står det generatorrem och går denna så rasar ju inte toppen om man har kamremskåpan på ;)
Och kör man utan kamremskåpan har man ökat risken för rejält ras betydligt, antingen så har man jäkligt gott om pengar eller så är det tanklöshet ihop "gu va fräckt utan kåpa" :Fools_Hou
Bracketracer
03-09-08, 10:09
Nu står det generatorrem och går denna så rasar ju inte toppen om man har kamremskåpan på ;)
Och kör man utan kamremskåpan har man ökat risken för rejält ras betydligt, antingen så har man jäkligt gott om pengar eller så är det tanklöshet ihop "gu va fräckt utan kåpa" :Fools_Hou
Missförstå inte Figgz medvetet... generatorrem, fläktrem eller vad man nu väljer att kalla den, är ett utmärkt och närliggande exempel på "främmande föremål" som kan ställa till det om man kör utan kåpan.
Sen är det ju upp till var och en att värdera risker kontra "fränt" :rolleyes:
Johan Sand
03-09-08, 12:09
Joda generatorrem och andra remmar, eller delar av remmar samt annan skit kan leta sig in bakom kåpan också. Ole-Vidar havererade sin rekord med let-motor på Rudskogen då kilremmen till generatorn hoppade av och letade sig in bakom kåpan och kilade fast där.. 16v skeva ventiler och hack i kolvarna var resultatet.
Men det är en smula dumdristigt att köra utan kåpan, en liten tur i sandfällan eller nåt så är det gjort. Ska inte mkt till för att remmen kuggar över.
RekordPower
03-09-08, 04:09
då är man glad att man kör 8v, risken för skrotade ventiler och kolvar är mindre, men jag ser ingen effektvinst i att plocka av kamremskåpan, så den får sitta kvar, har ju inga kåpor i hjulhusen så det är öppet halloj in i motorrummet så kommer det in nått från hjulet kan det gå illa,
för övrigt ballt med nån som bygger på omega b, skulle va kul att nångång få bygga om våran, men omega b v6 med automat väger ju 1780 tror jag de va :S så jag vet inte... kändes FÖR tung, men man får väll bort 300kg från all inredning och lyx, byte till manuell låda gör nog en del också
Och hur ofta rasas en 16V om man byter kamrem/rullar och vattenpump om man byter när man ska?? Jo, i princip aldrig om man gjort rätt.
Att köra utan kåpa alls är idioti på en 16V maskin oavsett vad som är fränt eller inte, jo det är fränt till den dagen man rasar, DET kan jag hålla med om ;)
Som sagt, coolt bygge som kommer att gå riktigt bra :eclipsee_
kämpa på andreas, ser fint ut.
/Natte
tack så mycke!! vi får hoppas det blir bra i slut ändan=)
//Andreas
GSI_Dalarna
08-09-08, 10:09
lite bilder nu!!!!!!! öka tempot lite din lathånk!! :p
"
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!"
urdrag från SFRO hemsida.
jag tolkar det som att det kan bli knepigt att byta motor i en bil nyare än -93 :/
Bracketracer
08-09-08, 11:09
Byta motor är väl knappast knepigare än innan... att få den besiktigad med annat än en motor i originalutförande kan dock bli värre :mad:
GSI_Dalarna
09-09-08, 02:09
"
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!"
urdrag från SFRO hemsida.
jag tolkar det som att det kan bli knepigt att byta motor i en bil nyare än -93 :/
men detta gäll väl inte vid ombyggt/amatörbyggt fordon..
han har ju bytt så mycket så bilen borde kunna klassas som ombyggd..
motor-bytt
låda-bytt
bakaxel-bytt
bromsar-?? hur har du tänkt dig här?
men detta gäll väl inte vid ombyggt/amatörbyggt fordon..
han har ju bytt så mycket så bilen borde kunna klassas som ombyggd..
motor-bytt
låda-bytt
bakaxel-bytt
bromsar-?? hur har du tänkt dig här?
Hmm, jag tycker deras regler är luddigt nerskrivna ibland.. men så kanske det är, kan ju hoppas på de iaf:)
nu sitter mätarna i iaf...med lite pill blev det bra fick offra fläkt uttaget i mitten men men sånt är livet....
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080909067.jpg
vi får ta det om bes sen,jag skall helt klart ha större bromsar på den är det tänkt.... jag skall prata igen med en fro gubbe så det löser på ett ellar annat sett skulle jag tro...som jag har skrivit tidigare värsta fall slänga i v6an igen å bes....
/Andreas
vanillago-rilla
14-09-08, 06:09
Ser ju bra ut det där!
Tror du att du hinner prova den innan snön kommer?
väntar ju på gernröret men skall bli färdigt snart...
som det ser ut som nu så ser det ljust ut att kunna göra det! men vill ju ej ta ut segern iförskott=)
//Andreas
nu har jag fått grenröret! ser riktigt fint ut...avgs systemet är byggt nu är det lite tryckrör å små pill kvar till start!
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080925070.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080925069.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20080925072.jpg
börjar att bli kallt att skruva i kall garage=(
//Ehn
GSI_Dalarna
25-09-08, 07:09
ser bra ut.. vill se en uppstart i morgon när jag kommer på besök..
kan bli svårt!
ja just ja när kommer du micke?
ska ju sälja callen imöra..
GSI_Dalarna
25-09-08, 07:09
kan bli svårt!
ja just ja när kommer du micke?
ska ju sälja callen imöra..
ringer innan.. blir väl runt 16 tiden typ..
ja sälj den du.. jag kan vä stå breve å glo
Tonie Pettersson
25-09-08, 08:09
Riktigt läckert. Skoj projekt, kommer man att få se den på några events kommande sommar? Kan tänka mig att den nog blir ganska rolig att åka och drifta med. :)
tack! jo det hoppas att jag skall göra... är väll tänkt att jag skall köra lite stripp med men det får vi ta sen..allt måste ju lira med....
Mvh Andreas
nu är den uppstartad=) ser ut å fun ka bra testade även om det funkade med kopplingen å det gjorde det...
så nu skall jag testa åka nån dag ska fixa elfläkten först bara!!
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20081003073.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20081003074.jpg
GSI_Dalarna
03-10-08, 10:10
nu är den uppstartad=) ser ut å fun ka bra testade även om det funkade med kopplingen å det gjorde det...
så nu skall jag testa åka nån dag ska fixa elfläkten först bara!!
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20081003073.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20081003074.jpg
WOOHOO!!!!!! äntligen!!!! nu vill vi se några sköna filmer oxå!!!!!!!
kanon du..
men du, jag hittade ett eventuellt kommande problem.
gör en värmesköld mot servobehållaren.
den blir lätt väldigt dum annars ;)
Ska bli spännande att se hur den uppför sig :)
kämpa på Andreas.
/Natte
Så jäkla skönt projekt. Vill gärna se lite mer bilder på hela bilen sen å inte bara motorn.
kul att ni gillar den=) det är ej mycket att se... en vinröd omega b som är matt i lacken men hyfsad kaross....skall bli lite mera grejer till sommaren spoiler mm....målet är ju att den skall vara sanygg å gå bra....i mitt tycke då...
//Andreas
äntligen har jag kört bettan...
gu vad kul det var.... men måste fixa vevhus ventilationen trycker ur sig ganska rejält nu när den sitter längst bak...
förut hade jag fullt ladd vid 4200-4300rpm å nu har jag fullt vid ca2800-2900rpm en rejäl skillnad måste jag säga...den är ganska agresiv nu=)
nu när det är lite funtigt på backen så spinner det på 1 till 4an har ej hunnit testa på 5an än.... testade även där det är bart på 4an å det spann då me.... har ju bara 215s däck så det är ju ej så m,ycket att komma med!!
Mvh Andreas
AstraMarkus
05-10-08, 05:10
Härligt!
Gör klart så vi får se lite åkbilder ;)
förut hade jag fullt ladd vid 4200-4300rpm å nu har jag fullt vid ca2800-2900rpm en rejäl skillnad måste jag säga...den är ganska agresiv nu=)
Mvh Andreas
så går det då man lyssnar till den store pojken ;)
jo det har du rätt i!!
tack så mycket ännu en gång!!
//Andreas
Törs man fråga vad som gjorts för en sån drastisk skillnad i spool?
jadu har kanske gjort en tabbe.... kollade på org varvräknarn då¨jag kollade spoolet, och det är gjort för en v6a, jag har ju kopplat in mej direkt på den gröna kabeln som går till varv mätarn ifrån msd boxen, så kanske stämmer ej varvet exakt... men bättrte spool kan jag iaf säga att det är....
så pinsamt.... men lätt gjort skall kolla nu nån dag med laptoppen hur det stämmer....den varvar ca 900rpm på tomgång å det stämde iaf med varv mätarn=)
annars är det grövre avgs system samt nytt grenrör och ett annat insug samt mycket kortare tryckrör....
är bra mycket rappare på gas svaret nu....
//Andreas
jadu har kanske gjort en tabbe.... kollade på org varvräknarn då¨jag kollade spoolet, och det är gjort för en v6a, jag har ju kopplat in mej direkt på den gröna kabeln som går till varv mätarn ifrån msd boxen, så kanske stämmer ej varvet exakt... men bättrte spool kan jag iaf säga att det är....
så pinsamt.... men lätt gjort skall kolla nu nån dag med laptoppen hur det stämmer....den varvar ca 900rpm på tomgång å det stämde iaf med varv mätarn=)
annars är det grövre avgs system samt nytt grenrör och ett annat insug samt mycket kortare tryckrör....
är bra mycket rappare på gas svaret nu....
//Andreas
Hmmm, varvtalssignalen tas väl från vevaxelgivaren? I så fall spelar det ingen roll om det är en fyra, sexa, åtta eller hur många cyl du vill, samma sak som triggar den en gång per varv.
MantaBurner
09-10-08, 06:10
Hmmm, varvtalssignalen tas väl från vevaxelgivaren? I så fall spelar det ingen roll om det är en fyra, sexa, åtta eller hur många cyl du vill, samma sak som triggar den en gång per varv.
på min shiftlight måste jag ställa in om det är en 4:a 6:a eller 8:a för att den skall visa rätt, tror att jag har sett på det någon eftermarknads varvmätare med.
idag har kollat me varvet ok när mätarn viasr 2800rpm så visar sprutet ca 3700rpm så det stämmer ej..men ca 500 tidigare är bra det med=) vi får se hur det går på måndag när den skall bromsas å mappas hos ppf i avesta!!
//Andreas
idag har kollat me varvet ok när mätarn viasr 2800rpm så visar sprutet ca 3700rpm så det stämmer ej..men ca 500 tidigare är bra det med=) vi får se hur det går på måndag när den skall bromsas å mappas hos ppf i avesta!!
//Andreas
Ahaa, men hörrudu, vilken tid ska du dit? En annan slutar 14.00. Skulle ju vara kul att få se och höra den. Att bara titta sist var ju inge kul :cool: Hehe
skall dit till ca kl 9 så..... sluta tidigare då....
Mvh Andreas
Haha, skulle väl vara de då. Nejdå, men hinner ni mappa å bänka den på 5 timmar? Vilken väg åker du dit?
va alla har råd å roa sig då. :rolleyes:
jaja. vad är de för modell på stessfläkten du har?
//Andreas
Ok, tyckte det lät lite underligt eftersom du hade så pass fina grejer i callen också :) men att minska spoolen med 500rpm är ju också riktigt bra!
Lycka till med bromsningen! Vet ju hur nervös du brukar vara, men nu kanske du fått lite rutin på det hela? :D
det beror ju på hur bra det går..sist så tog det ca 2timmar men det kan ju jäklas så.....
turbon är en irx 600 som kommer ifrån svensk turboservice.....
jag är alltid lika nervös när det skall mappas...... vill så gärna att det skall hålla..åtminstonde tills man har mappat klart....
//Andreas
det beror ju på hur bra det går..sist så tog det ca 2timmar men det kan ju jäklas så.....
Ja jo, de brukar ju kunna gå fort om de vill sig väl. Och ärtan är snuskigt duktig på de där!!
När jag var där nere med polarn så krånglade de rejält. Tog 7timmar innan vi fick åka ut och ge järnet efter vägen.
nu har jag varit å mappat å bromsat... är så ganska less kan jag säja...
hade hoppats på mer effekt men det vart typ lika som förr.... 553hk på hjulen turbon orkade ej nå mera än förr..... som jag doch trodde....
för se om jag skall byta turbon mot en liten större..... vi får se hur det blir....
tänkte filma men vart så lee när det såg ut som att det ej skulle bli nå mera än förr....
//Andreas
Jag gillar din målsättning, för blir man less över 553 hästar på bakhjulen så vet jag att det kommer bli mer snart!
Tumme upp för bygget! Hoppas en annan turbo kommer på snart så effekten blir lite högre ;)
$1,699.00 för turbon jag pratade om.
lite mer än den du föreslog.. men den ger också,,,,,, lite mer ;)
den har jag nog ej ekonomi till...... synd nog
streetrace_88
14-10-08, 08:10
// Mats
okej källa? varför skulle man inte det för, men har säkert något med den förbanade miljön att göra
Det finns lagar och regler i det här landet t ex.
Förbudet att sätta äldre motor än årsmodellen på kaossen har funnits minst sedan 1975, först och främst har det med avgasrening.
Dock kan man faktiskt gå runt detta genom att ta en likadan fast äldre motor och flytta över den nyare motorstyrningen/avgasrening från den bilen Du har.
Finns en fordonskungörelse att leta upp paragrafen i, jag orkar inte iallafall just nu ;)
Hyfsat OT men
till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång, den måste uppfylla effekt/vridkraven (bevisas mha motornummer om det är en originalmotor, intyg från bromsbänk/rullande landsväg eller liknande om motorn är ändrad). För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge med toppar, förgasare etc.
1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. From början av 2005 kan dock intyget för dessa årsmodeller skrivas av en verkstad med god kännedom om bilen. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).
1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.
Några regler som är nya för året.
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda
15§ Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen istället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.
1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.
2. Vid byte av dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2
41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening.
KÖKARMICKE
16-10-08, 06:10
köp en holset Hx55a med 16# huset på!! en riktigt bra turbo för billiga pengar. Och räcker till 680whp i en fyra i varje fall, det finns det papper på.
Är förvånad över att Irx600an orkade upp till 553whp.. Nä, lastbilsturbo är fan överlägset om man tar inköpspriset i beaktande oxå.
tack för för slaget....men det lutar åt en precision sc62 en helt ny framtagen turbo som ppf trodde skulle funka bra på min 4a.... orkar likvärdigt som hx55an enligt mina uppgifter ifrån usa....
//Ehn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11084
709 whp med fyrhjulsdrift på en HX50 ;)
Kadettc16v
17-10-08, 08:10
553hk på hjulen, o inte nöjd:confused:. Grattis till uppvärmningssiffrorna:).
553hk på hjulen, o inte nöjd:confused:. Grattis till uppvärmningssiffrorna:).
tack så mycket!!
mycket vill ha mer=)
//Andreas
Vore kul å se denna på nån bana nån gång, C20LET med bakhjulsdrift är ju mumma.
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/SDC11353.jpg
här är jag när jag muppar mej lite..ingen vacker syn.... men vad gör man när man snubblar precis när gud skulle ge mej en finare face=)
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/SDC11356.jpg
Den gråa Omega dragbilen, heter den PXG XXX och är en 2,6 CD? Tycker mig känna igen bilen isåfall:)
njae pxu är det....och en 2,6a
Okej, fel bil:) Jag hade nämligen en 2,6 CD Sportive med reg nr: PXG XXX och hittade när jag var ute och åkte en exakt likadan 2,6 CD Sportive som även den hette PGX XXX. Nåväl, ledsen för OT:)
njae pxu är det....och en 2,6a
hörru din mjukluva..
lägg upp en finfin bild på nya snuttekramisen du importerat ända från väst. :)
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20081104093.jpg
här kommer en bild på nya turbon....patte=)
fick den igår så har ej hunnit gjort klart=) vi får se senn hur mycket hk det blir....
större utvändigt iaf än förra!!
//Ehn
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20081104093.jpg
här kommer en bild på nya turbon....patte=)
fick den igår så har ej hunnit gjort klart=) vi får se senn hur mycket hk det blir....
större utvändigt iaf än förra!!
//Ehn
en fråga dom borrade hålen på luftfiltersidan av turbon vad är dom till för?
hejs
KÖKARMICKE
04-11-08, 08:11
det är väl en lite tillspacead modell av antisurge kåpa. Är det den nya modellen av SC-serien med billetimpeller? 62mm in?
det är väl en lite tillspacead modell av antisurge kåpa. Är det den nya modellen av SC-serien med billetimpeller? 62mm in?
japp det är nya modellen...får hoppas den funkar bra nu!!
//Ehn
en fråga dom borrade hålen på luftfiltersidan av turbon vad är dom till för?
hejs
skall vara bra vad jag har fatta som när man har liten mindre motor volym...enligt pecision!!
//Ehn
sicken söt liten krabat. den har juh pappas ögon å allt...
hålen är juh till för när lille motorn inte kan ta emot krabatens spyor på rätt sätt.
Då kommer det tillbaka i näsan. :)
hålen är juh till för när lille motorn inte kan ta emot krabatens spyor på rätt sätt.
jo du är goo du=) hahaha
den bästa beskrivningen jag har iaf=) den var bra!!
//Ehn
pumpar på bra de där aggregaten, ska klarar strax över 700hk.
fast de är specade för betydligt mindre...
och det där antisurge grunket....bra försäljningsknep iaf.
Se till att pumpa ut riktigt mycket effekt och en fin kurva, ska bli intressant att se vad det blir.
/Natte
Qrew. vad får dig att misstro antisurge grejen?
En GT3582R är väldigt lätt att få i surge, och det här är juh närapå en likadan snurra fast med billetimpeller bara.
Och antisurgen är juh kombinerad med ett bättre flödande inlopp.
Ungefär som att äta kakan och ha den kvar.
Haha nu fattar jag precis :D
Opelpatte :
För att jag har mappat några maskiner med de där snurbona och tycker det funkat sådär.
Bra aggregat, men sväljer inte motorn den luften som turbon pumpar går den i surge oavsett "anti-surge" eller inte.
/Qrew
får man en GT35 att gå i surge har man egentligen komponerat anläggningen fel.
så jag vill egentligen inte påstå att turbon är dålig.
Utan jag vill påstå den är riktigt bra då risken att gå i surge minskar betydligt.
för det är juh sällan man gör en 100% perfekt kombination.
säg man träffar på 95%, då fixar antisurgen resten :)
Funny thing,, en helt std GT3582r har jag sett bromsat 739hk som mest.
och helt utan surge... (norris designs i uk)
jag smackar i 768hk soppa i min motor och inte en tillstymmelse till surge, och då utan antisurgehus.
troligen ska jag uppgradera efter jul så den har kapacitet till ca 850-900hk som toppen är byggd för *hähä*
Jag SKA knäcka lådan..... ;)
Haha nu fattar jag precis :D
ja enklare blir det inte :)
bebisar talar ett enkelt språk...
vi får se på fredag hur den beter sig!! är dags igen då!!
här en bild iaf....
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/20081105098.jpg
Mjo, det är juh inte turbons fel att den går i surge.
Motorn klarar inte svälja den luft som snäckan virvlar fram.
Turbon är absolut inte dåligt, vet inte riktigt vart du såg det påståendet.
Att det minskar betydligt att den går i surge kan jag inte uttala mig om då jag inte har kört exakt samma saker med och utan anti-surge hus, däremot är jag tveksam till att det verkligen fungerar så bra i praktiken som i teorin.
Antar att du körde på gatan när du "smackade i 768hk soppa" i din motor, att höra Surge vid så mycket effekt, på gatan i höga hastigheter när bilen vrålar och vinden omfamnar karossen är inte helt enkelt om inte omöjligt.
En EVO vi körde i bänken med SC61 och tydlig surge : http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=08-0092
/Qrew
får man en GT35 att gå i surge har man egentligen komponerat anläggningen fel.
så jag vill egentligen inte påstå att turbon är dålig.
Utan jag vill påstå den är riktigt bra då risken att gå i surge minskar betydligt.
för det är juh sällan man gör en 100% perfekt kombination.
säg man träffar på 95%, då fixar antisurgen resten :)
Funny thing,, en helt std GT3582r har jag sett bromsat 739hk som mest.
och helt utan surge... (norris designs i uk)
jag smackar i 768hk soppa i min motor och inte en tillstymmelse till surge, och då utan antisurgehus.
troligen ska jag uppgradera efter jul så den har kapacitet till ca 850-900hk som toppen är byggd för *hähä*
GSI_Dalarna
05-11-08, 11:11
en gång till!! :D
en gång till!! :D
hehe, precis. men det var juh 'bara' huset jag knäckte förra gången. nu tänkte jag knäcka lite stål =)
Antar att du körde på gatan när du "smackade i 768hk soppa" i din motor, att höra Surge vid så mycket effekt, på gatan i höga hastigheter när bilen vrålar och vinden omfamnar karossen är inte helt enkelt om inte omöjligt.
En EVO vi körde i bänken med SC61 och tydlig surge : http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=08-0092
/Qrew
jag skrev inget om att jag HAR 768hk, utan att jag bara kör in så mycket soppa i motorn.
Och med den prestandan jag har så är det inte helt omöjligt.
höra surge är nog svårt i höga farter.
jag 'känner det', jag tror det beror på hur vissa människor har 'talang' att känna hur en motor beter sig.
En del har det medfött, en del tränar upp den med hjälpmedel som lambdasonder knacksensorer mm mm.
enda anledningen till jag kör bbl är att jag är ny med E85, annars hade jag nog justerat fram det med ryggraden.
var jag läste att du tyckte turbon var dålig?.. inte i klartext. men då du dömde ut antisurgen så tyckte jag det var negativt om just den turbon. och det var det enda jag ansåg du tyckte dåligt också, men det kom väl fram fel.
och jämnföra en SC61 med en GT3582R med billetimpeller är juh som att jämnföra färska bananer och röten fallfrukt.
SC61 har gammal Stage V turbin, utvecklad på 80 talet åt Ford motorsport och deras Sireaa RS500 i rallycross mm mm.
Nya turbinen flödar BETYDLIGT bättre och gör att det surgar mindre.
Mvh
Sådär, då har både Qrew och Opelpatte diskuterat detta klart, turbo är en "gammal" konstrultion som självklart utvecklas, så ÄR det och det vet alla!!
Tycker överhuvudtaget detta bygget är skitfränt, att alls turbostressa en Omega B är hur grymmt som helst.
Riktiga sleeperbyggen är coooooolaa :dance2:
det e bra struve.
du förstår väl vart det bär hän om det får fortsätta :(
hursom, Ammadeus vet vad jag tycker om hans bil då vi har hyfsat tät telefonkontakt.
vad jag däremot inte kommenterat är hans bygge på inloppssidan av turbon.
den skulle jag helt klart se över en och två gånger till.
Bygg om vattenkylet sedan och dra ett snyggt 4" rör, (jag har juh liggande du får för 3kr +moms)
jag kan förstå det är tillfälligt för att kunna köra lite, ta bort röret då du bromsar som vi pratade om.
Mvh
Bakom allt logiskt tänkande, praktiska anlag och "talang" finns någon form av teori som måste in bakom pannloben.
Att det födds någon med talang för att höra surge, spikningar och exakt bränsleblandning vore helt underbart, tyvärr så existerar inte den människan.
Man måste göra misstag, man måste använda hjälpmedel som finns för att uppnå optimal prestanda på en motor.
Vi har fått in många bilägare som tycker de har gjort ett bra jobb på gatan, tyvärr visar det sig i bänken att det kanske inte var så optimalt. Att göra en grundmapp på gatan är jättebra, om man har koll på läget, så man slipper stora problem i bänken som kostar pengar i onödan.
E85 är dessutom mycket mer "förlåtande" än vad vanligt bränsle är när det gäller bränslet eftersom det brinner "kallare" och därmed kyler bättre.
Jag tycker Ammadeus bygge är ballt.
RWD med mycket effekt är fränt helt enkelt...
Lycka till Andreas, ser fram emot ditt besök i sommar :)
Mvh Natanael Yngvesson
Maxxtuning AB
jag skrev inget om att jag HAR 768hk, utan att jag bara kör in så mycket soppa i motorn.
Och med den prestandan jag har så är det inte helt omöjligt.
höra surge är nog svårt i höga farter.
jag 'känner det', jag tror det beror på hur vissa människor har 'talang' att känna hur en motor beter sig.
En del har det medfött, en del tränar upp den med hjälpmedel som lambdasonder knacksensorer mm mm.
enda anledningen till jag kör bbl är att jag är ny med E85, annars hade jag nog justerat fram det med ryggraden.
var jag läste att du tyckte turbon var dålig?.. inte i klartext. men då du dömde ut antisurgen så tyckte jag det var negativt om just den turbon. och det var det enda jag ansåg du tyckte dåligt också, men det kom väl fram fel.
och jämnföra en SC61 med en GT3582R med billetimpeller är juh som att jämnföra färska bananer och röten fallfrukt.
SC61 har gammal Stage V turbin, utvecklad på 80 talet åt Ford motorsport och deras Sireaa RS500 i rallycross mm mm.
Nya turbinen flödar BETYDLIGT bättre och gör att det surgar mindre.
Mvh
Bakom allt logiskt tänkande, praktiska anlag och "talang" finns någon form av teori som måste in bakom pannloben.
Att det födds någon med talang för att höra surge, spikningar och exakt bränsleblandning vore helt underbart, tyvärr så existerar inte den människan.
Man måste göra misstag, man måste använda hjälpmedel som finns för att uppnå optimal prestanda på en motor.
Vill minnas någon som också körde allt på känn för några år sedan som också tyckte att "bänka" var onödigt :whistling:331:
ni är go ni...=) lite som katt å råtta haha
som sagt det visar sig imöra...om det går utan problem ifrån ras doch!!
alla har sina teorier om vad som är bäst men själv så tycker jag att tekniken går framåt och det borde bli bättre en sämre...tycker man....går på vad precision sa själv till mej berättade vad det var för motor mm....om det är rätt vet jag ej men man måste våga testa med!!ingen vad jag vet som har kört med denna turbo här iaf....
Mvh Andreas
Jag håller tummarna för imorgon! Visa nu alla som påstår att man inte kan plocka ut effekt ur Opelmotorerna (utan byter till V**vomotorer och sånt med den anledningen) att man visst kan! :)
nu var man hemma igen efter en dag i bromsbänken! 584hk blev det me kopplings slir å ej bottnad turbo... verkar som kopplings cylindern har legat på så det slirade på en gång var uppe på 632hk på hjulen men det slirade å så då så¨vet ej om jag kan gå på dom siffrorna...men 584hk på hjulen blir ca 679hk i motorn så en liten för bättring men skall göra ett nytt försök till sommarn!!
Ehn
andreas måste va jävla bra siffror om kopplingen slira det måste ju bli negativt på siffrorna!
vi hörs.
Fy fan va fint Andreas!!
Blir de för koppling nudå? Hoppas på nått med riktigt hugga så du får veta hur en koppling ska vara :D
Annars har du fina siffror faktiskt nu på den.. Vad laddar du genom pjäxan nu?
tack så mycket!!
2,3 om jag ej miss minner.....
måste nog byta kammar till å börja med verkar vara nått som börjar strypa eftersom laddet är högt men ändå inte mer effekt ut ur turbon...fast den inte är bottnad...
kanske blir större ventiler med men vi får se hur mycket jag gör åt toppen kammarna blir det iaf....lärer ju bli bättre då tycker ja..vet ej vilka jag skall ha nån som kan tänka sig veta..är ju ej nå bra på detta!!
men jag är glad ändå med tanke påhelt org xe kammar.... har hängt med lågt ändå=)
blev ju till att fel söka för vi trodde först att det var tänningen som spökade men insåg till sist att det var lamellerna...
det blir samma koppling men jag måste korta kopplings cylindern för den har nog legat på visste ju ej hur mycket spel det skulle vara men vet nu så får göra om det under vintern...har ju bmw tryckplatta som skall klara iaf 850nm...
Mvh Andreas
tack så mycket!!
2,3 om jag ej miss minner.....
måste nog byta kammar till å börja med verkar vara nått som börjar strypa eftersom laddet är högt men ändå inte mer effekt ut ur turbon...fast den inte är bottnad...
kanske blir större ventiler med men vi får se hur mycket jag gör åt toppen kammarna blir det iaf....lärer ju bli bättre då tycker ja..vet ej vilka jag skall ha nån som kan tänka sig veta..är ju ej nå bra på detta!!
men jag är glad ändå med tanke påhelt org xe kammar.... har hängt med lågt ändå=)
blev ju till att fel söka för vi trodde först att det var tänningen som spökade men insåg till sist att det var lamellerna...
det blir samma koppling men jag måste korta kopplings cylindern för den har nog legat på visste ju ej hur mycket spel det skulle vara men vet nu så får göra om det under vintern...har ju bmw tryckplatta som skall klara iaf 850nm...
Mvh Andreas
Du kör 618 platta då eller? Vilken typ av lamell?
japp den kör jag me...4 puckad sinter,så fixar jag cylindern är det nog lubngt hoppas jag=)
//Ehn
japp den kör jag me...4 puckad sinter,så fixar jag cylindern är det nog lubngt hoppas jag=)
//Ehn
Ok, ja med den plattan och sinter så ska de hålla i. Är allt nytt och i fint skick ska de väl tillåme hålla för 1000nm i vrid korta stunder.
Så byt cylinder så bjur du på en vända till sommaren sen :491:
ska byta kammar först..är ej nöjd ännu å jag ger mej inte...
funderar på större ventiler men kanske räcker med kammar me...vet ju ej så mycket om kammar hur mycket det gör å så..blir senare register men det får jag väll ta!!
//Ehn
En purfärsk bild på senaste toppen jag gjort.
den tillhör trådstartaren.
http://i93.photobucket.com/albums/l69/Wetterskog/Opel%20Head/ehn.jpg
Jag har satt i större ventiler och portat om toppen, den innehöll en del småfel samt egentligen inte var direkt portad alls.
Jag har även designat om insuget som skulle blivit lite feldesignat med areorna, insuget är på gång nu.
ska bli kul att se vad det blir för förbättring då det endast mitt handarbete som är ändrat på motorn.
Det blir alltså inga andra kamaxlar nu i vinter.
så nu sätts man på prov :)
längtar att testa den...så kul å se skillnaden....ser riktigt fint ut iaf=)
bra jobbat patte å yusen tack för hjälpen ännu en gång!!
lycka till kommer ner å hämtar den framöver!!=) just nu är det bekymmer me kärringa som tar sån tid så=(
Mvh Andreas
ta ett kort på ventilerna... va volvo va?
lite perverst hehe.
ta ett kort på ventilerna... va volvo va?
lite perverst hehe:D
tanken var att använda volvo.
men det vart riktiga smidda rostfria till Opel.
34/30 i storlek med nedsmidda styrningar på insug.
kul att du/ni provar bromsa med samma kammar fortfarande, ett bra riktmärke för oss andra som inte provat.
hade varit extra kul om den gått utan tryck, som ren sugis för min del, men det här ger ju en liten vink de med.
patrik, har du fler bilder på nån kanal?
fick du byta sätesringar eller std sväljer 34or?
btw, var köper jag ringar till mina 35or?
mera bilder blir det inte ;)
kan juh inte visa allt,, då får jag juh inge jobb i framtiden.
Håller på att starta eget inom det här med topplock.
jo det får plats i std ringarna med 34mm ventiler men det är inte mer heller.
ja,, 34.5 går juh också,, men då är det riktigt jäkla tight.
nu sitter sätet perfekt på ventilen för bästa hållbarhet/livslängd.
Volvo eller peugeot har juh större ventiler än XE/LET så de borde ha större ringar.
annars tillverkar man egna i JM7 har jag för mig.
ok, kul, ett litet tips om du inte redan gör det är att sätta signatur på topparna du gjort, det spar mycket framtida spekulationer, skitsnack osv + att du stärker ditt varumärke.
det är inte många som gör det i branchen och jag förstår inte varför.
Jisses, de där var väl lite väl överporrigt att fota. :)
De blev väl som vanligt ett kalasresultat och skitfina fläden.
På tal om märkta toppar.. Min har PT tuning och cc i förbränningen märkt på sidan.
En sak är säker. Rasar jag min motor eller ska bygga nytt "värre" så ska min topp till Ludvika!
Andreas: Hoppas du får bra fjong i maskinen nu i sommar, och att allt löser sig för dig i övrigt!
För till sommaren blir de våldgästningar till Edsbyn :dance2:
mina topapr brukar det stå,,, 'ported by patrick' på ;)
GSI_Dalarna
14-12-08, 05:12
Jisses, de där var väl lite väl överporrigt att fota. :)
De blev väl som vanligt ett kalasresultat och skitfina fläden.
På tal om märkta toppar.. Min har PT tuning och cc i förbränningen märkt på sidan.
En sak är säker. Rasar jag min motor eller ska bygga nytt "värre" så ska min topp till Ludvika!
Andreas: Hoppas du får bra fjong i maskinen nu i sommar, och att allt löser sig för dig i övrigt!
För till sommaren blir de våldgästningar till Edsbyn :dance2:
med både FWD å RWD :cool: om allt går väl..
Jag är kär i den här bilen :mhihi:
kul att ni gilla skrothögen=)
patte har gjort ett riktigt fint jobb!!*tackar*
ska bli så kul att testa!
sen hoppas jag det blir åka av...är ju lite av en galning när det jäller körning...
när jag mappade bil faan så åkte jag en sväng efter,, å i avseta där jag var så är det först en vänster å en höger sväng...
jag satsade allt fast jag ej har kört den typ innan å med rwd...först en rejäl sladd till vänster å sen en till höger... å full spett=) 630hk var det då=) med gammel turbon....
fick lite fäste först på 4an..
å viner gör det som faan i lådan redan..låter som det är rakskuret=) har hört att det blir så men att dom håller ändå!
kan höras lite på filmen!
*de är kärlek de pöjkar å flickor*
kram Andreas
kommer inte ihåg om jag har lagt ut denna film men gör de ändå orkar ej leta nu!
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/th_20081013039.jpg (http://s129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/?action=view¤t=20081013039.flv)
GSI_Dalarna
17-12-08, 07:12
porr porr porr porr
nu vill vi se en vit tät dimma :D
hur vare du sa till mig när jag var upp sisst? BÖRNA BÖRNA BÖRNA tror jag nog det var..
det vill vi nog alla se lite mera från herrn..
nu kan det ju vara svårt men i vår iaf :bowdown:
jo då du skall få se rök de kan jag lova älskar ju att börna så...nu orkar ju skrälle me=)
har en till film som ebättre men får ej in den på photbucket så
puss puss Ehn
tänkte väcka min tråd till liv igen tänkte ja...det var ju ett tag sen...
//andreas
http://www.youtube.com/watch?v=wncm3omFmfs
här har ni en till film=) emot den gammla som är i min tråd!
//andreas
MantaBurner
13-07-09, 12:07
haha !!
gött med rök !! :p
billiga däck att börna med ?!?! :cool:
nu är det nå billiga bara känns inte som det är så stor ide att sätta dit dyra=)haha !!
gött med rök !! :p
billiga däck att börna med ?!?! :cool:
Riktigt härlig sång i den !:D:D
najs som fan! elak kärra detta:D:D:D fixa incar film tycker ja vill se hur den går inifrån:D
Vilken sång! Låter inte speciellt svårkörd även om bilen i sig ser lite svårtyglad ut då pedalen närmar sig golvet ;)
omegalover
13-07-09, 09:07
Alltså är fan inte van att se en "vanlig" Omega med så mycket kraft!
En skönhet att se på! Man tappar hakan när man ser den:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
en liten gubb räser är vad det är de=) men skall väll fixas up mera är det tänkt, men nu så har jag inge pengar å lust till nått sånt...
en bil man kan retas med men åker inte på fullt ladd nu 1,7 ist för 2,9 bar så är bäst att ta det lite lungt=)
//andreas
Johan Sand
13-07-09, 11:07
en liten gubb räser är vad det är de=) men skall väll fixas up mera är det tänkt, men nu så har jag inge pengar å lust till nått sånt...
en bil man kan retas med men åker inte på fullt ladd nu 1,7 ist för 2,9 bar så är bäst att ta det lite lungt=)
//andreas
ja på med några plåtfälgar och hjulkapslar:D
Sicken rolig liten sak, lät ju riktigt riktigt rapp.
jaha nu var det ett ras igen min bmw m3 växellåda som inte ville vara me nå mer...
ute å gaade som en tok idag å på femma så small de till..å det visade sej att sprängkåpan har vridits sönder,så lådan var i 2 delar=(
ifrån svetsen in till huset så går nog ej at rädda något... växel länkaget losnade å kopplingen slutade å funka så är nog slut....
nån som har en bmw zf låda över??
070-6526635
andreas
Lars Persson
27-07-09, 11:07
Meen... du får ju sluta köra så hårt! Kör sönder hela tiden! Iofs ska väl grejjerna få det dom tål men inte mer...
Ascona A Henrik
27-07-09, 11:07
bakaxel.se som har gjort lådan eller är det hemmapul? lite bilder på resterna av lådan vore intressant o se.
Edit: Såg i din tråd var lådan kom från nu.
kan höra med en polare om han säljer en låda han har ett gäng lådor liggandes. Hör av mig i morgon igen.
GSI_Dalarna
28-07-09, 12:07
köp en supralåda nu så det håller!
kan höra med en polare om han säljer en låda han har ett gäng lådor liggandes. Hör av mig i morgon igen.
japp det vore snällt de...ekonomin är inte allt för bra nu som ni kanske förstår=)
man får ju nästan 20 m3 lådor för vad en mk4 supra låda kostar...zf (328, 325td, 525td, m3 3.0) lådorna brukar inte vara några problem med, kan va lite synkproblem, men axlar o drev är väldigt bra.
Bracketracer
28-07-09, 02:07
...det var ju inte själva lådan som hade rasat, utan kopplingskåpan, som är en integrerad del av huset till lådan. Var det några skador, eller modifieringar gjorda på den innan, borde ju hålla för en fyra och gatdäck annars?
...det var ju inte själva lådan som hade rasat, utan kopplingskåpan, som är en integrerad del av huset till lådan. Var det några skador, eller modifieringar gjorda på den innan, borde ju hålla för en fyra och gatdäck annars?
nopp det var inga modiferingar på den innan...men den har vinit rejält ett tag nu..men dom brukar hålla en då...
visst fan ska dom hålla för gatdäck..det hände ju på 5an då det börjar att betta på bra men men ändå....
var ute å skjutsade en kompis som jag har byggt insug åt till sin calibra ifrån skåne..han hade åkt 90mil å ville åka en sväng...han blev rejält nöjd iaf=) så nått positift iaf..han har ju åkt me några supror med 600hk.
så nå glatt finns det i det hela.
å i lördags så var jag ute på crusingen här i bollnäs å brände däck.har nog åkt ca 50mil sen jag fick ihop den igen med ganska rejält me stryk=)
//andreas
å så länkar vi till nya filmer elle?
du får försöka ta ut stimpengar på varje visning vetja:rolleyes3
så har du snart till en ny låda:cool:
ha d enbäret
å så länkar vi till nya filmer elle?
du får försöka ta ut stimpengar på varje visning vetja:rolleyes3
så har du snart till en ny låda:cool:
ha d enbäret
du kan få en gammal film när jag precis har mappat den me gammel turbon å är 556hk på hjulen.
i höstat var de..
pratar som en kratta gör jag men men vad gör man om man har gomspalt=)
här är en en liten äldre film me 557whp på omegan
http://i129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/th_SDC11358.jpg (http://s129.photobucket.com/albums/p230/ammadeus/?action=view¤t=SDC11358.flv)
den turbon lär ju börja snurra i skåne snart ju!
man får hoppas andre har lite bättre tur me hållbarheten på sin calle:)
den turbon lär ju börja snurra i skåne snart ju!
man får hoppas andre har lite bättre tur me hållbarheten på sin calle:)
ja det fårm vi hoppas men det har jag lite svårt att tro men laddar inte han allt så klarar nog sej f28an men fullt me den turbon så kan det gå som det gick för mej=( ras efter ras på f28orna=(
//andreas
ute å gaade som en tok idag å på femma så small de till..å det visade sej att sprängkåpan har vridits sönder,så lådan var i 2 delar=(
ifrån svetsen in till huset så går nog ej at rädda något... växel länkaget losnade å kopplingen slutade å funka så är nog slut....
Var det några skador, eller modifieringar gjorda på den innan, borde ju hålla för en fyra och gatdäck annars?
nopp det var inga modiferingar på den innan...men den har vinit rejält ett tag nu..men dom brukar hålla en då...
visst fan ska dom hålla för gatdäck..det hände ju på 5an då det börjar att betta på bra men men ändå....
Men kåpan var omsvetsad?
Mycket bättre att köra med en adapterplatta än att svetsa om kåpor (i alu) då det är halvt omöjligt att få tag i samma tillsatsmaterial som kåpan är gjord av. Och blir svetsen och kåpan olika hårda så är det lätt hänt att den spricker i svetsen. Har man inte stadiga växellådskuddar då så finns det rätt stor risk för en roterande växellåda..
Även om man skulle få tag på samma tillsatsmaterial som kåpan är gjuten i så är det fortfarande problem med att svetsa och få det hållbart i alu.
Men kåpan var omsvetsad?
Mycket bättre att köra med en adapterplatta än att svetsa om kåpor (i alu) då det är halvt omöjligt att få tag i samma tillsatsmaterial som kåpan är gjord av. Och blir svetsen och kåpan olika hårda så är det lätt hänt att den spricker i svetsen. Har man inte stadiga växellådskuddar då så finns det rätt stor risk för en roterande växellåda..
Även om man skulle få tag på samma tillsatsmaterial som kåpan är gjuten i så är det fortfarande problem med att svetsa och få det hållbart i alu.
det blir svårt med en adapterplatta, eftersom axeln i lådan är mera insjunken i zf än i opels r28..
alu är alu så himla sprickbenägert så=(
men en kompis kör samma låda å svetsad av samma kille å den håller å då har han tävlat en del å kör en volvo 240,
201m på 7,02 sek å 187km/h i slutfart med 505whp å det håller för han med starter å allt,
jag skal få en ny låda på tors helt grattis så vi får testa en till...
qrew kör med exakt lika låda från samma ställe å det verkar funka ju.
mvh andreas
nu så lever skiten igen=)
fick lådan i förrgår å igår blev jag klar så nu har jag testat lådan å det verkar funka snällare å växla denna låda just nu då=)
tuktade rejält igår me lite starter å sånt å det har börjat att småvina lite i den, men inte mycket som zf verkar göra med påfrestningar.
//andreas
JohansssonM
10-08-09, 12:08
Säger bara EXTREM omega de där! Skit grymt bygge.
Micke
nu så lever skiten igen=)
fick lådan i förrgår å igår blev jag klar så nu har jag testat lådan å det verkar funka snällare å växla denna låda just nu då=)
tuktade rejält igår me lite starter å sånt å det har börjat att småvina lite i den, men inte mycket som zf verkar göra med påfrestningar.
//andreas
Trevligt, ta och far till Sveg nästa helg, blir lite "prova på" dragracing med tidtagning och sånt, kommer själv att närvara/jobba där.
fuelrailen/spridarbryggan e det egen tillverkat eller köpt?
fuelrailen/spridarbryggan e det egen tillverkat eller köpt?
den är ifrån alutech raceparts man får göra egna fästen i den å så..
har jag haft råd me slicks nu så hade jag åkt till ppf träffen i orsa om 2 veckor...man får köra hur mycket man vill å så ingen stege el nått=) men men har inte så bra ställt nu så=(
//andreas
GSI_Dalarna
11-08-09, 07:08
den är ifrån alutech raceparts man får göra egna fästen i den å så..
har jag haft råd me slicks nu så hade jag åkt till ppf träffen i orsa om 2 veckor...man får köra hur mycket man vill å så ingen stege el nått=) men men har inte så bra ställt nu så=(
//andreas
kör ändå fö fan!!
kul å bara gasa lite! :)
vilket datum är det?
kör ändå fö fan!!
kul å bara gasa lite! :)
vilket datum är det?
jag kommer bara att bli förbannad om det bara spinner..vet så väll hur jag funkar å vilka krav jag har på mej själv..
den 22aug nån gång
nu så har jag anmällt mej till orsa flygfält på 402m.kan bli at min kompis kör.jag blir så jävla nervös så jag vet ej vad jag skal ta mej till.. men om det nu funkar så vore det kul at få en tid på skrothögen.
//andreas
hörru enbäret hur långt e de till orsa för mej?
Då jag har ca 55mil så har la Du nått liknande :D
klart du skal komma gubben=)
se när man rasar en opel=) haha
//Ehn som i Enbäret.
äääääää får inte me mej tösen. e ju min helg:mhihi:
men ja ska ha kiken på dej ändå...
hej hej
nu har jag kört min första stripp.
första var på 2,9 bar och blev
16 sek å 60 fot på 3,44 men 211km/h i slutfart=)
andra var på 1,7 bar å 12,3sek och 209km/h men det spnnier nästan fram till mål så lite bättre fäste å 60fot så skulle det bli bättre=)
har åkt vända efter vända utan behöft rört en skruv=)
puss puss Ehn
Fasen vad skönt o få en tid, verkar finnas bra tider i din skapelse :mhihi::mhihi::mhihi:
kör du vanliga gatdäck? prova isf å strunta i värmningen utan kör bara fram och stagea in och brassa iväg. de ger nog bäst fäste. Sen fick du lite mer tips över luren, men de är bara att prova sig fram :)
Lycka till nu å braka av en fin 11 i morgon nu!!
jo med tanke på att det tokspann till 4an å 211km/h är bra.
har testat med gatdäck men blev sämre än med slicks med hård stomme i=)
//andreas
Jag sitter i tidtagningsvagnen och hoppas på en riktig stekartid...se till att det blir gjort imorgon nu Andreas :)
här är repan med fulltladd å en jävla massa spinn..men en fin tid på 16sek å en fin 60 fot på endast 3,44=) hehe. å en slutfart på 211km/h sänkte effekten sedan ifrån 2,9 till 1,7 å åkte nästan lika fort 209km/h men sänkte tiden till 12,33 som bäst, skall köra mer idag
http://www.garaget.org/video/av60k4zdddae
Bracketracer
23-08-09, 09:08
...det händer ju inte så mycket framåt om du ligger på varvstoppet hela vägen :rolleyes:
Får du lite grepp så kan det bara hända två saker... tokfina tider eller generalras... vi får hoppas på det första :D
Grattis till din fina tid du körde idag! Du får säga själv, men den måste känts bra iaf.
:D:dance2:
nu fick jag låna slicks å då blev de bättre=)
första repan blev 11,44
andra 11,00
tredje 10,91 och 217km/h
kjörde me raggar bilsstart och med lite för lite däckvärmning men det blev bättre å bättre men tyvärr så måste jag lägga i 5an precis innan mål så jag hade tänkt att höja varvet till 8000rpm men hann ej bakaxelfästena gick av så det blev ej nå mer.. totalt blev de ca 25 repor å sista så rasade fästena så jag är mer än nöjd.lite bättre slufart kanske men finns saker att förbättra..måste fixa en lampa så jag vet när jag skall växla kör ju bara på känn nu=)
puss å kram andreas ehn
tredje 10,91 och 217km/h
:bowdown:
Ska bli kul att se tiderna när du har övat mer och ändrat varvstoppet!
Tusan... är bil helt original med inredning och chassi osv? Grattis till en riktigt bra tid.
grattis till tian andreas !!!
fan va nice o kunna köra TJUGOFEM repor,vad åkte du för bästa 60 fot?
mvh//samuel
Andreas Löfgren
23-08-09, 06:08
Grattis till fina tider.
Grattis som tidigare sagt, fast det sa jag nog redan under dagen idag, synd på axeln men både jag och Peter (speakern) tror att det finns mycket mer potential i den där bilen, bättre däck och lite mer rutin så kryper du nog ner närmare höga nior.
Det e tur du har mig Ehn,, ;)
(annars hade du harvat på skitdäcken)
Ett par riktiga idiotbörnisar på ET Streetsena så hade du kapat lite mera ändå om bakvagnen hållit.
Skulle tippa på att du rattat fram ca 10.4 om det suttit ihop :eek:
med riktiga slicks,launchcontrol o mera rutin så hade du nafsat på niorna.
dessutom som vi snackade om lite mera varv så du slapp växla till 5an precis innan mål=tidsförlust och slutfartsförust.
grattis till tian andreas !!!
fan va nice o kunna köra TJUGOFEM repor,vad åkte du för bästa 60 fot?
mvh//samuel
Ja det är sjukt att det vart så mycket repor.
såg en repa, typ 2 minuter senare så stod han i upplinen igen ;)
Ja det är sjukt att det vart så mycket repor.
såg en repa, typ 2 minuter senare så stod han i upplinen igen ;)
riktigt kul när det är sådär,knappt så man hinner så många repor på en hel säsong om man åker på edps etc. Vi hade ju sånna bra tillfällen här nere förr oxå,då var det på uråsa men det lades ner detta året :(
ska köra en liknande mindre tävling nästa helg så jag hoppas det blir lite körning då oxå!
mvh samuel
tack så mycket=)
patte ja det är tur jag har dej skal du veta..annars hade jag inte kunnat byta däck tack så himla mycket!!
den är helt org har tagit bort andra stolen fram å sättet bak men ej ryggstödet.
1,88 blev 60foten som bäst=( inte bra
det var så jävla kul måste jag säga..man såg skillnaden för minsta lilla man gjorde bättre..
å det mattade på bra må ja säga..nästa gång skall jag testa höja varvet så jag slipper femman typ 40m från mål=(
en liten bätre slutfart så hade jag vart hel nöjd för att vara första gången...
synd på bakaxeln bara men har redan tagit ner den å innehållet är det inget fel på, göra ett nytt lock så=)
tack för era komentarer uppskattas ska ni veta!
//A,Ehn
tack så mycket=)
patte ja det är tur jag har dej skal du veta..annars hade jag inte kunnat byta däck tack så himla mycket!!
den är helt org har tagit bort andra stolen fram å sättet bak men ej ryggstödet.
det var så jävla kul måste jag säga..man såg skillnaden för minsta lilla man gjorde bättre..
å det mattade på bra må ja säga..nästa gång skall jag testa höja varvet så jag slipper femman typ 40m från mål=(
en liten bätre slutfart så hade jag vart hel nöjd för att vara första gången...
synd på bakaxeln bara men har redan tagit ner den å innehållet är det inget fel på, göra ett nytt lock så=)
tack för era komentarer uppskattas ska ni veta!
//A,Ehn
Du ser att det blev förbaskat kul även om du var ruskigt nervös i början :whistling
Bakaxeln är väl det minsta problemet, värre för Nova-Andreas som lär behöva bygga en ny botten :(
KompressorOmega 4.0....
24-08-09, 08:08
stort grattis till en bra tid..tur att du inte salde den..nu steg den minst 20000kr tack vare att du kan visa upp tidkort..nu har du bevis pa att du har en 10sek bil...:D
Stefan..
Bracketracer
24-08-09, 10:08
Tänk vad den kombinationen hade gjort i en Kadett A/B/C eller Opel GT (den riktiga, inte Pontiacen...) med min bakaxel och slicks (DR, inte runt-runt) :p
Å andra sidan åker du bekvämt och ljudisolerat :rolleyes:
Kadettc16v
24-08-09, 11:08
Kul med bra tider+att motorn funkar klockrent, Grattis!!!
faaaan va gött att det hållde:)
nu skulle du fixat lite spåns på slicks ... kan ju inte va så svårt me den potentialen:D
nog finns de nån film på 10,9 repan? får väl kolla utube om nån vecka hehe.
ha d
ps ståpäls!!!
Tänk vad den kombinationen hade gjort i en Kadett A/B/C eller Opel GT (den riktiga, inte Pontiacen...) med min bakaxel och slicks (DR, inte runt-runt) :p
Å andra sidan åker du bekvämt och ljudisolerat :rolleyes:
det hade vart riktigt fint de=)
jo man åker ju fint i den å bra sladd egenskaper..mjuka fina rörelser.
peps.
10,91 repan är filmad, har laddat ner den på youtube men har ej hunnit kommit upp ännu.
tack så mycke.
A,Ehn
http://www.youtube.com/watch?v=PVp82gXaWj8
//andreas
Johan Sand
24-08-09, 08:08
Kul det funkar för dig:)
hej den blev såld till norge för några veckor sedan för er som ej vet om det redan=)
nu kan ni flytta denna tråd till avslutade projekt
//andreas
Finnes det något nytt på trappene da?
Finnes det något nytt på trappene da?
jo då i min audi s2 avant skal det bli lite mera mos i.nu är det 450+ enligt turbocenter, men dock inget mera än ca 500-550hk. å en annan turbo. när ekonomin tillåter=)
men står lungt i garaget nu. skal börja på under vintern.
här är en tråd till lite bilder.
http://www.garaget.org/?car=144009
//andreas
Tjena
Tänkte höra lite om en turboladdad 2,2xe vem byggde en sådan här på forumet??
Jag funderar också på en liknande motor, vilka kolvar och stakar hade han i sin motor??
Vilka förstärkningar i motorn?
mvh Johan
corsa_julle
02-12-10, 07:12
Tjena
Jag funderar också på en liknande motor, vilka kolvar och stakar hade han i sin motor??
mvh Johan
Misstänker att det är Wetterskog du tänker på.
Sök efter OpelPatte
Tjena
mvh Johan
Vill minnas att han har betongat övre delen av blocket lite, gjort en gördel, excenterslipat veven och använt sig av nån volvo stake (? :S) special kolvar naturligtvis.
tackar:racesmile:racesmile:racesmile
Någon som har ett nr. till opelpatte ??
Eller kan "opelpatte" ringa till mig.
Mvh Johan 070-2520333
streetrace_88
09-12-10, 11:12
fel
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.