View Full Version : Kadett C -76. "Pro Retro"
Efter snart 4 år i min ägo och varav 2 och ett halvt i träda drog jag igår hem de gamla "Skrället" från ladan ute på familjens ägor! Planerna om vad som ska hända med denna kärra har varit oändligt många och gått från sugtrimmad orginal motor till mettis Z22SE och 1500 hästar! Allt har passerat genom huvudet!Men då jag är en smula bekväm samt egentligen drömmer om ett helt annat projekt som inte är billigt fick de bli den enklaste och troligen billigaste vägen till en roligare sladdarhäck!
2.0E CIH, budget turbokonvertering
4vxl rallylåda
Ascona B Bakaxel
Glasfiber breddare
Stenhårda fjädrar
Schyssta dämpare
Orenoverad kaross sålänge, de slitna stuket får hänga med ett par år till ;)
Igår såg de just efter hemkomsten ut såhär:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00853.jpg
En stund senare:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00854.jpg
Skönt med rejäla bockar :)
Började riva i bakaxeln direkt, mixade ihop delar lite hit å dit å vips så såg de ut så här i bakskärmarna efter 4-5 timmar!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00855.jpg
(Jämför med första bilden så syns de ganska väl att hjulen är en 4cm längre ut ;))
Gick mycke smidigare än väntat! Bara att flytta bulten för pannkaks staget till andra sidan på axeln sen infästningen för stödlagret mellan axlarna, med lagret bibehållet så var de klart! Måste bara fästa krängaren och dra om broms slangen lite nu så är den delen klar!
Lämnade garaget ca 22 igår kväll efter i krokarna 5 timmar med bilen, då såg de ut som de kanske kan göra i framtiden, nämligen såhär:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00858.jpg
Men de ligger nog långt fram ;)
Jag nämde att de skulle vara prisvärt va? Såhär ser kvittolistan ut just nu:
Bil: 1000kr.
Breddare: 1200kr.
Bakaxel och motor: Bytes affär.
Växellåda, rekord 2.0 CD ok (samma som 2.2i) ca 700, 1000kr med dom 2 extra 4 petade org lådorna från <71.
Fjädrar: Hyndai Legend sänksats, 300kr.
Guss huvudbåge: 700kr.
Säkert mer också men de är vad jag kommer på nu!
Kvar att handla:
Dämpare
Avgassystem (troligen blir de mesta från lagret)
Turbo (spridare har jag nånstans....)
Koppling?
Skivor och belägg fram, kanske nytt bak med...
Har även bytt till mig att få en fullbur bockad så med en nota på för tillfället 4200 ca hoppas jag ha den på gatorna för under 10 000 ;)
hmm lite fart här idag, kan de vara för att alla är ute å skruvar? :)
jaja, inne för en middags paus jag! Passar på att uppdatera lite snabbt ;)
Började eftermiddan med att riva ur gammel spisen:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00860.jpg
(en reservmotor på 1100 kubik från en Kadett B som fick akut sparkas igång för 3 år sen då 1200an gav upp!)
Ser ut att bli tight med cih...
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00861.jpg
kapar bort lite skrot!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00862.jpg
Såja! Nu ska väl allt få plats :)
Nu innan jag gick in hängde motorn i motorstödet för trågbyte, sen ska den lyftas i med en av 4 pet lådorna för att undersöka hur de går med växelådsbalk, motorfästen å allt sånt! får väl se om jag orkar med de ikväll ;)
Trevligt trevligt! Låter som ett kul projekt och du har ju ångan uppe:) . På gården står det en Kadett -74:a och i garaget ligger det en annan motor.. Blir nog en projekttråd va det lider..
Blir nog fint med breddarna! Ett tips angående dämparna är Ebay.de. Där finns nya chassiekitt till kadett c för ca 230 Euro. Själv köpte jag en uppsättning beg. gula koni till min för ett bra pris.
/David
AstraMarkus
01-07-08, 22:24
Ser riktigt kul ut! Keep it up!
Igår vid 22 snåret såg de ut såhär:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00864.jpg
Dock måste jag fixa andra motorkuddar då dom commodore GSE kuddar jag hade var alldeles för höga! Ska försöka få tag i andra som är en 2-3cm lägre, förhoppningsvis ska allt flyta på efter de ;)
Nu är de frukost och sen klädes ombyte för ännu en dag i garaget! :)
RekordPower
02-07-08, 13:27
va snäll mot min gamla tvånolla nu (som om jag var det :P)
ser ju riktigt bra ut, bara svänga förbi med den sen då ;) jag ska fasen åka en sväng i den sen :P
GT/E i think not, moddad Gt snarare :D
Jag har volvo motorkuddar i min, funkar med originalmotorfästena till gt/e iaf :)
sålänge det är en kadett c så är det perfekt :D du jobbar snabbt :D sånt gillar man
Bracketracer
03-07-08, 12:28
Jag har volvo motorkuddar i min, funkar med originalmotorfästena till gt/e iaf :)
Köpte original Rallye 2,0E motorfästen och kuddar när man fortfarande kunde handla dessa över disk hos Opelhandlarna... tänkte att det kunde vara bra att ha lite delar som skulle bli svåråtkomliga liggande inför kommande Kadett C CIH projekt :)
Men sen har det visat sig att motorfästena på Omega 2,4 är identiska (har inte kollat 100% dock) och att original motorkuddar är alldeles för mjuka, och att ett par billiga Biltema V*l*o kuddar är både lägre och stadigare... :(
Det positiva är att jag har ett par sprillans nya NOS motorkuddar i original GM påsar om någon strikt originalrenoverare av en 2,0E Rallye skulle behöva :D
Blir väl inte ens de! Är ju bara en vanlig 1200S från början :)
Köpte original Rallye 2,0E motorfästen och kuddar när man fortfarande kunde handla dessa över disk hos Opelhandlarna... tänkte att det kunde vara bra att ha lite delar som skulle bli svåråtkomliga liggande inför kommande Kadett C CIH projekt :)
Men sen har det visat sig att motorfästena på Omega 2,4 är identiska (har inte kollat 100% dock) och att original motorkuddar är alldeles för mjuka, och att ett par billiga Biltema V*l*o kuddar är både lägre och stadigare... :(
Det positiva är att jag har ett par sprillans nya NOS motorkuddar i original GM påsar om någon strikt originalrenoverare av en 2,0E Rallye skulle behöva :D
Vilka volvo kuddar kör ni med? Jag köpte 2st exentriska nu och tänkte prova, dom var i alla fall 2cm lägre men eg skulle man haft sånna som var bara 2cm höga istället... har ju 5 cm till framvagnsbalken typ...
Motorfästena jag har tror jag är senator a, kan vara omega a med sexa också... hål för stötdämpare och gjorda i alu är dom i alla fall :)
jag köpte "universal" motorkuddar på feltema.. dem verkar stabila och är ungefär 4-5cm höga.. dem funkar säkert om man har motorfästen som sänker motorn tillräckligt mycket
Nu sitter motorn fastbultad med vanliga 240 kuddar! De funkar i alla fall, får väl göra de seriösare då resten av bilen ska renoveras och motorn troligen flyttas bakåt! :)
Har tjoat med elen idag också, och stött på ett litet problem... Ingen gnista, jag har kopplat den gröna till spolen och den svarta till nyckeln, so far so god! Men då är de klippt vid spolen också och där har jag kopplat svart till + men vad ska den bruna kopplas till tro? el överhuvudtaget är inte min bästa sida så skulle hjälp uppskattas högt! :)
Brun i Opelvärlden är oftast jord.
OT: jag har 3 uppsättningar med originalmotorfästen :D
RekordPower
18-07-08, 21:32
jaha johan, när får vi nån uppdatering? provstartat min gamla fina rasermotor än?
vill du ha roligare topp till den så har jag ju en 2.2 topp liggandes, men den är väll inte gratis direkt ;)
Bracketracer
16-03-09, 01:21
Har jämfört motorfästena till Kadett C GT/E och Omega 2,4 och kan meddela att fästena INTE är identiska. Det ena fästet är nästan likadant, men det andra skiljer ganska mycket i längd:
http://w3.svia.se/osc/Motorf1.jpg
http://w3.svia.se/osc/Motorf2.jpg
Va fint att ha fått det i bildbevis också! Har själv försökt använda mig utav omegas 2,4 motorfästen och det fungerade aldrig. Men eftersom att folk här sa att det fungerade så ville jag inte skapa tråd och bråka om det.
Men nu har vi ett fint bevis på att den ena är mycket kortare! Fungerar kanske om man slänger på en spacerplatta och längre skruvar..
Jag har ju senator a fästen tror jag... Funkar bra för mig i alla fall :) har för mig TIC var den första jag såg påstå att omegans fästen ska passa, hur som går de inte använda 2st av den längre?
Nu då denna ändå är upp kan jag ju meddela att de ramlat in lite speedparts! Komplett rallytopp med P2 kam, dubbla ventilfjädrar, mek lyftare och 37/42 ventiler. Ett set med separata spjällhus ska knopas ihop så småningom, 46mm st blir dom, hur får förbli hemligt ett tag till, fälgar kommer bli breddade kryssfälgar i bästa tyskstuks anda ;) I sommar hoppas jag hinna få tid att slipa ner och lacka om karossen i alla fall... underredet, motorrum och skuff får nog bli en annan sväng! Då man har garaget nära och varmt :) Idag är de 4 mil enkel väg.
Dock står den ju i ladan ännu och har inte jobbats med sen i höstas då den inte startade... bara Omegan är igång ska jag försöka få fram den igen! ;)
Jag har ju senator a fästen tror jag... Funkar bra för mig i alla fall :) har för mig TIC var den första jag såg påstå att omegans fästen ska passa, hur som går de inte använda 2st av den längre?
Nja två av omegas går ju inte. Då kommer ju motorn hamna snett.. eller om man kanske placerar ena motorfästet i mittenhålet och andra i främre/bakre så går det nog att använda 2st.. Det tänkte jag aldrig på när jag jobbade med min.. får kanske fixa det när jag tar ut den för ett litet växellådsbyte..
låter iaf kul att saker händer! :D du får slänga upp mer bilder.. fast iof kanske lite svårt när du vill hålla det lite hemligt! :P
Why go wide when you can go REALLY wide?
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSCN3094.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSCN3093.jpg
oops... maybe I over did it :mhihi:
9.5" breda, 13" höga! Yes, helt korrekt! 9.5" :D
RekordPower
10-05-09, 17:27
oh herre jösses :eek:
fiiint!!
då får du på 235:or på dom sen?!
som jag hade på min coupé fast på compomotivefälgar, de var 8" och 9,5" breda!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/7029/168929_behhp1.jpg (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=olympia69&cat=30746&image=168929)
Why go wide when you can go REALLY wide?
oops... maybe I over did it :mhihi:
9.5" breda, 13" höga! Yes, helt korrekt! 9.5" :D
De körde med 10" breda 13"are på kadetterna i rally på asfalt och bana :)
De körde med 10" breda 13"are på kadetterna i rally på asfalt och bana :)
Ja se där! :) Självklart att de skulle funnits räcers som vart värre ;)
Olympia: 225-245 i däcksbredd tror jag de kommer landa på! Smalare än 225 känns som att de kan bli knivigt att klämma på ;)
De enda jag grubblar över runt dessa fälgar nu, är vad man ska koka ihop i bromsväg för att de ska rymmas om de inte går att spacera ut fälgarna fram så rekord skivorna och oken ryms... får väl se i framtiden ;) Har lite annat att ta tag i innan jag kan börja med denna igen...
Ja se där! :) Självklart att de skulle funnits räcers som vart värre ;)
Olympia: 225-245 i däcksbredd tror jag de kommer landa på! Smalare än 225 känns som att de kan bli knivigt att klämma på ;)
De enda jag grubblar över runt dessa fälgar nu, är vad man ska koka ihop i bromsväg för att de ska rymmas om de inte går att spacera ut fälgarna fram så rekord skivorna och oken ryms... får väl se i framtiden ;) Har lite annat att ta tag i innan jag kan börja med denna igen...
ser ut att bli bra, kör själv med 215-40/16 på mina 9" fäljar funkar kanon...
lycka till med bilen¨
hejs
Bracketracer
13-05-09, 17:52
Körde med 135/82R15 på 3,5x15 aluminiumfälgar fram och P235/50R13 på 8x13 breddade plåtfälgar bak, på min Kadett B, när det inte satt slicks bak. Med anpassad ET och försiktig trimning av skärmkanten och sömmen på insidan av hjulhuset var det aldrig några problem med frigången.
Hur bra grepp får man egentligen på en såpass lätt bil som en kadett med så breda däck 225+(gatdäck)?
RekordPower
13-05-09, 22:26
Hur bra grepp får man egentligen på en såpass lätt bil som en kadett med så breda däck 225+(gatdäck)?
min gissning är rätt bra, cassius har ju inte så mkt motor än så, men låg tyngdpunkt, låg vikt, bred spårvidd, känns som detta kommer bli en förväxt gokart typ
Jo.. Det jag menade var dock att gatdäck är rätt hårda och för breda däck på en lätt bil borde ge sämre grepp?
RekordPower
14-05-09, 18:02
Jo.. Det jag menade var dock att gatdäck är rätt hårda och för breda däck på en lätt bil borde ge sämre grepp?
det är ju iofs sant, så de kan nog bli rätt coola uppställ då, alla vill vi väll köra på sladd ibland, men nu känns de som jag sitter och svarar åt cassius :P
Jo förvisso, marktrycket per kvadratcm blir ju också mindre med bredare däck! Men ~225 på 1000kg bil med 200hk tror jag inte är extremt nog för att jag ska tappa speciellt mycke grepp :) Beror ju på hur hård fjädring man har, vilket ringtryck osv också!
Men du har en poäng, mycke bredare så börjar de kanske "kosta mer än de smakar" så att säga :)
Var köper man däck i dimensionen 225/50-13? :)
RekordPower
15-05-09, 14:50
däckonline
däckonline
Dom har inte, men jag har för mig jag sett dimensionen i nån annons på rejsa med R däck...
RekordPower
15-05-09, 22:46
okej, däckonline har ju annars rätt udda dimensioner
Nya speedparts ;) Direct importerade från långt långt borta! Kanske första av denna modell i sverige?
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSCN3103.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSCN3104.jpg
Isuzu Gemeni!
dock är original snyggare, ser dumt ut med runda ljus på en bil som karossen är gjord för rektangulära..
men ovanligt!:)
Isuzu Gemeni!
dock är original snyggare, ser dumt ut med runda ljus på en bil som karossen är gjord för rektangulära..
men ovanligt!:)
Holden förvisso ;) Annars rätt! Personligen gillar jag dock dom runda lyktorna :) Hade tänkt försöka få dit Golf 1ans klarglas senare :)
såg väl ändå inte sååå illa ut med runda ljus
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Isuzu_Gemini_PF_Osaka_JPN_001.jpg
Lite ascona a känsla :)
Jag älskar då man gör fynd :) Köpte en gott och blandat låda nu för hela 800kronor som visade sig vara värd varenda krona!
I lådan fanns bl a:
Ett insug från en 2.0E
En topp från 2.0E som skulle vara nyrenoverad.
Ett termostathus
En bröstkåpa
En elfläkt
En vattenpump som skulle vara i de närmaste ny
En kamkedja
En tryckplatta av okänd modell
Två sportrattar från 70 talet i lite slitet skick
Ett nav till rattarna
En tändfördelare med fräsch rotor
En startmotor
Ett grenrör
En tändspole
En ECU troligen från en 2.0E
En vevaxel med svänghjulet på bultat som enligt säljaren ska vara balanserat. Ställer mig dock tveksam till de.. får kollas upp
En 2 ports förgasare av modellen 34/40, enda märkningen jag hittat är DBP för tillfället så jag vet inte vad de är för modell
Redan en hel del alltså :) Dock inte anledningen till att jag köpte lådan! Det fanna även:
Två stycken weberinsug i 45mm ;)
Samt:
Kompletterings sats
Nästan en hel sotningssats med topppackning, massa småpackningar, grenrörs och insugspackning osv.
Samt en extra topppackning!
Så jag är nöjd :) Nu då man har insug känns de som att man lika gärna kan köra stenålders stuk rakt igenom med webrar, stel bakaxel i trelänk, dubbla a armar fram, 4 petat osv.. ingen som har några lämpliga bladfjädrar liggandes? ;) hehe
Holden förvisso ;) Annars rätt! Personligen gillar jag dock dom runda lyktorna :) Hade tänkt försöka få dit Golf 1ans klarglas senare :)
är samma grill, dock så har alla Isuzu denna grill medans bara vissa tidigare modeller av holden har denna grillen!:)
Mera speedparts har inhandlats! Börjar kanske vara dags att lägga nån timma i garaget snart så dom hamnar på bilen också? :)
En till grill från Australien har slingrat sig ända hem till norra sverige! Tyvärr strejkar kameran.. men denna är i vart fall silver till färgen. Golf 1 klarglaslyktor verkar ha ganska rätt diameter precis som jag hade hoppats också så de må man inhandla snart med ;)
I övrigt har ett par GT/E motorfästen hittats och köpts samt en lamelldiffad bakaxel!! Dom 2 artiklarna samt en framvagn i delar, ett extra block och en lätt portad topp i reserv, allt för ynka 2000kr nere i umeå!
Inte nog med de heller, en omgång riktigt klistriga däck kan vara på g med... ;)
Nä de börjar verkligen vara dags att lägga lite timmar på de gamla aset istället för snedspår och bruksbil ;)
I övrigt har ett par GT/E motorfästen hittats och köpts samt en lamelldiffad bakaxel!! Dom 2 artiklarna samt en framvagn i delar, ett extra block och en lätt portad topp i reserv, allt för ynka 2000kr nere i umeå!
Så det var du som norpade sakerna som kom ut på sävar :D
Bracketracer
22-06-09, 18:50
Så det var du som norpade sakerna som kom ut på sävar :D
Varför gå över ån efter vatten???
http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=60495
Jag hade redan tingat motorfästena, efter ett samtal med åtföljande PM, men säljaren är tydligen inte inne så ofta :(
De var ett par stycken som hört av sig angående motorfästen och den lamelldiffade bakaxeln men han lät hämtning gå före att han skulle måsta skicka ;) Tur att man hade nära!
Hur som nöjd! Är ju inte varje dag man trillar över sådana delar till bra pris, tur man hade cash över att kunna slå till också :)
Bracketracer
22-06-09, 19:03
De betalar sig att ringa :) De var ett par stycken som hört av sig angående motorfästen och den lamelldiffade bakaxeln men han lät hämtning gå före att han skulle måsta skicka ;) vet inte när du tingade motorfästena Bracketracer men jag ringde inte långt efter att annonsen kommit ut! :)
Hur som nöjd! Är ju inte varje dag man trillar över sådana delar till bra pris, tur man hade cash över att kunna slå till :)
Ringde strax efter att annonsen hade kommit ut, och ingen annan hade hört av sig...
PM:de kontaktuppgifter och tingade motorfästen då, eftersom det i princip var det enda som gick att skicka vettigt. En och en halv pallplats är inte direkt gratis från Umeå till Jönköping :p
Accepterar också att hämtning går före att skicka, och jag har ju redan ett par NOS GT/E-fästen, så det hade väl ändå slutat med att dom hade hamnat hos dig till slut :)
Som husägare måste man ha en buffert till oförutsedda händelser, och det kommer väl till pass om man hittar något roligt :cool: Tyvärr är det lätt hänt att det impulsköps lite Opel-relaterat också :rolleyes:
Eller så råkar man köpa dubbla uppsättningar på auktion när man bara skulle ha en. Tror jag har 3 eller 4 uppsättningar gte fästen :rolleyes:
Eller så råkar man köpa dubbla uppsättningar på auktion när man bara skulle ha en. Tror jag har 3 eller 4 uppsättningar gte fästen :rolleyes:
Här snackar vi hamster ;) hehe
Bracket: Jamen dåså :) Jag har ju senator a nu, dom centrerar inte riktigt så jag hade nog fått göra nån specialare annars.. Skönt med sånt som ska funka direkt! Nu återstår bara att dra fram den ur logen och börja jobba!!
2 månaders tystnad har tyvärr inte resulterat i så hemskt mycket... har inte kännt de riktiga skruvar suget nu då de är rost och rensning av underredes massa osv som står på agendan... Följande har nämligen hänt!
Spakstället som lovats ska komma gång på gång på gång har fortfarande inte hamnat i mina händer.
En jaktkompis till min far beslutade att hans Omega 2.4 skulle pensioneras så den har slumpats upp. Här var tanken att fixa rosten sen byta till 2.4an direkt istället för 2.0an! Rosten var inte speciellt mycket, innanför framskärmen högst upp i hörnet på båda sidor var de litegrann, lådorna på högt upp på innerskärmarna båda sidor. Avrinningen antar jag? Samt golvet på passagerarsidan litegrann. I rivandet uppdagades dock att golvet lagats förr och att de till stor del fusklagats.... på förarsidan är de t ex dubbla golv!
i.o.m detta så beslöt jag i samråd med min far att vi plockar ner allt till bara karossen. Rensar bort asfaltmattor, underredes massa osv. Lagar rosten. Och sen ska hela karossen sömsvetsas! Förutom dämpartornen fram som kommer helsvetsas. Detta hoppas jag att jag hinner med i vinter :)
I dagens läge står karossen utan dörrar, utan framskärmar, motor, låda, lysen, huv, baklucka, tank och soppa system och idag pillade jag ut rutorna också! Nästa steg är att börja rensa och blästra en del rost. Funderar på att skaffa ett motorstativ till från biltema och bygga en vagga av men de återstår att se..
Snart läggs även en beställning på:
Nya golvplåtar båda sidor fram.
Ett gångjärn till tanklocket i plast istället för de skåpgångjärn nån pillat dit någon gång i historien.
Nya dekorlister till fram och bakruta.
Samt ett sprillans nytt innertak för 109€! För de priset känns de inte värt att leta fram ett tyg av rätt modell och be nån mer kunnig än mig själv sy upp ett :)
Fortsättning följer.
Sakta men säkert ;) Inhandlade ett biltema motorstativ till i helgen så nästa steg är att bygga fästen i stötfångarfästena som känns rejäla och sen prova hänga upp den i 2 sånna stöd, förhoppningsvis ska de fungera fint!
Ett par bilder:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0632.jpg
Rosten som hittades:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0636.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0637.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0638.jpg
Inte värst tycker jag ändå... kunde ju vart betydligt värre! Dock lustigt att jag fått beröm för att den inte vart så rostig under hos SBP båda gångerna jag vart dit :S
En inspirationsbild :)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0643.jpg
Kul med vettig kamera ;)
Ett par performance parts har ramlat in också! Ett extraktor köptes av Gäddan som ska modifieras för att få in, alternativt modifierar jag bilen för mer plats i framtiden. En vipparmsbrygga ska komma med bussen senare i veckan samt så har ett par spjällhus ramlat in idag :)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0707.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0706.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0708.jpg
Delningen är fel mot weber 45 insugen dock så jag får se hur jag gör med detta... Kanske tar de i ett senare skede och kör gasare från början i alla fall :) De vet vi bara i framtiden!
RekordPower
15-09-09, 17:24
dina dörrar kommer sitta fint på min :) skulle ju iofs kunna kastbyta dörrar då man liks har borta skärmarna...
ser iaf bra ut :) du har lite jobb framför dig innan den här rullar, men då kommer den va grym då den väl är "klar" (ett projekt blir väll aldrig klart?)
corsa_julle
15-09-09, 17:37
Nu när du har den strippad ordentligt och snart på "vagga" så blir det väl blästring av karossen?:mhihi:
Nu när du har den strippad ordentligt och snart på "vagga" så blir det väl blästring av karossen?:mhihi:
Stora delar var väl tanken i alla fall :)
Någon kanske kan svara på om underredes massa enklast tas med bläster eller om man ska skrapa bort de mesta före för att få de rent och bra?
är dom från v6:an?
Från en Ford 2.9 v6a kommer dom. Har inte kontrollmätt men dom ska tydligen vara 46mm!
Bracketracer
15-09-09, 19:13
Inhandlade ett biltema motorstativ till i helgen så nästa steg är att bygga fästen i stötfångarfästena som känns rejäla och sen prova hänga upp den i 2 sånna stöd, förhoppningsvis ska de fungera fint!
Bra idé! Men du bör nog komplettera motorstöden med ett par utriggare i sidledd för bättre stabilitet och högre säkerhet. En tom kaross väger inte så mycket... men det är inget man vill ha över sig, speciellt inte när det plussas på med tyngden av två motorstöd plus fästen i karossen :eek:
Bra idé! Men du bör nog komplettera motorstöden med ett par utriggare i sidledd för bättre stabilitet och högre säkerhet. En tom kaross väger inte så mycket... men det är inget man vill ha över sig, speciellt inte när det plussas på med tyngden av två motorstöd plus fästen i karossen :eek:
Det har du rätt i. Tänkte bulta ihop dom med lämplig balk också så dom inte får för sig att separera eller liknande :)
Skulle faktiskt vara intressant att ta reda på vad karossen väger... fram med framvagn, hjul och framruta kvar lyfter man upp den själv utan problem i alla fall :) (som den står på bilderna dvs)
corsa_julle
15-09-09, 19:59
Stora delar var väl tanken i alla fall :)
Någon kanske kan svara på om underredes massa enklast tas med bläster eller om man ska skrapa bort de mesta före för att få de rent och bra?
Stämjärn och ta bort så mycket som möjligt men du slippe ju jaga varje cm och sen rentvätta.
Har sen blästrat båda corsa-karosserna på BL:s industrisvets (ligger innanför gamla ÖB på hedensbyn) och det har inte behövts så mycket tid med själva blästrandet men fint blir det :)
Går ta allt med bläster också men tar längre tid i den äckliga masken (vilket också blir dyrare) samt att det tar hårdare på plåten under.
Stämjärn och ta bort så mycket som möjligt men du slippe ju jaga varje cm och sen rentvätta.
Har sen blästrat båda corsa-karosserna på BL:s industrisvets (ligger innanför gamla ÖB på hedensbyn) och det har inte behövts så mycket tid med själva blästrandet men fint blir det :)
Går ta allt med bläster också men tar längre tid i den äckliga masken (vilket också blir dyrare) samt att det tar hårdare på plåten under.
OK. Du kommer inte ihåg vad du fick ge för att få de blästrat? Jag hade funderingar på att hyra en bläster på typ hyresbutiken och köra hemma på gården, men är de inte så blodigt dyrt kan man ju lika gärna göra de där! Slipper man skitgörat :)
corsa_julle
16-09-09, 07:09
OK. Du kommer inte ihåg vad du fick ge för att få de blästrat? Jag hade funderingar på att hyra en bläster på typ hyresbutiken och köra hemma på gården, men är de inte så blodigt dyrt kan man ju lika gärna göra de där! Slipper man skitgörat :)
Det var inte alls dyrt, 5-600 tror jag det blev. Dom tog iaf bara betalt för antalet säckar blästersand man använde.
Det var inte alls dyrt, 5-600 tror jag det blev. Dom tog iaf bara betalt för antalet säckar blästersand man använde.
Ojdå! De var inte alls farligt. Tackar för tipset!
One step at a time ;)
Igår städades farsans mek garage, alla mopeddelar lades i lådor istället för över hela golvet så att Kadetten skulle få plats :)
Började pilla lite med fästena för vaggan också, problemet just nu är att motorstöden har en höjd på 62cm, dvs max bredd för att kunna snurra ca 120cm. bilen är 155 bred! Så troligen kommer jag få bulta fast motorstöden lite åt sidan från centrum för att kunna slå upp den på sidan så man kommer åt bra. Men de ska nog lösa sig :)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0714.jpg
Plockade även ut det omfattande elsystemet, pedaler, värmepaket med tillbehöver, torkararms uppsättningen, bromsservo, innertak osv. Kvar är nu fram + bakvagn, elkabeln till batteriet och bränslerören som går längs kardan tunneln! Nästa gång ska detta ner och förhoppningsvis bilen sättas i "vaggan" :)
Nurburgring
20-09-09, 17:51
Vi byggde karossvagga av två motorstöd i garaget. Vi gjorde helt enkelt så att vi kapade balken som snurran sitter i och svetsade dit ett par förlängningsbitar. Höjde stativen ca 20 cm, blev perfekt för att få upp en BMW 2002 kaross.
Stabilt blev det också, en liten trappstege fick agera stöd för taket när karossen vinklats upp 90 grader.
Bracketracer
20-09-09, 21:13
Du ska ju ändå bredda motorstöden så att det blir stabilt i sidledd... gör du breddningen med hjälp av stabila fyrkantbalkar med ett par rejäla hjul på, UNDER motorstöden, så får du ju önskad höjd samtidigt :)
Hade tänkt sticka in något lämpligt i profilen på sidan och på så sätt få mer bredd och stöd där :) Får se hur jag gör... klart man skulle kunna bygga om dom egentligen... jag är ju lång (resliga 1.92 över markytan :P) så höga motorstöd i framtiden skadar ju absolut inte!
Får se hur de blir med den saken... De råkar inte vara någon som har ett biltema motorstöd bättre till än mig (mina är 3.5 mil bort) som kan mäta dimensionen? Då skulle jag kunna kolla om de går få i nått vettigt redan i veckan, slipper jag ta de om 2 veckor då jag ska hem till garaget nästa gång :)
OBS! Endast provisoriskt! Nästa gång ska jag försöka fästa ihop stöden med varandra samt bredda benen på nått lämpligt sätt så dom blir stadigare!
I dags läget, som synes nedan, tar den lite stöd mot väggen, frigång mot golvet ca 3cm :)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00845.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00847.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00846.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC00852.jpg
Ganska lämplig arbets ställning! :)
Tidigare i veckan hämtades även en vipparmsbrygga ut på bussgods till "rally motorn" :)
RekordPower
03-10-09, 18:18
ser kalas ut :)
corsa_julle
03-10-09, 19:39
skrapa, skrapa, skrapa nu så du hinner blästra skiten före snön ;)
skrapa, skrapa, skrapa nu så du hinner blästra skiten före snön ;)
Är inte så mycke underredesmassa att skrapa du :P Har en del rost som jag prioriterar först dock. Såg faktiskt bättre ut då man fick upp undersidan i ljuset än vad jag trodde! Såg betydligt "brunare" ut då man låg under bilen :)
corsa_julle
04-10-09, 02:00
Är inte så mycke underredesmassa att skrapa du :P Har en del rost som jag prioriterar först dock. Såg faktiskt bättre ut då man fick upp undersidan i ljuset än vad jag trodde! Såg betydligt "brunare" ut då man låg under bilen :)
Du ska ju blästra innan du rostlagar, då blir det ju rostlagningen hur kul som helst:p
arbete arbete arbete... snart redo för blästring i vart fall! :)
Denna gjorde ett väldigt bra jobb första timmen! Sen började trådarna försvinna och efter en stund såg de ut så här:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0787.jpg
Och trådarna satt fast i kläderna på mig som om borsten försökt ta bort mig ;)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0788.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0789.jpg
Dammigt blev det!
Dock rätt ok resultat tycker jag!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0790.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0791.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0792.jpg
Ska försöka komma ihåg att till veckan kolla med en blästringsfirma om tid och pris, sen blir de till att börja svetsa! *suck...*
Lite har hänt, men jag har vart seg ;)
I fredags för 1.5 vecka sen var jag till B L's Industrisvets och blästrade en del! Fick hålla i blästern själv och jag måste då bara säga att de är nog bland de roligaste jag gjort på länge! Oerhört underhållande faktiskt ;)
Resultatet:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0833.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0835.jpg
Reservbalken fick de bli som blev blästrad, dels för att den framvagnen redan var demonterad men också för att tornen på denna var dåliga till skillnad från den som satt i bilen där t.o.m genomslagsgummina satt kvar!
Tisdagen efter blev allt målat i hagmans 2 komp epoxiprimer, dock togs inga bilder. Därpå beställdes ekonomiplåt av Thomassons som hämtades ut idag och för ca 1 timme sen beställdes lite saker från Rally Design i england ;)
Bl a ett coilover conversionkit till framvagnen, detta var en av anledningarna till att jag valde den sämre balken då planen var att bygga in dessa för att kunna justera höjd samt få bättre urval av hårdhet på fjädrar! Beställde även ett par GAZ coliover dämpare egentligen tillhörandes escort mk 1 eller om de var 2 som är tänkta till bakvagnen. Även där för att få justermöjligheter! Dämparen är justerbar, höjden blir justerbar och jag får tillgång till fler valmöjligheter i fjäderhårdhet!
Mer bilder kommer då sakerna börjat ramla in och svetsen börjat gå varm! ;)
Sälj den bra balken till mig :dance2:
Mer info om coiloverkonverteringskittet? Typ pris för det första? För K-sport har ju färdigt coiloverkit till kadett c ju.. (köpte mig ett som jag har liggandes hemma nu) som är ställbart i höjd och hårdhet..
Mer info om coiloverkonverteringskittet? Typ pris för det första? För K-sport har ju färdigt coiloverkit till kadett c ju.. (köpte mig ett som jag har liggandes hemma nu) som är ställbart i höjd och hårdhet..
2300 betalade jag för dämpare och kitt'et där. Tror dom tog 21 pund per sida för kitten eller liknande... + vat så säg kanske 6-700 nått, på millway kostar likadana saker (kan iofs vara annan kvalite) 1995 ;)
The: Ge mig ett bud så kan jag fundera på saken! ;) Eg har jag ju inte något jättebehov av att ha den kvar!
Lät väldans billigt, det får man ju knappt begade bilsteindämpare för.
7-800:- för balken?
Jävligt billigt ja! :D om man jämför med K-sport kittet som kostar 8000kr :P
Lät väldans billigt, det får man ju knappt begade bilsteindämpare för.
7-800:- för balken?
Jo dom har bra priser! Dämparna kostade 65 pund + vat på 15% ;)
Låter väl ok. Eller vad säger du om 500:- + de där spakstället till rekord 4 pet om du har kvar de ännu? Jag ska upp till lule nån gång före jul, kan ju kanske gå att mötas upp där så slipper du frakt?
Jävligt billigt ja! :D om man jämför med K-sport kittet som kostar 8000kr :P
Just nu har mina saker som sagt kostat mig 2300 + 900 tror jag som jag gav för dom röda konis jag har till framvagnen, men då har jag inga fjädrar ännu så de blir ju lite mer pengar innan de är klart! Har du några bilder på k-sport kittet? Hur de är gjort fram skulle vara intressant att se!
RallyDesign har även en hel radda med coilovers som har en liggande bussning (som de är nere på std dämparen till Kadetten dvs) i en massa olika längder till riktigt bra priser!
Hmm jodå det ligger nog kvar i någon låda så det skulle funka :-)
http://forumbilder.se/images/864200975909P33c3.jpg (http://forumbilder.se)
http://forumbilder.se/images/1c4200975933P981a.jpg (http://forumbilder.se)
Sådär ser dem ut :) Dvs man ersätter dem med stötdämparen och slänger ut fjädern :)
http://forumbilder.se/images/864200975909P33c3.jpg (http://forumbilder.se)
http://forumbilder.se/images/1c4200975933P981a.jpg (http://forumbilder.se)
Sådär ser dem ut :) Dvs man ersätter dem med stötdämparen och slänger ut fjädern :)
vart har du köpt dessa? kostade dom?
Compoxid: Passar dom bolt on på Kadett C?
Kanske rent fysisk bolt on, men om man byter ut stötdämparen mot en coilover och tar bort fjädern så måste man förstärka upp stötdämpartornen rätt rejält då dessa inte på något sätt är tänkta till att bära bilens vikt.
Dem passar iaf fysiskt bolton och köpta från raidopower.se
Men som du säger The så lär det nog bli en hel del påfrestningar i stötdämpartornen. Får se vad som händer i sommar.
Kan tänka mig att fram kanske även bärarmen bör förstärkas då den inte heller är tänkt för hela framvagnens vikt ;) Svetsade torn fram är nog den först åtgärden jag personligen skulle gjort!
boy tony: De står tidigare i tråden att han gett ca 8000 för dom.
The: Jag hör av mig i tid innan jag planerar min Biltema färd då, jag måste ju hinna skruva isär hela den andra framvagnen också ;)
Du kan gärna skicka den med bussgods om du vill, kostar nog ungefär samma som att köra till luleå tor :)
Funderade lite på det här med coilovers på kadetten och ersätta stötdämparen med en coilover, och jag får inte ihop det att det ska vara en speciellt bra idé.
Först och främst så är stötdämpartornet inte byggt för att bära bilens vikt, sen hamnar man i att övre bärarmen inte heller är avsedd att göra det. Vilket väl inte är något större problem att förstärka upp, men vad händer med styrspindeln då?
Om jag nu inte tänker fel så är den nedre bärarmen avsedd att bära vikten och den förmedlas till denna genom nedre kulbulten och det nedre "örat" i spindeln (som är mycket grövre och stadigare än den övre). Men om vi monterar en coilover i stötdämparfästet på den övre bärarmen så kommer istället bilens vikt att bäras upp av den klenare övredelen av spindeln som främst ska styra och utgöra en rotationspunkt samt dessutom via en kulbult som inte är tänkt till uppgiften.
Eller tänker jag helt fel?
Hmm, du kan nog det där lite bättre för jag ser inga större problem förutom just stötdämpartornet..
Visst känns det konstigt att inte ha någon fjäder mellan armarna som tar upp vikten, som du säger så kommer istället all vikt ligga på övre delen av spindeln.
Men ändå tycker jag att spindeln bör klara trycket med tanke på att den ändå har en del påfrestningar på sig. Fast tornen är som sagt något jävulskt svagt :P
Undra vad K-sport tänkte när dem tillverkade coilsen? Jag menar, det bör väl vara utprovat av dem så att det håller?
Nurburgring
06-11-09, 16:43
Kapa bort den övre styrningen för fjädern och ersätt den med ett par fästöron. Coiloverns nedre fäste i länkarmen (som säkert mår bra av lite förstärkning likt min Rekord).
Klart!
Du kan gärna skicka den med bussgods om du vill, kostar nog ungefär samma som att köra till luleå tor :)
Dock ska jag ju till lule hur som helst eftersom Biltema inte skickar saker längre så för min del blir de nog smidigare så faktiskt! :)
En helg med svetsen har resulterat i följande:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0840.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0842.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0844.jpg
Nån lustig filur hade lagat stora delar av förarsidan med dubbla plåtar rakt över rosten bara... skit kul! Tog rätt länge innan man fått bort dom först, sen var de ju rätt mycke plåt som bara var skit så de fick kapas en del..
Passade även på, som syns på bild 1, att göra en liten kort men väldigt utrymmesgivande avgastunnel på passagerarsidan! Detta för att kunna använda Ascona B extraktorröret jag har utan att behöva bygga om själva röret ;)
Se här: (dålig vinkel men)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0846.jpg
Blocket jag hängt i är lite högt i bakkant så röret kommer dippa längst ner lite till. Borde inte vara några problem hoppas jag :)
Dock ska jag ju till lule hur som helst eftersom Biltema inte skickar saker längre så för min del blir de nog smidigare så faktiskt! :)
Har du någon aning om ungefär när du tänkt dig att åka norrut? Jag jobbar ju skift (ink helger) så jag är inte alltid så anträffbar.
Har du någon aning om ungefär när du tänkt dig att åka norrut? Jag jobbar ju skift (ink helger) så jag är inte alltid så anträffbar.
nja inte i nuläget.. Men jag har nog koll ett par veckor i förväg! Vi får höra ihop oss om de helt enkelt :)
Idag anlände coilover sakerna!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0853.jpg
Och givetvis måste man provmontera lite ;)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0855.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0856.jpg
Jag tror jag måste sänka infästningen något för att få nån vettig funktion på de hela dock... Annars hade ju de gått bra att montera dom direkt i orginalhålen! Det verkar finnas plats för fjädern där också så! Mätte orginal dämparen och den är ca 67cm c-c och denna är 57.. Tror expertisen (dom som har mer erfarenhet dvs) att de kan fungera i orginalhålen? Jag hade väl inte tänkt mig sänka 100mm kanske men de är väl osett ännu vad som verkar bäst då allt sitter ihop..
Mätte framdämparna också då jag var i farten mätte jag framdämparna också, mina röda konis är 8cm kortare än std dämparna, ganska stor skillnad där med alltså :)
Grymt!
Var köpte du dämparna?
Fick du välja gummibussning i topp på dämparen istället för länk?
MVH Erik
Grymt!
Var köpte du dämparna?
Fick du välja gummibussning i topp på dämparen istället för länk?
MVH Erik
RallyDesign i england! Jag fick den där typen av fästen eftersom jag beställde ur listan med escort mk2 delar! Men om du hör med GAZ eller rallydesign kanske dom kan få fram andra längder med som har bussningen sådär.
Dom har ett stort urval av ben med länk också som var billigare än dessa. 50 pund + vat för dom dyraste tror jag (65 styck för dessa)
streetrace_88
16-11-09, 15:26
finns hos roadster i svirige också.
mycket trevligt projekt :)
finns hos roadster i svirige också.
mycket trevligt projekt :)
Där kostar dom däremot betydligt mer ;)
Idag var arbetet åter igen inriktat på Der Kadett!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0894.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0893.jpg
Golvet äntligen ihoplappat! Nu återstår området just innanför framskärmarna vid a stolpen, lådorna som sitter ut på innerskärmarna samt en del bak i skuffen att åtgärda! Sen ska sömsvetsningen påbörjas... Efter de framvagnsbalken och sen är de inte så grymt mycke svetsning kvar eg! Ja tornen för dämparna bak samt lådor för halvburen då men... :)
Nu i veckan har de hänt en del! Bärarmar, spindlar och sköldar har lämnats in på blästring (tillsammans med 9.5" fälgarna) Jag har köpt in mer plåt, pu bussningar till framvagnen har anlänt och jag har gjort slut på gasen till svetsen!
Han svetsa en del i alla fall igår kväll, bl a boxades framvagnen:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0904.jpg
Blev kanske i överkant kraftigt... men man tager vad man haver! 3mm plattjärn måste ju ska duga. Ska även svetsa in ett par förstärkningsplåtar innanför där fjädern kommer ligga, av de bilder på GT/E balken jag sett verkar den kraftigare just där annars har jag inte sett någon skillnad.
Och utan svets får man väl kapa och klippa plåt istället! Ny batterihylla har jag börjat bocka till, bakskärmen på ena sidan har kapats upp för breddningen, topparna på dämpartornen bak har jag börjat kapa loss och huvudbågen har jag kapat in någorlunda, måste nog korta den lite mer för att få in fästplattor osv men de är då på g!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0910.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0913.jpg
En helhetsbild över dagsläget:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0912.jpg
Är de någon som kan svara på om de är samma krav hos SBP som hos SBF angående fästplattorna för huvudbågen? Jag har inte jättebra med placerings möjligheter för bultarna på huvudbågen tyvärr...
Laestander´s Ascona B
19-12-09, 19:01
Verkar som du snart är klar för lack,:D skojar bara,blir nog bra det där,,
Varför ställer du inte huvudbågen på förstärkningen som går tvärs över,,då får du mer plats för stol och huvud(hjälm)
Jadu! Det där ser ju minsann jäkla bra ut :D jobba på! :D
Kul att det går såpass bra framåt! Fortsätt så :)
SBP har inga krav på plattor eller hur buren är fäst, så följ SBF's reglemente. För SBP är det viktigt att bältesinfästningarna är oförändrade och att bältet inte tar i buren nånstans. Utöver detta så måste buren vadderas och en avbärarplåt till strävan ovanför framrutan monteras.
Lycka till!
Verkar som du snart är klar för lack,:D skojar bara,blir nog bra det där,,
Varför ställer du inte huvudbågen på förstärkningen som går tvärs över,,då får du mer plats för stol och huvud(hjälm)
Du menar bottenplattan för baksätet? Tror inte de är mycke att sätta den i :) Har funderat på att kapa ur en bit av den och ställa bågen längre bak om jag måste, får se hur de slutar!
Kul att det går såpass bra framåt! Fortsätt så :)
SBP har inga krav på plattor eller hur buren är fäst, så följ SBF's reglemente. För SBP är det viktigt att bältesinfästningarna är oförändrade och att bältet inte tar i buren nånstans. Utöver detta så måste buren vadderas och en avbärarplåt till strävan ovanför framrutan monteras.
Lycka till!
Tycker de går rätt sakta jag ;) Men då har jag dåligt tålamod egentligen också...
Okej, ja de vore ju helt klart de bästa! Ger ju bättre förutsättningar för framtiden i vart fall... får se om de går lösa vettigt, den hamnar ju så dumt till med tröskeln som går där osv... Men allt går att lösa! Sen blir de bara halvbur till en början i denna, nått bruksvärde kan ju vara skönt att ha kvar :)
Ascona A Henrik
20-12-09, 14:37
Tycker också att det inte är nån nackdel att flytta bak huvudbågen lite. Förutom mer plats för huvud o stol, får man också övre bältesfästet mer lättillgängligt. Kan annars bli lite gnäll på bilprovningen. (Har varit upp i några trådar på rejsa.)
Ska själv flytta min huvudbåge lite bakåt också.
Vem säger att man inte får vara i garaget på julafton? :)
Dock pga en lindrigare arbetsskada som resulterade i ett par stygn på ett finger blev de inte så hårt arbete... Svetsade "klart" lite inne i kupen, bl a sömsvetsade jag baksätes stommen, fyllde i några försök till att borra ur punktsvetsar m.m.
Annars var de målning för hela slanten! Fälgar och bärarmar, spindlar och sköldar hade jag fått igen från blästern så de var bara att grunda!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0918.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0919.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0917.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0916.jpg
Nästan så att den där färgen (som ser lite grönare ut på bild än irl) skulle sett rätt rolig ut på den färdiga bilen ;)
Svabbade över golvet också, känns verkligen som att man gjort framsteg då golvet är någorlunda samma färg och inte har hål i sig!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0920.jpg
God jul allihopa och kom ihåg att ta de lugnt i trafiken! ;)
MantaBurner
24-12-09, 22:14
dom fälgarna var ju inte farligt breeeda :D
Inte alls, kommer få plats ett par sportkattar där ;)
http://members.shaw.ca/saaboteur/cat-in-wheel.jpg
Fint med nyblästrat, vad skall det bli för färg på allt nu? Både kulör och typ. Blir riktigt fint resultat av det här tror jag.
Jag hade tänkt mig en polyurethan baserad färg mest för att den är lite segare och mjukare, inbillar mig att den ska hålla bättre för t ex stenskott osv, pulverlack har jag sett de kan fara flisor ur om man har otur... Framvagnen kommer bli diskret blanksvart, i framtiden kommer nog bakaxeln få samma behandling, och underredet kommer bli gult, samma kulör som övriga bilen som är 426 Signal gul, sista året den fanns var just 76 om uppgifterna på nätet stämmer och de är ju förstås också bilens original färg :)
I kombination med halvmattsvarta breddare och SR maskerad huv tror jag de kan bli rätt läckert och lagom 70-tals sportigt ;)
Bracketracer
25-12-09, 11:55
Nej, inte alls... :D ...bara ungefär dubbelt så mycket breddade som mina kryssfälgar, som jag tycker är liiiite för breda (utan utanpåliggande skärmbreddare), eller snarare med för lågt ET (mycket frigång på insidan, samtidigt som det skaver emot på utsidan).
Trevligt projekt det här, följer det med stort intresse.:)
Fälgarna är ju sjukt brutala:D:cool:, vad planerar du att köra för bredd på däcken?
Löjligt breda 13 tums plåtisar e så jävla coolt
9,5" breda är dom ;)
Tanken från början var att skaffa några vettiga gatgodkända däck i ca 215-225 bredd, men nu fick jag i slicks från en formel renualt som är 200mm breda som rekomendationen säger 8-9" bred fälg så dom hamnar på dom där till en start i alla fall!
Lite dumt kanske eg då de är dom enda fälgarna jag har som jag tycker passar bilen :) Jag hoppas få i ett par BBS RS eller breda Minilites i framtiden för att ha gatdäck på!
Ännu en helg i svetsningens tecken! usch nu börjar jag faktiskt lessna! :)
Började med att stuva om lite så jag skulle kunna komma åt förarsidan också:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0926.jpg
Sen var de bara å låta tråden löpa!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0927.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0928.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0931.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0930.jpg
Känns bra att de börjar bli mindre och mindre kvar på rost och modifierings sidan nu! Batterihyllan, en skärmkant och skuffen kvar att jäklas med nu! :) (Skuffen tror jag att jag ska prova ge mig på en diffusor... wish me luck!:eclipsee_)
Ena dämpartornet hade en rostskada och då coilover benen var rätt korta jämte orginal dämparna (10cm kortare) så tog jag tillfället i akt att korta ner tornen lite, 3mm plåt bör räcka tycker jag, och ca 3cm lägre blev tornen (ej svetsade eller borrade än dock)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0929.jpg
Jag jämförde mellan mina röda koni dämpare och originalen fram också tidigare nångång och där skillde 8cm, bak blir alltså 7 nu så de ska väl funka då. Dock har jag mer och mer börjat fundera över att gå på coiloverben fram också... jag får se var de slutar...
Ställde även in en av stolarna jag hämtade på nyårsafton och kikade mot buren lite. Varför tråkiga Manta B stolar undrar kanske nån nu då? Jo för att dom passar tidsepoken och man kan med glädje köra 50-60mil i ett svep! Jag har provat en tur på 55mil i ett svep i en riktig fia godkänd sportstol, visserligen av billigare sort men de var inget jag ser fram emot att göra igen! Dessa är ju dessutom inte helt hopplösa om man vill roa sig på konbana eller liknande heller :)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0932.jpg
Och precis som en del redan uppmärksammat så skulle buren där den står idag hamnat alldeles för nära stolen så den måste helt enkelt bakåt! Så de är väl bara att fortsätta :)
Rostjobbet, framför allt plåtformningen ser riktigt bra ut! Bara slipa slipa slipa nu!
RekordPower
03-01-10, 22:56
snyggt innertak ;) köp mitt ;)
aajja, ska vi inte va såna :D tråkigt o laga rost men det blir jävla bra resultat!! det e bara o köra på :)
EDIT: den där stolen va där väl inget fel på förutom slitaget? tyckte den va snygg o passar fint i bilen
Japp rostlagning är tråkigt men nödvändigt för att bevara våra gamla oplar. Det är värt lite möda tycker jag. Blir bra det här .
Som vanligt går jag emot strömmen då. Tycker faktiskt inte det ser bra ut, eller ju nere vid tröskeln på förarsidan och passformen i golvplåten är bra men resten är katastrof i mina ögon. Sanningen svider alla är vi nybörjare men du har väl endå fixat i några år nu? Knappast så man kan skylla på utrustningen heller för det är ingen biltema svets du har, och slipa bort färg och lös rost innan man svetsar är väl en självklarhet?
Få se nu hur många kan jag få emot mig nu? :cool:
Jonas Jonsson
03-01-10, 23:55
Som vanligt går jag emot strömmen då. Tycker faktiskt inte det ser bra ut, eller ju nere vid tröskeln på förarsidan och passformen i golvplåten är bra men resten är katastrof i mina ögon. Sanningen svider alla är vi nybörjare men du har väl endå fixat i några år nu? Knappast så man kan skylla på utrustningen heller för det är ingen biltema svets du har, och slipa bort färg och lös rost innan man svetsar är väl en självklarhet?
Få se nu hur många kan jag få emot mig nu? :cool:
Får nog tyvärr säga att jag håller med dig. Nu kan ju bilderna ljuga men det ser ut att vara färg i svetsarna och stora klumpar överallt. Har tex fogen för dämpartornet bränt in ordentligt?
Jag är själv rätt dålig anser jag att svetsa men skulle inte nöja mig sådär.
Förlåt om jag verkar gnällig :-o
All kritik är konstruktiv! ;)
Färg och rost, framförallt rost! Är bortslipat innan svetsning, färgen har jag väl inte vart super super noga med, men de är slipat ganska väl i alla fall!
Att svetsarna ser klumpiga ut tycker även jag! Och även om jag pysslat i ett par år så har jag faktiskt inte svetsat så hemskt mycke karossplåt så jag är på lärostadiet ännu :) Svetsen ska inte vara problemet utan de är nog han som håller i spakarna ;) Jag är nog lite för seg så jag bränner igenom om jag går upp i ström, och på den ström nivå jag kör så bygger jag klumpiga fula svetsar istället...
(ang dämpartornen känner jag mig ganska säker på att jag bränt igenom med tanke på hur de ser ut på andra sidan, inne i tornet)
Passformen på plåtarna känner jag mig dock rätt nöjd över!
Edit: Sen är jag ju inte riktig klar som de ser ut nu heller! Alla svetsar ska gnidas ner ordentligt och då ser man ju fort var och hur mycke som tagit dåligt och då får man bättra på då! Skynda långsamt ;)
D.Stransky
04-01-10, 12:05
Kör på den strömstyrka du tycker verkar bra men sänk trådmatningen, då ska du se att det blir bra.
Kul projekt förövrigt, följer varje uppdatering. :)
Kör på den strömstyrka du tycker verkar bra men sänk trådmatningen, då ska du se att det blir bra.
Kul projekt förövrigt, följer varje uppdatering. :)
De är ju en ide! :)
Förövrigt känner jag ett behov av att påpeka att inget jag hitills svetsat förutom en liten bit längst ner på ena sparklådan är sånt som kommer synas utifrån då bilen står startklar, och vad spelar de då för roll att de under skalet finns ett par fula svetsar, de är väl ändå den snabbaste bilen som vinner, oavsett vilken som ser bättre ut om man börjar stirra på detaljer, eller? :)
RekordPower
04-01-10, 18:20
Prio 1 är väll att de håller? och som på trösklarna, slipa svetsarna så gott du kan sen en släng glasfiberspackel och ett fint lager finspackel så ser ingen du har lagat där, men mig veterligen så bygger Johan ingen People´s choice vinnare, snarare vinnaren av snabbaste tiden runt en bana (men du får se upp för en annan Kadett C :P)
Prio 1 är väll att de håller? och som på trösklarna, slipa svetsarna så gott du kan sen en släng glasfiberspackel och ett fint lager finspackel så ser ingen du har lagat där, men mig veterligen så bygger Johan ingen People´s choice vinnare, snarare vinnaren av snabbaste tiden runt en bana (men du får se upp för en annan Kadett C :P)
Innan den C Kadetten är ute har jag nog redan kört mig less ;)
RekordPower
04-01-10, 18:58
de är ju en annan femma :)
Prio 1 är väll att de håller? och som på trösklarna, slipa svetsarna så gott du kan sen en släng glasfiberspackel och ett fint lager finspackel så ser ingen du har lagat där
En ful svets är ofta en dålig svets, skall man då köra bana så kan det vara bra att ha en stark kaross inget spackel är starkt precis.
Så länge trådskaparen själv är nöjd så skall man hålla käften kanske:D
Driver på bra här med den tråkiga rosten. :) Lägger mig icke i svetsfogarna men apropå svetsning och stark kaross: Förstärkningarna längst upp vid främre innerskärm/A-stolpe som du kapat bort, du ska sätta dit nya eller?
RekordPower
04-01-10, 20:48
En ful svets är ofta en dålig svets, skall man då köra bana så kan det vara bra att ha en stark kaross inget spackel är starkt precis.
Så länge trådskaparen själv är nöjd så skall man hålla käften kanske:D
De är sant, men nog har man sett fulare svetsar än sådär, och har de bränt igenom så är de ju bra, men ser de ut som råttlortar så, men sååå extremt dåliga ser de ju inte ut att vara, visst, robotsvetsar är de inte men som cassius säger så är han ju inget proffs, jag skulle själv inte göra det bättre
Med reservation för att jag låter bra gnällig.
Detta liknar snart Zatzy, alla klagar och vill visa på bra kukstorlek när det gäller sina svetskunskaper. Inte många konstruktiva inlägg om arbetet i mina ögon heller. Knappast någon vill visa sitt arbete när man kommer på att den enda gång det kommenteras så klagas det.
Till trådskaparen skulle jag i såfall rekommendera aningen lägre trådmatning, sen se till att allt är helt rent innan svets läggs. En bra jordpunkt i närheten är också en viktig förutsättning. Men vafan, annars slipar du bara lite extra!
Med reservation för att jag låter bra gnällig.
Detta liknar snart Zatzy, alla klagar och vill visa på bra kukstorlek när det gäller sina svetskunskaper. Inte många konstruktiva inlägg om arbetet i mina ögon heller. Knappast någon vill visa sitt arbete när man kommer på att den enda gång det kommenteras så klagas det.
Till trådskaparen skulle jag i såfall rekommendera aningen lägre trådmatning, sen se till att allt är helt rent innan svets läggs. En bra jordpunkt i närheten är också en viktig förutsättning. Men vafan, annars slipar du bara lite extra!
Är 2st som påpekat hur det ser ut resten tycker det ser bra ut eller är mina ögon helt sönder? Visa kukstorlek när det gäller svets? jag hade inte viftat med kuken när det skall svetsas, blir lätt "bränd" då och jag vill inte ha stekt prinskorv :mhihi:
Jonas Jonsson
05-01-10, 13:47
Är 2st som påpekat hur det ser ut resten tycker det ser bra ut eller är mina ögon helt sönder? Visa kukstorlek när det gäller svets? jag hade inte viftat med kuken när det skall svetsas, blir lätt "bränd" då och jag vill inte ha stekt prinskorv :mhihi:
Haha den var bra
Nu slutar vi alla (inkl jag själv) gnälla om svetsarna och hoppas på fler bilder :)
Blyfoten: Jadå, de ska dit en förstärkning! Dock är jag lat och orkar inte bocka till en som ser ut som original, så jag har skaffat mig 2st 4 kantprofiler i 80x40x2 som jag tycker ska bli nästan stadigare än vad de var från början! :)
Ang. mina svetsar så har jag inget emot att diskutera hur jag kan bättra mig! Men håll diskussionen till ämnet i så fall och säg inte bara att de ser dåligt ut utan att komma med tips om förbättring i fortsättningen ;) Det kommer här en bild också då man ser bättre hur de ser ut:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/svetsar.jpg
Genombränning är jag nästan säker på att jag har! Men att de ser ut som skit ändå är väl ändå säger jag inte emot :) En del ställen där man lyckats bränna för hårt och fått ett litet hål har jag byggt igen med svets sen, då ser de riktigt riktigt taskigt ut! Jag ska ta några bättre close up bilder då jag slipat ner svetsarna också så får ni yttra er igen över om ni tror jag fått nog genombränning eller ej!
Jag kör i dagsläget på 2an på strömmen, 3an går om jag är lite snabbare med handen annars bränner den fort igenom! Framvagnsbalken och dämpartornen fram har jag kört på 5an och jag tror max är 7, svetsen i sig är en kempomat som jag inte kommer ihåg styrkan på men nypriset för ca 7 år sen var i alla fall lite över 10 000 så att svetsen i sig ska vara problemet kan jag inte tänka mig! :)
Ser ut som att svetsarna ligger som en klump ovanpå den nya plåten, vilket iofs är bra om du borrat hål och punktar på det sättet, men om det inte är så som är fallet så ser svetsfogen ut att ligga lite fel.
Kolla i instruktionerna för svetsen, brukar oftast följa med nått blad med rekomenderade inställningar beroende på tjocklek på det man ska svetsa och vinklar/fogtyp.
När man har svetsat ett tag så lär man sig hur mig:en ska "låta".
Huvudproblemet med en mig är just att gå genombränning, så kräma på med så mycket ström som möjligt och ställ in trådmatningen tills det blir rätt ljud och lagom mycket material. En mig är i allmänhet rätt lätt att få fina svetsar med, att få stadiga svetsar är dock en liten annan femma. Men nöt på så blir svetsarna både finare och stadigare.
Övning ger träning :)
Sportsman800EFI
06-01-10, 10:23
Det är ju faktiskt så att det lämpar sig bättre(men är ändå möjligt) att svetsa med 0,6mm tråd än 0,8mm då man pysslar med tunnplåt.(vet dock inte vilken du använder) Ser ut som andra också skrivit att det bör minskas på trådmatning alternativt ökas med strömmen. Ta ett par fina plåtbitar som du lägger kant i kant på en bänk eller nå snarlikt och experimentera med olika inställningar på ström och på trådmatning tills du får en fin söm mellan dom. Då gör det ju linget om man ställer in fel:-o.
Se också till att du har en ren och fin jordpunkt för jordklamman.
LYCKA TILL!
Under dagens städning på jobbet upptäcktes en tidsenlig verktygslåda bland allt damm! Denna ska snyggas till och lackas Signal gul som bilen för att senare få en egen plats i skuffen för framtida äventyr ;) Ganska rymlig med 215x510x240 (160 upp till den invändiga lådan) Tycker dom nödvändiga verktygen ska rymmas där! :)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0937.jpg
Idag har jag klippt ut lite plåtar till boxningen av bärarmarna, samt kapat ur så jag kan flytta bak buren lite och även kapat bort den andra skärmkanten bak!
Hur tycker de erfarna svetsarna ser ut nu?
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0941.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0942.jpg
Sen undrar jag lite hur nära nackstödet jag törs montera buren! Helt bakom, eller i bakkant ungefär?
Alt 1.
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0943.jpg
Alt 2. (de jag tycker ser mer estetiskt ut)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0944.jpg
Sportsman800EFI
09-01-10, 21:43
Klart mycket bättre utseende nu. Prova att dra lite längre "strängar" innan du släpper knappen det blir då ett ännu bättre resultat om du får upp lite hetta i materialet. Se bara upp så att det inte blir alltför hett med hål som följd. Lite svårt att tipsa om inställningar, draghastighet och så härifrån, men du ser ut att vara på rätt väg. Är inte nå'n licenssvetare själv, men har lite koll iaf(tror jag):)
Man får också se upp så att man inte bränner på för hårt på vissa delar, då det kan slå sig rätt duktigt.
Ser bra ut, ser ut som Du har fått mera genombränning.
Passa för att brassa på med för mycket värme, det kolar ur och försvagar materialet genom att det omformas på atomnivå.
Härligt härligt :) Däremot är de ju mycket lättare att få till de då man har lite tjocklek på plåten än då man kör tunn mot tunn... men de är väl bara att fortsätta! Idag ska jag troligen svetsa lite tunnare plåt igen så :)
Ingen kommentar om burpositionen?
corsa_julle
10-01-10, 11:59
Bättre lite för långt bak än lite för långt fram, man ska inte sitta under utan framför bågen så det är jag tycker det är bättre med lite säkerhetsmarginal.
Känns som en oerhört tråkig projekttråd detta för tillfället då dom enda framsteg jag gör är att svetsa just nu :) men men... mera plåt åt folket!
Fick dit förstärkningarna på innerskärmarna fram idag, samt hjulhuset på vänstersidan kanske hälften klart. Dock hittade jag mer rost, mittplåten om man så säger inne i sparklådan (du har ju yttre, inre mot undersidan av bilen samt en i mitten) var rutten nån dm in från den gamla skärmkanten. Yttreplåten är lagad så nån tattare (läs undertecknad som 18 åring ;)) har fuskat! Inte värre än att man få öppna upp och göra de bättre i alla fall... Bilder!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0950.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0946.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0945.jpg
RekordPower
10-01-10, 20:20
Ser ju bra ut, blir lockad att jobba i min, men de är lite svårt
har du provat montera framskärmarna utanpå de förstärkningarna?
original förstärkningar är väl smalare i framkant så framskärmen inte ska ta i!
bara ett tips , kolla det!
har du provat montera framskärmarna utanpå de förstärkningarna?
original förstärkningar är väl smalare i framkant så framskärmen inte ska ta i!
bara ett tips , kolla det!
Dom där har samma tjocklek, men är mindre höga (original ca 100x40, dessa 80x40) Längden på orginal är 200, precis som dessa.
Men jag gissar du tänker på att std går snett in mot innerskärmen i framkant? Jag vet dock inte vad på framskärmen som skulle vara ivägen där för att de skulle behövas... Skulle de vara så går de ju dock bra att dra igång rondellen så :)
nä jag blev också fundersam på om nåt skulle kunna göra så man inte får dit skärmen pga att förstärkningen din inte går in i framkant...
men du verkar ha hyfsad koll på detta!:)
Bracketracer
11-01-10, 00:57
Det är bara en produktionsteknisk detalj som sparar på pressverktyget och låter plåten förbli lite starkare genom mindre deformation = win win :)
Dagens arbetsmål bestod i att få klart svetsningen i hjulhuset bak! Det hans med, men jag måste ha stressat för snabb som man var missade man ett veck på plåten man satte på sparklådan så den sniper in lite fortare längst ner än vad den ska! Får se om jag orkar åtgärda de eller om jag låter de vara....
Kvar på svetslistan:
Stötdämpartorn bak.
Batterihylla. (funderar starkt på en ekonomiplåt så man får bättre passform!)
Skuffen
+ sömning där jag känner för det!
Efter svetsningen städades golvet och bilen vickades upp mot väggen igen!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0951.jpg
Här ser man hur mycke plats de gav att vända en del av golvplåten ut och in.
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0952.jpg
Jag bytte också till mig lite bra att ha saker, mest tänkt till mantan i framtiden förvisso men :)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0955.jpg
Förgasaren ska vara en weber 28/36 typ, men insuget har en opel stämpel, passade webrarna på original insugen eller är detta ett insug från nått trimkitt?
Vidare stod jag en stund och funderade över golvet i skuffen.... som synes nedan rätt dåligt! jag har länge haft tankar på att bygga en diffusor då jag liks måste byta en hel del plåt där, men jag grubblar över hur jag ska göra med fästet för panhardstaget (inringat på bild) om jag skulle göra diffusorn så som jag vill (markerat på bild) Skulle t ex en vanlig u profil i lagom godstjocklek räcka för att ta upp sidokrafterna tror ni?
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0953.jpg
Hur som haver kommer de inte hända mycke här förän i början mitten på mars igen så jag har ju lite tid på mig att fundera :) Jag och tjejen ska nämligen ner och spendera 6 veckor på thailands stränder för att slippa de bistra kalla sverige för en stund! :)
Ser att du också har ett sportigt S-märke på plåten där bak.:cool:
RekordPower
16-01-10, 20:21
Jag tycker de är en 8 ja men :S
Ser bra ut som vanligt johan!
Jag tycker de är en 8 ja men :S
Ser bra ut som vanligt johan!
Jag menar S-märket på plåten under kofångaren.
Bracketracer
16-01-10, 21:14
Insuget är till en "senare" med Zenith Inath-förgasare. Weber 28/36 (mfl) var bolt on på det äldre insuget för Solex-förgasaren.
RekordPower
16-01-10, 21:17
Jag menar S-märket på plåten under kofångaren.
haha jaha, jag missade det :P
Insuget är till en "senare" med Zenith Inath-förgasare. Weber 28/36 (mfl) var bolt on på det äldre insuget för Solex-förgasaren.
Går fint att montera weber dcd/dgv på zenith-insuget också.
Bracketracer
17-01-10, 01:28
Går fint att montera weber dcd/dgv på zenith-insuget också.
"Går att montera" och "Bolt On" är enda skillnaden, ja. Har man båda så är det mycket smidigare med Solex-insuget.
Hade det däremot varit ett VaraJet II-insug,hade det varit värre (Spread Bore).
Då var man tillbaka till snön sen 2 och en halv vecka ca. Kameran har dock glömts då jag vart å pulat med kärran...
Bärarmarna fram är i vart fall svetsade nu! Kvar på svetssidan är lite småfix, punkta till dämpartornet fram från hjulhussidan, lite mer sömsvets, rosten i skuffen och buren om jag minns rätt nu bara!
Så de tar sig :) Nu har jag börjat fundera över vad jag saknar för delar för kunna montera ihop så den hamnar på backen igen... Och i mitt funderande kom jag att tänka på stålomspunna bromsslangar! Hur är de med sånna nu? För några år sen var de mycke snack om att de inte var godkänt på SBP? Men om dom numer är godkända (eller om dom nånsin inte vart de) Hydroscand slang, är de nått som funkar? Jag fick bra pris på en turboslang sist så duger de kan man ju luska i den biten :) Annars har jag 2st nya original liggande som legat i 4 år drygt tror jag!
Ascona A Henrik
22-03-10, 19:06
Stålomspunnen slang med pressade kopplingar brukar vara ok, är det skruvade kopplingar är det inte ok. Så har jag fattat det.
Nurburgring
22-03-10, 20:50
Jag hade stålomspunna pressade slangar på min gamla Omega A, den gick igenom besiktningen i 8 år med de slangarna. I Jönköping ett flertal gånger dessutom, den stationen är känd för att ha extra gnälliga bes gubbar...:cool:
Kan dock rekommendera att köra med sån slang som har ett gummihölje utanpå stålflätan, dels kommer det in sand innanför strumpan som sliter på slangen och dels blir strumpan som en fil om den ligger mot andra detaljer.
De jag köpte sist var nån teflonslang som var stålomspunnen. Får höra om dom har med gummi över också ;)
Inga bilder idag heller, men nu har jag byggt och svetsat fast lådorna för huvudbågen i alla fall. Förstärknings plattorna till stöttorna bakåt är nästa sak jag sa ordna sen är de bara att hoppas den blir godkänd så man kan börja grunda och måla upp allt.
SFRO 1 blir förhoppningsvis nästa helg, framsteg ger en skön känsla i kroppen :)
Edit: Nu kommer en bild på ena lådan också. Svetsarna ser bättre ut i verkligheten!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2408-1.jpg
SFRO förra helgen gick fint! Så de är väl bara att fortsätta jobba då :)
Igår spenderades tiden till att slipa ner lite svetsar, plocka bort lite av de gamla gaslänkaget i motorrummet, borra bort fjäderhornen i framvagnsbalken och kapa ut nya plattor som ska få ett rör som sedan en gängad hylsa träs över. Undre bärarmar byggdes om lite för att de nedre fjädersätet skulle gå att montera i lite vettigare höjd och buren fick sina första svetsar! Nästa gång tror jag att de blir till att grunda upp de mesta som gjorts. Förhoppningen den helgen är att jag ska hinna göra bruksbilen vårklar också ;)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0223.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0229.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0228.jpg
Inte helsvetsat ännu, men den där svetsen ska väl duga? :)
Sakta sakta känns det som att de går.... jaja, tids nog kommer jag väl bli klar ;)
Senaste tiden har jag ägnat åt att göra de sista i svetsväg på karossen (nog för att de säkert kommer bli mer senare) spacklat över lite svetsskarvar under bilen, smetat med karosserikitt och på sina ställen även 1-komp bilrute lim! T ex förstärkningarna på insidan av taket fick en fog på var sin sida samt runt dämpartornen fram, innifrån hjulhuset. Tanken var att rutlimmet kanske kan tillföra lite extra styrka också utöver svetsningen!
Sen har jag äntligen fått på lager nr 1 av färg på undersidan! Färgen blev en Temadur 20, en färg som inte är speciellt blank, men den är PU baserad och har rostskydd så den, tillsammans med hagmans 2 komp i botten och eventuellt ett lager klarlack över tycker jag ska kunna hålla golven friska i några år framöver! Ska lägga ett lager till också just in case och för att få lite bättre yta. Känns skönt att den blivit gul under nu :)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2463.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2461.jpg
Nästa steg blir att lacka framvagnsdelarna, även den färgen blir en 2k PU baserad Temadur 90, en ganska blank färg dock utan rostskydd... Hjullager är på väg hem så bara allt är målat ska jag börja montera ihop framvagnen igen.
Bakaxeln blev dock en besvikelse.... Jag visste att den diffbromsade manta axeln jag hade inte var snygg, men den var rostigare än vad jag hade trott! Så där blir de mer skruvning... diffbromsen kommer flyttas över till ascona axeln istället och då jag ändå har ur den kommer jag nog gå igenom den en vända också.
På tal om detta! Råkar det vara någon som har koll på hur stor skillnad man kan förvänta sig genom att byta till tjockare ytterlameller? Lite mer bromsverkan skulle jag inte ha något emot :)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2459.jpg
Man ser inte hur mycke rost de var här, och även om den rent funktionelt inte är några bekymmer med så orkar jag inte slipa ner den för att måla upp den då den andra axeln är i mycke mycke bättre skick! Fälgarna börjar vara redo för färg också, kommer bli intressant ;)
Nurburgring
17-05-10, 18:31
Bakaxeln blev dock en besvikelse.... Jag visste att den diffbromsade manta axeln jag hade inte var snygg, men den var rostigare än vad jag hade trott! Så där blir de mer skruvning... diffbromsen kommer flyttas över till ascona axeln istället och då jag ändå har ur den kommer jag nog gå igenom den en vända också.
På tal om detta! Råkar det vara någon som har koll på hur stor skillnad man kan förvänta sig genom att byta till tjockare ytterlameller? Lite mer bromsverkan skulle jag inte ha något emot :)
Slipa av ramperna 1,95 mm på den plana sidan, sen lägger du i en extra innerlamell per sida. Vips har du en lamelldiff med fyra lameller istället för två, vridmomentet fördelas på större yta och diffen överlever lite längre. Det går ju även att byta fjäderbrickan och kanske lägga ett schims bakom den för att öka förspänningen lite.
Alla delar finns att köpa hos Stig Kristiansson.
Bracketracer
17-05-10, 20:11
Looking Good :D Mellow Yellow :):)
Slipa av ramperna 1,95 mm på den plana sidan, sen lägger du i en extra innerlamell per sida. Vips har du en lamelldiff med fyra lameller istället för två, vridmomentet fördelas på större yta och diffen överlever lite längre. Det går ju även att byta fjäderbrickan och kanske lägga ett schims bakom den för att öka förspänningen lite.
Alla delar finns att köpa hos Stig Kristiansson.
De är ju en variant, dock den mest besvärliga :P Sen var de väl 1.90mm? Jag läste igenom din tråd om rekorden bara för någon dag sen! :)
Att bara byta ytterlamellerna till tjockare kanske inte gör så stor skillnad? Jag kommer ju inte köra så mycke effekt så frågan är väl hur hårt jag kommer slita på den... Den dag de blir mer pulver tror jag att jag kommer bygga om bakvagnen och lyfta dit en 240 axel i samma veva för den dagen blir de nog inte från 200 till 250 utan mer troligt 350-400...
Nurburgring
17-05-10, 21:44
1,90 kanske det var ja. Man blir lite glömsk med åren...:rolleyes:
En 1031 med lamelldiff från Volvo är ju ett beprövat koncept, ska du behålla original upphängning då?
Det är inte så tokigt med struten, förstärker man på rätt sätt så håller det bra. Annars är det väl ganska lätt att bygga trelänk på de nyare Volvoaxlarna, finns ju färdiga fästen på klumpen.
Förspänningen har väldigt lite att göra med bromsverkan utan det är i huvudsak vinkeln på ramperna som avgör hur hårt den låser ihop när det börjar slira.
1,90 kanske det var ja. Man blir lite glömsk med åren...:rolleyes:
En 1031 med lamelldiff från Volvo är ju ett beprövat koncept, ska du behålla original upphängning då?
Det är inte så tokigt med struten, förstärker man på rätt sätt så håller det bra. Annars är det väl ganska lätt att bygga trelänk på de nyare Volvoaxlarna, finns ju färdiga fästen på klumpen.
Kan bli original... men mest troligt blir de nått i stil med denna:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/_3link_iso_view.jpg
Använder man den sena 240 axeln med samma hus som 740in så har den ett fästöra bra till som bör gå bra att använda :) Men den dagen de kommer så är de mycke annat jag har på önskelistan att göra också... :) 2 liters högvarvs cih med centrifuglkompressor bl a :)
Förspänningen har väldigt lite att göra med bromsverkan utan det är i huvudsak vinkeln på ramperna som avgör hur hårt den låser ihop när det börjar slira.
Dessa vinklar, vem vet vilka ändringar som ska göras där? :S Stigs? Att byta till tjockare ytterlameller gör alltså i stort sett ingen skillnad? Är det pga slitage man byter till tjockare då?
Igår var en sån där dag då inget egentligen ville stämma... vi har dom alla och dom är lika tråkiga och svordomsframkallande varje gång!
Jag började med att knacka ur dom gamla lagerbanorna ur hjulnaven, so far so good! Tills jag märker att jag har fel inre lager!!! Givetvis skulle jag ha kontrollmätt ändå... De visar sig alltså att dom spindlar jag har är av nyare sort, då jag köpte lager till den äldre sorten.. Tur i oturen så passar de äldre lagren även Manta A, och en sån har jag ju också som ska renoveras senare!
Vidare skulle jag prova på att pressa i dom nedre spindellederna! Jag har då ingen press men tänkte att skruvstädet vi har är ju stadigt så de borde gå. Men TJII fick jag! Gick inte ens i närheten!! Inte så konstigt kanske, men man då man nu provat vet man ju till nästa gång att en press är de som ska till :)
Sen skulle jag försöka ta ut diffbromsen ur manta axeln. Börjar med att lossa dom fyra muttrarna som sitter innanför navet samt alla bromsdetaljer. Axeln sitter som sten! Tar då loss överfallen som sitter i diffhuset, ingen skillnad... Bryter och bänder med kofot, skruvar fast ett hjul på ena axeln och bankar med slägga och de händer ingenting! Tips på tillvägagångssätt? Nästa jag kommer på är att fästa ena drivaxeln i huset och den andra bak i bilen och låta Quattron sköta jobbet! :mad:
jaja tänker jag, jag monterar väl dom Övre spindellederna då! Börjar leta bultar men går helt bet. Inget som är lagom långt i M10 kan jag uppbringa! Jag slår vad om att de kommer ligga 4st mitt framför näsan på mig nästa gång jag är hem!
I alla fall så lyckades jag rigga upp framvagnen någorlunda så jag kunde måtta för fjädrarna fram i alla fall, så nu vet jag vilken längd jag ska ha fram och hur mycke jag behöver korta dom gängade rören för att de i alla fall i teorin ska funka!
Förfrågan på fjädrar hos dfaulkner är gjord.
Nya lager beställda.
Bultar till spindellederna inköpta, fick bli en uppgradering till 12.9 bultar då jag liks var i farten!
Nedre spindelleder pressade verkstan tvärsöver gatan från jobbet dit idag.
Garaget lämnades med dåligt humör i detta skede:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2530.jpg
Ganska gul är den allt undertill nu ;)
Sen skulle jag försöka ta ut diffbromsen ur manta axeln. Börjar med att lossa dom fyra muttrarna som sitter innanför navet samt alla bromsdetaljer. Axeln sitter som sten! Tar då loss överfallen som sitter i diffhuset, ingen skillnad... Bryter och bänder med kofot, skruvar fast ett hjul på ena axeln och bankar med slägga och de händer ingenting! Tips på tillvägagångssätt? Nästa jag kommer på är att fästa ena drivaxeln i huset och den andra bak i bilen och låta Quattron sköta jobbet! :mad:
Du får offra hjullagren och värma utanpå axelrören vid lagerläget och rycka med en rejäl glidhammare (eller bulta fast en kedja i flänsen och använda en stor vikt, järnklump etc) så brukar de komma. På bilar som gått saltvägar och grejerna suttit ihop sedan ny kan de sitta nått överjävligt hårt.. På mantaaxeln jag köpte för att ta lamelldiffen från så fick jag värma massvis och bruka rejäla mängder våld för att det skulle lossna.
Nurburgring
31-05-10, 18:15
Konstigt det där med hjullagren. Jag har aldrig gått bet på att dra ur en drivaxel, ofta har det gått med handkraft. Och då handlar det om axlar som gått här nere i saltslasket i 30 år.
Det finns ju även en liten detalj som kan göra stor skillnad, på de äldre axlarna som sitter i Rekord C mfl så finns det ingen gummiring på den yttre lagerbanan.
Enda tätningen är en packbox inne i axelröret och en tunn packning mellan bromsskölden och axelröret.
Tack vare det så svettas det igenom lite olja och lagret rostar inte fast.
Värsta axeln att få isär var nog när jag skulle byta bakaxel på min Rekord E, de satt ganska hårt. Men jag byggde några "utpressare" av en M10 gängstång och några muttrar och brickor, funkade fint.
Bakaxeln får vänta en stund till tror jag... Jag blev lite sne på den då de gick så dåligt ;)
I helgen flöt dock allt på ganska smärtfritt! Lite väl lite mektid blev det men framvagnen är då i alla fall ihop sånär som på fjädrarna som borde dyka upp nästa vecka hoppas jag.
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2535.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2534.jpg
Lite bättringsmålning åker jag på men de kan jag ta! Sen ska jag leta mig några karosseribrickor i M12 storlek så jag kan justera in lite extra casterr. På främre sidan av balken sitter en ganska tjock bricka idag, den ska bytas ut mot en i "vanlig" tjocklek och sen har jag ett par lite tjockare brickor till andra sidan. Blir nog inte så stor skillnad men de är ju alltid något! Jag borrade hålen för övre spindelleden ovala också för att kunna justera leden till de bakersta läget, hålet för den är ovalt redan original så där kanske jag vann nån pyttegrad camber :)
Ascona A Henrik
07-06-10, 19:41
Jag har själv svarvat nya brickor för casterjustering på min ascona med c20xe. Det blev riktigt bra, även om det inte blir många mm man justerar gör det riktigt gott! Rekomenderas!:)
Sen ska jag leta mig några karosseribrickor i M12 storlek så jag kan justera in lite extra casterr. På främre sidan av balken sitter en ganska tjock bricka idag, den ska bytas ut mot en i "vanlig" tjocklek och sen har jag ett par lite tjockare brickor till andra sidan. Blir nog inte så stor skillnad men de är ju alltid något! :)
Jag har själv svarvat nya brickor för casterjustering på min ascona med c20xe. Det blev riktigt bra, även om det inte blir många mm man justerar gör det riktigt gott! Rekomenderas!:)
Du har alltså märkt skillnad på de lilla man kan justera till?
Påtal om Ascona A, jag vet att Manta A (som ju har samma framvagn) hade mer caster än övriga på SR modellen, samt så hade SR lite hårdare fjädrar. Detta ska tydligen ha resulterat i den bil i sin klass som hade bäst väghållning i början av 70 talet, inte helt pjåkigt :)
Nu börjar marksättningen vara riktigt nära :) Fjädrar saknas, ett par bultar och brickor måste inhandlas samt så måste jag borra upp hålen i bakaxeln där stötdämparen ska fästas till M12 istället för M10, sen åker den ner!
Fjädrarna ska ha skickats från england i onsdags, enligt företaget jag köpte av (dfaulkner springs) så skulle fraktbolaget då ha skickat mig ett mail, vilket dom inte har.. så jag är liiite orolig! Men de går säkert fint!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2544.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2543.jpg
Otroligt skönt med rent underrede! Istället för att bäva för all smuts man kommer få i ögonen ligger man nästan hellre kvar lite extra länge :)
Sen börjar jag tro att jag kommer få problem med vissa av våra norrländska vägar... Detta är fullt utfjädrat utan dämparen monterad:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2546.jpg
Vinkeln på bärarmen mot balken är ganska mycke större än den är då dämparen är monterad:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_2545.jpg
Dessa röda konis är 8cm kortare än std dämparna.
Så fort den åkt ner på backen blir de i alla fall till att snickra till ett par kylarfästen, hoppas bara att rekord d kylaren jag skaffat är nog krallig :)
Nurburgring
14-06-10, 22:46
Var fick du tag i stötdämparna? 8 cm sänkning skulle nog vara ganska lagom för min Commodore, som den är nu så är det 15 cm mellan däck och skärmkant. Ser inte klokt ut.
Kadetten borde väl ha ganska rejäl markfrigång original, kanske blir ungefär hälften nu då?
Var fick du tag i stötdämparna? 8 cm sänkning skulle nog vara ganska lagom för min Commodore, som den är nu så är det 15 cm mellan däck och skärmkant. Ser inte klokt ut.
Kadetten borde väl ha ganska rejäl markfrigång original, kanske blir ungefär hälften nu då?
Köpte dom av Miro som har den stålgrå Kadetten. Röda konis, var han köpt dom vet jag ej!
Markfrigången är helt okej std, jag bad compoxid ta nån bild på en av deras bilar på just länkarmen, dom är sänkta ungefär 40mm har jag för mig han sa och då har dom ganska snarlikt den vinkel jag har på armen med dämparen monterad! Så en 60-80mm ner från standard bör jag nog ligga :)
Snyggt! Så härligt med hellackade hjulhus och även alla andra detaljer :)
Ser riktigt fint ut Cassius! :)
RekordPower
15-06-10, 21:35
Nu få du ju ge dig Johan, du ska inte bli som Figgz och Jocke :eek: läs det som "ser förbannat bra ut"
Mjo.. börjar vara lite väl mycket puts och studs här nu.. Den dagen man får tummen ur och plockar ihop bilen kommer man ju inte att våga lägga upp nått om det :D
Kadettc16v
15-06-10, 21:55
Skönt o se att dämparna kommer till användning:). Följer denna tråd med spänning. Kämpa på.
Nu få du ju ge dig Johan, du ska inte bli som Figgz och Jocke :eek: läs det som "ser förbannat bra ut"
Kanske på bild, men går man nära ser man mycke väl att de är penselmålat allt ihop ;)
Bracketracer
16-06-10, 08:22
Kanske på bild, men går man nära ser man mycke väl att de är penselmålat allt ihop ;)
Penselmålat eller inte, jämfört med flagnande underredsmassa och ytrost, så är det mycket trevligare på en sommarbil, och det ger förb**nat mycket mer pluspoäng den dagen när bilen står på lyften hos Bilprovningen :cool:
RekordPower
16-06-10, 14:14
haha kan inte annat än hålla med, må vara penselmålat, men de ger ett förbannat seriöst intryck
Penselmålat eller inte, jämfört med flagnande underredsmassa och ytrost, så är det mycket trevligare på en sommarbil, och det ger förb**nat mycket mer pluspoäng den dagen när bilen står på lyften hos Bilprovningen :cool:
Det är förvisso sant ;)
Igår handlade jag lite bultar samt en borr för att kunna skruva ihop de sista och idag då jag kommer hem har jag ett avi som säger att mina fjädrar anlänt från england! :D Så i helgen är förhoppningen att den åker ner på jord igen ;)
Jag tror visst jag tappat något på golvet ;)
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC01224.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC01222.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/DSC01221.jpg
På bilderna är den i princip så hög som den kan bli fram nu! Bak går den pumpa upp ca 4cm till, men även 4cm bak är inte std höjd då faktum blir ju att den kommer vara riktigt låg ;) Neråt har jag bak säkert 15cm jag kan sänka, fram bara 2... men dit ska de ju 200+ kilo motor, låda osv också.
Grymt skönt att ställa ner den igen! Sen i höstas har den suttit i motorstöden, inte speciellt länge men de känns som en lång tid! Nu kommer de dock bli en liten paus i arbetet med denna bil... Anledningen kan kort sägas är att jag ska fixa till en annan bil.
Den långa versionen lyder att eftersom jag ansökt till högskolan i höst och givetvis hoppas på att jag tar mig in så kommer förmodligen fläsksläden (Audin min) att säljas. Då uppstår ju dock ett problem, vad ska jag köra nästa sommar då jag kommer hem? Antingen köper jag nån skit bil som jag får hålla på att småfixa med hela sommaren för att den ska gå och sen hoppas kunna sälja till hösten med så liten förlust som möjligt, alternativt låta den stå ute och snöa över och sen ha nya problem sommaren efter!
Men varför hålla på så då man har en bil på "lager" som efter en lite grundligare koll inte var i så dåligt skick som man befarat? :) Min 71as Manta SR ska alltså hem nu för att få ett par mindre plåtbitar dit svetsade (en remsa vid ytterkanten förargolv, en bit på 3x15cm i sparklådan som hålet redan är upkapat för, en bit på 4x4cm i vardera nedre hörn av bakpartiet, insidan av sparklådan vid bakaxelinfästningen ena sidan som är 10x20cm kanske samt en ekonomiplåt höger sida bakom hjulhuset 10-15 nedersta centimetrarna) Skärmkanter osv var bra så slipning, lack, byte av frambromsar samt renovering bak och en 2.2a med 4 pet ska ner i den i sommar är förhoppningen! Wish me luck ;)
Gjorde en liten undersökning till denna bil idag som kanske kan vara till nytta för andra som skruvar C Kadett!
Jag tog 2 extra övrebärarmar och mätade lite över vilken skillnad det skulle bli om man bytte sida på dom! Skillnaden skulle bli ca 10mm. 10mm's förflyttning bakåt ger nästan 3 grader räknat på att det är 20cm mellan kullederna, och då justeringen redan original är några mm till och några extra säkert går hitta har jag kommit fram till att man nog kan justera ut ca 5.7 grader caster på detta vis! (Räknat på att man kan justera bärarmen 10mm ofset centrum på balken)
Inte helt illa :)
må säga att de ser riktigt bra ut! kommer bli riktigt grym med runda lyktorna också!
älskar även tyskstukat ser riktigt bra ut med breddade fälgarna.
dock så verkar du inte ha uppdaterat på länge får man fråga varför? ;)
må säga att de ser riktigt bra ut! kommer bli riktigt grym med runda lyktorna också!
älskar även tyskstukat ser riktigt bra ut med breddade fälgarna.
dock så verkar du inte ha uppdaterat på länge får man fråga varför? ;)
Står nånstans varför :)
jag har börjat plugga i Borås och i.o.m det samt att jag kommer vara hemma över somrarna kommer jag behöva bil endast då! Och att låda Audi 100 quattron stå över vintern kändes lönlöst + att den är dyr att ha igång! Så den bestämde jag mig för att sälja. Då fanns 2 alternativ, skaffa en bil våren 2011 och hoppas den blir billig i drift, eller lägga 5-6000 på Mantan och se till att den fungerar! Valet kändes lätt :) Gillar eg inte att ha bilar ståendes som inte fungerar...
Så Kadetten ställdes undan för tillfället och Mantan togs fram och började jobbas med! Sommaren 2011 kommer Kadetten tas fram igen, får se hur långt man hinner då ;)
Gudars ändå vad jag längtar till sommaren! Mekar suget för Kadetten gör sig påmint varje dag nu.... Snart borde senaste delen som köpts ramla in också :) Fattas bara tillhörande system för funktionens skull då.
http://2.bp.blogspot.com/_6pbU0l2l1AY/Sdlx5BfCiLI/AAAAAAAAENU/RnTiPJRaJZk/s400/1967-Mustang-Fastback-Gone-in-60-Seconds-Eleanor-Nitrous-Go-Baby-Go-Button-1280x960.jpg
Jag har i hemlighet suktat efter en sån spakknopp sen jag såg Gone in 60 seconds för första gången ;) Och nu då dollarn var låg och jag råkade komma ihåg att jag alltid velat ha en så slog jag till! :) (Köpte faktiskt 2 om nån fler, liksom jag, alltid suktat efter en ;))
Lager till bakaxeln är skickade från Tyskland också så till sommaren är planen att slita isär dom axlar jag har "över" och blästra och stöka upp dom varav en ska få nya lager, skränkning, 3.67 utväxlingen och diffbromsen! Resten får väl stå på lagret :) Jag har en Ascona B, en Manta B GTE och en Manta A 1.6 att välja på till denna! Målet för 2011 är att få motorrummet färdigbyggt, och innan sommaren 2012 ha bakaxeln helt klar med renoverad och kanske förstärkt diffbroms med 2 extra lameller, förstärkta strutkuddar och motorsport stödlagergummi! Får se om man hinner med nått mer också... måste ju först igång med Mantan..
Sen satt jag idag och lekte lite med ett excel blad med hur en, i mina ögon, rätt optimal växellåda skulle vara stegad med den motor jag tänker mig i framtiden! (Högvarvig kompressor CIH med cirkus 300hk, vill någon donera en Eaton M90 eller M112 till en ambitiös studenrande så hojta till! :D) Jag upptäcker dock att mina ideer ligger väldigt nära Tremec TKO-600 lådan med den kortare femman (kallad "Road Racing" modellen)
Inte gör de saken lättare att lådan kostar så lite som den gör med tanke på vad det är heller! *suck* jag gillar inte att upptäcka att sånt jag vill ha inte ligger utom ramarna för vad jag känner jag kan lägga ut... 12-13 000 för en låda med rätt stegning som dessutom är specad för 800+nm vilket borde betyda att den är skottsäker för mina ambitioner är inte alls speciellt farligt!
Kanske är tur att jag inte jobbar för då hade de väl skenat iväg lite väl fort :p
RekordPower
15-02-11, 15:30
kolla med struve, han har haft en eaton till salu iaf, tror de var en M112, men du får nog betala för den om han har kvar den ;)
Gillar den här tråden, hoppas Du inte spårar ur så mycket att Du inte får iland det också.
Lycka till med planerna :dance2:
kolla med struve, han har haft en eaton till salu iaf, tror de var en M112, men du får nog betala för den om han har kvar den ;)
Jadu, Du hänger ju inte med alls Du........ och den är då SÅLD, kolla upp nästa gång innan Du tipsar om grejer som Du inte har en aning om finns kvar ;)
Vill minnas att jag sett just ordet "Såld" i säljes annonsen! :) Sen är de inget jag letar nu. De jag siktar på i första hand är att få kaross, motorrum, chassie schysst! Motorn blir nog från start en std 2.4 helt orörd förutom extraktor!
Steg 2 blir att sätta på de trim jag har samlat på mig, då bör jag kunna få ut mot 180hk med lite tur.
Steg 3 blir att fundera på överladdning och i.o.m det ta ett beslut huruvida 4 pet rally lådan jag har ska hålla till en början eller om man ska öppna bankvalvet och ta hem en TKO ;)
Så jag hoppas jag ska kunna hålla mig i skinnet och inte skippa nått steg ;) Jag har trots allt väntat på att få köra den här igen sedan 11/1 2006! Lite över 5 år alltså! :)
Förhoppningen är att då den väl är på gatan ska de inte vara mer än motorn samt kanske fjädrarna jag behöver jobba med dom kommande åren, ganska små saker med andra ord som går pilla med utan att riskera att bilen ska måsta stå över sommaren! :)
(Sen har jag ett set carillo stakar med kolvar från en rallymotor på gång, dom har vart på gång ett bra tag nu också men jag litar på att jag ska få dom tillslut, tur nog är de inte akut ännu även om jag väntat 2.5 år på dom! Suttit i en 2 liters motor så blir de kompressor är de inte otroligt att det blir på en 2 liters botten ;))
Med mekarlusten på topp kommer tankeverksamheten igång. På gott och ont.. Men jag tänkte uppdatera om vad som faktiskt händer även om det inte händer nått fysikt med bilen! Ett bekymmer har uppenbarat sig och en framtidsplan har blivit framflyttad tack vare lite tur på bildelsbasen :)
Dom som läser på Rejsa regelbundet har säkert sett lite utav mina tankar :) Framtidsplanen som blivit uppflyttad är bromsuppgradering! Då jag kommer måsta regga om för värre bromsar senare och råkade få i bromsok till bra kurs känns det som att de är lika bra! Då jag ändå har såpass begränsat med tid för skruvning kommer jag ändå inte ha bilen klar förän tidigast mot slutet av sommaren 2012! Skulle jag mirakulöst nog hinna lacka den i sommar kanske jag får köra en del nästa sommar t.o.m ;) Det ger i vart fall gott om tid att cadda fram och beställa efter adaptrar.
Bromsarna blir rätt rejält mycke mer också! Fram hittade jag Brembo 4 kolvs ok från en merca E klass (W211 om fler ska leta, finns dock ett 4 kolvs ok som är likt men inte är ett brembo till dessa också!) för 750kr st! Bak hade samma ställe enkolvs glidok från Octavia RS. Dessa ska vara i alu och har inbyggd handbroms! Tar dessutom 22mm skiva ;)
Skivorna blir fram Omega 3000/A 2.6/B V6 som är 296x28mm. Skivvalet medförde en del bekymmer med valet av ok, dom flesta 4 kolvs oken tar bara 25mm skivor nämligen, men jag hittade rätt tillslut ;) Norra kust har dessa skivor för 450kr såg jag, rätt bra kurs!
Skivorna bak blir Volvo 240 263x22mm, dvs vanliga främre skivor som finns på Biltema för 320kr styck!
Jag vet att jag går mot vad jag själv brukar säga nu, solida skivor hade räckt! eg hade Rekord 2.2 fram och fräscha trummor bak räckt! men men... :D För den riktigt bromsgalne skulle Supra MK3/4 bakre skivor funka också, 291x18 ventilerat samt troligen nån BMW 7 serie skiva men då är dom över 300mm (för bakaxeln då alltså) Fram funkar även Volvo 740 främre skivor rent måttmässigt, dom är 287mm har jag för mig. (Jag har plöjt igenom nästan alla bilmodellers bromsskivor på mecas webshop senaste 10 dagarna :D)
Bromssystemet i övrigt blir också en del annars. Servot kommer slopas, istället blir det dubbla huvudcylindrar och bromsvåg. Mest troligt kommer jag köra med original opel cylindrar och plugga vissa utgångar. Hudraulisk handbroms ska det i alla fall dras rör för, helst hinna monteras ;)
Kontentan blir i vart fall hiskeligt mycke värre bromsar än std! :D
Vidare. Tankeverksamheten den gågna veckan har gjort att jag kommit på det här med scrub, så då jag snackade med min SFRO snubbe om bromsarna (som han sa absolut var okej!) frågade jag lite om gränsvärden för scrub. Över 60mm bedömdes från fall till fall men rekomenderades inte! I.o.m mina breddare kommer jag nog behöva flytta ut hjulen 50-80mm för att fylla ut på ett snyggt sätt! Vilket innebär, då Kadetten ligger rätt nära 0 scrub std, och fälgarna jag har ger 7mm mer scrub, att jag som minst hamnar på gränsen....
Därför kommer jag nog måsta göra nya bärarmar! Och då är mitt nästa uppdrag att leta reda på mått på alla bussningar och försöka få hylsor svarvade. Om någon här sitter på en icke monterad sats PU bussningar till Manta/Ascona B eller Kadett C får denne gärna göra sig tillkänna så ska jag be om alla möjliga mått som kan tänkas behövas! :D
Skulle det sedan vara någon som läser detta och råkar stå vid en svarv mer eller mindre dagligen eller har tillgång till en och känner att han/hon gärna hjälper till skulle detta också uppskattas enormt! :D
Egentligen är det ju bara fördelar, men det är en del jobb också... ställbarare camber blir enkel att ordna och sen kan man ju lägga in lite extra caster.
Detta medför också att mina rekord 2.2 bromsar kommer att säljas! Helt nya skivor som är grundade med CA primer och sen målade med svart PU färg överallt där beläggen inte ska ligga an! Samt mina helt nyrenoverade ok som har badat i elektrolys och fått nya damasker och tätningar osv. Målade röda med bromsoks färg.
Även mina bärarmar som är blästrade, boxade, grundade med CA primer och har helt nya nedre spindelleder (Dock för 1.2 spindlarna) samt även dom målade i svart PU färg kommer säljas, alla fyra. Dock utan PU bussningarna. (jag har 4 till så jag har mallar till att göra nya)
Intresse anmälan för dessa delar görs via PM!
Men nu har de vart väl mycke snack. Jag fick ett paket idag också, från US of A!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/IMG_3146.jpg
Så nu är dom hemma! Och pga bromsinköpet så kommer en av dessa att säljas. Gängan är M12x1.75, M12 eftersom jag tänkte dra elkabeln inuti spaken neråt och 1.75 enbart för att de var den enda gängan att välja på. Customspak kan alltså behövas. Det ingick en bra kabelbit, ett enkomt relä, monteringsanvisning samt kabelskor! ;) Vad som inte syns är den snygga aluminumytan där det står GO-BABY-GO
Jag har en intressant redan som ska få pris via PM nu. Och det var väl allt för den här gången. Nu går jag bara å väntar på rätt känsla för att beställa hem en kylare (kylaren jag sett ut visade sig ju ha anslutningarna på fel sida så det blev en annan lite värre till samma kurs med in vänster upp och ut höger nere) samt en bromsvåg från tilton eller wilwood! :)
Tonie Pettersson
24-02-11, 20:25
Säg till om/när du behöver hjälp med adaptrarna. Såna prylar är alltid skoj att tillverka.
Säg till om/när du behöver hjälp med adaptrarna. Såna prylar är alltid skoj att tillverka.
Tackar för erbjudandet! kwirk har anmält sig också med svarvhjälp om det skulle behövas.
Alltid lika roligt med folk som kan ställa upp och hjälpa till! :)
ajajaj nu svider det i min tunna CSN plånbok.... :( Och det är inte ett par nya schyssta skor, ett par läckra jeans en snygg skjorta och en riktigt fräck skinnjacka som sugit ur den tjocka nävar med stålar som min kära flickvän nog helst skulle sett att det var ;)
Nä en beställning hos Summit och en hos Rallydesign har just avlagts. Hemma har jag sen tidigare en låda med bromsok och en låda med delar från Norrakust så då man väl kommer hem till mor och far till sommaren kommer det ju vara rena julafton :D Huvudcylindrar, bromsrör, fästen, slangar, bromsvätskebehållare, coilovers och fjädrar beställt.
Har grävt runt om mått på bussningshylsor också och saknar egentligen bara måtten för dom i dom övre bärarmarna samt en referens så man kan räkna ut hur stort hål man ska ha till nedre spindelleden! Om någon är villig att hjälpa till så skulle ett mått på det hålet från en Manta, Ascona eller Kadett uppskattas! Vilket spelar inte så stor roll då jag kan jämföra mot den spindelleden och få ett hum om hur mycke mindre hålet ska vara!
Jag funderar också på att byta ut spindlarna till Ascona/Manta B diton. Så om någon har ett par säg till! Är även intresserad av c-c mått på fästbultarna på övre spindelled till en sådan!
cassius... då har du möjligtvis inga fräscha rekord ok för ventilerade skivor att sälja? :)
cassius... då har du möjligtvis inga fräscha rekord ok för ventilerade skivor att sälja? :)
Jo nyronverade och helt nya skivor! Men m5kungen har tingat dom! Jag har haft lite krokar ute, synd du inte nappade på en av dom tidigare :)
Dom är ju dock inte så hemskt ovanliga, nog ska du kunna hitta ett set med sådana ;)
jag tycker då inte jag hittar några, går juh inte köpa nya heller :mad:, menmen då tar jag andra tjing på dem om han skulle ändra sig då:D
Nurburgring
29-03-11, 17:13
jag tycker då inte jag hittar några, går juh inte köpa nya heller :mad:
Klart det finns nya skivor till Rekord 2,2.
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=561858&CarReference_ID=1494&CategoryType_ID=1
Kostar en vacker slant såklart, borde finnas på ebay.de också.
Klart det finns nya skivor till Rekord 2,2.
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=561858&CarReference_ID=1494&CategoryType_ID=1
Kostar en vacker slant såklart, borde finnas på ebay.de också.
Tror det han menar är att de inte finns nya för 300:- på biltema :002:
Nurburgring
29-03-11, 17:53
Nej, jag misstänkte det också. Men bara för att delarna utgått på Biltema så betyder det inte att de upphört att existera överallt.
MECA var lättast att söka på tyckte jag, finns såklart andra ställen.
Fast det är ju oken han frågar efter :)
Turbotupp, har du frågat på Meca? Dom har då haft utbytes ok! Sen tror jag att Omega A glidoken ska fungera också, sånna tror jag att jag har liggandes om du inte hittar några (men sånna ska du hitta ;)) sen finns ju volvos 4 kolvsok också.
+ alla andra varianter av skivor man kan använda! (Volvo 740 287x24mm t ex) Du kan också bredda en uppsättning Manta/Ascona framok så dom funkar med ventilerade skivor (har en omgång sånna ok utan breddning med). Jag har just breddade sånna ok på min Manta A med Rekord skivor.
OT för tråden men imo är mest prisvärda lösningen till en busbil där man planerar byte till volvo bakaxel att montera 240 ventilerade frambromsar med tillhörande nav.
Att montera ~300 (och upp) bromsar på en bil som väger under tonnet är ganska onödigt.
nu fick jag lite mycket på näsan... men tack till cassius som förstod vad jag menade ;)
vill helst ha så bolton som möjligt osv då jag inte har kunskap som 17åring att bygga om och pula en massa, ska regbesikta bilen och har fått för mig att det är svårare med intyg osv på andra ok än rekord oken =)
nu fick jag lite mycket på näsan... men tack till cassius som förstod vad jag menade ;)
vill helst ha så bolton som möjligt osv då jag inte har kunskap som 17åring att bygga om och pula en massa, ska regbesikta bilen och har fått för mig att det är svårare med intyg osv på andra ok än rekord oken =)
SFRO ser gärna att man använder ett komplett bromssystem så jo det har du rätt i om du tänkt använda en ascona/manta bakaxel. Rekord 2.2 ok ska finnas på bildelsbasen också har du kollat där?
Här t ex: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19887080
Jag har en rekord huvudcylinder med servo och bromsreducering komplett också om du skulle vara intresserad?
Jag måste verkligen göra en rensning i sommar... börjar ligga alldeles för mycket delar som inte jag har användning för... :)
Jag måste verkligen göra en rensning i sommar... börjar ligga alldeles för mycket delar som inte jag har användning för... :)
Total omöjlighet!
har manta gsi (tror jag) servo, reducering och huvudcylinder och om detta funkar så kör jag på det? :) men nu ska vi inte skräpa ner DIN tråd alltför mycket hehe! :)
EDIT: oket du länkade till var med abs spelar detta någon roll? :)
har faktiskt inte hittat biltemas ventilerade skiva till rekord heller :S
Biltema säljer inte rekord skivorna längre.
Sök i forumet så hittar du hur de var med ABS det kommer jag inte ihåg! Men kolla på bildelsbasen, det fanns gott om rekord ok, nog har dom säkert till en 2.2a utan abs också ;)
Grejerna från Mantan ska funka, ska vara samma diameter på huvudcylindern! :)
Dags att visa livstecken här tror jag. Sommaren 2011 blev det enkelt sagt inte gjort ett skit på denna! Jag la kanske nivån för Mantan lite högt + att jag ville få igång den ASAP så musten gick lite ur mig..
Jag kan dock medela att griffinkylaren jag beställde från staterna passade absolut helt perfekt! Cellpaketet är precis samma bredd som hålet bakom grillen blir då man kapar bort vingarna för 1.2 kylaren :) Höjden är även den helt perfekt! Kylaren är med andra ord som gjord för att sitta i en Kadett C! Dessvärre blev det aldrig någon bild då jag provade dit den.
Alla delar utom spindlar till framvagnen ligger nu hemma också, spindlar har jag gjort upp om men inte genomfört affären ännu. Jag tror dock inte dom försvinner, hoppas då det i alla fall :)
Däremot har det fortsatt komma in småsaker då och då! Under hösten la jag vantarna på en Rallye/GTE/SR instrumentering med varvräknare, och nu förra veckan budade jag hem det tillhörande mätarsetet på tradera!
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_5503.jpg
Tyvärr utan huset, men det får jag väl bygga ett själv i värsta fall.
Innan jul köptes bromsskivor också så nu börjar det bara vara småsaker som adaptrar, innertak och iofs ett par stolar kvar så finns ALLA delar till denna!
Efter en sommar med Mantan och Getrag 240 tog jag också beslutet att gå ifrån 4 växlat och stoppa dit en 5 pet direkt. Så en Rekord 2.2 har hittats som ska hämtas till sommaren.
Planen denna sommar är väl egentligen samma som den var inför förra. Hoppas jag hinner svetsa klart allt det sista (som i.o.m 5 pet blir liiite till) och sen hålla tummarna för att jag hinner slipa/spackla och lacka också. Utöver det har jag ju tänkt renovera en 2.4a, byta tank på Mantan, skruva ihop bakaxeln jag började med under jul så jag får diffbroms på Mantan och kanske även plocka hem framvagnen från reservmantan, måla upp den och peta i några av de PU bussningar jag har och då jag byter motor även lyfta dit den så jag kan stöka upp original framvagnen vid sidan om!
Får hoppas energin räcker då :) Just nu, som vanligt, är meklusten på topp! Men det är långt kvar till sommaren ännu...
RekordPower
26-02-12, 18:04
Tror inte du kommer ångra dit att du sätter i fempet :P oh vad den där rekorden du ska knycka motor och låda ur lär få ett hårt liv!
Oh, en såndär har jag med. Fast jag har en komplett med konsollen :)
Du skulle sagt till att du letade, tror jag har 3 GT/GTe instrument :P
5vxl är helt klart att föredra, speciellt om man som jag har 3.67:1 i bakaxeln..
Ska du inte jobba nå i sommar så har du ju huuuur mycket tid som helst. Tänk den som ändå fick ha sommarlov ;)
Nog hade de vart najs med sommarlov som man minns det för 12-14 år sen ;) Men jobbar jag inte har jag inte råd så det får nog bli som i somras, många sena vardagskvällar... Kommer nog bos hos mors/fars där garaget är så det är lätt att gå ut å hålla på!
Det som är kvar att svetsa är så lite också, ska dit med en platta för huvudbromscylindrarna, laga en framskärm lite, sen fixa till en miss jag gjort på ena bakskärmen i anslutning till det uppkapade hjulhusen. Samt eventuellt lite runt tunneln då pga lådan. Så det Borde jag hinna! Hade jag inte jobbat borde jag ju nästan hunnit lacka den, montera ihop alla delar jag har, få fram bromsoks adaptrar och bygga om framvagnen! Dvs mer eller mindre bygga klart! :p
Den främsta anledningen till 5-pet är att den håller så hemskt mycke bättre än dom 4 växlade! Jag kommer köra 3:44 i bakaxeln till att börja med annars. Med 3:67 är stegningen i getragen helrätt! (Har ju så i Mantan)
Jag stör mig mer och mer på att det är så lite kvar... sen mår jag inte riktigt bra av att den står som den gör, dvs obrukbar. Skulle man få ihop den om än så med en 1500 förgasar motor som gått 47 000 mil så skulle det kännas hemskt mycke bättre! Och det blir ju 2st fungerande 2.2or över i sommar :)
Ang. GTE/SR instrumenten har jag för mig jag haft annons ute faktiskt..!? Du sitter inte på dubbla omgångar mittkonsoler för SR instrument istället? :)
Jag brukar vara lite dålig på att läsa köpesannonser faktiskt, om de inte har ett spännande namn! ;)
Tyvärr har jag ingen extra.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.