PDA

View Full Version : Astra GSI Turbo 16v -92 Banracern, aka KolfiberAstran

Widde
13-09-07, 05:09
Ja det är väl dax för en projekttråd för denna bil. Många känner säkert igen den då den ser lite speciell ut men även för att den varit i klubben tidigare när Johan "KA GSI" ägde den, det är även han som har byggt bilen. Han fick även visa upp den på Elmia -05 i OSC montern.

http://www.maxxtuning.se/callegsi/OMC-Rudskogen%202007/images/IMG_3028.jpg

Jag köpte bilen i början på sommarn 2007 nere i Falkenberg och jag får väl passa på att tacka Calle och Mattias igen för all hjälp vid köpet, det blev ju många mil den dagen för Mattias och mig, ca 135 mil där hälften blev i en bil med väldigt "spartansk" inredning för mig. Men kul var det :D

Anledningen till denna tråd är att jag tänker vårda bilen ömt och köra den hårt som en viss grodägare brukar säga, men även för att den ska byggas vidare på och ägas länge.

Det som jag har hunnit göra med bilen sen jag köpte den är:
* Några gamla dekaler har tagits bort(fler ska bort) och en har tillkommit.
* En 5" varvräknare med shiftlight har monterats (standard på alla banbilar?).
* 17" Toyo R888 r-däck har monterats på ATS fälgarna.
* Provisoriskt fixat ett läckande tanklock, har inhandlat grejer så att det inte ska läcka dyra droppar mer (tack Markus för hjälpen).
* Bytt flexirör, detta gjordes med hjälp av Calle (tackar!) när vi var på Rudskogen.
* EDS chip och ställbar btr inhandlat, men ej monterat.
* Astra GSI takvinge i glasfiber (lätt) inhandlat.
* Några bra att ha prylar har inhandlats och ska monteras innan sommarn 2008, dessa är fjäderbenstag övre fram + bak, oljetryck, oljetemp och lamda mätare med "monteringsrack".

Det finns ett flertal småfel som ska fixas till nästa sommar, men även lite planer för att få mer kusar. Får se vad det blir :-o Lustgassystemet ska säljas.

Här kommer lite info om bilen.

Motor:
* 2.0 16v motor (c20xe) med grupp-N chip, öppet filter,
nyrenoverad topp.
* 2,5 tums Remus avgassytem med en Nooze kolfiber slutdämpare och racekatt.
* Lustgassytem med 50, 75 eller 100hk munstycken.
* F20 5-växlad låda med QUAIFE diffspärr.
* Sachs fjädrad sinterlamell med förstärkt tryckplatta.

Chassi:
* Helsvetsade fjädertorn.
* H&R fjädrar och gula justerbara KONI stötdämpare.
* Polyurethanbussningar i hela framvagn och bakvagn.
* Justerbara topplagringar i aluminium i alu (flyttar infästningen för dämparen 18mm, 2.54 grader negativ camber).
* Lackerad framvagn och bakvagn, underredet skrapat och lackat i bilens färg.
* Lättad allt onödig vikt bortagen.

Fälgar, däck och bromsar:
* ATS DTM 17" lättviktsfälgar med Toyo R888 205/40-17" r-däck.
* Slitsade 288mm Reddot skivor fram med Saab 9-5 bromsok och belägg, stålomspunna bromsslangar.
* Slitsade 280mm Reddot skivor bak med Saab 900 turbo bromsok och belägg, stålomspunna bromsslangar.

Interiör:
* Fullbur med bland annat två kryss och två snestag i bak, TIG-svetsad.
* OMP FIA-godkända rallystolar med ljusterbara underreden.
* SPARCO 3 tums 4-punktsbälten blå.
* OMP Corsica moccaratt med 4" distanserat nav.
* "Flockad" instrumentbräda.
* Alupedaler.
* 5" varvräknare med shiftlight.
* Borttagen taklucka.
* Hela bilens insida lackad i bilens färg.

Exteriör:
* Framskärmar i äkta Kolfiber.
* Huv i äkta Kolfiber.
* Tak draperat med äkta kolfiber.
* Komplett specialbyggt "one of a kind" spoilerpaket med DTM-stuk, frontspoiler med snabbfästen.
* Svart klarglas lyktor fram med angeleyes, svarta lexus bakljus och Saab 9-5 sidoblinkers.
* Omlackerad i blåmet. med flera lager klarlack. Även lackerad under.
* Proffstonade rutor runt om.
* Bonrath singel torkare.
* Rensad slät bagagelucka.
* Runda och breddade hjulhus bak av glasfiber.
* Några roliga dekaler.

I vilket fall som helst ser jag fram emot sommarn 2008 då de två träffar jag var på i år med denna bil har varit helt supergrymt kul! Mindre kul är att jag nog aldrig haft så mycket fel på en bil på banträffar som nu när man åker med XE :cool:

Några bilder:
http://www.maxxtuning.se/callegsi/OMC-Rudskogen%202007/images/IMG_2781.jpg
http://www.maxxtuning.se/callegsi/OMC-Rudskogen%202007/images/IMG_3001.jpg
På jakt på den underhållande banan Rudskogen.

http://www.maxxtuning.se/callegsi/OMC-Rudskogen%202007/images/IMG_2815.jpg
Meka....

http://img267.imageshack.us/img267/7687/2dagars2007003al1.jpg
Syskonen

http://img526.imageshack.us/img526/4740/2dagars2007006id2.jpg
Baken

http://img410.imageshack.us/img410/8555/2dagars2007008mn7.jpg

http://img337.imageshack.us/img337/15/2dagars2007011rz0.jpg
Insidan

pattedog
14-09-07, 02:09
Fräck som tusan :)

linden
14-09-07, 03:09
Cool bil som man även fått äran att åka med i. Dock tycker jag du skall ta bort högtalartyget som sitter på instrumentbrädan. Enda som inte ser bra ut med denna bil.

Widde
15-09-07, 12:09
Fräck som tusan :)

Tackar!

Cool bil som man även fått äran att åka med i. Dock tycker jag du skall ta bort högtalartyget som sitter på instrumentbrädan. Enda som inte ser bra ut med denna bil.

Ja sådana bjuder jag gärna på. Högtalartyget kommer att tas bort och ersättas med flockning, men det står inte överst på listan så det kan dröja.

omegalover
15-09-07, 01:09
Fan den astran måste vara skön att köra!! Känns som om nån följer sina drömmar.....snygg bil!!

Widde
15-09-07, 10:09
Fan den astran måste vara skön att köra!! Känns som om nån följer sina drömmar.....snygg bil!!

Japp och japp :D Tackar!

ammadeus
15-09-07, 10:09
ett riktig fin astra du har!! ett fint bygge du=)

mvh andreas

Stafvan
17-09-07, 09:09

Hört talas om funktion framför utseende? Kan ju vara livsfarligt att få solreflexer just vid ingången under bron på Kullen! :mhihi:

Riktigt rolig bil kan jag lova, tyvärr var jag för trött(feg) för att testa gränserna på den när jag väl fick chansen!

Vi möts nästa år Widde, det lovar jag!

linden
17-09-07, 10:09
Hört talas om funktion framför utseende? Kan ju vara livsfarligt att få solreflexer just vid ingången under bron på Kullen! :mhihi:

Riktigt rolig bil kan jag lova, tyvärr var jag för trött(feg) för att testa gränserna på den när jag väl fick chansen!

Nackdelen är väll mest att det ger en känsla av värme, dvs är rätt varmt ändå i kupén än att klä instrumentbrädan med en "yllekofta" :-)

Widde
18-09-07, 12:09

Ja det var ju synd, sen gick den inte som den ska då heller... men Markus och Fredrik hade nog kul :)

Det gör vi Astra GSI VS Astra GSI ;)

AstraMarkus
18-09-07, 08:09
jag hade JÄTTEKUL kan intygas... Grym bil att köra, enorm skillnad med att köra diffad vs odiffat, speciellt i kvarnenkurvan. Jag hoppas på flockad panel och lite mer effekt nästa säsong, gärna öppna spjäll... :) Väghållningsmässigt behövs inte mer, chassiet klarar effekten gott och väl. Riktiga däck är nog det första jag skulle satsa på med lånade R-däck så gick den grymt bra...

Widde
19-09-07, 08:09
Riktiga däck är nog det första jag skulle satsa på med lånade R-däck så gick den grymt bra...

Som jag skrev tidigare i tråden: "17" Toyo R888 r-däck har monterats på ATS fälgarna." :mhihi:

Widde
29-09-07, 01:09
Lite grejer från Markus (Realcar) :)
* Peltor G6 hjälm.
* Oljetryck, oljetemp och lamda mätare.
* Mätarehållare.
* Sparco fjäderbenstag.
* Kabelsats för mätarna.
* Siliconrör och slangklämmor för att få ordning på det läckande raceing tanklocket.

Ska bli grymt skönt med en riktig hjälm. :eclipsee_
http://img220.imageshack.us/img220/6572/nyaprylarsz2.jpg

linden
29-09-07, 07:09
exakt sådant fjäderbenstag har den bilen haft tidigare. Sålde mitt sånt till KA GSI. Skumt att det inte satt kvar när du sålde bilen.

Fin inköpslista :-)

Widde
30-09-07, 12:09
exakt sådant fjäderbenstag har den bilen haft tidigare. Sålde mitt sånt till KA GSI. Skumt att det inte satt kvar när du sålde bilen.

Fin inköpslista :-)

Hehe ja så kan det vara...du menar när jag köpte bilen? :p :)

Tackar, kan ju även säga att en GSI takvinge i glasfiber(en kopia som saknar "underdel"=lätt) ligger i garaget.

Figgz
30-09-07, 12:09
Oj oj oj vad här katalogrejsas :p Måste göra minst 1 sekund till på Kullen, utöver 1½sekund som rdäcken ger :D
Nä men det ser bra ut Pontus, den hjälmen skall vara underbar säger de som har den!

Widde
03-10-07, 12:10
Oj oj oj vad här katalogrejsas :p Måste göra minst 1 sekund till på Kullen, utöver 1½sekund som rdäcken ger :D

Ja lätt :D

linden
24-01-08, 03:01
Händer då? Läste i en annan tråd att du skall göra nåt med motorn.

Dax å uppdatera projjetråden pojk! :-)

Widde
24-01-08, 04:01
Lite uppdateringar kommer när uppdateringar har skett ;)

Sen tänkte jag inte avslöja så mycket om vad som görs med motorn, får beskådas i sommar (om den blir klar)

linden
Lite uppdateringar kommer när uppdateringar har skett ;)

Sen tänkte jag inte avslöja så mycket om vad som görs med motorn, får beskådas i sommar (om den blir klar)

Varför så hemlighetsfull? :-) Vill se motorspec :-)

Widde
Varför så hemlighetsfull? :-) Vill se motorspec :-)

Det är väl kul med överraskningar? :mhihi:

linden
24-01-08, 05:01

Nä det är inte kul alls :-D Då får man för mycket intrygg på en gång..

bröderna kadett
24-01-08, 11:01
då är vi två;)hehe

Vill se motorspec :-)

Micke Goden
25-01-08, 05:01
va bra att den bilen till slut till någon som har tid att ta hand om den :p

Peppe
25-01-08, 09:01
vad är de för färg på denna? måste vara något mer i den än blåmet,, tycker den ser lite lila ut också.

Jonas Jonsson
26-01-08, 07:01

Nu är du lite vrång :mad:

AstraMarkus
26-01-08, 08:01
Jag vet vad som väntar... Men jag är tyst som graven! :D

Widde
17-02-08, 10:02
va bra att den bilen till slut till någon som har tid att ta hand om den :p
Ja det är den ju värd tycker jag. :)

vad är de för färg på denna? måste vara något mer i den än blåmet,, tycker den ser lite lila ut också.
Japp, den är blåmet. Vet inte om det är någon original färg från något bilmärke, har bara färgkoden. Riktigt fin färg tycker jag iaf.

Nu är du lite vrång :mad:
Nej då :)

Jag vet vad som väntar... Men jag är tyst som graven!
Bra där :)

Men jag kan iaf säga att den nya motorn och lådan har äntligen kommit hem efter en lite annorlunda leverans :D och som några vet så är det en lätt trimmad C20LET och en F28 låda som ska leta sig ner i Astran ihop med diffen som förhoppningsvis passar från F20 lådan som sitter i nu. Ska bli kul detta.

Figgz
Men jag kan iaf säga att den nya motorn och lådan har äntligen kommit hem efter en lite annorlunda leverans :D och som några vet så är det en lätt trimmad C20LET och en F28 låda som ska leta sig ner i Astran ihop med diffen som förhoppningsvis passar från F20 lådan som sitter i nu. Ska bli kul detta.

Härligt! Grattis Pontus, bara att skruva nu så får jag hoppas att du visar hur en LET-Astra skall köras i sommar med :)
Är du inte under 1.29 med den i SS så... ;)

linden

AH, lär röra på sig rätt bra då kan jag tänka mig :-)

Tonie Pettersson
17-02-08, 11:02
Ja leveransen gick ju nästan helt smärtfritt eller vad ska man säga. :)
Tyckte det räckte gott och väl med 150hk i somras men det är klart, mycket vill ju oftast ha mer. :)

Widde
18-02-08, 10:02
Härligt! Grattis Pontus, bara att skruva nu så får jag hoppas att du visar hur en LET-Astra skall köras i sommar med :)
Är du inte under 1.29 med den i SS så... ;)

Ja det får vi hoppas att jag får :)
Nja det vet jag inte, har ju aldrig kört SS.

AH, lär röra på sig rätt bra då kan jag tänka mig :-)

Ja det kan man tänka sig :)

Ja leveransen gick ju nästan helt smärtfritt eller vad ska man säga. :)
Tyckte det räckte gott och väl med 150hk i somras men det är klart, mycket vill ju oftast ha mer. :)

Ja nästan :rolleyes:
150hk+ som det var i den var det inget större fel på förutom på rakorna ;)

Widde
20-02-08, 02:02
Imorgon ska den granskas av SBP så jag kommer att hålla tummarna för att det inte är något som de inte gillar. Om den klarar sig utan anmärkning så blir det till att riva ut gamla motorn och lådan på lördag.

Widde
21-02-08, 10:02
Det gick åt skogen förstås. Höll ni inte tummarna??? :518: :rolleyes:
Den fick nerslag på att handbromsen inte tog bra nog och att det saknades dörrsidor....det var en trist besiktningsgubbe.:mad:
Men efter som motorn var kall(trailade bilen dit) så var HC'n hög, typ 350-400. Så jag fick köra några vändor runt bilprovning för att få upp tempen, vilket resulterade i en massa folk som glodde(kanske inte så vanligt med en "banbil" utan sidorutor som gasar omkring och värmer motorn i februari vid bilprovningen) och att HC'n la sig på en fin nivå av 14. Det var dagens höjdpunkt. :D

Rocklind
22-02-08, 12:02
Va tråkigt!:(
Bättre lycka nästa gång!

//Rocklind

Calle gsi
22-02-08, 01:02
Det gick åt skogen förstås. Höll ni inte tummarna??? :518: :rolleyes:
Den fick nerslag på att handbromsen inte tog bra nog och att det saknades dörrsidor....det var en trist besiktningsgubbe.:mad:
Men efter som motorn var kall(trailade bilen dit) så var HC'n hög, typ 350-400. Så jag fick köra några vändor runt bilprovning för att få upp tempen, vilket resulterade i en massa folk som glodde(kanske inte så vanligt med en "banbil" utan sidorutor som gasar omkring och värmer motorn i februari vid bilprovningen) och att HC'n la sig på en fin nivå av 14. Det var dagens höjdpunkt. :D

Surt.

Men handbromsen är ju lätt fixat. Har du inte kolfiberpaneler på dörrarna?

Micke Goden
22-02-08, 01:02
Men jag kan iaf säga att den nya motorn och lådan har äntligen kommit hem efter en lite annorlunda leverans :D och som några vet så är det en lätt trimmad C20LET och en F28 låda som ska leta sig ner i Astran ihop med diffen som förhoppningsvis passar från F20 lådan som sitter i nu. Ska bli kul detta.[/quote]

Pierre Holgren alias Quaife byggde om sin diff så den passade f28 så hör med honom. Tror du måste svarva en hylsa för lagerbanan

Widde
22-02-08, 03:02
Pierre Holgren alias Quaife byggde om sin diff så den passade f28 så hör med honom. Tror du måste svarva en hylsa för lagerbanan

Ja det pratade Markus om, får kolla det.

Men handbromsen är ju lätt fixat. Har du inte kolfiberpaneler på dörrarna?

Ja det är den. Nopp dem fick jag inte med :(

Widde
05-04-08, 08:04
Nu är nya dörrsidor i 0,7mm aluplåt monterad, även 2 st nya R888 är monterad på fälgarna så att jag kan besikta med r-däcken (2st av de tidigare var lite slitna). Handbromsen är spänd så nu får SBP se upp :)

Calle gsi
Nu är nya dörrsidor i 0,7mm aluplåt monterad, även 2 st nya R888 är monterad på fälgarna så att jag kan besikta med r-däcken (2st av de tidigare var lite slitna). Handbromsen är spänd så nu får SBP se upp :)

Gött gött. När ska vi hiva i nya spisen då?

Bra jäkla sugen på en provkörning :D

Widde
Gött gött. När ska vi hiva i nya spisen då?

Bra jäkla sugen på en provkörning :D

Ja du, efter jag får den godkänd på besiktningen och fått hem alla delar som behövs.

Jag med ;)

Widde
04-05-08, 10:05
Här kommer några nya bilder från idag. De nya dörrsidorna av aluplåt syns på bilderna.
http://img397.imageshack.us/img397/185/080504gavleracing002zi9.jpg

http://img397.imageshack.us/img397/3763/080504gavleracing003qj2.jpg

http://img397.imageshack.us/img397/4028/080504gavleracing004gg4.jpg

En bra och dålig dag, mest dålig. Var på en utställning med racern och tog hem ett andra pris i klassen racing, kul i den fina vädret! Mindre kul att att jag nog sköt motorn på väg hem.

Johan Sand
04-05-08, 10:05
Lite tidigt i säsongen att skjuta motorn:banghead:

Surt, vad hände?

Widde
05-05-08, 09:05
Lite tidigt i säsongen att skjuta motorn:banghead:

Surt, vad hände?

Ja det kan man ju säga, var första riktigt repan.

Drog ur den på ettan och precis innan jag skulle slänga i tvåan small det till. Tror jag varva 7000rpm. Motorn var varmkörd ordentligt innan.

Johan Sand
05-05-08, 09:05
Hmm, jag vill ha en skaderapport på motorn senast onsdag. Du måste komma igång igen snabbt, sommaren är snart här!

Jonas Jonsson
05-05-08, 10:05
Nej nej nej vad är det jag läser :mad: . Får hoppas det är något enkelt och inte ett ras

Calle gsi
Aj då!!!

Är den helt död? går den runt på starten?

Tur att det inte var finmotorn, vi får se till att få i den fort.

Johan Sand
Aj då!!!

Jaha, trodde det var nya motorn som rasade:confused:

Widde
05-05-08, 11:05
Aj då!!!

Ja det kan man nog kalla det. Nej. Finns inga utifrån synliga fel på motorn.

Ja det var "tur" :) Det var alltså original motorn som dog inte LET'n.

En bild på en trasig fjäder som jag hittade efter raset. Låg under insugsslangen till luftfiltret. Någon som vet vad den är till????
http://img369.imageshack.us/img369/778/dsc00039ag3.jpg

Johan Sand
05-05-08, 02:05
Liknar den fjädern som man använder för att spänna upp kamremmen med när den monteras. Sitter mellan blocket och spännhjulet.

Kör du utan kamremskåpan? Om det nu är den fjädern, kan de ha lossnat och hamnat mellan kamremmen och tex nedre hjulet och på så sätt fått kammen att hoppa/kugga över.
På bilden ser det ut som om du har kåpan på plats?

JS

Widde
Kamremskåpan är monterad, men om den är helt tät/orörd har jag inte kollat.

Johan Sand
Kolla efter skador nere vid veven, fjädern kan ha tryckt sig ut den vägen.

JS

Widde
06-05-08, 08:05
Du hade rätt, fjädern verkar ha kommit från kamspänningen. Kamremmen var slak och har säkerligen kuggat över.

Johan Sand
06-05-08, 09:05
Ok, surt! 16 skeva ventiler och förstörda ventilstyrningar att räkna med då:mad:

Satt alla hjul som de skulle? Inget av dem som var lösa? Den fjädern har jag blivit rådd att demontera efter montering av kamremmen. Fjädern är en billigare ersättning för specialverktyget KM666 som är som en tång. (enda skillnaden är att tången är lättare att montera/demontera.

JS

Calle gsi
06-05-08, 10:05
Du hade rätt, fjädern verkar ha kommit från kamspänningen. Kamremmen var slak och har säkerligen kuggat över.

Okej, då vet vi vad vi måste göra :( När ska vi ta det?

Tonie Pettersson
06-05-08, 05:05
Okej, då vet vi vad vi måste göra :( När ska vi ta det?

Widde har väl drag på bilen så vad sägs om i helgen? :D

Figgz
06-05-08, 05:05
Var inte den där kamremsservad på firma förra sommaren?

Fast nu får du göra något skoj, skruva isär motor :D

Calle gsi
06-05-08, 06:05
Widde har väl drag på bilen så vad sägs om i helgen? :D

Ja för min del så funkar det, tveksamt om damerna skulle uppskatta den typen av aktivitet bara :-o

Är nu remen monterad på firma så är det ju garanti på arbetet, bara låta dom betala renoveringen av toppen.

GSImannen
06-05-08, 06:05
Surt med motorras redan innan säsongen just har börjat.

Den fjädern har jag blivit rådd att demontera efter montering av kamremmen. Fjädern är en billigare ersättning för specialverktyget KM666 som är som en tång. (enda skillnaden är att tången är lättare att montera/demontera.

JS

Precis, fjädern är endast för spänning av remmen. Men många plockar aldrig bort den.

Widde
06-05-08, 07:05
Tack Tonie för initiativet, men det har jag absolut inte lust med. Vill ha en trevlig helg utan meck. :)

Remen byttes av förra ägaren kort stund innan jag köpte den förra sommarn så det blir svårt att få det på garanti tyvärr :rolleyes: Men jag har en spekulat (inte helt oväntat att han skulle bygga nytt igen) redan på motorn så det är bara att sälja skiten och hinka i den nya motorn ist.

Tonie Pettersson
06-05-08, 11:05
Tack Tonie för initiativet, men det har jag absolut inte lust med. Vill ha en trevlig helg utan meck. :)

Kommer dock bli lite ovant att åka ner till Skara och inte skruva på nånting öht. ;)

Widde
07-05-08, 09:05
Kommer dock bli lite ovant att åka ner till Skara och inte skruva på nånting öht. ;)

Ja verkligen, kan vi hålla oss eller??? :rolleyes:

Calle gsi
07-05-08, 10:05

Ja verkligen, kan vi hålla oss eller??? :rolleyes:

Hehe, skulle abstinensen bli allt för stor så lovar jag att låsa upp garaget. Finns minst 2st calibra turbo där som behöver lite omvårdnad:D Får kanske dit en turbo till i veckan...

Sen så finns det 8kubik ved att stapla också om ni skulle bli rastlösa ;)

AstraMarkus
12-05-08, 05:05
... och i ren tristess kan jag meddela att vi staplade 8 kubikmeter ved istället för att skruva på nån rolig bil...

Figgz
... och i ren tristess kan jag meddela att vi staplade 8 kubikmeter ved istället för att skruva på nån rolig bil...

Då var det bevisat:
Ett liv utan bilhobby blir bara trist och meningslöst :D

Själv reste jag i 23h istället, hade nästan hellre staplat ved...

Jonas Jonsson

....efter en lugn och sansad kväll med bilprat och hallonsaft. Kubbmatchen var ju helgrym. Men era lantisregler gjorde ju att jag nästan gav bort segern. Tur att det fanns ett "hallonsaftfilter" som gjorde så jag missade :D

off3r
13-05-08, 10:05
såg din bil på mds i gävle på ljudtävlingen :) skit fin! hehe! =)

Widde
14-05-08, 05:05
....efter en lugn och sansad kväll med bilprat och hallonsaft. Kubbmatchen var ju helgrym. Men era lantisregler gjorde ju att jag nästan gav bort segern. Tur att det fanns ett "hallonsaftfilter" som gjorde så jag missade :D

Den matchen var riktigt underhållande, måste ha varit "hallonsaften" som gjorde att jag träffa ibland.... :)

såg din bil på mds i gävle på ljudtävlingen :) skit fin! hehe! =)

Jaså du var där, tråkigt att jag inte fick tid att snacka med några OSC personer. Tack!

Widde
25-05-08, 11:05
Efter som kamremen såg ut så här :mad:
http://img206.imageshack.us/img206/2928/dsc00042wv9.jpg

Så holkade Mattias och jag ur motor och låda idag.
http://img264.imageshack.us/img264/9509/dsc00040bz0.jpg

http://img501.imageshack.us/img501/4151/dsc00044bc2.jpg

Så nu väntar vi bara på Calle :image018: :D

AstraMarkus
25-05-08, 11:05
Det är väl bara att lyfta i nya motorn, så vad väntar ni på? :D

Calle gsi
26-05-08, 11:05
Så nu väntar vi bara på Calle :image018: :D

Bra jobbat :)

Jag kommer så fort jag kan, var ju inte jag som bokade om sist :p

Widde
10-06-08, 07:06
Nu har Calle varit uppe här måndag-tisdag och hjälpt mig med att få ordning på LET'n. Tyvärr så gick mycket tid åt till att leta delar i Gävle, detta gjorde att vi inte blev klart allt, MEN vi kunde iaf starta upp motorn innan vi gav oss idag och den gick igång direkt på första försöket vilket kändes som en seger. Problemet fram över blir att modda fronten så att IC'n får plats vilket den verkligen inte får idag då fronten bygger inåt en hel del, blir till att kapa upp det stora hålet i mitten och montera IC'n så att den kommer att stick ut lite där :-o Sen ska även tryckrör byggas, expansionstjärlet ska bytas ut mot ett som passar på höger sida(från en Calibra T), flytta oljekylaren och luftfiltret och lite annat små pill. Ett S T O R T tack till Calle för all hjälp!!!:)

Länk till en filmsnutt på uppstarten:
http://media.putfile.com/Uppstart-av-LETn

Bilder
http://img300.imageshack.us/img300/8274/080610001ec8.jpg
Calle vid LET'n

http://img374.imageshack.us/img374/1483/080610002im5.jpg
IC'n

http://img374.imageshack.us/img374/6067/080610003em2.jpg
http://img300.imageshack.us/img300/2568/080610004py3.jpg
LET'n på väg upp

http://img101.imageshack.us/img101/8517/080610005mt7.jpg
LET'n på plats

http://img300.imageshack.us/img300/9373/080610006tm5.jpg
Original kärlet från XE'n snyggt placerat på "fel" sida, ska bytas ut.

http://img101.imageshack.us/img101/9386/080610007ke5.jpg
Kylaren inklämd...

http://img300.imageshack.us/img300/3488/080610008iu3.jpg
http://img101.imageshack.us/img101/9902/080610009sn9.jpg
Dax för provstartning. Det exklusiva tryckröret direkt från turbons utlopp till insuget funkade fint för ändamålet :rolleyes:

http://img300.imageshack.us/img300/3781/080610010ih4.jpg
Den fin fina skarvningen av XE'ns kylvattenledning till LET kylaren :-o Ska förstås bytas ut.

Johan Sand
10-06-08, 08:06
Då är det snart liv i den igen:)

Stafvan
10-06-08, 08:06
Grattis!

Man är ju bra nyfiken på hur brutal bilen kommer att bli nu, den var ju bara helt vild innan!!!

Johan Sand
10-06-08, 10:06
Grattis!

Man är ju bra nyfiken på hur brutal bilen kommer att bli nu, den var ju bara helt vild innan!!!

Vi kan alltid hoppas! Men tycker det bara krånglar med turbos:banghead:

Widde
10-06-08, 10:06
Vi kan alltid hoppas! Men tycker det bara krånglar med turbos:banghead:

Ja är det hälften så mycket problem som med XE'n så är jag nöjd...

Calle gsi
11-06-08, 08:06
Ja det var riktigt skönt att den startade så lätt, blev nästan lite förvånad själv :) Är ju en del kablar som ska kopplas, men det verkar ju som dom flesta hamnat rätt iaf :)

Bilen kommer bli grymt kul med den motorn det kan jag lova dig.

Calle gsi
13-06-08, 03:06
Händer det nått här eller ;)

AstraMarkus
13-06-08, 04:06
Jag har exp kärlet ligger i min 9-5, blev kvar där när den soppapumpen gav upp på väg till dig... Men jag använde orginal expansionskärl. är bara att koppla om slangarna, blir mer orginallook på installationen då!

Calle gsi
13-06-08, 05:06
Jag har exp kärlet ligger i min 9-5, blev kvar där när den soppapumpen gav upp på väg till dig... Men jag använde orginal expansionskärl. är bara att koppla om slangarna, blir mer orginallook på installationen då!

Hade väl för mig att jag hade skickat med det :-o

Widde
13-06-08, 06:06
Händer det nått här eller ;)

Nej men imorgon ska jag ut och försöka få lite mer ordning :)

Kan du skicka upp det, jag skulle vilja ha det så att man kan ha det på höger sidan.

Widde
14-06-08, 09:06
Idag var jag ute i garaget och monterade IC'n och började montera tryckrören, kul när det går framåt :)
Några dåliga mobilbilder:
http://img521.imageshack.us/img521/644/dsc00050rs6.jpg
http://img75.imageshack.us/img75/2308/dsc00052pl2.jpg

Calle gsi
15-06-08, 12:06
Ja den där kyler nog lite bättre än gummislangen iaf :D

Har du provmätt med fronten, den ser ut att sitta lågt?

Kåpan skickar jag upp på måndag.
Behöver du nått mer så får du höra av dig under morgondagen så ska jag försöka få med det i samma sändning.

Stafvan
16-06-08, 07:06
Som Calle säger, det ser väldig lågt ut det där!!!

Men om man jämför med en annan ball bil så ser det faktiskt ganska vettigt ut...

http://figgz.mine.nu/~markus/GSI/20060327/images/P1011048.JPG

http://figgz.mine.nu/~markus/GSI/20060511/images/P1011088.JPG

Det är nära nu Pontus, vi är många som kommer att stå och sura i depån utan egna bilar... :dance2:

Widde
20-07-08, 01:07
Nu har jag dragit klart tryckrören. Det har ju inte hänt så mycket övrigt med bilen då jag har haft sjuk mycket att göra på jobbet. Rördragningen är kanske inte så snygg, men om den funkar är jag nöjd iaf för tillfället.

Bilder (dåliga mobilbilder)
http://img329.imageshack.us/img329/1006/dsc00056bw2.jpg

http://img329.imageshack.us/img329/2153/dsc00055up6.jpg

http://img398.imageshack.us/img398/1958/dsc00057rb4.jpg
http://img398.imageshack.us/img398/4316/dsc00054yy6.jpg

AstraMarkus
20-07-08, 02:07
Ser riktigt bra ut! Exp kärlet och instrumentet skickades igår så det borde nå dig inom kort.

Markus

Widde
16-09-08, 10:09
Uppdatering. Nu har Astran kommit ner på alla fyra igen, men det är endast för att vi ska byta garage denna månad. Dock kul att se hur nära backen IC'n kommer. :)

http://img113.imageshack.us/img113/3561/dsc00099gj9.jpg (http://imageshack.us)

http://img113.imageshack.us/img113/206/dsc00100rr7.jpg (http://imageshack.us)

Tonie Pettersson
17-09-08, 09:09
Då förväntar vi oss en Astra på Kinnekulle :).

MantaBurner
17-09-08, 11:09
najs !!

gäller att sakta in inför fartbulorna va ??? :p

Calle gsi
17-09-08, 11:09
Ser riktigt tuff ut men är det inte dags för en tvätt, tycker att bilden ser lite smutsig ut :D

Widde
18-09-08, 09:09
Kommer inte till Kullen i år tyvärr.

Farthinder har varit ett problem tidigare med den låga fronten så de blir inte så stor skillnad.

Tvätta...ja när det är dax att ta ut den får jag nog vaska den.

Widde
29-10-08, 09:10
Uppdatering.

Nya 16 raders oljekylare har införskaffats. Det går sakta framåt :)

http://img143.imageshack.us/img143/82/dsc00114uz1.jpg (http://imageshack.us)

Stafvan
03-11-08, 10:11
Sakta men säkert Widde!

Har själv problem med att prioritera räser-bilen, finns så mycket annat som kräver mera uppmärksamhet... Därför är det aldrig fel att få köpa hem någon ny pryl till bilen ibland, man blir liksom glad på något vis!

(Ungefär som att inte ha tid med sina ungar, så man köper grejer åt dem för att dämpa sin ångest!) :)

Widde
30-11-08, 03:11
Igår var jag ute i garaget och började modda fronten för att få plats med alla nya grejer. Och jag vet, jag ville inte heller kapa så mycket i den men för att få plats med allt så var jag tvungen :-o Med en vanlig GSI front kanske man får plats med grejerna bakom men denna front går ju in väldigt mycket under grillen... OBS! Fronten är inte klar, ska snygga till den och kanske dit med lite nät om det går. Fick bort lite vikt iaf :) Fick även höja infästningen av IC'n för att inte behöva kapa av fronten helt.

http://img210.imageshack.us/img210/8362/dsc00133hf3.jpg (http://imageshack.us)

Widde
30-01-09, 04:01
Då har jag moddat klart fronten idag. Blev väl hyfsat bra med tanke på att jag var tvungen att kapa i den. Så nu är tryckrören på plats igen.
http://img230.imageshack.us/img230/6194/dsc00186ra8.jpg (http://imageshack.us)

Ser ut som en badboy nu...
http://img258.imageshack.us/img258/9187/dsc00187ka0.jpg (http://imageshack.us)

Sen har jag en fundering på var jag ska montera oljekylaren, jag kom fram till att detta skulle vara den bästa platsen om man vet att vattenkylaren får tillräckligt med kylning? :confused:
http://img292.imageshack.us/img292/1188/dsc00188lh3.jpg (http://imageshack.us)

Sen ska jag köpa lite 3" rör och dra ner luftfiltret här, borde finns ordentligt med luft där.
http://img230.imageshack.us/img230/6248/dsc00189st8.jpg (http://imageshack.us)

Ser ut ungefär så här med fronten på
http://img230.imageshack.us/img230/5939/dsc00190cj9.jpg (http://imageshack.us)

Från sidan
http://img258.imageshack.us/img258/738/dsc00191df2.jpg (http://imageshack.us)

Men jag bör nog montera någon form av stänkskydd, annars lär luftfiltret blir redigt skitigt när det sitter nära hjulet även om det sitter framför. Bara provmonterat här...
http://img230.imageshack.us/img230/1238/dsc00192zt9.jpg (http://imageshack.us)

Inköpslistan (lite dammig bil...)
http://img230.imageshack.us/img230/846/dsc00193vs3.jpg (http://imageshack.us)

Kommentarer eller råd mottages gärna! :)

AstraMarkus
30-01-09, 05:01
Inte för att klaga, men hade det inte varit bättre och vänt på IC:n så rören hamnat i överkan? Dör hade du större djup, och hade följt formen på hålet i fronten (nu är det ju två motstående trapetser). Kanske varit trångt även där med med tryckrör och liknande, men du hade sluppit att kapa i fronten. Men det är försent nu, blir säkert bra när det blir klart :)

Ang filtret, gör en innerskärm, även med innerskärm på min 9-5 rengjorde jag mitt filter var 500:e mil. Det öser in bra med skit om du kör helöppet...

Widde
30-01-09, 06:01
Inte för att klaga, men hade det inte varit bättre och vänt på IC:n så rören hamnat i överkan? Dör hade du större djup, och hade följt formen på hålet i fronten (nu är det ju två motstående trapetser). Kanske varit trångt även där med med tryckrör och liknande, men du hade sluppit att kapa i fronten. Men det är försent nu, blir säkert bra när det blir klart :)

Ang filtret, gör en innerskärm, även med innerskärm på min 9-5 rengjorde jag mitt filter var 500:e mil. Det öser in bra med skit om du kör helöppet...

Tyvärr hade det inte hjälpt då rören inte gick innanför i överkant där heller, dessutom hade rördragningen blivit jobbig eftersom fästet till stötfångaren gör att man då blivit tvungen att dra uppifrån, åt sidan, ner, bakåt, upp och så vidare. Men tack ändå :)

Jag får nog göra en innerskärm då :D

Calle gsi
30-01-09, 07:01
Kul att se att det händer lite igen :)

En liten fundering bara, har du nått som ger läppen längst ner något stöd? Den kommer nog inte bli så långlivad om den bara sitter längst ut i kanterna.

Widde
31-01-09, 05:01
Kul att se att det händer lite igen :)

En liten fundering bara, har du nått som ger läppen längst ner något stöd? Den kommer nog inte bli så långlivad om den bara sitter längst ut i kanterna.

Där sa du något. Den ligger nära IC'n nu som "stöd" men man kanske skulle göra något fäste mot IC eller kaross så att den inte käncks när man når 300km/h :D

1817
31-01-09, 06:01
Fin bil de här!Ang att ha oljekylen framför vatten kylen så funkade det inte alls på min Manta (samma oljekyl som du har), luftflödet blev helt åt skogen. Därmed så klart inte sagt att det inte kommer funka på din men har du möjlighet att flytta den så skulle jag göra det.

Johan Sand
31-01-09, 06:01
Fin bil de här!Ang att ha oljekylen framför vatten kylen så funkade det inte alls på min Manta (samma oljekyl som du har), luftflödet blev helt åt skogen. Därmed så klart inte sagt att det inte kommer funka på din men har du möjlighet att flytta den så skulle jag göra det.

På vilket sätt funkade det inte? Orginalt på bilar med sitter xe/let oljekylaren framför kylaren. Den är iofs mindre orginalt.

Bruno
31-01-09, 07:01
grymt! ser riktigt köttig ut i fronten nu :P

du kan ju alltid lägga lite glasfiber i fronten där var du kapat så det går över tryckrören.. för att få de snyggt men ändå få lite stabilitet i stötfångaren i sig.. men det kanske intercoolen gör rätt bra? :P en tanke bara :)

nä, detta kommer bli riktigt nice :D

måste fråga osså, hur gör du med bilprovningen? :P

Widde
31-01-09, 11:01
grymt! ser riktigt köttig ut i fronten nu :P

du kan ju alltid lägga lite glasfiber i fronten där var du kapat så det går över tryckrören.. för att få de snyggt men ändå få lite stabilitet i stötfångaren i sig.. men det kanske intercoolen gör rätt bra? :P en tanke bara :)

nä, detta kommer bli riktigt nice :D

måste fråga osså, hur gör du med bilprovningen? :P

Eller hur :)

Ja det var ju en bra idé, kanske går att plasta ihop nå snyggt...

Det där med SBP har jag inte löst ännu :D men jag får väl sätta dit original IC'n och en annan stötfångare i värsta fall.

jockeb
01-02-09, 11:02
Eller hur :)

Ja det var ju en bra idé, kanske går att plasta ihop nå snyggt...

Det där med SBP har jag inte löst ännu :D men jag får väl sätta dit original IC'n och en annan stötfångare i värsta fall.

Widde!! du menar att du tänker besikta med den motorn?? Går det överhuvudtaget:image018:

Widde
01-02-09, 01:02
Widde!! du menar att du tänker besikta med den motorn?? Går det överhuvudtaget:image018:

Ja det ska gå att regga om med c20let som tex Micke har gjort. Men då ska den ju vara så nära original som möjligt som jag förstår.

Bruno
01-02-09, 02:02
vaaa? går de verkligen?? menar me tanke på att bilen inte hade turbo från fabrik, o man får ju inte lov o ha turbo i en bil som inte har det original..

GSImannen
01-02-09, 02:02
vaaa? går de verkligen?? menar me tanke på att bilen inte hade turbo från fabrik, o man får ju inte lov o ha turbo i en bil som inte har det original..

Stor skillnad på vad Bilprovningen och SFRO godkänner.

Bruno
01-02-09, 08:02
Stor skillnad på vad Bilprovningen och SFRO godkänner.

jo, men kommer de godkänna det, o varför isåfall när de inte godkänner turbokonverteringar annars?

Struve
01-02-09, 09:02
Turbokonverterad C20XE går aldrig igenom oavsett SFRO eller inte, det finns helt enkelt inte avgascertifikat på en sådan version.
Dock kan man få igenom en C20LET, en Astra GSI tål mer än vad C20XE ger.
Ta Micke Holmströms Kadett GSI som numera rullar med C20LET, detta reggat och godkännt.

Men som sagt en turbokonverterad motor kan man bara glömma att få godkänd me tanke på avgascert.

hellcat
01-02-09, 09:02
en fundering ang oljekyl, kan du inte sätta det som på lotus omega, i hålet på förar sidan, såg ut som de kanske skulle få plats, även om de e trångt. bara en tanke.:rolleyes:

Widde
02-02-09, 09:02
en fundering ang oljekyl, kan du inte sätta det som på lotus omega, i hålet på förar sidan, såg ut som de kanske skulle få plats, även om de e trångt. bara en tanke.:rolleyes:

Det var min första tanke, att ha en sak i varje hål så att säga (luftfilter, ic och oljekyl) och det kan gå men då får jag kapa bort några av fästena på den för att få plats, den är nämligen några cm för lång.

Bruno
02-02-09, 01:02
Turbokonverterad C20XE går aldrig igenom oavsett SFRO eller inte, det finns helt enkelt inte avgascertifikat på en sådan version.
Dock kan man få igenom en C20LET, en Astra GSI tål mer än vad C20XE ger.
Ta Micke Holmströms Kadett GSI som numera rullar med C20LET, detta reggat och godkännt.

Men som sagt en turbokonverterad motor kan man bara glömma att få godkänd me tanke på avgascert.

jahaaa.. MYCKET BRA förklaring!! tack för det :) nu förstår jag

tillbaka till projektet.. vi har kommit till en ny sida i tråden, nu vill vi ha lite bilder :P hihi

Widde
09-03-09, 01:03
tillbaka till projektet.. vi har kommit till en ny sida i tråden, nu vill vi ha lite bilder :P hihi

Lite mer bilder :)

Små framsteg görs. Tack vare den underbara Tonie :bowdown:så har jag nu en F28 konverterad till fwd. Men jag vette tusan hur jag ska kunna montera Quife diffen sen men det löser väl sig tids nog.

Distanshylsa
http://img13.imageshack.us/img13/2559/dsc00200vho.jpg (http://img13.imageshack.us/my.php?image=dsc00200vho.jpg)

http://img13.imageshack.us/img13/2385/dsc00201i.jpg (http://img13.imageshack.us/my.php?image=dsc00201i.jpg)

Modifierat lock
http://img13.imageshack.us/img13/9751/dsc00202n.jpg (http://img13.imageshack.us/my.php?image=dsc00202n.jpg)

http://img13.imageshack.us/img13/4147/dsc00203d.jpg (http://img13.imageshack.us/my.php?image=dsc00203d.jpg)

Stort tack till Tonie som lade ner blod och svett för att fixa detta :-o! Tack till Markus för åkturen vi fick på isen(läs: tjock halvfrusen slask) :D

AstraMarkus
09-03-09, 10:03
Ingen fara med isen, höll fins :). Har du piggnat till ännu? (pontus var lite trött efter en kväll med gott om rödvin och öl, Tonie och jag var dock pigga och krya):D

Widde
Ingen fara med isen, höll fins :). Har du piggnat till ännu? (pontus var lite trött efter en kväll med gott om rödvin och öl, Tonie och jag var dock pigga och krya):D

Kebaben gjorde gott kan jag säga :)

kadett_8v
Hallå!

Ser väldigt bra ut!

Jag har en ide ang bes. med turbomotorn, eftersom jag och bror också ska ha i en C20let i våran Astra så bokar vi tid samtidigt så vi hamnar bredvid varandra. Gnäller dom så är det bara att säga: "-Titta, där står ju en till. Det är original!" :D

Har en liten fråga, den där distansen för att få drivaxeln att passa..vilken sida är det? Har du några mått?

MVH

Widde
10-03-09, 09:03
Hallå!

Ser väldigt bra ut!

Jag har en ide ang bes. med turbomotorn, eftersom jag och bror också ska ha i en C20let i våran Astra så bokar vi tid samtidigt så vi hamnar bredvid varandra. Gnäller dom så är det bara att säga: "-Titta, där står ju en till. Det är original!" :D

Har en liten fråga, den där distansen för att få drivaxeln att passa..vilken sida är det? Har du några mått?

MVH

Tack!

Hehe, ja det kanske skulle funka :rolleyes:

Distansen monteras på den sida som fördelningslådan ska sitta på i vanliga fall, alltså höger sida. Har tyvärr inga mått i huvudet. Man får mäta drivaxeln och hålet i locket för att få fram rätt dim.

Tonie Pettersson
10-03-09, 10:03
Har för mig hylsan är 29 lång, 35 utv och typ 27.26-27.28 invändigt.

kadett_8v
10-03-09, 04:03
Okej tack för svar!

Widde
15-03-09, 06:03
Tack gode gud för små framsteg... :rolleyes:

Har bestämt var oljekylaren ska sitta nu och det blev en riktigt bra placering tycker jag. Bilder på provmonteringen av den följer, nu ska nya slangar beställas.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/8338/594695_6cmxue.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/8338/594697_vijzb7.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/8338/594699_75irhf.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/8338/594711_vysdup.jpg

Resten av dagen i garaget gick till att hjälpa en annan Astraägare med ett visst motorbyte. Oddsen är nu 5-3 på först körduglig röd eller blå Astra och röd bil har tagit in hästlängder på upploppet...

Tonie Pettersson
15-03-09, 06:03
Det där blev ju klockrent ju. Men vad mycket extragrejer som är i vägen/väger med en turbomotor jämfört med en riktigt motor (se C20XE :D).

Widde
15-03-09, 07:03
Det där blev ju klockrent ju. Men vad mycket extragrejer som är i vägen/väger med en turbomotor jämfört med en riktigt motor (se C20XE :D).

Ja det blev rikigt bra med från höger luftfilter, ic och oljekylare. Hrmm.... säger mannen med alla tänkbara motoralternativ hemma :p:D

Bruno
15-03-09, 08:03
ja, de va väl ingen dum placering.. fint o se att där e framsteg :D

Lizzardo
15-03-09, 09:03
Kul att det går framåt Pontus :)

Påställd, besiktigad och fullt klar den 1:a april? :D

Widde
Kul att det går framåt Pontus :)

Påställd, besiktigad och fullt klar den 1:a april? :D

Tack!

Ja eller hur.... :rolleyes3

Calle gsi
Blir ju kanon det där. Vill du få lite extra effektivitet i kylet så sätter du en styrplåt brevid kylet som styr luften rätt på kylet. såg ut som det var ganska mycket luft runt om kring nu.

AstraMarkus
15-03-09, 11:03
Det där blir nog bra! Men röd Astra har väl en del kvar, äen om bilden jag fick onekligen såg lovande ut... :)

Widde
16-03-09, 06:03
Swedol kan vara din vän :D Bilder kommer imorgon efter uppstart nr 2 :)

Widde
18-03-09, 07:03
Igår var en vacker dag :D Först ut de nya fina oljeledningarna.

http://img27.imageshack.us/img27/7229/dsc00210p.jpg (http://img27.imageshack.us/my.php?image=dsc00210p.jpg)

http://img403.imageshack.us/img403/5155/dsc00214o.jpg (http://img403.imageshack.us/my.php?image=dsc00214o.jpg)

http://img23.imageshack.us/img23/1882/dsc00213fdy.jpg (http://img23.imageshack.us/my.php?image=dsc00213fdy.jpg)

Och sen uppstart nr 2, härliga tider :dance2: Inte sååå långt kvar tills körbart skick, men det är ju tyvärr inte samma sak som lagligt skick :mad:

Widde
20-03-09, 06:03
Nästa grej att ta tag i är att få ihop downpipen med övriga avgassystemet. Det ska jag börja med i helgen och förhoppningsvis få det klart till nästa vecka.

Listan med saker att göra:
- Få ihop avgassystemet
- Fixa med det läckande racing-tanklocket
- Fixa en trasig bult i subframe'n

Sen är den körklar.

Tonie Pettersson
20-03-09, 07:03
Nästa grej att ta tag i är att få ihop downpipen med övriga avgassystemet. Det ska jag börja med i helgen och förhoppningsvis få det klart till nästa vecka.

Listan med saker att göra:
- Få ihop avgassystemet
- Fixa med det läckande racing-tanklocket
- Fixa en trasig bult i subframe'n

Sen är den körklar.

Tänk om man hade så lite kvar att göra. Får snika en åktur i din räser i sommar kanske :D.

Widde
20-03-09, 07:03
Tänk om man hade så lite kvar att göra. Får snika en åktur i din räser i sommar kanske :D.

Du ska självklart få ett klippkort med åkturer i Astran, stort tack för all hjälp! Men jag tror att jag får ta bort en tryckslang eller sätta på 20 år gamla 175-sulor så att du inte är snabbare än mig :p:D

Widde
01-04-09, 10:04
Som vanligt är det små framsteg som gäller här. Idag har jag gjort klart dragningen till luftfiltret och monterat en avskärming på filtret. Jag hoppas att avskärmningen duger(undra vad som sker om man kör i regn...) det blir nämligen svårt att bygga in det. Efter det så måttade jag in den sista biten som saknas av avgassystemet, det ska gasas ihop av gubbarna på verkstan på jobbet imorgon. Sen återstår bara att montera den biten och slå i en drivaxel, sen blir det den första testturen på lördag hoppas jag! :dance2:

Bilder
http://img242.imageshack.us/img242/4138/dsc00215x.jpg (http://img242.imageshack.us/my.php?image=dsc00215x.jpg)
Dragningen ner till luftfiltret

http://img242.imageshack.us/img242/1511/dsc00217i.jpg (http://img242.imageshack.us/my.php?image=dsc00217i.jpg)
Luftfiltret

http://img242.imageshack.us/img242/9270/dsc00218s.jpg (http://img242.imageshack.us/my.php?image=dsc00218s.jpg)
Luftfiltret med avskärmningen

Bruno
01-04-09, 11:04
satan va coolt!! mycket ballt detta, me like it alot :D

Berns
02-04-09, 12:04
Som vanligt är det små framsteg som gäller här. Idag har jag gjort klart dragningen till luftfiltret och monterat en avskärming på filtret. Jag hoppas att avskärmningen duger(undra vad som sker om man kör i regn...) det blir nämligen svårt att bygga in det.

Kan du inte bara vända avkärmningen så öppningen är bakåt istället? Då blir det ju inget direkt på filtret, så slipper du eventuellt all övrig skit som annars hade kommit direkt på filtret istället.

Widde
02-04-09, 08:04
satan va coolt!! mycket ballt detta, me like it alot :D

Tack! :)

Kan du inte bara vända avkärmningen så öppningen är bakåt istället? Då blir det ju inget direkt på filtret, så slipper du eventuellt all övrig skit som annars hade kommit direkt på filtret istället.

Jag är inte rädd för att det ska komma in smuts fram igenom fronten, utan att det ska stänka en massa smuts från hjulet. Det mesta av smutsen och vattnet sprutar ju bakåt men inte allt... Bilen kommer ju väldigt sällan rulla i regn, men det kan ju ske någon gång.

MantaBurner
02-04-09, 09:04
mitt filter sitter ju likadant på min astra, dock har jag innerskärm....

men så jäkla skitigt har det inte blivit !
trots 2 vintrar med...

Widde
04-04-09, 06:04
Problem :angryfire
Varför gör den så här: http://img531.imageshack.us/my.php?image=mov00002oj0.flv

Tjuvluft, dåligt vakum, trasig tomgångsmotor???

TIC
04-04-09, 06:04
Gör den så på tomgång?
Isf tror jag på att tps:en är antingen trasig eller feljusterad
Så är det på gammla oplar ivf vet ju inte så mkt om det moderna:-o

Calle gsi
05-04-09, 11:04
Gör den så på tomgång?
Isf tror jag på att tps:en är antingen trasig eller feljusterad
Så är det på gammla oplar ivf vet ju inte så mkt om det moderna:-o

Ja det är på tomgång, bilen gick fint när han startade den en timme tidigare.

TPS:n givaren på insuget/spjället?

bröderna kadett
05-04-09, 11:04
min astra gjorde precis likadant när jag fick i min LET maskin. gick bra första gången när jag precis startade men sen vandrade tomgången precis som din på filmen. det visade sig vara dumpen som inte höll riktigt tätt.

Widde
06-04-09, 09:04
min astra gjorde precis likadant när jag fick i min LET maskin. gick bra första gången när jag precis startade men sen vandrade tomgången precis som din på filmen. det visade sig vara dumpen som inte höll riktigt tätt.

Det verkar ju vara samma problem och isf måste jag byta dumpen?

hellcat
06-04-09, 11:04
testa byt fjäder, när den gör så brukar det vara att fjädern är för lätt. polarn byggde en egen dump o va lite testande med fjädrar innan vi fick den till o va tät, eller så kör man med en dump som där kolven går ner lite så de inte gör nåt om den ligger o svajar.

[zJo^]
06-04-09, 03:04
härligt att du börjar bli klar!! :) Lycka till i fortsättningen, hoppas man får se den ikrokarna snart :)

Widde
06-04-09, 04:04
;391431']härligt att du börjar bli klar!! :) Lycka till i fortsättningen, hoppas man får se den ikrokarna snart :)

Tack! :) Ja det är inte omöjligt.

Widde
06-04-09, 08:04
Idag gick den upp till 4000rpm och la sig där en stund, sen ner till ca 2400rpm och små bluddra lite. Inbillar mig att det luktar bensin runt motorn :518::angryfire

Lars Persson
07-04-09, 12:04
Låter helt klart som en luftläcka enligt mig.

Widde
07-04-09, 04:04
Låter helt klart som en luftläcka enligt mig.

På tryckrören kanske?

Lars Persson
07-04-09, 08:04
inte omöjligt... Så gick calibran då jag hade felmonterat kompressorn så den inte tätade mot insuget.

Widde
19-04-09, 06:04
Har kollat med startgas och det verkar inte finnas några läckor alls. Dock har jag bytt mätartavla och fixat alla glödisar så nu kan jag läsa felkoder och det den nu säger är att det är kabelbrott på lambda sondens kabel :( Ska testa en annan lambda sond med tillhörande sladd i veckan.

Gjorde nått roligare medans jag väntade på att systemet skulle nollas under gårdagen, började montera mätare ist, ska bli turbotryck vid a-stoplen på instrumentbrädan och oljetryck, oljetemp och lambda i mittkonsolen. Smart som jag trodde jag var köpte jag en hållare för tre mätare i DIN-format men hur tusan har de tänkt att den ska monteras....se bild(den sitter inte fast på bilden). Kanske jag som var trött igår kväll :image018:

http://img25.imageshack.us/img25/8013/dsc00233e.jpg (http://img25.imageshack.us/my.php?image=dsc00233e.jpg)

Stafvan
Hallå där gamle man!:p

Realcar is da shit!

Markus hade en likadan installation i sin Astra, vill minnas att vi behövde klippa och modda den något för att få den att passa skapligt!

Så om du bara vänder den upp och ner så det blir rätt så ska det bara vara att tvinga dit den!

Widde
Hallå där gamle man!:p

Realcar is da shit!

Markus hade en likadan installation i sin Astra, vill minnas att vi behövde klippa och modda den något för att få den att passa skapligt!

Så om du bara vänder den upp och ner så det blir rätt så ska det bara vara att tvinga dit den!

Hej du :D

Ja ibland undrar man...

Upp och ner?? Lär ju inte passa ändå, får nog modda den eller bygga något helt eget. Men men allt annat funkar ju såååå bra med bilen att jag gladerligen lägger tid på detta som jag tycker ska funka utan att man bygger om...

Måste bara säga Calles roliga kommentar under gårdagen när vi felsökte, "ta ut den och bara kör!" kanske funkar det, hehehe :mhihi:

Calle gsi
19-04-09, 08:04
Hej du :D

Ja ibland undrar man...

Upp och ner?? Lär ju inte passa ändå, får nog modda den eller bygga något helt eget. Men men allt annat funkar ju såååå bra med bilen att jag gladerligen lägger tid på detta som jag tycker ska funka utan att man bygger om...

Måste bara säga Calles roliga kommentar under gårdagen när vi felsökte, "ta ut den och bara kör!" kanske funkar det, hehehe :mhihi:

Ja den är nog fasen upp och ner, ser lite konstig ut.

Klart det funkar att bara köra :WobbleSig

Widde
27-04-09, 03:04
Uppdatering!

Efter en riktig bilhelg med grymt väder när man är i garaget och mekar, en bilträff och en utställning så kan man ju inte annat än att vara nöjd när motorn dessutom ÄNTLIGEN går som den ska. Calle var uppe och hjälpte Mattias med att få sin inkopplad och med att få ordning på min motor och efter som Calle kan dessa motorer rätt bra så slutade helgen gott.

Felen som visade sig få min motor att gå som en kratta var följande:

* Kabelbrott lambdasond.
* Dålig packning mellan spjällhus och insug.
* Kärvande gasspjäll.
* Trasig/kärvande tomgångsmotor.

Anledningen till kärvande gasspjäll och tomgångsmotor var olja och skit/sand/smuts som kommit in på något sätt :image018:
Dessutom lyckas "vi" lösa ut larmet som jag trodde var bort rensat, vilket gjorde att vi fick lägga några timmar på att försöka koppla bort det då startspärren gick in och vanlig avstängning med nyckeln i dörren är borttagen. Tack Jonas för att din support!

Men attans så skönt att starta motorn och den lägger sig snällt och fint på tomgång :)

Stort tack till Calle förstås.

Har några saker som ska fixas innan jag kan ta den på en första provtur, längtar!

Jonas Jonsson
27-04-09, 05:04
Men fick ni bort spärren tillslut då? Annars då tycker jag ni ska bygga egen el.

Widde
27-04-09, 05:04
Men fick ni bort spärren tillslut då? Annars då tycker jag ni ska bygga egen el.

Japp. Jo det vore nog inte fel med tanke på hur det ser ut nu.

Tonie Pettersson
27-04-09, 07:04
Kul att ni fick i ordning på det. Då vankas det snart provtur då :).

Widde
27-04-09, 10:04
Kul att ni fick i ordning på det. Då vankas det snart provtur då :).

Ja några nya styrleder så kan man ta ut den för första gången.

Widde
01-05-09, 02:05
Då så, nu är första provkörningen avklarad och jag såg ut så här :D Dock måste hjulvinklarna och den trasiga subframesbulten fixas...

Calle gsi
01-05-09, 07:05
Då så, nu är första provkörningen avklarad och jag såg ut så här :D Dock måste hjulvinklarna och den trasiga subframesbulten fixas...

GÖÖÖÖÖTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT :eclipsee_:racesmile

Widde
01-05-09, 12:05
På hjulen igen innan provkörningen.
http://img27.imageshack.us/img27/4477/dsc00247qzj.jpg (http://img27.imageshack.us/my.php?image=dsc00247qzj.jpg)

Struve
Riktigt skönt, finjusteringarna är en baggis :D

Widde
Riktigt skönt, finjusteringarna är en baggis :D

Yes! Måste säga att den gick rätt bra :mhihi: Provkörningen skedde dock på ett industriområde så det var ju inte de bästa vägarna för att provköra en hård banbil på, men ett litet smakprov blev det.

Widde
02-05-09, 01:05
Var ute och provkörde lite mer idag och den går riktigt fin, laddade 1,2 bar och dumpa fint :D, men efter att jag stängt av den och skulle köra lite mer ville den knappt starta. Felkoder 13 och 15 alltså lambdan och vatten tempgivare hög spänning blinkar. :518:

Dagens bilder, ingen film tyvärr pga motorproblemen.

Först fixade jag den bult i bakre subframen som var paj.
http://img17.imageshack.us/img17/9537/dsc00248y.jpg (http://img17.imageshack.us/my.php?image=dsc00248y.jpg)

http://img17.imageshack.us/img17/5722/dsc00249dbg.jpg (http://img17.imageshack.us/my.php?image=dsc00249dbg.jpg)

Sen lite bilder på bilen i solen för första gången på ca 1 år. Dock inte tvättad ännu...
http://img17.imageshack.us/img17/706/dsc00254dez.jpg (http://img17.imageshack.us/my.php?image=dsc00254dez.jpg)

http://img17.imageshack.us/img17/298/dsc00255xis.jpg (http://img17.imageshack.us/my.php?image=dsc00255xis.jpg)

http://img17.imageshack.us/img17/7742/dsc00257eiq.jpg (http://img17.imageshack.us/my.php?image=dsc00257eiq.jpg)

http://img17.imageshack.us/img17/5253/dsc00264ebm.jpg (http://img17.imageshack.us/my.php?image=dsc00264ebm.jpg)

http://img17.imageshack.us/img17/499/dsc00263c.jpg (http://img17.imageshack.us/my.php?image=dsc00263c.jpg)

http://img17.imageshack.us/img17/1604/dsc00267uqy.jpg (http://img17.imageshack.us/my.php?image=dsc00267uqy.jpg)

Snart får jag väl reklamera den här strulmotorn :p:)

Widde
03-05-09, 01:05
Felkod 15 fixades ikväll genom att byta vattentempgivaren. Nu är det bara felkod 13 kvar.

Calle gsi
03-05-09, 09:05
Felkod 15 fixades ikväll genom att byta vattentempgivaren. Nu är det bara felkod 13 kvar.

Har du nollat boxen och kört den sen du bytte tempgivaren?

Widde
03-05-09, 02:05
Har du nollat boxen och kört den sen du bytte tempgivaren?

Ska prova det idag.

Nu vill jag få köra igen!:eclipsee_

[zJo^]
03-05-09, 07:05
Skönt att den rullar!! =)) Några evenemang planerade???

Widde
03-05-09, 07:05
;396329']Skönt att den rullar!! =)) Några evenemang planerade???

Nja den rullar ju knappt ännu, den jäkla lambdasonden strular. Några utställningar och konbaneträffar hade jag väl tänkt att köra med den i sommar om den funkar.

[zJo^]
03-05-09, 08:05
Nja den rullar ju knappt ännu, den jäkla lambdasonden strular. Några utställningar och konbaneträffar hade jag väl tänkt att köra med den i sommar om den funkar.

provkörning måste väl anses som rulla? :)

Widde
04-05-09, 12:05
;396339']provkörning måste väl anses som rulla? :)

Typ :)

Dagens fråga, är det olika lambdasonder på xe/ne och let? Är de till let gjorda för att klara en högre temp?

Tonie Pettersson
04-05-09, 01:05
Tittar man på tex. Mekonomen så är det inte samma art. nr på lambdan till C20NE som till C20LET. Sen om det har någon roll kan jag dock inte svara på.

bröderna kadett
04-05-09, 09:05
jag kör med lambda från en xe på min let och har aldrig haft några problem med det iaf.

Typ :)

Dagens fråga, är det olika lambdasonder på xe/ne och let? Är de till let gjorda för att klara en högre temp?

Widde
05-05-09, 01:05
Vad menas med detta igentligen? Vad är fel?

Felkod 13 - Oxygen sensor. No change in voltage/open circuit.
gen sensorNo change in voltage/open circuit.

MantaBurner
05-05-09, 08:05
skulle tolka det som avbrott på kabeln till lambdan

pattedog
05-05-09, 11:05
Brukar det inte dyka upp en kod till, jordfel? hade det på min när lambdasonden var körd

Widde
07-05-09, 11:05
Blir fan tokig på motorn alltså. Idag bytte jag lambdasond och nolla datorn, dessutom tog vi loss tomgångsmotorn igen och gjorde rent den. Provad att starta och motorn går skit på tomgång oftast inte alltid. När den går dåligt så lägger den sig på ca 2000 varv och bluddrar eller så går den ner till 400-500 varv och sen dör. Den går rent när man ger gas och ibland på tomgång. Att koppla ur lambdasonden ger ingen skillnad på gången, den går lika illa/bra med eller utan lambdan.... Felkod 13 är kvar...

Fattar ingenting... :Purple_Co:WobbleSig

Widde
07-05-09, 11:05
Brukar det inte dyka upp en kod till, jordfel? hade det på min när lambdasonden var körd

Jordar inte lambdan via grenröret?

Jonas Jonsson
08-05-09, 12:05
Har för mig kontakten till lambdan är lika som till någon annan kontakt i motorhärvan. Kollat kabelfärgerna så dom stämmer? Du kan ju ha satt fel kontakt på sonden

TIC
Jag e inte säker men när jag jobbade på opel fick man ofta det problemet när motorn var dåligt jordad eller sonden hade dålig jord pga avgasupphängningar
Prova o sätt en startkabel mellan jord o sonden
Bara en ide´

Widde
Jag e inte säker men när jag jobbade på opel fick man ofta det problemet när motorn var dåligt jordad eller sonden hade dålig jord pga avgasupphängningar
Prova o sätt en startkabel mellan jord o sonden
Bara en ide´

Stort tack för det, skulle kunna vara det då den ibland går bra men oftast inte.

Ska även kolla det du skrev Jonas. Alla hjälp uppskattas väldigt mycket!

Widde
12-05-09, 11:05
Har provat med att jorda lambdan, men ingenting hjälper. Orkar snart inte med detta, som det ser ut nu blir det ingen körning i år heller. Nu laddar den dessutom(eller kanske pga av lambdan??) endast 0,6 bar ist för 1,2 bar. SKIT! :mad:

Filmsnutt från provkörningen med 0,6 bar.
http://www.garaget.org/video/8e8ykkyvnsxh

Hjälp någon? :Purple_Co

Calle gsi
Så länge du har felkoder så kommer den inte ladda mer än grundladd, men jag blir inte klok på varför den sätter felkoder. Den gick ju hur bra som helst när den satt i våran calibra.

Har du provat med extra jordkablar till motorn och inte bara på lambdasonden?

kadett_8v
Tråkigt att den inte går som den ska, inte chippet som spökar? (Den var chippad va?) Min bror hade Jätteproblem med sitt chip i sin s70, lampor blinkade och bilen gick bara bra när den vela. Bytte till original och den gick hur bra som helst

Provade att starta våran idag men fick ingen gnista alls..:S du har möjligtvis ingen bild eller elschema på hur kablaget från LET ska kopplas in?

Hoppas du får fart på den!

MVH

Johan Sand
13-05-09, 12:05
Surt detta, men föga ovanligt.. Verkar som om gamla turbobilar sällan funkar som det är tänkt. Oavsett märke..

Men är det inte så att lamban ofta får skulden enligt felkoderna fast det är nåt annat som egentligen krånglar?

Figgz
13-05-09, 08:05
Trist Pontus :(
Med en LET i en bil borde det följa med antidepressiva medel... för vi vet ju alla driftsäkerheten på dessa :rolleyes:

Bit ihop, som Sand säger så är det säkert något annat än lambdan, men du kanske kan få låna lite delar av Mattias för att felsöka din?

Jonas Jonsson
Kollat kabelfärgerna till sonden än?

Widde
Kollat kabelfärgerna till sonden än?

Hittar ingen annan kontakt som passar så jag tar för givet att det är rätt, kan kolla färgerna sen.

du har möjligtvis ingen bild eller elschema på hur kablaget från LET ska kopplas in?

Det finns i Calles huvud :D

Har du provat med extra jordkablar till motorn och inte bara på lambdasonden?

Får prova det.

Om jag inte får fart på den snart sätter jag i min gamla vässade NE som står i garaget, den kan man alltid lita på :)

OPEL 3000
13-05-09, 08:05
ursäkta OT! men hur kan du säga att driftsäkerheten är dålig på en c20let?? har en å den har då banne mig inte krånglat nått spec.... bytt tändkablar rotor å fördelare å stift... hade gått 16600 mil då ja köpte... har nu gått ca 21500 mil.... klart sätter man den i fel bilmodell så :p :D

Trist Pontus :(
Med en LET i en bil borde det följa med antidepressiva medel... för vi vet ju alla driftsäkerheten på dessa :rolleyes:

Bit ihop, som Sand säger så är det säkert något annat än lambdan, men du kanske kan få låna lite delar av Mattias för att felsöka din?

Johan Sand
13-05-09, 10:05
ursäkta OT! men hur kan du säga att driftsäkerheten är dålig på en c20let?? har en å den har då banne mig inte krånglat nått spec.... bytt tändkablar rotor å fördelare å stift... hade gått 16600 mil då ja köpte... har nu gått ca 21500 mil.... klart sätter man den i fel bilmodell så :p :D

Med lång erfarenhet i Opelklubbar i Sverige och Norge påstår jag med bestämdhet att driftsäkerheten inte är så bra med c20let eller andra turbobilar från 80 eller 90-tal. Besök en banträff, så får du se alla som står och skruvar..
Men detta är inte konstigt då bilarna är gamla och underhållet inte alltid har varit bra av alla ägare.

OPEL 3000
13-05-09, 11:05
de kallas gör om gör rätt..... :D inget som säger att en turbobil behöver krångla nått mer än en icke om man vet hur den ska skötas.... men vissa verkar inte kunna de.... å då får man skruva... men de gäller ju icke turbobilar oxå så....

Med lång erfarenhet i Opelklubbar i Sverige och Norge påstår jag med bestämdhet att driftsäkerheten inte är så bra med c20let eller andra turbobilar från 80 eller 90-tal. Besök en banträff, så får du se alla som står och skruvar..
Men detta är inte konstigt då bilarna är gamla och underhållet inte alltid har varit bra av alla ägare.

Johan Sand
de kallas gör om gör rätt..... :D inget som säger att en turbobil behöver krångla nått mer än en icke om man vet hur den ska skötas.... men vissa verkar inte kunna de.... å då får man skruva... men de gäller ju icke turbobilar oxå så....

Turbon har soom regel fler mackapärer som kan krångla, av den anledningen krånglar dem oftare. Murphys lag och den gäller alla, överallt, alltid!

OPEL 3000
hahaha mackapärer... just de ja... en hel turbo å ic..... 4wd å 6 vxlar...
mekar bosses svets å smide i den så klart de krånglar... nåå hemmapul me pysventiler å skit så kan de väl pajja... sällan en riktigt byggd eller riktigt chippad pajjar om ingen vare där å pillrat på wg å skit..

Turbon har soom regel fler mackapärer som kan krångla, av den anledningen krånglar dem oftare. Murphys lag och den gäller alla, överallt, alltid!

Calle gsi

Väldigt sant!

Men varför den här inte behagar att fungera som den ska just nu blir jag inte klok på. Den gick hur bra som helst när den satt i våran calibra. :image018:

Pontus: kolla alla kontakter igen. särskilt dom som sitter till luftmassemätaren och på givarna på insuget. kolla alla jordpunkter också. trycl gära dit någon extra kabel också.

AstraMarkus
14-05-09, 01:05
Prova att byta lambda, samt kolla med orgbox. Kan väl sno mattias på prov? Min gick skit när deninte var jordad ordetligt, ändrade infästningen från lådan till blocet istället, och tada, allt funkade kanon. Se också till att ha en ny jordfläta, inte nåt gammalt oxiderat skit...

Figgz
14-05-09, 06:05

Fler komponenter = större risk för problem, rent matematiskt. Dock, som du säger, egentligen så har en LET bra driftsäkerhet i normalt användande, dock när de börjar användas i extremfall (bankörning) så verkar de inte vara dimensionerade rätt och/eller inte tillräckligt korrekt skötta.

Dock så har du rätt i att mycket "Mulle-meck" fixande på motorerna i åratal gör ju inte saken bättre heller...

...jag gillar mina sugmotorer :fly:

Johan Sand
14-05-09, 07:05
hahaha mackapärer... just de ja... en hel turbo å ic..... 4wd å 6 vxlar...
mekar bosses svets å smide i den så klart de krånglar... nåå hemmapul me pysventiler å skit så kan de väl pajja... sällan en riktigt byggd eller riktigt chippad pajjar om ingen vare där å pillrat på wg å skit..

sliten turbo, spricka i wastegatesätet, läckande eller defekt dumpventil, en massa vacumslangar som efter 15-20 år spricker eller inte vill sitta fast ordentligt, magnetventil till laddtrycket som inte hänger med efter alla år, intercooler med plastgavlar, tryckrör i bla plast och gummi som kan läcka med tiden, överladdning ställer större krav på hela tändsystemet (blir många mackapärer det) som efter många år kanske inte är 100% bra längre, med överladdning ökar kraven på insprutningsmunstyckena (faran för spikningar är högre med överladdat), varmstartventilen krånglar, MAP/MAF-sensor som kan krångla.

Detta är vad jag i farten kan komma på är saker som kan krångla utöver vad som finns på en vanlig c20xe sugmotor.

Tycker denna bild är ganska talande, båda med fräscha, påkostade let-motorer, båda med huvarna upp pga felletande..

Figgz
14-05-09, 08:05
Tycker denna bild är ganska talande, båda med fräscha, påkostade let-motorer, båda med huvarna upp pga felletande..

Jag tycker denna bild är ännu mer talande :D
Med LET så får du struts-utseende ;)

http://figgz.mine.nu/traffar/kinnekulle_060916/100_4092_JPG_scaled.jpg

Kinnekulle 2006... det var ett gäng LET's som gav ägarna mektid då :rolleyes:

Förlåt för OT Widde! Men vi visar att du är inte ensam, så håll ut och kämpa på! :)

OPEL 3000
14-05-09, 11:05
widde: har du kollat så att alla kontakter sitter där dom ska då... vill minnas att de sitter en kontaktstycke som har 2 st kbalar som sitter vid förarsidans insug.. då dne var inte var kopplad på morsans gt 16v gick den som en påse skit... koll igenom alla kontakter å som sagt kolla upp jordpunkter från chassi till lådan... låter som nått litet skitfel iaf...
hojta om du behöver nån bild på hur de ser ut me let,,,, iofs sitter min i den ursprungliga karossen...

Micke Goden
15-05-09, 04:05
fel eller feljusterad spjällägesgivare??

Widde
22-05-09, 11:05
Japp nu liver den! Det var Figgz och Alex som löste problemet igår kväll genom att dricka whiskey och diskutera problemet :) Felet var kabelbrott på vattentempsgivaren :-o Men tusan va skönt nu! Tack alla för tipsen!

Lizzardo
22-05-09, 11:05
HÄRLIGT :Nerds::dance2:

kadett_8v
23-05-09, 12:05
Skönt att den går bra:) Tog en testtur med våran idag oxå, mycket roligt :D

[zJo^]
23-05-09, 12:05
härligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Johan Sand
23-05-09, 10:05
Japp nu liver den! Det var Figgz och Alex som löste problemet igår kväll genom att dricka whiskey och diskutera problemet :) Felet var kabelbrott på vattentempsgivaren :-o Men tusan va skönt nu! Tack alla för tipsen!

Hmm, jag tycker mig se ett mönster. De grabbarna är bäst i garaget med lite alkohol i knoppen:D

[zJo^]
24-05-09, 05:05
Här är några bilder ja tog på den igår på Lunda...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/27690000-27699999/640x480/27698626.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/27710000-27719999/640x480/27714806.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/27710000-27719999/640x480/27715167.jpg?0

Inga höjdarbilder kanske, men ändå.....

Tonie Pettersson
24-05-09, 10:05
Man får tacka för provturerna med bilen, det var fruktansvärt roligt :D.

Widde
24-05-09, 11:05
Tack för bilderna Danne!

Tonie: Kul att du gillade det.

Widde
25-05-09, 01:05
Några bilder från idag.

http://img199.imageshack.us/img199/8968/dsc00298lij.jpg (http://img199.imageshack.us/my.php?image=dsc00298lij.jpg)
Ur vägen, annars äter jag upp dig :D

http://img199.imageshack.us/img199/1069/dsc00299x.jpg (http://img199.imageshack.us/my.php?image=dsc00299x.jpg)

Calle gsi
25-05-09, 11:05
Några bilder från idag.

[/URL]
Ur vägen, annars äter jag upp dig :D

[URL="http://img199.imageshack.us/my.php?image=dsc00299x.jpg"] (http://img199.imageshack.us/my.php?image=dsc00298lij.jpg)

Så söt den är :p

Widde
25-05-09, 01:05
Så söt den är :p

Söt?!! :eek4: :D:D

Ronin
25-05-09, 08:05
söt?!! :eek4: :d:d

*asg*

Widde
26-05-09, 04:05
En liten filmsnutt från Lunda: http://www.garaget.org/video/qlh51522jh71

Mer film kommer snart.

Widde
02-06-09, 12:06
Har samlat ihop en liten film med Astran på Lunda, finns här för den som vill se: http://www.garaget.org/video/w473asi98wc7

kadett_8v
02-06-09, 08:06
Såg riktigt roligt ut :)

Widde
28-07-09, 10:07
Jaha... nu funkar motorn som den ska igen (undra hur länge) tror jag :eek:. "Felet" var väldigt enkelt men lika irriterande för det, när jag idag skulle meka ihop avgassystemet som jag råka skjuta en sen kväll för några veckor sen så tittade jag upp bakom motorn och vad ser jag när jag ligger där, jo den jäk*a kontakten till tomgångsmotorn hade lossnat... Satt tillbaks den och starta - inte en enda felkod :banghead: Kul att hitta felet men jag tror jag hatar tomgångsmotorer och dess placering på det trängsta jäk*igaste stället man kan välja. Måste köpa en ny "låsklipps" till kontakten då den gamla är borta...

Ska provköra imorgon för att se om den laddar som den ska. Känns som en liten tröst om den funkar nu och kanske är det hotet om försäljningen som får den att sköta sig (har dock inte sett att den funkar helt ännu).

Johan Sand
28-07-09, 11:07
Typiska skitfel som irriterar och tar energi:banghead:

Tonie Pettersson
30-07-09, 09:07
Skönt att du hittade felet. Då lär han väl gå skapligt nu :).

Widde
30-07-09, 01:07
Skönt att du hittade felet. Då lär han väl gå skapligt nu :).

Ja det är skönt, ingen motorlampa som lyser och den går rent och fint. MEN.... tog en lite kort provtur och då ladda den 0,6 oftast och ibland över 1,0 bar.

Stafvan
02-08-09, 10:08
Ja det är skönt, ingen motorlampa som lyser och den går rent och fint. MEN.... tog en lite kort provtur och då ladda den 0,6 oftast och ibland över 1,0 bar.

Skruva bort den där propellern du har på grenröret, den gick ju så bra utan...:)

Widde
18-08-09, 11:08
Skruva bort den där propellern du har på grenröret, den gick ju så bra utan...:)

Ja man funderar ju....

Men var ute idag igen, den går rent fortfarande. Dock laddar den inte fullt jämnt, det känns som något håller emot ibland. Står man på gasen och den inte laddar fullt släpper man av och kliver på igen då funkar det oftast :image018: kan det vara wastegaten? Den har vi ju skruvat på med Projekt Opel trim testet... hur långt ska det vara från axelns yttre ända till första muttern? Jag hade 1,1cm men då slog han ifrån ibland så jag skruva den till 1,0cm.

Varje gång man får köra den och den går iaf hyfsat blir man glad och sugen på att köra mer som tur är.

Theis
19-08-09, 12:08
skrota orginalgrenöret och bygg ett simpelt eget med en liten snurra från volvo 850 t räcker till runt 300hk. Kanske skrota orginalinsprutningen då hälften som let konverterar verkar ha problem med det?:)

Widde
19-08-09, 09:08
skrota orginalgrenöret och bygg ett simpelt eget med en liten snurra från volvo 850 t räcker till runt 300hk. Kanske skrota orginalinsprutningen då hälften som let konverterar verkar ha problem med det?:)

Nej nu vågar jag inte röra något funkar, ju nästan som det ska :rolleyes:

Hur långt in ska muttern sitta på staget? Någon som har en orörd LET kanske kan kolla om ingen vet utantill.

http://img38.imageshack.us/img38/901/dsc00445jws.jpg (http://img38.imageshack.us/i/dsc00445jws.jpg/)

Lizzardo
19-08-09, 09:08
Ingen aning om min wg är orörd men den sitter iaf 1,1 cm in och jag hade Projekt Opel chippet i Calibran

Johan Sand
19-08-09, 10:08
Något säger mig 4 varv, eller om det var millimeter.. Provat att söka? Borde varit uppe tidigare.

Widde
19-08-09, 11:08
Något säger mig 4 varv, eller om det var millimeter.. Provat att söka? Borde varit uppe tidigare.

4mm säger du?? Har sökt men inte hittat något om just hur långt in den ska sitta bara att wastegaten brukar strula på äldre LET. Men någon med helt original LET måste ju kunna kolla, ska se hur Mattias sitter.

Johan Sand
19-08-09, 11:08
-Korrekt innstilling av wastegate-ventil er inntil og 4 omdr til på mutter

http://www.tigerspeedparts.no/index.php?cmd=vistips&tipsid=4

Tolkar jag detta riktigt och kommer ihåg från min turbotid, så skall du kunna se max 4 varv med gängor.
Stramar du den mer kan det bli mindre bra. Behövs det stramas mer, byt wastegate.

Widde
-Korrekt innstilling av wastegate-ventil er inntil og 4 omdr til på mutter

http://www.tigerspeedparts.no/index.php?cmd=vistips&tipsid=4

Tolkar jag detta riktigt och kommer ihåg från min turbotid, så skall du kunna se max 4 varv med gängor.
Stramar du den mer kan det bli mindre bra. Behövs det stramas mer, byt wastegate.

Ska prova det. Annars är det nog så att den måste bytas. Hörde med Mattias nu och han hade 11mm kan ju vara så att den är åtstramad.

Struve
-Korrekt innstilling av wastegate-ventil er inntil og 4 omdr til på mutter.
Nu vet jag inget om Johans norska språkkunskaper men det står:
Rätt inställning av wastegateventil är, dra mutter mot och sedan 4 varv.

Med andra ord så ska ventilen sluta tätt, när den gör det ska Du dra åt mutter 4 varv så ska den vara rätt inställd.
Eftersom LET-maskiner har kommit till åren så kan man inte säga att den ska dras x antal varv utan att Du har ett referensvärde som t ex stängd ventil med ospänd mutter och sedan dra på muttern.
Detta kan även det bli fel eftersom vacumklockan kan vara olika förspänd.

Widde
Bra att du säger vad det står för norkan kunde lika gärna vara rena grekiskan... men då tror jag ha jag hänger med och då kanske man hamnar runt 11mm. Ska prova, tack.

Johan Sand
19-08-09, 01:08
Jag översatte inte så galet, jag kom ihåg fel:-o Själv använde jag vare sig orginalturbon eller orginal wastegate när jag körde turbo. Och det som ligger på hyllan nu är extern wastegate då det som regel med lite högre effektuttag funkar bättre. (stabilare).

Jaja, hag hittade ialla fall eftersökt info:whistling

Widde
05-09-09, 03:09
Såld med en tår i ögat :Purple_Co Hamnade inom klubben och till en lite oväntad köpare :)

Hoppas man inte ångrar sig allt för mycket sen... Lyckat till med bilen säger jag till nya ägaren!

Tonie Pettersson
05-09-09, 08:09
Det var ju synd det. Det lär ju kännas i räserbilstarmen :).

Widde
05-09-09, 09:09
Det var ju synd det. Det lär ju kännas i räserbilstarmen :).

Ja det gör det och värre blir det nog om jag inte skaffar mig nått kul till nästa sommar, jag har ju inte kört mycket på sistonde.

olympia69
14-09-09, 08:09
jag vet var den hamnade!!:D