View Full Version : Projekt: Garagebygge.
Hejsan gott folk, blev inspirerad av Figgz tråd, så tänkte starta en egen tråd om mitt garagebygge:)
Garaget kommer bli ett bygge på 8x8m inkl. carport, så ingen monster verkstad:p
Än så länge har följande gått åt:
* 1,2 ton mursand.
* 1,5 ton virke.
* En helvetes massa 3",4" och 5" spik.
* 100 Leka sten.
* Nåra påsar murcement
* 21 kubik makadam.
* 28 kubik fyllnadsgrus.
* 2 rullar syllpapp (takpapp).
* 30m 3" dränerings slang.
* 1 st ikea hammare. (Tjejens hammare då jag inte hade nån, fanskapet GICK AV vid 5" spikattack:cool: )
Trodde jag hade bilder på alla moment vi gjort, anlitade tjejen som ansvarig för fotograferingen, men vid närmare kontroll så visade sig att hon använt den vanliga kameran, därför blir det lite få bilder:banghead:
Jag, eller snarare jag och tjejens morfar, startade bygget nån gång för 3 veckor sen. Satte ut stolpar i hörnen där garaget skulle ligga enligt ritning, men ändrades sen något:)
Dag 2 var grannens far här och hjälpte mig gräva så vi kom ner på "fast" mark. Suveränt med grannar vars far har grävmaskin firma hehe..
Dag 3 inleddes arbetet med att spika takstolar. En liten bild på alla 10, eller var det 9?:
http://i33.photobucket.com/albums/d69/Necrodamus_/DSC00259.jpg
Nåväl, Dag 4 gick åt till att såga klart alla bitar till takstolarna. Lite smidigare att jobba när alla detaljer finns klara så man slipper springa mellan sågen och hammaren hela tiden:)
Dag 5 började vi forma, dv.s formen som betongen hälls i när det ska gjutas en stenfot.
Dag 6, en fredag kom en bil med 3 kubik betong som hälldes i formen. Nu började det hända lite:D
Iväg senare på dagen för att hämta 3 pall med leka sten. Leka sten murade vi i 2 skift dag nummer 7 samt putsade utsidan.
Dag 8 började vi med syllen. En syll läggs ovanpå leka stenarna med en slags takpapp emellan. I syllen spikas regelvirket:) Jaja, började regna som fan så det blev inget mer den dagen.
EDIT: När jag tänker efter så fyllde vi faktiskt upp med fyllnadsgrus i garaget samt utanför så vi kom upp till marknivå! Alltid lika härligt att stå och hänga på en spade och se när grannens far mosar i skiten med grävskopan:D
Dag 9 gick åt till att spika klart takstolarna. 3" spik på ena sidan, 4" från andra hållet.
Dag 10, dv.s IDAG började vi regla! Fan va skoj, nu syns det iafall att det är på g att bli ett garage hehe:cool: Vi kom rätt så långt, är lite jobb kvar som kommer bli klart imorrn. En bild på bygget som det ser ut nu:
http://i33.photobucket.com/albums/d69/Necrodamus_/DSC00258.jpg
Antar att den här tråden låter helt mongo, men jag är satans trött nu efter 14 timmars jobb hehe.. Uppdaterar imorgon.
Kom på att jag kanske ska säga att det var 3 veckor sen vi började, men vi har hållt på med det 10 dagar, resten av tiden har gått åt till div. semesterfirande och inköp av material:)
Kalas med denna tråd!! Jag ska ju bygga garage nu när vi flyttar ut till huset! Skynda på nu så jag har något att "apa efter" :D
På onsdag är det planerat att resa takstolarna, ska bli intressant:mhihi:
Jag har ingen som helst erfarenhet utav detta då det är min sambos morfar som är gammal snickare, men ett och annat har jag väl lärt mig under resans gång! Du är välkommen att fråga på om det är nåt du undrar över så ska jag försöka svara så gott det går:)
Kalas med denna tråd!! Jag ska ju bygga garage nu när vi flyttar ut till huset! Skynda på nu så jag har något att "apa efter" :D
... något att "apa efter" :D
Eller att undvika, vaför göra samma misstag 2 ggr............. :-o
Nä, seriöst, ser bra ut. :mhihi:
Det såg bra ut när jag vara ute och inspekterade bygget idag, jobba på bara och glöm nu inte att du måste ha golvvärme ;)
555-Kadurran
31-07-07, 08:07
Ajdå, nu när man letar garage och allt så slutar det väl med att man köper sig ett litet hus eller liknande och bygger ett garage på tomten..:banghead:
Ser bra ut och lycka till med bygget!
/gabbe
Golv värme blir det nog inte, men däremot klinkers och elmanövrerad port;)
Det såg bra ut när jag vara ute och inspekterade bygget idag, jobba på bara och glöm nu inte att du måste ha golvvärme ;)
Tackar:) ...
Ajdå, nu när man letar garage och allt så slutar det väl med att man köper sig ett litet hus eller liknande och bygger ett garage på tomten..:banghead:
Ser bra ut och lycka till med bygget!
/gabbe
555-Kadurran
31-07-07, 08:07
Golv värme blir det nog inte, men däremot klinkers och elmanövrerad port;)
Det där med klinkers och elmanövrerad port lät juh som värsta lyxen när det är ett garage vi snackar om..hade varit en annan sak om det var en toa du byggde om..:D
men ska du ha detta som mek-garage eller ska du ha det som förvarings-garage?
/gabbe
Nurburgring
31-07-07, 02:07
Gött med nytt garage! Då kan man få allt precis som man vill.
Själv håller man till i en ombyggd lagård, så planlösningen är en av de sämsta på denna jord.
Man kan inte köra bilen rakt in, utan man måste trixa fram och tillbaka fyra gånger innan den står på sin plats. Sen är golvet i olika nivåer eftersom det är ett gammalt fähus med igenlagda skitrännor. Skiljer sådär 3 cm i golvhöjd = omöjligt att palla upp en bil eller lyfta vettigt med domkraft, det är alltid snett.
Ska börja bygga om en annan lagård hos föräldrarna lite, där det åtminstone är plant golv från början. Kanske kommer en liten projekttråd om det också!
Lycka till med bygget!
Ser bra ut.Men bygger du inte för litet garage nu?Hur ska du få in alla dina oplar där?:D :D :D
SEdära, trevligt o se lite inspiration, har tänkt att bygga garage nästa år om allt går som man ill o skiktar oxå på runt 8x8 vilket jag hoppas ska räcka åt mina ändamål :) Vad räknar du med att bygget går lös på i runda slängar?
Hehe, får bara försöka övertyga sambon om hur nödvändigt det är med klinkers och fjärr port, det går så där;):D
Det ska fungera som både förvaringsgarage och mekgarage är det tänkt..
Det där med klinkers och elmanövrerad port lät juh som värsta lyxen när det är ett garage vi snackar om..hade varit en annan sak om det var en toa du byggde om..:D
men ska du ha detta som mek-garage eller ska du ha det som förvarings-garage?
/gabbe
Ofan, känner igen det där då jag har en polare som har det likadant:)
Gött med nytt garage! Då kan man få allt precis som man vill.
Själv håller man till i en ombyggd lagård, så planlösningen är en av de sämsta på denna jord.
Man kan inte köra bilen rakt in, utan man måste trixa fram och tillbaka fyra gånger innan den står på sin plats. Sen är golvet i olika nivåer eftersom det är ett gammalt fähus med igenlagda skitrännor. Skiljer sådär 3 cm i golvhöjd = omöjligt att palla upp en bil eller lyfta vettigt med domkraft, det är alltid snett.
Ska börja bygga om en annan lagård hos föräldrarna lite, där det åtminstone är plant golv från början. Kanske kommer en liten projekttråd om det också!
Lycka till med bygget!
Ja det blir tajt, men in ska dom:D
Nä, men om det krisar så går det faktiskt få in 2 oplar i garage delen för uppställning, men det blir trångt:)
Sen går 1 och en halv Opel in i Carporten med:D
Ser bra ut.Men bygger du inte för litet garage nu?Hur ska du få in alla dina oplar där?:D :D :D
Om du ska ha ett garage på 8x8m så kan jag säga att det lär räcka, vi har en carport inräknat i dom måtten:)
Sen kostnaden.. Det beror ju helt på hur mycket man gör själv och vart man får tag i material, framförallt virke och isolering.. Jag har min sambos morfar arbetar gratis mot lite bensinpengar samt att jag köpt fulsågat virke av en bonde i närheten, dv.s det är inte hyvlat och lite skeva en del av det..
Sen kostar ju plattan en del med.. C:a 1000kr/kubik om man blandar betong själv mot 1600kr/kubik om man beställer en bil som kommer och tippar ut skiten:)
Men lite löst räknat än så länge så kostar nog detta bygge 70-80k allt som allt..
SEdära, trevligt o se lite inspiration, har tänkt att bygga garage nästa år om allt går som man ill o skiktar oxå på runt 8x8 vilket jag hoppas ska räcka åt mina ändamål :) Vad räknar du med att bygget går lös på i runda slängar?
Jaha mina vänner, idag blev reglingen klar, har dunkat dit alla 2x2 tum.
Hann även med att köpa isolering och asfaltsboard samt 45x45 luftspaltregel som ska sitta utanpå asfaltsboarden..
Så i morgon ska takstolarna resas. Ska även försöka hinna slå upp asfaltsboarden samt isolering och luftspaltreglingen! Först blir det ju "ytterisoleringen", sen kommer asfaltsboardskivorna på det, och sen en 12mm regel, luftspaltsregel så det blir luft emellan asfaltsboard och brädfodringen:)
Jag kan säga så mycket att man lär sig en hel del på en månad med en 70 årig gammal rutinerad snickare:D
OT: Har fan fått blåsor i vänsternäven av allt SPIKANDE (Och inget annat:D)
Flyter på bra måste jag säga!! Men låter inte 70-80k lite mycket? Jag sitter o kikar på byggsatser för samma storlek ungefär, 7,3x10 , för samma peng. De brukar annars vara lite dyrare tycker jag....
Grunden har gått loss på c:a 25-30k, så där har du en kostnad som jag antar inte är inräknat i byggsatsen?
Flyter på bra måste jag säga!! Men låter inte 70-80k lite mycket? Jag sitter o kikar på byggsatser för samma storlek ungefär, 7,3x10 , för samma peng. De brukar annars vara lite dyrare tycker jag....
Jahopp, ännu en dag slut.
Nu är takstolar, ytterisolering, asfaltsboard samt luftspaltregel på plats som utlovat.
Äntligen börjar det likna ett garage:)
Idag är jag på gött humör så jag bjuder er 4 bilder kamrater:D
http://i33.photobucket.com/albums/d69/Necrodamus_/DSC00254.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d69/Necrodamus_/DSC00253.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d69/Necrodamus_/DSC00252.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d69/Necrodamus_/DSC00251.jpg
Så ser det ut för tillfället.. Nu blir det nog en liten paus på bygget då jag börjar jobba nästa vecka och
ska till Rudskogen i helgen:)
555-Kadurran
02-08-07, 07:08
fan, det ser juh inte ut som du har gjort nåt annat på din fritid än byggt garage!:D
ser ruskigt bra ut! Och det ser juh ut att bli bra med plats för mekandet med=):fly:
Grunden har gått loss på c:a 25-30k, så där har du en kostnad som jag antar inte är inräknat i byggsatsen?
Nä, de är ju iof sant:) Aja, ska man ha ett fint garage så ska man:D
Du har ganska rätt faktiskt, hela min semester har gått åt till det här, men fan va kul när man ser att det går framåt!:)
fan, det ser juh inte ut som du har gjort nåt annat på din fritid än byggt garage!:D
ser ruskigt bra ut! Och det ser juh ut att bli bra med plats för mekandet med=):fly:
Hehe, ja det kostar kulor, men vafan, sen ska det ju stå där ett tag med;)
Nä, de är ju iof sant:) Aja, ska man ha ett fint garage så ska man:D
Idag har det inte hänt så mycket.. Hade några lappar kvar på gavlarna att isolera och sätta asfaboard på. Har vart och kollat på tak nu, och det blir plåt tak som ser ut som tegel. Mellanröda för att vara exakt. Sen ska bara läktor köpas hem så är det bara att sätta igång med taket, på fredag-lördag nästa vecka för att vara exakt:D
Här har det inte blivit så mycket skrivit på sista tiden, men taket är på, brädfodring ligger i carporten och väntar på att bli sågad och målad. Läktor är färdiga att hämta.. Bilder på taket kommer inom snar framtid;)
Har inte uppdaterat här på ett tag, men så här långt gånget är bygget:
Taket är på.
Alla brädfordringsbräder på plats förutom sidan mot huset som ska slås upp imorrn.
http://i33.photobucket.com/albums/d69/Necrodamus_/DSC00277.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d69/Necrodamus_/DSC00278.jpg
Ni fick även se en liten skymt av min rally kadett på bild nr 1:D
Sebastian E
07-09-07, 09:09
Kul å se att det hänt en hel del och att du sköter om våran gamla hingst. Blir nog ett fint garage å skruva i under vinter! :)
Hehe, kolla vinterbilstråden så får du se hela pärlan posera:D
Jodå, det ska nog bli bra, bara jag får klart allt utvändigt så jag kan börja med insidan:)
Kul å se att det hänt en hel del och att du sköter om våran gamla hingst. Blir nog ett fint garage å skruva i under vinter! :)
Hur går det? Har inte sett nån uppdatering här på en hel månad;)
Det går åt helvete:mad:
Nä, det gör det väl inte direkt, men det står still just nu p.ga elektrikern inte får tummen ur.
Så här ligger det till:
Hade planerat att gjuta golvet i garaget nu som nästa steg. Och eftersom jag är lite lat av mig så blir det till att köpa färdig betong som kommer med bil. Vårat elskåp sitter monterat på det gamla garagets vägg, och därför har jag sparat "hörnet" av det gamla garaget och där sitter skåpet. För att betongbilen skall kunna backa in och komma åt överallt med rännan så måste skåpet flyttas för det sitter mitt i vägen, och där är jag fast nu:banghead:
Kan även lägga till att skåpet skall monteras på det nya garaget, och då måste kablarna förlängas och bla. bla. bla:)
Hur går det? Har inte sett nån uppdatering här på en hel månad;)
Det går åt helvete:mad:
Nä, det gör det väl inte direkt, men det står still just nu p.ga elektrikern inte får tummen ur.
Så här ligger det till:
Hade planerat att gjuta golvet i garaget nu som nästa steg. Och eftersom jag är lite lat av mig så blir det till att köpa färdig betong som kommer med bil. Vårat elskåp sitter monterat på det gamla garagets vägg, och därför har jag sparat "hörnet" av det gamla garaget och där sitter skåpet. För att betongbilen skall kunna backa in och komma åt överallt med rännan så måste skåpet flyttas för det sitter mitt i vägen, och där är jag fast nu:banghead:
Kan även lägga till att skåpet skall monteras på det nya garaget, och då måste kablarna förlängas och bla. bla. bla:)
Hyr en betongblandare och köp en spade går fortare än man kan tro och du får rejäla rattvridararmar
Har själv rivit ett fuktskadat innertak ikväll i mitt tvåbilsgarage. Har bytt yttertaket tidigare i höst. Tröstlöst då det i flera veckor inte var regnuppehåll en hel dag trodde aldrig att underlagspappen skulle komma på
Lycka till med garaget
Dessutom MYCKET billigare med en sandhög, lite cement, vatten har du själv, när ska Vi gjuta??
Jag kommer upp så blåser Vi ihop det där på en lördag :D
Tror jag kan låna en blandare också :)
Hehe, faktum är att det inte är så mycket dyrare att beställa en bil istället för att göra skitjobbet själv:D
Har inte dom exakta summorna i huvudet, men när jag gjöt stenfoten så trodde jag det skulle bli durt som fan, men jag blev positivt överraskad:)
Men om inget händer snart så får jag nog nästan att över väga ditt erbjudande Struve!!:bowdown:
Vauxhallkillen
10-10-07, 10:10
När jag byggde mitt garage beställde jag hem en bil med betong. - Klofs! Färdigt!! Lite senare på dagen kom det ett par gubbar och slipade plattan. Blev skitbra!
Har för mig att de tippade i 5 kubik (dubbelgarage 6x7m), och kostade ca. 1000kr/kubik. Jag tyckte det var värt pengarna iaf, och småpengar med tanke på vad det gick på totalt.
Här syns det i bakgrunden:
http://i143.photobucket.com/albums/r159/Vauxhallkillen/Vectra/DSC00485.jpg
/A
Tror jag fick ge 1600:-/kubik inkl. moms.
Blandar man själv så slutar notan ungefär på 1000kr/kubik så det är inte så stor skillnad. Dock verkar det vara dyrare i dom här trakterna än hos dig:p
När jag byggde mitt garage beställde jag hem en bil med betong. - Klofs! Färdigt!! Lite senare på dagen kom det ett par gubbar och slipade plattan. Blev skitbra!
Har för mig att de tippade i 5 kubik (dubbelgarage 6x7m), och kostade ca. 1000kr/kubik. Jag tyckte det var värt pengarna iaf, och småpengar med tanke på vad det gick på totalt.
Här syns det i bakgrunden:
http://i143.photobucket.com/albums/r159/Vauxhallkillen/Vectra/DSC00485.jpg
/A
Tror jag fick ge 1600:-/kubik inkl. moms.
Blandar man själv så slutar notan ungefär på 1000kr/kubik så det är inte så stor skillnad. Dock verkar det vara dyrare i dom här trakterna än hos dig:p
Hur många kubik gick det åt då? 10?
Jag har bara gjutit stenfoten än, och den gick det åt typ 3 kubik till, gissar på att plattan kommer behöva runt 5 kubik men det är bara gissningar. Det där får snickarn räkna ut:D
Hur många kubik gick det åt då? 10?
Det där får snickarn räkna ut:D
Bra tänkt,, Jag fick en offert igår från en byggare i byn, 190' +moms skulle de ha för ett 6,2 x 7,5 garage,,, Jag frågade lite fundersamt om det ingick fjärrstyrda portar och golvvärme :D ICKE,,,
Husrenoveringen för övrigt går bra, jag lägger upp lite bilder snart förhoppningsvis,,, (ursäkta marknadsföringen) :-o
Oh, det va fan inte gratis:D
Tur att man har så bra släktingar så man slipper sådana hemska människor:cool:
Bra tänkt,, Jag fick en offert igår från en byggare i byn, 190' +moms skulle de ha för ett 6,2 x 7,5 garage,,, Jag frågade lite fundersamt om det ingick fjärrstyrda portar och golvvärme :D ICKE,,,
Husrenoveringen för övrigt går bra, jag lägger upp lite bilder snart förhoppningsvis,,, (ursäkta marknadsföringen) :-o
Tur att man har så bra släktingar så man slipper sådana hemska människor:cool:
Du vill inte låna ut dem tro :bowdown:
Hehe han klagar över att vi bor långt bort och det är c:a 5mil, så jag är lite osäker på om Älmhult är något han skulle uppskatta att pendla till:D
Du vill inte låna ut dem tro :bowdown:
Kanske skulle uppdatera om vad som hänt sen oktober. Elskåpet blev äntligen flyttat, vad jag inte hade räknat med var att jag fick gräva ner kablarna själv:banghead:
15m kabel som ligger på.. Har för mig att det var minst 60cm djup. Drygt.
Väggen mellan Carport och garage är klar, håller f.n på med den sista väggisoleringen, och sen därefter smackar dit spånskiva. Skulle påbörjat detta idag om jag inte hade fått migrän eller nåt annat skit:angryfire
Nu blir det nog inget mer detta år utan vi tar nya friska tag under 2008 istället:Typotux:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.