PDA

View Full Version : Hur låter det när lagret i mellan axeln är sl

skogge
05-10-02, 11:22
Är det ett brunnslocks "chuk-chunk"?

David N
05-10-02, 22:26
Om stödlagret "sjunger" ;-) på sista versen ;-), så ändras tonhöjden ;-) med hastigheten
(musikläraren har talat, hähä).

Ta lös axeln och känn om lagret snurrar tungt eller "hugger". Om du ska byta lager så kolla beteckningen och beställ ett likadant.

Jag beställde på Mekonomen och fick ett SKF-lager. Var inga problem att byta det men tillgång till press är en fördel.

Det var ca 10 år sedan som jag gjorde det och det var inga bekymmer (hade tillgång till press) som jag kan komma ihåg. Minns tyvärr inte om eller hur mycket pressen behövdes.

Knutarna brukar "klicka" om de är slut. Hörs med öppen dörr och tomgången på ettans växel.

ErikE
06-10-02, 11:59
Jag fick ett ljud som lät väldigt mycket som ett brunnslock-klonk, men det var bara bultarna till ena fälgen som var lite taskigt åtdragna och hade börjat ralla upp sig :). Om man hissade upp bilen å slet i däcket märktes det, gick inte dra en millimeter när den stog på marken, då såg allt ok ut. Kanske inte så troligt att det är det, men det kan ju vara värt att kolla..

skogge
10-10-02, 00:44
Skulle visa en kompis "oljudet" idag.
Då var det knäpptyst, jag fick köra 6 km innan det började "spela på kastanjetterna".(när jag trycker in kopplingen eller inte gasar-bromsar)
Men det lustiga är att:lägger jag foten lätt,lätt på bromsen så blir det tyst(X4x4).WEIRD!
Drar jag ur säkring 19, samma oljud men kanske lite tystare.
Det verkar som det låter mindre när det är kallt.
Jag står frågande??????????????
Växellådan,4x4 lådan eller mellan axeln
oj oj oj oj vilket eländes elände.
Man skulle ta å göra en "åbbarsyr" av bil eländet.

Ska kolla hjul bultarna imorrn.Tack för alla tips

C20LET
10-10-02, 08:58
Hej - hur långt har bilen gått ?

Mvh
HåKå

guest
10-10-02, 13:08
Tjena Skogge!
Ingen lösning ännu? Pratade med den eventuelle spekulanten i förrgår, har han skickat ngt mail till dig med foto förfrågan?

Åter till problemet..kollat utgående axeln från fördelningslådan beträffande glapp? det kan nog låta rätt illa om det är glappt där.
annars kan det väl vara vx-lådan.

skogge
10-10-02, 21:58
Hej
c20let-16700mil har bilen gått
raffe-Strålande ide! det måste jag kolla när jag får tid...