PDA

View Full Version : Slung-/lamelldiff Manta till Commodore ?

Fredrik
07-10-02, 16:42
Hej!

Jag undrar om någon vet följande.
1. När(om) har Mantan har haft både slung och lamelldiff genom åren och i så fall på vilka respektive årsmodeller ?
2. Om man får tag på en bakaxel med någon av ovanstående diff(ar), är det då möjligt att flytta över diffbromsen till en Commodore GS/E (72-77) bakaxel med relativt enkla medel (vet att detta har diskuterats i ett tidigare inlägg, men jag fick inte riktigt klart för mig om det gick att göra så)?

Tack på förhand
Mvh
Fredrik

guest
08-10-02, 12:13
Manta B hade lamelldifferentialbroms i GSi/GTE-modellerna, samma differentialbroms har funnits som extrautrustning i Rekord, Ascona B Kadett C etc.

Observera att det är olika differentialbromsar beroende på bakaxelutväxling, 3.45:1 Rekord E lilla bakaxeln, 3.44:1 och 3.18:1 är en, och 3.67-4.22:1 är en annan, båda är dock lamelltyp.

Commodore GS/E och Rekord 2.2i Caravan (även Ascona/Manta 400, troligen Commodore C) har en kraftigare bakaxel än Kadett/Ascona/Manta/Rekord så Manta-differentialbromsen passar inte.

Däremot kan den passa i en bakaxel för Commodore B med 2.5S-motor som har den mindre bakaxeln, motsvarande Rekord men 5-bult.

/H

Fredrik
08-10-02, 16:14
Tack för svaret Henrik!
Vet du möjligen om det finns någon diff som passar i en Commodore B GS/E bakaxel?

Mvh
Fredrik

guest
09-10-02, 12:24
Jag känner tyvärr inte till exakt hur GS/E-bakaxeln ser ut innuti, men det finns en viss möjlighet att Omega A/Senator B 6-cyl och Senator/Monza A har passliga detaljer.

Jag har Senator/Monza och Omega/Senator bakaxeldelar löst, så om jag får mått på GS/E-bakaxelns innanmäte kan jag kolla. De viktigaste måtten i så fall är:

Drivaxlarnas antal splines+ytterdiameter
Total bredd för differentialmodulen över lagersätenas ytterkanter
Avstånd från vänstra sidan till anliggningsytan mellan differentialmodul och kronhjul
Lagersätenas diameter och bredd
Innerdiameter av kronhjulet (där det ligger an mot differentialmodulen)

/H

Nurburgring
09-10-02, 19:09
Commodore B GS/E har stel bakaxel, Omega/Senator har delad. Menar du att diffbromsen skulle passa ändå?
Jag har ju en Rekord C som skulle behöva diffbroms, vad rekommenderas?

Fredrik
09-10-02, 20:17
Tack Henrik!

Jag har inte bakaxeln lös just nu men jag ska kontrollera uppgifterna när jag får tillfälle.

Mvh
Fredrik

guest
10-10-02, 13:41
Jo det är visserligen olika hjulupphängningar, men GM har en tendens att "återanvända" en hel del delar även i "nykonstruktioner", och med tanke på att kronhjulens innerdiameter + fästbultsplacering är lika mellan alla Opel-bakaxlar jag hittills sett, så är det inte omöjligt...

Troligen är innanmätet i Rekord C-bakaxeln likartat med Ascona/Manta/Kadett m. CIH/Rekord E, i så fall, beroende på utväxling, tar du antingen Manta GSi-diffbroms eller letar upp en för 3.67-4.22.

/H

Nurburgring
10-10-02, 17:20
Är det svårt att få spelen rätt? Det sitter väl shims mellan kronhjulet och huset? Om jag tar en diffbroms från Manta GSI, ska jag använda shimsen från Mantan eller Rekorden och är det samma antal splines på drivaxlarna?
Bärarmsfästena skiljer sig en hel del mellan modellerna och dessutom är nog spårvidden olika så jag vill helst använda original axelhus.

guest
11-10-02, 14:44
Det skall inte sitta något mellan kronhjulet och differentialenheten, utan kuggspelet justeras (eftersträva ca 0.10mm rörelse på periferin av kronhjulet) genom att flytta shims mellan rullagren och differentialenheten från ena sidan till den andra.

Differentialenheten skall monteras i bakaxelhuset med ca 0.05mm förspänning för stela bakaxlar (på Omega A delad bakaxel är det mera, 0.2mm, alla mått med reservation om jag minns rätt). Förspänningen regleras genom att ta bort eller lägga till shims som beskrivet ovan. Observera att det påverkar kuggspelet, så kolla det igen.

/H

Nurburgring
13-10-02, 21:19
Detta är ny mark för mig, har aldrig gjort något jobb med bakaxlar eller växellådor förut. Jag har haft bort kåpan på axeln för att tömma oljan (dum konstruktion utan avtappning!). Men nu kommer det ju att bli lite mer prestanda i Rekorden än det varit innan, så en diffbroms är nog inte fel. Svetsa vill jag inte göra, det ska gå att svänga också.
Hur många procent är diffbromsen på i Manta?

guest
14-10-02, 11:38
ca 45% original, borde gå att modifiera till lite mera genom att flytta runt och byta en del lameller.

Man kan ta bort ett par fjäderbrickor och fixa så man får två innerlameller istället för en som det är original. Då kommer funktionen att motsvara den diffbroms som sitter i Omega 3000, den har inte någon förspänning av lamellpaketet utan det kopplas bara in vid drivning.

Om jag minns rätt blir det: ytterlamell, innerlamell, ytterlamell, innerlamell, hushalva, differentialdrev, hushalva, innerlamell, ytterlamell, innerlamell, ytterlamell. Ytterlamellernas tjocklek skall väljas så att det blir ett spel på ca 0.1mm när allting monteras ihop och ytterlamellernas tjocklek skall vara så lika som möjligt på båda sidor.

(Original har jag för mig är: fjäderbricka, ytterlamell, innerlamell, ytterlamell, hushalva, differentialdrev, hushalva, ytterlamell, innerlamell, ytterlamell, fjäderbricka.)

Se till att använda Opels specialolja 1942387 och eventuellt oljetillsats för differentialbroms vid nypåfyllning.

/H