PDA

View Full Version : Opel Rekord -69

Sidor : 1 2 [3]

The
03-09-09, 21:40
Kan du inte flytta upp dämparfästet i chassiet istället för att sabba fjädringsgeometrin med lutande dämpare, det är ju faktiskt en rätt kass lösning...

Finns en anledning till att man monterar dem rakt ;)

Nurburgring
03-09-09, 22:12
Jo det är ju ett bra alternativ. Som det är nu sitter övre fästet inne i rambenet, men om jag flyttar in dämparen en bit så kan jag bygga torn upp i bagaget.
Det är en del att tänka på med det här, flyttar jag in dämparen så ändras "hävarmen" och det kan krävas hårdare fjädrar. Inget stort problem egentligen, det är ju kul att klura och experimentera!

Nurburgring
04-09-09, 22:14
Det blir nog till att flytta över 3,89:1 utväxlingen till den här axeln på nåt vis.
Kronhjulet ser inte så vackert ut...

http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Bakaxel/Bild0036.jpg

När locket ändå var av så passade jag på att riva ur hela gamla diffen och pinjongen. Det var ganska lättmekat iaf. Ska börja jaga nya lager och packboxar så kan jag bygga en riktig fin-axel i vinter. Får väl ta en kurs i hur man mäter in kuggspel och sånt också, så man slipper en massa oljud.

The
04-09-09, 22:27
Äsch lite 5-56 så är den ju prima den utväxlingen :Nerds:

Är det verkligen värt att renovera en opelaxel? Bara nya lager kostar ju ~6000 ink hjullager om det är samma som till lilla axeln (ascona osv)

Nurburgring
04-09-09, 22:39
Ett lager, även om det är ett koniskt rullager, går säkert att hitta hos nån industrihandel. Det finns fler applikationer för såna lager än just bilindustrin.
Opel var nog knappast så dumma att de hittade på lager med nån egen specialdimension, utan de ringde väl SKF/Timken och frågade om det fanns lager med vissa mått och egenskaper som kunde vara lämpliga.
Jag utmanar bakaxeln på duell!:D

The
04-09-09, 23:18
Jo, man kan tycka det. Går ju oftast att hitta lite billigare på någon maskinkomponentfirma.
Men kollar man på t.ex stigs bil så är det 6k för komplett axel (1000:-/lager:confused:)

Nurburgring
11-09-09, 17:21
Här har inte hänt nåt sen sist. Har haft garagefri vecka, riktigt skönt faktiskt.
Jag ska nog inte ändra nåt på bilen till nästa träff på Moholm den 26e, den får gå som den är.
Sen kan jag fundera och greja i vinter istället, blir bättre så. Stress är dåligt, eftertanke och planering är bra.

Nurburgring
15-09-09, 21:14
http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Byggbilder%20Rekorden/Rekorden/Bromsar/Bild0039a.jpg

:rolleyes:

Nurburgring
04-10-09, 18:18
Här var det ett par veckor sen senaste uppdateringen.

Konbaneträffen på Moholm gick hyfsat, jag körde inte snabbast men inte långsammast heller. Mittenplacering av 31 körande får väl vara godkänt, med tanke på hur eländigt svårkörd bilen är när det svänger mycket.
Hade grymma problem med att svänga, det blir otroligt tungstyrt när man vrider mer än 1/4 varv på ratten.
Lösningen blev att köra på sladd, då gick det lite lättare att få runt bilen men jag tappade ju fart också.
Inte effektivt, och det blev svårt att hålla koncentrationen på spårvalet när man får kämpa så med bilen.

Det känns inte som att jag kan komma särskilt mycket längre med den här bilen nu, allt trixande och fixande med framvagnsgeometrin har bara gett mig gråa hår.
Grundproblemet är att jag har en kaross från -69 och en framvagn från -75. Framvagnen är alltså från nästa karossmodell, och det har visat sig att det är ganska mycket som skiljer trots att allt ser så lika ut.
Flyttar man en styrled ett par mm kan det inverka väldigt mycket på styregenskaperna, har man flyttat alla styrleder ett par cm så kan man ju räkna ut vad som händer...

Därför har jag nu tagit ett beslut som kanske kan verka helt galet och dumt.

Jag ska byta bil. :eek:
Det blir en Commodore B GS/E istället. Motor, stötdämpare och lite annat kommer att flyttas över från Rekorden. Sen får jag se om jag behåller den, eller om jag lägger i en CIH-fyra och säljer den.

"Nya" bilen hämtas om ett par veckor, fram till dess demonterar jag Rekorden och ordnar så den iaf blir ett rullande chassie. Finns det intresse att ta över den så är det bara att höra av sig.

Zarech
04-10-09, 18:20
Det har varit skoj att följa detta projekt, så ska bli skoj o se vad som händer med ditt kommande projekt :)

Bracketracer
04-10-09, 18:28
Framvagnsgeometrin styrs bland annat av avståndet till bakaxeln.

Lycka till med nya bilen! Att det är en Commodore GS/E underlättar ju kontakterna med SBP om man har lite mer motor :dance2: , speciellt om den är från -75 eller äldre :)

Nurburgring
04-10-09, 18:50
Hjulbasen är samma på båda karosserna, det är längden på länkarmarna fram och avståndet mellan de olika fästpunkterna som skiljer.
För att få riktig fason på det hela krävs det nog lite omtänk när det gäller placering av styrsnäcka eller kuggstång, och jag har kört in i väggen lite grann där känns det som.
Det går säkert att lösa ganska lätt, men nu känner jag att jag inte kommer längre helt enkelt.

Nya projektet kommer inte att bli lika hardcore racingbil, utan jag tänkte behålla mattor och lite såna komfortprylar. En bil som kan användas till annat än ren bankörning alltså.
Rekorden är för mycket trailerqueen nu, ska jag få nåt riktigt utbyte av alla timmar i garaget vill jag kunna köra mycket på allmän väg också.
Årsmodellen är -77, så det som krävs för att kunna regga med 24V är hela avgasreningen från en original Omega eller Senator med katalysator och kolkanister samt ventilerade skivor runt om.
Fram är det ventilerat på alla GS/E, bak är det solida skivor nu. Har redan skaffat ventilerade bakskivor och bromsok har jag haft liggande ett tag.

Ny projekttråd kommer snart!

GSI_Dalarna
04-10-09, 19:47
woohoo!!!

Christian
04-10-09, 21:35
synd :(

går det inte att få tak på en framvagn från en commo a og bygge vidre på ?

The
04-10-09, 22:33
Nya projektet kommer inte att bli lika hardcore racingbil, utan jag tänkte behålla mattor och lite såna komfortprylar. En bil som kan användas till annat än ren bankörning alltså.
Rekorden är för mycket trailerqueen nu, ska jag få nåt riktigt utbyte av alla timmar i garaget vill jag kunna köra mycket på allmän väg också.

Vettig inställning. En busbil bör ha kvar värmepaket och lite isolering så man kan köra till jobbet en vår eller höstdag utan att behöva sitta med en spritindränkt trasa och gnugga på rutan för att se ut, för om bilen blir för extrem så använder man den ju aldrig. En trailerqueen eller ännu värre, en som aldrig lämnar garaget är ganska tråkig busbil i längden.

Däremot känns det väl som att du bör behålla bilen och inte sälja iväg den oavsett motor i den :)

Nurburgring
05-10-09, 15:32
synd :(

går det inte att få tak på en framvagn från en commo a og bygge vidre på ?

Visst skulle det gå, men det kommer att dra med sig en hel del ombyggnad av tex oljetråg mm.
Sen är B-modellen många snäpp mer modern i hur karossen är uppbyggd osv, känns som ett bättre utgångsobjekt.
Vad jag minns av att köra Rekorden med originalchassie och en 2,0 insprutare, samt att köra en Rekord D -75 med samma motor så var den nyare modellen mycket trevligare på alla sätt.
Låg bättre på vägen, enklare att köra, man satt mer "modernt".

Vettig inställning. En busbil bör ha kvar värmepaket och lite isolering så man kan köra till jobbet en vår eller höstdag utan att behöva sitta med en spritindränkt trasa och gnugga på rutan för att se ut, för om bilen blir för extrem så använder man den ju aldrig. En trailerqueen eller ännu värre, en som aldrig lämnar garaget är ganska tråkig busbil i längden.

Däremot känns det väl som att du bör behålla bilen och inte sälja iväg den oavsett motor i den :)

Precis så jag tänker. Visserligen fick Rekorden tillbaka sitt gamla original värmepaket när jag bytte till 24V, men den blev inte direkt bekvämare för det.
En bil som kräver tandskydd, njurbälte och dubbla hörselkåpor för att kunna åka längre än 2 km är ingen höjdare som glass/bus/banbil. Skulle se lite dumt ut att traila till glasskiosken...:D

Jag får se om jag behåller den eller hur det blir. Vet inte vad man kan begära för den riktigt, det sitter ju lite godis i den som bromsvåg med dubbla cylindrar, skivor runtom, hydraulisk handbroms mm mm.
En del grejer ska jag flytta över till Commodoren, varvräknare och VDO-oljetrycksmätaren tex.
Sen kommer jag även att spara Leda coiloversen, kan ju alltid göra lite fästen för dem på Common så man kan åka hårt på nån banträff!:cool:

Nurburgring
20-10-09, 20:56
En liten uppdatering här då.

Rekorden är nu motorlös, framvagnen är tillbaka med gamla Biltema rallygasdämpare och Mercafjädrar.
Jag ska ge mig på bakvagnen imorrn, skruvar nog bara loss coiloversen och sätter dit ett par andra stötdämpare. Fattas ett par bussningar i bakaxeln så jag kan inte skruva dit original länkarmarna.
Det gör att jag inte kan få dit några fjädrar så den får väl stå på genomslagsgummina tills vidare...
Funkar ju att transportera den ändå, den ska ställas undan hos mor och far på obestämd framtid.

Hämtar Commodoren på lördag, bilder kommer i en ny tråd!

Bracketracer
20-10-09, 21:17
Du skulle kanske göra nya nedre fästen som fördelar trycket bättre över nedre bärarmen till den nya bilen? Att dom gamla vek sig, hade nog flera anledningar, men den största var nog att fjädertrycket både ökade, och hamnade i stötdämparfästet i stället för över bärarmen...

senator_racing
20-10-09, 21:23
är både tråkigt å roligt å höra att du ska bygga på ny bil . fattas ju lite gamla trafik dugliga oplar i jönköping så de gör ju susen att de kanske kommer en till:D

Nurburgring
22-10-09, 16:12
Du skulle kanske göra nya nedre fästen som fördelar trycket bättre över nedre bärarmen till den nya bilen? Att dom gamla vek sig, hade nog flera anledningar, men den största var nog att fjädertrycket både ökade, och hamnade i stötdämparfästet i stället för över bärarmen...

Japp, det blir självklart förstärkningar även på den nya bilen. Jag kommer väl att reg.besiktiga den med original chassie, men ett par förstärkningsplåtar på länkarmarna är nog inget som sticker i ögonen på SBP.

är både tråkigt å roligt å höra att du ska bygga på ny bil . fattas ju lite gamla trafik dugliga oplar i jönköping så de gör ju susen att de kanske kommer en till:D

Ja, det blev lite för hard-core med inredning i plåt och uniballs i bak. Man får mer glädje av bilen om det går att köra den lite på gata också.

Nurburgring
01-11-09, 16:08
Den här tråden kan förresten flyttas till "nostalgidelen" nu, det kommer inte att hända nåt med Rekorden på ett bra tag.

Mats L
26-01-10, 18:44
Är det möjligtvis så att denna bil kan ses i senaste Bilsport?

// Mats

Nurburgring
26-01-10, 21:52
Japp, det stämmer!

Så får man se mitt självbelåtna flin också...:D

Mats L
26-01-10, 22:02
Jag tyckte den såg bekant ut :).

// Mats

Nurburgring
29-01-10, 21:28
Hittade en liten filmsnutt från mappningen!

http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=09-0058

Tack än en gång Natte och Samuel!