PDA

View Full Version : Kadett GSI/GT - Back to Basics.

Cassius
21-05-07, 11:05
Än en gång blev de Opel... Calibran såldes och jag hade faktiskt tänkt prova nått annat (pug 205 gti för att vara mer exakt) Men efter att ha klampat lite onödigt hårt på en del ömma tår inne på PSC forumet (smög in i en tråd där den allsmäktiga motorn känd som "MI16" hyllandes och "råkade" påstå att XE toppen flödade bättre och "råkade" sen ha bevis i form av flödes uppgifter osv).

I alla fall så fanns de kvar en kvittens från den senaste -icke opeln- jag sålde där snart nämnda bil stod med som delikvid ifall köparen inte kunde betala de sista pengarna innan angivet datum! Den har rätt lång historia inom klubben denna Kadett, dock har den körts väääldigt lite på väldigt många år nu! Gissar att sen runt 2000 om inte längre har ägarna av bilen också varit medlemmar på forumet i alla fall, rätta mig om jag har fel Jonas.

Bilen, AJO 143 (Tidigare ägare: AJO, werewolf) är en Dakar gul GT från 1988 som saknar katalysator. Idag sitter de dock en C20XE och puttrar under huven, något SBP inte gillar och ett föreläggande om regbes alt. återställande av orginalmotor vilar tungt i pappren... Inget jag räds dock. Tekniskt sett har bilen kostat mig vad motorn kostar att köpa löst! Och motorn tycker jag ska passa ypperligt i en annan gul kadett jag har, dock en 76a ;)

Så steg 1 för denna bil:

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/DSC00394.jpg

Är att få hem en donatorbil av motor och låda, en Vectra 2.0i GL med WR låda!

Ös nu gärna på med smarta tips och lösningar för att förbättra denna bil på alla sätt å vis! :) Jag VET att de finns enorma kunskaper om enkel-framvagns kärror här ;) Sänkt är den redan, dämparna vet jag inget om... hjul blir 17"are fram över. Kommer sitta GSi front och huv på den, troligen med böseblick, den ska lackas upp i gult där den inte är de igen och inredningen ska monteras ihop! Sen är de besiktning som gäller så jag kan lämna igen farsans jaktbil ;) Tankar finns om motorbygge... men de får bli i ett senare skede!

Lustigt att man helt plötsligt har 2 oplar som på sin tid var lite utav en top-of-the-line modell, men som idag båda behöver genomgående renoveringar... usch usch... jaja bara att hoppas de är värt de i slutändan :) Omegan finns ju i ett garage den med... och jag tror de är den som får lämna bilparken först av dessa 2 i alla fall..

Rensade bort ett par rader.
//Struve

gt-åkare
ofan den där bilen har varit till salu ett tag... kul att du tog hand om den och hoppas de blir bra!
personligen tycker jag du ska inreda bagagen.. de blir ruskigt snyggt på de bilarna!!

Lycka till:)

Cassius
Den är klädd i grått tyg redan idag ;)

Jag har alltid gillat E kadetten, Omega A och Kadett C är också bilar som jag som alltid tyckt om på nått sätt... kommer nog bli svårt att skiljas från nån av dom! Men den dagen den sorgen...

Och jo, den har vart ute många gånger för lite olika priser!

AJO
22-05-07, 12:05
Sen 2001 är det i alla fall OSC:are som haft den. :) Avställd av mig i september 2002. :( Såld våren 2006 om jag inte minns fel? I alla fall, skönt att den kommer till en ägare med bra mål. :)

Stötdämparna är från mekonomen vill jag minnas. Inga speciella alls.

Mitt recept är ju enkelt, T9/F6-kam (eller Z9 hellre?), fint avstämt 4-1 extractor, portad och planad topp, ställbart kamdrev, bättre insug, 2,5" med en dämpare längst bak, och sen kanske VEMS eller MS? Turbo passar sig icke i denna bil. :P

Se nu till att bygga klart den så jag kan köpa tillbaka den sen. :D

RekordPower
22-05-07, 05:05
fränt Johan, ska följas, tycker du ska köra med en turbo NE i den här, hehe

Cassius
23-05-07, 07:05
överladdning komer de nog bli... i vilket skede är dock osäkert... har ju en 18E topp med sprut... :P Sen finns de XE kolvar med stakar, MC gasare som går anv'ända som separata spjäll... m.m. får la se var de slutar :P Men inte under 200hk OM jag bygger ;) Målet får väl bli 10k+ rpm, kompressor, 1.85l motor och 3-400hk ;) Sen då jag är less på sorkdrift så lägger jag ner motorn i C kadetten! Säljer XE'n troligen... nån som är sugen?

Donator bilen hämtas troligen på söndag så inte nu i helgen, men nästa kommer de nog jobbas flitigt i de Erikssonska garaget ;)

SaiGon
23-05-07, 09:05
fan va roligt att den hamnade här igen:D

kommer följa din tråd, mkt pga att jag själv kör kadett sedan, och som du ser så finns det inte många kadett sedaner i projektdelen.

RekordPower
24-05-07, 04:05
överladdning komer de nog bli... i vilket skede är dock osäkert... har ju en 18E topp med sprut... :P Sen finns de XE kolvar med stakar, MC gasare som går anv'ända som separata spjäll... m.m. får la se var de slutar :P Men inte under 200hk OM jag bygger ;) Målet får väl bli 10k+ rpm, kompressor, 1.85l motor och 3-400hk ;) Sen då jag är less på sorkdrift så lägger jag ner motorn i C kadetten! Säljer XE'n troligen... nån som är sugen?

Donator bilen hämtas troligen på söndag så inte nu i helgen, men nästa kommer de nog jobbas flitigt i de Erikssonska garaget ;)

jag är sugen men du vet ju resten....

den här lär bli rokgrym, men klart du ska ha kvar XE´n, köp tillbaka din gamla omega och hiva ner den där vetja

Cassius
26-05-07, 05:05
jag är sugen men du vet ju resten....

den här lär bli rokgrym, men klart du ska ha kvar XE´n, köp tillbaka din gamla omega och hiva ner den där vetja

Jag har mer än nog att göra så de blir inte av! XE'n ska säljas, kommer ut annons då den är ur bilen, förhoppningsvis nästa helg... nu blev de ju så att donator bilen inte gick att hämta imorgon.. ska pressa för att få hem den innan nästa helg i alla fall, annars gräver jag fram delar för att bygga om en omega motor å hiva i!!! :D

Saigon: Nä de är vanligare med den lilla 3 dörrars varianten ;) men men, de skiljer ju inte så många kilon så får man bara skiten å lira kanske man kan locka fler till bekvämligheten av en bagagelucka ;)

Cassius
03-06-07, 10:06
Liten uppdatering då!

Vectran hämtades i torsdags (om nån söker nått, PM'a!) och nu igår började jag meka vid 8 slaget ungefär.. 12 var motor med subframe och allt ute! Så då drog jag till en polare som skulle hjälpa sin far att kratta ut nå jord för å bredda gräsmattan - lön för de: Fri öl och grillat till middag! :D ca 19.00 tillbaka i garaget, gav mig vid halv tio tiden, då var jag less!

De som är kvar innan motor 2 är ute är då: bränsle slangarna samt växellänkaget!

Upptäckte till min besvikelse att nån svetsat fast ena bärarms infästningen så jag hoppas jag slipper loss med den skiten i framtiden! Sen pajjade man ju en styrled och båda spindellederna då man skull loss med fjäderbenen så lite lack är man för tillfället... men de reder sig säkert! Förhoppningen är att motorn ska gå starta ikväll i alla fall! :)

XE'n finns på anonns i säljes delen för övrigt!

RekordPower
03-06-07, 12:06
lär bli bra det här, har du några planer för utseendet på kärran? är ju inte precis snygg som den är nu

Cassius
03-06-07, 07:06
Den ska bli helgul igen! Till att börja med... AJO vet lite mer, men de håller jag på tills de är spikat! ;)

pga seriös förkylning har de gått väldigt sakta idag och faktum är att jag gav upp där vid 15 tiden just pga förkylningen! Då satt i alla fall NE motorn i bilen med en del småsaker monterade igen, behöver väl dock kanske 1-2 timmars mek till innan den är startklar och säg 3 timmars borrande för att få bort spindelleds nitarna så man kan byta dom! hade ju naturligtvis sönder damaskerna på dom då jag höll på... styrlederna byter jag också då jag lika är igång!

beställning lagd på nå småsaker hos rallyimport är också gjord.. ska fundera vidare på de där med motor.. kan på ett enkelt sätt sänka kompet till 5,9 men de är la lite lågt för turbo bygge kanske :P hehe jaja går ju plana toppen 3-4mm så man kommer rätt då.. (planar jag 3 ligger jag på 7.5 typ och 4 blir 8.3...) smidda XE kolvar med stakar och sånt komp utan att svarva av kolvarna kanske håller för 3-350hk!! :D

föresten, de är ingen som har en servokuggstång till en sån här kadett? och kanske ett fjäderbensstag framtill? :)

Cassius
03-06-07, 08:06
powerflex bussningar kan ju va skoj också kom jag på nu, nån som vet nån som säljer till rätt kurs? Har skickat ett PM till BMTech som JG köpte från som jag förstått de, får se om han svarar... tips på var man kan hitta justerbara topplagringar, eller bonnmeck's tips på hur man kan justera cambern vettigt skulle också uppskattas! ;)

Borra nya hål och flytta in fjäderbenet kommer inte på fråga! ;)

RekordPower
04-06-07, 04:06
KG trimning har ju Superflex bussningar, såg då att dom hade till ascona/manta b så nog har dom till kadetten

SaiGon
06-06-07, 07:06
Så det blir c20ne turbobygge?:)

Jag själv är sugen på endast sugtrimm. runt 180kusar skulle vara rätt lagom i gtn.

Cassius
06-06-07, 02:06
Så det blir c20ne turbobygge?:)

Jag själv är sugen på endast sugtrimm. runt 180kusar skulle vara rätt lagom i gtn.

kan hinna bli både sug, turbo och kompressor på NE, har ju fler bilar som jag tänkt ha sånna motorer i ;) hehe

Stefan K
06-06-07, 04:06
..................................
.. kan på ett enkelt sätt sänka kompet till 5,9 men de är la lite lågt för turbo bygge kanske :P hehe jaja går ju plana toppen 3-4mm så man kommer rätt då.. (planar jag 3 ligger jag på 7.5 typ och 4 blir 8.3...) smidda XE kolvar med stakar och sånt komp utan att svarva av kolvarna kanske håller för 3-350hk!! :D

................

Hur menar du här?

Cassius
22-06-07, 03:06
Hur menar du här?

montera en vev från en 1.8/1,6a... 5mm mindre slag, nu antar jag bara att stakarna passar på veven! Har inte fått tillfälle att kolla upp de... men tycker de borde gå :)

Bilen är förövrigt PÅ VÄGEN NU! Usch så skönt de känns! De tidigare ägarna har gjort ett BRA jobb med att skruva sönder denna stackars kärra ska tilläggas.... fyfan... de finns klåpare å så finns de sånna som helst ska ha cykel! men igång är den, efter en hel del bök! nu ska den bessas på tisdag få se vad dom säger då... sen är de lite fix med bromsar, hast.vajern.. lite styrnings meck... avgas meck.. å lite sånt jobbigt småpill :P

RekordPower
22-06-07, 03:06
och sen slänger du i en ne med turbo?

Cassius
22-06-07, 04:06
och sen slänger du i en ne med turbo?

har så mycke delar så vad de blir vette fan...

exempel på vad som finns:

komplett 1,6 liters motor
1,8 topp med sprut och tändning
grenrörsfläns till NE
smidda XE kolvar med stakar
förstärkt NE packning på väg hem
stål packning XE finns
oljekylnings grejjer
MC gasare
extra XE block
komplett NE som "reserv"

Samt tillgång till vänner som gärna ställer upp å planar en topp eller svarvar till nått ;) men en trimkam, xe kolvar och stakar, 1,8 topp med tändning och 1,6 fördelare, extraktor och mc gasare så bör man kunna elda på rätt bra tycker jag :) Sen kan man ju göra budget mekaniska tryckare efter Patriks modell och schimsa upp dom till rätt läge å på så sätt köra ännu vassare kam, fast då måste man bygga om till torrsump eller förstärka orginal oljepumpen... har iofs en extern saab oljepump byggt för remdrift som man kan trycka på om man vill också :) Men nu är de bes som gäller sen få den å se vettig ut!! efter de ska omegan igång! SEN kan man fundera på motorbygge!

RekordPower
22-06-07, 05:06
synd att du bara hade grejor till NE/XE, vill ju ha lite CIH prylar ja, hehe
men med lite tur kan du nog få ihop en rätt så kvick ne

Cassius
30-06-07, 05:06
Varför ska de aldrig gå bra med denna bil?

Först så är bromsklossarna på en sida endast bytta... så en skiva är välnött, den andra osm ny! Sen sitter inte bromsrören fast in i trummorna bak, skruvade in dom för hand! :S konstigt att pedalen kändes svampig och sjönk? ojämn bromsverkan bak också... pga bytta belägg på endast 1 sida igen! Sen en massa andra mer eller mindre irriterande småfel.. nu igår så tappar den tomgången och idag så rensade den tänderna på kamremmen! Drygt en mil från konbane träffen också... och jag som dagen till ära fixat rallycross slicks fram å allt :(

Suck nu är man inte peppad....

carmstedt
30-06-07, 09:06
hehehehe, någon har väl fått 2:a på besiktningen och stressat dit nytt i sista minuten...

Cassius
01-07-07, 04:07
hehehehe, någon har väl fått 2:a på besiktningen och stressat dit nytt i sista minuten...

jadu.... jag undrar jag... kan vara en tidigare ägare som inte insett hur viktigt de är att byta på båda sidor samtidigt och jag tror inte de är AJO...

jaja mina sorger är för tillfället dränkta! ;) ska se om jag hinner fixa biljäveln till på tisdag då de är ombes... annars får man väl köra "olagligt" :)

RekordPower
01-07-07, 05:07
hehe, det gör du väll ofta ;) nä skojja bara, lite färg å lite krut i spisen så nog kan den här bli rolig, trots att den har grävdrift

Cassius
01-07-07, 08:07
Varför ska de vara ett sånt gnäll på fwd för?

Kamremmen bytt idag, provade gasa lite uppe på flygfältet då man ändå var igång också ;) Däcken var inte riktigt så klibbiga som jag trodde dom skulle vara, men de kan ju bero på att de är 3 kilo i dom just nu också... Provade spänna upp LMM och bytte även slangen mellan LMM och insug å vips var tomgångsproblemen borta och bilen verkar gå liite jämnare... Har tyckt stiften sett väl vita ut så lite mer sås ska nog inte skada!

Då får man se vad sbp säger på tisdag... usch, jag känner mig tveksam till att de ska gå bra de här :S

RekordPower
02-07-07, 01:07
Varför ska de vara ett sånt gnäll på fwd för?

Kamremmen bytt idag, provade gasa lite uppe på flygfältet då man ändå var igång också ;) Däcken var inte riktigt så klibbiga som jag trodde dom skulle vara, men de kan ju bero på att de är 3 kilo i dom just nu också... Provade spänna upp LMM och bytte även slangen mellan LMM och insug å vips var tomgångsproblemen borta och bilen verkar gå liite jämnare... Har tyckt stiften sett väl vita ut så lite mer sås ska nog inte skada!

Då får man se vad sbp säger på tisdag... usch, jag känner mig tveksam till att de ska gå bra de här :S

kanske för att fwd är tråkigt? har iochförsig inte kört så mycket fwd, men hur kul är det å måsta använda handbromsen för att få ut baken? inte mycket, och du ska ha goooode bra grepp för att ta starten vid ev race, annars spinner dom ju bara, är ju lättare att få grepp med rwd

AJO
02-07-07, 03:07
kanske för att fwd är tråkigt? har iochförsig inte kört så mycket fwd, men hur kul är det å måsta använda handbromsen för att få ut baken? inte mycket, och du ska ha goooode bra grepp för att ta starten vid ev race, annars spinner dom ju bara, är ju lättare att få grepp med rwd

Kan man inte få ut baken på en kadett eller liknande utan att använda handbromsen, så är man helt enkelt inte tillräckligt bra chaufför. En FWD är snabbare i rally och på is. En FWD är roligare att köra när man har koll på bitarna.

Att det är lättare att få till starten med en RWD än en FWD vid rödljuset eller på strippen är kanske inte så konstigt, men ingenting jag bryr mig om. Mestadels för att jag bor i en landsända som har vinterföre längre tid om året än sommarföre. Fördelarna med en FWD överväger nackdelarna med råge.

Har haft tre st. RWD (BMW 325i E30, Rekord E och Volvo 740)... BMW:n bytte jag bort mot den Kadett GT Cassius nu äger, var less på att jag var tvungen att köra med ställ i varenda kurva på vintern, och less på att inte ta mig iväg från trafikljusen. Rekorden köpte jag som vinterbil när jag ställde av kadetten, men blev less på bakhjulsdriften IGEN, och köpte mig en Kadett GSI istället. Den sålde jag och köpte istället en 740 som jag hade nästan två år. Samma sak igen, fruktansvärt less på att aldrig ta mig iväg, och ännu mer less på att inte kunna ta kurvor snabbt på vintern.... Säger bara som så, ska fasen aldrig mer ha RWD!

Cassius
02-07-07, 06:07

Du bör nog akta dig från att göra sånna uttalanden... har du ens börjat köra epan ordentligt?

Som AJO säger går de fint att få ut baken på en fwd också! Åkte en hel del med lätt ställ och snurrade t.o.m engång nu igår då jag testade lite på fällfors flygbas efter kamremsbytet! helt utan h-broms eller vänsterbroms bara genom skarpt kurvtagande! Handbrtomsen är bara en av många metoder för att ställa med fwd, motorbromsen funkar rätt ofta på vintern, vänsterbroms annars om man vill att de ska gå fort! ;)

Att däremot RWD mycke väl har sina stunder på vintern då den är betydligt roligare, t ex i en lång svepande kurva med tokställ i 120kmh säger jag inte emot! På sommaren å andra sidan spelar de inte så stor roll enligt mig...

Jag har själv kört Omega A 2.0 sommmar och lite vinter, 3000 24v vinter, Kadett C sommar och vinter, Celica GTi sommar och vinter och nu igen en fwd då! Jag klagar inte alls :)

RekordPower
02-07-07, 08:07
visst, det går ha kul i en fwd, polarens mazda 626 var riktigt skoj på vintern, och jag får hålla med, vid rödljus etc är fwd en fördel, MEN, en omega v6 med lamelldiff är inte så kass vid rödljus, går 15ggr bättre med lamell än utan, rwd utan diff är väldigt dåligt, ska jag välja mellan det och fwd är det nästan så jag väljer fwd, men är man uppvuxen i snabba rwd bilar så är det inte så konstigt att man helst kör rwd

Cassius
03-07-07, 12:07
visst, det går ha kul i en fwd, polarens mazda 626 var riktigt skoj på vintern, och jag får hålla med, vid rödljus etc är fwd en fördel, MEN, en omega v6 med lamelldiff är inte så kass vid rödljus, går 15ggr bättre med lamell än utan, rwd utan diff är väldigt dåligt, ska jag välja mellan det och fwd är det nästan så jag väljer fwd, men är man uppvuxen i snabba rwd bilar så är det inte så konstigt att man helst kör rwd

Du vet att din fars omega INTE har lamelldiff va? De är endast MV6orna som hade de.

RekordPower
03-07-07, 11:07
jasså, jaja, lär nog klara stan med den ändå, har ju antispinn och automat + nått is-läge, även om jag är lite imot sånna här hjälpprogram men då dom finsn i bilen får man väll använd dom

Cassius
08-07-07, 05:07
Då har man mekat lite till då... pulade in en stereo så man kan överrösta vägdånet lite, fixa så jag har kyla i bilen igen, samt ett par andra småsaker. Den börjar kännas ganska hel nu faktiskt! Och de känns bra! Äntligen! :P hehe

Inhandlat ett par saker med som syns på bilderna:

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Kadett/DSC00466.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Kadett/DSC00468.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Kadett/DSC00469.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Kadett/DSC00465.jpg

Trodde inte att fjäderbensstaget skulle göra sån skillnad som de gjorde om jag ska vara ärlig! Men bilen känns oerhört mycke stabilare nu av nån anledning, den känns nästan stor och tung fast den inte är de ;) Väghållningen fick sig en liten skjuts också ;) Nu skulle man bara fått ha ännu klibbigare däck och lite mer camber fram... samt en diffbroms typ!

RekordPower
08-07-07, 10:07
ååååh en xtraljusbox, så ballt!!!! bara lacka den å skruva fast, en sån ska inte va fastspacklad i huven, plåtskruv räcker, den lär bli så råå :P, men du grabben, tvätta motorn tack, ser ju to taskigt ut

555-Kadurran
09-07-07, 11:07
ser bra ut förutom extraljusen...

förstår verkligen inte hur man kan få för sig att förstöra en bil(vilken som helst) med en sådan extraljuskåpa... tyvärr alltså, men det är emot alla konstens regler för min smak...
då åker jag hellre med ett pissigt hellyse...

Struve
09-07-07, 12:07
Att dom sätts på beror nog mer på vilken landsände du bor i, kör med pissigt heljuse längre sträckor speciellt i vilttäta områden så ska du se att du kommer välja funktion före snygghet ibland.
Bra heljuse kan vara skillnad på att få in en ren/älg/rådjur osv genom vindrutan eller att du hinner bromsa och ev. väja.

Att köra på upplysta breda vägar så behöver Du inte ha extraljus, där jag jobbade tidigare var det liksom tvunget att ha bra lyse, jag körde oftast med 4 styck Bosh BigKnick i fronten :dance2:

RekordPower
09-07-07, 01:07
Att dom sätts på beror nog mer på vilken landsände du bor i, kör med pissigt heljuse längre sträckor speciellt i vilttäta områden så ska du se att du kommer välja funktion före snygghet ibland.
Bra heljuse kan vara skillnad på att få in en ren/älg/rådjur osv genom vindrutan eller att du hinner bromsa och ev. väja.

Att köra på upplysta breda vägar så behöver Du inte ha extraljus, där jag jobbade tidigare var det liksom tvunget att ha bra lyse, jag körde oftast med 4 styck Bosh BigKnick i fronten :dance2:

precis, blir ju lite skillnad om du bor i kiruna eller i malmö tex, tror det är mörkare här uppe än vad det är i södra sverige på vintern,
men personligen tycker jag det är ganska fränt med xtraljusbox på huven, elelr det beror på vad det är för bil, men en kadett e blir ganska ball med en, så jag tycker helt och fullt cassius ska smälla dit den, men du borra upp hålen för lysena först, hihi

555-Kadurran
09-07-07, 01:07
jag bor i småland, och klart det är mörkare vintrar när man kommer längre norrut än såhär, men jag tycker fortfarande inte att det är något att ha på en bil, dom förstör så otroligt mycket dom där stora sakerna...

köp en sån där liten rad med lampor som man kan snyggt i fronten...lyser minst lika bra dom.
jag har själv haft såna och dom syntes knappt på bilen framifrån däremot så såg man fan nästan 2km in i skogen med dom...:D Ruskigt bra lyse!

Struve
09-07-07, 02:07
Dom där fjuttljusena är inget att ha mot riktiga extraljus, jo dom duger i södra Sverige men inte i långt inne på fjället en snormörk natt samtidigt som det regnar.
Jag har 4 stycken Bosch Big Knick på en LT31 och det lyset kan du ju testa slå med 4 fjuttlysen :mhihi:

Back to topic, Ska bli kul o se den gamle följetången till Kadett när den är "klar" igen :)

Cassius
09-07-07, 05:07
Precis, och jag har kört nog med kasst lyse nu! Sen har jag en extra huv så de blir en vinter huv av den som är gul nu, sen en sommar huv av en GSi huv med gälar å grejjer ;) Dock åker de inte på nu! Stuket ska gå genom hela bilen med stora blå stänklappar så småningom också ;)

Blir 4st big knickare i den där boxen med, dock med klara glas! (fick tag i billigt en omgång som glasen har varit spräckta på) så med 100 wattare bör man ju få bättre lyse än en Kadett C utan extra ljus över huvudtaget som jag körde nu i vintras ;)

RekordPower
09-07-07, 08:07
Precis, och jag har kört nog med kasst lyse nu! Sen har jag en extra huv så de blir en vinter huv av den som är gul nu, sen en sommar huv av en GSi huv med gälar å grejjer ;) Dock åker de inte på nu! Stuket ska gå genom hela bilen med stora blå stänklappar så småningom också ;)

Blir 4st big knickare i den där boxen med, dock med klara glas! (fick tag i billigt en omgång som glasen har varit spräckta på) så med 100 wattare bör man ju få bättre lyse än en Kadett C utan extra ljus över huvudtaget som jag körde nu i vintras ;)

haha, gissar kadett c har liak dåligt original lyse som rekord e1, mina backlampor är typ bättre än vad helljuset var innan jag bytte front, men nu har man 4st knickare med 100wattare som ska monteras + gula varselljus

Cassius
24-07-07, 09:07
Då har de hänt saker igen! Min snälla far ställde upp å sprutade lite färg på grejjerna i helgen medan jag var å söp skallen av mig ;) Så nu har bilen blivit sig lite mer lik! de är rinningar, nyans skillnader och fula lackskarvar, men vadå? Bilen är en budget bruks så varför gnälla? Tänkte inte ställa upp på nån utställning direkt :P

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Kadett/DSC00490.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Kadett/DSC00489.jpg
Ett DTM utblås man normalt sett hittar på de flesta BMW's har också tillkommit här bak sen bilden togs.

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Kadett/DSC00486.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Kadett/DSC00488.jpg
Blivande ingång för slangen som ska dras till de numer monterade BMC F1 filtret :)

Har även hunnit med å montera HR fjädrar bak istället för orginal ihopvärmda, meka ihop bilen, bygga nytt, TÄTT avgassystem och få den besiktad! Så nu känns de som bra :) Nu inväntar jag bara nästa tillfälle att få åka konbana ;) hehe

vizay
24-07-07, 10:07
sitter senaste paketet i motorn nu då? :)

Cassius
24-07-07, 11:07
sitter senaste paketet i motorn nu då? :)

hehe inte än ;) men de skulle va skoj å få användning för den helt klart! ;) hittar jag en omgång let kolvar... en lämplig turbo... ja då blir de nog till å bygga en spis i vinter ;) men men... får se, finns mer än bygga snabba bilar jag vill göra här i livet också :)

vizay
25-07-07, 12:07
plocka hem ett turbokit från mvaux eller något liknande ;)

Cassius
25-07-07, 08:07
mja... är nog så snål att jag hellre bygger ett eget kit måste jag erkänna :P hehe

vizay
25-07-07, 01:07
det är svårt att komma under deras priser iofs men jag förstår vad du menar :)

Cassius
25-07-07, 09:07
det är svårt att komma under deras priser iofs men jag förstår vad du menar :)

Priserna är bra! men de ska på frakt, tull osv... sen ingår väl inte några kolvar eller stakar? kitten pallar 300hk, kostar ca 10 000... för 10 000 köper jag kolvar för 1000kr (LET) turbo för 4000 och bygger grenröret själv för ca 1000kr då är de en hel del pengar kvar till 10, samt att jag får saker som håller ;)

Du ska ju på med ett styrsystem också! megasquirt vet jag av ett för ca 2000 + kontakter och kablar så jag kommer undan billigare ändå ;) hehe

RekordPower
25-07-07, 10:07
bygg turbo du och får du grejerna att lira så ska jag kopiera dej

Cassius
30-07-07, 06:07
Liten uppdatering då...

Var upp till Haparanda och Torneo i onsdags förra veckan, stekande sol och rätt mycke trafik! tuffade fram i 110-120 med många svep upp i 140-150 vid omkörningar. 3 pers i bilen, uppställd LMM och bränsleräkningen slutade på 0.73l milen, klart godkänt tycker jag :)

Dock fick jag slitbane separation på båda framdäcken (kanske inte så konstigt heller :P hehe) 5km från haparanda samt cordbrott på de ena! Så de blev till å byta till reservdäcket och hitta en däckverkstad! Snabbt och smidigt fick ajg de fixat för 80kr i alla fall :) Då väl vinet från RC däcken försvann kom dock ett annat vinande fram, troligen ett bakre hjullager... *suck* att de aldrig ska vara nog!

Så nu imorn hämtas ett nytt lager och idag beställdes 2st Toyo Proxes däck för att kränga på fram! ;) 480kr styck kostar dom så jag ska inte klaga!

RekordPower
30-07-07, 06:07
hehe, kan vara så ibland, att det alltid är nått som går sönder, men man får väll helt enkelt laga felen som uppstår och vara glad, elelr börja samla på frimärken, jag har funderat ibland... :mhihi:

AJO
31-07-07, 02:07
Mycket mycket mycket roligt att se den i vettigt skick igen! På bilderna ser den ju till och med bättre ut än när jag hade den. :)

Får ta och syna den ordentligt i sömmarna framöver nån gång.

RekordPower
31-07-07, 06:07
den blev riktigt snygg då den blev en färg, rinningar och sånt hör ju till och den går väll inte fortare för att lacken är i kanonskick? elelr...

du föressten, du som skruvar mycket NE, hur mycket kan man få betala för en sån, ska ha en på mitt dräpa mej själv bygge, funderar på att köpa lös en kadett gsi jag vet av som står och ev ska skrotas

AJO
01-08-07, 09:08
den blev riktigt snygg då den blev en färg, rinningar och sånt hör ju till och den går väll inte fortare för att lacken är i kanonskick? elelr...

du föressten, du som skruvar mycket NE, hur mycket kan man få betala för en sån, ska ha en på mitt dräpa mej själv bygge, funderar på att köpa lös en kadett gsi jag vet av som står och ev ska skrotas

Beror lite på vad en NE ska kosta. Är den i startklart skick med låda så kan väl i alla fall en 1500 vara värt, om man får med allting.

RekordPower
01-08-07, 10:08
Beror lite på vad en NE ska kosta. Är den i startklart skick med låda så kan väl i alla fall en 1500 vara värt, om man får med allting.

jodå den skall ju vara i startklart skick, men som jag skrev så köper jag nog en hel bil och plockar själv, blir ju billigare så

sorry för OT

Cassius
02-08-07, 05:08
1-2 000 tycker jag en NE motor är värd. Jag har iofs hittat några för bara 500 men då är de ju utan att veta nått som helst om skick och miltal! ;)

SaiGon
02-08-07, 06:08
Hur går det? har det hänt nåt nytt?

Cassius
03-08-07, 12:08
nja hjullagret är bytt, dock blev jag inte av med missljudet så de kanske är ett däck i alla fall... väntar ju på 2st nya så får hoppas de blir bättre då :)

Annars får man väl se! Den börjar ju vara ganska vettig som den är nu, stänklappar och extraljusbox innan vintern är väl vad som är planerat! Till nästa sommar, om jag orkar skall tilläggas, kommer de bli brembo max skivor och sportbelägg fram i alla fall och kanske lite styvare dämpare fram... Återstår att se ;) hehe. Motor är ju alltid skoj å bygga också men vet inte riktigt om jag ska orka.. vill som sagt göra mer med mitt liv än å meka gammopel :P Resa t ex!

RekordPower
03-08-07, 05:08
hur har du nu tänkt göra med trimmningen? efter jag fått bubblan körbar med NE så vill man ju ha lite mer pulver, funderar på turbo men det sitter ju lite i ekonomin också så lite tips från folk som skruvar NE kan vara bra

Cassius
04-08-07, 05:08
vet inte om jag orkar trimma... går nog den enklare vägen i första hand i så fall :P Lättar!

Men den dag du kommit till de stadie att bilen går så är de bara du tar upp frågan om trimning då! Skulle de inte duga så passar ju både XE'n och V6an ur Omega B på den låda du ska använda så...

RekordPower
04-08-07, 05:08
vet inte om jag orkar trimma... går nog den enklare vägen i första hand i så fall :P Lättar!

Men den dag du kommit till de stadie att bilen går så är de bara du tar upp frågan om trimning då! Skulle de inte duga så passar ju både XE'n och V6an ur Omega B på den låda du ska använda så...

haha, ja knycka motorn ur pappas bil, hihi
fick lite tips om hur jag kan trimma en NE billigt så jag har lite att gå efter då det blir aktuellt

Johan Sand
06-08-07, 02:08
Håll er on-topic!:mad:

JS
irriterad moderator

Struve
06-08-07, 03:08
ETT ord till om vad som är bäst av Pegga eller Opel eller otrevliga inlägg så radderas tråden och det var nog inte det Cassius ville.
Pegga har sina fördelar och Opel har sina fördelar samma gäller nackdelar också, bara att inse det.

Back to topic, irrelevanta inlägg är bortagna.

Dagger
ETT ord till om vad som är bäst av Pegga eller Opel eller otrevliga inlägg så radderas tråden och det var nog inte det Cassius ville.
Pegga har sina fördelar och Opel har sina fördelar samma gäller nackdelar också, bara att inse det.

Back to topic, irrelevanta inlägg är bortagna.

Det hela handlade inte om för och nackdelar om respektive märken, utan flödesjämförelse mellan 2 toppar.
Jag tycker Cassius skitprat som han inleder tråden med är väldigt oschysst, borde inte även det raderas isåfall? Vi sitter inte på PSC och pratar skit om OSC i vart fall. På PSC censureras inget heller, allt Cassius skrivit där finns kvar.

Svårt att läsa vad jag skrev?? Oavsett så är det Du retar dig på borta i första inlägget.
Jag skrev att tråden radderas och som sagt ETT ord till så är tråden historia. Vill Du diskutera detta har Vi en eminent PM-funktion på detta forum.
INGET mer om detta i den här tråden nu.
//Struve

Dagger
Det hela handlade inte om för och nackdelar om respektive märken, utan flödesjämförelse mellan 2 toppar.
Jag tycker Cassius skitprat som han inleder tråden med är väldigt oschysst, borde inte även det raderas isåfall? Vi sitter inte på PSC och pratar skit om OSC i vart fall. På PSC censureras inget heller, allt Cassius skrivit där finns kvar.

Svårt att läsa vad jag skrev?? Oavsett så är det Du retar dig på borta i första inlägget.
Jag skrev att tråden radderas och som sagt ETT ord till så är tråden historia. Vill Du diskutera detta har Vi en eminent PM-funktion på detta forum.
INGET mer om detta i den här tråden nu.
//Struve

Det tackar vi för.

Nik206
:eek4:

Mycket liv för ingenting. Anses det off-topic att bemöta något som trådskaparen skrev i sitt inlägg? Märkligt...

Struve
06-08-07, 04:08
Eftersom det uppenbarligen inte gick att läsa vad jag skrev så låses tråden, tills vidare.
Orsak till låsning:
Personpåhopp, okunnighet att följa forummets annars trevliga ton, okunnighet i att läsa modderatorers tillsägelse och åtlydnad av denna.