PDA

View Full Version : ABS-sensor avst. till krans???

Andreas
14-10-02, 10:18
För ett par månader sen började ABS-lampan lysa. Sensorfästena på höger sida fram hade frätts sönder, så jag tog loss den och lade den i garaget. Nu börjar det bli dags för besiktning, så jag har köpt nya plastfästen. Igår skruvade jag fast ABS-sensorn igen, och tryckte dit säkringen igen. Frid och fröjd.....lampan i panelen slocknade som den skulle. Det fuknar fint att bromsa i högre hastigheter, men när man kommer ned till under 30 km/h så börjar ABS:en jobba.
Testade att bromsa på grusväg, och då blev det bromsmärken på vänster fram med en knapp meter mellan varje bromsmarkering.
Vad ska jag göra??? Vad kan ha hänt??

Vad ska avståndet vara mellan sensor och krans??

Finns ABS-enheten med bland "felkoderna", och isf. hur avläser jag dessa....å var finna kontakten?

Ett rop på hjälp!

Gillar inte ortens Opelverkstad....

guest
14-10-02, 11:46
Vad är det för problem?? Det funkar ju som det ska!!

//BJ

Andreas
14-10-02, 13:47
Det gör det inte....ABS:en jobbar även vid en extremt mjuk och fin inbromsning.....rasslar som attans. Å det ska den ju inte göra...

Andreas
14-10-02, 14:36
Fanns ett ämne här för ett par veckor sen "ABS-lampan lyser!!!" Men jag vet inte hur det slutade....var i Sthml. på tekniska mässan hela förra veckan...puh! Någon som vet hur det slutade??

Andreas
15-10-02, 07:50
Någon som har någon aning om hur långt avståndet mellan sensor och krans kan vara med bibehållen signal?

guest
15-10-02, 09:24
hej - ett bra avstånd brukar vara 0,8 mm.

mvh
håkå

guest
15-10-02, 09:41
min abs jobbade också vid mjuka inbromsningar i läg fart, fick felkod på en givare och testade att koppla isär och vtida lite på sladden och fick den att funka igen :)

Gus
15-10-02, 10:02
Hade oxå ett kul ABS problem strax innan Kinnekulle-träffen. Om man körde fort(självklart på avstängd väg, absolut inte på allmän väg ;-) )så tändes ABS lampan så fort man kom upp i 170 och förblev tänd. Stannade man, slog av tändningen, väntade en lite stund och sedan startade så lös den inte, men när man hade rullat 20 meter så tändes den och förblev tänd och ABS'en fungerade inte. Stod bilen däremot över natten så fungerade ABS'en perfekt, tills nästa gång man kom upp i 170... Kollade felkoderna och hittade på det sättet vilken givare det var som var dålig och gjorde riktigt rent på sensorn och kransen och sedan desss så har det fungerat utan problem.

Mvh
/Gus

Andreas
15-10-02, 11:02
Hur kollar man felkoderna på en Calibra 16v -91, och vilka koder har de olika ABS-delarna??

Jonas Jonsson
15-10-02, 14:47
Eller så gör man som mig och tappar kuggkransen. Sen går de inte att köpa nya lösa utan en större del som sitter in i navet måste bytas. PRis bara del 2500:-.

Gus
15-10-02, 15:26
>Hur kollar man felkoderna på en Calibra 16v -91, och vilka
>koder har de olika ABS-delarna??

Läs min nya signatur... :-)

Mvh
/Gus - http://help.microsoft.com/!data/sv_se/data/messengerv45_msn.its51/$content$/whatchutalkingabout_smile.gif
Calibra T - Back on track..
Kadett 1.6 - Back in the barn

Calibra Pics =
http://photos.yahoo.com/gus_e_gus/
http://www.geocities.com/gus_e_gus/pics/loppa.htm

******************* LÄSA FELKODER *******************
http://www.cavweb-forums.co.uk/showthread.php?s=&threadid=88
************************************************** *

Andreas
17-10-02, 08:22
Skulle tro att det är 2,5-3mm mellan krans och sensor, och kransarna är ganska rostiga fram. Ska man knacka loss rosten mellan kuggrna och sen måla dem med någon bra rostskyddsfärg. Får la ta av lite på sensor fästet oxå, så att sensorn kommer lite närmare kransen.

Någon som lyckats av hjälpa problemet med att ABS:en arbetar 20-5 km/h vid mjuk inbromsning på torrt underlag.

//Andreas...

guest
17-10-02, 14:02
ABS-sensorerna är uppbyggda med en permanentmagnet och en spole. När tänderna på kransen passerar ändan av permanentmagneten ändras det magnetiska flödet och en spänning induceras i spolen. Spänningen är proportionell mot magnetfältets ändringshastighet enligt grundläggande ellära, vilket i praktiken resulterar i att utspänningen från sensorn stiger med körhastigheten.

Man avläser inte i första hand hur hög spänningen blir utan istället frekvensen, men blir spänningen för låg klarar inte ABS-styrenheten av att tyda signalen.

Vidare beror spänningsnivån på avståndet mellan sensor och kuggkrans, så om avståndet är för stort kommer ABS-styrenheten inte att kunna tyda signalen förrän vid hög hastighet.

Resultatet är som beskrivits, när man bromsar ner och når en hastighet när signalen blir för liten (t.ex. de nämnda 30km/h) för att styrenheten skall kunna tyda den, misstolkas detta av styrenheten som att hjulet har låst (då försvinner ju signalen också) och börjar minska bromstrycket på det aktuella hjulet. Detta sker inte vid riktigt låga hastigheter (ex <5km/h) eftersom styrenheten är programmerad för att undvika det vid de hastigheterna.

Kolla alltså att avståndet är korrekt, det skall bara vara såpass att inte kuggkransen tar i sensorn pga spel i lager etc.

/H

guest
18-10-02, 08:17
Jättetack till Henrik!

Men....bör man ta bort rosten och rostskydda, eller kransen funkar kanske bra iaf??

Om jag inte skulle få ordning på problemet tills besiktningen....hur svårt är det att släcka/pilla ur lampan i instrumentpanelen??

guest
22-10-02, 08:00
.....?