PDA

View Full Version : C20NE Calibra -92

Sidor : 1 [2]

Corsa_RsT
28-07-08, 17:11
Han har lager till din maskin. Är lika som XE/LET.
Höll på att shoppa de själv till min tills mina planer sprack isär lite.
Så för mig vart de "breda" orig modellen ist.

JG
28-07-08, 22:50
som sagt, funderar på om det ens är värt det att försöka sig på att borra upp eller strokea. Är inte säker på att det är dom egenskaperna jag vill ha ut ur motorn. Måste undersöka vidare, tänkte slå en signal till något vettigt företag som tar sig för sådanna jobb och snacka för kontra nackdelar (måste ändå gå över blocket och putsa till det).

Vad gäller varvningen så känns det inte som man har jättemycket att hämta på bankörning mellan 7000 - 8500, känns ju mer värt att lägga ut det på ett något bredare register i den mån man kan.
Med tanke på det du säger också ang. hållbarheten så känns det defitnitivt inte värt att gå så högt.

Dom lagrena du plockar hem, finns det som funkar för min motor också tro? Låter ju högst intressant.

Är för övrigt sugen på torrsump också, borde funka med applikationerna från sbdev t.ex, måste spara ihop lite extra cash för det bara :)

för att plocka effekt så har du 2 vägar att gå, varva eller mer volym.
ska du köra bana så är varva och tät utväxling att rekomendera. en stor lågvarvig motor blir klumpig att hantera.
lagerna passar ne oxo
jag kan ta hem torrsump, fördelarna är många, mer effekt, mindre slitage kort och gott. sen är väll frågan om man ska upp på en nivå där man behöver det.
jag tycker att det känns overkill om man kör under 230hk halvbusig körning med en och annat klubb banträff, tävlar man i långlopp, rally eller annat så är det ju en annan femma

vizay
29-07-08, 03:34
Torrsump är som sagt bara något jag har haft tankar på, det har absolut inte högst prio. Men det är klart, man vet ju aldrig var projektet landar ;)

känner spontant att jag som sagt kommer satsa på att varva för att få ut effekten och inte göra några större volymförändringar.

Jag gör så att jag drar iväg ett PM till dig snart JG så snackar vi lite affärer :) Ska se om det är något mer jag har på önskelistan som du kanske kan ta hem bara :)

CeDEe
29-07-08, 08:52
Om du inte redan har köpt ett motorstativ så har jag ett oanvänt i mitt garage till salu. (kartongen är inte ens bruten)

Skicka PM om det är intressant.

vizay
29-07-08, 20:21
to late :( inhandlade ett igår faktiskt.

vizay
31-07-08, 21:35
Kikade av en händelse (:rolleyes: nåväl...) runt på enems hemsida och lade märke till deras kamaxel som ligger steget över Z9, X3

Skillnaden rent siffermässigt är följande enligt ENEMs egna tabell:

Z9 - 292 / 108 / 11.7 / 2.9
X3 - 296 / 106 / 12.0 / 3.5

Jag ser ju skillnaden rent statistikmässigt men om man tänker rent praktiskt i min setup, kan det vara värt det lilla extra med X3 eller är skillnaden för liten mellan de båda för att motivera ett uppköp?

Noteras kan ju också att jag även kikat på A2. Den är våldsam, helt brutal...men den är lite för extrem för hur jag tänkt mig motorn. Vill helst inte varva uppåt 8k.

vizay
03-08-08, 14:46
rivningen av motorn påbörjad nu äntligen :) Funderar på att plocka isär motorn helt och lyfta ur blocket separat för att komma runt problemet med motorlyft...eller snarare frånvaro av :)

Ingen som har någon kommentar ang. min frågeställning med kamaxlarna ovan?

Struve
03-08-08, 21:03
Angående kammen, har jag förstått det rätt öppnar den snabbar, stänger saktare, den öppnar mer och under liiite längre tid, dock inga grymma skillnader.

Men OM det gör en sådan skillnad att det är värt att byta kam om Du redan har en Z9 vet jag inte.
Men har Du inte redan köpt Z9 hade jag nog köpt X3, men vill man vara riktigt rå så köper Du A2 men då krävse det en ordentlig botten med som pallar trycket :mhihi:

vizay
03-08-08, 21:38
mmm en A2 hade varit så jävla fräckt men som sagt, den har sin peak mellan 4k -> 8k rpm, känns dumt att köpa en kam och sen inte utnyttja hela dess område optimalt. Får se, kanske får flipp iaf och leker loss ;)

Jogan
04-08-08, 22:11
Du har pm angående motor lyft:whistling

vizay
05-08-08, 00:24
jag såg det, har bara inte hunnit svara :D Jag kommer slå en signal till dig efter den här veckan, är tyvärr lite off just den här veckan då jag jobbar natt :p

Jogan
05-08-08, 21:13
Sticker på semester på måndag. Blir nog borta ca: 2 veckor då:-o. Men det är bara att ring så löser vi det nog:D.

Widde
08-08-08, 17:52
Klart du ska köpa en A2 kam, det är ju den enda rätta till en vild NE :D Jag hade den kammen i den rallymotor som jag köpte men inte satte i GT'n utan sålde vidare. Den motorn gick/går nog som tusan...

vizay
19-09-08, 18:53
Har lagt om strategin lite för den här bilen då mycket annat dykt upp i mitt liv, framförallt rent ekonomiskt.

Skippar därför tills vidare spjällen och styrsystemet och kommer köra på en mer sansad setup med original insugsväg fast grövre insug typ.
Kam, topp och allt annat innanmäte får stanna kvar dock :)

vizay
19-12-08, 19:25
jahapp då vare dags igen. Efter en halvdjup dvala med jobbande och flickvänn så har jag äntligen tagit tag lite i bilen igen.
Bilen har stått rätt länge utanför garaget och väntat på att få komma in där, som tur är har ingen snö lagt sig :)

Efter lite röj i garaget så är bilen nu inne och huven avlyft. Har även insett varför konceptet torrboll är bra, möggel i passagerarsäte och lite här och där...KUL! :rolleyes3

Hur som helst, en till C20NE är på ingång och ett Lexmaul-insug är köpt och skickas antagligen närmsta dagarna. Som några kanske såg så sålde jag mitt DTA-sprut då jag inte trodde jag skulle få råd att bygga på ett tag. Ett nytt DTA S40 har inhandlats från Zemren så det blir nog bra där också.

Så fort motorn kommer ska den rivas ner i beståndsdelar. Upp på stativ och sen ska ALLT fixas, nu ska det trimmas seriöst :D

MantaBurner
19-12-08, 19:55
du hittade inga kontaktstyclen där i garaget när du röjde ?? :rolleyes:
PM:a gärna mig i ärendet, så att jag vet om jag skall köpa nytt eller vänta på den du hade....

Du kan få köpa tillbaka NE-Flänsen till insuget om du vill :p, har ingen större nytta av den.....

vizay
19-12-08, 21:15
du har PM i frågan :)

Ska ropa till om jag behöver en fläns. Lär ju inte behövas i nuläget då jag har ett lexmaul på ingång men då vet jag vem som har iaf ;)

vizay
02-01-09, 15:28
Nytt år, nya saker att ta sig för med bilen. Nu har det inkommit lite roliga saker till motorn iaf :)

Fick lyxig hemleverans från Ascona A Henrik i morse (tack för detta! grymt smidigt att slippa frakt med bolag).
Det som damp in var en till C20NE som är i klart okej skick vad jag kan bedömma iaf.
Då bilen står lite i vägen inne i garaget så fick det bli demontering utanför garaget som gällde för att kunna få upp den i stativ. Det var väl inte direkt något jag kan rekomendera men det behövde fixas omgående, i minus jävla 10 grader! :D
Sagt och gjort, skruva som en tok för att hålla värmen, till slut låg allt i delar och var redo att lyfta in.

har ju också fått tag på ett Lexmaul RAM-insug till C20NE (tack SaiGon), svartlackat å i mycket fint skick. Kan inte vara kört i många mil :)

Nu har jag ett par månader av härligt meckande framför mig, ska inhandlas ordentliga stakar & kolvar, blocket ska lämnas iväg för kontroll och antagligen borrning. Veven lär väl åka med i samma veva (hihi).
Mycket som ska göras helt enkelt :)

Och så till sist, lite bilder givetvis!

http://finnefoto.se/d/3609-2/motor-2009--1.jpg

http://finnefoto.se/d/3630-2/motor-2009--2.jpg

http://finnefoto.se/d/3635-2/motor-2009--3.jpg

http://finnefoto.se/d/3640-2/motor-2009--4.jpg

http://finnefoto.se/d/3645-2/motor-2009--5.jpg

http://finnefoto.se/d/3650-2/motor-2009--6.jpg

http://finnefoto.se/d/3655-2/motor-2009--7.jpg

http://finnefoto.se/d/3660-2/motor-2009--8.jpg

http://finnefoto.se/d/3665-2/motor-2009--9.jpg

http://finnefoto.se/d/3615-2/motor-2009--10.jpg

http://finnefoto.se/d/3620-2/motor-2009--11.jpg

http://finnefoto.se/d/3625-2/motor-2009--12.jpg

vizay
02-01-09, 19:47
vart lite jobb under eftermiddagen nu också. Blocket helt rensat på kolvar, vev etc.

Stafvan
02-01-09, 22:06
Lexmaul-insuget du har köpt, är det pulver-lackat?

Ger mig f-n på att det är mitt gamla du har fått tag på...

Daniel_
02-01-09, 22:29
Det är ditt gamla, vill minnas att jag läst det i nån projekttråd någonstans, förmodligen i säljarens (saigon) projekt tråd om hans kadett gsi:)

vizay
03-01-09, 02:18
ja det ser ut att vara pulverlackat, funny how things wander around här i klubben :D

Widde
03-01-09, 16:40
Snacka om mekarglädje om man står ute i -10 och arbetar, måste vara den där härliga NE-moralen som spökar :D Hojta till när tråget ska skickas!

vizay
03-01-09, 19:27
Ja man kan lixom inte ge upp helt enkelt trots att man inte har varken den kraftigaste eller mest spännande maskinen att pyssla med. Men satan så värt varenda minut är ändå! ;)

Just ja, tråget hade jag glömt :D
Jag hojtar till under nästa vecka, måste få in lite pengar på kontot först ;)

vizay
15-01-09, 13:57
senaste nytt dårå, ska inhandla en svets är tanken. Dels för burbyggnation (så småningom) och sen givetvis för att fanskapet är kexchoklad lite här och var.

Har kollat initialt på följande MIG (c151): http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=161304
vad tror ni som kan om denna, kommer den klara bursvetsning?
Har iaf förstått att ESAB ska vara bra svets för pengarna.

Har också spanat in denna marginellt dyrare svets: http://www.verktygsboden.se/?id=53581

vilken skulle ni tagit?

Och för de som undrar så blir det att lära från grunden givetvis men först måste ju svetsen inskaffas :D

Cassius
15-01-09, 16:54
Jag skulle gått på ett erkänt bra märke, t ex ESAB, kempomat m.fl. Egna erfarenheter säger mig att du i längden kommer få absolut minst strul med en "riktig" svets :)

Far har haft en typ biltema svets med flusstråd som mest bara strulade, men då han gick och fick en omega som han senare gav till mig i julklapp skaffade han en kempomat och den har bara gått å gått å gått, aldrig ens en tillstymelse till problem! :)

(Dom stora Esab och Kempo svetsarna som går 24 timmar om dygnet i industrierna t ex säljs ofta vidare till t ex svetsutbildningar och andra skolor efter ett antal års tjänst, sen duger dom åt skolorna i 10-15 år efter de också! Är inte det kvalitet så säg)

CeDEe
15-01-09, 17:11

Ja det är ditt gamla som jag fick i inbyte av dig när du köpte min XE, som sedan satt på min projektbil i 3,5år. Under den tiden har jag bara kört ca 100mil med det.

vizay
15-01-09, 17:44
Cassius: Ja att satsa på ett erkänt märke har jag redan ställt in mig på, ESAB har många mycket bra att säga om så helt dåliga är dom nog inte :)

Har börjat kika på ett tredje alternativ nu också, deras lite mindre Origo, c141: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=210045

bara 130A max, frågan e om den klarar burjobb?

Ja det är ditt gamla som jag fick i inbyte av dig när du köpte min XE, som sedan satt på min projektbil i 3,5år. Under den tiden har jag bara kört ca 100mil med det.

Det märks, jävligt bra skick på det! :)

pattedog
15-01-09, 20:10
Ett tips är att du sparar lite till och köper en AC/DC TIG, så kan du köra lite alu också. Lite synd att dom ska vara så jäkla dyra. Köper man en redig kvalitetspryl så kan man ha den hela livet sen, en bra investering.

vizay
15-01-09, 21:52
hur är tigsvetsning kontra mig/mag vad gäller att lära sig och att få till bra? Svårighetsgradsmässigt helt enkelt...

MantaBurner
15-01-09, 22:09
hur är tigsvetsning kontra mig/mag vad gäller att lära sig och att få till bra? Svårighetsgradsmässigt helt enkelt...

MIG:
En hand fri att hålla saker med
Jämn matning (du ställer ju in den själv, men sen är den jämn)

TIG:
En hand till att hålla handtaget med
En hand till att putta i tillsats materiatet i
= du måste fixera/spänna upp / lägga upp det du skall svetsa

Det går också åt ganska mkt mer gas.

TIG:a är som att löda ungefär, eller gassvetsa

Det är svårare att TIG:a, ja.
Men det blir ju mkt snyggare
Men en bur hade jag nog inte TIG:at

vizay
15-01-09, 22:57
känns som en MIG är the way to go i första hand för min del, känns lite mer all round och framför allt lättare att lära sig. Går ju bevisligen att få bra resultat med MIG på bilar också ;)

Corsa_RsT
16-01-09, 09:43
TIG är ju mycket bra och ger starkare fogar än en MIG/MAG svets, de som är aningen negativt är väl att TIGen ger väldigt hög koncentrerad värme när man svetsar/punktar vilket oftast gör att karossplåt slår sig lätt om man inte har övat och vet vad man gör.

Ska man som tex svetsa en bur med TIG krävs en hyffsat rejäl maskin för att orka med att bränna som den ska och smälta grövre tillsats material som man kör med.

Jag själv svetsade grenrör och kollektorer tidigare med en Migatronic, kommer ej ihåg beteckningen, men den kostade 50 000 ny.

Att lära sig TIGa är inte så jättesvårt i vanligt stål och rostfritt, räcker med att man kollar 3-4ggr på en som gjort de förr och frågar så mycket som möjligt varför man slipar spets på volfram, vilka grundampere man kör VS mm i godstjocklek mm mm.

Ska man använda för att bygga om kaross, grenrör eller annat småpill duger en MIG/MAG, finns många märken som är bra och kostar inte så värst mycket.

Jonas Jonsson
16-01-09, 10:14
Alla förståsigpåare sa till mig allt möjligt att tänka på vid köp av svets. Alla utom min släkting som arbetat 40 år som svetsare :D . Köp dig en enkel svets för dina behov. Du kommer inte ha behov av mer på flera flera år. Den esab, som kostar 3995:- på jula, du länkade till är mycket bra och den gillar bla min släkting. Mitt tips är annars att köpa en hjälm som automatiskt bländar av. När man svetsar på en bil är inte svetsningen det svåra utan att komma åt. Om du dessutom ska fälla ner ett visir när du kollat allt klart och ska svetsa blir det ännu svårare. Det endaste jag kan gnälla på den enkla jula svets min pappa har är att tråden matas för fort och lite ryckigt i låg fart.

Corsa_RsT
16-01-09, 10:39
Alla förståsigpåare sa till mig allt möjligt att tänka på vid köp av svets. Alla utom min släkting som arbetat 40 år som svetsare :D . Köp dig en enkel svets för dina behov. Du kommer inte ha behov av mer på flera flera år. Den esab, som kostar 3995:- på jula, du länkade till är mycket bra och den gillar bla min släkting. Mitt tips är annars att köpa en hjälm som automatiskt bländar av. När man svetsar på en bil är inte svetsningen det svåra utan att komma åt. Om du dessutom ska fälla ner ett visir när du kollat allt klart och ska svetsa blir det ännu svårare. Det endaste jag kan gnälla på den enkla jula svets min pappa har är att tråden matas för fort och lite ryckigt i låg fart.

De stämmer ju.. Till viss del. Ska man lära sig svetsa och vill ha nått i "evighet" ska man iaf lägga lite mer än 4000, man får verkligen vad man betalar för inom svets. Skulle hellre lägga till nästan de dubbla iaf då har man en bra svets som inte är avancerad. De är lättare och roligare att lära sig med en "riktig" svets.

Jag va trött på billiga svetsar i garaget här, så jag har en stor ESAB verkstadssvets. Den kan alla svetsa med och lära sig fort. Och den är riktigt bra från 1mm till 15mm

vizay
16-01-09, 11:50
jag har alltid varit förespråkare för att köpa bra grejer på en gång då det oftast håller (jaja, bilen var väl ett undantag då :D).

Dock är det ju alltid en fråga med budget kontra kvalitet. Har nog bestämt mig för ESAB-svetsen på Jula trots allt, lämnar utrymme för lite kringutrustning också som typ automatiskt visir, gas osv :)

pattedog
16-01-09, 13:36
En annan har ju lite förkärlek för gassvets, så TIG'en känns bäst för en annan. Men ska man bara svetsa lite i bil osv så är det nog som det skrivs i tidigare inlägg.

vizay
16-01-09, 17:28
har fått låna en Dualmig 140T av flickans pappa på obestämd tid, får den om nån vecka eller två :)
30A-140A klarar både flusstråd och gas, ska nog räcka att lära sig med :)

Slipper jag köpa själv på ett tag också :D

Struve
16-01-09, 17:38
Hmmm, här pratar vi både TIG och MIG av bättre kvalitet o så lånar Du dig en flusstrådsmaskin :eek:

Hoppas Du väljer att köra gasläget så blir det bra mkt bättre svetsar

vizay
16-01-09, 20:17
jag har frågat och den ska ta gas också, givetvis kommer jag köra med gas och solidtråd och inte fluss.
Det är klart fördelaktigare ekonomiskt för min del om jag kan skjuta på inköpet 3 månader ;)

Blir nog som jag sagt innan en ESAB så fort plånboken tillåter, letar med lykta efter deras c151 (likadan som c141 fast lite starkare och med hjul och hylla för gas)

vizay
17-01-09, 05:47
hmm, ju mer jag kikar desto mer lockande blir TIG. Kikade hos verktygsboden, http://www.verktygsboden.se/?id=60496

ser inte helt fel ut. Blir ju till att spara lite men kanske e värt ändå, svetsarna blir ju bra mycket snyggare och hållbarheten verkar definitivt vara bättre också.

pattedog
17-01-09, 09:57
Självklart du ska ha en TIG :D haha. Fast jag skulle valt en AC/DC så du kan köra Alu också, en helt ny värld öppnar sig ;) Fast en tryck o pys till karossarbeten är nog det optimala ändå.

OpelPatte
17-01-09, 11:54
sen jag köpte min migatronic tig (ac/dc) har jag inte rört mig svetsen.
guu tocka eckliga svetsar *burr*

vizay
26-04-09, 12:32
Då återkommer frågan, 88mm borr i ett någorlunda friskt block, dumdristigt eller värt den extra motorvolymen? (landar strax under 2.1 liter)

Stafvan
02-11-09, 18:07
Nu har det varit lugnt här ett bra tag, händer det något?

vizay
02-11-09, 20:23
well, jag skulle ljuga om jag sa att det hände jättemycket. Bilen är iaf uppallad ordentligt nu :p

Projektet är väl inte direkt på is men i väntan på pengar som inte ska läggas på hyra och mat så får bilen tyvärr stå undan lite :/

streetrace_88
27-12-09, 17:44
hoppas att det har löst sig med pengar nu,
för vi vill se uppdatering :D

vizay
30-12-09, 09:02
2010 ska bli lite av ett revanchår, börjar få upp lite motivation igen för att få klart fanskapet :)

Någon som är sugen på diverse inredningsatiraljer från en calibra så är det bara att säga till. Börjar bli knökans jävla fullt i garaget nu :(
Det som finns går med nöje iväg mot upphämtning eller fraktkostnad!

Har faktiskt planerat att dra ut för lite slit och riv någon kommande helg som jag inte jobbar nu i Januari.
Närmst på plan står totalrensning (skrapa mattor, jej) och sen påbörja jobbet att koppla in DTA-sprutet. Har en del kringprylar som jag borde göra i ordning där jag inte har någon ursäkt längre, typ turbo-oken osv.

No more mr. lazy ass 2010! Det blir mitt nyårslöfte!

Bruno
30-12-09, 09:33
Såja. Det gillar vi, bara o köra :D

streetrace_88
30-12-09, 12:09
du har inga bilder på motorn, dem gamla bilderna verkar inte funka, eller är de bara jag som inte kan se dem?

Kul med c20ne

vizay
30-12-09, 20:08
jäklarns, hade helt glömt att bildalbummet e nere. Får bli nattens projekt att lösa det problemet :)

Stafvan
31-12-09, 12:52
Tänkt att få upp bilderna i år eller?:)

vizay
31-12-09, 14:30
haha kul! :D

Det stora problemet är att dom låg på en domän jag inte har längre, fotoalbummet som hushållar dom har gjort att dom ligger inbakade i en katalogstruktur av guds nåde, och när domänen inte finns så är albumet inte möjligt att använda längre då det är confat att jobba mot domännamnet som inte längre existerar :P

Jag jobbar dock febrilt med att få ut allt till mitt nya album mha. ftp och en jävla massa harv :)

vizay
19-01-10, 23:14
sista fredagen i januari bokad för heldagsmeck :D

värre med bilderna än så länge, strulade till sig lite och har inte haft tid sen att ordna dom. Kommer så fort jag hinner! :)

AstraMarkus
20-01-10, 22:34
Bra, en heldag kommer man rätt långt på!

streetrace_88
21-01-10, 09:53
det låter bra, så kanske vi kan få se lite uppdatering:D

peps
21-01-10, 15:30
alltid roligt när nån ger sej på 8v motorn som jag själv är jävligt förtjust i.
vectran gick i ur å skur å hade aldrig ett enda problem me den på +2OK.
Dessutom va den jädrit pigg helt otrimmad .
men nu kan ja inte se nåra bilder på ditt projekt e det fel på min dator?

vizay
22-01-10, 07:47
nope, det har diskuterats lite i posterna innan.
Det är min domän som bilderna låg på som inte finns längre. Jobbar på att få upp dom på ny plats :)

vizay
29-03-10, 02:57
Yehepp, jag lägger officiellt detta projektet på is för en längre framtid.
Jag har närmsta framtiden ingen tid eller ekonomi att göra något alls på detta projektet.
Vill lägga mer energi på utbildningen och att fixa ett bra jobb, något som tar alldeless för mycket tid just nu för att jag ska hinan ägna en endaste tanke åt detta projektet.

Det dör inte av helt men ställs för tillfället i garderoben.

Kommer sälja ut det mesta av de lite häftigare trimprylarna och annat runt omkring då jag har bättre behov till andra saker för de pengarna :)

Ni har inte sett det sista av projektet men någon uppdatering lär knappast göras närmsta året.
Återkommer istället när jag framför allt har råd, bilen i sig är ett kul grundobjekt men jag vill göra colar saker än jag mäktar med just nu :p

BALLE
29-03-10, 10:04
Tråkigt, hade varit kul att se ett NE-bygge! Men lycka till med plugget!

Jonas Jonsson
29-03-10, 16:09
Med rätt jobb så blir möjliheterna ekonomiskt bättre men tiden brukar bli mindre tyvärr.

vizay
30-03-10, 16:32
iom att CSN säger nej till mig måste jag jobba för att hålla plugget flytande så jag lär nog få mer tid över med vanligt jobb sen :P