PDA

View Full Version : Projekt 2007, Calibra T banbil

AstraMarkus
11-02-07, 08:02
Hmm... Köpte en Calibra T billigt för att slakta på bra att ha delar, men insåg att jag måste ha en busbil medan "det riktiga" projektet tar form i garaget...

Bilder på "fyndet":
http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/images/P1010064.JPG
Observera släpet, samma som Stafvan två veckor senare kvaddade... :)

http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/images/P1010066.JPG
Nej, det är inte jag på bilderna, det är min gamle far...

http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/images/P1010067.JPG
Sportiga pedaler!

http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/images/P1010069.JPG
IC modell större...

Kjolpaketet är sålt, liksom inredning och fälgar. Kommer bli en bil efter devisen "maximalt kul per krona"

Sitter en chassiesats på bilen, liksom grövre avgas och chip och filter. Till nersidorna hör lite rost, bucklor och andra krigsskador. Kopplingen är paj, liksom fördelningslådan. Lådan åker ner till Qrew för uppgradering, kopplingen blir en sexpuckad sintervariant...

Kommer rensas toalt invändigt, i med en sitta still stol och sedan skall det ut och åkas... Tack till mor och far för att ni huserar tre bilar åt mig (varav en Anelies) samt en åt Stafvan... Det är bra med en bondgård med stora uthus! Tack också till Calle och Sara för hjälpen vid hämtningen!

Banträffarna 2007, here I come!

Calle gsi
11-02-07, 08:02
Skönt att se att du räddar bilen, den är ju faktiskt för fin för att slaktas ner. Kul att få en någorlunda original calibra turbo att kampas mot på banträffarna till sommaren.

Snyggt kjolpaket försten, undra var jag sett det förut.... :D

Klart man hjälper till, var ju tur att det inte var detta lass ni tappade på E20 iaf :whistling

AstraMarkus
11-02-07, 09:02
Ja, man kan ju undra i vilket garage det ligger och skräpar nu...

Skrotas ner ska den, bara inte just nu... :D Måste ju leka av mig lite!

Puh ja, då hade jag grämt mig lite mer...

Calle gsi
Ja, man kan ju undra i vilket garage det ligger och skräpar nu...

Skrotas ner ska den, bara inte just nu... :D Måste ju leka av mig lite!

Ja jag tror bestämt att det kommer att hamna på en calibra turbo här i mina trakter till våren :p

Ja vi får väl se om den överlever sommaren så som du kör :lam:

Razor
Dreggel... Vill ha dina fälgar o i vitaste vitt, för de ser ut som RK2:or i 18"?

Calle gsi
Dreggel... Vill ha dina fälgar o i vitaste vitt, för de ser ut som RK2:or i 18"?

Stämmer, men dom är sålda.

AstraMarkus

Är 8,5*18 RK... Men det blir 16" med R-däck för mig, det är en banbil!!!

Figgz
Fasen va fräsch den såg ut att vara Markus!
Skall bli kul att se denna susa runt på banorna :) Lycka till!

Widde
11-02-07, 10:02
Nä men va trevlig med lite fler Oplar hos er :) Men varför skrota bilen, den ser ju helt okey ut???

AstraMarkus
11-02-07, 10:02
Fasen va fräsch den såg ut att vara Markus!
Skall bli kul att se denna susa runt på banorna :) Lycka till!

En bild ljuger bättre än tusen ord... Men går gör den snart iallfall!

Nä men va trevlig med lite fler Oplar hos er :) Men varför skrota bilen, den ser ju helt okey ut???

Visst, jag behöver ju lite fler nu när astran är väck... :) Som sagt, bilen ser bättre ut än den är, riktigt sunkig i lacken, men det går iofs att ändra på... ;) Finns lite saker som skall användas på det riktiga projektet senare...

Jag börjar längta till bansäsongen!

vizay
11-02-07, 11:02
mattsvarta den!!! :D

kul att du inte försvann helt i väntan på det stora projektet för det lär väl knappast se ljuset redan tills 2007 års banträffar om det ska göras väl? :)

Något vidare tampas lär det väl knappast bli för min del dock såvida du inte kopplar ur respiratorn på den stackarn ;)

AstraMarkus
11-02-07, 11:02
Nej, det tar nog lite längre tid, blev lite mer omfattande än beräknat...

detta är tänkt som billig underhållning så jag inte försmäktar i banåkarvilja under säsongen...

AstraMarkus
12-02-07, 12:02
Nu är sinterlamell och urtrampningslager beställt hos Stigs Bil, i helgen åker F-lådan ur för förstärkning...

Johan Sand
12-02-07, 01:02
Kul projekt! Inget krångel med löjlig plast denna gång utan renrensat för att köras med:D

JS

Stafvan
12-02-07, 04:02
http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/images/P1010064.JPG
Observera släpet, samma som Stafvan två veckor senare kvaddade... :)

Hm, ser inte släpet ut att vara lite skevt redan där? Jag tycker det iallafall...

Kul bara att Markus äntligen har gått med på det som vi runt omkring honom har tjatat om sedan han släpade hem det här åbäket; "Kör skiten ur den INNAN du skär den i bitar!!!!"

AstraMarkus
12-02-07, 06:02
Hm, ser inte släpet ut att vara lite skevt redan där? Jag tycker det iallafall...

Gick stadigt och fint iallfall :), tur att det gick bra för det hade varit lite synd att lägga denna på taket... Dock verkar draget på Saaben rakt iallfall... ;)

Kul bara att Markus äntligen har gått med på det som vi runt omkring honom har tjatat om sedan han släpade hem det här åbäket; "Kör skiten ur den INNAN du skär den i bitar!!!!"

Jag kör väl alltid lugnt och försiktigt?Jag använder bara grejerna grundligt och sotar ur motorn vid erforderliga intervall... Som min gamla Jumbo, som Stafvan nu övertagit :D

Jonas Jonsson
12-02-07, 07:02
Skoj med ett banbygge till , lycka till och lägg pengarna på andra bilen istället

Widde
12-02-07, 07:02
Jag kör väl alltid lugnt och försiktigt?Jag använder bara grejerna grundligt och sotar ur motorn vid erforderliga intervall... Som min gamla Jumbo, som Stafvan nu övertagit :D

Ooooja du kör så mjukt och fint så. Finns väl ett antal filmer på när du slängde omkring med Jumbon tex.... inte för att Stafvan ska uttala sig i detta ämne(jag åkte ju med i den röda "GSin" på Sviestad, där även Markus slängde med kombin......) :rolleyes: :D

Ska dock bli kul att se denna fara omkring på banan i sommar.

MantaBurner
12-02-07, 08:02
detta är tänkt som billig underhållning så jag inte försmäktar i banåkarvilja under säsongen...

GUT MARKUS !!

då ses vi på sturup :D

AstraMarkus
12-02-07, 09:02
Jonas: Tack, det är exakt så det är tänkt, så jag behöver fler sådana uppmanar så jag håller mig i skinnet med denna!

Widde: Jag visste att jag hade rätt uppfattning om min körning, för du är väl inte ironisk? :D

Mantaburner: Se ya there! :) Skall försöka ta mig dit, är en bit att åka dock...:whistling

Widde
12-02-07, 10:02
Widde: Jag visste att jag hade rätt uppfattning om min körning, för du är väl inte ironisk? :D

Nej aldrig :rolleyes3

MantaBurner
13-02-07, 09:02
Mantaburner: Se ya there! :) Skall försöka ta mig dit, är en bit att åka dock...:whistling

menar det, jag körde ju upp till norrland ett par ggr förra sesången så det är ju inte mer än rätt att ni kommer ner till mig nu :p

Stafvan
14-02-07, 07:02
Ooooja du kör så mjukt och fint så. Finns väl ett antal filmer på när du slängde omkring med Jumbon tex.... inte för att Stafvan ska uttala sig i detta ämne(jag åkte ju med i den röda "GSin" på Sviestad, där även Markus slängde med kombin......) :rolleyes: :D

Ska dock bli kul att se denna fara omkring på banan i sommar.

Men jag var ju rookie på bankörning på den tiden, trodde man skulle rycka i handbromsen i ingången efter lång-rakan! O vadå, vi körde ju inte ens av...

Lutar förresten åt att jag får äran att lägga en hellack på denna Calibra när det börjar bli varmare ute! Några färgförslag?

Stafvan
14-02-07, 07:02
Markus sa ju förresten att detta projekt INTE ska flippa ut! Tror vi honom? Nä...

Gissar på att den innan September i år ser ut i stil med denna;
http://www.geocities.co.jp/MotorCity/1910/p_calibra02_320.jpg

Så lite så...

Daniel_
14-02-07, 08:02
Oh, en sån har ju jag, en radiostyrd Kyosho Pure 10, fyrhjulsdriven o allt. Attans rolig leksak, kanske skulle plocka fram den nån dag och leka lite, rätt ballt att köra om bilar på gatan, toppar väl 65km/h tror jag med fyrhjuls spinn:D
åter till ämnet..

Markus sa ju förresten att detta projekt INTE ska flippa ut! Tror vi honom? Nä...

Gissar på att den innan September i år ser ut i stil med denna;
http://www.geocities.co.jp/MotorCity/1910/p_calibra02_320.jpg

Så lite så...

Widde
15-02-07, 12:02
Men jag var ju rookie på bankörning på den tiden, trodde man skulle rycka i handbromsen i ingången efter lång-rakan! O vadå, vi körde ju inte ens av...

Lutar förresten åt att jag får äran att lägga en hellack på denna Calibra när det börjar bli varmare ute! Några färgförslag?

Fullgas växlingarna verkar du ha förträngt :D

Kör med en ovanlig färg om bilen ändå ska skrotas som....brun eller någon självlysande färg. Markus tycker ju om att synas :p :D

AstraMarkus
15-02-07, 09:02
Stafvan har selektivt minne, han minns det han vill... ;)

Calibran ska INTE byggas om, det finns en annan bil i garaget som får lite behandling...

Qrew
15-02-07, 05:02
Tycker det verkar vara mera "tjöt" här en en projekttråd?

När ska du stoppa i 500++ maskinen då? opps, fick jag kanske inget säga...

/Qrew

AstraMarkus
16-02-07, 11:02
Det är ju kul... :)

Nej, ingen 500+ maskin i denna, men i den riktiga vore det kul....

AstraMarkus
17-02-07, 08:02
Igår kom ett paket från Stigs bil innehållande sinterlamell och urtrampningslager. I veckan (efter att köket är klart) skall motor och f-låda ur bil, sen skall f-lådan till Qrew för ombyggnad. Sen är det besiktiningsdags!

Därefter sittastillstol och riktig ratt, sen måste jag nog torrköra innan bansäsongen börjar...

AstraMarkus
23-04-07, 09:04
Och som vanligt hinner man ungefär 10% av det man planerar göra...

har iallafall börjat riva ner bilen. Började redan i lördags, men blev upplurad att fräsa upp Tonies halva gräsmatta, så där försvann eftermiddagen, så bilen han inte mycket mer än pallas upp (ska sanningen fram blev inte meksuget så stort när Tonie kom med en öl i handen tio minuter efter jag börjat..)

http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/20070423/images/P1010078.JPG

På söndagen (när Stafvan låg hemma och "vilade" efter lördagen) skulle jag och Tonie sätta igång på riktigt, hann hålla på i tjugo minuter inna farsan kom hojtande och vi blev tvugna att hjälpa till att förlösa två kalvkor. Där rök 2,5 timme och jag ligger ännu mer efter. Hann mecka en halvtimme, så downpipe och subframen ramlade bort iallfall.

http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/20070423/images/P1010086.JPG

Idag satte jag och Stafvan (som äntligen återgått till livet efter sin lilla bakfylla) igång med att riva lite ner. Se så fin oljepluggen till lådan var. Snällt körd?
http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/20070423/images/P1010093.JPG

Fördelningeslådan iinehöll ca en dl olja, konstigt att den inte drev på alla fyra? Var en väldigt konstig mettaliceffket i den oljan också...

http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/20070423/images/P1010094.JPG

Samt det bakre motorfästet, är det verkligen delbart? :)
http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/20070423/images/P1010095.JPG

På onsdag eller i helgen åker lådan ner, sen skall jag en resa till Natte för utbyte...

Over and out
/Markus

Widde
24-04-07, 09:04
Du får du börja prioritera alltså, 19 maj kommer bara närmre! :p :)

linden
Hoho! Tur man ej är bonde.. förlösa kor mitt under mekandet :dance2:

Calle gsi
24-04-07, 10:04
Det tar sig, gott att se!

Se nu till att sätta lite fart. Nu är ju köket klart så då borde du ha all tid i världen att meka med bilen:p :whistling

Tonie Pettersson
24-04-07, 11:04
På söndagen (när Stafvan låg hemma och "vilade" efter lördagen) skulle jag och Tonie sätta igång på riktigt, hann hålla på i tjugo minuter inna farsan kom hojtande och vi blev tvugna att hjälpa till att förlösa två kalvkor. Där rök 2,5 timme och jag ligger ännu mer efter. Hann mecka en halvtimme, så downpipe och subframen ramlade bort iallfall.

Jadu kan väl säga att efter att ha klarat av det på bakfyllan så kändes det som ingenting var omöjligt. :)

Stafvan
24-04-07, 07:04
Inga kommenterer....

Peppe
va tufft har du racing olja med mettaliceffket!
Måste va dyr den. :p

Johan Sand
25-04-07, 07:04
Metalick i oljan? Snacka om bling-bling:D

JS

Jonas Jonsson
25-04-07, 09:04
Metalick i oljan? Snacka om bling-bling:D

JS

Kanske nåt Realcar har i sitt sortiment :D

AstraMarkus
25-04-07, 09:04
Det är det allra senaste... :) Dyr är den, (den kostar en ny fördelningslåda :rolleyes3 ), fördelen är att den nya driver 50/50 :)

Trodde inte bilen var riktigt så här misskött, men jag räknade ju iofs med f-lådebyte

vectra_andy
25-04-07, 08:04
ser roligt ut det här!

AstraMarkus
27-04-07, 11:04
Kul vet jag inte, men det är rätt skönt att meka lite när det flyter på hyfsat, så slipper man tänka på jobbet hela tiden, det är bra. Stimulerande hobby kallas det va? :)

Lådan är helt loss, imorrn åker den ner och nya sinterlamellen åker på plats. Tisdag skall jag en repa till Natte för att lämna min gamla och få min nya f-låda. :D Sen ska den dit, sen skall jag prova bilen, har ju liksom inte provkört den...

Måste få i stolar och besikta också innan den 19:e

Widde
28-04-07, 12:04
Måste få i stolar och besikta också innan den 19:e

Exakt! :518: :D

Tonie Pettersson
28-04-07, 08:04
Hehe, 40 spänn på att denna bil blir framhjuls-driven i sommar med hjälp av en F20!

Det var INTE kopplingen som det var fel på...

Nästa gång ni träffar Markus, ge honom en tröstande kram! :491:

(Obs, Stafvan skriver detta i fel inlogg, hoppas inte Tonie blir så förbannad!)

AstraMarkus
29-04-07, 10:04
Nej, jag skrotar bilen istället... Hur i h-vete lyckas man totalrasa en F28? När jag tog loss fördelningslådan ramlade två drev runt i lådan, och krondrevet fattas det tre kuggar på.. Bilder på detta kommer måste ju öppna lådn och se hur illa det är... Nån som har en hel F28?

Det lutar åt att jag gör det jag tänkte från början, skrotar bilen och använder delarna till nästa års projekt...

Bilder på skiten kommer

Stafvan
O no, you don`t!!! :eusasmile

Kom igen nu, alla vill se dig spränga en F16 med den först innan du skrotar den!

ELLER HUR!!!! :D

Johan Sand
29-04-07, 11:04
Kom igen nu, på med det tunna svänghjulet, tryckplattan och lamellen, så bultar du dit en F20, kör skitenh ur bilen i år. Demonterar den under vintern som kommer.

JS

Figgz
Lyssna nu på herr Sand, han har en väldigt bra poäng där :)

Förstå mig rätt Markus, jag blir gladare och gladare varje gång att du bjöd över mig på den där Calibran... fast du lär få ös i den med en F20!

(eller varför inte en F16cr, hehe. Lär rasa fort, men schysst utväxling)

Struve
Kom igen nu Markus, en F20 lär inte vara så svår att hitta.

Vill se dig ute på banorna iår, inte bredvid :eusasmile :mhihi:

Ivarsson
Skrota skiten Marcus!! slå sönder lite grejer oxå,och låt agget släppas ut i det fria :) svär mycket oxå.

När du är färdig med det så låter du lite ångest komma smygandes.....sen blir det mer å mer när du tänker på pengar du förlorat oxå :-o och "det hade ju varit en enkel sak att göra som Figgz å dom andra sa ju"

Du suktar vid sidan av banan(när du istället står flaggvakt) å önskar att du haft Calibran att köra med när dom andra kalvarna är ute och har skoj. :Purple_Co

Så,nu behöver du alltså inte göra nått du ångrar eftersom jag redan berättat hur det blir......enkelt eller hur? :mhihi:

Stafvan
29-04-07, 02:04
Skrota skiten Marcus!! slå sönder lite grejer oxå,och låt agget släppas ut i det fria :) svär mycket oxå.

När du är färdig med det så låter du lite ångest komma smygandes.....sen blir det mer å mer när du tänker på pengar du förlorat oxå :-o och "det hade ju varit en enkel sak att göra som Figgz å dom andra sa ju"

Du suktar vid sidan av banan(när du istället står flaggvakt) å önskar att du haft Calibran att köra med när dom andra kalvarna är ute och har skoj. :Purple_Co

Så,nu behöver du alltså inte göra nått du ångrar eftersom jag redan berättat hur det blir......enkelt eller hur? :mhihi:

Wow, psykologisk krigsföring, inte illa...

Ivarsson
29-04-07, 03:04
Wow, psykologisk krigsföring, inte illa...

Tack

Jag har nu ett rejält övertag på Marcus och behåller det i hotet om att reta honom till vansinne varje gång jag träffar på honom framöver OM han nu inte tar sitt förnuft till fånga. :)

Tonie Pettersson
29-04-07, 09:04
Som sagt, var ju inte så skoj det där men...du kommer ju bli tokig av att stå vid sidan om i sommar, vi har ju verkligen inga bilar alls att plåga om inte Calibran blir åkbar.
Så vi hjälps åt och hänger dit en F20 tycker jag. :)

Widde
Som sagt, var ju inte så skoj det där men...du kommer ju bli tokig av att stå vid sidan om i sommar, vi har ju verkligen inga bilar alls att plåga om inte Calibran blir åkbar.
Så vi hjälps åt och hänger dit en F20 tycker jag. :)

Ja kom igen nu för tusan, jag har ju sett fram emot att få se dig piska Calibra ala Bonker! :eek:

AstraMarkus
30-04-07, 12:04
Tack för stödet, men jag har tröttnat på bilj-veln... Hur lyckas man rasa krondrevet på F28:an? Med en lätt chippad LET? Makalöst...

Jag är lätt missnöjd, nu måste jag hitta en F28 så jag kan bygga på 2008-års projekt. Vill tacka Natanael på Maxxtuning för excellent service, har en förstärkt flåda liggande nu inför det kommande projektet. Måste bara ha tag i en hel F28 att haka fast den i... :mad:

Lite bilder:

http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/20070429/images/P1010098.JPG
En kugg som ramlade ut lådan när f.lådan demonterades...

http://figgz.mine.nu/~markus/calibra/20070429/images/P1010100.JPG
Ska dreven gå att lyfta runt löst inne i huset? :eek:

Jag kanske, kanske hakar på en F20 för att testa bilen, men jag kommer inte besikta den=ingen körning med OSC i år. Jag får snällt be om att få låna Tigran om det blir några träffar, den får dock stå i depån, den får inte köras på bana enligt ägarinnan :rolleyes:

Enda fördelen med detta är att jag i ren ilska kommer bygga värre än jag tänkte mig på nästa projekt, jag vinner ju ett halvår nästan...

Nu skall motorn ur, styrbox och kabelstam likaså, alla plåtdetaljer (skärmar, huv, baklucka, dörrar) plockas av, chassiesats och avgassystem tas bort, samt hela drivlinan (det lilla som sitter kvar) ska också sparas. Behöver ni några Calibraprylar, hojta till.

Jag skall behålla drivlina och bromsar, resten skall bort.

Over and out...

Tonie Pettersson
30-04-07, 10:04
Då kastar vi på din slutkörda F16cr låda från Jumbon och åker ut och filmar lite tycker jag.
Förövrigt skulle nog chassiesatsen sitta som en smäck på Vectran. :whistling :)

AstraMarkus
08-05-07, 11:05
Sådär, nu är motor, styrbox, batteri, fjäderben och lite övrigt ut bilen. Inget gick sönder otroligt nog. I helgen åker framskärmar, bakrutor, dörrar, instrumentbräda och baklucka av. När jag sedan orkar ska bromssystemet plockas ner, kardanen skall av, samt bakaxel. Sen börjar det bli dags för skrotning på riktigt... Bilf-n kommer ALDRIG mer köras på väg, det är ju en liten seger iallfall..:mad:

Tittade på nya projektet i söndags, fick nästan lite lust att sätt igång trots alla motgångar...:att: Måste inhandla lite plast och matta så jag kan bygga klart karosspaketet på den...

Widde
09-05-07, 10:05
Bra att du börjar se ljuset i tunneln igen. Bit ihop och kom igen, motgångar är väl inget nytt för dig :cool:

aggepanken
10-05-07, 09:05
Är fälgarna till salu?

aggepanken
10-05-07, 09:05
Oj, såg att dom visst var sålda :)