PDA

View Full Version : Omega 3000 24v - Renovering och förfining!

Cassius
10-02-07, 11:02
Inte första å säkert inte sista Omegan jag har heller :) Andra jag kör med, 4e totalt! Första med sexa! :D

Bilder från förra helgen då jag bara snabbt kastat på ett par xtraljus för att se nått i våra mörka skogar här uppe i norr!

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00167.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00168.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00170.jpg

Körde från Östersund å hem med en baklucka som hoppa upp lite som den ville å kasst ljus samt en trasig passagerarstol så de åtgärdades redan dagen efter jag kom hem! (de var söndan, bilderna är tagna på jobbet på måndan) Har sen tuffat en vecka å idag åkte jag hem till garaget och fortsatte pula! Detta har nu gjorts:

* Monterat diverse smådetaljer på dörrsidrona som var borta (låspinns koppar, lite skruvar osv) samt bytt passagerardörrsidan till en hel, fel färg men i alla fall hel som sagt! Satte även en sista ratt på stolen jag svetsade ihop förra helgen så den går justera ryggen på igen!

* bytte om lite däck, regummeringarna bak höll på att separera :oops: så jag satte dom 195or som satt fram bak å letade fram 2 st riktiga michelin som fasterns karl hade liggandes här å satte dom fram!

* Flyttade extraljusen ner i dimljushålen!

* Kollade bilen undertill efter rost eller andra skavanker, gick igenom skuffen lite mer noga (finns fina strömkablar sen en stereo installation. Flytta batteriet någon? ;)) och kollade bromsarna. En framskiva måste bytas å beläggen är tokslut fram! men de får man väl ta... hitta lite rost i sparklådorna fram men annars inget! :)

* Drog lite kablar för att få in kupevärmar uttaget.

* klurade ut vilka kablar som gick till vilken högtalare bakom instrumentpanelen så nu har man lite "stereo" i bilen också! :)

* Bytte bakljus till ett par lite mörktonade

* Provmonterade 18"arna som jag lånat hem av en kompis! :) Såg riktigt najs ut! Ska nog slå till på dom så småningom! om ändå däcken som satt på SKULLE vara så blanka som dom är också! :( då kunde man ha haft mycke skoj på asfalten!

* Skruvade fast framkofångaren ordentligt så den inte glappar!

Några bilder

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00178.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00180.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00174.jpg

mmmmm :)

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00179.jpg

En riktig rova!

Nu eftera tt man hunnit gå igenom den lite mer så ser man ju att de är ganska mycke att göra! visste av ett komplett lotus kitt för 6lök, hade möjlighet att få hem de från england med! Men de fick vara.. känner inte att bilen är värd dom pengarna... Nöjer mig med ett lite cleanare stuk, som alltid då jag bygger bil! Less is more! ;)

Detta är i alla fall vad jag satt upp som "måsten"

* Byta båda bakskärmarna, hela skärmarna. Även om förarsidans är "rak" så är den riktigt dåligt inpassad och plåten i sig sen är lite skev på sina ställen så jag vill ha en ny!
* Byta vänster framskärm.
* Byta skivor fram, samt belägg
* Få handbromsen att fungera igen.
* Laga rosten i sparklådorna samt längst ned på framskärmarna och på alla andra ställen jag hittar.
* Bryta å bända till en del plåt i främre vänstra hörnet (passagerarsidan)
* Få till justeringarna på huv och bagagelucka, lägga igen huvemblemet
* Svetsa runda skärmkanter bak.
* Spackla upp en del små bucklor.
* Garagelack, en "seriös" sådan men fortfarande en garagelack!
* Nya blinkers fram.

Sen blir de nog de där 18"arna och en Lotus front jag beställt från utlandet för 134 euro ;) Kanske byter förarsidans bakdörr också.. den var lite rostig och jag har en som står i mycket fint skick! Sen får man väl se... speglar med blinkers ås man kan fylla igen hålen i skärmarna... M5 läpp istället för orginal vinge vore najs... nån diffusor liknande sak nere på bakkjolen där man smäller in en pipa på vardera sida, drag i mitten å regskylten på ena sidan om draget så man kan lägge igen skuffluckan osv osv osv finns mycke som kunde vart skoj! ;) Även manuel konvertering! Man får väl ta de i omgångar, tills den rasar eller säljs. Ett bättre liv än den haft tycker jag dock den förtjänar!

Är ute efter en del delar om de är nån som har?
* Framskärmar, ska ta skärmkanterna till å ha bak bara! 2st sökes!
* Framskärm för den nya, stora blinkersen, som är i BRA skick sökes!
* 2st stora framblinkers som är i bra skick, ej spruckna!
* Främre delen av avgassystemet i alla fall! Har ingen katt på nu, de är byggt 3" singel från grenrören
så jag skulle haft tag i första delen mellan motor och kattar åtminstone!

Sen säkert en massa mer också men de får man ta eftersom :) Har ju hela sommaren på mig då man ska åka denna också ;)

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Calibra/DSC00159.jpg

RekordPower
11-02-07, 03:02
JAA!!!! JAG VAR FÖRST ATT SVARA!!! haha,
de här se ju bra ut johan, kan du skänka lite cash och energi till mej så jag också får tummen ur och bygger ihop nån frän bil?
Keep up the good work och va flitig nu och lägg in mycke bilder på "pärlan"

MilleN
11-02-07, 04:02
Ska bli kul att se hur det går :)

Cassius
11-02-07, 08:02
Ska bli kul att se hur det går :)

De ska de :)

egentligen är man ju bra sjuk... köper "renoverings objekt" låter putsdjävulen sätta tänderna i dom å snyggar till dom ordentligt! Sen tappar man orken då dom är klara å säljer för att skaffa en ny "hög delar" :( Men som far min sa, de är ju bra att du håller dig till en modell, då finns de ju redan reservdelslager :P

btw, hur vanligt är de att dessa bilar saknar taklucka? :S Är tveksam till att dörrarna har haft elhissar orginal monterade också....

kom föresten på att om man laddar 0,5 bar på den här motorn så ska den lämna nära 300hk, har inte tänkt på de förr :) centrifugalare skulle va skoj å ha :) men de är ett senare projekt ;)

MACCAN
11-02-07, 08:02
Alla 3000 hade väl elhissar standard? Däremot kunde man väl säkert beställa den utan taklucka...
Dessutom är det ju inte fjärrljus i strålkastarna heller. Men dessa kan ju vara bytta i efterhand.

krippe
11-02-07, 11:02
Ska du köpa nya bakskärmar eller ta bättre begagnade från skroten?

Om jag inte minns helt fel så kostade en bakskärm runt 3500:- hos opel för några år sedan, kaske ska ha tur om de ännu finns att få tag i.

Jag bytte vänster bakskärm på min, tog en från skroten som var ganska fin och bytte skärmkant på den...

Cassius
12-02-07, 05:02
blir beggade saker, funderar på att leta fram en 2,0a att skrota bort igen :) (har skrotat bort 2st sedan 2,0 redan)

Fick mail från tuningzone idag också, inom en vecka skulle dom skicka min lotus front! :D hehe

Meken
12-02-07, 08:02
Enligt jocke på Stigs bil så finns det fortfarande ekonomiplåt till Omegorna.......

Jag skickade ett mail i höstas om plåten från bakskärmar och alla andra plåtar i baken på bilen.. Så det bör ju finnas..

GSImannen
12-02-07, 08:02
Enligt jocke på Stigs bil så finns det fortfarande ekonomiplåt till Omegorna.......

Jag skickade ett mail i höstas om plåten från bakskärmar och alla andra plåtar i baken på bilen.. Så det bör ju finnas..

Ekonomiplåten är inte hela bakskärmen, utan endast ca 15cm från skärmkanten och uppåt.
Om man kollar på bilderna så är den intryckt ända uppe vid lilla rutan..

Cassius
12-02-07, 09:02
Precis :)

Den intryckta skärmen har jag faktiskt! Följde med bilen, men skulle gärna ha haft en till andra sidan med... sen några frmskärmar att slakta för kanterna bak och en som är fin att sätta fram där den är böglad :)

RekordPower
14-02-07, 07:02
Du Johan, ska du ha billig ekonomiplåt, då säger jag bara Lycksele bildemontering
220:-/tröskel till ascona b tex, dom är ruggigt billiga, samma pris på ascona skärmkanter också så dom ska du vända dej till om du ska ha fräsch plåt

Cassius
14-02-07, 10:02
är de ny ekonomiplåt tro? Jag har ju fan rabatt där också :P

baraOmega
14-02-07, 11:02
hehe kul o se att du tar hand om bilen:)
hehe så skuffen far fortfarande upp:p (mitt fel) trodde ja hade fått till de, råkade näligen spela lite högt på sterion så skruvarna till låset vibbrerade lös:mhihi: blev lite förvånad när de hände:eek:

angående förnsterhissarna så måste dom varit extramonterade med tanke på hålen i dörrklädseln, samt dom svarta plupparna. i höger framdörr finns ingen motor, den tog ja bort då alla som åkte med envisades om att sänka rutan hela tiden o så fick man knappt upp den för motorn inte orkade lyfta upp rutan igen.

angående respirator så har en fin liggandes:whistling

Cassius
15-02-07, 06:02
hehe kul o se att du tar hand om bilen:)
hehe så skuffen far fortfarande upp:p (mitt fel) trodde ja hade fått till de, råkade näligen spela lite högt på sterion så skruvarna till låset vibbrerade lös:mhihi: blev lite förvånad när de hände:eek:

angående förnsterhissarna så måste dom varit extramonterade med tanke på hålen i dörrklädseln, samt dom svarta plupparna. i höger framdörr finns ingen motor, den tog ja bort då alla som åkte med envisades om att sänka rutan hela tiden o så fick man knappt upp den för motorn inte orkade lyfta upp rutan igen.

angående respirator så har en fin liggandes:whistling

hehe, nu var de väl inte rikgit så :P Plåten som låset sitter i var helt enkelt söndersliten och hade trillat bort! så jag fixk göra en egen som jag drog dit med drill-quick lite snabbt!

Jasså! Så de är en sneak sneak kärra i grunden alltså utan hissar och taklucka! :) Se där! jaja, går bra gör den i alla fall ;) Kanske får fixa nå hissar på nå vänster... de bör ju gå :)

andningshjälp i form av kompressor skulle jag helt klart vilja ha! :D Men dom pengarna tyckler jag inte den förtjänar.... tyckte inte den förtjänade lotus kittet för 6000 jag visste av heller! men hade jag haft pengarna över så hade jag fan slått till! :D

Tvättat den nu i alla fall, lacken verkar fortfarande fin! Kanske slipper lacka om HELA bilen! :D huv, framskärm, bakskärmar, baklucka, front och bakstötis måste få ny lack i alla fall, men dörrar, kjolar och tak verkar bra! en polering så ska de nog se fint ut! :) Kjolarna åker på igen i helgen, clips satsen gick på 180 spänn så då kan jag leva med att ev. måste köpa en ny senare ;) Ska komma en lucka till fronten snart också... :)

Meken
15-02-07, 09:02
Ekonomiplåten är inte hela bakskärmen, utan endast ca 15cm från skärmkanten och uppåt.
Om man kollar på bilderna så är den intryckt ända uppe vid lilla rutan..

Jamen nu frågade jag honom om det fanns bakskärmar med mera att beställa och Jocke sa att det fanns.. Ja nu när jag tänker efter så är ju ekonomiplåt fel uttryckt.....:p

RekordPower
16-02-07, 04:02
är de ny ekonomiplåt tro? Jag har ju fan rabatt där också :P
jo det tror jag det är, förstår inte varför dom skulle sälja beggad plåt

David N
20-02-07, 10:02
btw, hur vanligt är de att dessa bilar saknar taklucka? :S Är tveksam till att dörrarna har haft elhissar orginal monterade också....

Saknar taklucka gör 2 av 20 svensksålda 91:or. Men de kan trots allt vara privatimporterade nya eller näst intill nya... Alla 24V sålda hos Opel i Sverige hade all utrustning (AC o metallic tillval). Din bil är en av de lättaste 24V:s :)

Cassius
20-02-07, 05:02
Saknar taklucka gör 2 av 20 svensksålda 91:or. Men de kan trots allt vara privatimporterade nya eller näst intill nya... Alla 24V sålda hos Opel i Sverige hade all utrustning (AC o metallic tillval). Din bil är en av de lättaste 24V:s :)

Denna ska ju vara "svensksåld" :)

hehe, mycke möjligt! får dra å väga den nån dag ;) hehe

Cassius
24-02-07, 04:02
Uppdatering! Fick ju min lotus front i veckan ;) Knappt 2 veckor sen beställning kom den till min dörr!

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00196.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00200.jpg

Enda skadan

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00199.jpg

Fästen får man fixa själv, funderar på att fixera den med byggskum på orginal krockbalk... de bör ju fungera! :)

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00201.jpg

Sen fick jag en galen ide om bakluckan också... spräng ut å grävde lite, kasta upp en extra lucka med borttagen vinge på fasterns karls omega b som han demonterar för att få ihop sin kombi samt en mitt del av en calica st 162 vinge!

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00204.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00203.jpg

Tanken var åt CSL hållet! Tror de kan bli snyggt :)

AJO
26-02-07, 02:02
Borde bli riktigt snyggt!

Cassius
22-03-07, 10:03
passar på att uppdatera!

För ett tag sen var jag upp till kirre i lycksele å plocka delar! t ex en hel "trekants ruta" (den som sitter på saknar pinnbulten) en till bakskärm då den som redan är bytt är bucklig den med! Dessutom sitter den snett åt alla håll så jag måste liks lös med den! En till bagage lucka så jag har en som jag vet är rak i alla fall :) Samt lite andra småsaker t ex:

Manuellt pedalställ
Kardan axel manuell
instrument hus analogt (endast 22kmh, men de blir ju sleeper av den i så fall ;) hehehe)
Manuell växellåda, tyvärr med R25 drevsatsen, men de får jag väl leva med tills den rasar! :) Den ska väl dessutom vara lägre växlad än R28an? :) kan ju bli skoj!

Saknas då: svänghjul ochn koppling.... får väl se vad man hittar på på den fronten ;)

Niklas_L
11-04-07, 02:04
Du verkar då alltid ha mycket för dig! Dock verkar du ju kunna en hel del om Omegorna så det ska bli kul att se vad det blir av denna!

Cassius
16-04-07, 06:04
Ska erkänna att överladdning lockar väldigt mycket ;) Men man får se var de slutar.... min absolut största dröm är att bygga en Ford GT40 replika och sånt kostar så jag tvekar mellan att köra fullt ut med denna eller bara fixa upp den sen sälja för att finansiera ett kitcar bygge... tvekar som sagt så man får se var de slutar ;) Hur går de med din Omega föresten? Överlevde den vintern? :D

Igår var jag faktiskt å pillade lite på Omegan... demonterade en del grejjer, såsom lyktor fram och bak, kofångare fram och bak, huv, baklucka samt så strök främre halvan av dropplisten med också och framskärmarna!

Den ser lite slaktad ut för tillfället....
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00337.jpg

I lördags hämtade jag även lite småsaker uppe i älvsbyn! En rostfri, röd förardörr en storblinkers till den sida jag saknar samt 2 nya framstolar i bättre skick än dom jag har! Förardörren som sitter är är inte dålig men i pressvecket i nederkant har rosten börjat komma och just där är de extra jobbig att stoppa också!

Sen städade jag bort på lagret för att göra plats för alla saker som jag ska på med senare!

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Omega%2024v/DSC00336.jpg

Där vilar numer inte mindre än 6st framskärmar!! en lotus front, orginal kofångare, 2 huvar, 2 bakluckor varav en som är rak å fin, ett par stora blinkers, en uppsjä strålkastare fram och bak samt lite annat smått å gott :) T ex delar för en rolig C20NE som jag hoppas kunna bygga nångång... MC gasare, ett par toppar, grenrörsfläns, smidda XE kolvar med stakar, en Saab 99 extern oljepump som ska brukas som evakueringspump på ett budget torrsumps system bl a... en motor jag förutsätter kommer rasa men de kan ju va skoj å prova! ;) Får se då jag bygger ihop den...

ojoj... en fullspäckad sommar har man framför sig känner jag redan nu ;)

RekordPower
16-04-07, 07:04
du vill inte sälja lite delar så man kan bygga ihop en NE med turbo i rekorden, hihi

Cassius
16-04-07, 07:04
du vill inte sälja lite delar så man kan bygga ihop en NE med turbo i rekorden, hihi

Har inte delar över till nått sånt ;) Och varför sätta ner en NE i rekorden? Är ju bara en massa onödigt jobb!

Niklas_L
17-04-07, 08:04
Hur går de med din Omega föresten? Överlevde den vintern? :D

Den sålde jag då jag inte orkade laga all rost som var. Sedan hittade jag även en ny bil, en Volvo :-o Får väl se ifall det blir en Omega 3000 för mig också efter sommaren.

Du får gärna lägga upp en bild på en liten blinkers och en stor för jag vill gärna veta vad det är för skillnad på de två! Annars kan jag bara säga att det ser bra och hoppas på en stoor uppdatering snart :D

Daniel_
17-04-07, 09:04
Fan, sålde ju min älskade 3000 24v till brorsan för 6000 spänn och efter att ha tillbringat en eftermiddag bakom ratten i den så måste jag erkänna att jag saknar bilj*veln nåt grymt.. Helt underbar sång!:):Purple_Co

RekordPower
11-06-07, 09:06
hur går det med omegan Johan? står det still nu då du har köpt GTn eller?