PDA

View Full Version : Lotus Omega renovering!

olympia69
08-01-07, 12:01
Ja då får man lägga upp en ny projekttråd, pga att man måste göra vissa reparationer på Lotus Omegan!
Det började med att jag skulle plocka av sidokjolarna och övriga plastdetaljer för avgjutning och omlackering!
Men istället kommer jag få ägna en del tid att laga: ja just det!: rost!!
Kommer att lägga upp lite bilder på de rostskador som dolde sig under plastdelarna när jag laddat upp dom på nä'tet!!
Var ju inte jättemycket rost men tillräckligt för att det kommer kosta lite slantar...
Det var: några rosthål i bakre delen av trösklarna, hål i "hundbenen" , o några hål i plåten bakom hjulhuset!
annars var det oki!!

fortsättning följer.....

EDIT: ny reparation se sista post längst ned!!

Widde
08-01-07, 02:01
Ajdå, tråkigt att höra! Men du får ju en kanon fin LO när du är klar :-o

Johan Sand
08-01-07, 10:01
Kommer rosten av monteringen av kjolarna? Vet att på EVO500 var dem bara fastskruvade med karrosseriskruv utan något som helst rostskyddande.. Inte konstigt det rostar då..

JS

krippe
08-01-07, 10:01
Det är väl som på alla Omegor med sidokjolar... Samlas mycket skit/sand/grus mellan kjolen och sparklådan. Viktigt att spola rent ordentligt när man tvättar, annars ligger det där och skaver mot plåten. Skiten håller kvar fukten och fortare än man kan säga Opel så är det hål i lådan...
Rostskydd var något Opel sprutade på efter att bilen var färdigmonterad... :mad:

GSImannen
Tror nästan det är ännu mindre behandling på Lotusarna än på vanliga Omegorna.

Kommer själv att plocka ner tank och hela bakvagnen för behandling på min.. bara hoppas min inte är så rostig..

baraOmega
Tror nästan det är ännu mindre behandling på Lotusarna än på vanliga Omegorna.

Kommer själv att plocka ner tank och hela bakvagnen för behandling på min.. bara hoppas min inte är så rostig..

Dom som byggde kanske inte räknade med att bilarna skulle hålla så här länge:Nerds:
undrar varför dom igentligen byggde dom bilarna... Var de för o höja sportstatusen på opel eller för att de var en kul grej:confused:
Hade dom varit ute efter en storsälgare borde dom ju ha byggt en drös till tycker man:cool:

rufsen
08-01-07, 02:01
Dom som byggde kanske inte räknade med att bilarna skulle hålla så här länge:Nerds:
undrar varför dom igentligen byggde dom bilarna... Var de för o höja sportstatusen på opel eller för att de var en kul grej:confused:
Hade dom varit ute efter en storsälgare borde dom ju ha byggt en drös till tycker man:cool:

:Typotux: De hade nyss köpt Lotus och ville väl också se vad Lotus kunde göra.

GSImannen
08-01-07, 05:01

http://www.lotusomega.se/public_html/sbackground.htm

olympia69
09-01-07, 06:01
Kommer rosten av monteringen av kjolarna? Vet att på EVO500 var dem bara fastskruvade med karrosseriskruv utan något som helst rostskyddande.. Inte konstigt det rostar då..

JS

Nä det kommer nog inte pga av det, utan det är nog mest pga att Lotus gjort ett så sopigt jobb med att kapa ur skärmkanter o svetsa dit diverse plåtar!
det glipar friskt mellan en del dubbelplåtar utan nån tillstymmelse av tätningsmassa!!!
Vid hundbenen sitter det en täckplast för att snygga till den delen av innerskärmen som syns när man öppnar bakdörren. Och vad samlas under där tro ni?- jo grus o sånt naturligtvis!!
i övrigt verkar den vara rostskyddsbehandlad i trösklar. Dock bara med nån typ av vax, då det syns där det runnit ut en del från avrinningshålen undertill!

gt-åkare
10-01-07, 10:01
synd på en sån fin modell.. hoppas du får till de bra.. bara att kapa o svetsa:whistling

olympia69
13-01-07, 02:01
här kommer länkar till bilder:

http://static.garaget.org/gallery/archive/7029/8941/7029-42440.jpg
http://static.garaget.org/gallery/archive/7029/8941/7029-42432.jpg
http://static.garaget.org/gallery/archive/7029/8941/7029-42426.jpg
http://static.garaget.org/gallery/archive/7029/8941/7029-42427.jpg

Calle gsi
13-01-07, 03:01
AJ AJ AJ AJ!!!

Gör ju ont att se sånt på en så fin bil.
Går det att få tag i plåt eller får man modda plåt från vanliga omegan?

olympia69
13-01-07, 03:01
AJ AJ AJ AJ!!!

Gör ju ont att se sånt på en så fin bil.
Går det att få tag i plåt eller får man modda plåt från vanliga omegan?

trösklarna är ju lika så de har jag redan köpt ,likaså sidoplåtarna bakom bakhjulen !
Men "hundbenen" är ju inte samma , så jag har inte bestämt hur jag ska lösa det ännu.

Calle gsi
13-01-07, 04:01
trösklarna är ju lika så de har jag redan köpt ,likaså sidoplåtarna bakom bakhjulen !
Men "hundbenen" är ju inte samma , så jag har inte bestämt hur jag ska lösa det ännu.

Okejsan, ja då ska det väl snart vara fixat :)

Åker gärna med en sväng i sommar igen om det är okej :)

Junpei
13-01-07, 04:01
Fy, finna en massa rost är nog det värsta som finns, dock skönt när det är lagat och man vet att det verkligen är borta.

lycka till! :491:

AstraMarkus
13-01-07, 05:01
Ooops, var värre än det lät... Lika dålig som min astra GSi var från början, men allt går att lösa med svets, plåt och ordentligt med rostskydd...

krippe
13-01-07, 11:01
Standardställen på Omega A, tillsammans med rambalken innanför bakhjulet på vänstersidan och fjäderfästena och fjäderbenstornen i fram. Tyvärr så var detta inget man kunde avboka i beställningslistan hos Opelhandlarn... Man fick med det på köpet..:mad:

Du vet att det är speciella trösklar till Omegor med kjolar?

olympia69
14-01-07, 12:01
Standardställen på Omega A, tillsammans med rambalken innanför bakhjulet på vänstersidan och fjäderfästena och fjäderbenstornen i fram. Tyvärr så var detta inget man kunde avboka i beställningslistan hos Opelhandlarn... Man fick med det på köpet..:mad:

Du vet att det är speciella trösklar till Omegor med kjolar?

Rambalkarna är tiptop faktiskt,kan ju bero på att den inte gått så lång och aldrig gått i massa saltiga vintrar!
Det enda som skiljer trösklarna åt är ju med eller utan nitar på, I övrigt är de ju lika! men hos opel hade dom inte med nitar så jag köpte pirat trösklar,för nitarna kan man köpa som popnit hos opel!!

O2re
14-01-07, 12:01
Kjøp inte popnit.. det er skit, aluminium irrer bort. finns att få som man svetsar dit.. (motstandssvets)
finns på verksted hvor de reparerer krockskader

Kjell Niklasson
14-01-07, 04:01
Håller med ovanstående, alupopnit är tyvärr inte den bästa lösningen. Dom ärgar helt enkelt bort. Isåfall är det nästan bättre att skruva fast clipsen med små skruvar.

/ Kjell

Figgz
14-01-07, 05:01
Fy, all den där plasten dolde mycket rost :( Fast när man väl tagit tag i det så kan man ju sova gott på natten i vetskap om att Lotusen är fin som bara den :)

Var sjukt noggrann nu bara Björn ;)

olympia69
14-01-07, 07:01
undrar om de nitarna verkligen är utav aluminium... det kändes som metall, när jag monterade sådana på en annan opel jag lagade...såg inte ut som aluminium heller.. men det märks..!

ja jag kommer vara nogrann, men fördelen med att det sitter en massa plast över är ju att finnishen inte behöver vara 110% bara det är BRA gjort!!

tack för alla kommentarer!!
mer bilder kommer efter byggets gång!

krippe
14-01-07, 10:01
Inte bara nitarna som skiljer, även priset skiljer kraftigt mellan sparklådor med och utan nitar.
Lyckligtvis har jag två sparklådor med nitar ligger om jag skulle behöva i framtiden...

Ante LotusNo940
08-02-07, 03:02
Hoppas du var rädd om plasten som går ner framför bakhjulen för den är ju inte stadig + SVÅR att få tag på.
Bra du tar hand om Lotusen innan det är för sent.
Lycka till.

Mvh Andreas

olympia69
10-02-07, 02:02
Hoppas du var rädd om plasten som går ner framför bakhjulen för den är ju inte stadig + SVÅR att få tag på.
Bra du tar hand om Lotusen innan det är för sent.
Lycka till.

Mvh Andreas

Vilken plast tänker du på?
den som sitter överhundbenet och in mot bilen?
all utvändig plast kommer att gjutas av så man kan göra reservdelar i framtiden om det skulle behövas!:)

när jag håller på ska även kollas om bilen har några stress-sprickor i karossen!
är rätt så vanligt på omega A

Ante LotusNo940
13-02-07, 02:02
Japp precis den plasten.
Göra gjutformar på alla delarna? Bra jobbat i så fall. är ju några att göra.

Mvh Andreas

olympia69
13-02-07, 09:02
japp alla delarna!! har en kompis som håller på med plast , som ska hjälpa mig!

Leffeman
13-02-07, 11:02
japp alla delarna!! har en kompis som håller på med plast , som ska hjälpa mig!
Då kanske man kan få beställa ett lotus paket av er, till en rimlig summa pengar:D

olympia69
15-02-07, 10:02
osäker på pris ,men tror det kommer hamna på runt 18-20k komplett, för det är inte gratis med glasfiber!!
kompisen(KA Gsi på forumet) har egen firma och har som leverbröd att tillverka delar o paket i glasfiber!
men gå in på www.custommania.se så har du telnr och uppgifter till honom där...

KA GSI
18-02-07, 08:02
Kommer endast att gjutas av för att kunna göras lättare produkter och att kunna ha möjlighet att göra det i kolfiber. Kommer ej att komma ut till försäljning då lotus/opel har rättigheterna till lotus omega kitet. Kommer endast att hamna på 3 st bilar då i kolfiber och i lättare glasfiber än original. Sysslar ej med kopiera andras produkter utan utvecklar egna och förbättar vissa produkter från andra tillverkare!

MVH JOHAN

www.custommania.se (http://www.custommania.se)

olympia69
22-02-07, 01:02
oki!
förlåt johan då fattade jag fel!

olympia69
26-10-08, 11:10
Har efter gårdagens oljebyte och liten överkoll innan vinterns nerställning åkt på ett bakslag!!:mad:
var ut till kompisen (micke132) efter min koll på bilen.
kollade på tv o pratade lite.
Åkte därifrån runt kl 23 , lade i tvåan, sen trean, DÅ!!! gick kopplingen i golvet!!!!:mad::mad:

o då man varit med om detta förut, så vet jag exakt vad som hänt, m8 bulten som håller pivot -bulten som kopplingsgaffeln sitter på har gått av detta är nu tredje gången!!:banghead:

så nu får man plocka ner lådjäkeln o fixa detta för sista ggn

har gjort mods förut för att slippa detta igen.... men tydligen förgäves!:cool::banghead:

kommer bilder när jag rivit ner det...

Struve
26-10-08, 11:10
Jag kan köpa den annars så slipper Du det. Du får ta min Omega 2.6i och en flygande matta som byte :lam:

olympia69
07-03-09, 08:03
Idag har man plockat ner växellådan då!!
verkar som fettet i kopplingsgaffeln försvunnit, då det var rostangrepp på ytan där pivotbulten ligger mot gaffeln.
och torrt som fnöske!!

på bilderna har jag slipat av ytrosten som fanns!

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=olympia69&cat=78164&image=587826
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=olympia69&cat=78164&image=587835

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=olympia69&cat=78164&image=587826

olympia69
08-03-09, 06:03
idag har jag tagit ur den avbrutna bulten som satt kvar i pivotbulten.
jag har även plockat ner kopplingen för att istället för sinter, sätta dit original lameller!

när jag plockat ner lamellcentrumet såg nåt oroande, kolla splinesen på bilden nedan och jämför med de nya på bilden nedanför:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/7029/588609_w15qlz.jpg (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=olympia69&cat=78164&image=588609)

nya:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/7029/588611_0cq2a4.jpg (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=olympia69&cat=78164&image=588611)

peps
ser ut som den har glappat å slitit upp splines kan de va sintern?

olympia69
ja det beror helt klart på sintern!
Allt detta på idioten på bil o trans i sthlm.
sade till han då när jag skickade lamellcentrum till honom för några år sedan, att jag ville ha nytt originalmaterial monterat. men han satte dit sinter ändå ...:mad:
Men nu blir det original igen!!:D

tänker även göra en modifiering som denna:
http://www.lotusomega.se/itbyn/lotus/mods/pic9.jpg

GSImannen
Var juh nån som var i Tyskland och fick kopplingsras på sin Lotus och det var samma sak där, splinesen var helt borta i lamellen och även i ingående axeln i lådan.
Så verkar hända.

Glad att man inte behöver plocka ner lådan nångång på 711'an pga att pivotbulten ska gå av :dance2:

olympia69
08-03-09, 08:03
Var juh nån som var i Tyskland och fick kopplingsras på sin Lotus och det var samma sak där, splinesen var helt borta i lamellen och även i ingående axeln i lådan.
Så verkar hända.

Glad att man inte behöver plocka ner lådan nångång på 711'an pga att pivotbulten ska gå av :dance2:
Det var "micke132" som fick sin ingående axel rensad på splines på väg till tyskland för några år sedan.

Vad är gjort på din Lotus då för att slippa detta problem?

GSImannen
08-03-09, 10:03
Det var "micke132" som fick sin ingående axel rensad på splines på väg till tyskland för några år sedan.

Vad är gjort på din Lotus då för att slippa detta problem?

Det kanske de var, kommer inte ihåg exakt vem utan bara att de har hänt.

Sitter en 2skivig Alcon-koppling, och den har nedre slavcylinder å urtrampningslager ihopbyggt, som typ på Omega B och många andra bilar.
Så har ingen kopplingsarm eller nått sånt.

olympia69
08-03-09, 11:03
Det kanske de var, kommer inte ihåg exakt vem utan bara att de har hänt.

Sitter en 2skivig Alcon-koppling, och den har nedre slavcylinder å urtrampningslager ihopbyggt, som typ på Omega B och många andra bilar.
Så har ingen kopplingsarm eller nått sånt.

så du har tryckande koppling alltså o inte dragande som det är original?

du har inga bilder på hur det ser ut?

GSImannen
09-03-09, 12:03
så du har tryckande koppling alltså o inte dragande som det är original?

du har inga bilder på hur det ser ut?

Lite svårt och få med det på bild, vet att jag tog lite bilder och mejlade till Stefan när dom hade kopplingsproblem på 940'in.
Kan kika sen efter jobbet om jag har kvar bilderna.

HMS
10-03-09, 03:03
Du har samma princip på kopplingen som på Saab 900 alltså?
En slavcylinder som sitter runt ingående axel i lådan?

(Hittade en bild men kunde inte lägga in den.)

olympia69
10-03-09, 09:03
förstår hur en sån slavcylinder ser ut, så jag är endast intresserad av bilder på hur det ser ut på en Lotus omega!
men tack för omtanken!!:)

HMS
11-03-09, 11:03
förstår hur en sån slavcylinder ser ut, så jag är endast intresserad av bilder på hur det ser ut på en Lotus omega!
men tack för omtanken!!:)

Nu var ju mitt inlägg frågor som var riktade till GSImannen, därav frågetecknen i slutet av meningarna.:)

Struve
Nu var ju mitt inlägg frågor som var riktade till GSImannen, därav frågetecknen i slutet av meningarna.:)

Men eftersom detta är olympia69:s tråd och att han vill hålla det till sin bil så svarade han som han gjorde.
Och om Du nu riktade frågan till GSiMannen kunde Du skrivit det för att undvika missförstånd!!

GSImannen
11-03-09, 08:03
Slavcylindern/urtrampningslager påminner om samma konstruktion som på Saab på t.ex Omega B ja.

Har letat efter bilderna på datorn men hittar dom inte, mest troligen så försvann dom sist när man hade en hd-strejk.
Kan försöka till helgen och hissa upp Lotusen och försöka ta nån ny bild om det är intressant.

olympia69
11-03-09, 09:03
gör dig inte massa extra besvär för detta nu!
var bara nyfiken på hur det såg ut...

HMS
Men eftersom detta är olympia69:s tråd och att han vill hålla det till sin bil så svarade han som han gjorde.
Och om Du nu riktade frågan till GSiMannen kunde Du skrivit det för att undvika missförstånd!!

Sorry trodde man fick ställa frågor. :bowdown:

olympia69
12-03-09, 07:03
nu vet jag att du citerade struve men man får ställa frågor:) ville bara inte ha några andra bilder i min tråd!:)