PDA

View Full Version : Projekt kadett Turbo Ver 2

Getz
21-09-04, 22:15
Efter vad jag vet så kör jag den ända nu rullande Kadett sedan med turbo dock så har rosten börjat bli lite för mycket på denna bil (ja just den röda som e ful som stryk med går som ett skott en -86'a)
så färdiglekt med den ända uppgraderingen på den chasi mässigt va 1.8 gsi bromsar fram

Men va första gången jag försökte mej på att trimma bil så nånstans måste man ju börja

Blev 2 motor ras i vintras under is körning i Vallentuna först hål i en kolv sen 2 kolvar som separerade och tog blocket med sej (repor i fodret) så det blev ut till Henrik (V4SE) och inhandla ett beg xe block med smidda kolvar och stakar, efter kompsänkning och viktning av kolvar och stakar så åkte kolvarna på keram coating den har gått sedan dess med 1 bar i ladd =)

så till den nya bilen

Kadett sedan -88

Mål en jäkligt rolig bil att köra både till vardags och på ban träffarna vilket jag kommer att besöka flitigt nästa sommar med turbo såklart

Detta har hänt
(bilder kommer när jag har hittat nånstans att lägga dom, många och stora)

Projekt dagbok Kadett -88 sedan

Planerade delar

Kaross
Saab 95 aero -01 bromsar fram (308 mm), Gsi 16v bakaxel med skivor, power flex bussningar, fjäderbens stag, ½bur, Wilwood bromspedal dubbla bromscylindrar och bromsvåg, Wilwood kopplingspedal med huvud och slav cylinder, koni gula ställbara stötdämpare runt om, hr 40mm sänkfjädrar, krängnings hämmare övre fram och bak, momo sport 17"x7.5 med 205x40, igen lagda lås runt om, toning av rutor mellan mörk till B stolpe, gas dämpare motorhuv/baklucka, förstärkning i sparklådorna, igenlaggd reservdäcksbalja, runda skärmkanter bak något breddade, lätt moddad gsi front/bak, dragkroken kvar ev byte till löstagbar

Motor
C20XE block, C20XE smidda kolvar kompsänkta keram coatade, C20NE Vev, C20NE Topp kompsänkt, 1.8 E Gsi Kam Volvo V70 blå spridare, primär pump ??, Sekundär pump ??,pro sparc sprut och tändning, Garett TB0339 Turbo (Saab 900), puls split grenrör keram coatat, multi layer packning 3 mm

Inredning
Svart, Sparco Evo 2 stolar, ombyggd instrument panel, baksätet kvar

Vad som gjorts

2004
Slutet av augusti/början av september inför besiktningen
Vänster sparklåda bortplockad/bytt, bur fäste/förstärkning vänster svetsat/monterat, golv i lappat, bytt damasker styrning och baljorna bak

6/9 Besiktning med blankt papper
7/9 Kört bilen till garaget, alla dörrar, motorhuv, baklucka, stolar, baksäte mattor, lampor, framskärmar och kylare av monterat
8/9 Låda och motor ur monterad
11/9 Avgassystem och tank demonterad
12/9 Nästan all el, instrumentering, instrument panel, ljudisolering, värme kanaler, värme paket, drivaxlar med drivknutar, bromservo delar av pedalställ och rattstång
14/9 Höger sparklåda borta
15/9 Tillkapning av bur fästen och slipning av svetsar vänster sparklåda
16/9 Tillkapning av stödvinklar till förstärkning, svetsning av stödvinklar och bur fästen
17/9 Tagit upp hål i insteg för bur fästen, insvetsning av förstärkning med bur fästen
19/9 Gjort klart insvetsningen av förstärkning och bur fästen, kapat bort reservhjuls baljan bak
21/9 Lite svets och plåt jobb inför igenläggningen av reservhjuls baljan bak, tillverkning av pappmall för tillkapning av plåt

zacka
22-09-04, 20:04
Måste säga lycka till med ditt nya (pånyfödd kadett :) )
våre kul om du hann med allt det där under vintern så man få se en fin kadett till sommaren i sthlm´s garor

Getz
22-09-04, 20:10
det är det som är tanken i allafall bara jag får pengarna att räcka till räknar med runt 30k under vintern

hade tänkt att ha den ute på gatan till den 1'a maj igen med lite hjälp

Getz
03-10-04, 21:10
Lite uppdatering med lite bilder

http://www.garaget.org/show.php?car=2443

Cassius
05-10-04, 09:09
Bara en 8 ventilare? Borde inte 16 ventilare sitta bättre? Eller är C20NE toppen mer robust?

Har funderat på att hänga ner en turbo i min Omega med C20NE så detta var intressant ;)

Getz
05-10-04, 09:31
Började med den motorn då det va enklast med mina då rätt så begränsade turbo och motorkunskaper (första bil bygget någonsin) annat än ett motorbyte tidigare på samma bil till en 1.8 gsi

tidigare meckat en hel del 2 takt men aldrig 4 takt i den här utstäckningen

fördelen med 8 ventilaren är att det är gott om delar och dom kostar inte så mycket + att om kamremen går så är det bara att 0ställa motorn hänga på en ny å köra vidare
går den på en 16 v så blir det dyrt då man kan räkna med minst en 4-16 trasiga ventiler för 500:- st + ev kolvar då dom kan rasa med

men trots detta så ligger det i planerna att hänga i en calibra turbo motor till nästa vinter för att kunna regga med turbo som ombyggt fordon
vilket jag ändå är så illa tvungen att göra då jag kommer att ha bytt hela bromskretsen pedal huvudbromscylindrar ok runt om bakaxel samt ändrat på chassiet ibak då jag har lagt igen baljorna (bakom däcken och reservhjulet) bygger bur bygger om främre krockbalken och lite annat

men vill du ha lite tips om konverteringen av en c20ne så hör av dej har i allafall en del erfarenhet nu efter ha rasat 2 gånger på samma vår (båda gångerna kolvar som get upp den första smälte den andra gången separerade 2 i kolvringsbalkarna)
det finns 2 kolvtyper i c20ne motorn den ena är betydligt mycket klenare än den andra då olje kanalen innanför oljeringen är 2 spår vilket försvagar kolven senare så blev det borrade hål istället innanför olje ringen dessa håller bättre men dom separerade i balkarna i stället så nu kör jag med kompsänkta smidda gsi 16v kolvar som är keramik belagda för att tåla mera värme tillsamans med xe stakar förövrigt samma som sitter i calibra T blev även ett xe block då jag renovera sisst då jag även rasa loppen pga av trasiga kolvringar dock värt att veta är att man ska plocka ur backventilen ur dom som sitter i kanalen till toppen annars så får inte lyftarna tillräckligt med olja och knackar(vet tyvär av egen erfarenhet)

//Getz

Getz
13-10-04, 21:36
Garaget uppdaterat med lite nya bilder

Getz
21-11-04, 16:01
Lite nya bilder samt dagboken uppdaterad

GTic
20-12-04, 08:55
Min GT rullar också fortfarande......:)

Funderade lite på om du håller reda på när det blev stabilare kolvar i NE, köpte ett 90:as block sist......hade en provmotor från -87, sk, familj 1 motor.....men den sa upp sig samtidigt som jag fick reda på att APC-boxen var chippad......1,4bar dödade alla kolvar rätt snabbt.....he he he.
Nu har jag laddat 0.8 i 7 månader utan missljud eller annat roligt....vart kom du framm till att gränsen gick för std kolvarna?

Dummt att göra det någon annan gjort.......bilfan har redan kostat mer än jag vill inse...och mer verkar det bli... ;)

Getz
20-12-04, 13:24
jag laddade 1 bar med dom senare kolvarna i med med för lite kylning och dålig mappning samt att jag körde rätt hårt och det spikade en del vilket tillslut resultera i att jag rasa 2 kolvar då kolvringsbalkarna lossna från kolven och kolvringarna sprack vilket gorde att jag även skrotade blocket i samma veva

har tills nu (över sommaren) kort med ett xe block med kompsänkta smidda xe kolvar som är keram cotade i topparna till det xe stakar (samma som let) en ne vev med ne oljepump och ne svänghjul även en kompsänkt ne topp som nu skall portas under våren samt slipa in ventiler troligen nya tryckare och lite hårdare fjädrar samt nån lämplig kam
kommer även troligen att total keram cota motorn in och utvändigt
skall byggas ett nytt grenrör med ny placering av turbon framför motorn i stället för över lådan som den har settat nu

GTic
20-12-04, 19:23
Då borde min med intercooler i hela fronten palla 0,8 ett tag i alla fall då.....ganska tung vänsterfot jag med.
Jag har turbon frammför motorn, men kan lova att det inte blir mycket lutning till tråget på returen......om man inte flyttar kylaren och lever om med rondellen vill säga.
Var lat och gjorde det möjligt att ta bort den och besikta på 1,5 timme.......offrade det estetiska ganska mycket för att få den användbar.
Har funderat på liknande recept som din snurra, får se om det blir tid till att bygga en.

Cassius
20-12-04, 22:42
>Då borde min med intercooler i hela fronten palla 0,8 ett tag
>i alla fall då.....ganska tung vänsterfot jag med.
>Jag har turbon frammför motorn, men kan lova att det inte blir
>mycket lutning till tråget på returen......om man inte flyttar
>kylaren och lever om med rondellen vill säga.
>Var lat och gjorde det möjligt att ta bort den och besikta på
>1,5 timme.......offrade det estetiska ganska mycket för att få
>den användbar.
>Har funderat på liknande recept som din snurra, får se om det
>blir tid till att bygga en.

Lite offtopic nu men..

Du har väl ingen användning av en tung _vänsterfot_? Antar att du menar höger :P

MantaBurner
20-12-04, 22:52
han kankse gillar att slira på kopplingen....

GTic
20-12-04, 23:02
Med en kvick vänsterfot, och mycket hästar så går det att få ställ på torr asfalt med en kadett.........så håna inte vänsterfoten..... ;)
Om inte annat så ser det kul ut för dom som ser en kadett på 3 hjul genom korsningarna.....i dom fall det greppar lite, fråga dom stackare som efter flera år fortfarande svär att dom aldrig kommer att sätta sig i en bil med mig igen.....*asg*

Getz
29-12-04, 17:50
Bussnings kitt från Powerflex beställt till kadetten (GSI 16V):)

Getz
04-01-05, 19:19
Så har bussningskittet hittat hem
blåa trevliga polyurethan bitar

fick ett riktigt bra pris på dom med ;)

Ladda upp en liten bild på dom under dagen

Getz
15-01-05, 21:31
Länkarmar, fjäderben, nedre krängningshämmare och bussnings hållare tillbax från lack
Tack Leffe :D

http://www.garaget.org/show.php?image=2868-4706-5150.jpg

Getz
16-02-05, 12:10
Kopplingspedal med cylindrar och holley blå matarpump till catchen hemma

http://www.garaget.org/show.php?image=2583-5058-4309.jpg

Getz
21-02-05, 11:53
det senaste tillskottet bland delarna till bilen

http://www.garaget.org/show.php?image=8550-4998-1655.jpg

Nån mera som vill ha en?

Getz
30-08-05, 18:04
Det har vart dött med uppdateringar länge nu men det händer en del ändå

bytte garage i juni till ett i vallentuna i stället
hela golvet är rostlagat och till större delen renslipat från undereds massa

en let snurra hämtades hem i början av sommaren från vara

det har droppat in lite delar vart ef senaste tillskotten är

Bimarco stolar (glasfiber fia godtjända)
Koni gula ställbara med ratt och hr 40 sänkfjädrar (ska duga till att leka med nästa sommar i allafall)
Grupp H bur från guss ligger i garaget och väntar på montering

det som ska hända närmast nu är att dom 2 kvarvarande rutorna skall ur golvet ska slipas klart under innan bilen troligen körs till sala kaross för hel blästring av karossen och bakaxeln

när detta är klart så ska buren i samt en sömsvetsning av karossen göras och bakskärmarna bytas till vectra A innan den går på lack

svart invändigt och under samt baklucka och motorrum och vit utanpå

tanken är att ha den som ett rullande chassie innan jul så att den kan sfro besiktigas och reggad till sommaren med let motorn i för körande på bana och gata

ska ta lite bilder på alla prylar å ska se om jag kan kasta upp dom under kvällen

johan89
01-03-08, 10:52
Hur går det med byggande?:D