PDA

View Full Version : Opel Kadett GSi sugtrimmad NE

CeDEe
21-11-06, 07:11
Ja då har väl turen kommit till mig att göra en liten projekttråd.

Bilen är iaf en Opel Kadett GSi -87 dvs en 8-ventilare.

Lite historia:
Bilen köptes oktober 2004 då det var tänkt att jag skulle använda den karossen då min dåvarande 16v GSi hade för rostig kaross för att laga. Letade runt lite och hittade en annons här på OSC. Bilen sades vara helt rostfri med nyrenoverad motor och runda skärmkanter bak. Priset var 3000kr när annonsen lades in, när jag hittade den så var han lite desperatare. Ringde på den och åkte upp dagen efter med släp och hämtade den. Priset då? Jo, 1500kr var det facila priset. Motorns bottendel var renoverad för 6500 enbart den!
Tyvärr så har jag fortfarande inte fått pärmen med motorspec., och då har det gått nästan två år! :eek:

Hursomhelst, väl hemma och när man började riva i bilen så hittade man mer och mer godis i motorn.
Toppen var nyrenoverad och portad, det satt även en helt ny ENEM-kam i den. Bilen var också begåvad med ett Lexmaul extraktorgrenrör. Motorn hade inte ens blivit uppstartad efter renoveringen! Det enda som var original var insuget då han hade tänkt att köra med förgasare. Det hade jag ingen större lust med så jag sålde min 16v motor och fick pengar plus ett Lexmaul insug till min 8v.

Såhär såg bilen ut efter köp:
http://img247.imageshack.us/img247/8330/picture008ut3.jpg

Motor:
http://img266.imageshack.us/img266/5143/picture006vb2.jpg

Rost då? Rost fanns det på bromsar och bakaxel. Karossen var helt rostfri, som utlovat, och i väldigt bra skick!!! Men det kanske inte är så konstigt då bilen har varit avställd sedan -97 :D

Nu var det dags att börja riva!!!

Bilen var redan rensad invändigt vilket var bra. Så jag och min bror roade oss med att hacka loss asfaltsmattor och sniffa thinner! :rolleyes3

Nyrenoverad 16v bakaxel:

http://img169.imageshack.us/img169/6384/bild011cc8.jpg

Insidan lackades sedan med svart hammarlack.

Under tiden så köpte man på sig lite roliga saker, bland annat polyurethanbussningar till hela chassiet, en 120lit/min soppapump och en Malpassi progr. BTR. Införskaffade även två st MOMO stolar och fyrpunktsbälten till dom. Nya fälgar var jag också tvungen att köpa då dom nya bromsarna inte rymdes i dom gamla fälgarna.

Som sagt så hade jag en 16v sedan tidigare och den kom väl till pass. Den slaktades på allt som kunde behövas till min bil! :p

Mkt renoverades och byttes och köptes.

Nu två år senare så är bilen äntligen igång efter MYCKET om och men. Det har varit elfel till förbannelse! :angryfire

Fick igång den i augusti och hann väl med att avverka ca 6 mil innan den ställdes av igen, jag besiktade den inte ens... :-o

Under dessa 6 mil så piskade jag den hårt som fan och upptäckte en sak... jag har fan inget mos i bilen!!!
Jag tycker att bilfan är slö som en mätt pyton! Väghållningen är super! Bromsarna kanon! Men motorn har inge pulver... :(

Så det ska jag råda bot på i vinter, jag har nämligen köpt ett husdjur. En liten ledtråd är att Björne (i Björnes magasin) också har ett likadant husdjur. :p

Bilen nu i garaget:

http://img294.imageshack.us/img294/9830/2006hstemeliebil036iq7.jpg

Små bromsar:

http://img120.imageshack.us/img120/4856/2006hstemeliebil044io4.jpg

Motorn för tillfället:

http://img47.imageshack.us/img47/6628/2006hstemeliebil043du1.jpg

Motor spec:

C20NE
portad och planad topp
ENEM-kam
Lexmaul grenrör och insug
120lit soppapump
170cc spridare
2,5" system
F16 låda
än så länge.... :cool:

Väghållning:

16v bakaxel
Bilsteindämpare
Progr. fjädrar
16v krängare
Polyurethanbussningar i hela chassiet
308mm bromsar i fram (bettar helt sjukt bra!!!! :D )
17" OZ Superleggera (väger ingenting, 15kg med däck, bara fälg 6,9kg)

Kaross:

Borttagen låskolv bak och antennhål
igenlagda sidolister
runda skärmkanter bak
rollad mattsvart
Cup speglar
rensad invändigt helt plåtren
MOMO T2000 stolar med Sabelt 4-punktare
nån sportig ratt har jag också
och häftiga mätare har jag med :p

Planer:

Mitt husdjur ska in i bilen
En bur ska också in i bilen (när pengar finns)
Få allt att funka kanon och piska skiten ur Jonas å Figgz :eclipsee_

Rocklind
21-11-06, 08:11
Vilken annsiktslyftning. Ser lovand ut!:D

Mvh//Rocklind

Figgz
21-11-06, 11:11
Säger som Deluxe i P3... Jag haaaaaatar snigel... :p

Nä skämt åsido, snacka om århundradets fynd den där bilen! Ska bli riktigt skoj att se den live också, för jag vet att du har byggt den för att den skall användas ;)

Förresten, läckra fälgar... de vill jag ha!

Tonie Pettersson
22-11-06, 11:11
Killen som du handlade Kadetten av var vi och hämtade en C20XE hos, vi fick då syn på Kadetten och hade den inte varit tjingat av dig så kan jag lova dig att vi köpt den på plats. :) Ser ut att vara ett riktigt skoj projekt.

CeDEe
22-11-06, 12:11
Figgz: Det är väl inget fel på snigel :p Klart som fan bilen är till för att användas, och det hårt! Bäst att jag skaffar 13 låsbultar till mina älsklingar då, och ger fan i att komma på träffar :D

Tonie Pettersson: Där ser man! Jo det var ett apbra objekt att börja bygga på, tyvärr så tog det dubbelt så lång tid som jag trodde, och nu kommer det att ta ännu längre tid :mhihi:

BTW, det var ett kanonfynd!

Tonie Pettersson
22-11-06, 06:11
...tyvärr så tog det dubbelt så lång tid som jag trodde, och nu kommer det att ta ännu längre tid :mhihi:

En tendens som nog återfinns i många garage runt om i landet. :D

Stafvan
26-11-06, 06:11
Motor:
http://img47.imageshack.us/img47/6628/2006hstemeliebil043du1.jpg

:eclipsee_

Mitt gamla insug ser iallafall ut att trivas där under huven!

O om Figgz nu inte blir "uppiskad", så kör ju han runt med ditt eget gamla 16V-insug !:D (Oj det fick jag nog inte skriva...!)

Stafvan
26-11-06, 06:11
Killen som du handlade Kadetten av var vi och hämtade en C20XE hos, vi fick då syn på Kadetten och hade den inte varit tjingat av dig så kan jag lova dig att vi köpt den på plats. :) Ser ut att vara ett riktigt skoj projekt.

Du broder, det är inte så att det var hos just CEDEe som vi var och hämtade 16-Ventilaren?

CeDEe
27-11-06, 04:11
Jo just det det var ju du/ni som köpte motorn. Var inte riktigt säker på att det var ni.

Haha jo det är ditt gamla insug. Jasså så figgz har mitt gamla :P

CeDEe
12-07-07, 05:07
Turboplanerna är lagda på hyllan då det fanns lite annat att pilla med plus att pengar å tid inte räckte till.

Bilen är för övrigt till salu om någon är sugen.

Cassius
12-07-07, 06:07
Tycker inte du borde vart utan sås med dom grejjerna, är de fortfarande orginal sprut? i så fall skulle jag uppgraders där för såpass som en 16v ska den lätt gå! om inte lite till! :)

CeDEe
12-07-07, 08:07
Jupp sprutet är fortfarande original.

Resten är jag för trött för att tolka, menade du att jag borde ha pengar eller att bilen borde få soppa? :-o

Menade du sen att den borde gå bättre än en 16v? Den går som ett skollat ollon iaf :D

CeDEe
12-07-07, 08:07
Hmmm såg nu att jag hade skrivit att den var slö... när jag körde hem den i våras från garaget så testa jag den lite, och den går faktiskt jävligt bra nu. Förmodligen för att den nog får lite mer soppa nu.

Det rycker å sliter i ratten när man trycker på iaf. :eek:

Den är för övrigt till salu för rätt peng till rätt köpare.

Cassius
12-07-07, 09:07
Jag menade att om den känns slö får den nog fel blandning, vilket du ju själv uppenbarligen listat ut genom att se till å ge den mer soppa ;)

Ett SMT eller ännu hellre MegaSquirt på den där så skulle de nog bli åka av :) PM'a gärna ett riktpris, har en kompis som letar bil nämligen ;)

CeDEe
13-07-07, 02:07
Jo det skulle vara nice med ett annat styrsystem, framförallt göra så att man flyttar varvspärren från omanliga 6500rpm =)

Peppe
14-07-07, 09:07
Få allt att funka kanon och piska skiten ur Jonas å Figgz :eclipsee_

Lät farligt de där. :D är helt på den strängen.

CeDEe
31-08-07, 07:08
Nu, äntligen, fungerar allt!!! :D

Ska bara boka en reg besiktning nu, så ska ni se att jag nog också dyker upp på kullen.

PS Fortfarande till salu :rolleyes:

Widde
31-08-07, 08:08
Trevligt! Vilken ENEM kam har du?

CeDEe
31-08-07, 08:08
Jadu den som ändå visste det... han skulle skickat pärmen med allt som var gjort på motorn. Och det var ca 3 år sedan... har inte sett den än. :confused:

CeDEe
20-09-07, 04:09
Nu är bilen regbesiktad för en passagerare =)

Sen att den vanliga besiktningen gick mindre bra skiter jag i.... bara massa småsaker som en bromsslang som inte satt fast å ingen katt å ändrad motor m.m. :p

Så om det är fint väder så ska den få bekänna färg på Kullen! :cool:

CeDEe
15-11-07, 04:11
Jahopp, då fick man motorskott på väg HEM från kullen när man körde lugnt å fint.

Så det är väl bara att böja sig framåt och ta den stora XE dolmen rakt upp och acceptera... :rolleyes:

GSI | Mange
15-11-07, 07:11
hahaha fint uttryck:D Satte du en vevstake genom blocket eller?

vizay
15-11-07, 08:11
ajaj, låter inge bra. Vad hände?

CeDEe
15-11-07, 08:11
Har inga bilder på förödelsen än, men det kommer. Men det är vippor som har gått av, så jag har ingen komp på 2'an å 3'an.

Pallar inte å lägga pengar på den spisen, så det blir som sagt att gå över till den mörka sidan. :-o

vizay
15-11-07, 09:11
vafan, hur tusan har det gått till?

Slit gärna isär och fota om du orkar, låter weird.

Daniel_
15-11-07, 09:11
Förmodligen slarvat med oljebyten så nån oljekanal koksat igen?:)

vafan, hur tusan har det gått till?

Slit gärna isär och fota om du orkar, låter weird.

Rocklind
15-11-07, 11:11
F*n va tråkgt! Så de blir xe nu då?

//Rocklind

CeDEe
16-11-07, 01:11
Förmodligen slarvat med oljebyten så nån oljekanal koksat igen?:)

Ska fota så fort jag får tid!

5 st oljebyten på ca 70 mil.... du har nog rätt, skulle bytt minst två gånger till... :p

CeDEe
16-11-07, 01:11
F*n va tråkgt! Så de blir xe nu då?

//Rocklind

Som jag skrev högst upp, bara att ta den så djupt det går. :D

Daniel_
16-11-07, 02:11
Nu menade jag ju inte att det var just DU som slarvat med oljebyten och den biten utan kanske tidigare ägare..

Ska fota så fort jag får tid!

5 st oljebyten på ca 70 mil.... du har nog rätt, skulle bytt minst två gånger till... :p

CeDEe
16-11-07, 03:11
:D Nu menade jag ju inte att det var just DU som slarvat med oljebyten och den biten utan kanske tidigare ägare..

Motorn vart helt nyrenoverad (ej startad) när jag köpte den, så det är bara jag som har lekt med olja i den.

Men det lustiga var ju att den hände just när jag körde lugnt hem från kullen. :rolleyes:

Det enda jag kan få ut av det hela är att motorer ska plågas hårt på räserbanor och inte köras lugnt med. :eclipsee_

Ja just det, krysskilen hade givit upp också. :D

Daniel_
16-11-07, 03:11
Okej, då hade jag helt fel:)

:D

Motorn vart helt nyrenoverad (ej startad) när jag köpte den, så det är bara jag som har lekt med olja i den.

Men det lustiga var ju att den hände just när jag körde lugnt hem från kullen. :rolleyes:

Det enda jag kan få ut av det hela är att motorer ska plågas hårt på räserbanor och inte köras lugnt med. :eclipsee_

Ja just det, krysskilen hade givit upp också. :D