PDA

View Full Version : Bromsar bak audi 100 2,3

Bajano
13-11-06, 23:02
Undrar om det är någon som vet var det kan vara för fel oket i bak på audin, skulle spänna handbromsen men oket hade rostat ihop så vi va iväg och hämtade ett bättre begagnat och kolven rör sig inte när man drar i handbromsen, den liksom går i botten på plattan som vajern sitter i, det konstiga är att färdbromsen fungerar som den ska.

någon som vet något om dettta??
börjar bli lite panik nu, kompisen ska besiktiga den på onsda

tack på förhand

Danneso
14-11-06, 00:08
Dom äter tyvärr ok bak, inte ovanlig att man får byta/renovera dom varje år. Förstår tyvärr inte riktigt vad du menar vad du menar i med "den liksom går i botten på plattan som vajern sitter i" så jag kan inte ge dig något råd.

Armen till handbromsen sitter uppe på baksida av oket, rör sig inte kolven om du trycker armen framåt?

/Danneso

Bajano
14-11-06, 00:49
Dom äter tyvärr ok bak, inte ovanlig att man får byta/renovera dom varje år. Förstår tyvärr inte riktigt vad du menar vad du menar i med "den liksom går i botten på plattan som vajern sitter i" så jag kan inte ge dig något råd.

Armen till handbromsen sitter uppe på baksida av oket, rör sig inte kolven om du trycker armen framåt?

/Danneso

nej precis det e den armen jag menar, den hade rostat fast så jag knackade lös den men den funkade inte ändå, så då åkte vi till skroten och köpte ett nyss och det var samma sak på den, dvs kolven rörde sig ytterst lite när man rörde armen

/stefan

Bracketracer
14-11-06, 10:42
Det behövs inte stor rörelse på kolven för att få handbromsverkan, på en korrekt fungerande skivbroms är det bara förspänningen i en gummitätning runt kolven som drar tillbaka kolven knappt en mm när man släpper bromsen.

Huvudcylindern har små ventiler som behåller lite tryck på trumbromskretsar men på skivbromskretsar släpps allt tryck.

Fetchrille
14-11-06, 10:46
Det där är inga problem (att kolven inte rör sig alltså)

Du måste trycka ihop kolven jävligt noga inna du vrider armen för att se om kolven rör sig, när du sedan har testat EN gån behöver du trycka ihop det igen. Det är en konskekvens av hur självjusteringen funkar samt att du har beggade grejer, det trögar alltid lite. Och som sagt, kolven rör sig ganska lite...

Mitt bästa tips är att ordna ett verktyg för att skruva ihop oken på riktigt(98kr på biltema), gör rent och smörj ordentligt och justera ut oken. Kom ihåg att smörja armen till handbromsen j-t noga!!!

Folket som jobbar på Audi hemma på kusten smörjerr oken på sina Audis VARJE gång de bytar däck....om de är rädda om bilen.

Det som sänker de här oken är nästan alltid att genomföringen till armen för handbromsen rostar ihop. om inte armen fjädrar tillbaka ordentligt(med lite tryck) så kommer inte justeringen funka som den ska och risken är stor att handbromsen hänger sig

Bajano
14-11-06, 11:22
Tack för all hjälp, ska kolla om jag får någon ordnig på det efter jobbet.

tackar igen

// stefan

Fetchrille
14-11-06, 12:05
Tänk på att om du INTE har rätt verktyg för att skruva i hop oken så kommer du få problem. Då måste du alltså skruva kolven medsol SAMTIDIGT som du trycker ganska ordentligt. Om man inte får tryck på samtidigt som man skruvar så kommer inte kolven gå in utan bara snurra utan att justeringen justeras.

Att göra det jobbet med tång eller mejslar eller annat kreativt är inte att rekommendera för det är snuskigt lätt att sabba damasken. Var försiktig...

Dagens verktygstips:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82465

Bajano
14-11-06, 16:22
Tänk på att om du INTE har rätt verktyg för att skruva i hop oken så kommer du få problem. Då måste du alltså skruva kolven medsol SAMTIDIGT som du trycker ganska ordentligt. Om man inte får tryck på samtidigt som man skruvar så kommer inte kolven gå in utan bara snurra utan att justeringen justeras.

Att göra det jobbet med tång eller mejslar eller annat kreativt är inte att rekommendera för det är snuskigt lätt att sabba damasken. Var försiktig...

Dagens verktygstips:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82465

Okej, jo men det e lungt en sån har jag ligger nånstans:) så det ska nog ordna sig det.

tack igen

/stefan

Bajano
14-11-06, 22:39
Tänkte bara meddela att det e grejjat nu, det hade grejjat sig själv över natten:D iofs så dränkte jag det i WD 40 . sen var det bara att pumpa lite på bromsen så funkade det kanon sen

Tack för all Hjälp

/stefan

Raffe
15-11-06, 12:23
Bromslösningen på dessa Audi 2,3 med bakrebromsok som använder färdbromsens belägg är rent ut sagt skitdåligt designad, har bara rådet att du borrat in en fettnippel från undersidan så att du kan smörja med en fettspruta så fort du går förbi bilen:p

Har en likadan Audi som haft samma irriterande problem, skulle repa bromsarna på en Golf GT igår och såg då att de har gjort en något annorlunda lösning som då borde fungera bättre, någon som har erfarenhet av den?