PDA

View Full Version : OPEL Corsa 1.3i -88 Race

Struve
23-09-06, 03:09
Som en del märkte på Kullen så kom jag i en "vacker" Corsa 1-3i -88
Införskaffades på en bilfirma i Sisjön den 5/9 -06 för den fina summan 3500, firman ville ha 5500.
Jag blev bilens 6 ägare inkluderat bilhandlare. Det verkar vara bara äldre personer som ägt detta "vackra" fordon.

Rensningen av inredningen började på söndagen 10/9 då allt åkte ur i stort sett, bara mattan under stolar och fram var kvar ihop med stolarna.
Måndagen 11/9 åkte jag till Gunnarsjö Svets och Smide i Kungsäter för att hämta hem en folkracebur plus en 6meters längd rör extra.
Körde också in bilen till garaget och rensade ur resten av mattan och stolarna, lossade på instrumentbrädan, rev ur innertaket och skrapade lite asfaltsmattor.
På tisdagen 12/9 började burbygget och det är som kännt en del tillpassning för att få det "bra".
Detta tog resterande av tisdagen och en del av onsdagen att få plats, fick lite hjälp av Figgz att skrapa resten av mattorna och han höll i en del rör med :mhihi: När buren var klar så fanns det ca 1 meter rör kvar i olika korta stumpar.
Bytte även bromsvätska då den garranterat var gammal och hade en del vatten i sig, kul att luftnipplar släpper utan att ens behöva ta i med risk att dom går av.

Fixade till mattorna så att man kan ha dom i fast man har bur, blir lite mer gemytligt och mattor väger inte mycket.

Premiären för Corsan på banan blev den 16/7 på Kinnekulle, han med att köra ca 15mil på begagnade r-däck som var rätt hala speciellt första passet, sedan greppade dom rätt bra.

Planerna i vinter är att detta inte skall gå över styr men iallafall skall hela bromssystemet bytas ut till Kadett GSi 16V system med skivor/spindlar bak.
Sänkningsats 70/50 ligger redan i förådet och väntar.
Elsystemet skall bytas till Kadettens också då motor och v-låda skall bytas ut.
Vill ha en F16CR ihop med en lagom pigg C20NE.
Har hittat en sittastillstol och 4-punktsbälte.
Målet är iallafall att kunna ha kul på nästa års banträffar inom en 30-milsradie, kommer nog försöka mig på rattlåsracing också :mhihi:

Några bilder:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/060909-01.JPG
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/060912-03.jpg
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/060913-06.JPG
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/060913-11.JPG
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/060916-04-Bjorn-04.jpg

Kostnader:

Inköp av bil: 3000:-
Inköp av bur plus 6m rör: 1300:-
Sänksats 70/50mm från Tyskland: 1800:-
Skrotbil från Jonas (Bromsar, el och lite annat): 1000:- Skrotpengar tillbaka: 1200:-
Astra GSi fälgar med slitna r-däck: 1500:-
C20NE med F16CR och lite annat: 2000:-
Extra topp med sprut och lite smågrejer: 400:-
Sittastillstol Sparco: 500:-
Vita blinkers från Tyskland: 0:-
Nya regplåtar: 120:-
Ratt (byte med Meken, fraktkostnad): 96:-
Nya lager fram: 500:-
Avgas, avgasrörsupphängningar: ca 650:-
Jappsdämpare: 483:-
Delrin/POM: 500:-
R-Däck Yokohama 205/50 15": 3000:-
Delad höger drivaksel: 300:-
Oljetryck/mätargivare: 200:-
Oljekyl och diverse slang: 300:-
Huvlyftare: 214:-
Oljekylslangar med kopplingar, banjoskruv och tätningar: 300:-
2 st 256mm org Kadett GSi 16V skivor: Omega sedan tank som betalning 0:-
Bromsvätska, motorolja, filter, lite givare: 300:-
Just nu har bilen kostat: 16 280:-

MantaBurner
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/060916-21-Jani-05.jpg

Widde
Kanske har en lagom pigg c20ne till salu :) (min "gamla" motor alltså)

Snygga "banhjul" föresten, måste vara grymt bra grepp i däcken :p :D

Struve
23-09-06, 04:09
:D no woords needed...Såg det där, GTI-folket skrattade gött :whistling
Kunde inte låta bli att "poosa" när han där galningen Jani bad mig :WobbleSig

Kanske har en lagom pigg c20ne till salu :) (min "gamla" motor alltså)

Snygga "banhjul" föresten, måste vara grymt bra grepp i däcken :p :DMotor är redan fixad ihop med lådan, men tack ändå.
Hjulen är ju jättefina, duger verkligen åt det där "vrålåket" :Fools_Hou

vizay
23-09-06, 04:09
jag tror jag vet vad det blir för motor i den här lilla corsan :)
damn you att du hann före men men, jag kommer åka ifrån dig iaf på banträffarna nästa år :D ;)

Paul
23-09-06, 07:09
Ratten är ju skitful. Du får en riktig raceratt mod Irmscher när jag kommer o hälsar på nästa helg... det blir mitt spons :mhihi:

Struve
23-09-06, 07:09
Ratten är ju skitful. Du får en riktig raceratt mod Irmscher när jag kommer o hälsar på nästa helg... det blir mitt spons :mhihi:Är ju inte bara ratten som är skitful, du utför inte skönhetsoperationer ??

Paul
23-09-06, 08:09
Är ju inte bara ratten som är skitful, du utför inte skönhetsoperationer ??

Bedömde skönhetsoperarion av rattarna som mest brådskande *skrattar* :dance2:

Jonas Jonsson
23-09-06, 09:09
Är ju inte bara ratten som är skitful, du utför inte skönhetsoperationer ??

Då skulle det ju bara vara insidan kvar för att få ordning på gubben :D :D :D :491:

Kul att se att någon bygger på en bil som INTE har allt "rätt" utan att man kan ha kul med små medel och ful bil. Det visste iofs jag för länge sedan men kul med fler hehe

vizay
struve har jag rätt om jag påstår att den kommer gå som ett spjut (något knubbigt men charmigt sådant)? :p

Struve
struve har jag rätt om jag påstår att den kommer gå som ett spjut (något knubbigt men charmigt sådant)? :pHoppas att det stämmer iallafall, men huvudsaken är att jag har kul och kan roa några andra på kuppen.

Tack för stödet, Jonas, jag är väl nästan kungen i klubben för "avsluta oavslutade projekt" :whistling

Mitzu
23-09-06, 11:09
Struve: majblomman i vänster sidobakruta ser snabb ut :p

Kul med ett riktigt budgetbygge, låt det fortsätta så.

BTW: ang sänkningen så skulle jag rekommendera att försöka få ned den jämnt runt om, dessa corsor kan bli lömska i bakänden om man sänker mer i fram än i bak.

Ett tips är att antingen sänka fjäderskålen i bakaxeln eller höja i karossen samt flytta upp övre stötdämparinfästningen för att minska utfjädringen motsvarande eller mer (om man har sänkfjädrar ihop med orginallängd på stötdämpare).
Det sistnämnda (stötdämpar infästningen) görs enkelt genom att kapa bort och lägga till ett rör för att på så sätt flytta upp infästningen.

Mvh Peter

Lupos3L
24-09-06, 02:09
Struve: majblomman i vänster sidobakruta ser snabb ut :p

Kul med ett riktigt budgetbygge, låt det fortsätta så.

BTW: ang sänkningen så skulle jag rekommendera att försöka få ned den jämnt runt om, dessa corsor kan bli lömska i bakänden om man sänker mer i fram än i bak.

Ett tips är att antingen sänka fjäderskålen i bakaxeln eller höja i karossen samt flytta upp övre stötdämparinfästningen för att minska utfjädringen motsvarande eller mer (om man har sänkfjädrar ihop med orginallängd på stötdämpare).
Det sistnämnda (stötdämpar infästningen) görs enkelt genom att kapa bort och lägga till ett rör för att på så sätt flytta upp infästningen.

Mvh Peter

Har du inte nån bild på det där Peter? Kan ju vara kul för dig Struve,, själv har jag ju absolut ingen nytta utav att se det....

Struve
24-09-06, 02:09
Tack för tipset Peter, har redan kollat på hur det skall lösas och det lutar att "tjyva" ditt tips om det nu behövs :D

Har redan vart o kollat av http://www.corsa.webb.se/ för att få inspiration.....

Mitzu
24-09-06, 03:09
Har du inte nån bild på det där Peter? Kan ju vara kul för dig Struve,, själv har jag ju absolut ingen nytta utav att se det....

Tyvärr ingen bild, jag åkte coilovers i bak på min corsa.

Dock har jag använt mig av den ombyggnationen bak på en Nissan Primera GT vi körde långlopp med.

Mitzu
24-09-06, 03:09
Tack för tipset Peter, har redan kollat på hur det skall lösas och det lutar att "tjyva" ditt tips om det nu behövs :D

Har redan vart o kollat av http://www.corsa.webb.se/ för att få inspiration.....

Tjyva gör du inte för fem öre, då hade jag inte tipsat om det :)

Kul att man kan ge inspiration :racesmile

Figgz
24-09-06, 10:09
Inspiration? Alla mina bidrag och tips brukar bara leda till perspiration ;)

Nä som sagt Struve.. skoj att det hann bli "klart" till Kullen så det blev lite åka av. Bara fortsätta nu i vinter så är den roligare sen.
Tänk på vad vi talade om i telefon igår... så blir det nog kalas ;)

Corsajunk
27-09-06, 09:09
Kul med en Corsa! Turbo Turbo Turbo Turbo Turbo Turbo :D

Jani Hast
09-10-06, 03:10
[quote=Struve;240691]Såg det där, GTI-folket skrattade gött :whistling
Kunde inte låta bli att "poosa" när han där galningen Jani bad mig :WobbleSig

Hmmmm

Hur var det nu.
Ville du ha bilder på bilen eller ?? :angryfire :518:
Har inte glömt bort dom men haft massa annat att göra.

Struve
09-10-06, 03:10
Hur var det nu.
Ville du ha bilder på bilen eller ?? :angryfire :518:
Har inte glömt bort dom men haft massa annat att göra.
Klart jag vill ha bilder Jani, och du är allas lilla galning :dance2: du vet nog min mail men skriver den igen pererik@struve.se

Idag var jag o hämtade ett paket med bromskivor bak och ok, på fredag drar jag till Rönninge för att hämte hem en kadett som skall donnera bromsystemet, elsystem, hjulspindlar bak, drivakslar och kanske nått mera.

MantaBurner
09-10-06, 04:10
på fredag drar jag till Rönninge för att hämte hem en kadett som skall donnera bromsystemet, elsystem, hjulspindlar bak, drivakslar och kanske nått mera.

e den randig ?? :D

eller det kanske inte gäller alla bilar i rönninge :-o

Struve
09-10-06, 06:10

Nope detta är ingen pridekadett vad jag vet :mhihi:

Berns
09-10-06, 07:10
Att du inte gör en Corsett av dom? :D

Figgz
09-10-06, 07:10

:D

I'm tha Trendstarter... twisted trendstarter ;)

Struve
09-10-06, 08:10

Ge mig inga dumma idéer nu :dance2:

Jonas Jonsson
09-10-06, 10:10

:mad: :mad: :mad: . Nu vet jag någon som kommer få flertalet svartflagg 2007 :D

Faktum är dock att "liket" Struve ska hämta har även den sina randiga detaljer. Det är något visst med kadetter med ränder. Tex kör dem väldigt lätt om astra coupeér på kullen:p

AstraMarkus
09-10-06, 10:10
Tyvärr är de lika långsamma som Astror på gatdäck... ;)

Calle gsi
09-10-06, 11:10

Måste bero på framvagnen :D

Jonas Jonsson
10-10-06, 11:10

Troligen har den astran klart högre effekt och nya väghållningsprylar:D

Struve
12-10-06, 07:10
Fick ett ryck idag, målat buren första vändan, funderade et tag på Autosol och några timmars putsning men la ner det :image018:

Buren blir blå så som resten av bilen skall bli, jo jag vet att den är blå redan nu men den ska få en liiite trevligare nyans :dance2:

vizay
12-10-06, 09:10
kan du inte köra autosol på buren, sen slipa ner alla lack på bilen och göra samma sak utvändigt :D
Snacka om bling bling budgetracer :D

Sen får du ju chansen att blända folk på banan, du måste ju få nån chans att åka ifrån mig ;)

Jonas Jonsson
12-10-06, 10:10
Fick ett ryck idag, målat buren första vändan, funderade et tag på Autosol och några timmars putsning men la ner det :image018:

Buren blir blå så som resten av bilen skall bli, jo jag vet att den är blå redan nu men den ska få en liiite trevligare nyans :dance2:

Kan det vara s3060-r80b ????

Struve
12-10-06, 10:10
Kan det vara s3060-r80b ????
Hur fasen mindes du den?? :writing2: Du har så rätt så :racesmile

Struve
13-10-06, 06:10
Är just nu påväg till Stockholm, sitter i Arboga där jag tankat bilen samtidigt hittade jag ett nätverk :p

Jonas Jonsson
13-10-06, 09:10
Och nu var liket hämtat :D

Struve
13-10-06, 11:10
Och just nu är jag vid Mantorp, intar lite mat :D
Jag sov visst nästan 6 timmar vid Statoil, Mantorp. Lite kaldt var det imorse :whistling

Annars gick resan bra hem, på måndag skall bilen slaktas ned totalt.

Struve
16-10-06, 06:10
Idag har jag slaktat Kadetten litegranna:

Elsystemet urdraget
Instrument och instrumentbräda urplockat
Bakre bälten urplockat
Ratten urplockad
Vänster bakljus avplockad
Vänster vita framblinkers avplockad

Det som är kvar att plocka är:

Bakaksel
Bromsar fram
Fjäderben fram
Värmepaket

Sedan blir det skroten imorgon tisdag för resterande :Typotux:

Struve
17-10-06, 10:10
Slaktade färdigt kadetten idag
Det som blev kvar är värmepaketet, orkade inte ta ur det.

Kapade sönder GSi-huven för gälarna, den var skrot ändå :D

Bilen är numera historia, den gick direkt i pressen, fanns INGET kvar att plocka på den :whistling

Struve
04-12-06, 02:12
Här står det verkligen still och detta beror på att jag vill ha den regbesiktad och kontrollbesiktad.

Och nu vet jag när jag skall börja rota i den, fick tid i början på Januari. Schysst av SBP:s bokning att ringa mig eftersom dom hade krångel med bokningarna i fredags, så hörde dom av sig idag.

Så nu är det bara att hålla tummarna för att reggning och allt går bra, får nog muta med en :491:

Lupos3L
04-12-06, 02:12
Får hoppas att du har bättre tur än mig :rolleyes: !!

Struve
04-12-06, 03:12
Får hoppas att du har bättre tur än mig :rolleyes: !!Jo jag såg det i din projekttråd, men hoppas att det går bättre för dig med annan tank.

Jag ska bara regga min med bur och vikta den.

Lupos3L
04-12-06, 03:12
Jo jag såg det i din projekttråd, men hoppas att det går bättre för dig med annan tank.

Jag ska bara regga min med bur och vikta den.

Ja då hoppas jag att de går fint :) Vem vet, de kanske tycker att buren är för tung lr nått :D

Struve
06-01-07, 05:01
Nu har det hännt lite :p

1: Elsystemet urivet ur bilen
2: Instrument bort
3: Motorelen urdragen och allt ligger på motorn
4: Bakaseln nerplockad för moddning (läs skivor)
5: Slitit av alla lister
6: Monterat vita blinkers
7: Hängt dit dom nya dämparna bak

Kul att någon tidigare ägare har bytt längsgående bromsrör till koppar och bytt bakre slangarna :bowdown:

Frågan är nu bara om jag skall köra med
1: Kadett GSi instrument (digitalt)
2: Corsa GSi instrument (analogt)
3: Kadett GT instrument (analogt)

Har iallafall lust att greja ordentligt fast jag står ute..............

Meken
06-01-07, 05:01
Är det i corsan som du ska ha den "nye" fine" oatten????

Corsa_RsT
06-01-07, 07:01
Nu har det hännt lite :p

1: Elsystemet urivet ur bilen
2: Instrument bort
3: Motorelen urdragen och allt ligger på motorn
4: Bakaseln nerplockad för moddning (läs skivor)
5: Slitit av alla lister
6: Monterat vita blinkers
7: Hängt dit dom nya dämparna bak

Kul att någon tidigare ägare har bytt längsgående bromsrör till koppar och bytt bakre slangarna :bowdown:

Frågan är nu bara om jag skall köra med
1: Kadett GSi instrument (digitalt)
2: Corsa GSi instrument (analogt)
3: Kadett GT instrument (analogt)

Har iallafall lust att greja ordentligt fast jag står ute..............

Verkar som du ligger i lite. :)
Du får mer än gärna ta lite bilder på hur du går till väga med att sätta på skivor bak, då jag själv funderar på de till sommaren.

Ang. instrumenten, kör på Corsa GSI instrumentet. Jag själv anser att dom är tydligast att läsa av och dom har allt som behövs. Oljetryck, vattentemp, bensin och voltmätaren.
Att köra med digitalt på bana tror jag bara blir rörigt åt ögonen när man kollar ner. En massa gröna konstiga filurer som rör sig hit och dit. :D
Själv bytta jag till digitalt bara för "flash" och utställningsstatus. :rolleyes3

Slit på nu, så får du visa att även små bilar går fort i kurvorna till sommaren.

Jonas Jonsson
Verkar som du ligger i lite. :)

Att köra med digitalt på bana tror jag bara blir rörigt åt ögonen när man kollar ner. En massa gröna konstiga filurer som rör sig hit och dit. :D
Själv bytta jag till digitalt bara för "flash" och utställningsstatus. :rolleyes3

Slit på nu, så får du visa att även små bilar går fort i kurvorna till sommaren.

Håller med där. Jag vill ha bort mina digitala i kaputten. Finns inget bra med dom bara svårt att se :image018:

Struve
Då kör jag på GSi Analogt.

Meken>> Japp, du har rätt, den blir bra i den bilen :dance2:

Imorrn är det tänkt att orginalmotorn skall ur :WobbleSig

Lupos3L
06-01-07, 08:01
Bra val att behålla henne och bygga vidare. Nån gång ska du väl bli klar med ett projekt:)

Jonas Jonsson
06-01-07, 09:01
Bra val att behålla henne och bygga vidare. Nån gång ska du väl bli klar med ett projekt:)

Undrar hur många ggr Struve fått höra det förut :D

Meken
06-01-07, 10:01
Då kör jag på GSi Analogt.

Meken>> Japp, du har rätt, den blir bra i den bilen :dance2:

Imorrn är det tänkt att orginalmotorn skall ur :WobbleSig

Ja det kan jag hålla med om.........:mhihi:

Struve
06-01-07, 11:01
Undrar hur många ggr Struve fått höra det förut :D
Ett "gäng" ggr men det får man ta när man är "Kungen i oavslutade projekt"

Ja det kan jag hålla med om.........:mhihi:
Det blir bra hehehehehe, Du har fått i min gamla och det funkar??

jyrgen
07-01-07, 05:01
gött att projektet rullar på! nu väntar vi på lite bilder struve!!

Meken
08-01-07, 05:01
Jajamensan den funkar finfint...... Lite lättare att styra nu när ratten är lite större, det är ju ingen servo i den... Och den är snyggare med...:D

Jonas Jonsson
08-01-07, 06:01
Jajamensan den funkar finfint...... Lite lättare att styra nu när ratten är lite större, det är ju ingen servo i den... Och den är snyggare med...:D

Gissar att det är min gamla med dom fina röda ränderna :cool:

Struve
08-01-07, 10:01
Moddat bakaseln idag, har inte monterat för at se om det blev bra, kommer att ske på onsdag, dock skall skivorna svarvas......
Jobbade lite innan på GS med, 03:54 till 12:26 sedan käka och efter till CMK.

Såhär var det innan:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/BakakselMod-070108/images/DSC00211.JPG

En mellantidsbild:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/BakakselMod-070108/images/DSC00219.JPG

Slutresultat:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/BakakselMod-070108/images/DSC00228.JPG

Men som sagt, skivorna skall svarvas och snyggas till :mhihi:

Mobilbilder: Bakaselmodd (Klicka här) (http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/BakakselMod-070108/)

Struve
09-01-07, 06:01
Moddade huven litegrann idag:

Påbörjat:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/HuvMod-070109/images/DSC00229.JPG

Klart:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/HuvMod-070109/images/DSC00234.JPG

"Lättade" lite också, kanske 500g :bowdown: :
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/HuvMod-070109/images/DSC00235.JPG

Mobilbilder: Huvmod (Klicka här) (http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/HuvMod-070109/)

MACCAN
10-01-07, 08:01
Blev snyggt med de gälarna du.

Vi kan ju starta en inoffciell tävling om vad för bilar man har satt gsi-gälar på.
Jag hade det på min första bil, Volvo 142 -74. :rolleyes:

Ska du ha 9-3 bromsar fram eller?

MantaBurner
10-01-07, 09:01
Tjusigt Struve !!

OT: on

Vi kan ju starta en inoffciell tävling om vad för bilar man har satt gsi-gälar på.
Jag hade det på min första bil, Volvo 142 -74. :rolleyes:

ja satte det på min kawa-gröna - handmålade - golf 2:a "GT" som jag hade som brukis fär några år sen :D
Ot: off

Struve
10-01-07, 11:01
Blev snyggt med de gälarna du.

Ska du ha 9-3 bromsar fram eller?
Har bara haft dom på GSi:r förut men nu åkte dom i huven på busbilen.

Blir Kadett GSi 16V rundt om, räcker på denna lilla sak :mhihi:

Tjusigt Struve !!
Tackar :)

Det går framåt nu iallafall, får se hur mycket jag får gjort idag, kommer även att byta ut dom sista bilderna i albummet då handen tydligen skakade så det blev suddigt och fult :whistling

vizay
10-01-07, 11:01
lite småskakigt var det allt :P

Vad händer motormässigt då? några nya planer där eller är det klarbyggt redan? :D

Struve
10-01-07, 12:01
lite småskakigt var det allt :P

Vad händer motormässigt då? några nya planer där eller är det klarbyggt redan? :D
Mobilkamera utan blict och anpassad vitbalans kan bli skakigt utan att ha "mothåll" :whistling

Motorn är "klar" måste montera insug- och avgasgrenrör.
Avgagrenröret blir en speciallösning :mhihi:

vizay
10-01-07, 12:01
pics & speccs då! ;)
eller är det hemlis? :p

Struve
10-01-07, 01:01
Motorn ser ju ut som vilken C20NE som helst :516:

XE-stakar/kolvar portad topp med ENEM Z9 kam
Extractorgrenrör från C20XE med NE-platta avgaset lär bli 2½" utan "mjau" 2 ljudämpare
Insugsidan rörs enbart med öppetfilter och justerad LMM i denna version.

Det som saknas idag är avgasröret med dämpare. Troligtvis blir det Simonz om ingen sponsrar bättre grejer :D
Reklamplats finns på bilen då inget till dags dato är sponsrat, en del kompispris har förekommit i inhandlandet och det tackar jag för.

vizay
10-01-07, 02:01
låter trevligt, Z9 blir ju hyfsat vasst då med andra ord :D

Vi får se vem som blir snabbast på banan av oss två dårå, jag måste väl få lite dispens att peta i nån grej mer för att kunna jämföra mig eftersom jag är fetare rent kilomässigt ;)

Men det ska bli kul att se den live sen, lär gå som ett skållat inoljat spjut :D

Jonas Jonsson
10-01-07, 06:01
Motorn ser ju ut som vilken C20NE som helst :516:

XE-stakar/kolvar portad topp med ENEM Z9 kam
Extractorgrenrör från C20XE med NE-platta avgaset lär bli 2½" utan "mjau" 2 ljudämpare
Insugsidan rörs enbart med öppetfilter och justerad LMM i denna version.

Det som saknas idag är avgasröret med dämpare. Troligtvis blir det Simonz om ingen sponsrar bättre grejer :D
Reklamplats finns på bilen då inget till dags dato är sponsrat, en del kompispris har förekommit i inhandlandet och det tackar jag för.

Tips, polera upp insidan av grenröret just mot toppen. Du visste säkert det redan men kanten där stoppar upp ordentligt

Struve
10-01-07, 07:01
Tips, polera upp insidan av grenröret just mot toppen. Du visste säkert det redan men kanten där stoppar upp ordentligt

Visste om det och jag är tvungen att fixa till lite där då toppen är portad.

Stefan K
10-01-07, 07:01
Vilket lysande motor recept :cool:
Kör å samma jag oxå i min slit å släng motor, byt ut orginal sprutet mot ett 1,8 utan varvstopp så kommer kammen ändå mer till sin rätt,den gillar varv :)

Struve
26-01-07, 06:01
Har varit lite kallt utomhus och då sker det inte mycket mek :rolleyes:
Bilen flyttades igår från min parkering ner till svärfar, där det är närmre till kaffet :dance2:

Men idag åkte motorn ur:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Motor-070126/images/070126-01.JPG
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Motor-070126/images/070126-03.JPG

Även det mesta av framvagnen åkte, enbart bakre delen av bärarmen kvar och styrväxel:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Motor-070126/images/070126-02.JPG

Struve
29-01-07, 05:01
Idag har XE-grenröret fått en NE-flänns, fick värma lite och banka så att röret blev optimalt mot flänsen.

Har ett STORT problem på hur jag skall lösa det med Corsaspindlar och Kadetthubb för drivaxeln och vilket lager som skall användas.
SKF hittade inget lager som passade förutom orginallager, yttermått 64mm, bredd 37mm mot kadetthubbens ytterdia på 40mm.
Vill inte svarva ner hubben till 34mm, samma som Corsans hubb, känns som att den blir tunn men det är väl enda rätta.

Mitzu
29-01-07, 08:01
Idag har XE-grenröret fått en NE-flänns, fick värma lite och banka så att röret blev optimalt mot flänsen.

Har ett STORT problem på hur jag skall lösa det med Corsaspindlar och Kadetthubb för drivaxeln och vilket lager som skall användas.
SKF hittade inget lager som passade förutom orginallager, yttermått 64mm, bredd 37mm mot kadetthubbens ytterdia på 40mm.
Vill inte svarva ner hubben till 34mm, samma som Corsans hubb, känns som att den blir tunn men det är väl enda rätta.

Kolla med Henke, han har satt i Audi 80 hjullager men då måste man fräsa upp storleken i navet för att få dit lagret.

Jag körde själv nedsvarvade kadetthubbar i orginal corsahjullager.

Man behöver även en distansbricka på insidan emellan drivaxel/hubb för att inte knuten skall ta i spindeln (fixar man annars samtidigt som fräsning om man nu väljer att göra audi 80 varianten).

Glöm inte att borra ett nytt hål för saxsprinten, jag slarvade med detta på ena sidan och drivaxelmuttern gängade upp sig vi en banträff på sviestad vilket resulterade i att hubben gick av :(

Mvh Peter

Tonie Pettersson
29-01-07, 09:01
Jag kör med ett FAG lager som heter 540733CA. Fick svarva ur litegrann ur hubben och svarva nya spår för låsningen av lagren och även ta lite på naven, då de annars hade tagit i bromsoken. Verkar vara en ganska vettig lösning, har dock inte testat den än. :)

Hittar inte måtten på lagret, men kan leta fram det om du behöver det?

Struve
Nackdelen att det finns en uppsjö Audi80 lager att välja på.......

Nä det blir den nersvarvade versionen ändå, verkar vara den enklaste lösningen.

Struve
Jag kör med ett FAG lager som heter 540733CA. Fick svarva ur litegrann ur hubben och svarva nya spår för låsningen av lagren och även ta lite på naven, då de annars hade tagit i bromsoken. Verkar vara en ganska vettig lösning, har dock inte testat den än. :)

Hittar inte måtten på lagret, men kan leta fram det om du behöver det?

Vore jättesnällt :dance2:

MantaBurner
29-01-07, 10:01
Vore jättesnällt :dance2:
FAG är en av våra leverantörer på jobb.....

kan kolla hur mycket dom anger i sin spec imorn !!

isf kan du få en tjusig PDF på mailen :)

Struve
29-01-07, 10:01
FAG är en av våra leverantörer på jobb.....

kan kolla hur mycket dom anger i sin spec imorn !!

isf kan du få en tjusig PDF på mailen :)

:Typotux: Vore grymmt, tack på förhand, info@struve.se

MantaBurner
30-01-07, 09:01
ääh, tar det här istället....

Lager "FAG: 540733CA":

Måtten:
Axel: 39mm
Utvändigt: 68mm
Bredd: 37mm

Heter 30L1107 på mitt jobb :cool:

finns även i Hjullagersatserna:
30KH1027 ("VKBA576")
30KH1028 ("VKBA575")
30KH1268 ("VKBA899")

men i satserna ingår även nån låsring & mutter som förmodligen inte passar era aplikationer... eller ??
löst lager är ganska mycker billigare.....

Struve
30-01-07, 11:01
Det där is da shit, tackar, detta löser ett STOOOORT problem.

Tack än en gång :bowdown: :bowdown: :bowdown: :racesmile :eclipsee_

Tonie Pettersson
30-01-07, 12:01
ääh, tar det här istället....

Lager "FAG: 540733CA":

Måtten:
Axel: 39mm
Utvändigt: 68mm
Bredd: 37mm

Heter 30L1107 på mitt jobb :cool:

finns även i Hjullagersatserna:
30KH1027 ("VKBA576")
30KH1028 ("VKBA575")
30KH1268 ("VKBA899")

men i satserna ingår även nån låsring & mutter som förmodligen inte passar era aplikationer... eller ??
löst lager är ganska mycker billigare.....

Låter som det jag inhandlade, var tyvärr tvungen att köpa hela satsen med låsringar och allt möjligt skit så det drog ju iväg, blev ju inte bättre av att jag råkade kassera ett lager pga klanthet heller. :banghead:

Struve
30-01-07, 03:01
Momentum är för goa....
Lösa lager kostar 854:- plus moms styck
Lagersatsen VKBA 575 kostar 490:- plus moms styck
Och det är samma lager.................

Frågade om hon skämtade eller blandade ihop priserna,"Nej, det är ju sjukt men såhär är dom prissatta" :kopfkratz

Men men då blir det att svarva om spindeln och hubben och det kan jag leva med bara jag får skiten att hålla.

MantaBurner
30-01-07, 04:01
tönni !!

varför ringde/mailade du inte mig ???? ( sa ju till dig att göra det sisst vi sågs....)

struve......
har du inte läst ditt PM ??

kan fixa det BETYDLIGT billigare........

rekommenderat pris på detta lagret har vi satt till 240:- EX moms / st !!
inte FAG-lager då, men "samma".

30L1107 går att beställa via de flesta reservdelsbutiker ( AB Malmö Bromsservice art nummer.... :dance2: )

Struve
30-01-07, 08:01
Sådär, Du har PM och jag har inte ditt nummer sparat i mobilen och inte en tanke på att Du kunde lösa detta :-o :-o :-o

Men det är kul att bitarna börjar ramla på plats nu.

Struve
06-02-07, 12:02
Då är lagerfrågan löst genom att det ligger ett par lager här hemma :D

MantaBurner
06-02-07, 01:02
skönt att posten lyckas leverera sina paket ibland :D

ut å meka nu !!

Struve
08-02-07, 07:02
Fick en "present" från USA idag:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/070208-01.jpg

Fick presentkort på Mekonomen i julas och idag köpte jag lite grejer:
Dom packningarna som saknas för att få ihop insug/avgasgrenrör mot toppen
2" rör och en ljuddämpare och lite smågrejer annars.

Mitzu
08-02-07, 09:02
NEJ NEJ och åter NEJ!! :eek:

Ingen japsdämp på corsan :banghead:

Struve
NEJ NEJ och åter NEJ!! :eek:

Ingen japsdämp på corsan :banghead:
:mhihi: det är MIN bil :whistling

Mitzu
:mhihi: det är MIN bil :whistling

Förvisso men jag får rysningar när jag ser en sådan dämp på annat än en japs, speciellt på någon europe där det ser helt malplacerat ut.

Var och varannan 740raggare åker ju med en sådan dämpare, och inte att tala om ljudet...

BAAAAAP BAAAAAAAP :eek:

Struve
Förvisso men jag får rysningar när jag ser en sådan dämp på annat än en japs, speciellt på någon europe där det ser helt malplacerat ut.

Var och varannan 740raggare åker ju med en sådan dämpare, och inte att tala om ljudet...

Det ger sig om det blir bra eller ej :p

Johan Sand
09-02-07, 09:02

Då är vi två..

JS

Widde
09-02-07, 05:02

WORD!! :518: :p :D

Struve
09-02-07, 07:02
Ni är för goa, inte trodde jag en japsdämpare skulle skapa sådana känslor :mhihi:

MACCAN
09-02-07, 08:02
Hur går det med motorbytet?

Struve
09-02-07, 08:02
Hur går det med motorbytet?
Motorn är ju ur, har jobbat som vanligt och orken är väl inte på topp alltid.

Har vart o hämtat dom sista packningarna till grenrör/insug igår.
Har en del annat att lösa men det är på G :)

Struve
10-02-07, 11:02
Idag har man svarvat bussningar till bakakselupphängning och bakre bussningarna till bärarmar fram.
Kvar att göra är främre bussningarna fram, har inte bestämt mig för hur det blir med kränghämmarstagsbussningarna.

Matterialet blev svart POM/Delrin.
Bilder kommer :)

http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Bussningar-070210/images/070210-02.JPG
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Bussningar-070210/images/070210-03.JPG

Bilden på bussningen ger inte rättvist utseende åt bussningen, dock ser Ni vilket hockelag som vinner SM iår :dance2:

Johan Sand
12-02-07, 10:02
Shysst bussning och enda schysstare halsduk:D

JS

Stefan K
12-02-07, 04:02
Ser bra ut, förutom handuken då...!!Tar du upp beställning på bussningar,borde ju bli lite över av materialet.... ;)

Daniel_
12-02-07, 05:02
Ser bra ut, men kaffekokarpropagandan kan du sprida någon annan stans:eusasmile :D

AstraMarkus
12-02-07, 06:02
Struve, jag gillar både bussningarna och halsduken... :D

LUTCH
12-02-07, 07:02
Jag tycker också att det ser kanoon ut alltihop!:p

Struve
12-02-07, 07:02
Tack för dom glada sparkarna i arslet :fly:
Idag svarvade jag klart dom främre bussningarna i framvagnen. Tyvärr tog jag inga mer bilder, gick helt enkelt för fort :image018:

Tar du upp beställning på bussningar,borde ju bli lite över av materialet.... ;)
Allt går att lösa men jag har inte CNC-fräs så enbart runda bussningar.
Krav: En måttsatt ritning och att Du skickar ner innerhylsorna till dina gamla bussningar.

Struve
20-02-07, 08:02
Smällde ihop lite grejer igår:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Framvagn/images/070219-02.JPG

Theis
bilden fungerar inte?

GSI | Mange
vad jag har hört så fuskade struve vid monteringen och slapp använda fjäderkomprimerare :D men bara som jag har hört :rolleyes:

Struve
bilden fungerar inte?
Jodå......
vad jag har hört så fuskade struve vid monteringen och slapp använda fjäderkomprimerare :D men bara som jag har hört :rolleyes:
Tror det kallas för muskler......

Struve
21-02-07, 01:02
Då har man varit o svarvat spindlarna också, bilder kommer på det med.

Meningen var att polaren skulle svarvat dom men när jag kom ner på hans jobb, "Ta en kopp kaffe, svarven står där, jag vet att du fixar det där själv"

Struve
21-02-07, 10:02
Fart, jag ÄR fart...... (Från filmen "Bilar")
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Framvagn/images/070220-01.JPG

Slutresultatet:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Framvagn/images/070221-01.JPG
Jag vill montera NU men det är ju västsvensk snöstorm ute :banghead:

MantaBurner
22-02-07, 10:02
tjusigt !!!

Corsa_RsT
05-03-07, 06:03
Hur går de här då? Väntar med spänning på att få se bilen på hjul med sänkningen!! Funderar ju på en sån själv.

Struve
05-03-07, 09:03
Hur går de här då? Väntar med spänning på att få se bilen på hjul med sänkningen!! Funderar ju på en sån själv.
Jag har bytt jobb så det har legat nere, men idag så fixades bromskivorna till och sista hylsan till bussningarna.

Ska hämta lite däck imorrn eller onsdag o sedan glo på en LT31.....

Vill inget lova men motorn ska ju innan den är på hjul igen :)

Struve
11-03-07, 09:03
Hämtade 4 fina R-däck med ca 100 mil blandad körning på nacken.... :D :D i tisdags, samtidigt åkte jag o kollade på en annan större bil....

Och igår så fixade jag till kadettnaven så att dessa inte tar i spindlarna efter montering:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Framvagn/images/070310-02.JPG

olympia69
11-03-07, 10:03
hur gör du med axlarna då?
de är ju mycket längre ska du bara korta dem nu då eller?

Struve
11-03-07, 11:03
Ska sätta ihop allt så får Vi se hur illa det ser ut med akslarna

Peppe
fan va alla ska bygga banbilar med båge å godis då!! vill mä:angryfire

Är kadett en ultimat bil för bana eller ska de vara corsa?

Mantel
Hämtade 4 fina R-däck med ca 100 mil blandad körning på nacken.... :D :D i tisdags, samtidigt åkte jag o kollade på en annan större bil....

Och igår så fixade jag till kadettnaven så att dessa inte tar i spindlarna efter montering:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Framvagn/images/070310-02.JPG

Åfan, måste man göra så också? Hur mm måste man svarva in? mera pix tack :)

Peppe
har all i den här klubben en svarv hemma i förådet???

Struve
Åfan, måste man göra så också? Hur mm måste man svarva in? mera pix tack :)Jag tog ca 5mm, då är det ca 1mm till godo mellan spindel/nav

har all i den här klubben en svarv hemma i förådet???Nej, inte jag iallafall, men närmaste svarven står ca 400-500m bort.

Denna står dock inne i Gbg

EDIT!! Glömde visst ett par nollor

Peppe
4-5 meter bort... låter som den står utanför garaget :p .

Att jag inte tänkt på att svarva egna bussningar.. sparat in några hundringar där.

Känns som jag inte vill puttsa mer, vil göra mer plåtjobb igen, fler race/rallybilar.
Så gitigt å va extremt nogrann numera.

Struve
17-03-07, 07:03
Vart lite skrivfel i mitt förra inlägg :banghead:

Idag har jag bara tvättat motorrummet, lite motorfästen, bytt en ruta, dunkat i andra bussningen i bakakseln, slipat av längden på innerhylsorna till bärarmarna fram, slipat ner en bagagelucka som skall ersätta den krokiga som sitter där nu, tatt bort allt onödogt på passagerardörren.

Skulle monterat bromsarna bak men saknar handbromsbackarna så det får vänta till veckan.

Inga bilder idag :(

Struve
24-03-07, 07:03
Idag så har jag städat ur den lite innuti, gjort ett par nya bromsrör till bakbromsarna, skulle monterat bakbromsarna men det sket sig tack vare Mekonomen som inte gett mig en komplett monteringssats och att Struve surrat bort en expander och justerskruv.
Innerskärmarna fram rök, dom väger ju sååå mycket :Purple_Co

Fick mätt lite så att jag kan montera Kadettelsystemet.

Nu kommer det att lösa sig med expander och justerskruv, tack Grötis.

Har fått tag på en delad drivaksel så man slipper den långa, tack PeterStl för bra deal.

Att det inte blev gjort så mycket mer berodde på ett meck med Vectran, byte av den långa handbromswiren, det sitter totalt 4 olika på en Vectra en kort främre, en lång som går ut till varje bakhjul och en kort vid bakhjulen på varje sida.
Säker en bra konstruktion men den långa är ett as att byta, värmeskydd o skit ivägen :banghead:

Ingmar
24-03-07, 10:03
Jag har också slängt bort de fruktansvärt tunga innerskärmarna på kadetten, nackdelen är att det sprutar en massa grus från hjulen som fastnar runt gångjärnen till dörren, men det kanske är värt det.:)
Jag tog även bort det tunga (50 gram?) plastskyddet som sitter ovanför värmepaketet, men det blev jag tvungen att montera igen eftersom rutorna immade igen så fort det regnade.:banghead:

Grötis
30-03-07, 11:03
Funkade det med handbromstjofräsarna? Det kanske inte var till denna bil?

Struve
31-03-07, 12:03
Funkade det med handbromstjofräsarna? Det kanske inte var till denna bil?
Jorå det var till denna bil, men jag har haft fullt upp denna vecka med annat, ska greja Corsa imorron :D

Struve
31-03-07, 09:03
Funkade alldeles utmärkt med grejerna, Grötis :D

Nu sitter handbromsen på plats innan för monterade skivor, oken monterade ihop med nya bromsrör.
Slängde dit bakhjulen på bilen för att den skulle ner på hjul bak.

Corsa_RsT
06-04-07, 06:04
Har den kommit ner på väghållningssatsen än? Skulle mer än gärna vilja ha lite bilder på hur de ser ut.. Du kan PMa om du vill.:)

Struve
06-04-07, 09:04
Den har inte kommit ner än på hjulen

Idag så sattes motor o låda ihop efter att fått rätt bultar till svänfhjulet, ny koppling med nytt urtrampningslager.

Motorn sitter numera i Corsan, dock ett litet problem och det kallas höger motorfäste på själva motorn.
Hur har Ni löst det som monterat C20NE eller C20XE??

Tyvärr INGA bilder...............

olympia69
07-04-07, 02:04
motorfästet tog jag från kadetten! efter att då borrat loss fästet på rambalken , flyttat ner det 4cm och därefter svetsat tillbaka det!!
det vänstra fästet använde jag corsa original.
det bakre tas oxå från kadett!

Struve
Använder Corsan bakre då det funkade med viss modifikation (läs kap)
Corsans vänstra var självklart , var bolt on.
Det högra kommer att moddas så det passar, är en rätt enkel ekvation att få det att fungera, var bara mest nyfiken på hur andra löst det.

Kollade i EPC och där är det sämre vinkel på C20NE-fästet än Corsans :331:

Tack för svaret :dance2:

För att slippa modd av rambalken kommer remhjulet att svarvas av.

Mantel
Jag tog en fyrkantsprofil och gjorde en distans som man bultade fast i det befintliga fästet. Svetsade på muttrar å grejjer.

Struve
07-04-07, 05:04
Den iden kommer jag att använde, tack Mantel :bowdown:

Råkade på ett problem till idag, men tror att lösningen jag gjorde skall fungera.
Kadettens huvudbromscylinder passar ju inte på Corsans bormservo och Kadettens passar ju inte i Corsan, men Corsans brytvenetiler till bakhjulens bromsar bryter ju senare än 16V-brytventilerna så 16V-brytventilerna sattes i Corsans brytventiler, detta bör fungera anser jag fast trångt blev det för bromsrören.

Iövrigt idag så åkte Corsans bräda på tippen då den var fult moddad, har en annan liggandes i "snyggare" färg.

Har testmonterat avgasrenröret, det kommer att bli trångt, kommer att få slipa bort ett bulthål på blocket......

Corsans bärarm moddades med flyttade hål för spindelledsinfästningen, man är INTE tvungen att korta drivakslarna med denna modd. Ökad total spårvidd ca 3-4cm så en valsning av skärmkanter fram kommer att behövas.

Figgz>> Du hade en valsare eller är det Ernie som har den??

Bilder kommer när jag käkat :D

Struve
07-04-07, 06:04
Vänster hjulhus, inget åtdraget än:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Framvagn/images/070407-01.JPG
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Framvagn/images/070407-02.JPG

Grenröret ser ok ut för att vara ett C20XE på en C20NE:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Diverse/images/DSC00373.JPG

Motorn sitter snett just nu tills jag moddat motorfästet :rolleyes:

Struve
08-04-07, 05:04
Idag var det skitväder men lite fick jag gjort.

Satte dit en drivknut på den delade akseln.
Ur med förarstolen och fick lackat buren en gång till :mhihi:

Kul att upptäcka att yttre drivknutarna i princip var splitternya, dom kan inte rullat många mil :D

olympia69
09-04-07, 03:04
jag har gjort exakt lika med avgasröret som dig! det gamla gjutjärnsskrotet väger ju en massa o bidrar ju inte direkt till mer hk..:)
blir det inte konstig vinkel på spindelleden nu?

CeDEe
09-04-07, 04:04
Ger det ens något att byta till XE grenrör, vissa här inne påstår ju att det inte skulle bli någon skillnad eller väldigt liten.

/ CeDEe - med lexmaulgrenrör till sin NE :D

Struve
09-04-07, 05:04
Ger det ens något att byta till XE grenrör, vissa här inne påstår ju att det inte skulle bli någon skillnad eller väldigt liten.

/ CeDEe - med lexmaulgrenrör till sin NE :D
Varför inte använda ett lättare rör när man har en fläns och tillgång till ett XE-rör??
Dessutom lär det ge lika mycket som ditt Lexmaulrör (pik) :D

Angående spindelleden lär det bli samma vinkel som innan då bilen blir sänkt 70mm :whistling

Struve
17-04-07, 11:04
Tyvärr taskigt med händelser här, har det körigt på jobbet :image018:

Har iallafall ordnat en profil som skall borras ocg sättas i motorfästet.
Har äntligen fått tag på en oljetryckskontakt med mätarutgång :D

EDIT!! Editerat första inlägget med lite kostnader.

Figgz
Snacka om fortfarande budgetbygge rent räknat i kronor och ören, nog ligger det "ett gäng" timmar bakom, men det är ju ens hobby... så sånt räknar man inte ;)

Nå Struve, vad säger du för SS tid då för Emmaboda? ;)

Struve
Snacka om fortfarande budgetbygge rent räknat i kronor och ören, nog ligger det "ett gäng" timmar bakom, men det är ju ens hobby... så sånt räknar man inte ;)

Nå Struve, vad säger du för SS tid då för Emmaboda? ;)
Ligger "några" timmar i bilen men kul är det.

SS tid hade varit kul, inga tankar på det .............. än :whistling

vizay
18-04-07, 01:04
inga tankar på SS, vad är det du säger?! klart du ska köra lite SS också och inte bara bana ;)

Struve
22-04-07, 10:04
Vi får se hur det blir med SS :rolleyes:

Iallafall, elen är så gott som inne i bilen, en liten bild på extra kabelgenomförning som fick ordnas med en hålsåg:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Diverse/images/070421-01.JPG

Har skett ett rejält bakslag i helgen som försenar bygget :mad:

Struve
25-04-07, 11:04
Bakslaget bestog i drivakslar och hur dessa skulle kortas eller ej, dum som jag är trodde jag på okortade drivakslar :image018:

Iallafall så fiksade jag till dom lite idag, kapade av höger drivaksel med kapen, upp i svarven för att få en fin v-fog på den ena.
Kapade av ca 2cm av den andra biten med kapen och sedan upp i svarven för att göra samma jobb med den.
Sedan svarvades en bussning som hade pressform så att drivaksel blev rak.
Akseln svetsades ihop i v-fogen, sedan borrades 8 hål genom drivakselröret in i bussningen för att sedan bränna ihop röret med bussningen:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Diverse/images/070425-01.JPG
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Diverse/images/070425-02.JPG
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Diverse/images/070425-03.JPG

Vänster drivaksel kortades på följande sätt, den är massiv by the way.
Den kapades av med kapen, sätte upp den korta biten i svarven och svarvade änden jämn och fiksade till v-fogen med en gång, borrade sedan ett 19,5mm (tog det jag hittade) hål in ca 25mm.
Satte sedan upp den längre biten i svarven, jämnade till ändan på den med, borrade ett dubbhål.
Sedan svarvades akseln ner till 19,7mm med tappläng 25mm med v-fogen direkt.
Gjorde sedan en slits på ca 0,5mm så att luften skulle komma ut, sedan smörjde jag ytan en aning och slog sedan ihop akseldelarna och svetsade sedan ihop akseldelarna.
Orsaken till diffen i måtten är att svetsen enligt mina beräkningar kommer belastas mindre.

Tyvärr bara en bild just nu men det kommer mer, denna bild innan kapningen:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Diverse/images/070425-04.JPG

AstraMarkus
25-04-07, 11:04
Trevlig och nyttig läsning. Men skulle det inte räcka att svarva nytt läge för låsringen på yttre oh inre knut istället, och kapa axeln en cmlängst ut på varje sida? Tror Tonie skulle pröva den varianten...

Struve
28-04-07, 12:04
Trevlig och nyttig läsning. Men skulle det inte räcka att svarva nytt läge för låsringen på yttre oh inre knut istället, och kapa axeln en cmlängst ut på varje sida? Tror Tonie skulle pröva den varianten...
Tack för kommentaren :)

Tyvärr är jag rädd för att det inte räcker, med spindelleden skruvad i orginalhålen lär dom inre knutarna slå i bott = ras i förtid :( .
Mätte lite och det gör ca 20mm men man måste korta rundt 5mm till för att vara på den säkra sidan, annars kan man faktiskt öka spårvidden med 5mm också :D

Struve
29-04-07, 06:04
Framvagnen ihopskruvad, bilen står på hjul igen :dance2:
Motorn är också på plats :D :D

Bilder kommer

Nu är det bara en massa skit kvar såsom inkoppling av bensin, el, montering av bromsar fram osv osv.

Struve
30-04-07, 12:04
Lovade lite bilder...
Bilen är som sagt nere på hjulen igen, tyvärr vet jag inte om den blev lägre än innan :image018:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/070429-05.JPG
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/060916-09-Figgz-04.jpg

Lever vidare på "Kinnekulles snabbaste Majblomma"
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/070429-08.JPG

"Kontoret" just nu:
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/070429-09.JPG

Har haft bra hjälp :dance2:
http://struve.se/web/barn/Victor/07-04/images/070429-04.JPG

Figgz
30-04-07, 02:04
Bra jobbat Strule :D Snart så kan vi rejsa lite igen :)
Inte långt kvar till uppstart snart då?

Struve
03-06-07, 11:06
Tappade meklusten på Corsan så lastbilen byggdes om sedan sista uppdateringen.

Lite småpill har det ändå blivit, senast idag svetsades i ett fästjärn för bältet i buren.
Motorns insug är nästan på plats.

Ska ha lite semester snart, får se om jag kan få liv i Corsan igen då :whistling

vizay
04-06-07, 05:06
gött att det händer lite, började nästan tro att du varit lika overksam som jag senaste veckorna :p

Struve
04-06-07, 05:06
gött att det händer lite, började nästan tro att du varit lika overksam som jag senaste veckorna :p

Overksam med Corsan, Ja tyvärr men inte totalt sett med mekandet.....

Struve
28-06-07, 08:06
Just nu:
Monterat i sittastillstolen
Bytt tillbaka till trummor bak (för att få fart på bilen då en del grejer inte funkar med skivor just nu)
Monterat dit bromsoken fram (dessa var inga Kadett 16V ok utan större)
Fyllt på bromsvätska.
Monterat dit nya oljeslangar och oljekyl (Qrews slangar var för korta för min setup)
Kollat lite på placering av kylaren och denna kan monteras i orginalfästena.

På agendan:
Montera i tempsensor i v-låda och oljetråget på motorn
Koppla in bränslet ordentligt, läcker nu.
Plus en hel del annat.
Montera avgasrör.

Struve
30-06-07, 11:06
Bromsoken var rätt (GSi 16V) men skivorna var fel :banghead:

Har oavsett det fått luftat bromsarna, monterat dit kylet igen, moddat och monterat främre grenröret och kopplat lite el igen.
Har lackat upp buren igen nu ikväll :D

Jonas Jonsson
01-07-07, 12:07
Nu är det bara att bege sig mot rejshoppen ala Biltema och investera i nya skivor hehe

Struve och jag hade roliga telefonsamtal igår där vi tillslut lyckades identifiera oken som orginal via ATE:s hemsida och då säger jag "men har du kollat att skivorna är rätt" och får till svar "pip pip pip (läs svordomar) dom är ju f*n 240 mm bara :D

Du trodde väl aldrig att jag inte visste vad jag sålde till dig :rolleyes: :D , eller hur var det nu......

Struve
08-07-07, 10:07
Haha missat ditt inlägg, Jonas.....

Nä, jag började undra, visst det var svårt att få 13" plåt över men det är det ju redan med org.ok på riktig 16V :331:

Men nu löser det sig bra tack vare Stafvan efter en bytesaffär :dance2:

Peppe
09-07-07, 12:07
http://struve.se/web/bilar/nuvarande/OPEL2/Utseende/images/070429-05.JPG

Men va i helvete?! fortfarande bildemonteringsfärg på den!! :eek: :p

Har hört att små barn är skitduktiga på motivlackering om man ger dom en helt vanlig spritpenna. :D
Dra över den med lite vit superbillig färg på gården å släpp lös ungen, kommer se döds coolt ut.:cool: :D

Struve
09-07-07, 06:07
Men va i helvete?! fortfarande bildemonteringsfärg på den!! :eek: :p

Har hört att små barn är skitduktiga på motivlackering om man ger dom en helt vanlig spritpenna. :D
Dra över den med lite vit superbillig färg på gården å släpp lös ungen, kommer se döds coolt ut.:cool: :D

Hmmmmmmmm :mhihi: :mhihi: Vore skitballt men då får nog bilen låsas in innanför 3duddla dörrar med SS-vakter utanför, sådana bilar har en förmåga att sedermera bli sönderslagna :518:

Corsa_RsT
09-07-07, 01:07
Står den på 70/50 sänkningen nu? Ser ju onekligen lite högt ut.. Fast de kanske sjunker till sig.

Hur mycket är de kvar motormässigt nudå? Eller är den helt klar?

Struve
09-07-07, 02:07
Står den på 70/50 sänkningen nu? Ser ju onekligen lite högt ut.. Fast de kanske sjunker till sig.
Jo den sänkningen sitter på nu, själva fjäderbenen fram var nog ca 35mm kortare och totalt 70mm kortare, men inte syns det, dom hade nog säckat bra orginalfjädrarna från -88 :rolleyes3
Hur mycket är de kvar motormässigt nudå? Eller är den helt klar?
Det är egentligen "bara" att få i tempgivaren i tråget, i med oljan, koppla i sista delarna till tändsystemet, dit med mängdmätaren så ska den vara startklar.
Men det är lite annat kvar, sånnt som tar äckeltid att skruva ihop :518:

Peppe
09-07-07, 10:07
Hmmmmmmmm :mhihi: :mhihi: Vore skitballt men då får nog bilen låsas in innanför 3duddla dörrar med SS-vakter utanför, sådana bilar har en förmåga att sedermera bli sönderslagna :518:

va? hur kommer de sig? har jag aldrig varit med om, men min stackars vinter ford som står på gatan har varit med om mer nu på 2 veckor än de är på 4 månader under vintern, hur fan kan folk hålla på så här. man får inte parkera nånstans ifred tydligen.

Struve
22-07-07, 04:07
Har fått dit dom rätta skivorna nu, med allting uppsmörjt, fick självklart problem med bromsoksadel då jag svarvat om för lagren och sadeln kom för långt in så den tog i bromsskivans ytterkant, fick helt enkelt moddas lite :(
Har fixat lite med oljekylsslangarna och fäst upp dom med, plus en del andra smågrejer som tar en jäkla massa tid.

Peppe
22-07-07, 05:07
Har fått dit dom rätta skivorna nu, med allting uppsmörjt, fick självklart problem med bromsoksadel då jag svarvat om för lagren och sadeln kom för långt in så den tog i bromsskivans ytterkant, fick helt enkelt moddas lite :(
Har fixat lite med oljekylsslangarna och fäst upp dom med, plus en del andra smågrejer som tar en jäkla massa tid.

Ju längre tid de tar desto bättre blir de. Eller? :mhihi:

Struve
22-07-07, 05:07
Ju längre tid de tar desto bättre blir de. Eller? :mhihi:

Tyvärr inte i detta fallet :att:

Struve
28-07-07, 01:07
Och som vanligt hinner jag inte med, F*N altså, jag har bytt jobb som försenade bygget ca en månad, ingenstanns att meka (jo med fri takhöjd) vilket gett mig en massa regninga dagar som man faktiskt kunnat skruva om man hade haft ett garage som inte går att hitta.
Jaja skit samma, det är visst inte meningen att jag ska få köra bana så som jag vill.

Bilen är till salu förövrigt, antingen hel eller i delar.

krippe
16-08-07, 10:08
Du verkar ha samma problem en annan fast värre...
Du avverkar projekt efter projekt utan att bli klar...

Fast mitt står kvar i garage iaf...
Sneglade på det igår när jag lagade avgassystemet på Vectran... =(
Är ungefär vad man hinner vara i garaget nuförtiden... SUCK!!
Längtar tillbaka till singeltiden när allt var mycket enklare...:att:

Lycka till med nästa projekt, vad du nu hittar på. :)

Struve
16-08-07, 11:08
Jadu, tiden för projekt minskade drastiskt 24/7 då Vi blev 4 i familjen.

Har skaffat mig en 99% rostfri Kadett GSi 16V -89 som redan smakat banasfalt på Rudskogen :mhihi: