View Full Version : Lotus Omega vs Audi RS6,BMW M5,Jaguar S-TYPE
I Biltidningen EVO oct/2002 där testas dagens "värsting-Salooner" Audi RS6,BMW M5 och Jaguar S-TYPE R .
En 11år gammal Lotus Omaga/Carlton kastas in för att få en jämförelse på vad som hänt det sista åren.
Lotus Omegan klarar sig mycket bra eller som dom skriver..
Eleven years on and the Lotus Carlton /Omega can still hold its own against the cream of 21st century supersaloons
Only brash looks betray its age alongside modern models of discretion.
Eller vad sägs om
0-60mph (0-98km/h) 2á med 4,8sek efter RSans 4,7sek
0-100mph (0-161km/h) 1á med 1sek snabbare än 2án Audi RS6
Men det ska tilläggas att på bana var den efter det tre nya "värstingarna"
Läs repotaget på http://www.algonet.se/~steeng under länken "Report"
////Stefan
GSi Stoffe
08-10-02, 23:58
ja vad säger man, Lotus Omegan var och förblir en riktig värsting :)
Trevlig sida du har Stefan !
Lotus Omegan fortfarande snabbaste Sedanen :-)
Kollade lite Rs6 gör 0-200km/h på 17.8sek.
Lotus Omegan 0-200km/h på 17.1sek :-)
Bra för en sån gammal bil och också med tanke på att Rs6 har ca 70hk mer, fast sämre vrid. Synn det där med på bana men det är rakt fram som räknas för mig iaf :-)
Ha det bra alla!
MVH / Martin H.
Undrar om det inte var just Lotus-Omegan som satte igång "landsvägsloks bråket" bland ´stora familjebilar.
Kan inte minnas att det fanns någon riktigt snabb famljebil innan..
Någon annan som kan?
Ska väl vara Alpina och BMW M5 då...
Micke Holmström
09-10-02, 13:12
Lotusen var väl vassast när den kom men annars så tycker jag M5 E34 -89 ligger bra till som stilbildare. M5 fanns även som E28 kaross tidigare då med 286 hk (dock ej i Sverige).
Sen finns ju lite äldre bilar som inte heller gick dåligt (kontra övriga bilar från sin tid)
Lancia Thema 8.32 dvs Ferrari 328 motor om än något nertonad i syskon-chassie till Saab 9000.
M5 hade bara 3.6 -litersmotorn på 315 hk 1991/92.
Enda jämförbara var Alpina B10 Bi-turbo på 360 hk. Långsammare i accet men högre toppfart än L/O.
Lotus Omegan är utsedd till Världens snabbaste 4-dörrars bil (500 tillverkade eller mer)med sina 286km/h.
Jag är osäker om det står sig än i dag.
Förmodligen skulle den tappa det om inte det fanns hastighetsbegränsning på vissa "värsting-bilar"
Jag ser att en del skriver att B-10án går 290km/h och skulle det stämma då har alla tidskrifter FEL.
/////Stefan
Alpina B10 Biturbo går i 280km/h vad jag hört.
3.5L dubbelturbo. omöjligt att den går fortare än Lotus Omegan väger också mer och har sämre Cv värde. Är ju som en plog fram :-)
Var väll världens snabbaste sedan tills Lotus Omegan kom!?
Och är inte uppgifterna blandade om Lotus Omegans egentliga toppfart?
Har hört många som säger sig att dom kört över 300km/h orginal? Fast mätarfart borde det väll inte va så svårt att köra mätarn ut! Vilken mätare klockar inte 15km/h fel i 285km/h hehe?
Ha det MVH / Martin H.
Man skall ju ha i åtanke att en 11 år gammal bil inte kanske laddar fullt fortfarande men vet!!!!!
Jag tror att dom flesta Lotusblommor laddar det dom gjorde från fabrik, och kanske lite till?
Lars Persson
10-10-02, 13:22
>Lancia Thema 8.32 dvs Ferrari 328 motor om än något nertonad
>i syskon-chassie till Saab 9000.
Ahh, det var en SÅN som körde om mej på Nordnorgesemestern i Calibran i somras! Blev så förvånad när en Lancia "storbil" gick som attans... lät fruktansvärt härligt med! Liknade saab 9000 ja, med helröda bakljus...
>3.5L dubbelturbo.
3.6 lit. dubbelturbo.
>Var väll världens snabbaste sedan tills Lotus Omegan kom!?
Nja, Lotus Omega är den snabbaste serieproducerade 4 dr sedan. Alpinan byggdes på beställning.
>Och är inte uppgifterna blandade om Lotus Omegans egentliga
>toppfart?
Har flera samstämmiga uppgifter på 283 km/h.
I Fahrzugbrief står det 286 km/h.
Det roliga är att det har tagit ca 10 år att komma ikapp för andra bilar, tänk med ett chip och nya dämpare vars hamnar man då liksom??? Före igen!!!!
En liten rättelse till mig själv!
Alpina B10 Bi-turbo har den gamla 92x86 mm motorn på 3430 cm3 = 3.5 lit.
Inte som M5 3.6: 93.4x86 mm = 3535 cm3.
Enligt Bilkatalogen 1992:
Alpina 360 hk 520 nm 1695 kg 5,6 sek. 290 km/h 1,25 lit/mil 110 liters tank.
Lotus 377 hk 557 nm 1690 kg 5,4 sek. 283 km/h 1,15 lit/mil 75 liters tank.
Stora bilboken 1991-92:
Lotus 382 hk 57,9 kpm 1500 kg 5,4 sek. 282 km/h 1,50 lit/mil 75 liters tank.
Alpina fanns tyvärr inte med.
382 hk skall vara 377. 1500 kg = MYCKET TOM. 1,50 lit/mil är redaktionens uppskattning.
Gasfoten var säkert tyngre än vanligt! ;-)
Tur att det finns *galningar* som tänker åtgärda det "enda" felet som Lotus gjorde!!!
Varför stannade dom vid 377 HK???????
/// Kättensäge
Audi RS6an var inte snabbast i testet 0-60mph,om man läser så står det att RS6an kunde inte göra 0-60mph under 5sek i verkligheten däremot"claimed"(fabriksuppg.)var 4.7sek.0-60mph,(Audis egna över possitiva siffror som alltid.)Vidare står det att 0-100mph(0-160kmh)gör audin höga 11or.Samt att de bästa oberoende tiderna som de sett testats,är audin ca 1sek efter Lotus omegan.Alltså var lotusen med och sopade bort audi,bmw,och jaguar i acc.tider.Eller som det står i tidningen "Old metal rules in the sprint"Ban körningen däremot var de andra snäppet före,fast då måste man ju tänka på att lotusen har 17" med rätt så mycket gummi profil(troligt vis hadde test bilen gamla g/y eagle däck),bmw och jaguar hadde nya 18",audi nya19" vilket borde inverka på ban körning samt att lotusen hadde 11 år gammla stötdämpare,som alla vet så blir stöt dämpare sämre av tidens tand.
Eller som Sunken säger,vad hadde hänt med nya bättre dämpare.Det måste ju vara pinsamt för de övriga när en opel spöar skiten ur dom,och det med en 11år gammal bil.
Cpt Tuttle
12-10-02, 15:22
Jag tycker att det är otroligt synd att det aldrig kom en värdig efterföljare till L-O:n...
Nej det är ju synd att det inte kom någon efterföljare,men det kanske det är där för vi trimmar den vidare och modifierar bromsar och väghålning.
johan lotus 560
Cpt Tuttle
12-10-02, 21:42
Jo, men problemet då är att hos folk i allmänhet så tänker man på RS6, M5, E55 AMG osv. när det gäller snabba sedaner, medans de få som hört talas om Lotusen tror att det är en lite piffigare 3000. Opels image behöver bättras på lite... Men å andra sidan så är det ju lite av charmen, den perfekta "sleepern".
"Det roliga är att det har tagit ca 10 år att komma ikapp för andra bilar, tänk med ett chip och nya dämpare vars hamnar man då liksom??? Före igen!!!!"
"Ban körningen däremot var de andra snäppet före,fast då måste man ju tänka på att lotusen har 17" med rätt så mycket gummi profil(troligt vis hadde test bilen gamla g/y eagle däck),bmw och jaguar hadde nya 18",audi nya19" vilket borde inverka på ban körning samt att lotusen hadde 11 år gammla stötdämpare,som alla vet så blir stöt dämpare sämre av tidens tand.
Eller som Sunken säger,vad hadde hänt med nya bättre dämpare.Det måste ju vara pinsamt för de övriga när en opel spöar skiten ur dom,och det med en 11år gammal bil."
Snälla är det bara lotusen som är chipbar??? som ex
Men snälla Rydberg..... Vi lever ju år 2002 nu. Klart alla bilar går att chippa men vi snackar om en 11 år gammal bil!!!!! Läget är ju så att Opel Lotus Omega är och kommer att förbli en värsting i många år och det är roligt att när man gör enn stor test som denna så tar dom en gammal opel som motståndare och åker på pisk i vissa saker!
Häftigt tycker då jag att det är eftersom RS6 höjs till skyarna av pressen, synd bara att dom var tvungen att ta Fabriks tider när dom testade den och inte riktiga tider.
En eloge till föraren på Lotusen..... Hur ##### kunde han få den att gå på 4.8 sek med gammla sulor, det är grymmt!!!!!
Ja jag är inte imot Lotusen men man måste ju tänka på att alla företag inte satsat stenhårt på just så stora bilar med mycket effekt då det kräver mycket hästar = Dyrt
Opel gjorde ett bra uppryck i början av 90 talet med calibran och Lotusen men varför kunde man inte gjort en snygg inredning och varför slutade man bygga fräcka bilar????
All heder åt Lotusen men jag skulle välja Audin.
Men köper man en bil i denna klass så tror jag inte man bryr sig om att man åker på däng med en tiondel upp till 200.
Det är nog till 99% känslan man går på.
Det rör nog på sig tillräckligt ändå.
Hur ofta skulle det inträffa att en M5a en Lotus och en Audi träffar på varandra samtidigt.
Fräcka bilar är de allihopa.
GSi Stoffe
13-10-02, 20:42
jag skulle då iaf välja en Lotus Omega av dom bilarna, inte för att jag tokgillar Opel utan känslan att ingen(ok nästan ingen) riktigt vet vilket monster man egentligen kör runt i... samt att Omegan är ganska mkt snällare mot plånboken...
men visst inte skulle jag tacka nej till ngn av bilarna...
Hur mycket tror ni egentligen e kvar från omegan på en lotus omega??
lotus har gjort allt d stora jobbet,det enda opel bidrog med var den sunkiga omega kaross. Så sluta säg att ni skulle valt opeln för det e en lotus
GSi Stoffe
14-10-02, 18:33
hmmm motorn är i grunden en Opelmotor, 3.0l 24v uppborrad till hmm 3,6liter ? sen så är nog rätt mkt annat Opel ska du se...
Jo men där e inte en enda pinal i motorn som e från den sura opel 6:an.
du kan ju komma med lite exempel som e från opel.
Rosten kanske??
Tycker faktiskt den e ganska ful.
Köptips:Kolla tröskellådorna!
GSi Stoffe
14-10-02, 19:37
tycker du låter som en avundsjuk Audi/bmw förare.
"slutade bygga roliga bilar"Opel astra extreme,är ju mycket tråkig eller?
Kör tyvärr opel, kör iallafall ifrån alla lotus omegor i sverige med min fwd opel.
Har tyvärr ingen audi/Bmw.
>Kör tyvärr opel, kör iallafall ifrån alla lotus omegor i
>sverige med min fwd opel.
>Har tyvärr ingen audi/Bmw.
Det skulle jag vilja se dig göra. Vad kör du för opel och vad har du i så fall trimmat den med?
Eller är det bara mycket snack och ingen verkstad?
MvH Fredrik Wedin
Opel Calibra 16V -91
Opel Rekord 2,2i -86 (vinterbil)
Opel Rekord 2,0 TIC -84 under uppbyggnad!
saammpoo@hotmail.com
hydraliska ventil lyftare är orginal opel bla.
möter dig gärna på ett toppfart test till sommaren :)
fwd opel..(hemligt hemmakok)
11.98 - 194 km/h
toppfart är för mig ovesäntlig då man inte har någon större nytta av det i sverige, men men, får jag på sex växlar istället för fem så kan jag nog få den att toppa rätt bra..
kör gärna från er på motorväg oxxo..
körde från 2 m3:or i går på motorväg....utgångsfart: 150 km/h
en -02:a och en 95:a..
dom blev sura, behöver inte säga mer
m3 är väl inget att hurra över eller?
spelar ingen roll om man är i sverige eller på autoban jag toppar bilen i alla fall för det är ingen skilnad. förutom att det är max 110 här.
tänkte på vägarnas dåliga skick i sverige...
har själv kört i 300 km/h, dock med annan bil, inget kul, däremot helt ok på autobahn..
tvärtom för mig kör hellre 300 i sverige än på autoban och det är inga problem.
Tobias:din bil verkar vara giftig,skulle vara kul att se lite bilder och få info om den,vad som är gjort mm. Jag måste nog avböja en axtest mot dig,för det skulle vara mycket förnedrande att få pisk av dig,vars bor du föresten,skulle vara kul att få se den,om du inte bor för lågnt bort,vill säga.
Ja det e ju vettigt att blåsa fram i 300.
Coolt!
nej det har jag inte sakt.
Tobias
# Kör tyvärr opel, kör iallafall ifrån alla lotus omegor i sverige med
# min fwd opel.
# Har tyvärr ingen audi/Bmw.
# fwd opel..(hemligt hemmakok)11.98 - 194 km/h
# toppfart är för mig ovesäntlig då man inte har någon större nytta
# av det i sverige, men men, får jag på sex växlar istället för fem
# så kan jag nog få den att toppa rätt bra.. kör gärna från er på motorväg oxxo..
# körde från 2 m3:or i går på motorväg....utgångsfart: 150 km/h
# en -02:a och en 95:a.. dom blev sura, behöver inte säga mer
Svar på dina påståenden!!!!!!!!
Motor har det mesta standard från orginal 24v topp,ventiler,kammar,
kamdrivning därimot har blocket blivit utrustat med oljedusch-system.
Men du har "lite rätt" vissa motor delar är utbytta tex vevaxel,stakar,kolvar.
Kör ifrån alla Lotus Omeger i Sverge?
Tullinge körde jag 11,70 199km/h med min gammla Lotus Omega.
(trasig blockpackning,omappat sprut)
Den nya ägaren har nu trimkammar dubbla soppapumpar m.m.
Jag tror att han är en bra "mätsticka" till vi får våran Lotus klar.
Lotus Omegans enda igentliga svaghet är 402m på grund av den långa ettan (ca95km/h)
men från 150km/h och uppåt får man problem att hitta en värdig motståndare.
/////////Stefan
http://www.algonet.se/~steeng/
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.