PDA

View Full Version : Ascona A

Lupos3L
11-05-06, 12:05
Jaha gott folk. Äntligen lyckas jag få till det att skriva lite här i projekt-tråden :) Som några av er kanske följt så håller jag på för fullt med Peter´s gamla Ascona A. För tillfället står hon i garaget utan inredning (den lilla som fanns kvar) och får bur i sig. Påbörjade de hela i lördags men så har jag tyvärr en hel del i skolan så,...

Kompressor ska även pillas dit i sommar, tråkigt nog så är det lite trångt på grund av tändfördelaren, så jag får väl införskaffa mig ett eftermarknads sprut samt tändning... nån som har nått förslag?

Ska försöka lägga upp lite bilder så snart jag fått tummen ur röven...:Typotux:

MantaBurner
11-05-06, 01:05
låter spännande !!

är det 2,4:an som skall kompressormatas ??

coolt isåfall !
har nog inte sett någon kompressor CIH innan vad jag minns !!

Lupos3L
11-05-06, 01:05
Stämmer bra att det är en 2,4. Köpte en extra om i fall att....laddtryck runt 0,6 till en början så får vi se hur de håller. Vem vet,, de kanske funkar, är ju trots allt tanken.

Suttit o kikat runt lite nu efter Megasquirt och liknande, men de verkar va svårt att hitta nått som har både sprut och tändning till vettig peng...

Rsjerry
11-05-06, 10:05
Fräckt som fan med kompressor:D Vad blir det för spec på motorn, std till att börja med eller?

Lupos3L
12-05-06, 12:05
Jo, till en början standard, dock hamnar det en Enem I10 kam överst:)

jyrgen
12-05-06, 02:05
har inte megasquirt 2 både tändning och insprutning? vill minnas det. det ska gå att styra tändningen även med megasquirt 1 om man bygger till lite grejer å skaffar fords tändsystem "EDIS" eller nått. vet inte mycket om det.. men jag hörde en del om det för ett tag sedan... "EDIS" systemet är ju fördearlöst och skulle styras av megasquirtet via en vevaxelgivare. typ en sån som sitter på 2.4an. det borde gå att styra andra fördelarlösa system också. opel ska ha något på nån nyare C20XE(???)... det sista är jag mycket osäker på.. nån annan får gjärna bekräfta och förtydliga detta lite luddiga inlägg:p

Lupos3L
12-05-06, 07:05
har inte megasquirt 2 både tändning och insprutning? vill minnas det. det ska gå att styra tändningen även med megasquirt 1 om man bygger till lite grejer å skaffar fords tändsystem "EDIS" eller nått. vet inte mycket om det.. men jag hörde en del om det för ett tag sedan... "EDIS" systemet är ju fördearlöst och skulle styras av megasquirtet via en vevaxelgivare. typ en sån som sitter på 2.4an. det borde gå att styra andra fördelarlösa system också. opel ska ha något på nån nyare C20XE(???)... det sista är jag mycket osäker på.. nån annan får gjärna bekräfta och förtydliga detta lite luddiga inlägg:p

tackar för tankarna, någon som kan bekräfta eller dementera faktan??

För att njuta av farten under tiden har en R1-03a införskaffats, målet förAsconan får väl bli att hänga av den....man kan ju alltid drömma....:cool:

Lupos3L
18-05-06, 06:05
Då har jag fått hem Enem I10 kammen :) ska se hur stor skillnad det gör på en orginal 2,4a. Är ju ganska uppenbart att de lär märkas iaf. Kompressorbyggandet skall fortsätta till helgen. Om det nu även blir regn på emmaboda så kan man hålla sig hemma i garaget:)

vad tror ni om en 14 tid med uppstäld tändning, E85 och kanske lite högre bränsletryck? borde ju gå,, sen så ska de ju jagas en 13 tid när kompressorn kommer på plats,, borde vara rimligt...:Fools_Hou

jyrgen
18-05-06, 08:05
det finns mera information om mega squirt på

http://www.ms-nordic.tk/ - tar mest upp MS1 men sidan är på svenska med bla. forum

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html - den officiella sidan på engelska.. finns allt man bör veta. inkl forum

polaren har byggt färdigt sin megasquirt 2.2 nu och den fungerade i stimulatorn. (en motoratrapp man bygger och kopplar in i styrenheten för att kontollera att alla insignaler till sprutet fungerar) nu återstår att se hur det fungerar i verkligheten.

som sagt.. sprutet finns att beställa i färdiga byggsattser från USA. det finns många tillbehör att köpa till för den som känner sig intreserad. Sprutet var enl polaren lätt att löda ihop då den fanns i princip idiotsäkra instruktioner och uppmärkta komponenter... Ett plus är dock om man är hyffsat bra på att löda då det är många komponenter som är små och sitter tätt. Hyffsade kunskaper i engelska är också en fördel. Ett minus är väll att man blir tvungen att göra mappningen själv då det kan bli svårt att hitta någon som kan just detta systemet..

MS2 klarar av att styra tändning. det finns en uppsjö av olika tändsystem somkan styras. står mycket om detta i länken till den engelska sidan.

MS1 har jag för mig att man fick modifiera på något sätt.. men jag vet inte...

Lupos3L
24-05-06, 03:05
2 stolar inköpta, röda o fina :) ska man väl sitta fast i. budgetversioner,, men de får duga:)

Kolla in Ridetech.se för väldigt bra priser:) de jag köpte heter Fighter, återstå att se om jag blir nån ninja efter att ha suttit i dem :Nerds:

http://www.ridetech.se/Shop/Image/Article/SS-103.jpg

Freke
24-05-06, 06:05
ninja?? du har ju en R1a :p

Lupos3L
24-05-06, 09:05
jaja, riskokare då ;):confused:

KMA
25-05-06, 05:05
MS2 klarar av att styra tändning. det finns en uppsjö av olika tändsystem somkan styras. står mycket om detta i länken till den engelska sidan.

MS1 har jag för mig att man fick modifiera på något sätt.. men jag vet inte...

Både MS1 och 2 kan styra tändning med hjälp av en extrakod

Lite grejer som man behöver på http://www.kma-opeltuning.blogspot.com

//Magnus

Lupos3L
26-07-06, 06:07
Lite mer gjort på buren, bilder kommer snart upp på www.kulpåhjul.com . Annars inget nytt direkt, köpt mig en Ascona A -74a till, Jyrgen överlämnade nycklarna idag:)

Kommer snart lite mer info!

Lupos3L
07-08-06, 12:08
Mer godis inhandlat idag;) för att bilen skall få de där riktiga rally-stuket inhandlades det en Quaife låda, 4 växlad:) lång etta och rakskurna drev bådar gott;) Någon som besökt hemsidan? inte för att det är mycket att kolla på just nu, men ja, lite kul är det ju alltid:)

Bild på lådan:)

http://www.xn--kulphjul-d0a.com/Bildspel/quaife.jpg

Lupos3L
16-08-06, 01:08
Då var jag äntligen klar med buren. Blev väldigt nöjd, första bur-bygge å allt :) Passade på att köra en sväng med bilen, gick som en klocka! Planer för veckan är att köpa lite färg och måla henne invändigt. Vitt golv sidor och tack. Röd eller gul bur samt svart burstoppning... :writing2:

För er som är nyfikna så kan ni kolla in hemsidan, http://www.kulpåhjul.com/asconaa74.htm , bildspelet är uppdaterat, dvs de senaste bilderna längst bak...

Struve
16-08-06, 02:08
Snyggt, men ett par tankar, den tvärslåen du har i snestöttorna bak skall väl sitta efter golvet i huvudbågen, om du skall ha rör i snestöttorna skall det vara diagonalt eller ett kryss i första hand.
Sätt gärna rör mellan huvudbågen upp mot bakre fästet på snedstöttorna, styvar upp nått otroligt mycket. :D

Angående färgvalet lär det bli snyggt men ta hellre samma färg på burstoppningen som du målar buren i :)

Lupos3L
16-08-06, 02:08
Jo, tvärslåen sitter just där pga att jag ska stta bältena i den, men visst, tanken slog mig att göra precis som du sa. Däremot ska jag sätta ett kors mellan huvudbågen och frambågen, så skyddar det lite om jag skulle slå runt och råka hamna på en sten. Två stag till kommer att sättas, mellan snestöttorna och upp till tvärslåen (mitten på den, så styvar det upp lite till. Tråkigt nog fick jag inte mer rör så jag får åka och handla lite till......

de där med färgvalet är alltid en svår bit, tanken har även slagit mig att mål golvet vitt, sidor och tak rött samt svart bur,, men ja,, vi får väl se vad det blir;)

vitascona
16-08-06, 03:08
Jo, tvärslåen sitter just där pga att jag ska stta bältena i den, men visst, tanken slog mig att göra precis som du sa. Däremot ska jag sätta ett kors mellan huvudbågen och frambågen, så skyddar det lite om jag skulle slå runt och råka hamna på en sten. Två stag till kommer att sättas, mellan snestöttorna och upp till tvärslåen (mitten på den, så styvar det upp lite till. Tråkigt nog fick jag inte mer rör så jag får åka och handla lite till......

de där med färgvalet är alltid en svår bit, tanken har även slagit mig att mål golvet vitt, sidor och tak rött samt svart bur,, men ja,, vi får väl se vad det blir;)

Lacka allt vitt ink buren.annars kommer det att se ut som kladdpelle el en epa tattare har hållit på.

Lupos3L
16-08-06, 03:08
Lacka allt vitt ink buren.annars kommer det att se ut som kladdpelle el en epa tattare har hållit på.

hehe,,,ja, så kan man ju oxå säga;) den som lever får se...

Struve
16-08-06, 05:08
Hoppas verkligen du sätter i tvärstöttan i huvudbågen och fäster den i golvet i kardantunneln, Tänk på att om du skulle sladda mot en lycktsolpe/stor tall/stor sten så kommer det att göra ont om du inte har denna också.

Sätt helkryss bak ingen större idé med enbart upp till tvärstöttan du har nu utan helkryss, styvar upp otroligt mycket.

Vad är det för kort bälte du skall använda om du skall ha det i det röret??
Mitt bälte var kort och ändå nästan för långt när det sattes i förstärkningen jag gjorde i hatthyllan i min första bus-ascona-a

Lupos3L
16-08-06, 06:08
okok,,, jag har bälten från williams liggandes, måttade lite med dem och de kan nog passa fint om man sätter dem där :)

Lupos3L
06-09-06, 11:09
Nu börjar hon bli klar. Jag har inte hunnit måla än, beror väl på att jag vill ha allt fungerande tills på söndag, Superstage på Emmaboda om nån vill komma o kolla....

http://www.xn--kulphjul-d0a.com/Bildspel/IMG_2006.JPG

Racetanklock från Sparco :D

http://www.xn--kulphjul-d0a.com/Bildspel/IMG_2015.JPG

Ny ratt från Sparco,,,,MOCKA!!!!

http://www.xn--kulphjul-d0a.com/Bildspel/IMG_2016.JPG
Och världens coolaste dekal mitt i bakrutan :att:

Ja, det enda som fattas nu är ju fälgar,, för de jag har liggandes passade inte riktigt,,, :banghead:

Lupos3L
07-09-06, 10:09
Fälgar ordnade, sponsring från lokala däckförsäljaren. Var dessutom och köpte Toyo R888 R-däck igårkväll,, skall bli mumma! Fick däcken pålagda idag. De ser ut så här:

http://www.xn--kulphjul-d0a.com/Bildspel/IMG_2025.JPG

http://www.xn--kulphjul-d0a.com/Bildspel/IMG_2024.JPG

De va allt för nu.... :writing2: Emmaboda till helgen, SUPERSTAGE!!!

Lupos3L
08-09-06, 04:09
För de som vill så är det fritt för åskådare på söndag, om man bor i krokarna så kan det vara intressant. Blir en samling halvroliga bilar som ska köra,,,

Dennis Wattrup - Saab 900 T8 Special
Jon R - Saab 900 T8
Matthias "Role" Karlsson - Audi eller BMW
Andreas "Sportsedan" Johansson - Saab 9-3 SS Aero
Daniel "nyman" Nyman - Toyota MR2 turbo
Jörgen Sundell - Chevrolet Nova -75
Bengan "AB_AERO" - Saab
Per "Per2676" Lindqvist - Saab 900 T16 Aero
Henrik "Salle" Friberg - Toyota MR2 turbo
Robert "Robert@" Uhr - Saab 9-3 SC
Roger - Saab 9000 turbo
Johan "MrNize" Nilsson - Mitsubishi Lancer Evo VI
Andreas "Dea" Persson (3 platser) - Saab 900 T16 Aero, Saab, Subaru Impreza
Karl Birgander - Porsche 944 S2
Torbjörn Ask - Ford Sierra Cosworth
Philip George - Opel Ascona A
Markus Svensson - Mazda MX-3 V6
Johan Löfberg - Toyota Supra

Körningen börjar vid 10....

/Philip

Mitzu
08-09-06, 05:09
Fett!!

Nu börjar det likna något :bowdown:

R-däck och riktig "åka fort ratt".

Jag såg att du hade en riktig skattelapp på bilen, har du lyckats få igenom den genom besiktningen?

Hur har missljudet i motorn fortskridit?

Jag ångrar hårt att jag sålde denna ascona nu när vintern börjar närma sig :(

Dock har en ny isbil inhandlat (dock inte lika fet som asconan) så vintern är räddad :eclipsee_

Lycka till i superstage, jag håller tummarna att bromsarna inte brinner upp ;)

Lupos3L
Fett!!

Nu börjar det likna något :bowdown:

R-däck och riktig "åka fort ratt".

Jag såg att du hade en riktig skattelapp på bilen, har du lyckats få igenom den genom besiktningen?

Hur har missljudet i motorn fortskridit?

Jag ångrar hårt att jag sålde denna ascona nu när vintern börjar närma sig :(

Dock har en ny isbil inhandlat (dock inte lika fet som asconan) så vintern är räddad :eclipsee_

Lycka till i superstage, jag håller tummarna att bromsarna inte brinner upp ;)

Tjena Peter, jodå, det börjar likna något,, Missljudet är som det var förr,, inget att bry sig om. Har ju köpt en extramotor som blir projektmotorn. Bättre att börja med den. Ja, att du sålde den var kanske synd, fast jag har haft sjukt kul hitentills och roligare blir det. Skattelappen som sitter på är lånad,, mest för att det ser vettigt ut de få gånger jag varit ute och busat på vägarna. Ja, om bromsarna håller eller inte får vi ju se, ska slänga på andra OK och skivor till vintern.

Vad är det du köpt? Opel hoppas jag..

/Philip

Mitzu
Tjena Peter, jodå, det börjar likna något,, Missljudet är som det var förr,, inget att bry sig om. Har ju köpt en extramotor som blir projektmotorn. Bättre att börja med den. Ja, att du sålde den var kanske synd, fast jag har haft sjukt kul hitentills och roligare blir det. Skattelappen som sitter på är lånad,, mest för att det ser vettigt ut de få gånger jag varit ute och busat på vägarna. Ja, om bromsarna håller eller inte får vi ju se, ska slänga på andra OK och skivor till vintern.

Vad är det du köpt? Opel hoppas jag..

/Philip

Okej, kul att höra.

Visst är det opel jag köpt: http://www73.webcows.se/~admin172/forums/showthread.php?t=37534

/Peter

Lupos3L
10-09-06, 08:09
Jaha, då har bilen fått bekänna färg...

Vi tar helgens händelser i rätt följd.

Lördag: Var på Statoil har i Växjö och skulle hämta biltransporten jag bokat. Då visar det sig att f-nsk-apen på Statoil hyrt ut det till nån annan... ARG!!!:angryfire Jaja, i mitt stilla sinne tänker jag att jag kör ner bilen till Emmaboda på Söndagen då.

Lördagen avslutas med att vi åker ner till Åhus och fixar det sista med bilen, dvs lägger på bandäck och lite sånt.

Söndag: Klockan piper 05:30,,,,vem vill gå upp då kan man ju undra... Uppe och väl igång så är det inga problem och vi ger oss av mot Emmaboda via Tingsryd. 1 mil efter Tingsryd tvär-dör bilen...:banghead: Efter lite om och men, dvs att ha hämtat ett släp i Emmaboda och lastat, var vi åter på väg. Den tekniska undersökningen visar på att bensinpumpen gett sig,, va f-n är chansen att den skall gå sönder...

Väl i Emmaboda lyckas jag få tag på en pump till en S**B och slänger dit den och äntligen kl 12:07 får jag ge mig ut på banan. Redan efter första varvet så har kopplingen sagt sitt och slirar hejdlöst på 3an och 4an, så jag fick lov att pumpa gas för att de skulle greppa något.

6e varvet sätter jag en 1,44,4 och får tyvärr nöjja mig med det, att prestera mer med taskig koppling är svårt. Däremot, antagligen till Peters stora förvåning, höll bromsarna god min och lät mig plåga dem rejält. Det blir ju nya OK och så till nästa år, men orginal håller otroligt bra.

Sambon fick till en 1,57,28 vilket hon var nöjd med, första gången hon kör bilen så..:D

Nästa år blir det 1,34 hoppas jag, ska inte vara omöjligt om bromsarna bättras på och den där förbenade kopplingen blir utbytt,,, (ligger en ny med hårdare tryckplatta och väntar i garaget)

Det var allt för nu, jag kommer att lägga upp en länk med lite bilder från dagen..

PS. Jag körde i allafall bättre tid än en Supra MK3 med 400 hoppla pollar, och det är ju inte illa med en gammal Opel från 74a :rolleyes:

Lupos3L
10-09-06, 09:09
Här kommer länken med lite bilder. Beklagar kvalitén på vissa utav bilderna, jag glömde göra rent objektivet till kameran innan vi åkte så,,,

http://www.xn--kulphjul-d0a.com/superstage060910.htm

http://macen.nullnet.com/gallery/view_album.php?set_albumName=album23&page=1

mycket nöjje

/Philip

Mitzu
10-09-06, 10:09
Du verkar ha haft kul iaf :eclipsee_

Surt med pumpraset, jag råkade ut för samma sak i vintras, kanske läge att sätta ett filter emellan tank och pump?

Lite skumt att kopplingen slirade? den monterade jag ny i vintras ihop med 2.0E svänghjulet (det var en ny LUK 2.0E koppling från Mekonomen).

2Liters kopplingen pallar väl inte vridet ifrån 2.4L motorn....

Vem var snabbast och vilken tid blev det?

Mvh Peter

Lupos3L
10-09-06, 10:09
Jadu,,Ett filter hade kanske vatt bra ja, får se hur jag löser det.

Snabbast var en kille i en Porsche 944S2 som körde 1,32 eller nått sånt,,, helt ok,,

Ja, kopplingen får jag ta och fixa,, men de löser sig!!:cool:

Lupos3L
16-09-06, 05:09
Jaha, dax för lite uppdatering!

Registreringsbesiktning bokad, 2 Oktober som gäller för det. För att reda ut alla förvirringar kring vad man får ha och inte i Ascona A så skall jag reda ut detta för er nu.

Krav på Bakaxel: utväxling 3,67 , 4,27 eller 4,75
För att få ha 110kw och 220 nm räcker det med orginalbromsar
För att få ha 132kw och 220 nm behövs ventilerade skivor fram samt skivor bak.

Eftersom jag ska regga med "orginal" motor, dvs inte trimmad :rolleyes: så slipper jag byta skivor och OK fram för det, dock kommer det under vintern hända grejjer med bilens bromsar.

Köpt SMT6 utav Levve, kommer kopplas in innan vintern förhoppningsvis och testas innan nya motorn slinker ner.

Det var allt för nu.

/Philip

Lupos3L
02-10-06, 04:10
Tjoho,

Äntligen fick jag in bilen för reggning. Tro fan att de skulle gnälla på något. Tanken får inte sitta i bagageutrymmet... vad är detta? Annars så var det inget, fick några 2or, koppla in tutan, spolar behållare och byta strålkastarna fram, bägge va dåliga..

menmen,,, nån som har nån bra idé angående tanken? Han menade på att det inte fick va tryck på påfyllnadslocket under färd... jaja, inte så illa, blir ju snart klart. Buren var han nöjd med iaf, tur det :mhihi:

Bilder från idag kommer snart....

MantaBurner
02-10-06, 04:10
vad kör du med för tank då ??

Tony.F
02-10-06, 05:10
Det lät väldigt konstigt. På flertalet bilar är ju tanken integrerad med golvet i bagaget. Och ännu fler har väl tanken bakom ryggstödet. Ok om tanklocket satt i kupén kanske det var läge att reagera.

Lupos3L
02-10-06, 06:10
Det är en tank från en Manta B har jag för mig,,,,

Lustiga är att jag ringde och snackade med teknisk service innan jag beställde tid för regbesiktningen för att kolla med dem kring vad som gjorts med bilen utav Peter och utav mig. Då var det helt ok att ha tanken där, iom att det sitter en brandvägg. Jag ringde och klagade lite på dem, drog till med att jag lagt 20 timmar på det. Sanningen är att Peter slitit med det, men de behöver ju inte de veta. Jaja, imorgon får jag svar från dem.

Lite bilder : http://www.xn--kulphjul-d0a.com/besiktningen.htm

/Philip

Mitzu
02-10-06, 07:10
Tanken får inte sitta i bagageutrymmet... vad är detta? Annars så var det inget, fick några 2or, koppla in tutan, spolar behållare och byta strålkastarna fram, bägge va dåliga..

menmen,,, nån som har nån bra idé angående tanken? Han menade på att det inte fick va tryck på påfyllnadslocket under färd... jaja, inte så illa, blir ju snart klart.

Ehh?? tanken är ifrån en manta GSI och sitter monterad mer eller mindre exakt som i manta.

Har svårt att tänka mig att dom skall kunna slå ned på detta.

Dock tror jag att huvudanledningen till att han gnällde på tanken var att hö bakskärm visar kraftiga tecken på bränsleläckage ifrån tanklocket.

Hade locket varit tätt och inga spår av gammal bensin synts så hade han säkert inte gnällt på placeringen av tanken.

Är det nya "racelocket" du monterat tätt??

Se till att avluftningen ovanpå tanken inte är täppt så det inte skapas övertryck i tanken.

Eventuellt kan dom ha invändningar emot att pump + filter sitter i bagageluckan?
Isf är dessa enkla att flytta ned under bilen.

Mvh Peter

MantaBurner
02-10-06, 08:10
precis !! håller med peter !!

och dessutom sitter väl org tanken där med på samma ställe :confused: (eller ?? rätta mig om jag har fel :-o )
sen har du ju dessutom lagt en plåt istället för den gamla "brandväggen" (baksätet är nog inet såå brandsäkert..)

& precis som peter säger så är det enda jag kan tänka mig att dom kan ha något emot att pumpen sitter där.

precis vad står det i papperna ??

Rsjerry
02-10-06, 08:10
Eventuellt kan dom ha invändningar emot att pump + filter sitter i bagageluckan?

Mvh Peter

Min ascona a är reggad så utan problem!!

jyrgen
02-10-06, 09:10
ascona och manta A har tanken under bilen bakom bakaxeln orginal. B modellerna har den i skuffen:Typotux:

Lupos3L
Ehh?? tanken är ifrån en manta GSI och sitter monterad mer eller mindre exakt som i manta.

Har svårt att tänka mig att dom skall kunna slå ned på detta.

Dock tror jag att huvudanledningen till att han gnällde på tanken var att hö bakskärm visar kraftiga tecken på bränsleläckage ifrån tanklocket.

Hade locket varit tätt och inga spår av gammal bensin synts så hade han säkert inte gnällt på placeringen av tanken.

Är det nya "racelocket" du monterat tätt??

Se till att avluftningen ovanpå tanken inte är täppt så det inte skapas övertryck i tanken.

Isf är dessa enkla att flytta ned under bilen.

Mvh Peter

Ok, my bad angående vilken bil tanken kommer från. Hur som helst så är tanklocket tätt, men visst, ser inte så snyggt ut då det gamla locket inte var tätt.... Pumpen eller ledningarna klagade han inte på, dock att tanken var monterat i bagageutrymmet.. Mycket lustigt, precis som Peter och Jyrgen skriver eftersom den sitter så i flertalet andra modeller..

Vad ska man göra, någon som har ett förslag som håller? Jobbigt att behöva byta tank eller rent av spöa folk på SBP....

Mitzu
och dessutom sitter väl org tanken där med på samma ställe :confused: (eller ?? rätta mig om jag har fel :-o )

Tanken sitter under bagagerumsgolvet orginal på ascona/manta A

Jag bytte pga att det var enklast då jag böt ifrån orginal 1.6fjuck till 2.4einspritz + att den gamla tanken var full av skit då bilen stått utan tanklock i flera år.

Mitzu
Ok, my bad angående vilken bil tanken kommer från. Hur som helst så är tanklocket tätt, men visst, ser inte så snyggt ut då det gamla locket inte var tätt.... Pumpen eller ledningarna klagade han inte på, dock att tanken var monterat i bagageutrymmet.. Mycket lustigt, precis som Peter och Jyrgen skriver eftersom den sitter så i flertalet andra modeller..

Vad ska man göra, någon som har ett förslag som håller? Jobbigt att behöva byta tank eller rent av spöa folk på SBP....

Ta bort alla spår av bränslespill på bakskärmen.

Förklara att det nya tanklocket är tätt och att det var det gamla som läckte.

Påvisa även att tanken är en orginal Manta GSI och att den sitter monterad exakt som på dom bilarna.
Gärna med bilder ur haynes verkstadshandbok eller liknade som visar tankens orginalplacering i en manta GSI.

Se till att tankventilationen mynnar utanför bilen (den tunna slangen som sitter högst upp på tanken).
OBS! se till att slangen går i en båge så högt upp som möjligt innan den går ut genom karossen för att slippa bränslespill genom denna.

Mvh Peter

Lupos3L
Ta bort alla spår av bränslespill på bakskärmen.

Förklara att det nya tanklocket är tätt och att det var det gamla som läckte.

Påvisa även att tanken är en orginal Manta GSI och att den sitter monterad exakt som på dom bilarna.
Gärna med bilder ur haynes verkstadshandbok eller liknade som visar tankens orginalplacering i en manta GSI.

Se till att tankventilationen mynnar utanför bilen (den tunna slangen som sitter högst upp på tanken).
OBS! se till att slangen går i en båge så högt upp som möjligt innan den går ut genom karossen för att slippa bränslespill genom denna.

Mvh Peter

Ja, får la måla om skiten :D Färgkod??? hehe, får fixa det. Påpekade dock för honom att det suttit ett otätt där tidigare... Jag får väl svar imorgon och då får ni en uppdate...

Nu blir det lite CSI tror jag bestämt!!

Natti

Mitzu
02-10-06, 10:10
Ja, får la måla om skiten :D Färgkod??? hehe, får fixa det. Påpekade dock för honom att det suttit ett otätt där tidigare... Jag får väl svar imorgon och då får ni en uppdate...

Nu blir det lite CSI tror jag bestämt!!

Natti

Andra lagret färg tror jag var vanlig vit mekanlack av mattaste typen (60blank?)

Lycka till!

Lupos3L
03-10-06, 03:10
Tackar för det Peter.

Snackade med Teknisk upplysning igen idag. De håller fast vid att ingen Ascona A får ha tanken monterad i bagageutrymmet. Blev lite förbannad (vilket kanske inte är jättebra) och frågade vem utav dem som skulle bygga om bilen åt mig. Han skrattade lite lätt och menade på att om jag ville söka dispans eller överklaga beslutet så skule jag snacka med gubben som utförde besiktningen eller den Tekniska chefen för SBP. Ringde den Tekniska chefen och lämnade 10 medelanden om att han skulle ringa upp mig, detta var i morse och har inte fått något samtal än.

Imorn ska jag ta mig ut till bilprovningen och snacka lite mer med dem. Tar nog med mig en vetekrans för att fjäska,,,:mhihi: vad tror ni?

/Philip

erikjakan
03-10-06, 06:10
Tackar för det Peter.

Snackade med Teknisk upplysning igen idag. De håller fast vid att ingen Ascona A får ha tanken monterad i bagageutrymmet. Blev lite förbannad (vilket kanske inte är jättebra) och frågade vem utav dem som skulle bygga om bilen åt mig. Han skrattade lite lätt och menade på att om jag ville söka dispans eller överklaga beslutet så skule jag snacka med gubben som utförde besiktningen eller den Tekniska chefen för SBP. Ringde den Tekniska chefen och lämnade 10 medelanden om att han skulle ringa upp mig, detta var i morse och har inte fått något samtal än.

Imorn ska jag ta mig ut till bilprovningen och snacka lite mer med dem. Tar nog med mig en vetekrans för att fjäska,,,:mhihi: vad tror ni?

/Philip

Varför får inte ascona a ha tank i bagaget när b får????

Är ju samma bil i princip, båda saknar brandvägg.

MVH Erik

Lupos3L
03-10-06, 06:10
Varför får inte ascona a ha tank i bagaget när b får????

Är ju samma bil i princip, båda saknar brandvägg.

MVH Erik

Jadu, enligt nån paragraf så måste bilar efter 71 ha bariärsskyddade tankar, vad fan det nu innebär. Men iaf så ja, borde ju inte va nån skillnad, just därav denna diskusion. Ingen här som jobbar på SBP som kan yttra sig?

Lupos3L
04-10-06, 02:10
Ok, nu har jag fått veta vad som gäller. Om tanken är ECE märkt kan jag åberopa detta på bilprovningen. Dock är det enklast att få intyg från Opel på att tanken sitter monterad på samma vis i andra bilar, t.e.x manta eller ascona b. Ni som lyckats registrera bilen med tanken monterad på det viset får gärna pmá mig med reg.nr på bilarna, så har jag lite referenser (om ni nu vill hjälpa mig). Jag har möjlighet att överklaga till vägverket om bilprovningen inte godkänner ett intyg från opel. Killen jag snackade med denna gång hade bra mycket bättre koll vilket är tur. Finns mängder med direktiv och restriktioner vad gällande bilar mellan 71-97 :331: . Ska åka till Opel i eftermiddag och snacka med dem på verkstaden.

Varför ska allt va så krångligt när jag vill ha genom något :confused:

Lupos3L
04-10-06, 02:10
Snackade precis med folk på Opel. De kunde inte intyga att tanken får sitta så trots att tanken i sig är byggd för det. Ska ut och gnälla lite på bilprovningen.. uppdaterar er senare.

/Philip

Fozza
04-10-06, 08:10
I min förra Ascona hade jag manta tank o det va inga problem.

Lupos3L
04-10-06, 09:10
Har du nån bild på det? Vore fint att ha något att visa. Gärna med regnr på bilen...
/Philip

Ante.J
20-10-06, 05:10
Fan vad rörigt detta verkar vara. Då jag också har planer på att montera en manta/ascona b tank i bagaget! med pump och filter i bagaget ocskå.

Lupos3L
20-10-06, 07:10
Fan vad rörigt detta verkar vara. Då jag också har planer på att montera en manta/ascona b tank i bagaget! med pump och filter i bagaget ocskå.

Ja, låt bli att göra det om du inte kan få tt skriftligt intyg från teknisk upplysning... Ska dit på tisdag igen och tjata med dem.. wish me luck

Fin bil du har förresten!!

Lupos3L
21-11-06, 11:11
Jaha, dax för uppdatering. SBP ville inte ge med sig alls, så jag :Fools_Hou i det. I vinter byggs den nya motorn och bilen får helt enkellt gå som ban-bil och inget annat, men vad gör det, man kan ha kul ändå!

Om nån sitter på en Manta GSI bakaxel så är jag fortfarande sugen,,,,

Mitzu
Jaha, dax för uppdatering. SBP ville inte ge med sig alls, så jag :Fools_Hou i det. I vinter byggs den nya motorn och bilen får helt enkellt gå som ban-bil och inget annat, men vad gör det, man kan ha kul ändå!

Om nån sitter på en Manta GSI bakaxel så är jag fortfarande sugen,,,,

Tänk på att många klubbar däribland även OSC kräver att bilen skall vara skattad, bes och försäkrad för att få deltaga på banträffar.

Detta har ofta att göra med att många klubbar är SBF-anslutna och vi kör enligt deras framtagna regler för klubbträffar på bana.

Varför inte bara skaffa en orginaltank och bygga tillbaka?

Mvh Peter

Lupos3L
Tänk på att många klubbar däribland även OSC kräver att bilen skall vara skattad, bes och försäkrad för att få deltaga på banträffar.

Detta har ofta att göra med att många klubbar är SBF-anslutna och vi kör enligt deras framtagna regler för klubbträffar på bana.

Varför inte bara skaffa en orginaltank och bygga tillbaka?

Mvh Peter

Tanken har slagit mig att skaffa en orginaltank,, har sökt men ej funnit någon tyvärr...
Men vi ses nog på nån bana, att besiktiga bilen går ju ändå. Sen om den är godkänd med tanken där bak påverkar inte funktionen och säkerheten... Vi får se som sagt,,,

/Philip

krippe
22-11-06, 05:11
Tanken har slagit mig att skaffa en orginaltank,, har sökt men ej funnit någon tyvärr...
Men vi ses nog på nån bana, att besiktiga bilen går ju ändå. Sen om den är godkänd med tanken där bak påverkar inte funktionen och säkerheten... Vi får se som sagt,,,

/Philip

Hade en rensning hos morföräldrarna för några veckor sen, hittade en originaltank till Ascona A.
Såg ganska hyfsad ut i skicket, men kan inte garantera att den är tät. Om den inte åkte med i containern så kanske 300:- plus att du står för frakten?

Kan kolla senare i veckan om den står kvar eller åkte i containern... brukar inte slänga rariteter...

Lupos3L
22-11-06, 06:11
Hade en rensning hos morföräldrarna för några veckor sen, hittade en originaltank till Ascona A.
Såg ganska hyfsad ut i skicket, men kan inte garantera att den är tät. Om den inte åkte med i containern så kanske 300:- plus att du står för frakten?

Kan kolla senare i veckan om den står kvar eller åkte i containern... brukar inte slänga rariteter...

Tjena, låter som en bra idé och ett bra pris. Kolla gärna och slå mig en signal på 0732-540276.

/Philip

krippe
25-11-06, 12:11
Tanken finns, tog lite kort på den. Ska försöka hinna lägga upp dem under lördagen, så får vi se vad du säger.

Lupos3L
25-11-06, 11:11
Underbart!! Väntar med spänning på bilderna:)

krippe
27-11-06, 10:11
http://tsr.nu/krippe/diverse osc/DSC00335.JPG

Oj, stor bild... jo lite lat är man... Men så ser tanken ut, lite angripen av rost. Vet inte om det är hål nånstans, inget synligt iaf. Tanken har nog stått och "luftat" i ca 10 år...
Som sagt 300:- + frakt så kommer tanken med bussgods...
/krippe

Lupos3L
27-11-06, 10:11
Kalas!! Jag PM´ar adress till dig!

Mitzu
09-12-06, 10:12
Köp senaste Bilsport RETRO CARS (nr1 2007) så är bilen med i reportage gjordes av Gunnar Ljungstedt i vintras och ni finner det på sidan 62 och framåt.

Reportaget heter något i stil "Oplar på hal is".

Mvh Peter

Lupos3L
10-12-06, 12:12
Köp senaste Bilsport RETRO CARS (nr1 2007) så är bilen med i reportage gjordes av Gunnar Ljungstedt i vintras och ni finner det på sidan 62 och framåt.

Reportaget heter något i stil "Oplar på hal is".

Mvh Peter

Det ska bli kul att se!! :dance2: Ska springa upp på Statoil me jyckarna o köpa den nu!!

Johan 81
10-12-06, 11:12
har du inte hunnit lägga in några bilder på de nya objektet...:D

//Johan
ps du pg läs nya nr av allt om mc med för där hittar du mig.

Lupos3L
10-12-06, 11:12
har du inte hunnit lägga in några bilder på de nya objektet...:D

//Johan
ps du pg läs nya nr av allt om mc med för där hittar du mig.

Mantan ligger de en länk till i Allmänt, men visst, jag kan lägga upp en bild här :D

http://www.xn--kulphjul-d0a.com/Bildspel/DSCF0123.JPG

Får köpa Allt om MC helt enkelt :)

Lupos3L
14-01-07, 11:01
Jaha, dax för lite update för de som vill läsa...

Har fått tag på tank nu, tackar Krippe för hjälp med det!! Sen efter ett kort, blåsigt men ack så trevligt besök hos Stefan (TIC) idag så fick jag en extra (rostfri) huv samt en dörr (lite putts behov) att hänga på kärran:-o

Vår metod att spänna fast grejjerna på släpet idag var väldigt speciell, eller vad säger du Stefan?!

Motorn börjar de hända lite med, eller ja, jag har börjat riva i den extra 2,4an jag haft liggandes. Förhoppningsvis så blir den klart till premiären, beror lite på tid och ork att köra 15mil för att komma till garaget:cool:

Och till de som säger att man inte ska köra bil när det blåser 40m/sek så har jag ett bra svar, :002: , allt går!!

Mitzu
Kul att det händer grejor med gamla bettan ;)

Jag skäms faktiskt lite för jag hittade orginaltanken liggandes under garagepolarens bil när jag stdade i garaget.

Jag var helt säker på att jag kastat den på soptippen :confused:

Lupos3L
Kul att det händer grejor med gamla bettan ;)

Jag skäms faktiskt lite för jag hittade orginaltanken liggandes under garagepolarens bil när jag stdade i garaget.

Jag var helt säker på att jag kastat den på soptippen :confused:

Peter Peter.... de va illa :)

Hur går det för dig? Hittat nån is att åka på i vinter :confused:

Mitzu
Peter Peter.... de va illa :)

Hur går det för dig? Hittat nån is att åka på i vinter :confused:

Ha ha! någon is har inte setts till :(

Jag har dock en back up plan, det kanske blir 5papp cupen om det inte blir någon is :D

TIC
15-01-07, 12:01
Jaha, dax för lite update för de som vill läsa...

Har fått tag på tank nu, tackar Krippe för hjälp med det!! Sen efter ett kort, blåsigt men ack så trevligt besök hos Stefan (TIC) idag så fick jag en extra (rostfri) huv samt en dörr (lite putts behov) att hänga på kärran:-o

Vår metod att spänna fast grejjerna på släpet idag var väldigt speciell, eller vad säger du Stefan?!

Motorn börjar de hända lite med, eller ja, jag har börjat riva i den extra 2,4an jag haft liggandes. Förhoppningsvis så blir den klart till premiären, beror lite på tid och ork att köra 15mil för att komma till garaget:cool:

Och till de som säger att man inte ska köra bil när det blåser 40m/sek så har jag ett bra svar, :002: , allt går!!

Hehe imponerande att du hade sakerna kvar när du kom hem:bowdown:

jyrgen
15-01-07, 02:01
Hehe imponerande att du hade sakerna kvar när du kom hem:bowdown:

vilken perfekt dag att köra hem en motorhuv i. om du hade medvind hem kunde du spänt upp den som segel:rolleyes:

Lupos3L
15-01-07, 11:01
vilken perfekt dag att köra hem en motorhuv i. om du hade medvind hem kunde du spänt upp den som segel:rolleyes:

Jodå, medvind var det allt :) Släpet lättade från backen vid ett tillfälle,, berodde nog på kraften från den fina dragbilen och inte vinden,, hmmm:whistling

Lupos3L
25-01-07, 11:01
Som i resten utav sverige så har vi snö här i Växjö :) Det blev helt enkelt lite busåkning med Asconan, löjligt roligt :D

Fler från växjötrakten som är sugna på Opeldrifting medans snön ligger? Finns en hel del bra ställen att åka på,,,

Lupos3L
02-03-07, 04:03
TILL SALU!! se annons under pryltorget!

Lupos3L
13-03-07, 09:03
SÅLD
flytta gärna tråden till avslutade projekt