PDA

View Full Version : Varför det är viktigt att uppdatera sin email!

Johan H
16-03-06, 09:03
Ok, nu känns det som vi behöver köra en beskrivning av hur upplägget är:

1. vBulletin har ett gäng registrerade användare i sin databas. De har angett en email-adress vid registreringen av kontot.

2. Opel Sport Club har ett medlemsregister i Excel-format där medlemmarna rapporterat in sin email-adress när man blev medlem.

3. Regelbundet laddar vi upp medlemsregistret till webservern och kör en programvara som läser igenom Excel-databasen. För varje medlem som angett en emailadress så skickas en fråga till vBulletin: Finns det någon användare i "din" databas som använder denna emailadress?

3a) Om den hittar en matchade email-adress så kontrolleras statusen i vBulletin och användaren uppdateras till medlemsstatus.

3b) Om den inte hittar en matchade email-adress så antar scriptet att denna medlem inte använder sig av vårt forum och ingen åtgärd utförs. Detta kan lika gärna ha innebörden att man glömt att uppdatera sin email-adress, resultatet är det samma: ingen åtgärd.

Om ni ändrar email-adressen i vBulletin så uppdateras INTE statusen till "rött namn" direkt & omedelbart, även om det nu är så att ni faktiskt bytt till samma adress som medlemsregistret innehåller. Ni måste vänta tills vi nästa gång utför punkt #3 ovan, eftersom det är en manuell handling. Detta kan alltså ta 1-2 veckor.

För att undvika dessa dröjsmål så ska ni se till att alltid uppdatera er emailadress, både i medlemsregistret OCH i vBulletin. Direkt när förändring sker. För om ni inte gör det, så uppstår det ett glapp och det upplevs som irriterande att inte kunna komma åt medlemsdelen, inte kunna skriva i projekt etc etc. Det är en omöjlighet att göra denna uppdatering manuellt varje gång någon ändrat sin emailadress och omedelbums behöver komma åt medlemsdelen, för då skulle jag få lägga flera timmar i veckan på att administrera det. Det dyker upp mail till mig nästan varje dag rörande denna fråga som jag hänvisar till forumets FAQ och att man får invänta den automatiska uppdateringen.

Att man håller sin email up-to-date kommer att bli ännu viktigare inom en snar framtid eftersom nya versionen av hemsidan kommer att vara mer interaktiv och ha spärrade funktioner som endast medlemmar kommer åt. Nya hemsidan beräknas förövrigt komma online till påsk.

Det är även viktigt att hålla email-adressen i medlemsregistret uppdaterat av ett annat skäl, nämligen att all info från klubben (inbjudan till träffar också) endast kommuniceras ut med email till de som angett en sådan. Detta för att spara porto.

Jag hoppas att allt är solklart nu? :)