PDA

View Full Version : Digitala mätare i en Ascona C

Golf Mannen
10-03-06, 10:03
Ja då var det dags för mig att sätta upp mina mål för denna sommar och se hur många kontant gränser som krossas.

Ja som tråden lyder ska jag montera in en Kadett GSi instrument bräda i min Ascona C.
Svårt säger du INTE säger jag! Det e bus enkelt, efter många månader av Googlande och letande hittade jag en likasinnad tysk med samma idé som jag. Och han va snäll nog att lägga ut allt på nätet så det ska nog inte vara så svårt att följa intruktioner.

http://hem.bredband.net/b295140//Kadett_LCD_4.jpg

Recept:
1st Digital mätarsats från en Kadett (den e lättast att arbeta med)
1st X 8 26-polig Datakontakt (för Hastighet, Oljetryck, Laddning, osv.)
1st X 9 16-polig Lampkontakt (för Blinkers, helljus, handbroms, osv.)
1st Hastighets Givare
1st Oljetrycks Givare (Orginal givaren kan fungera till detta.)

Jag har allt samt lite bi instrument så som Färddator, varningslamp sats och en komplett kabelstam (Ej motor biten) från en Kadett GSi Cab

Och sen dom sedvanliga verktygen mejslar, tänger, mulitimeter, testmejsel och en del andra saker.

Och jag har allt utom Hastighets givaren som jag ska köpa av en vänlig själ här på OSC. Nu ska jag bara vänta på mildare väder för jag har inget garage så det blir att meka ute på gatan under tiden.

Och får jag med inga andra ord presentera min ORGINAL Ascona C 1,6DL från -83 som ska ta emot all denna underbara teknik.

[Mina gamla vinter fälgar från en BMW]
http://hem.bredband.net/b295140//opel2.jpg
Nu mera rullar bilen på 205/60-15 på sommaren (se min avatar)
Mer kommer om en tid.

Mvh Danne

MantaBurner
11-03-06, 09:03
hmm, är det verkligen så lätt ??

se till at du får rätt hast givara bara !! det finns 2 st "utväxlingar" på givarna, med fel så diffar det rejält i hastmätaren !! ( typ den visar 170 km/h när du kör i 50.... & tvärt om..)

Golf Mannen
12-03-06, 01:03
hmm, är det verkligen så lätt ??

se till at du får rätt hast givara bara !! det finns 2 st "utväxlingar" på givarna, med fel så diffar det rejält i hastmätaren !! ( typ den visar 170 km/h när du kör i 50.... & tvärt om..)

Jo ja vet, det e AH eller AK givaren som e på 6 eller 16 impulser men det ska nog fixa sig allt efter som.

v4se
12-03-06, 09:03
....1st Oljetrycks Givare (Orginal givaren kan fungera till detta.)....är du säker på det?

Då GSi givaren har 2st utgångar....en för lampan och en för displayen i mätarhuset...

johnt90
12-03-06, 10:03
Minns jag rätt måste också oljetrycksgivaren bytas för att byta analog>digital.

Johan Sand
12-03-06, 11:03
Bjørn Sveigdalen, en norrman, gjorde detta för 8-9 år sedan.

Du kan nå honom på bjorn@opelmotorsport.com (han sitter i OMCs styrelse) om du undrar över något, hälsa från mig.

JS

Golf Mannen
12-03-06, 04:03
....1st Oljetrycks Givare (Orginal givaren kan fungera till detta.)....är du säker på det?

Då GSi givaren har 2st utgångar....en för lampan och en för displayen i mätarhuset...

Inte säker men hoppas på detta... annars får jag gå till opel och skaffa en ny...

johnt90
12-03-06, 04:03
Jag bytte till Digitala med en kompis i en kadett, och jag är ganska säker på att vi bytte oljetrycksgivaren. Var några år sedan....

JO, det var två givare vi bytte! NÄSTAN säker! :D

Golf Mannen
12-03-06, 09:03
Jag bytte till Digitala med en kompis i en kadett, och jag är ganska säker på att vi bytte oljetrycksgivaren. Var några år sedan....

JO, det var två givare vi bytte! NÄSTAN säker! :D

Okej då vet jag, med tanke på att eran kunskap verjkar djupare än min så ger jag mig.
hehe men jag ska ändå fixa detta om en tid. så då e det skönt att veta att det finns kunskaper innom alla ämnen här på OSC.