PDA

View Full Version : Projekt Manta A (turbo 16v)

Gunnarsson Manta A
04-03-06, 08:03
Hej!
Min historia börjar en mulen dag för några år sedan då jag och min kompis satt och spånade på olika bilar att bygga om "för att bygga om det måste man ju" Kollade Volvo, Ford, Toyota, mm mm. Hittade inte något som passade "perfekt" med en gång.
Köpte mig en Volvo 240 Turbo IC med ca 180 kusar, tröttnade på den efter att jag hade åkt på"en dag på strippen" i Emmaboda
eftersom "Alla" hade en lika dan "tyckte jag". Ganska tråkigt att bara vara en i mängden. Tillbaka till ritbordet med min kompis plus en massa olika biltidningar. Plötsligt fanns den där Orange, med Vinltak, Otroliga former, MANTA A. Jag blev alldeles hänförd av denna bilmodell. Sålde Volvon, köpte Opeln, Började riva isär den, och började mitt evighetsslit. Det var för Ca 5 år sen, suck. Nåja Rom byggdes inte på 5 år heller heter det ju. I skrivande stund har jag i alla fall kommit en bit på väg och det ska ni få läsa om här på sidan.

Projekt Opel Manta A (http://www.opelsportclub.com/carscript/viewcar.php?action=view&lang=sv&user=622&carno=1)

(kom gärna med lite tips mm) just nu är jag ute efter en c20xe helst 88:an och så vet jag inte riktigt vad jag ska satsa på för bromsok fram

Mvh Patrik

Nordqvist_bulan
04-03-06, 04:03
Hej hej! kan bli coolt detta... ska detta bli en Hilmersson-kopia??:)

Lycka till!

kjelle.G
05-03-06, 12:03
Å en manta a!! Hade en sådan för typ 4 år sedan med orginal 2.2 å 5 växlat å riktigt lååååg.
Den var kul:rolleyes: Synd att den var så jobbig att åka med på vintern... åkte ju på underedet:p
Men den absolut en av dom roligaste bilarna jag har haft...
Lycka till med ditt bygge!!! Med 200++ så blir dom riktigt roliga att köra:D :D :D :eclipsee_ :eclipsee_ :eclipsee_
Mvh Kjelle.G

Gunnarsson Manta A
05-03-06, 10:03
Hej hej! kan bli coolt detta... ska detta bli en Hilmersson-kopia??:)

Lycka till!
Nä det var väl tänkt med en betydligt mindre modifiering men byggen brukar ju spåra ur.
så vi får väl se.

MantaBurner
05-03-06, 11:03
hej & välkommen !!

alltid kul när dte dyker upp nya projekt på gamla snabba oplar !! :cool:

Stalle
10-03-06, 08:03
Oj, nu blir jag nyfiken !

Kul med folk som gillar Manta A. Det verkar ju vara ett seriöst projekt, fem år är ju
en ganska lång tid.
Jag hoppas att det kommer lite fler bilder på bygget, vad har du tänkt att det ska bli
där det är färdigt ?

Jag har två Mantor som jag skruvar på när det finns tid och lust, har inte heller så mycket
info. ute, men några bilder å så finns på rejsa.nu......sök på manta.

Som sagt, kom igen med lite mer info. och bilder 1

Mvh
Staffan

Gunnarsson Manta A
11-03-06, 11:03
Oj, nu blir jag nyfiken !

Kul med folk som gillar Manta A. Det verkar ju vara ett seriöst projekt, fem år är ju
en ganska lång tid.
Jag hoppas att det kommer lite fler bilder på bygget, vad har du tänkt att det ska bli
där det är färdigt ?

Jag har två Mantor som jag skruvar på när det finns tid och lust, har inte heller så mycket
info. ute, men några bilder å så finns på rejsa.nu......sök på manta.

Som sagt, kom igen med lite mer info. och bilder 1

Mvh
Staffan

Mer bilder kommer :p

erikjakan
16-03-06, 01:03
Mer bilder kommer :p

Skynda FFS :D:D:D

/Erik

Gunnarsson Manta A
08-11-06, 10:11
:WobbleSig Hej !
är det någon som har någon erfarenhet av bromsoksval fram på Manta B. I nuläget sitter det Vectra A skivor (ventilerade) jag såg nått på nätet om Volvo 240 Ok. Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta..:bowdown:

GSI_Dalarna
09-11-06, 06:11
här har du en länk!

vet ej om det kan vara till någon hjälp men man kan ju alltid hoppas!

är lite sugen på att göra ett liknande projekt.. hur har du löst det med styrningen?

GSI_Dalarna
09-11-06, 06:11
http://www.opeltuners.com/gtbrakes/index.html

Corsa_RsT
09-11-06, 09:11
Hmm, varför ta bort Vectra bromsarna?? Du kan ju montera dit calibra turbo direkt annars.. 288mm skivor som du sen kan köpa slitsade och så.. Behövs mer? Eller är volvons bättre på något vis?

Gunnarsson Manta A
10-11-06, 10:11
Hmm, varför ta bort Vectra bromsarna?? Du kan ju montera dit calibra turbo direkt annars.. 288mm skivor som du sen kan köpa slitsade och så.. Behövs mer? Eller är volvons bättre på något vis?
Passar Calibra oken rakt på Manta B Framvagn ??

Gunnarsson Manta A
10-11-06, 10:11
här har du en länk!

vet ej om det kan vara till någon hjälp men man kan ju alltid hoppas!

är lite sugen på att göra ett liknande projekt.. hur har du löst det med styrningen?
Styrningen är väl inte riktigt löst än men jag hör av mig med ev lösning..