PDA

View Full Version : Svetsa aluminium?????

Paul
18-01-06, 19:32
Här kommer en liten varning till alla som vill svetsa aluminium.

Både biltema och Jula säljer sk. skrap-TIG-brännare.

Jag har därför på prov ställt frågan om det går att svetsa aluminium med deras skraptända tig-brännare i kombination med deras respektive likströms svetsinverter...

Och har som svar från dessa respektives kundtjänster att Det går.

Vill därför höja ett varningens finger till ev. spekulanter på dessa tig-svetsar efter som det faktiskt INTE fungerar....

TIG-svetsning av Aluminium KRÄVER Växelström och HF-tändning.

Växelströmmen bryter ner slaggen/oxiden som bildas under upphettningen och gör så de båda metallstyckena smälter samman.

Här är mailen jag fick till svar....

Biltema

>Hej!
>
>Ja, det går att svetsa aluminium med TIG-satsen.
>
>MVH
>Biltema kundservice
>
>-----Ursprungligt meddelande-----
>Från: Paul Andersson [mailto:pa82@telia.com]
>Skickat: den 15 januari 2006 22:31
>Till: kundservice@biltema.se (kundservice@biltema.se)
>Ämne: skraptig
>
>Hejsan
>
>Jag undrar om det går att svetsa Aluminium med eran Skrap-TIG (17-4585 1895:-), eftersom det >medföljer aluminiumtillsats???
>
>
>Mvh Paul Andersson

Och så Jula Postorder

>Det går bra att göra detta. Du kan köpa till tigtråd för aluminium
>Med art.nr 214-012, 0,5 kg, 129:-.
>
>
>Hans Fritioff
>Jula Postorder AB / Kundtjänst
>
>-----Ursprungligt meddelande-----
>Från: pa82@telia.com (pa82@telia.com) [mailto:pa82@telia.com]
>Skickat: den 17 januari 2006 19:32
>Till: info
>Ämne: Tig-brännare
>
>Hejsan
>
>Jag undrar om det går att svetsa Aluminium med eran Tigbrännare (212075) i kombination med >svetsinverter Cemont S1600 (210026)??
>
>Mvh Paul Andersson

Ja vad ska man säg...

Mats L
18-01-06, 21:19
Lite fråga bara. Varför går det då att svetsa alu med en MIG svets då? Är ju också DC.

// Mats

Freke
18-01-06, 21:25
funderar lite här.. lik spänning vart tar du den ifrån?? Har du ett batteri med dig för att svetsa eller en likriktare?? Eller vart får du likspänningen ifrån?? Eller menar du att det sitter en diod brygga svetsen??

Paul
18-01-06, 21:49
Lite fråga bara. Varför går det då att svetsa alu med en MIG svets då? Är ju också DC.

// Mats

Aluminium går att svetsa med likström både med pinne och mig.. men skillnaden är att i de båda fallen har du strömmen i "tillsatsmaterialet" och svetsar enligt modellen kortbåge... Tillsatsen smälter oerhört nära svetsgodset och mer eller mindre smälter in omedelbart.

Men vid Tig-svetsning så värmer du materialet med tig-brännaren och sedan lägger på tillsats så slaggen/oxiden har gott om tid att bildas.

No Opel No Life
19-01-06, 09:09
man måste ha en ac/dc för att kunna tiga aluminiun en växelströms tig på grund av att det blir för varmt annars

Mats L
19-01-06, 09:36
Ok då vet jag. Tackar.

// Mats