PDA

View Full Version : Manta GT/E TIC

Nordqvist_bulan
11-01-06, 12:01
Hej! Tänkte berätta lite om min bil.

En Manta GT/E av 83 års modell. Köpte den i slutet av
sommaren 2003, ca ett halvår innan jag fick körkort. Har alltid gillat Mantor så det kändes ju helt naturligt att man skulle ha en sån som förstabil.... Körde med bilen i stort sett helt original förutom avgas och en 2,2motor från Rekord. Motorer har det åt en del, närmre bestämt 3st. Ska ju dock tillägga att jag bara kastat i halvslitna motorer från rostiga rekorder..... Mantan bjuder ju även upp till lite bredsladd så en bakaxel har också fått sätta livet till, och då passade jag på att pela dit en Gsi-axel o vips hade vi lamelldiff och det är ju inte fel.

Ska fixa bilder till tråden också när min kompis hjälpt mig med det... Meckar hellre med bilar än o sitter vid en dator.

Vintern -04 tog hårt på den stackaren....:mad: Råkade parkera den i en husvägg vilket resulterade i att frontplåt 1st framskärm, 1st 400-ljus o spoiler förflyttades lite... dock klarade huven sig:D
Har fixat till det mesta men det är inte lackat än. När jag köpte bilen var den helrenoverad 2 år innan, och ställd i en lada... Förra ägaren tröttnade när bilen var klar till 99%:confused: :confused:
Så man har lite skuldkänslor efter snart 2 års misshandel. Men vafan jag har haft så sjukt roligt med den här bilen så det är inget att gråta över ju....

Nu denna vintern så kände jag att det var dags att trimma lite:rolleyes: Jag älskar överladdning och särskilt Turbo. Den gamla 2,2an lyftes ur (kopplingen hade ändå gett upp) och jag började skruva lite med en 2,0a som jag hade stående. Nu när man börjat jobba på heltid så kan man plöja ner lite pengar i ett kul projekt också ju:) Det är mitt första riktiga motorbygge så vi får se hur långt jag kommer....

Tanken med den nya motorn är då att köra en 2,0 bottendel som är renoverad och starkare än orignal.
vevaxeln skall härdas och putsas till. Kommer köra med den gamla skolans vevstakar från en 1900. Stakarna skalla förses med bussningar så dem lirar ihop med flytande kolvbultar istället för pressade som original. Blocket borras till 95,5mm. Smidda JE-kolvar är beställda.
Nya lager så klart (om nån vet några som är bättre än typ "vanliga original lager" så får ni gärna hojta till.)

Det är ju tänkt att bottendelen ska palla med lite uppgraderingar efterhand, så om nån har några förslag på nåt mer som borde göras så får ni hemskt gärna berätta för mig.
Kombinerar denna bottendelen med en 2,2-topp dels för kompsänkning och dels för att jag har ett bättre insug till 2,2. Tror att det kommer från en sexa och blivit anpassat för 2,2 (det liknar dock inte ett vanligt insug från typ omega 3000). Tänkte inte bearbeta toppen än, men har monterat Enems I10 turbokam och mekaniska lyftare. Toppen kan man porta o dona med sen när man fått sakerna att lira någorlunda ju. Också en skärkantspackning till det! Intercooler är inte bestämt än men det blir ingen värstingkylare till en början iaf.

Blir väl en Snikvariant av bränsletillförsel med tryckvakter och extra spridare... hade varit gött med ett riktigt sprut. Har funderat på ett MS men frågan är om det är svårt att få till det. Det blir ett senare problem.
Blir väl en förstärkt koppling så den tåler lite mer. (Förslag på koppling kanske som inte är för dyr)

Jobbet på motorn kommer utföras av Motorenova i Helsingborg. Trevligt och kompetent folk där:)

Här står jag idag... Och kommer fylla på med info här allt eftersom bygget fortsätter...

Och givetvis får ni kommentera bygget o komma med förslag!!

D.Stransky
11-01-06, 09:01
Intressant, ska bli kul o följa :bowdown:

Lycka till och upp med bilder :D

Nordqvist_bulan
12-01-06, 05:01
Ringde runt efter en vassare koppling idag. Det lutar åt en 4-puckad sinterlamell från dalhems i kombination med original tryckplatta. Tror det ska funka fint.

Letar som en galning efter ett turbogrenrör, men hittar inget. Så om nån vet var jag kan finna ett sånt så hojta till. Även oljekyladapter och oljekylar är intressanta grejor.

MantaBurner
13-01-06, 10:01
Även oljekyladapter och oljekylar är intressanta grejor.

jag köpte adapter från GA lindberg import. med termostat !

och en oljekylare från Omega 3000 utan AC.
stålomspunna slangar från hydraulfirma !!

sitter som en smäck framför balken precis innanför luftintaget i kofångaren !!

kan maila bilder om du vill !! det finns lite i min tråd !!

asconamannen
13-01-06, 11:01
Ringde runt efter en vassare koppling idag. Det lutar åt en 4-puckad sinterlamell från dalhems i kombination med original tryckplatta. Tror det ska funka fint.

Letar som en galning efter ett turbogrenrör, men hittar inget. Så om nån vet var jag kan finna ett sånt så hojta till. Även oljekyladapter och oljekylar är intressanta grejor.

Jag kör med 6-pucks sinter(dalhems) med original 2.0E tryckplatta på min 2.4:a funkar fint,bettar som bara den. Själva pucken är igentligen 1mm för tunn så man ska nog svarva av svänghjulet 1mm men det funkar utan att ha gjort det.

Finns fläns mot toppen att köpa här ----> http://www.klracing.se/ om du ska bygga eget turbo grenrör.

Nordqvist_bulan
13-01-06, 01:01
beställde en 4-puckad sinterlamell från dalhems idag. valde mellan 4 o 6 puckad.. skiljde inte så mycket i pris, men jag tog 4-puckad som sagt. kostade 1495:-

Nordqvist_bulan
15-01-06, 04:01
Eftersom det inte sitter en riktig fuelrail på insuget nu så har Farsan fått i uppdrag att tillverka en ny. Måste ha en annan så att jag kan uppgradera spridarna (är ju slanganslutning nu).
Eller vet nån om det finns nån rail som är bolt on?

Funderar på spridare från V***o 740 TIC. (ljusgröna bosch?) Tror ni dem kan vara lagom? dem borde palla en bra bit över 200hk ju.

MantaFredde
15-01-06, 04:01
2,4:an har ju fin fuelrail....

Nordqvist_bulan
15-01-06, 11:01
är spridarna placerade på samma ställe på en 2,4 och 2,2 då?? så man bara kan modda fästena för själva railen??? nån som sitter på en bild kanske??

Nordqvist_bulan
16-01-06, 12:01
Gör försök med lite bilder nu då:) Så här såg bilen ut när jag köpte den 2003.

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/Manta.jpg

Nordqvist_bulan
16-01-06, 12:01
Här har vi den bakifrån.... Kass bild men jaja. Bilen sidanom är polarens E34 525...

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/mantao525.jpg

Gamla motorn på väg ur....

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/Mantagarage.jpg

Vallåkra -05: Ser inte så vacker ut längre:( Fronten är inte lackad sedan besöket hos husväggen.
Nån kanske känner igen sin Tigra sidan om???

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/mantavallkra2.jpg

EGG
16-01-06, 07:01
Synd att husväggen stog ivägen för en så fin bil :( dock trodde jag att den var gul, det ser ut som att den är de på din bild.

hur som hälls lycka till med bygget!

Nordqvist_bulan
17-01-06, 07:01
provmonterade kopplingen idag men givetvis så passade den inte...

Ni som pallar kan läsa om det i Teknik-forumet i tråden där.
http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/koppling.jpg

Nordqvist_bulan
19-01-06, 10:01
kopplingen är nu fixad. fick ta till filen lite grann så var det klart.:)

Kontaktade Stigs bil idag o beställde lite grejor.

Listan ser ut så här....

Kamkedja och släpor.
Ram o vevlager.
Toppbultar.
Bultar till kamdrevet.
Toppackning (skärkant).
Alla packningar + ventiltätningar.
Fan också glömde beställa tryckplatta o urtrampningslager:mad: får bli ett samtal imon med...

Målade lite saker idag på jobbet (gött med lite dötid på jobb så man kan fixa med lite sånt:D )
Kommer bilder på det snart.

VILL HA kolvarna nu så att man kan sätta igång på riktigt.

Vet nån var man kan köpa rör till ett grenrörsbygge?? vilken dimension kan va lämplig??

Ha d gött alla!!

D.Stransky
20-01-06, 12:01
här vet jag att en del beställer ifrån --> http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?v06Duh2TSn7QX7j9654CmVfH%40rnMCse54877 367196542694%2F3%2FAG61%2F1%2F8%2F1%2FTrue

Dimension beror väl på lite, men runt 40mm skulle nog jag satsa på

Nordqvist_bulan
20-01-06, 11:01
tänkte slänga upp en bild på dem målade grejorna....

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/transkpa.jpg

har bara grundat tråget för jag vet inte var returen från turbon hamnar än... Har dock löddat dit en mutter för oljetempgivare.

Beställde adaptermojäng till oljekylare, tryckplatta och urtrampningslager idag med:D

Nordqvist_bulan
22-01-06, 09:01
Hej alla!! har meckat lite med bilen i helgen och tagit lite bilder. Men nu har datorfanskapet crashat. all go musik o bilder är väck:banghead: :banghead: även alla grymma bilfilmer så klart.

Kommer fler bilder snart

Nordqvist_bulan
27-01-06, 08:01
:eek: då var det dax att uppdatera lite.....
Har kapat lite i fronten o passat in IC:n lite grann. ska bygga några fäste undertill bara. Har fått grejorna jag beställde hos Stigs bil också.

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/icmanta.jpg

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/delarcih.jpg

Hoppas verkligen att kolvarna kommer nästa vecka för nu hänger mycket på dem.....:eek:

Har spånat lite på grenröret.... det kommer att tillverkas i svart stål. Flänsen är redan utbränd, den blev väldigt bra:D Hittade cad-ritningar på opeltuners.com och pappa brände dem med plasma på jobbet.

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/flnscih.jpg

Tycker ni är dåliga på att kommentera.....
ni får ju hjälpa mig med lite förslag på saker som kan göras bättre.... kom igen nu Opel-tokiga!!!:dance2:

Theis
29-01-06, 11:01
börjar likna något nu ju=) men mer bilder åt folket peter :D

Nordqvist_bulan
30-01-06, 06:01
här kommer en bild åt folket Theis!!! påå en jävligt söt liten sak:D
Äntligen e dem här! t.o.m billigare än jag väntat mig:eek:

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/jekolv.jpg

Åker till motorenova med kolvarna och tryckplattan imorgon, så kan dem börja fixa o dona:D

MantaBurner
30-01-06, 09:01
vad blev det för kolvar ??

satt till vilket komp osv ??

fixat fuel-rail än ??

Nordqvist_bulan
01-02-06, 12:02
det blev JE kolvar.... komp jadu?? efter att jag tagit bilden på kolven och börjat fundera så kom jag på att en 2,0 cih-kolv är plan på kolvtoppen?? hmm det är ju högkompskolvar jag fått:banghead:
jävlar va förbannad jag blev.... ringde o snackade med killen på etapp engineering där jag köpt kolvarna, han skulle "kolla upp" vad som blivit fel. fan om det tar 4 veckor till:(
jag sa ju särskilt till när jag besällde att dem ska ha samma mått som org alltså inte högkomp o inte lågkomp. Denna dagen har gått åt helvete totalt. ovanpå allt har jag bränt ansiktet när jag "punktade fast" fäste för ic:n.... ska ha svetshjälm hädanefter:cool:

Kör med 2,0 botten o 2,2 topp och har för mig att kompförhållandet landar på runt 8,5 kanske... nån som vet exakt??

Fuelrailen får vänta lite.... fassan får fixa en. håller på lite med tryckrör o annat tjafs runtomkring.

Förresten vet nån hur man kan göra på ett smart sätt för att få olja till turbon, oljetrycksgivare och oljetryckskontakt kopplat från samma anslutning från blocket?? måste gå att köpa typ nån sorts t-koppling ju....
Hur har du löst det Mantaburner??

Jaja får fortsätta en annan dag...

MantaBurner
01-02-06, 07:02
det blev JE kolvar.... komp jadu?? efter att jag tagit bilden på kolven och börjat fundera så kom jag på att en 2,0 cih-kolv är plan på kolvtoppen?? hmm det är ju högkompskolvar jag fått:banghead:

ajdå !! hoppas att dom löser det snyggt !!

ovanpå allt har jag bränt ansiktet när jag "punktade fast" fäste för ic:n.... ska ha svetshjälm hädanefter:cool:

det ser jag som lyckat, då slipper man ju ligga å sola, mer tid åt :Nerds::eclipsee_ & skruva

Kör med 2,0 botten o 2,2 topp och har för mig att kompförhållandet landar på runt 8,5 kanske... nån som vet exakt??

låter ju lagom, om nu uträkningen stämmer....

Hur har du löst det Mantaburner??

som du skrev:

Förresten vet nån hur man kan göra på ett smart sätt för att få olja till turbon, oljetrycksgivare och oljetryckskontakt kopplat från samma anslutning från blocket?? måste gå att köpa typ nån sorts t-koppling ju....

gå till en hydraulfirma med oljetryckskontakten & förklara att du behöver ett t-stycke med samma gänga !
sen kan du ju välja kopplinarna efter alla andra behövliga anslutningar i de olika ändarna på slangarna !

i första omgånen satta jag utterligare ett t-stycke till oljetryckgivaren & till mätaren efter det, men det blev så klumpigt...

min lösning andra gången är bättre !

ett "T-stycke" i oljetryckskontakthålet som går till turbon & org oljetryckgivare!

sen till oljetrycksmätaren satte jag givaren rakt in i oljepumpen !!
rätt dimention på gängor osv !!! så vet du vad pumpen levererar !!

möjligt att det syns på nån av mina bilder, inte säker !!

Nordqvist_bulan
01-02-06, 10:02
finns det ett "hål" i transkåpan man kan utnyttja till oljetrycksgivare/kontakt då??

hade ju varit bra...

MantaBurner
01-02-06, 11:02
jupp !!
på högersidan typ mittemot det man skall fylla olja genom (vänster sida då) när man haft isäg oljepumpen !

sitter en insexplugg där !

skall se om jag hittar en bild på det !!

Edit:
U GOT MAIL !!

Nordqvist_bulan
02-02-06, 07:02
Hej alla!

idag pratade jag med en kille från Etapp, där jag köpt kolvarna. Han kom med förslaget att en firma (Ultramotors) skulle kolla på kolvarna. Eventuellt kunde det gå att fräsa av toppen på kolvarna så att dem får rätt mått. Dem skulle rådgöra med JE också. Jag vill ju inte att konstruktionen försvagas....

Tycker ni detta låter rimligt? eller ska jag begära helt nya kolvar? justerat pris?

Blev lite gladare idag när jag fick hem lite nya grejor. Fick laddtrycksmätare och oljetrycksmätare från Realcar. Fick min BTR från Misab (jävligt snabb leverans)....

Och sen köpte jag en extra växellåda och en dump (Tack så mycket Theis)!

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/dumpen.jpg

Får se om det händer nåt mer i garaget innan helgen.... Får ju ha tid till vänner o flicvännen också.:dance2:

Nordqvist_bulan
04-02-06, 04:02
då har ännu en liten sak kommit hem till "samlingen", nämligen min lilla oljekyladapter. nu tror jag att jag har allt jag behöver till motorn.. eller ja jag behöver en oljekylare också, men det hittar jag kanske en på jobbet.http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/adapter.jpg

Funderade på att låta motorfirman jag lämnat grejorna till montera veven o kolvarna.... dem sa att det tog 4-5h att montera det= rätt dyrt. dem sa att det var inte bara till att sätta ihop utan d skulle mätas spel o.s.v. men har man en motor där allt är uppmätt och justerat i tycker inte jag att man ska behöva mäta spel och sånt. dem pratade något om kolvarna med att det inte bara är att trycka i utan det är lite speciellt (tror han menade för att dem var smidda).... låter detta rimligt eller tror dem bara att dem ska tjäna nårra extra slantar:confused:

// Peter

MantaBurner
05-02-06, 10:02
nja, kolvringsspel skall ju filas in.

sen bör man ju även mäta spelen mellan lager osv med !!

kolvarna skall man inte behöva göra mer med om dom är invägda !

Nordqvist_bulan
06-02-06, 12:02
kanske lika bra att lägga typ 3k o låta dem göra det... lika bra att det blir riktigt gjort ju... tråkigt om det rasar direkt ju..... tyvärr har ju du Mantaburner fått erfara det :S...

har inte hänt mycket i helgen..... installerade en energikassette i garaget så nu får vi lite mer värme:D .
har bara haft en gammal vedspis och den gav inte så möd värme...

Men vad säger ni om kolvarna då?? tror ni det är nån fara om dem fräser av dem och viktar dem??

MantaBurner
06-02-06, 05:02
kanske lika bra att lägga typ 3k o låta dem göra det... lika bra att det blir riktigt gjort ju... tråkigt om det rasar direkt ju..... tyvärr har ju du Mantaburner fått erfara det :S...

mmmm
men det var faktiskt mitt eget fel.....
spännde ju inte kamdrevet som man skulle.....

Men vad säger ni om kolvarna då?? tror ni det är nån fara om dem fräser av dem och viktar dem??

jag hade inte godtagit fräsning av dem.
du köper ju inte NYA kolvar efter specifikation för att dom sen skall moddas och kan bli försvagade eller ??!
det är ju ändå lite pengar det handlar om !!

hör med dom du handlat av om det dom som har beställt fel eller om det är från fabriken det blivit fel !
är det från fabriken så är det nog inga probs att få nya fort.....

Nordqvist_bulan
06-02-06, 08:02
nej det känns som att jag ska ha nya... pratade med en kille på motorenova idag. han sa ju att där dem kolvarna jag fick buktar uppåt, där är också insidan uppbuktad.... så det går nog inte o fräsa av dem... ska ringa dem imon.

vad gjorde du för fel med kamdrevet?, vill inte göra samma sak. har nya bultar iaf:D

ha d bra alla!!

MantaBurner
06-02-06, 11:02
vad gjorde du för fel med kamdrevet?, vill inte göra samma sak. har nya bultar iaf:D

drog åt för lite & glömde loctite..... dåålig kombination

sen fick jag ett moment att dra med (har det inte i huvudet). sen har det suttit kvar dvs efter att toppen blivit renoverad, ny kedja & frontkåpa & snäckdrev mm mm mm ..... (du har väl sett bilden på den gamla misstänker jag.....)

Edit:
Hej! Jag har en rep.handbok tryckt 1978 med tillstånd av Adam Opel Aktiengesellschaft, Rüsselsheim. Opel Rekord C,D och Commodore A,B. 17S till 20S och 25S till 28EC. Allt om CIH. Här får du momentuppgifter i kpm: (nm: multiplicera med 9.8) (Generellt gäller en tolerans av 10 % uppåt eller neråt.)

Ramlageröverfall mot motorblock: 10
Vevlageröverfall mot vevstakar: 5
Topplock mot motorblock driftvarm: 8
Topplock mot motorblock kall: 10
Tändstift: 4
Grenrör mot topplock: 4
Remskiva mot vevaxel: 8
Svängningsdämpare (endast 6-cyl.): 10
Svänghjul mot vevaxel: 6
Kamdrev mot kamaxel: 3
Transmissionskåpa: 2
Vattenpump: 2
Svänghjulskåpa mot motorblock: 5

Axialspel 0.1 - 0.2 mm mellan täcklocket (med packning) och nylonbulten.

Min "Motorras Deluxe" Tråd:
http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=10236&highlight=deluxe

Nordqvist_bulan
07-02-06, 12:02
ja du hemska bilder det där.... hoppas man slipper det som hände dig.

ska se om det blir gjort nåt i garaget imorgon.

tisse
09-02-06, 07:02
har det skett något i garaget på länge eller?? följer ditt projekt med spänning nämligen :) ser fram imot uppdateringar :cool: .

erikjakan
10-02-06, 08:02
Hej!

Trevligt bygge du har!

Jag såg att du behövde en oljekylare? Jag har en till salu, 13 raders ca 300*125 mm

Nytvättad såklart.

Kan det det vara intressant,?

MVH Erik

Nordqvist_bulan
24-02-06, 07:02
hej alla!!! det har slarvats en del i garaget..... min andra manta har plockats ner totalt. allt jag behöver har sparats....

Idag har även en brukis inhandlats. av rätt märke denna gången, nämligen en Vectra a -92. Gav 2k med läckande toppackning. annars ska den gå igenom sbp utan klabb. Sommar & vinterhjul.
Fixar den i helgen osså bes på måndag. sen ska jag fortsätta med TIC:en.....:D

Ha d gött alla!!!

Nordqvist_bulan
02-03-06, 09:03
Heeej!!!

det har hänt grejor sen sist jag skrev.... Har sprängt en motor (C20NE) på vectran, så den är bytad nu:D

Idag när jag kom hem så såg jag att jag hade paket som väntade på macken:D
Och det var precis d jag trodde, nämligen dem nya kolvarna som faktiskt verkade vara rätt denna gången:cool:

ingen bra bild men fina är dem:)
http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/je-piston.jpg
Så jag hoppas på att få motorn inom ett par veckor. Så det är dax för städning i garaget så att man kan röra sig lite mer runt bilen.... Varför blir det alltid så rörigt i garaget:angryfire??

Ha d bra alla!!

MantaBurner
03-03-06, 12:03
Så du fick dem att ge dig NYA kolvar med rätt spec och inga omgjorda grejor ändå ??

låter ju bra !!

måste ju kännas bättre med !!!

då går det på rätt håll igen då !!

edit:

hmm, har för mig att jag har mera "bula" på mina !! men det rä ju inte 100% samma kolv så....
jag har ju 2,0 toppen som är långt ifrån org....

Nordqvist_bulan
03-03-06, 05:03
okej! men är dina kolvar likadana som org? (fast lägre komphöjd)? 2,0-kolvarna är helt plana det är jag säker på. det var inga probs o få nya av dem. det var bara tråkigt att vänta:mad:

ska lämna kolvarna på måndag, så får vi se hur det går sen....

ha en trevlig helg alla!!!

MantaBurner
05-03-06, 11:03
flåt....

du har så rätt !!

jag tänkte på mina högkomp som ligger i en annan låda här hemma :whistling :rolleyes3 :whistling .....

mina kolar till 2,0 ser ut då här:
så det r inte såå olikt !!

http://www.tgmotor.com/images/Turbo-kolv-Opel-CIH_web.JPG

Nordqvist_bulan
05-03-06, 01:03
ögongodis!! vilket komp hade du i din nu då?? är väl 9,5:1 org...?
jag tror jag hamnar runt 8,5:1....

Theis
05-03-06, 07:03
nya kolvar är aldrig fel=) hur går det med resten av bygget. kommit någonvart på grenröret?

MantaBurner
05-03-06, 09:03
ögongodis!! vilket komp hade du i din nu då?? är väl 9,5:1 org...?
jag tror jag hamnar runt 8,5:1....

8,5:1 var mitt önskemål när kolvarna beställdes med !!

men efter raset (:banghead: ) blev toppen lite skev, så jag fick ju plana lite tyvärr. så jag har nog lite mer nu tyvärr :angryfire

Nordqvist_bulan
07-03-06, 09:03
Jodu Theis det har inte hänt för mycket med TIC:en..... har ju skrotat en manta och sprängt en motor på vectran.... men det ska hända grejor framöver iaf:cool:

ha d gött

Nordqvist_bulan
10-04-06, 11:04
nu har det inte hänt nåt på länge i garaget. får snart dåligt samvete. haft fullt upp med andra bilar m.m.

idag fanns det lite dötid att slå ihjäl på jobbet, så då passade jag på att svetsa ett rör på oljetråget till oljereturen.... och sen lackades även tråget svart som resten av motorn.

hoppas att motorn anländer denna veckan eller nästa.

går lite o funderar på oljetillförseln på turbon... kan man använda stålomspunnen hydraulslang till det? som rörfirman pressar banjos på?? det ska väl tåla oljan utan probs? det är ju lättare att få dit en slang istället för rör.

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/DSC00291.jpg

MantaBurner
11-04-06, 11:04
går lite o funderar på oljetillförseln på turbon... kan man använda stålomspunnen hydraulslang till det? som rörfirman pressar banjos på?? det ska väl tåla oljan utan probs? det är ju lättare att få dit en slang istället för rör.

så löste jag det !!

bara att ta med oljetryckskontakten till hydraulfirman och be dem fixa ett t-kors med rätt dimmention med !

Nordqvist_bulan
12-04-06, 10:04
har börjat fundera på avgasbiten.... ni som läst setupen för min motor: vad skulle ni rekomendera för avgassystem till den?? grovlek på på rör samt antal dämpare.... borde väl räcka med en slutdämpare osså raka rör innan den:rolleyes:

en sak till: hur hårt skall toppen dras?? använder skärkantspackning. sen om nån har en lista på alla åtdragningsmoment på cih:n så får ni gärna klistra in den här. så slipper jag leta :P

MantaBurner
13-04-06, 12:04
Hej! Jag har en rep.handbok tryckt 1978 med tillstånd av Adam Opel Aktiengesellschaft, Rüsselsheim. Opel Rekord C,D och Commodore A,B. 17S till 20S och 25S till 28EC. Allt om CIH. Här får du momentuppgifter i kpm: (nm: multiplicera med 9.8) (Generellt gäller en tolerans av 10 % uppåt eller neråt.)

Ramlageröverfall mot motorblock: 10
Vevlageröverfall mot vevstakar: 5
Topplock mot motorblock driftvarm: 8
Topplock mot motorblock kall: 10
Tändstift: 4
Grenrör mot topplock: 4
Remskiva mot vevaxel: 8
Svängningsdämpare (endast 6-cyl.): 10
Svänghjul mot vevaxel: 6
Kamdrev mot kamaxel: 3
Transmissionskåpa: 2
Vattenpump: 2
Svänghjulskåpa mot motorblock: 5

Axialspel 0.1 - 0.2 mm mellan täcklocket (med packning) och nylonbulten.

Teori: Kan kamdrevsbultarna ha rallat ur och kamdrevet vickat tills drevet klev utanför styrstiftet och först då drogs bultarna av? Och vad hände med nylonbulten?

:Purple_Co

Nordqvist_bulan
13-04-06, 01:04
tänkte att det kanske är annat moment till skärkantpackning.....
är det typ inte 3 olika moment till toppbultarna? asså typ 25nm 60nm 100nm?? nån som vet.
har haft papper på detta men vart e dem nu då??:angryfire

MantaBurner
13-04-06, 03:04
tänkte att det kanske är annat moment till skärkantpackning.....
är det typ inte 3 olika moment till toppbultarna? asså typ 25nm 60nm 100nm?? nån som vet.
har haft papper på detta men vart e dem nu då??:angryfire

jag brkar dra den i omgångar typ 20-40-60-70-80-90-100

kanske onödigt mycket, men det tar ju inte så mycket längre tid....

åsså vet man att det blir jämnt !

Nordqvist_bulan
13-04-06, 07:04
tid har vi ju gott om:P:P alltså samma som en vanlig packning då:D

finfint!!

ha d bra alla

Nordqvist_bulan
30-04-06, 11:04
Nu äntligen har det hänt grejor!! hämtade blocket, toppen och allt annat som varit hos Motorenova i Helsingborg.

Det som är gjort och som jag säkert nämnt innan är:

Borrat block.
JE-kolvar.
Stakarna viktade, putsade, lagerlägesjusterade.
Härdad vevaxel.
Glyco Lager
Balanserat vevparti.
Enem I10 kam.
Icke bearbetad topp (än så länge)

Här har vi några bilder:

Precis monterad i stativet:D
http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/motor9.jpg

Bara till att plocka fram nya fräscha grejor...
http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/motordelar.jpg

Transkåpan monterad.... och ja där är rörigt i bakgrunden:eek:
http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/motor7.jpg

Hade lite trubbel med kamkedjan... var riktigt bökig att få dit. men det löste sig efter ett tag.
Har hittils gått ganska smärtfritt under monteringen. Det är ju riktigt kul att montera nya rena grejor:)
Måste måla lite av grejorna som varit hos motorenova. Typ remskivan och locket till toppen:eek:

orkar inte skriva mer idag.... men kommentera gärna!!! bra eller dålig kritik, spelar ingen roll

MantaBurner
01-05-06, 06:05
härligt att det går frammåt !!! :)

Nordqvist_bulan
09-05-06, 11:05
idag så tvättade jag växellådan + lite andra saker. Fy faaan va gammal skit, kopplingsdamm och olja kan sitta hårt.... fick hålla på med mycket avfettning:angryfire men rent blev det iaf:) fint att man har tillgång till riktig tvätt på jobbet...

får se imon om lådan paras ihop med blocket kanske? det mesta på motorn är annars monterat.
snart dags att lägga i den och starta som sugis:S

tänkte på det där med inkörning av motorn. hur länge/många mil kan vara lämpligt??

// Peter

Nordqvist_bulan
27-05-06, 01:05
nu har det hänt väldigt mycket i garaget!!!

motor och låda har parats ihop, lite grejor runtomkring har fixats....
garaget har fått sig en städning så att man kan röra sig fritt igen:D

motorlyften plockades fram och motor och låda kopplades i. har ju rutin på motorbyte efter alla ras sen tidigare.

här ha den nästan landat iaf....:)

http://i49.photobucket.com/albums/f292/nordqvist_bulan/motorimantan.jpg

En kväll senare var allt inkopplat och färdigt.

Det var lite klabbigt att lufta kylsystemet faktiskt men det löste sig efter ett tag.

efter några fösök så startade faktiskt motorn:cool: :cool: jävligt gött o höra måste jag säga...

den går lite taskigt på tomgång, låter som den misständer lite. ska införskaffa lite nya tänddelar till den.
vad ska jag köpa för stift till den???? nån måste veta vilka som kan vara lämpliga....

bilen har nu rullat några kilometer så det är dags att byta olja och filter....
rekommendationer på olja också kanske??? har hällt i helsyntet nu.. borde vara det bästa tycker jag. har ju mekaniska lyftare så dem behöver man inte ta hänsyn till iaf.

Kan man få några kommentarer nu då kanske:cool: ....

ska lägga upp fler bilder på henne senare.....

Nu bär det av till garaget.... Gött väder också:) :)

Ha d bra alla!!!

Theis
04-06-06, 01:06
hur går det med kärran? var ett tag sedan jag var ute och tittade till er. kanske dags för en runda igen:)

Nordqvist_bulan
04-06-06, 11:06
jodå det går framåt! mantan står på bockar för lite rostlagning i en balk.... har bjudit ut fassan till garaget, han fixar sånt med rost bättre än mig.

ett besök är alltid välkommet:D sen ska den göras i ordning för besiktning, = lite småfix

Niklas_L
10-07-06, 12:07
de va en frän bil de! du får fixa en digitalkamera å ta nåra fina bilder på hur de ser ut i nuläget å kanske till å me en film? :D

Nordqvist_bulan
11-07-06, 12:07
hej alla! har köpt en annan bil som tar lite tid just nu.... den ska besiktigas och göras i ordning lite.
Det är en Ni**an 200sx S14....

Men mantan är inte bortglömd iaf!!!:)

// Peter

Theis
02-08-07, 10:08
vet att det har hänt grejor uppdatering hade nog inte suttit fel =)

puttel
29-10-07, 11:10
MERA BILDER:Typotux: :fly: :dance2: :bowdown:

Persson12345
29-10-07, 09:10
MERA BILDER:Typotux: :fly: :dance2: :bowdown:

Senast trådskaparn skrev i tråden var för över ett års sen:002:

Theis
29-10-07, 11:10
Senast trådskaparn skrev i tråden var för över ett års sen:002:

Det må hända men det har hänt grejor på 1år vill jag lova :)

Rsjerry
30-10-07, 08:10
Det må hända men det har hänt grejor på 1år vill jag lova :)
Jaga på han så han uppdaterar och slutar smyga:)

Nordqvist_bulan
31-10-07, 12:10
ja en uppdatering får jag väl fixa när jag får tid... har även en del bilder som ska upp här.

är ju bara lite finlir kvar, siktar på sturup 2008 i alla fall:)

Cassius
26-11-10, 04:11
ja en uppdatering får jag väl fixa när jag får tid... har även en del bilder som ska upp här.

är ju bara lite finlir kvar, siktar på sturup 2008 i alla fall:)

Du, det är ju snart 2011! Vad har hänt i garaget? :)

Theis
29-11-10, 12:11
Du, det är ju snart 2011! Vad har hänt i garaget? :)

han har köpt hus och blevit sambo sen 2008 har väl garage förbud eller nåt i den stilen :D

Pappa_glenn
Är han inte man sitt eget garage??? hehe

jockeb
Är han inte man sitt eget garage??? hehe

Vem är det???:Purple_Co:mhihi: