View Full Version : Opel Astra GSi -92
Dax att göra mitt nuvarande projekt offentligt då;
Efter att ha blivit rejält biten av bankörning redan säsongen 2004, så införskaffades denna bil. Tanken var ju från början att den skulle vara klar till vårträffen 2005, men det insåg jag ganska fort att jag inte skulle hinna!
Bilen var delvis urriven vid inköp, och den medföljande GSi 8V motorn hade gått ganska hårt de senaste 300 milen!
(Dvs de som AstraMarkus körde med den, lyckades faktiskt sälja den motorn! :whistling )
Istället ska en lite roligare 16-ventilare lyftas i när det bli dax!
Karossen kommer att bli Astra GSi 16V-orginal, med modifikationen att den blir 5-dörrars! :kopfkratz Kommer även att ersätta en del detaljer med glasfiber (huv/skärmar). Skräp som servo, dragkrok, taklucka förpassas till tippen!
Till väghållningen har jag lite godis liggandes på hyllan som skruvades av min förra Astra innan försäljning. Bilen är delvis försedd med poly-bussningar, ersätter även resten. Har även fått hem lite grejer som var märkta GUSS!
Eftersom bilen är en sniken "GLS" vid inköp så kommer komplett bakaxel och huvudbromscylinder från Astra 16V att monteras, bromsar fram förblir orginal med värre belägg/skivor
http://biphome.spray.se/stafvan/vidinkop.JPG
Såhär såg den ut vid inköp. (Klaga inte på lacken, det är jag som har lagt den!:-o)
Målet med den är att ha en lättkörd och driftsäker bil som hävdar sig hyfsat med andra ban-bilar i samma klass!
Ballt att det blir liv i skrället, skicka i C20XE motorn du har i den röda kadetten i den där, då får du skoj Staffan!
Jag får inventera garagen i era trakter i vinter känner jag... behöver uppdatera mig lite :)
AstraMarkus
05-11-05, 07:11
Den där kommer gå bra mycket bättre i vår än vad den gjorde förra året om Stafvan bara få arslet ur vagnen att sätta fart, men pappaledigheten gav nog inte riktigt lika mycket fritid som planerat eller hur?:p
Jag vet planerna för dem, och med den noggranhet som trådskaparen brukar lägga ner på bilarna kommer det bli kanon!
Lite bilder vad som har hänt hittils;
http://biphome.spray.se/stafvan/gussbur2.JPG
Mycket rör blir det, tur att brorsan svetsade sin Corsa i somras, så man kunde lära sig alla misstag innan man själv gör dem!
http://biphome.spray.se/stafvan/motorutr.JPG
Lika bra att riva ut allt, mycket roligare att lacka sedan!
http://biphome.spray.se/stafvan/kupefrsida.JPG
Samma sak här, underlättar när alla rör ska svetsas i.
http://biphome.spray.se/stafvan/framifran.JPG
Ska bara slita bort dörrarna, sen är demonteringen slut! Fast det är klart, ett nytt tak utan lucka är ju aldrig fel...
Kul att se att projektet äntligen tagit klivet ur garderoben:whistling
Kommer att bli kanon det här.
Ballt att det blir liv i skrället, skicka i C20XE motorn du har i den röda kadetten i den där, då får du skoj Staffan!
Jag får inventera garagen i era trakter i vinter känner jag... behöver uppdatera mig lite :)
Oj, då måste vi nog gömma elefantmannes skellett, det kraschade rymdskeppet och det nya stelth-planet någon annanstans...
Jo, tankarna är väl att Kadetten får släppa till med motor och låda!
Härligt Stafvan! Det ska bli intressant att följa denna tråd. :)
Härligt Stafvan! Det ska bli intressant att följa denna tråd. :)
Hoppas på eran hjälp att sparka mig i arslet ibland så att den blir klar någon gång!
För stunden så är det skrapning av underredet som gäller. Inte så tråkigt som jag trodde, men det betyder ju inte att det är så roligt att man garvar!
Sen ska Grp E-buren måttas och svetsas dit! De blir enklast möjligt, inga rör till fjäderbenen,toyoto-stag el hjälmkrossarstag. (Tror den blir styv nog åt de pigga 150 kusarna den ska hålla i!)
Sen hoppas jag på en tidig vår så man kan börja lacka o hålla på, färgen är väl till 99% bestämd.
Hoppas på eran hjälp att sparka mig i arslet ibland så att den blir klar någon gång!
För stunden så är det skrapning av underredet som gäller. Inte så tråkigt som jag trodde, men det betyder ju inte att det är så roligt att man garvar!
Sen ska Grp E-buren måttas och svetsas dit! De blir enklast möjligt, inga rör till fjäderbenen,toyoto-stag el hjälmkrossarstag. (Tror den blir styv nog åt de pigga 150 kusarna den ska hålla i!)
Sen hoppas jag på en tidig vår så man kan börja lacka o hålla på, färgen är väl till 99% bestämd.
Du vet väl att man aldrig nöjer sig med originaleffekten va ?!?
Men här får du en :dance2: (kolla vad fötterna gör):banghead: :mhihi:
Håller sen en tid tillbaka på att skrapa underredet på bilen. Fick tips att en trycklufts-mejselhammare var ett gudabenådat verktyg att använda till detta!
http://biphome.spray.se/stafvan/underskrap.JPG
Jo man tackar, jag kunde lika gärna ha attackerat underredet med en KSP90 ju!!! :angryfire
Efter att ha kört hål 5 gånger så gav jag upp och återgick till stämjärnet igen! Har fått ett nytt tips av Figgz nu, men vågar jag testa?(nä, jag fick inte det förra tipset från Figgz!)
http://biphome.spray.se/stafvan/batteribort.JPG
Plockade även bort batterihållaren utan att riktigt ha tänkt igenom var jag ska montera batteriet någonstans nu ...
http://biphome.spray.se/stafvan/bakifrin.JPG
Och nu till frågan, ska jag attackera reservhjulsbaljan med kapen eller ska den få sitta kvar?
Bort med skiten!!
reservhjulsbaljan alltså:D
Blev sugen på att plocka upp min projekttråd lite, trots att mer eller mindre inte ett skit har hänt sen sist!?!
Orsaken är till stor del att jag har flyttat o numera står utan garage! Fick snällt be grannen om lite plats i hans loge för att över huvud taget få karossen under tak.
Men det som fortfarand händer är att delar fortfarande införskaffas. Till o med lacken står o väntar i källaren, liksom sportstol, flockad panel, lite diverse mätare och Sparco-detaljer.
Förra året skedde bankörningen med den tilltänkta dragbilen (Vectra 2000 4*4), men den är numera höjd till Cross Country-stuk för att funka som just dragbil.
Så i år MÅSTE Astran bli klar!
AstraMarkus
30-12-06, 07:12
Så i år MÅSTE Astran bli klar!
Bra att du äntligen insett detta... Eftersom jag hastigt och lustigt tagit i lite mer med nya projektet kanske vi ska ta och sätta fart med detta? Jag vet ju i vilken loge den står...
Skönt att höra att det händer något eller iaf att du vill att det ska hända något med projektet! :)
Håller med Widde! Skulle inte förvåna mig om det har spårat ur rejält (som vanligt) däruppe i Katrineholm. :)
Har nåt gjorts med motorn? För jag gissar att den fina gamla röda GSi:n har fått släppa ifrån sig sitt hjärta?
Vectran funkade väl bra sist på banan? :)
Bra att du äntligen insett detta... Eftersom jag hastigt och lustigt tagit i lite mer med nya projektet kanske vi ska ta och sätta fart med detta? Jag vet ju i vilken loge den står...
Hastigt och lustigt kan tyckas; IMPULSIVITET skulle jag anse att det nya projektet har drabbats av!!! Har du tänkt på att sådana projekt kräver unkarls-liv och kredit på pizzerian?
Nåväl, får jag i min lilla Grupp-E-bur o lyckas lyfta i min helt orginal GSi-puffra så kan vi dra igång lite smått med din sattsning.
Widde förresten, hur går det för dig?
Hade inte vi en inbördes tävlan om längst utdragna projekt? Du ska ju bygga motor oxå har jag förstått, så då är det väl så att du leder...?
Figgz; Vectran var helt okey att plåga på banan med! Synd bara att den käkade upp ett R-däck för mig... Nån som är i behov av 3st R-däck i storlek 16"?
Och ja, det blir just den 16-ventilaren som får agera draghjälp, om jag inte råkar blanda ihop den med AstraMarkus Let-maskin som står i stativet bredvid...
Ja jag hörde ett rykte om att buren skulle på plats imorgon, låter som en bra start på nya året :)
AstraMarkus
01-01-07, 07:01
Farsans verkstad har nu städats och rymmer ett st Astra. Imorrn blir det soptippen med ett lass skräp, sen skall det måttas i en bur!
Sen är det ju det roliga kvar, att sakta men säkert plocka ihop den inför besiktning...
5dr GSi banbil är på väg!
Widde förresten, hur går det för dig?
Hade inte vi en inbördes tävlan om längst utdragna projekt? Du ska ju bygga motor oxå har jag förstått, så då är det väl så att du leder...?
Jao, står lite stilla om man säger så. Har dock lite "nya" broms- och väghållningsdelar på G också de nya framljusen :rolleyes: Så jag kanske vinner då, jippi! :banghead:
Jo det där framljusen har jag hört talas om också, "någon" tjatar om att jag bara "måste ha sådana".
Än så länge har inget hänt, det var typ slut på svets-gas i hela staden när vi skulle fylla upp tuben, min vanliga tur... Men nu finns det en varm verkstad som väntar, nu vore det bara själva f-n om man inte skulle komma igång!!!
Gjorde förvisso ett seriöst försök att släpa ner Xe´n i min källare igår, men för att undvika person-skador, personbortfall o tom plåtskador på min nya tvättmaskin så avbröts det försöket!
Förresten, någon som har några bättre begagnade Koni-dämpare bak liggandes o skräpar?
Efter att vi på något sätt lyckats smussla till oss en ny svets-tub utan id-nummer så börjar det iallafall hända lite!
Ett tappert försök att få bort framrutan gjordes också, tyvärr så sprack den lite i ett hörn, så det får bli en ny när det blir dax!
http://figgz.mine.nu/~markus/stafvan/070104/images/P1010071.JPG
Det kommer dock att se lite lustigt ut, för huvud-bågen kommer att sticka upp en bit bakom B-stolpen, eftersom att den är anpassad för en 2dr-kaross. Man vill ju inte att buren ska synas:whistling
(Om ni tittar noga på översta pappret så kanske ni kan gissa vems bil vi har tagit tips ifrån!)
AstraMarkus
04-01-07, 11:01
Måste inflika lite:
Motortvätt, efter 2l avfettning blev XE:n skapligt ren iallfall...
http://figgz.mine.nu/~markus/stafvan/070104/images/P1010063.JPG
Kul bild, det skall vara lågt... Fjädrarna råkade visst lossna vid flytten.
http://figgz.mine.nu/~markus/stafvan/070104/images/P1010064.JPG
Tejp år underskattat, skitbra att fixera med så grejerna sitter som det ska. Bara att kolla så det går fritt överallt, tejpa fast och svetsa...
http://figgz.mine.nu/~markus/stafvan/070104/images/P1010069.JPG
/Markus, förste medhjälpare
MantaBurner
05-01-07, 06:01
härligt staffan !!
då ses vi på sturup då :dance2: :writing2:
Riktigt gott att se att det går framåt.
Fin bil ni hade som ritning också :D
Se nu till att beställa lite extra rör så det blir en ordentlig bur nu :mhihi:
Ja va kul att se lite bilder och att det händer saker :)
AstraMarkus
14-01-07, 08:01
Om ni tar bilden utifrån och adderar 40mm regn så kan ni ana hur skitigt det var att få ner bilen till logen i bakgrunden efter helgens dåd i garaget. röret mot framrutan är på plats, plattorna bak är på plats, nu återstår egentligen bara att måtta i rören bak samt dörrsträvorna, samt att helsvetsa buren.
Detta kommer göras med en svets modell kraftig, den vi har nu har vi bara punktat grejena med, nu skall här svetsas på riktigt!
Ursäkta om ja tar över tråden Stafvan, men du behöver hetsas lite så den här kommer ut nån gång... :whistling
Jo det tar tid verkar det som! Och det är väl Markus o Tonie som forcerar arbetet mest..
Själv så kan jag pyssla en timme eller så med att notcha ett par rörändar medans grabbarna slipar, svetsar o svär inne i kupen!
Om man sedan lägger sig i o säger hur man själv skulle ha gjort/skulle vilja ha det så svär de ännu mera, så det är väl bäst att hålla sig undan!
Jo det tar tid verkar det som! Och det är väl Markus o Tonie som forcerar arbetet mest..
Själv så kan jag pyssla en timme eller så med att notcha ett par rörändar medans grabbarna slipar, svetsar o svär inne i kupen!
Om man sedan lägger sig i o säger hur man själv skulle ha gjort/skulle vilja ha det så svär de ännu mera, så det är väl bäst att hålla sig undan!
Fråga 1: Vems bil är det? :p
Fråga 2: Har inte Markus och Tonie egna projekt som är långt från klar? :rolleyes:
AstraMarkus
16-01-07, 06:01
Det hör väl inte hit, den måste ju bli klar... :p
Fråga 2: Har inte Markus och Tonie egna projekt som är långt från klar? :rolleyes:
Jo, iofs, men det är ju kul att hjälpa till, då kan man ju hetsa lite...:dance2: Jag känner dessutom, att jag har lite att jobba igen...
Måste passa på att säga att GUSS är riktigt bra, allt måste ju notchas in, men grejerna som är bockade (huvudbåge och främre burbåge) sitter grymt snyggt... Knappt ens synligt utifrån, med mörka bakrutor. Thumbs up! Av nån anledning sitter det båge från GUSS i både denna, Tonies och mitt kommande projekt...
1)Det roliga är att när Markus ägde den bilen så var det jag som mekade mest med den...
2) Jo...!
AstraMarkus
17-01-07, 06:01
1)Det roliga är att när Markus ägde den bilen så var det jag som mekade mest med den...
ja, det är lustigt hur det utvecklas :)
2) Jo...! Iofs, men som sagt det är ju kul att skruva med nåt som närmar sig färdigställande...
AstraMarkus
08-05-07, 11:05
Och nu är det dags att sätta blåslampa på Stafvan igen. Sen bilderna togs har det hänt...ingenting faktiskt!Det tjatas om att det måste fixas garage, att man inte kan meka ute och alla möjliga undanflykter (ett hus tar väl ingen tid att fixa med?)
Kan nån nån hjälpa mig hetsa Stafvan så vi får se denna bil på banorna innan 2010? :rolleyes:
VA?!? Jag som trodde den skulle bli klar till Lunda :eek: Nej okey det gjorde jag inte, men nu får du för tusan ta sätta fart, vem ska jag annars jaga runt Kullen i sommar :518: :D
Okey, lite snabba undanflykter nu då;:D
1) Jag har en blå sunkig Opel att hålla vid liv!
2) Min fru har även hon en sunkig Opel som ska hållas vid liv, även om den är grå!
3) Har nyligen tagit mitt livs största lån (hittils) för att köpa kåk, och ja; Det ingår ett garage!
Nä, ursäkterna håller inte, jag får skämmas....:-o
AstraMarkus
09-05-07, 10:05
2) Min fru har även hon en sunkig Opel som ska hållas vid liv, även om den är grå!
3) Har nyligen tagit mitt livs största lån (hittils) för att köpa kåk, och ja; Det ingår ett garage!
Exakt, skäms på dig... :whistling
Ja ställ dig i skammvrån en stund nu :p
Har du precis tagit ett lån så borde det väl finnas en massa pengar att köpa grejer till bilen för :WobbleSig
vectra--power
19-07-07, 10:07
Är projetet klart än eller har de fortfarande inte hänt nått sen sist? :rolleyes: :D
:eusasmile
Vad jag vet så är det inte klart och blir inte det i sommar (?) :(
Tonie Pettersson
19-07-07, 10:07
Är projetet klart än eller har de fortfarande inte hänt nått sen sist? :rolleyes: :D
:eusasmile
Vad jag vet så är det inte klart och blir inte det i sommar (?) :(
Får nog svara för brodern då han inte har hunnit flytta bredbandet till kåken. Nej det har inte hänt nåt alls, men jag och min far (är alltså Staffans bror) har bestämt oss för att vi ska svetsa i resten av buren nästa vecka. Vet inte om Staffan är införstådd i detta men det är skitsamma, bilfan måste ju bli klar till kommande sommar. :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.