PDA

View Full Version : Farsans Astra F går bara på tre cylindrar

wolfman
01-11-05, 17:12
Farsans Astra F 1.6i 16v (X16XEL) - 98 började gå dåligt när han och morsan skulle hem från lantstället, på E4:an i jämnhöjd med Knivsta så började den gå på bara tre cylindrar.
Dom linkade hem med bilen till garaget och där står den nu.

Vi har konstaterat att det är ettans cylinder som inte fungerar. Vi har testat med andra stift och kollat att vi har gnista på alla cylindar. Vi har gnista även på ettan, men den gnistan är dålig och sporadisk. Vi har även testat att skifta kablar mellan cylindrarna, men ingen skillnad.

Vi är inne på att det borde vara fördelaren, det är ju den där nya DIS varianten med inbyggda spolar och tändmodul i en enda stor klump så att den är ju inte billig direkt..inte ens på skroten.

Men när farsan ringde till Opel och skulle kolla priset på orginal så snacka dom om att felet antagligen beror på att en ventil fastnat och att han ska göra ett komptest! Kan låna komptest prylar av en polare så det går ju lätt att kolla, men jag tycker ändå att den dåliga gnistan indikerar på fördelaren.

Nån annan som haft liknade problem?

bröderna kadett
01-11-05, 18:58
Kan mkt väl vara en ventil som är bränd iom att den har gnista på stiftet. är ju enkelt att göra ett komptest då får du ju svart på vitt. kan ju oxå prova stiftet påen annan cyl. får du kraftigare gnista då så kan det vara ngt med tändningen. Kan inte skifta kablarna emellan varan ska vara ett visst motstånd på dem olika cyl. är ju olika långt. har för mig det ialla fall, rätta mig om jag har fel ngn.

Farsans Astra F 1.6i 16v (X16XEL) - 98 började gå dåligt när han och morsan skulle hem från lantstället, på E4:an i jämnhöjd med Knivsta så började den gå på bara tre cylindrar.
Dom linkade hem med bilen till garaget och där står den nu.

Vi har konstaterat att det är ettans cylinder som inte fungerar. Vi har testat med andra stift och kollat att vi har gnista på alla cylindar. Vi har gnista även på ettan, men den gnistan är dålig och sporadisk. Vi har även testat att skifta kablar mellan cylindrarna, men ingen skillnad.

Vi är inne på att det borde vara fördelaren, det är ju den där nya DIS varianten med inbyggda spolar och tändmodul i en enda stor klump så att den är ju inte billig direkt..inte ens på skroten.

Men när farsan ringde till Opel och skulle kolla priset på orginal så snacka dom om att felet antagligen beror på att en ventil fastnat och att han ska göra ett komptest! Kan låna komptest prylar av en polare så det går ju lätt att kolla, men jag tycker ändå att den dåliga gnistan indikerar på fördelaren.

Nån annan som haft liknade problem?

Carcass
01-11-05, 19:38
Heh, där ser man.. tyckte 750 spänn var rätt överkomligt för en ny jag :)
Tändkasetten på saabar kostar ju flera k, och går sönder bra mkt oftare.. :)

Håller annars med föregående talare, gör ett kompprov.
Går DIS'en sönder brukar man tappa två cylindrar, den skjuter nämligen gnistan i par och innehåller följdaktligen bara två spolar för fyra cyl.

wolfman
01-11-05, 21:38
Heh, där ser man.. tyckte 750 spänn var rätt överkomligt för en ny jag :)

Glömde faktiskt att fråga vad han fick för pris på orginaldelen. Dom fyra skrotar som satt ut priset på bildesbasen skulle alla ha 1500 spänn! :eek: Kartellbildning vadå! :rolleyes:

är ju enkelt att göra ett komptest då får du ju svart på vitt.

Ska hjälpa farsan med att göra ett komptest i morgon så får vi se.

Om det nu skulle vara ventil som gett upp, vad är det då som behöver göras?
Av med toppen, fixa ventilsätena och snygga till ventilerna? eller måste man byta dom?

Carcass
01-11-05, 22:57
Oftast brukar det gå en 'tårtbit' ur ventilen, dvs tallriken spricker. Förhoppningsvis i blåstakten så skärvan följer med avgaserna ;)

Men ny ventil samt slipning av övriga ventiler + säten så brukar man vara med i matchen igen. sen lär du din far var gaspedalen sitter så händer det inte igen ;)

edit: såhär blir det alltså

http://www.home.no/andersnorberg/topplyft/topplyft15.jpg

olympia69
02-11-05, 00:16
det är tyvärr rätt vanligt att det blir läck på ventilerna i de där bilarna!!
en kompis till mig köpte en astra caravan 1,6 16v halebop -98 . den hade endast gått runt 5000mil när han köpte den,och hade den inte alls länge innan det hände just att en ventil började läcka!!

Carcass
02-11-05, 00:31
Man skall köra så ventilerna glöder varje gång, då har man aldrig några problem :D
Med nyare motorer är fegkörning ett mkt större problem än hårdkörning..

wolfman
02-11-05, 12:03
den hade endast gått runt 5000mil när han köpte den

Farsans hade bara gått 4500 mil när han köpte den! Man tycker ju att den knappt ska vara inkörd och så måste man helt plötsligt börja renovera toppen.

Carcass
02-11-05, 18:19
Farsans hade bara gått 4500 mil när han köpte den! Man tycker ju att den knappt ska vara inkörd och så måste man helt plötsligt börja renovera toppen.På "Chevrolet" Kalos 1.2 kan man få slipa in ventilerna långt innan 1000 mil om ägaren kör för sparsamt, ventilsätena är nämligen frästa direkt i aluminiumet och saknar stålringar.. så om man inte bränner bort sotet från sätena med högerbenet är de snart hålbrända. Kvalité.. :eek4:

Jag predikar varvtal och gaspådrag vareviga dag ;)

wolfman
03-11-05, 08:39
Polarn var förbi i går kväll med komptestutrustningen. Nada komp på ettans cylinder, även på trean var kompet dåligt första testet. Andra testet fick vi bra komp på trean, men fortfarande inget på ettan.

Så det blir ett litet verkstadsbesök för den bilen..tur i oturen är att farsan känner en mek med en liten verkstad som kan fixa det snabbt, bra & hyggligt billigt.

wolfman
03-11-05, 08:56
Jag predikar varvtal och gaspådrag vareviga dag ;)

Jag har tur att min egen Astra var väl inkörd när jag köpte den, tidigare ägaren hade kört runt 2500 mil om året... och jag har sett till att varva ur ordentligt lite då & då sen jag köpte den...
så min drar i allafall inte olja, vatten eller nått annat...:)