View Full Version : Opel Ascona B Grupp E rallybil.
Nu har farsan varit och hämtat Asconan som ska bli rallybil. Har ännu inte sett den men ska hem och kolla på den i helgen.
Det är inte jag som betalar för bygget så det blir till att montera de delar som far och min farbror vill ha dit. Men det man får modifiera är:
Stötdämpare av gastyp får monteras, fria fjäderben skall dock se ut som original och får ej vara ställbara. Fria bromsbelägg, fria tänddelar (spole, kablar o.s.v), fritt luftfilter i orig box, fritt avgasystem, på Ascona A/B får weber 36/36 med avsett luftfilter monteras (öppet direkt på gasarna :D ). Hjulupphägning får förstärkas i vissa punkter i övrigt får endast svetstråd tillföras karossen. Självklart ska det vara riktiga stolar och minst 4-punktsbälten och bur i bilen och alla andra grejjer som finns i en rallybil. Lite andra special grejjer för att underlätta kommer även monteras, såsom styrning till vindrutetorkarna mellan säterna så kartläsaren kan sköta dom och lite sådant pyssel.
Det skall även monteras 13" hjul innan bes så att den blir reggad med det. Detta för att få så lätt utväxling som möjligt.
Bilder på bilen kommer i helgen. Ska se om jag inte kan lägga ut lite bilder på den andra Rallybilen också.
Nu har jag rivit ur stolar och matta i bilen för att leta efter rost. Hittade ingen rost trots att jag högg rejält med en mejsel, det är dock lite i karossen men inget svårt att fixxa. Bagagen verkade fin den med så den tråkiga rostlagningen verkar kunna vara överstökad ganska så fort.
Nu dröjer det några veckor tills jag är hemma i Värnamo igen så det kommer nog inte hända så mycket på ett tag.
Glömde såklart fixxa bilder men tar det nästa gång jag är hemma
Tagit några bilder på bilen nu. http://medlem.spray.se/martinskarin/bilderascona.htm
Det jag har gjort hitills är att slipa bort ytrost och ta bort fästerna till listerna (därav alla prickar), demontera lysen huv och baklucka, tagit ur hela inredningen och polckat bort insprutningen och det mesta andra som behöver tas bort på motorn innan den ska lyftas ur.
K Lindström
23-10-05, 20:47
Härligt med flera ekonomiare på sidan.
Kan bli ett ballt bygge detta.
Skall det köras rally med bilen eller ska den bara bli busbil ?
Lycka till med bygget.
Skall det köras rally med bilen eller ska den bara bli busbil ?
Det ska köras rally med den. Förgoppningsvis av mig :D Men det är min pappas och farbrors bil, dom ska ha den i reserv om de skrotar den andra typ.
Har eventuellt fått tag på papper till en 2.0 så det blir troligtvis en sådan motor om vi inte gör om den andra rallybilen till det istället.
Var läängesen jag skrev nått nu :) har inte gjort så mycket i vinter då skolan tog mycket tid och kadetten fick toppen renoverad. Men nu är framvagnen riven, blästrad och nästan allt målat och klart för hopsättning igen. Ska även se över motorrum och karosseri i framändan innan jag sätter tillbaka den.
Kommer bli mycket gjort på semestern förhoppningsvis!
Bilder kommer!
Nuså har jag fått upp några bilder på vad jar har sysslat med de senaste helgerna. Färgen kommer nog bli liknande den som bilen har idag därför kanske jag kommer att behålla färgen i motorrummet om den inte är för dålig under all skit, är den det blir det vit, likaså vit i bagage och innuti.
Fick en rolig överraskning när jag tog bort stödämparna fram och hittade Biltemas Gula som är perfekta i Grupp-E! :D
Nu behövs bara vettiga dämpare bak samt rallyfjädrar fram så är den biten klar i alla fall. Har ni nått så hojta gärna till.
http://medlem.spray.se/martinskarin/bilderascona.htm
MantaBurner
03-07-06, 20:31
har ni kapat bort genomstagstornen helt ??
http://medlem.spray.se/martinskarin/images/ascona%20002-800x600.jpg
mitt ena är dåligt (typ borta..) på mantan, vet inte om jag skall kapa bort båda eller leta ny brygga ??
Båda mina är bortrostade helt. Tror dock att jag blir tvungen att göra nya då det såg lika dant ut på reservdelsbilen och det är nog ingen jättebra idé att åka utan i rally :cool:
Skulle tro att det är svårt att hitta en brygga med hela genomslag, bara jag får tag på gummin ska jag göra egna. Antar att man får ta en plåt och rulla så att den blir som en kona, svetsa en plåt i smala ändan göra ett hål för gummit och svetsa fast den i brygga, borde inte vara särskilt knepig om jag bara kan få tag i gummina.
Jag hade samma problem med genomslagsskydd. Köpte nya ekonomiplåtdelar (konan):
http://www.autokatalogen.se/wls/show_article_details.do?id=67252
Men jag svetsade aldrig den, utan gjorde istället en liten plåtkant som går runt fjädern, sen klämde jag genomslagsskyddet mellan fjädern och framvagnsbalken (där genomslagsskyddet egentligen ska va svetsat). Och på så sätt hålls den där.
Funkade prima och gör att man lättare får ur fjädern vid behov.
Jag hade samma problem med genomslagsskydd. Köpte nya ekonomiplåtdelar (konan):
http://www.autokatalogen.se/wls/show_article_details.do?id=67252
Men jag svetsade aldrig den, utan gjorde istället en liten plåtkant som går runt fjädern, sen klämde jag genomslagsskyddet mellan fjädern och framvagnsbalken (där genomslagsskyddet egentligen ska va svetsat). Och på så sätt hålls den där.
Funkade prima och gör att man lättare får ur fjädern vid behov.
Ahaa smart! Tackar för detta!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.